8 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Halkevl Bürhaniyede köycülük başlandı, Afyonda kurslar açılıyor eri faaliyeti Keskin Halkevi bir bando takımı teşkil etti, SON POSTA Silivrililer i Denizcilerimize Hediye verdiler programının tatbikine Kahraman denizcilerimiz de bu hediyeleri Kızılaya vermek civanmerdliğini gösterdiler Silivri (Hususi) — 45 gündenberi Si - Uvri önlerinde bulunan ve bütün k lerin göğüslerinin iftiharla kabarması vesile veren şanlı donanmamıza Silivri ve köylerinden yüz on kuzu hediy miştir. Donanma komutanlığı bu ku ları kabul edip köylüye memnuni yan etmiş ve bunları canlı olarak, men, donarıma namına Silivri Kızı besine teberrü etmiştir. Bu bal, Silivri halkını fevkalâde mesrur ve mütehassis etmiştir. İngilterede Sayfa 8 kruvazör ve muhrib inşa ettiriyoruz (Baştarafı 1 inci sayfada) «Şu noktanın anlaşılması lâzımdır ki Türkiyeye açılan yeni kredilerin ve bun-| dân evvel çelik fabrikasının inşaatı için Brasserts şirketinin açmış olduğu üç milyon İngiliz liralık kredinin tediyesi Kliring hesablarına dahil değildir. kiyeden ticari alacağı olanlar, yeni krediler dolayısile mümkün kılınacak ttan derhal istifade edemiye- ceklerdir. Fakat neticede, bu kredilerin Türk istihsalâtını ve ihracat ticaretini arttırmak yolunda kullanılması Türkiye- nin harici borçlarını ödemek kudretini ziyadesile arttıracaktır. Harb gemileri Bu anlaşmaların silâh ve mühimmat politikaya ald tarafı diğerlerin- den tamamile ayrı bir anlaşmadır ve iza- hına Tüzum yoktur. Bu anlaşmanın poli- tik manasını bu sütunlarda tebarüz et; tirmek lâzım değildir. Mevzuubahs altı milyon İngiliz lirasının harb gemileri si- kadar varmaktadır, Tediyat işi şu şekil- de tesbit edilmiştir: Anlaşma mucibince yapılan Konturaf- ların tediye zamanı gelince Türkiye hüs kümeti tediyesi lâzım gelen mikdarda ve on seneden fazla olmamak üzere muay- yen bir müddet zarfında mer'i olacak hazine bonoları çıkaracaktır. Bu bonolar yüzde 514 faizli olacaktır. Bu bonolar İngiltereye gelince ihracat kredilerini garanti departmanı, İngiltere hazinesinin garantisine istinaden, bunla» İri andorse edecek ve Londra piyasasında İtediye ettiği yüzde 54 faizden daha az İbir faiz mikdarı arzedeceklerdir. Bu bo iların İngiliz piyasasındaki faiz mikda- rını yüzde 294 farzedersek mütebaki faiz mikdarı, yani yüzde 3 ihracat kredilerini departmanmın Üzerine aldığı tâ- ahhüde mukabil yapacağı kâr teşkil ede- cektir, Muamelenin mekanizması Sovyet Rusyaya açılan on milyon İngiliz liralık kredinin mekanizmasına ziyadesile ben- zemektedir. İngiliz - Türk ekonomik bağları Keskin Halkevi ar şubesi güzel bir) merasime iştirak etmektedir. Resimde indo takımı teşkil etmiştir. Bu takım | bando takımını teşkil eden gençler görül da büyük bir ihtiyacı karşılamış) mektedir. alin maktadır. Bu bando kasabada her Bürhaniye Halkevi faaliyeti Ayvahktan yazılıyor: Bürhaniye Halk- Tokat içme e tesisatı ihale edildi Tokat (Hususi) — Dahiliye Vekâleti| parişinde ve bilhassa kruvazör ve muh- rib inşaatında kullanılacağı bildiriliyor.) Bu anlaşmaların İngiltere ile Türkiye Bu gibi siparişlerin gemi tezgâhlarımıza | #rasındaki ekonomik ve politik bağları iş temin edeceği gözönünde tutulmalıdır. |bir kat daha takviye edeceğinde şübhe Yeni ir SE alar yoktur. Yine ihracat kredilerini garanti Köy enstitüsünün kız eğitmenleri İlçulludaki köy enstitüsünde bir bayramı yapıldığını dünkü nüsha- İslgraf yaberi olarak bildirmiştik. de bu enstitüde yetişen köy kız- mürekkeb bir eğitmen grupu- Tesmini dercediyoruz. mlular Şehir tiyatrosu San'atkârlarını bekliyorlar Kerrum (Hususi) — Gerek İstanbul em gerek Ankara tiyatroları tele, kötte türnelere çıktılar. Bu tur - henüz nihayete ermemiştir. vilâyetleri, başta Erzurum. ve olduğu halde, senelerdenberi İİ temsil heyetlerinin verecekleri « hasrettirler. Bir aralık bu be - m birinin doğu vilâyetlerınde de €T Vereceği söylendi ise de bu şa- arkası çıkmadı. #âmandanberi bu nevi temsillere T olan halk, Ankara veya İstan - P tiyatrosunu beklemektedir. kara belediye kadrosu genişletildi (Hususi) — Mali senebaşı o©- iran bidayetinden itibaren bele - İrosu genişletilmiş, bir baytar, bir Mata, diye memuru, bir de fenni er. kadroya ilâve edilerek A başlamışlardır. belediyeler imar heyeti fen şefliğince 147,000 lira keşif bedelli Tokat içme suyu esi münakasaya konmuş, bir müteah- le ihale edilmiştir, Tokat halkı bundan de memnundur. Malkara elektrik makinesinin montajına başlanıldı Malkara (Hususi) — Şehrin elektrikle tenviri için satın alınan motör ve $ rüatı buraya gelmiş, makinenin mo jına ve tesisata başlanmıştır. Bu işin bir an evvel başarılması için hummalı bir faaliyet ve gayret sarfedilmektedir. Belediye, yol ve köprü inşaatil meşgul olmaktadır. Son günlerde de umumi bir imar ve inşa faaliyeti gö rülmekte, yeniden birçok ev ve dükkün| yapılmaktadır. Havalar müsaid gittiği için mahsul vaziyeti gayet iyi, köylüler memnundur. Polatlıda kuraklık Polatlı (Hususi) — Burada havalar kurak gitmektedir. Bu yüzden, çiftçi ga- yet müteessirdir. Eğer bir kaç gün daha yağmur yağmazsa çiftçinin hali pek fe - na olacak, birçok mahsulden istifade *| dilemiyecektir. evi sön defa yaptığı umumi bir toplantıda köycülük ve avcılık kollarınm geniş bir proğramla çalışmasını kararlaştırmış ve bu programın tatbikine başlanmıştır. Köycülük kolu Bürhaniyeni köylerile bile temasa geçecek, köylüyü tenvir ve irşad, ihtiyaçlarını temin ede - cektir, Bu fasliyet cümlesinden olarak Kars- ağaş köyüne bir seyahat tertib edilmiş, icab eden notlar alınmıştır. Bürhaniyenin bütüm köyleri sırayla gezilecek, köylünün kalkınması için icab eden teşebbüslere önayak olunacaktır. Afyon Halkevinin faaliyeti Afyon (Hususi) — Halkevi dershaneler ve kurslar kolu 2 büyük kurs açmıştır. Bunlardan birinde okuyup yazma bilmi- yen erkeklere, diğerinde de kadınlara ders verilmektedir. Yakında fransızca ve almanca kursları da açılacaktır. Halkevi temsil kolu Kırşehir felâket - zedeleri menfaatine bir müsamere hazır- lamaktadır. fe en Ücra de Kastamonuda çok güzel bir mesire Kastamonu (Hususi) — Şehre bir saatlik mesafede, deniz sathından 2000 metre irtifada güzel, temiz havası ve çamları ile meşhur Sudağı isimli bir mesire vardır. Birçok doktorlar buraya bir sanatoryom yapıldığı takdirde üçüncü devreye gir- miş bir veremlinin bile burada kolaylıkla tedavi edileceğini söylemekte ve bu dağın Heybeliadanın havasından daha güzel bir havaya melik olduğunu ilâve departmanı tarafından finanse edilmiş 0- İhracat kredilerini garanti departmarı|lan Brassertlerin Karabük çelik fabrika #1 işinde erişilmiş olan muvaffakiyet ö“ nümüzde iyi bir misaldir, Brasserts şir- keti gelecek senenin haziranında ilk çe- lik ocağını işletmeye hazır bir şekilde tamamlamayı deruhte etmiştir ve-bu işi | konturat mucibince tayin edilen müd İdetlen birkaç ay evvel ikmal edeceği gö İ rülüyor. Eiç şübhesiz bu anlaşmalar, İngiliz ih İracat ticaretini finanse etmek için kuru. İlan meksnizmanın günden güne daha zi İyade ehemmiyet kesbeden bir çarhı olar ihracat kredilerini garanti departmanının zaferlerine yeni bir çelenk daha ilâve et- miş oluyor. Bu departmanın geçen sene zarfmda yapmış olduğu muamelelerin yekünu 43 milyon İngiliz lirasını buk muştur. Bu mikdar dış ticareti finanse vasıtasile temin edilen on milyonluk kre- di Türkiyenin bilhassa kurşun, antimon, İkram, demir, gümüş ve hattâ altın ma- denlerini işletmek için o kullemlacaktır. Bu membaların tam bir şekilde işletil- mesi mühim mikdarda demiryolu ve İli mi da zaruri kılmaktadır. h İngiltereden yapılacak 0- ayaat İngilterede maden teç-! hizatı ve demiryolu malzemesi inşaatı ile meşgul olan firmalar için kârli bir faaliyet olacaktır. Yapılan kredilerin te- İ diyesi için kararlaştırılan proje zmucibin- ce bu sermayenin istimali suretile arta- cak olsn maden isti âtı alacaklılar na- mına ipotek edilecektir. 'Tediyat işi Verilen kredi kolaylıkları devrelere ayrılmak suretile on seneye muhtelif eden hiçbir milesseşsenin yaklaşamıyaca- ğı kadar yüksek bir derecedir» halkı daha bomba ispanyada üç şehir yağmuru altında kaldı (Baş tarafı 1 inci seyfada) cak ve İspanyadaki muharib taraflardan birinden şikâyet vaki olduğu takdirde, İspanyaya geçerek hâdiseyi mahallinde tahkik edecektir. ? Komisyon azalarının raporu tamamen şahsi mahiyette olacak ve temsil ettik- leri hükümetledin maes'uliyetini tazam- mun etmiyecektir. Londra 7 (Hususi) — Franko tayyare- leri bugün Valensiyayı, Barselonu, Ali- kanteyi ve diğer bazı kasabaları tekrar bombardıman etmişlerdir. Valensiya limanında bulunan bir İn- giliz gemisi atılan bombalardan mühim surette yaralanmış ve neticede batmış- tır. Alikante limanında demirli iki İngi- liz gemisi de hasara uğramıştır. Ayrica, Barselonda bulunan bir Ho- landa gemisine de bombalar isabet etmiş ve mürettebatandan iki kişi yaralan- mıştır. Alikantenin dünkü bombardımanı es- hasında 78, bugün ise 32 kişi ölmüştür. * Bilbao 7 (A.A.) — Resmi bir tebliğde bildirildiğine göre, Franko kuvvetleri mayıs ayı içinde 70 şehir ve köy ile 4500 kilometre murabbaı toprak ele geçir- miştir. Bugünkü harb raporunda cebhelerde mühim bir değişiklik olmadığı bildiri- liyor. Frankocular mütareke istemiyorlar Hendaye 7 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: 24 saatten az bir 22- man zarfında akdedilen üç nazırlar mec- imamı ve başlıca kumandanların ile yapılan bir toplantıyı müteakip Franko, İngiltere ve Frânsa tarafından yapılan tavassut tekliflerini kabul etme- meğe karar vermiştir. Diğer cihetten söylendiğine göre, Fran- ko, İspanyada çarpışan ecnebi; kıt'alar geri alınmadan evvel sulh akdetmek is tememektedir. (Fihakika (İspanyada 40.000 İtalyan ve 10 bin Alman mevcu- diyeti dahilde ve hariçte ihtilâtlar doğu- rabilecek mahiyettedir. Bir Alman pilotu esir edildi Valensiya 7 (A.A.) — Frankist tayya- reler, bugün şark cebhesindeki hükü- metci mevzilerini bombardımana teşeb- büs etmiştir. Cumhuriyetci tayyareler, iki Frankist tayyareyi düşünmüşlerdir. Paraşütle yere inen bir Almân pilot esir edilmiştir. Atatürk Dahiliye Vekilini kabul etti (Baş tarafı 1 inci sayfada) müddetce Atatürk'ün misafiri olarak Savarona yatında kalacaktır. Atatürk'ün telgrafları Ankara 7 (A.A.) — Afgan istiklâ « inin yıldönümü münasebetile, Reisi - cumhur Atatürk ile Afganistan Kralı Muhammed Zahir Hân arasında aşa * ğıdaki telgraflar teati olunmuştur: Majeste Muhammed Zahir Hân -Afganistan Krahı- -Kâbil- Afgan istiklâlinin yıldönümü mü - nasebetile Majestelerine hararetli teb- riklerimle birlikte şahsi saadetleri ve İkardeş Afgan milletinin refahı hak » İkmdaki temenmilerimi takdim ederim. Atatürk Ekselans Kemal Atatürk “Türkiye Reisicumhuru- Nazik tebriklerinden dolayı Ekse « . Şehir plânı yapılırken... olacakmış. .. Gene dolambaçli sokâk- lar olduğu gibi kalacak, yal OBay Prost, borçluların halin- nız evlerin sırası munlazam (den anlıyor, demeki Hasan Bey — Aşkolsun, Burgosa davet edilen generaller, aske-İlansınıza teşekkür eder ve şahsi saa - ri vaziyetin pek müsald olduğunu müt-İdetlerile kardeş milletin refahı hak - tefikan tasdik ederek başkumandana İkındaki samimi temennilerimi arzey - teklif edilen şartlar dahilinde bir müta-İlerim. reke kabul etmemesini tavsiye etmiş- lerdir. ;