16 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Mürettibler Cemiyetin dün yaptığı toplantı Cemiyet lâğvedilerek yerine bütün matbaa işcilerini ihtiva eden bir “Türk matbaa işcileri birliği,, kuruldu Dünkü toplantıda hazır 1325 tarihinde İstanbulda kurulmuş ©- lan Nirk Mürettibler Cemiyeti, heyeti u- mumiyesi, dün Eminönü Halketinde toplanmıştır. Bu toplantıda —makineci, mücellid ve klişeciler de bulunmuşlar- dır. İdare heyeti tarafından hazırlanan bir yıllık faaliyet Taporu okunduktan sonra yeni hazırlanan nizamnameö projesi tedkik edilmiştir. Mürettibler cemiyetinin geçen yıl kon- gresinde verilen karar mucibince Mü- rettibler Cemiyeti lâğvedilmiş ve yerine mürettib, klişeci, makineci ve mücellid- lere aid bir teşekkül olmak üzere «Türk Matbaa İşcileri Birliği» namile bir birlik kurulmuştur. Bu birliğe ald olarak ha- zırlanan 91 maddelik nizamnamenin bazı yerlerinde hararetli münakaşalar olmuş, muhtelif kimseler muhtelif tezler — ileri sürmüşlerdir. Neticede, bu proje, ufak te- fek bazı tâdilleri, bul edilmiştir. Yeni nizamname bazı mi noktaları da ih- tiva etmektedir. Bu cümleden olmak ü- zere, hastalık, cenaze vesaire gibi felâ- ketlerde âzaya 15 liralık yardımda bulu- nulması asker olanlardan muhlaç bulu- nanların ailelerine teberrüde bulunulma sı, Mmürettibleri iş zamanları haricinde kahvelerden kurtarmak üzere bir klüb kurulması, kütübhane açılması, gece dersleri, konferanslar, temsiller verilme- si, bir sbor klübü kurulması, mesleki ga- Zete ve mecmua çıkarılması, bir koopera- tif teşkili esasları kabul edilmiştir. Sermaye 5000 Hrayı bulursa umum? ar- zu ile ve kooperatif tarafından birlik na- minabir matbaa açılması hakkındaki mad- de okunurken köngreye riyeset eden De- nizbank madbaası sermürettibi Ethem söz almış ve bunu hararetle müdafaa et- miştir, Bundan sonra, birliğe haftada 10 kuruş aidat verilmesi kararlaştırılmış, arkadaş- lik hekem heyeti namile kurulacak he- yetin beş âzasından ikisinin idare heye- tinden, diğer üçünün de umumlf heyet ta- bulunanlardan bir grup rafından seçilmek üzere beş kişiden mü- rekkeb olması kararlaştırılmıştır. Birliğin lâğvı şartlarına aid olan 90 ve 91 inci maddeler âzadan bazıları tarafın- dan itiraza uğramış, bu maddelerin tama men çıkarılması istenmiş, fakat, kabul e- dilmemiştir. Birlik nizamnamesi projesinin müza.- keresinden sonra hafi reyle birliğin ida- re heyeti seçimine geçilmiştir. On beş ki- şiden mürekkeb olan idare heyetine Mü- nir, Denizbank matbaası sermürettibi Ethem, Cumhuriyet gazetesi sermüretti- bi Selim, mürettib Boğos, Mehmed, Tür- kiye matbaası sermürettibi Beşiktaşlı A- H, Sırrı, Denizbank matbaasından Şeref, Tan operatörlerinden Nihad, Ahmed İh- san matbaasından Mehmed Dr. Hafız Cemal, Halid, Said, makinis! Aziz ve Bed- Ti seçilmişlerdir. Yedek âzalıklara da, Vedad, mücellid Hikmet, Vahan, Said, Necdet, mücellid Emin, Yani, Talât, Süreyya, Sabri, İzzet, makinist Hikmet, sermürettib Hamid, sermüreltib Cenani, entertip Şefik seçil- mişler ve köngreye nihayet verilmiştir. Mahkemelerde : Dün adliyeye hiçbir dava intikal etmedi Dün akşam geç vakte kadar İstanbul adliyesine meşhud suçlar kanununa tev- fikan intikal edecek tek hâdise olmamış- tır. Bu vaziyet pek nadir pazarlara mün- basırdır. Toplantıla Mimarların toplantısı ” “Türk Mimarlar Cemiyeti İstanbul Şubesi Başkanlığından : Şubemiz yıllık köngresinin 17-3-1888 Sa- li günü saat 17.80 da Gülhane parkında A- lay köşkünde toplantıcağımı bülün arkadaş- lara bildirir, ve teşriflerini rica eder. Yeni Nesil Mektebinin Müsameresi Dün Yeni Nesil ükmektebi talebeleri İstanbul Kız Lisesinin müsamere salo- nunda her sene olduğu gibi bu şene de çok muvaffakiyetli bir müşamere ver- mişler ve Köy Muallimi isimli piyesi yaşlarından ümid edilmiyecek bir müuvaffa- kiyetle temsil etmişlerdir. Resim, müsa mereye iştirak eden mektedir. talebeleri — göster- in Yaz sehze ve meyvaları |kağında 10 numaralı evde oturan 20 yaşla - (ehemmiyetli surette yaralanmıştır. Sallh Bey — £ weep a aa bollanmağa başladı Dört beş gündenberi havaların biraz düzelmesile mevsim sebze ve meyvaları bir hayli bollanmış ve fiatlarda geçen haftaya nazaran yüzde 50 bir noksanlık vuku bulmuştur. İstanbul ve civarında henüz bakla ve enginardan başka bir seb- ze yetişmemekte ise de daha evvel yal- nız Adanadan gelmekte olan meyva ve sebzeler İzmirden de mebzulen gelmeğe başlamıştır. Dün sebze ve meyva halinde toptan (i- atlar: Kabak 14-16, fasulye 30-35, bezelye 16-18, araka bezelyesi 14-15, enginar ade- di 8-9, bakla 4-7, yaprak 10-17, caneriği 8-10, Malta eriği 12-18 kuruştur. Portakal artık gelmemekte ve mevcud küçük bir stok sarfedilmektedir. Ereğli- den de az bir mikdar çilek gelmiştir. Yalova yolu bir buçuk saate iniyor Denizbank Akay İşletme İdaresi va- purlarda yaz tarifesi için hazırlıklar yap- maktadır. Akay vapurlarından üçü ti re çekilmiştir. Yaluva ve Ada seferle yapacak vapurlar da kızaktan geçirilm tir. Akayın İzmirden getirttiği Suvak va- puru da haziran içinde İstanbul - Adalar postasını yapmağa başlıyacaktır. İdarenin yeniden yaptırmakta olduğu iki vapurdan birincisi temmuz ayı içit- de, diğeri eylül ayında limanımıza gele- cektir. Temmuzda gelecek vapur Adalar ve Yalova postasına tahsis olunacaktır. Bu vapurla Yalovaya seyahat müddeti bir buçuk saate inecektir. iş- Sapanca ve Adapazar tenezzüh trenleri başladı İstanbul - Sapanca - Adapazarı tenez- züh trenleri seferleri dünden itibaren başlamıştır. Dün Haydarpaşadan — Ada- pazarına ikl tenezzüh treni hareket et- miştir. Birinci tren sabah saat 6.55, ikinı:l' tren de 7.80 da kalkmıştır. Tenezzüh trenlerinin ilki Sapancaya dört saat on yedi dakikada, Adapazarına da beş saatte varmış, gece saat 2210 dı', Haydarpaşaya dönmüştür. İkinci tren de 2220 de Haydarpaşaya muvasalat etmiş- | tir. Dün tenezzüh trenlerile Sapanca ve Adapazarına üç yüz kadar yolcu gitmiş- tir. Poliste : Bir sandal alabura oldu Bandalcı İbrahim oğlu Ziya Mermer, dün, Halıcıoğlu iskelesinde kayidli 4234 numaralı sandalına Tevfik, Hayri ve Zeki isminde üç müşteri almış, Eminönüne götürmek. üzere yola çıkmıştır. Daba çabuk gitmek üzere de yelken açmış, kayık Cibali önlerina geldiği sırada şiddetli bir rüzgürla alabura olmuş - tur. Kayıkcı le müşteriler denize dökülmüş- lerse de, etraftan yetişenler tarafından hep- si kurtarılmıştır. Hursızlık yapan çocuk Aksarayda Muradpaşa mahşllesinde sa - Atci Kerim sokağında 10 numarada oturan Mehmed Ali karısı Fatma Güllü, İbrahim oğ- la Bürhan isminde bir Ççocuk — tarafından bırka, entari ve gramolon plüklarının ça - lındığını iddia etmiş, çocuk yakalanmış, eş- yalar bulunmuştur. Görünmez kaza Eminönü hanının Üst kat saçağından rüz- gürin kopardığı bir çiimento — parçası yere düşmüş, o sırada oradan geçen David ve Ne- aim isminde iki kişiyi başlarından hafif su- rette yaralamış, hanin altındak! saatel Ni - kolanın da dükkânının camını kırmıştır. 'Takozla başından yaralandı Beşiktaşda Kılıcalide Asmahsalkım 20 - rında Salih Beşiktaş vapur iskelesinde takoz tamir ederken takos kopup başına düşmüş, oğlu belediye hastanesine Kalâ Söndi Dün saat ön buçukta Feriköy Paşa ma - hallesinde Aralık sokakta 4 numarada otu- ran T0 yaşında Emine çamaşır yıkamak Üü - zere mangal yakmış, mangaldan sıçrayan bir kıvılcımdan tahtalar tutuşmuş, vaktinde ye- tişllerek söndürülmüştür. Bir itfaiye etomebili kaza yaptı İtfaiye Beyoğlu grupuna wid ve şoför Kü- mil Tekinin idaresindeki 92 numaralı oto - mobil Taksimden döferken önüne 20T7 nu - marâlı taksi arabası çıkmış, şoför, bu oto - haftalık vaziyetin hülâsas Fındık piyasası hararetlendi, fiatlar kilo başına üt dörlw_kur_uş yükseldi Borsada Ziraat Bankası buğday sa- tışlarını ağırlaştırdığından serbest pi- yasada buğday satışlarında sekiz on pa- ralık bir tereffü kaydedilmiştir. Geçen hafta yerli sarfiyat ve ihracal için hayli mikdarda ve iyi fiatlarla ar- pa satılmıştır. Fındık piyasasında da faaliyet görül- müştür. Uzun zamandanberi bir sevi- yeyi muhafaza eden fiatlarda kilo başı- na üç dört kuruşluk bir yükselme var- | y dır. BUĞDAY: Ziraat Bankası geçen haf- ta piyasaya fazla mal arzetmediğinden serbest piyasada hararetli işler olmuş- tur, Ziraat Bankasının fazla satış yap- mamasına sebeb olarak stoklarının ya- vaş yavaş erimekle olması ve bazı şa yialara göre de Yunanistana büyük mikyasta buğday satmasıdır. Banka, pi- n yasayı tatmin edecek derecede buğda' piyasaya arzedemediğinden serbest pi- yasada satılan buğdaylar banka fiatla- rından on para daha fazlasına — satıl- maktadır. | Viatlar: Ekstra birinci beyazlar 6.22, altı yedi çavdarlılar 6, mahlutlar 2.24, ekstra sertler 9.35, beş altı çavdarlı sertler 5.27 paradan satılmıştır. ARPA: Bu hafta yerli sarfiyat — için | hararetli işler olmuştur. Bundan maa- | da evvelce yapılan satışları tamamla-| mak için bazı ihracat tacirleri de mü-| bayaatta bulunmuşlardır. Mevsim so-| nunda arpa piyasasının canlanması ye- | ni mahsul için iyi bir istikbal hazırla- maktadır. Bu suretle yeni rekolte piya- saya yüksek fiatla çıkmış olacaktır. Ekstra biralık Anadolu arpaları 4.20, yemlik Trakya arpaları çuvallı 4.33 pa- radır. Haftada üç dört vagon kadar çavdar gelmektedir. Değirmenciler tarafından harman yapılmak üzere beş kuruş on paradan aranmaktadır. FINDIK: Son günlerde fındık piya- sasında bariz bir surette iyilik alâmet- leri görülmektedir. Mevsim iptidasın- dan bugüne kadar daima ayni seviyeyi muhafaza eden piyasa, isteksiz olarak geçmekte idi. Son zamanlarda memle- ketimizde bulunan ecnebi - şirketlerin harice çıkaracakları temettü hisseleri- ne mukabil fındık ihracı müsaadesi de yerildiğinden fındıklara karşı alâkalar artmıştır. Bundan maada Amerikaya takas suretile fındık ihracına başlan- dığından durum sağlamlaşmıştır. manya permi dairesi de dünya fiatla- rındaki tereffüü nazarı itibara alarak fındıklarımıza 45-46 kuruşa kadar mü- saade vermeğe başlamıştır. Bu yüzden şehrimiz piyasasında tembul fındıklar Askerlik işleri: Yoklamaya davet Beşiktaş Askerlik şubesinde — mukayyed €mekli ve yedek sübayların 938 yılı Hazira- nın birinci gününden 30 uncu günü nihaye- tine kadar yoklamaları yapılacağından İs - tantul dahilinde bulunanlar bizzat, harlede bulunanlar mektubla sağlıklarını şubeye ka- yıd ve bildirmeleri ilân olunur, —< mobile çarpmamak için direksiyonu kırmiş- tır. Otornobilin tamponu, bu sırada oradan geçmekte olan Bakızağacı caddesinde Sakız apartlımanında 3 numaralı dalrede oturan | Koço kızı Eftimyaya çarpmış, düşürerek ba- şının muhtelif yerlerinden ehemmiyetli su - rette yaralanmasına sebeb olmuştur. Yuralı kadın Beyoğlu hastanesine kaldırılmış, ço » tör yakalanmıştır. Sarhoştuğun sonu Beyazıdda Çadırcılar eaddesinde 41 nu - marada oturan 45 yaşında Vahid, ayni yer- de oturan arkadaşları Cemal ve Haydarla berüber raki içtikten sonra Tayvukpazarında Mehmedin kahvesi'ne gitmek üzene yola çık- mışlardır. Yolda aralarında çıkan bir mü - nauzaa sonunda, Cemalle Hâydar bir olup Va- Kidi dövmüşler ve yere 'düşürerek burnun - dan yaralamışlardır. Kavgacılar mahkeme - ye verilmişlerdir. Bir hırsızlık vak'ası Badıkzadelerin Şadan vapurunda — yağcı Göreleli Salih Özdemir, Cemal Eren isminde | bir delikanlının ceket cebinde bulunan 25 li- rasını çaldığını iddia etmiş, suçlu :ıkı:ııı-l mıştir. Hte devam etmek! AL |I | Air, üzerine 42-43 kuruşa kadar mi ler olmağa başlamıştır. TİFTİK: Geçen hafta içinde ihrât tacirleri tarafından kısmı küllisi G malı olmak üzere 500 balya kadar tik satin alınmıştır. Bu seneki j dan birçok tiftik keçisi öldüğünden tihsalâtın geçen seneden daha n olacağı tahmin edilmekle ise de & seneden müdevver oldukça şündürmektedir. Anadoluda bazı ahıcıların sun'i si İ S tiftik mübaysa üşse de piyasanın durü selişin geçidi olduğuz göstermektedir. Geçen hafta satilan tiftikler atf da Sivrihisar malları 110, oğlak İN deri malları 70 kuruştan ÖE tılmıştır. YAPAĞI: Yerli fabrikaların yaa ettikleri renkli ve kızıl yapa& dan başka ihracat için hiçbir mevcüd olmaması piyasayı gevşelifi Geçen hafta i a yapağı satılmıştır. Trakya cinsleri V Anadolu birinci malları 47-50, Örla © nadolu malları 45 kuruştur. Yıkanmış debağ yapağıları 45-50 'Trakya deri malları 58 kuruştan mele görmüştür, Müuhtelif ambarlarda birikmi debağ malı keçi kılı üzerine 20-12 ruş aralarında iş olmaktadır. Geçen seneden müdevver £ B!:: f malı keçi kılı kalmadığından yeni © ne malları ismen 45 kuruştur. M DERİLER; Kuzu ve oğlak dfu.’ı üzerine muhtelif mahellerde hığğ lar yapılmakiadır. Yalnız geçen içinde Trakya kasab mallarının fd kiloluk kuzu derilerinden hbir 112.50 kuruştan satılmıştır. M Oğlak derisi piyasasının da öni j' deki hafta içinde açılacağı tahmin mektedir. Keçi derisi piyasası gevşemiştif ÖL racat azaldığından fiatlarda geri v ler kaydedilmiştir. Küçük partilef ğ linde 145-150 kuruştan işler © | tadır. # Yerli sarfiyat için koyun defıd; zerine iş olmakta ise de ihracat sanlığından fiatlar gevşemiştir. Hğ hava kuruları 46-50, tuzlu kuru i 36-40 kuruştan salılmıştır. Ky Sığır derileri yalmız yerli fa' lar tarafından mübayaa ecmmetüdj Kuru cinsleri 55-56, salamura 36-40 aralarındadır. Bu satışlarıli kısmı da vâdelidir. Müteferrik: İ Dün şehrimize 900 seyyah Dün şehrimize İngiliz bandırali mor vapurile muhtelif milletlere M" 900 kadar seyyah gelmiştir. Şehrif telif yerlerini gezen seyyahlar bul mandan ayrılacaklardır. Bugün de limanımıza İngiliz Oryon vapurila 450 seyyah geleci Gümrüklerde mali sene faali Gümrükler Başmüdürlüğü yeni yılbaşının yaklaşması dolayısile 1987 ö N yılına aid hesabları toplamağa Ü) mıştır. Bu arada bu ay nihayetint almıp da veya mahsub muamelei pılmamış emanet hesab ve depo7” muameleleri 13 hazirana kadar dilecektir. beerenesensase ee RLA FrETRA A S senenana LA LAKAKANE” LA BAHÇIVAN Hind şatri ? Rabindranath Tagore't” — “Şaheseri T y Türkçeye çeviren! IBRAHİM HOYİ Bütün kitabcılarda ara N 30 KURUŞ