8 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Nafia Vekâleti İstanbul belediyesinin teklifini muvafık buldu İstimlâk kanununa İstanbul için hususi maddeler ilâ'd Kahraman binicilerimiz — Avrupaya şarab yarın akşam geliyorlar Muvaffakiyetlerle dönen şanlı ekipimizi istikbal için Parti tarafından güzel Avrupada bulunan binicilerimiz yarın akşam saat on beşte Polonya — vapurile şehrimize gelmektedirler. Binicilik eki- pimizle beraber ordu müfettişi Örgene- ral Fahreddin Altay da gelecektir. Parti vilâyet merkezi binicilerimizi is- tikbal için hazırlıklar yapmıştır. Binici- lerimizi Parti ve Belediye namına vali Müuhittin Üstündağ, şahsan İstanbul ko- mutanı General Halis, Parti tanbul merkezi idare heyeti erkânı, şehir mec- isi, süvari binicilik mektebi sübayları, Sipahi-ocağı azası ve davetlileri, belediye erkânı, askeri ve sivil bazı mektebler t Jebesi, esnaf teşekkülleri ve kalabalık bir halk kütlesi ve şehir bandosu karşı- | hıyacaktır. Şehir meclisi azasından bir zat, binici- lerimize, şehir namına bir hitabe irad e- decektir. Halk Partisi vilüyet teşkilâtı, binicilerimize İstanbul komutanlığı va- sıtasile hediye edilmek üzere 1000 lira| da ayırmıştır. Gene Parti namına, binici- lerimize bir de ziyafet verilecektir. Muh- telif teşekküller ve müesseseler, kendi- lerine hediye edilmek üzere - buketler hazırlanmıştır. ' Bu istikbal merasiminden sonra bini- cilerimiz otomobillerle süvari binicilik mektebine gidecekler, orada şereflerine bir çay ziyafeti verilecektir. Atlar gündüz çıktıkları takdirde kor- delâlarla süslenerek tramvay yolunu ta- kiben binicilik mektebine — götürülecek- lerdir. Müteferrik : Garsonların yüzde onları meselesi (Garsonlarla patronları arasında ev- velce zuhur eden ihtilâf üzerine iş böl- ge âmirliği bu ihtilâf etrafında her il tarafı da dinlemiş ve tavassuttan mat- lüp netice hasıl olmamıştı. —Bu ihtilâf Ankarada iş dairesi reisliğine ve ik - tısad vekâletine intikal etmiş olüp hâ- len orada tedkik edilmektedir. Henüz iş mahkemeleri kurulmamış müessesesinin açtığı bu sergi — takdir çeşme suları kesilecektir. olduğu için bu mesele hakkında iş mah kemesinin bir karar vermesi beklen - memektedir. Maamafih İktisad Vekâ - letinin her iki tarafın noktai nazarını tedkikten sonra bir hayli müddet bir ihtilâf mevzuu olan bu işin her iki ta- rafın memnuniyetini mucib bir şekilde halledileceği ümid edilmektedir. Tatil de askeri müzeye kuruşa girilecek Müzelerimize giriş fiatlarında son bir kanunla değişiklik yapıldığı yazıl- mıştı. Haziranın başından itibaren u - mumi tatil günlerinde askeri müzeye giriş biletleri on kuruştan beş kuruşa indirilmiştir. 800 seyyah geliyor Ayın on sekizinde şehrimize yeniden sekiz yüz seyyah geleceklir. Bir çok ecnebi memleketlerden şehrimize gez- mek üzere müracaatlar yapılmakta ve bunlara istenilen malümat derhal gön- derilmektedir. Atinalı talebeler memleketlerine döndüler Atinanın Paleon Faleon lisesine men sup elli sekiz talebe ve muallimin şeh- rimizde yapmakta oldukları tedkik ve ziyaretler bitmiş, kafile dün — akşam Romanya vapurile Yunanistana hare - ket etmiştir. Hey'et Galata rıhtımında Belediye Turizm Şube Müdürü Semuh ve seyahat işlerile meşgul olanlar ta- rafından uğurlanmıştır. Avrupa hattında bir ayda gelip giden yolcular Son bir ay içinde Edirne, Uzunköp- rü ve Kapıkule hududlarından 1159 yolcu memlekete girmiştir. Bu hudud- lardan harice giden yolcu adedi de 732 dir. Bir ayda gümrüklerde yapılan tahliller Mayıs ayı içinde İstanbul Gümrük- ler Başmüdürlüğü kimya lâboratuvar- larında 2764 tahlil yapılmıştır. bir program hazırlandı Girdikleri beynelmilel müsabakalarda şerefli muvaffakiyetler kazanan binici- lerimiz şerefine gene süvari - binicilik mektebi tarafından birkaç gün sonra bir ziyafet verilecektir. Sipahi ocağı da ekipimiz şerefine, ge- Jecek hafta cumartesi akşamı, sabaha ka- dar devam etmek üzere, ocağın Yeni- köydeki yazlık binasında bir balo vere- cektir. Ocak, bir müddet sonra da konkurlar tertib edecek, bu konkurlardan — yalnız Avrupadaki müsabakalara iştirak eden sekiz sübayımızın gireceği bir müsaba- kanın parkurları, aynen, Romada Muz- solini kupası konkuru parkurları şeklin- de ve irtifamda tertib edilecektir. Sipahi Ocağının atlı gezintisi Sipahi ocağı binici azasından sekizi ka- dın olmak üzere 26 kişilik bir grup ko- miteden Bay Sabri Tulcanın nezareti al- tında araba vapurile Üsküdara geçecek- ler, oradan atla Polanez köyüne gidecek- Jerdir. Cumartesi günü Polonez köyü et- rafında 40, pazar günü de 60 kilometre atla yürüyüş yapılacak, pazartesi günü erkenden seri bir yürüyüşle Üsküdara inilecektir, Bu yürüyüşte ocak atlarının ve binicilerinin mukavemet kabiliyetleri denenecek, Iâakal 15 kilometre süt'atle yol alınacaktır. Polonez köyü yürüyüşüne ocağın bini- ci olmryan azası da araba ve otomobiller- le iştirak edeceklerdir. Kültür işleri: Şişli terakki lisesinin sergisi |köy halkından avcı İsmail zan altına a- ihrac edeceğiz İzmirde bu sene içerisinde — inşasına başlanacak olan büyük şarab fabtikası için Cezayir, Cenubi Fransa ve Almanya- nan Ren havzasındaki müteaddid şarab fabrikalarını gezerek tedkikat yapan İn- hisarlar Umum Müdürlüğü müskirat ve| tuz müdürü Cavid memleketimize dön- müştür, İzmirde kurulacak fabrika, senevi bir buçuk milyon litre şarab istihsal edilen | Tekirdağı fabrikasının üç misli olacak, senevi şarab istihsali beş milyon litreyi bulacaktır. Şimdi şarab ihrac ettiğimiz — başlıca memleket İsveçtir. Yakında, Danimarka- ya da yeniden şarab ihracatına başlana- cak, yeni fabrika istihsale söonr da Felemenge, Baltık memleketleri- ne, hattâ, belki Almanya ve İngiltereye başladıktan |£ Eminönü meydanının açılması için yapılan istimlâkler devam etmektedir. Mai sahiblerine ayrı ayrı tebligat yap- Mmak zamana mütevakkıf olduğundan meydanın açılması işi uzayacaktır, İs- tanbul belediyesi Nafla Vekâletine yap miş olduğu bir teklifde istimlâk kanu- nunda değişiklik yapılmasını istemek- tedir. Mevcüd -kanun — hükümlerile hareket edildiği takdirde şehrin imar İfaaliyeti haddinden fazla gecikecektir. Belediye Eminönünden sonra, Taksim ve Karaköy meydanlarını açmak için |derhal faaliyete geçecek, yol inşaatın- da mani teşkil eden binalar yıkılacak, arsalar satım alınacaktır. Bebek ile İs- tinye arasındaki yolun iki sene zar - tirilmesi matlüptur. — Halbuki k işlerinin uzaması bu yolu da vaktinde bitirmeğe enge! olacaktır. de ihracat yapılacaktır. Yalovada . . bir cinayet Aslen Rizenin Of kazasından olup bir müddettenberi Yalovanın Çınarcık kö- yünde ikamet eden Mehmed, köy civa- rındaki fundalıklar içinde, başından bir av tüfeği ile vurulup öldürülmüş olarak bulunmuştur. Katilin kim ve hangi maksadla bu ci- nayeti işlediği henüz malüm olmamak!la beraber bir ev meselesinden dolayı mak- tul ile ötedenberi arası açık olan ayni lınmıştır. Jandarma ve müddeiumumilik tahkikata ehemmiyetle devam etmekte- dir, Kırkçeşme suyunun Terkos gölüne Şişli Terakki lisesinde güzel bir ser- Zi meydana getirilmiştir. Sergide mek- tebin ilk kısım talebelerinin bir sene -| lik mesâisi mahsulü olan el işleri teş-| hir edilmektedir. Bir hafta açık bu -| lundurulacak olan sergi, her sabah sa- | at ondan 16 ya kadar gezilebileceklir. Şişli muhitinin büyük kültür ve irfan kazanmıştır. Mekteb konturatları yenileniyor Maarif Müdürlüğü, ilk ve orta mek- teblerin hepsine baca tertibatı yaptı - racak, soba boruları mekteb duvarla - rından dışarı çıkarılmıyacaktır. İlk ve orta okullardan kira ile tutu- lan binaların konturatları — bitmiştir. Maarif Müdürlüğü yeniden konturat - lar yapmakta ve bazı binaları bırakıp, yeni binalar kiralamaktadır. İstanbul ilk tedrisat kadrosu İstanbul ilk tedrisat müfettişleri kad rosu yeniden genişletilecektir. Mület - tişlerin bir çoğunun teftiş mıntakaları |bu sene yeniden değiştirilecek, ekalli- yet ve ecnebi mekteblerine birkaç ye- ni müfettiş tayin edilecektir. Bir genç tabanca temizlerken yaralandı Kartalda zavallı bir çocuğun ağır surette (yaralanmazile neticelenen bir kaza olmuş - tur, Kartal kazasına bağlı Samandra nahi- yesinin Sarıgazi köyünde oturan — Hüseyin oğlu on yedi yaşında 'Tevfik Tarım, ocağın Üstünde asılı duran bir tabancayı — alarak yağlamak istemiş, bu sırada tabanca bir - denbire ataş almış ve çıkan kurşun Tevfiğin karnına saplanmışlır. Çocuk can acıları için- de muhtarın evine koşmuş ve: *— Bir kaza neticesinde vuruldum, beni hastaneye kaldırını demiştir. Muhtar yara- lyı Samandra dispanserine ve oradan da Nümune hastanesine kaldırtmıştır. Çocuğan hayatı tehlikededir. Teşekkür Bevgili anneciğimin vefatı dolayızile ge- rek bizmat ve mekltub ve gerekse — telgrafla taziyette bulunan zevata ayrı — ayrı cevab vermeğe tecssürüm mâni olduğundan bu hu- sustaki teşekküratımın iblâğına gazetenizin tavassutunu öllerim, Maliye Vekâleti Hesabat Müdür Muavini Nuri Sözge Akıtılması düşünülüyor Kırkçeşme süyü yerine sular — idaresi tarafından camilerin helâ ve şadırvan- larına isale edilecek olan terkos suyu| için bir iki güne kadar faaliyete geçile- cek, şebekenin her camie en yakın olan yerinden tesisat yapılacaktır. Bu iş kısa | bir zamanda bitirilecek ve terkos suyu verildikten sonra gamilere akan Kırk- Dahiliye Vekâleti, sular idaresinden Kirkçeşme suyundan Terkos gölüne a- kıtmak suretile istifade edilip edilemiye- ceğini sormuştu. Sular idaresi bu suzle cevab olarak bir rapor hazırlamaktadır. Sular idaresinin raporunda bu suale nasıl cevab verileceği şimdiden kestiri- lemezse de Terkos gölünden kâfi mik- darda su alınabildiği için ayrıca masraf yapılarak Kırkçeşme suyunun — buraya nakli lüzumsuz gibi görülmektedir, #aDeENEAM000NAAASAAAARANSACENLESERAAACESENEEDENERACELEE: Bir zıya YUSUF ZİYA ÖNİŞ'İN VALİDESİ VEFAT ETTİ Denizbark Umum Müdürü Yusuf Ziya Öniş'in validesi, esbak Konya mebusu ve reji başmüdürlerinden merhum Bay Şakirin refikası Bayan Hayriyenin dün vefat ettiği teessürle haber alınmıştır. Merhume iyi yetişmiş, iyi kalbli, ha- yırsever bir insandı. Ölümü muhakkak ki bir ziyadır. Oğlu Yusuf Ziya ve ailesi efradına taziyetlerimizi bildirir, merhu- meye Allahın gufran ve rahmetim — di- leriz. * MÜESSİF iRTiHAL Denizbank Umum Müdürü Yusuf Ziya Öniş'in validesi, esbak Kanya mebusu ve reji başmüdürlerinden merhum Buy Şa- kKârin refikası Hayriye dün vefat et- miştir. Merhumenin namazı, bugün Üsküdar camiinde öğle vakti eda edilerek Karaca- ahmeddeki aile kabristanına defnoluna- caktır. Büyükdereden cenazeyi alıp Üs- küdara götürecek olan Kınalıada vapuru 9 da Köprünün Haydarpaşa iskelesinden hareket edecektir. * Güneş Klübünden: Klübümüs — müessis Azalarından Denizbank Umum Müdürü Yu - suf Ziya Öniş'in çok sevgili annesi vefat et- miştir. Cenaze merasiminde bulunmak Üze- İstimlâk edilecek bina vesaire sa - Sucuların istekleri makul görülmedi Sucuların esnaf cemiyetleri vasıta- sile belediyeye müracaat ettikleri ve yeni tipde el arabası yaptırmak için pa- raları bulunmadığından kendilerine bir mühlet verilmesini — istediklerini | yazmıştık, | Belediye, sucuların müracaatını mu- vafık bulmamış ve mühlet verilemiye- ceğini bildirmiştir. Seyyar esnafın ve ekmekçilerin kul- lanacakları el arabası tipini de tesbit etmek üzere tedkikler yapılmaktadır. Yakında her nevi el arabası için birer tip tesbit editmiş olacaktır. Şehir büdcesi İstanbul belediyesi Muhasebe Mü - dürü Kemal büdce etrafında — izahat | vermek üzere Ankaraya gitmiştir. Büd ce Haziran sonuna kadar tasdik edi - lip belediyeye gönderilmiş olacaktır. Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 7-6- 938 mamen belediyeye geçmiş olac hakkındaki lâyiha tatilden evvel Meclise arzedilecsi hibledneenkınzamandınul' şekilde tebligat yapılması — ve derlil istimlâk işinin tekemmül ettirilivertir si kanunda istenilen tadilât (eklv başında gelmektedir. Nafia Vekâleti, belediyenin bu taif daki müracaatını imar işlerinin birii evvel tahakkuku bakımından muve bulmuştur. Vekâlet, kantında yapılt sı istenen tadilâta aid kanun projt derhal hazırlıyacak ve tatilden Büyük Millet Meclisine sevkedectii Tadilât teklifi İstanbul şehri ş yapıldığından kanuna — İstanbulâ husust maddeler ilâve olunacaktıfı Sin; ri acentasının bulk mündeki Karakaş hanlf istimlâk muamelesi bitirilmek üztit | dir. Önüm f hafta içinde 'Jr'u Kartalla Yakacık arasında €t Hatlarında 10 kuruş fark vaf Kartalda etin kilosu 55 — kurui 50 kuruşa inmiştir. Fakat Yakacıkl tin kilosu kırk kuruştan satılmaktâ duğundan Kartal halkı etini Yakstih tan tedarik etmekte, bu fiat farkı tallılar arasında hayret uyandırm dır. İstanbul Tramvay Şirketi | 21 ikinel kânun 10911 tarihli şartnan ç) 14 üncü maddesine göre İLÂN 1938 yılınn 10 Hazirandan ve yeni tftİ kadar pazardan başka günlr-” gidiş - geliş cedveli ı Yallar Şişli - Tünel Tünel - Şişli Bişli - Beyazıt Beyazıt - Şişli Harbiye - Fatih Fatih - Harbiye Harbiye - Aksaray Aksaray - Harbiye Maçka - Beyatıt Beyazıt - Maçka Şişli (depo) Eminönü 6.30 545 6.40 5.57 610 655 610 2 6 BEŞİKTAŞ ŞEBEKESİ 640 700 Eminönü - Maçka 6 Maçka - Eminönü Şişli - Birkeci 6.25 Girkeci - Şişli 6.55 Mecidiyeköy - Eminönü 6.45 7 Eminönü - Mecidiyeköy 7T17 'Taksim - Falih 6A5 (8 Fatih - Taksim M € g Kartuluş - Böyamıt — 600 Beyant - Kurtuluş — 645 Gişli (depo) Eminönü Eminönü - Kurtuluş Kurtuluş - Eminönü Beşiktaş - Bebek Bebek - Eminönü Eminönü - Bebek Bebek - Beşiktağ Ortaköy - Aksaray Aksaray - Ortaköy Beşiktaş - Patih Patih - Beşiktaş Aksaray - Topkapı 'Topkapı - Birkeci Sirkeci - Topkapı Topkapi » Akanray Aksaray « Yedikule Yedikule - Sirkeci Birkeci - Yedikule Yedikule - Aksaray Aksaray - Edirnekapı Bdirnekapı - Sirkeci Birkeci - Edirnekapı İSTANBUL ŞEBEKESİ hanla iki memur alınacaktır. 3 — Hüsnühal sahibi olması. Edirnekapı - Aksaray Piyango Genel Direktörlüğünden : Direktörlüğümüz Muhasebe şervisinde çalışmak üzere «Yüz> lira ücretle ” Bu memurların: 1 — Yüksek Ticaret mektebi mezunu olması. 2 — Yaşlarının azami otuz beşi mütecaviz olmaması. m F£5fF 4 LEEKSLİTİ? KF 4 — Bir hastalıkla malül bulunmaması. 5 — Askerliğini bitirmiş olması lâzımdır. | 'Yukarıda yazılı şeratte uygun oldukları şehadetname ve tasdiknamelerlt & sik edecek taliblerin 9/Haziran/938 günü akşamına kadar İstanbulda Bahtt re bütün Güneşlilerin saat 9 da Köprüden kalkacak olan vapurda bulunmaları. pıda Piyango Genel Direktörlüğü muamelât servisine mürataatta bulurma/7,