16 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Li Mi nf Dİ Bezurum derd, (Hususi) — Köy muhtarları doğru er doğuda değil, şarktan garba #tikçe azalan bir kesafetle bütün Merlot şamildir. Hakikaten yurdda bir muhtarlar me * vardır. Doğuda bulunmaklığım do- €, üzerinde tevakkuf edeceğim pi bu civarın muhtarlarıdır. Doğu “ in ekseriyetle okuması, yazma- ticei Yan insanlardır. Bunun tabil ne- a Olarak ta köy kanunu ve devletin erir rını tatbik etmekte müşkülât çe- la köy muhtarları evlenmeleri Köy etmekle mükelleftirler değil mi? defterlerinde nikâh kayıdlarına te- Bele edilemediği halde, evlenme mua hd €ri Yürür gider. Köy muhtarının ir- esi vardır, Fakat ne gezer, ken- İrşada muhtaçtır, Muhtar defter tutmasını bilmediği için, adamları ararlar, ve itiraf lâzımdır ki, bugün elde mevcud #ahibleri, köylülere de ağalık tas- Ve istedikleri adamları seçtir- ellerinden geleni yaptırmakta- da mutlaka fki partidir ve mutla- Muhtar, sağa veya sola mütavaat €n zayıf adamdır. buki, bilhassa doğu köyleri kalkım- Müstahaktır. Memleketin en geri İdari cüz'ütamları onlardır. Köy- bir hayat yaşar. Uzun süren *Tİnde, hayvanlarının neşrettiği istifade ederek bir tek dam- Türla,. #€t kulübelerinde büzülerek otu- Kün, | Mtivaçlar çok basittir, Nihayet bir Daş eşşiz doyurmaktan ibarettir. Üst, a, derecede kalır, Üçüncü ihtiya- b ihtiyacının da önünde gelir. > “onem doğru ise, köylü, yal- I milyon liralık, gübreyi Bine ktm ve toprak bu ue mahrum kalmaktadır. Klm de Tecrübeler gösteriyor ki bu ii muhtarların intihab ile seçilmelerile değil, fakat hükümet tarafından tayin edilmelerile mümkündür .. yakında (konferanslar tertib ederek., EKE'T Doğuda muhtarlar işi nasıl halledilebilir? in balli ancak, Doğu illerinden Kemahtan bir man zara: Sultan Melik köprüsü ve civarı lüyordu. Biz de diyoruz ki, muhtarlar da intihabla değil, tayin ile seçilmelidir Devlet, yer yer, bu muhtarlıklar için, mütekaidleri pekâlâ kullanabilir, âli tah- sil mezunları da birer sene memleket hizmeti namı altında köylerde hizmet e- debilirler, her genç, bir sene orada çahş- tıktan sonra ufak bir eser bırakır da dö- nerse köyler için daha çabuk kalkınmak mukadderdir. Eli ayağı tutar birçok mü- tekaldlerimiz vardır. Bunlara köylerde biraz arazi de verilebilir, ve aylıklarınm üzerine bu araziden edecekleri istifadeler ilâve edilerek, âtıl kalan vatandaşları- muzdan istifade etmenin çaresine bakılır. Köy kalkınması davası, memleket ka'- kınması davasıdır ve mesele böyle kabul edilince de, memleketin hududlarını, - fuklarda zanneden cahil, köy muhtarla- rından bu kalkınma hareketini beklemek abes olur. M.F. Ayvalıktan yazılıyor: Belediyemizin gösterdiği sonsuz bir|Şehrimizin hemen her skşam sile ve çalışma ve o nisbette bir fedakârlıkla | gençliği akşam gezintilerini parkta ya- vücude getirilen (Memleket (o Parkı) |parak parkın bu nadide güzelliğini de- komşu kazalar arasında nümunelik ©- nahiye müdürlerinin, vali. İlacâk kadar güzel, zengin ve en ufak Dahiliye Vekâletince tayin |bir teferrüatı ihmal edilmiyerek müs-İket parkında ve samimi bir gezintide m. muvafık olacağı ileri sürü-İtesna bir zevkle işlenmiş olduğunu ilk | görüyoruz. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: çakmış... İNİ .. bize İstanbulu tanıta- SON POSTA Memleket Derdleri Muşta doktor ve eczacı ihtiyac dud sıhhat teşkilân mütemadiyen mücadele ettikleri halde hastaık Bu ufak telgrafa başka bir şey ilâve etmeğe lüzum görmüyoruz. İstanbuldan dışarı adım atmağa bir türlü yanaşmıyan işsiz doktor ve eczacılarımızı vazileye davet ediyoruz. Aksaray Halkevinin temelleri atıldı Aksaray (Hususi) — Aksarayda in- şası tasavvur halinde olan Halkevinin yapılışı kuvveden file çıkmış ve bu hafta içinde temelatma merasimi ya- pılarak inşaata filen başlanmıştır. İn- şaat hızla devam etmekte olup üç ay içinde ikmal edilecektir. Geyvede bir okuma odası açıldı Geyve (Hususi) — Kazamız halkımın okuma İhtiyacını karşılamak üzere Par- ti binasında bir okuma yurdu açılmış - tir. Okuma zevkini tatmış olanlar bun - dan büyük bir sevinç duymaktadırlar. Yurdun idare heyetine tik okul başöğret- meni Necati, avukat İsmet Baran, vari - dat kâtibi Fuad ve tapu kâtibi Necmed - din Peker seçilmişlerdir. bakışta anlamamak mümkün değildir. rin bir neş'e ve zevkle seyretmektedir. Yukarıdaki resim Ayvalığın genç (A - kınspor) klübünün gençlerini Memle- Hasan Bey — Hacet yok, yazın tozu toprağı, kışın ça- muruna, bir de etrafımızdaki dilencilere bakınca rerede olduğumuzu pekâlâ anlarız. Türk havacılığı uğrunda canlarını verenlerin hatıraları tebcil edikli Borazanlı polisler geçid resminde (Baş tarafı 1 inci sayfada) hanebaşı arasında tramvaylar işlememiş, Fatih parkı ve civarında kesif bir halk kütlesi toplanmıştır. Tayyare âbidesinin üzeri yas alâmeti o- larak siyah töllerle örtülmüş ve âbidenin önüne gene siya tüllerle örtülü bir kürsü konulmuştu. İhtifale ordu nama İstanbul komuta- ni korgeneral Hâlis Bıyıktay, Merkez ko- rautanı İhsan Ugaz, yüksek rütbeli kara, deniz, hava sübayları, vilâyet, parti, be- lediye ve hava kurumu erkânı iştirak et- mişlerd Merasim yerinde Saat 13 e doğr Maltepe askeri Hsesi müzika ve talebeler, tümen müzikası, mü- retteb bir piyade taburu, bir topçu batar- yası, ve altışar mangalı iki bölük helinde bir polis taburu, kız öğretmen okulu ve kız lisesi talebeleri, Pertevniyal, Darüşşa- faka, Vefa, Hayriye, İstiklâl, Yüce Ülkü ve İstanbul Hsesi talebe ve iztileri muh- telif istikametlerden gelerek parkta gös- terilen yerlerini simışlardır. Merasime iştirrk eden resmi zevat da jakelatay ve ir giymişlerdi. Saat 14 de parkın içinden, Selimiye, Taksim ve Maçkadan stulan toplar mera- simin başladığını Babe? veriyardu. Bu s1- rada İslanbul merkez komutanı, hazıru- nu hava şehitlerini ve bütüm şehitleri selimlamağa davet etmiş, ihtiram vazi- yeti alınmıştır. Bir dakika söküt Toplardan sonra borazanlar uzun ve milessir bir (Tük. ) işareti vermişlerdir. Bu işaret şehidlerin hatıralarını tâziz için bir dakikalık sükütü emretmekte idi. Bu esnada Fetih parkında, Beyazıd, Galata kulelerinde, resmi daire ve müesseseler- de ve limanda mevcud gemilerdeki hay- raklar yavaş yavaş yarıya kadar indiril- miş, bütün vesaiti nakliye de ayni hürmet ve tâzim duruşuna iştirak eğerek bir da- kika yerlerinden kıpırdamamışlardır. Ay- ni anda limandaki tekmil vapurlar ve di- ğer deniz vasıtaları, fabrikalar da düdük- lerini çalmışlardır. Bir dakika sonunda borazanın ikinci defa (Tiii.) sesi üzerine park önündeki şerefli bayrak ve yarıyı indirilen diğer bütün bayraklar tekrar es- ki yerine çekilmiş, düdükler susmüş, her şey eski vaziyetini almıştır. Hava sübayının nutku Matem terahürterinden sonra ordu na - mina hava sübaylarınmdan Yüzbaşı (Kemal Çolakoğlu kürsüye gelerek meydanı doldu - ran gür âesile bir söylev vermiş ve ezcüm - le şunları söylemiştir; — Yurdun aziz şehidleri. Türk milleti 15 Mayıs tarihini sizin için bir anış günü olarak ayırmakla kalbinde ya- şattığı kahramanlarına en büyük kadirşi - naslığını izhar etmiş bulunuyor. Her yıl olduğu gidi, bugün de şeref taşı- nun etrafına toplandık. Şimdi hava tarihi- mize hediye etilğiniz şanlı hatıraları ana - rak, manevi yarlığınıza saygı sunuyoruz. Yurddaşlarım, Tayyareciliğimizin fanliyete (o başindığı (Fethi-Sadık) gününden, son şehid yüaba- Şi Cevdete kadar sayısı mühim bir tutarı aşan zaylatımızın gönüllerde derin yaralaz açtı - gına şüphe yoktur Hara hük'miyetmin temini ve 'Türir havs- cılığının yükselmesi uğrunda, gerek harbde kse sulhda seve seve canlarını verem sali arkadaşlarımı, milletimizin yüksek huzurunda bürmet ve rahmetle ân- mayı bir vazife telâkki ediyorum. Yurddaşlarım; Cumhuriyet hava kuvvetleri Türk mille- nin sarsılmıyan kudretlerinden biridir. Ve Târk ordusunun Kanadı bir parçasıdır. Cum hüriyef hava kuvvetleri bugünkü kudretini Büyük Başbuğunun kavvet, kaynaklarından ai layor. Biz bergün artmakta olan bu kuvvet ve İhtifalde nutuk söyliyen hava sübayı Kemal Çolakoğlu kudrete Ulü Atatürk'ün kuvveti diyoruz. Ne mutlu, bu kuvvetten olup da havacıyım di- yenet... Bugün aramızda olmıyan ve yalmz ma - nevi varlıklarına hitab ederek tebeli ettiği - miz aziz şehidlerimizi, Cumhuriyet ordusu namına bir defa daha hürmetle selâmlar, yüce milletimize üstün sâadeller dilerim. Hava Kurumu namıma söylenen nutuk Bundân sonra Hava Kurumu namına ba- yan Meliha Avni bir bitaba söylemiş ve: — Biz ölenlerin mezarında değil, ebediyen yaşayacakların menkibelerile tarihi şerefien- direnlerin gönüllerde yer tutan Türk kahra» manlarının yanındayız. Bunlar bayrak aş - kının kahramanlarıdır. Eilerimizde çiçekler, kalbimizde sevgilerle bu yüksek âşıkların yü ce huzurlarına geldik. Yolunuz bizim yolumuz, duygunuz bizim duygumuzdur. Biz de sizler gibi (o yerlerden göklere yükseleceğiz. Burası ölümlerin geri döndüğü yerdir. Bu rası ölümlere giden âşkların şanlı yatağı - dır. Bugün bir geldik, yarın başkaları ge 4 lecek ve Du alkış sesleri âbidelere kadar yük- selöcektir: demiştir. Meliha Avntden sonra Şehir Meelisi na « mına Cemaleddin Parıl ve yüksek okullar na muna Bahadır Alkın birer söyler vererek has İva şehidlerini hürmet ve rahmetle aninış - İ lardır. « Eitabelerden sonra müzfka matem ha - vas çalmış ve bir sübay (komutasında bir manga asker manevra fişeğile üç defa ha « İvaya ateş etmiştir. Bundan sonra İstanbul komulanı huzurunda güzel bir geçi resmi yapılmış ve merasim bitmiştir. Tayyare âbidesine İstanbul Komutanlı - fı, hava sübayları, Denizbank, belediye, par- ti ve Hava Kurumu adlarına birer , çelenk konmuştur. Edirnede Edirne 15 (Huswsi) — Hava şehidleri tö- reni bugün İstasyon yolundaki şehidlik ani- dında yapıldı. Öğleden sonra saat -15 de- sübaylar, ü- muml müfettişiik ve Vilâyet rüesa ve me — 'mutları, muhtelif kıt'atardan birer grup 15- ker. polislerimizden bir grup, okullar, halk İmümesslilerinin iştirakile ve atılan bir top- la metasime başlanmıştır. Bütün komutanlar Kıt'alarına dikkat ko- mandasın; vermiş ve o anda askerlerimiz ve okullarımız selim vaziyeti alarak ve bütün memurlarla yurddaşlarımız gönülden say - gılarla şapkalarını çıkarıp Iri saniye engin bir seasizlik içinde durmuşlardır. Müteukiben güzel bir söyler Yetilmiş ve bir şir olkunrmuştar, Müzika hazin bir marş çalarken manevra fişekleri ile havaya doğru üç kere yaylım a- teş yapılmıştır. Okullar ve halk derin bir saygı sessinliği içinde tören yerine çekilen büyük bayrağın çevresinde geçid resmi yaparak (yerlerine dönmüşler ve bu suretle tören nihayet bul « muştur Trakya mühacirlerine öküz alınıyor Eâime (Hususi) — Vilâyet dahilne iskân edilen göçmenlere tevzi edilmek üzere 20 çift öküz set almacaktır. Bu maksadla bir beyet Tekisdağına gidecek ve o havali pas zarlarından mübayaatta bulunacaktır. ALM İN İLLİLLLİİMİMİMMİG YGS GGGB33