29 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

wHAl GRA Kü T —e F HABERLE Ril Spor teşkilâtı kanunu Lâyihanın esasları: Ankarada bir beden terbiyesi yüksek enstitüsü kurulacak Gençlerin klüplere girmeleri, boş zamanlarında beden terbiyesine devam etmeleri mecburt olacaktır Ankara, 28 (Hususi) — Spor teşkilâtı hakkında kanun lâyihası Meclis ruzna- mesine alımmiştır. Lâyiha esaslarına göre yurddaşın fizik moral kabiliyetlerinin ulusal ve inkılâb- € amaclara göre gelişimini sağlıyan o- yun, jimnastik, spor faaliyetlerini sevk ve idare etmek maksadile Başvokâlete bağlı bir beden terbiyesi genel direktör- Tüğü kurulacaktır. Genel direktörlüğün merkezi Ankarada olacaktır. Genel di- rektörlük assıuluşal spor temas ve mü- nasebetlerinde merci olan resmi bir te- şekkül olacaktır. Gençleri klüplere girmeleri, boş za- manlarında beden terbiyesine devam et- mekte mecburi olacaktır, Hangi yaştaki- lerin ne müddet ve hangi mevsimlerde spor mükellefiyetinde bulunacakları, ne gibi dalreler, müesseselerde beden hare- ketlerinin tatbiki lâzım geleceği Heyeli Vekile tarafından tayin olunur. Beden terbiyesi genel direktörlüğü merkezd bir genel direktörle genel sek- reterden, federasyonlar — heyetlerinden teftiş, hesab, sağlık dairelerinden, noşri- yat ve propaganda, muhaberat, muame- Tât, arşiv, sicil ve lisans ve müze, kütüb- hane şubelerinden teşekkül edecektir. Genel direktörlük lüzumu kadat yerli yabancı mütehassısla. memur ve müs- tahdem kullanacaktır. Beden terbiyesi genl direktörü Başve- kil tarafından intihab ve Cumhurreisi- nin tasdiki ile tayin olunacaktır. Merkez istişare heyeti beden terbiyesi | genel direktörünün reisliği altında mm—' lekette spor bilgi ve ihtisası ile tanınmış olanlar arasından Başvekil tarafından se- çilecek beş zat ile Kültür, Müdafaa, Da- decektir. Her vilâyet bir beden terbiyesi bölge- si, valiler bölgelerin başkanı olacaktıtr. Bölgelerde beden terbiyesi ve spor işle- rile meşgul olmak üzere valilerin ıııu'n—İ liyeti altında bölge beden terbiyesi di-| rektörü ile o bölgede tatbik edilmekte olan spor nevilerinin alâkadar federas- yonlarla mütenazır olarak her biri için valinin seçeceği ve beden terbiyesi genel diraktörlüğünün tasdik edeceği birer - jJandan terekküb eden heyetler buluna- caktır. Klüpler & Gençlerin beden terbiyesi sporu bu kanunla kurulacak, hükümlerine inti- bak ettirilecek olan klüpler ve grup -| lar vasıtasile yaptırılacaktır. Mekteb ve kışla dışında daha çok spor mükel- lefiyeti çağında yurddaş bulunan köy, kasaba, şehir ve münferid mahallerde klüp spor grupları kurulacaktır. Spor mükellefiyeti çağında yurd - daş sayısı beş yüzden fazla olan kasa- ba ve şehirlerde her klübe beş yüzden fazla ve iki yüzden noksan düşmemek şartile kasaba ve şehir klüpleri tesis 0- lunabilecektir. Memur, işci sayısı beş yüzden faz - la olan müesseseler, fabrikalar kendi hiliye, Sıhhat Vekâletlerinden — intihab / memur, işcilerine beden terbiyesi yap- olunacak birer mümessilden terekküb e-|tırmak için genel direktörlüğün tekiifi ve istişare hey'etinin kararı — üzerine hey'eti vekile tarafından verilecek ka- rara göre jimnastik salonu, spor ala - ni, yüzme havuzu gibi tesisleri yapma- ğa veya antrenör tutmağa mecbur o - lacaklardır. Bulundukları merkezin beden terbi- yesi âmirlerinin vesikalarını — taşıyan ve en az beş kişilik bir grup halinde spor hareketlerine veya müsabakala - rına katılmak üzere seyahat eden spor- cular devlet nakil vasıtalarında mer'i tarifeler üzerinden yüzde elli tenzilât- b ücretle seyahat edeceklerdir. Maarif Vekâletine lüzumu olan yük sek vasıflı beden terbiyesi ve spor öğ- retmenlerile antrenör — ve monitörler yetiştirmek, beden terbiyesi ve sporun sıhhi teknik kavaidini tesbit, sporcu - ların sıhhi kontrolleri işini tanzim et- mek üzere Ankarada bir beden terbi - yesi yüksek enslitüsü kurulacaktır. ispanyada ingiliz gemilerinin bombardımanı |Çirde Japonlar İngiltere Romada dün teşebbüslerde bulundu Kont Ciano İngiliz sefiri arasında gönüllülerin geri çekilmesi meselesi de görüşüldü Londra 28 (Hususi) — İngilterenin Roma sefiri Lord Pert bugün hariciye nazırı Kont Cianoyu ziyaret — ederek, Franko tayyareleri tarafından İngi femilerine yapılan bombardımanların ngilterede uyandırdığı fena — akisleri anlatmış ve bu gibi hâdiselerin teker- rürüne mâni olmak için, Franko üzeri- ne tesir icra edilmesini istemiştir. Laord Pert ayrıca, İspanyadaki gö - nüllülerin geri alınmasına — mütealiik bazı müzakerelerde de bulunmuştur, Gönüllüler meselesi Londra 28 (Hususi) — Ademi mü- dahale tâli komitesi bugün toplanarak, İspanyadaki ecnebi gönüllülerin geri a lınması hakkındaki İngiliz plânının tat biki için Jâzım gelen mali — tahsisatın teminine dair müzakerelerde — bulun - :mıştur, Istanbulda da bir talebe hocasına tabanca çekmiş ! (Baştarafı 1 inci sayfada) Sulhi, yapılan muhakemesinde: — Benim muavini tehdid — ettiğim yok. Tabanca diye bahsedilen de, kılıf içinde tahta bir tabancadır. Mahallede hırsız polis oynarken, bunu kullanır - dım, Bundan sonra dinlenen şahidler « den Fettah ve Seyit ismindeki mekteb hademeleri de, hâdiseye şahid olduk - Yarını, fakat kılıfin içindeki tabanca - nın tahta yahud hakiki tabanca olup olmadığını anlayamadıklarını söyle - mişlerdir. Duruşma sonunda mahkeme Sul 3 gün müddetle hapse mahküm etmiş 8e de, bu cezası tecil edilmiştir. Salondan çıkarken, hâkim suçluya: Gönüllülerin sevkiyatı için yapıla - Icık olan masraflar İngiltere, — Fransa, İulyı ve Almanya arasında taksim © - |dilecektir. Sovyet Rusya yalnız idari masraflara iştirak etmeği teahhüd et - miştir. Frankonun beyanatı Londra 28 (A.A.) — Times gazete - sinin Saragos muhabirine — beyanatta bulunan Franko münhasıran ticaret ya pan vapurların serbesiçe uğrayabilece- ği bitaraf bir liman ihdası fikrini yeni- den ileri sürmüştür. Barselona 28 (A.A.) — Öğle vakti 5 tayyare, Barselona'nın cenubunda kâin Bane kasabası üzerinden uçmuş- tur, Bu tayyareler, on kadar bomba ata- rak bir takım hasarat vukuuna sebe - biyet vermişlerdir. Bir Japon neferi bir Amerikan sübayının karısına tokat attı Vaşington 28 (A.A.) — Hükümet, bir Amerikan sübayı karısına bir Ja - pon neferi tarafından tokat atılması hâ disesi üzerine, Tokyo nezdinde protes- toda bulunmuştur. Filhakika, Tsingta- #daki Amerikan konsolunun bildirdi - ğine göre, Tulsa Amerikan gemisinden çıkmakta olan bayan Tomas — Massiye bir Japon nöbetçisi, suallere Japonca cevab vermediği için, iki tokat at- nuştır. « y — Senin istikbaline sed çekilebilirdi. Fakat, affettik. Şimdi muavininin elini öp de, tarziye ver, demiştir. Sulhi de, muavin Fuadın elini öp - müş, muavini de kendisini affetmiş - tir. Bir ihraç hareketi Daha yaptılar Londra 28 (Hususi) — Birkaç gütiden- beri cenubi Çinde faaliyetlerini artırmış olan Japonlar, bu mıntakada, Suatav ya- kınlarında iki bin asker karaya çıkar- mışlardır. Diğer taraftan Japon Domei ajansına göre, Çinliler Nankinin 100 kilometce şi- mali şarkisinde Şaokanhadaki büyük ka- nalda bulunan sedleri tahrib etmişlerdir. Mümbit geniş bir arazi parçasını sular istilâ etmiştir. İzmitin kurtuluş Yıldönümü İzmit, 28 (Hususi) — İzmitin kurtulu- şunun 18 inci yıldönümü bugün muaz- zam tezahüratla kutlulanmış, şehir do- nanmış, nutuklar söylenmiştir. Tekirdağ muallimlerinin gezintileri 'Tekirdağ 28 (A.A.) — Tekirdağ mu allimleri kültür direktörlerile birlikte Trakya seyahatine çıkmışlardır. Mu - allimler Hayrebolu, Lüleburgaz, Edir- ne, Kırklareli, Vize, Saray, — Çorluyu gezecekler, üç gün sonra Tekirdağına Jdöneceklerdir. Afyon belediye reisinin mektubu Afyon belediye reisinden bir mektub al - dık. Bu moktubda deniliyor ki: «Afyon ekmekeilerinin grev yaptıklarına dalr haberler sise yanlış olarak verilmiştir. Afyondaki fırıncılar verilen narhtan dolayı grev yapmış değillerdir. On ve on beş gündenberi müteaddid de- folar azami olarak verilen para cezalarına ve ekmeklerin müsaderesi — gibi tecziyelere rağmen çıkardıkları ekmekler noksan ve - zinli ve ekle salih bir halde pişkin olmadı - ğından ve bunu itiyat haline getirmekte ol- dukları görüldüğünden dolayı fırıncılar 15 gün müddetle icrayı san'atlen — menedilmiş ve ânl olarak verilen bu karar derhal tatbik sahazına konmuş ve alınacak tedbire kadar şehir ihtiyacını önlemek için — bir Iki gün Eskişehirden ekmek celbedilmiş ve bugün - den itibaren belediye işe bilfiil var'ıyed ede- rek kendisi fırın işletmeğe başlamıştır. Neş- riyalın bu süretle tavzih buyurulmasını say- gılarımla rica oderim.» — Esassız ve mevsimsiz bir iddia Müstakil bir Yahudi devleti teşkil olunmasını tacil ediyguşuıl Bir Türkiye - Lübnan - Yahudi devleti ittifakı için de görüşme- ler oluyormuş Belgradda çıkan Pravda gazetesi Filis- tin hakkında bir makale yazmış, müsta- kil Yahudi hükümeti karşısında Türki- yenin takib edeceği siyaset hakkında bir takım tahmin ve tefsirlerde bulunmuş- tur, Gazeteye göre Türkiye müstakil bir Yahudi devleti teşkil olunmasını — tacil etmekte imiş!.. Ayni gazete makalesinde bir Türk « Lübnan - Yahudi ittifakımın İmevzuu bahsolduğunu, hattâ bu mak- sadla salâhiyettar Türk - Yahudi - poli- tik mahfelleri arasında müzükereler ce- reyan etmekte bulunduğunu ileri sür- mektedir. Gazetenin verdiği bu haberler hiçbir membadan teyid edilmediği gibi, salâhi- yettar mahfellerde bu hususta mâlümat ta yoktur. Esassız ve mevsimsiz bulduğumuz bu makalede Pravda bir Yahudi devleti teş- kili meselesi müvacehesinde Türkiyenin vaziyetinden bahsederken ezcümle şöyle demektedir: — «... Filistinin yeniden taksimi ile meş- gul bulunan komisyonun mesaisi Türki- yede azami dikkatle takib olunmaktadır. Ankarada, 20 senedenberi Yahudileri de, İngilizleri de, Türkiyeyi de mütevaliyen rahatsız etmiş olan bu meselenin bu se- ne sulh yoliyle ve birbiriyle çarpışan her iki tarafı memnun edecek tarzda halledi- leceği zannolunmaktadır. Ayni zamanda Suriye ve Lübnanda dahi bazı değişiklikler olmasına intizar e- dilmektedir. Harbden evvelki güzel ve bugün oldukça inkişaf etmiş bir halde bulunan yerleri hâlâ unutamamış olan Türkiye bu sahada dahi ortaya çıkmış bulunmaktadır. Modern Türkiye Arabla- rı hegemonyası allına almak gayesini ta- kib etmekte değildir; fakat umumi harb- den sonra bu havalide vukua gelen de- Bişiklikler yüzünden yakın şarktaki zen- gin petrol kaynaklarına giden yolları terketmek mecburiyetinde kalmış ol- maktan mütcessirdir. Bugünkü modern ve müterakki Türki- ye Cumhuriyeti Fransa ve Büyük Bri- tanya ile gayet sıkı münasebetlerde bu- lunmaktadır. Bunun için bizzat Türkiye müstakil Yahudi devleti teşkil olunma- sını tacil etmektedir. Lübnan uzun za- mandanberi Fransa ile sıkı münasebet- lerde bulunduğundan, Yahudiler — dahi İngiltere ile buna benzer münasebetler idame ittiğinden bir Türk - Lübnan - Ya- hudi ittifakı akdetmek Türkiye için dahi muvafık bir şey olur. Bu blok istikbalde Akdenizin bütün şark sahillerine hâkim olabilir. Filistindeki Yahudiler bu ittifakın ak- di fikrini büyük bir meserretle karşıla- maktadırlar, Haber alındığına — göre bu maksadla salâhiyettar Türk ve Yahudi politik mahfelleri arasında müzakoereler cereyan etmektedir.» Karışıklıklara karşı Kudüs 28 (A.A) — Filistin Arabları tezahürata devam etmektedirler, Tulkerimde grev ilân edilmiş ve bir karışıklık çıkmasından korkan hükümet makamları askeri işgal altına alarak ışık söndürme saatini tayin etmişlerdir. Şehir, pek sıkı bir nezaret altına alın- mıştır. Yahudilerin nümayişleri Kudüs 28 (A.A.) — Bir Arab otobüsü- ne taarruzdan dolayı mücrim olan iki Yahudinin idama mahkümiyejini Tela- vivden sonra Kudüsün Yahudi halkı da protesto etmiştir. Sinema ve kahvehane- ler kapatılmıştır. Diğer taraftan Telavivde belediye dai- resi önünde Filistin statüsünün tekrar gözden geçirilmesi taraftarlarının bir nümayiş yapmış oldukları haber veril- mektedir, Zabita, halkı dağıtmış ve nümayişçi- lerden bir kısmını tevkif etmiştir. ee rçrur , Siyo ALE €© Tarihi bir hata kaşısında son pişmanlık fayda vermiyor Yazan: Selim Razıp Emeç K tm derdi ki büyük harbin bhita- mından tamam yirmi sene son- ra Avusturya - Macaristanın haritai â- lemden silinmesine sebeb olanlar yaptık- larına pişman olacaklar! Çünkü — onlar orta Avrupada mühim bir müvazenet unsuru olan bu devleti kaldırıp yerine irili, ufaklı bir takım «devlet müştekkalı» ikame ettikleri zaman Almanyanın şurk ile olan alâkasını tamamen kestiklerimi ve âraya, aşılması kolay olmıyan bazı mânialar koyduklarına kani olmuşlardı. Avrupanın bir an gafletinden istilade e- derek Avusturyayı ilhak eden Almanyva, bu hareketi ile yirmi dört saat içinde: i — Garbi Avrupa ile şarki Avrupa- nın arasina bir karaçalı sokmuş oldu. 2 — Beş milyon İngiliz liralık döviz ihtiyatını yirmi üç milyona çıkardı. 8 — 220 milyon tonluk yeni bir çelik ve demir ihtiyatı elde etti. 4 — Avusturyanın üç muhtelif nokta- sında muhtemel petrol kuyularına el koydu. 5 — Çekoslovakyanın cenubunda 564 kilometrelik yeni bir Alman cephesi kur- du. 6 — Orta çağların askeri ve ticari yo- lu olup eski Alman imparatorlarının Ro- mada taç giymek için ihtiyar ettikleri Brennerden geçen Venedik - Nürenberg şahrahını bir hamlede avucu içine aldı. Ve bu suretle onu şarki Avrupadan tec- rid etmek istiyenlere, Almanya, şark ile garb arasında mühim bir mâni ihdas et- miş oldu. Vaktile Avusturya Macaristanın — octa Avrupada oynadığı rolün mahiyetini ta- nımamazlıktan gelenler, bugün, bu ha - talarının akibelini pek acı bir surette görmüş oluyorlar. Çifaydaki iş işten geçmiş ve atı alan Üsküdarı boylamıştıc. Selim Ragıp Emeç Vali bu sabah Yunanistandan dönüyor Atina belediyesinin daveti üzerine en gün evvel Yunanistana gitmiş olan İstanbul Vali ve belediye Reisi Mu - hiddin Üstündağ, Şehir Meclisi — Reis Vekili Necib Serdengeçti, Şehir Mec - lisi âzalarından Selâmi İzzet evvelki gün Pireden kalkan Gri Mari vapuri- le bu sabah şehrimize — gelmişlerdir. Hey'et Galata rıhtımında Vali Muavi- ni Hüdal Karataban, İstanbul Komu - tanı Korgeneral Halis, Belediye Reis Muavinleri, Şehir Meclisi âzaları, par- &, vilâyet ve belediye erkânı ile dost. ları tarafından karşılanmıştır. Vali ile beraber Yunanistan seyahatine iştirak eden Belediye İktısad Müdürü — Asım Süreyya Atinadan Belgrada geçmiş ol duğundan hey'etle beraber bulunma maktadır. Sokak ortasında bir yaralama hâdisesi Dün akşam Beyoğlunda Yeniçarşe da bir yaralama hâdisesi olmuştur. Vak'a saat 18.30 raddelerinde cereyan etmiştir. Aralarında sıhriyet bulunan Sürdli Cemil ile Resul adındaki iki şahıs, ailevi bir geçimsizlik yüzünden yolda kavgaya tutuşmuşlardır. — Ağız kavgası ile başlıyan münakaşa az son » ra kızışmış, Cemil Resulü bıçakla ya » ralamıştır. Suçlu yakalanmıştır. Re - sul Beyoğlu belediye hastanesine kal - dırılarak tedavi altına alınmıştır. Almanya ve Fransada tayyare kazaları Rayms 28 (A.A.) — Bir askeri tay « yare düşmüş, 5 kişi kömür haline ge- lerek ölmüştür. Berlin 28 (A.A.) — Bir tecrübe tay- yaresi, hükümet merkezinin civarında yere düşmüştür. Kaza neticesinde 3 kişi ölmüştür.