29 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Yazan: Vedad Ürfi Meşhur bir film yıldızı Düberry'nin muhteşem bodrumla- rından çıkıp da mehtabın saf havasını teneffüs etme kelbette haş olurdu. Geçid resminde komutanlarını se - JAmlıyan askerleri andırırcasına iki ya- nımıza dizilenlerin arasından geçe geçe yukarı çıktık. Gazinonun büyük salo- nunda bütün gözler bize çevrileişti. Prens hemen herkesi tanımıştı. Düşün- düm de: Kimbilir kaç kızın kalbi o da- kika bir jimrenme ve ürperme ile çar- pıyordu!.. Otomobil gene hareket etti ve uçlu. Parisin gecesinde başka yerlere göre ne tuhaf hususiyetler v İnsanım vak- ti olsa da bunları tedkik etise Binbir ışık arasında pırıldayan yolla- | T ezdik. Kalabalık caddeleri bir yıldırım gihi yardık. Parisin çemberinden dışarı fırladık. Koca Paris, yavaş yavaş söndü. «Juanvilse doğru gidiyoruz. Bir su kenarında küçük bir kır ga- zinosu var. Prens, otomobilin durmasını eden düğmeyi basmakla beraber: — Sevgili dostlarım, küçük birer vis- ki almazlar mı?.. İtiraz eden yok. İndik. Gazino sevim- li bir yer, Gösteriş palavralarına bel bağlamamış, her şeyi sade. Müşteri olarak da altı kişi meydan- da, Biri masa başında, yarı dalgin. Ötekiler tezgâhın önünde, uzun ayaklı Bar Ameriken taburelerine yerleşmiş- ler, şarab içiyorlar. Bizler de ayni içiş sistemini tercih ettik. Tezgâhtaki kadın, iş adamlarına hâs bir çabuklukla, bir iki saniye içinde servisi tamamladı bile, O dakika gözlerim, yanı başımızdaki delikanlılardan birisine ilişti. Bu, bir tanıdık idi. Ama nereden?... Yanılıyor muydum acaba?... O da bizlere bir na- zar fırlatmış, ama, fazla alâka göster- miyerek arkadaşlarile konuşmıya de- wam etmişti. Bir münakaşa vardı, İçiyoruz. Yanı başımda bir ses: — Hayır, dostum!... Rejisör, makul olmıyan bir nokta üzerinde ısrar etmek hakkına malik olamaz!... Başka bir ses: — Rejisör, emrine itiraz edilemiye- cek bir kumandandır.., Öyle mi iste- di,.. Yapacaktınız!... Hiç durmadan ayni söz!... Rejisör... Rejisör... Rejisör!... | Bu söz bana sanki bir keşif kudreti verdi. Döndüm, deminki delikanlıya baktım. Az kaldı, bir feryad salacak- tım. Tanımıştım!... O, benim çok eski bir dostumdu. Evimde, yatak odamda, albümlerimde belki on beş resmi var, Çok eski bir dost. Bununla beraber da- ha tek kelime konuşmadığım bir inssn!, Sınıf arkadağım Bedianın kulakları çınlasın!... Ona, resimlerinden âşık bi- le olmuştu!... Çoğumuzun «Beşerden üstün» gibi taptığımız bir film yıldızı- n etile, kemiğile yanı başında görmek, sinema âlemlerinden uzak yaşamış bir insanın ne kadar da tuhafına gidiyor!... Şu dakika bu alelâde delikanlının film- lJerdeki harikulâde güzel yüzü için dünyanın birkaç yüz şehrinde birkaç bin kızın ah çekmediği ne malüm!... Daha iki ay önce son filmini İstanbul- da seyrettiğim yıldız ile yanı başımda- ki genç arasında dağlar kadar fark yar!, Filmlerde, eşine kolay kolay rastlanı- |7b) Tamıyacak bir bebek... Yakından, her- gün yüzlercesile karşılaştığımız basit bir erkek tipi!... Filmin, boyanım gü- zelleştirme zaferine ne canlı bir vesi- ka!... Koca bir film yıldızının bir kır gazi- nosunda gece vakti işi ne?.. Ama da tuhafım!... Koca bir Avrupanın alâka- dar olduğu koskoca Prens Nâzım A- bâd bu gazinoda olduktan sonra o ne diye bulunmasın!... Ben onu tanıdım, o da prensi tanıdı ki, birdenbire sustu, arkadaşlarına- ya- vaş sesle bir şeyler söyledi. Bunu, benden başka farkeden olmadı. Bizim ihtar «— Mon prens, samımiyetimi af buyurun!» parti, tezgâh başında, Amerikalıları an- dırır bir neş'e ile viskileri yuvarlıyor- lardı. Ansızın yabancı bir ses: — Prens Nâzım Abâd!... tel... Prens döndü. Hep baktık. Film yıl- dızi kadehini kaldırmıştı. Bir lâhza i-| çinde ne kadar neş'eli ve sevimli bir hal takınmıştı. Sanki deminki alelâde | delikanlı, bir gülümseme ile filmlerin sevgili neş'e kahramanı oluvermi: Bu sevimlilik prensin de hoşuna gi Güldü, kadehini kaldırdı. Delikanlı bir iki adım yaklaşarak: — Mon Prens!... dedi. Samimiyetimi af buyurun!... Akraba olmasaydık, bu cesareti kendimde bulamazdım!... — Akraba mı?... — Evet, Mon Prens!... Bugün saat dokuzdan on yediye kadar amca zade- lerinizden birisi idim, Ben de bir mih- raceydim. «Hindli Prensin Sevgileri» RADYO Bugünkü program İSTANBUL 29 Haziran 1938 Çarşamba Öğle neşriyatı: 12.30: Plâkla Türk musikisi. 12.50: Hava- dis. 13.08: Plükla Türk musikisi, 13.30: Muh- telif plük neşriyatı. Akşam neşriyatı: ferans: Eminönü Halkevyi namın; Yaver (Çocuklarda boğaz hastalıkları ve ta- kayyüdat). 19.20: Nezihe Uyar ve arkadaşla- m tarafından Türk musikisi ve hal kşarkıla- rı. 1955: Borsa haberleri. 20: Baat âyarı: Grenviç rasadhanesinden — naklen. — Şehir Bandosu: Bay Cemli idaresinde, 2045: Hava raporu. 2048: Ömer Rıza Doğrul tarafındatn arabea şöylev. 21: Tahsin Karakuş ve ürka- daşları tarafından Türk musikisi ve halk gşarkıları. 21.45: Orkestra. 22.15: Ajana ha- berleri. 22.30: Plâkla sololar, opera ve ope- ret parçaları. 2250: Son haberler ve ertesi günün programı, e« ANKARA 29 Haziran 1938 Çarşamba Öğle neşriyatı: 12.30; Karışık plâk meşriyatı, 1250: Plâk: Türk musikisi ve halk şarkıları, 13.15: Duhili ve harici haberler, Akşam neşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı. 19.15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Makbule ve gr- hdwın) 20: Saat âyarı ve arabca neşri- e 20 'Türk muşikisi ve halk şarkıları oıııkıddcr ve arkadaşları). 21: Şakir Ka- raçay tarafından bir konuşma. 21.15: Btüdyo salon örkestrası. 22: Ajana haberleri. 22.15: Yarınki program ve İstiklâl marşı. Şerefini- | adı altında büyük bir film çevriliyor ve baş rolü oynamak şerefi bana veril- İdi. Saraylarınızın debdebeleri - içinde değilse bile, taklidleri arasında geçir- diğim birkaç saat bana büyük zevkler tanıttı. Maiyetim vardı, saraylarım vardı, cariyelerim vardı, haremlerim vardı. Hele param... O kadar boldu ki altınları sigaramın dumanları kadar kolay savuruyordum. | Prens, ilk defa olarak kahkaha salı- verdi. Delikanlı, tam bir artist çehresile i- |lâve etti: — Yalnız... Ne yazık ki bu zevk, her gün yalnız birkaç saat sürecek... Stüd- yoda paydos borusu çaldı mt, haydi bil- mem hangi gazino köşesinde pinekle- meğe!... Bir mihrace hayatının lükste- rinden ayrılıp da bir kır gazinasunun masası başında viski çekmek, insana öyle gam veriyor kil... (Arkası var) Bir doktorun günlük notlarından (Üremi) yahud (Azatemi) Hali tablide gıdalar vasitasile vücude Jâhal edilen maddeler iki büyük kısma ayrılır. Bir kısmı tamamen yanarak ener- Ji haline inkılâb eder. Ve bir - taraftan hararet diğer taraftan ga dediğimiz gibi enerji busule getirir. Bir kanım gıdalar da vücude dahil ol- duktan sonra vücudün zayi ve harab o- lan kısımlarını tamir eder. Termim eder, zaylatı tazmin eder ve hüceyratın bün- yesine temessül eder. Bu gıdalardan mühim bir kısmı bil- hassa albominli ve nokleinli maddeler yandıktan ve temessül €. “cten gonra mü- zadı temessöl bir madde meydana geti- rir. O da Üredir. Bu üre denilen madde kanda münhal- dir. Bazan da bu ihtirakat natamam o- lür. Üre teçekkül ederken kısmen asld- ürik billüratı teşekkül eder ki bu münhal değildir. Bu asidürikler vücudün ötesin- de berisinde, böbrekte, safra kesasinde hattâ mafsallarda teraküm eder. Taş, kum, nekris denilen hastalıkları meyda nâ gelirir. Hali tabilde kanda litrede ürenin mik- darı 025 dir. Bu bazan 040 a kadar tabli addedilebilir. Fakat bu mikdarı te- cavüz ederse böbrekler zehiri kâfi derece süzüp dışarı atamıyor ve kanda teraküm ediyor demektir. İşte (Üremi) buna der- ler. Üreminin yaptığı fenalıkları başka bir gün tarif ederiz. Heybeliada Deniz Lisesi Müdürlüğünden: 1 — Deniz Haritacı sübayı yetiştirilmek için Deniz Lisesinin on birinci sını- fına aşağıdaki şartları haiz okur almacaktır. 2 — 17:20 yaşları arasında olmak, Lisenin on birinci sınıfına ikmalsiz geçmiş veya liseyi bitirmiş bulunmak. 3 — İsteklilerin İstanbulda sıhhi muayeneleri yapılacak ve müsabaka sınavın- dan geçirilecektir. 4 — Kayıtlar 21/6/888 den 20 temmuza kadardır. Dilekçe, nüfus cüzdanı, okul tasdiknamesi, aşı kâğıdı, kendisinin ve ailesinin hüsnühaline dair vesika ve 9 adet vesika fotoğrafı getirmeleri, «3795> Harict Askeri Kıtaatı “İlânları Pınarhisar civarında bulunan kıtaat için 470000 kilo kuru ot kapalı zarfla eke siltmeye konulmuştur. Eksiltmesi Vizede Askeri Satınalma Komisyonunda ya« pılacaktır. Şartnamesini görmek istiyenler hergün komisyona müracaat edebi- Hrler. Eksiltmesi 20/7/938 Çarşamba günü saat 16 da yapılacaktır. İlk teminatı — 1146 liradır. Münakasaya iştirak edeceklerin eksiltme saatinden bir saat evvel — teminat ve teklif mektublarile icab eden sair vesaikin komisyona tevdü. Mu- hammen fiatı 15275 liradır. — «4001> #AARİ Kırklareli Tümen Birlikleri için 1200000 kilo yulaf kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Beher kilosunun muharmmen fiatı 6 kuruş olup ilk teminatı 4850 liradır. İhalesi 4/Temmuz/938 Pazartesi günü saat 17 dedir. İstekliler şartname- yi 100 kuruş mukabilinde Satınalma Komisyonundan alabilirler. Taliblerin ka- nunun 2, 3 üncü maddelerindeki vesalk ile teminat mektublarını havi zarflarını belli gün ve saatten en az bir saat evveline kadar Tümen Satınalma Komisyu- nuna vermeleri. — «26> — <3526> BARAI Kapalı zarfla 10/Haziran/938 de eksiltmeye konulan Tümen Birliklerinin 32200 kil» sadeyağına talib çıkmadığından eksiltmesi kapdlı zarfla 1/Temmuz/938 Cu- ma günü saat 16 da yapılacaktır. Muhammen bedeli 29520 lira, ilk teminatı 2214 Hradır. Münakasaya iştirak edeceklerin bildirilen gün ve tayin odilen eksiltme saatinden bir saat evvel teminat teklif mektubları ve 938 senesine aid licaret odası vesikasiyle Lüleburgazda Tüm Satınalma komisyonuna vermeleri, «27> — <3550> Tümenin Adanadaki kıtaat zarfla eksillmeye konulmuşt. Ve müe iyacı için 81000 kilo sığır eti kapalı - Muhammen bedeli 20250 lira ilk teminatı 1518 lira 75 kuruştur. İhalesi 11/'Temmuz/938 Pazartesi günü saat 15 dedir” Şartna- mesi komisyonda görülebilir. İsteklilerin belli gün ve saatte Adanada Askeri — Satınalma Kamisyonuna milracaatları. «43> «385'1a war Cinsi Mikdarı M. Bedeli İlk teminatı Ek. Şekli Ek. Tarihi Ton Lira Lira Siğir eti — 190 57000 4100 Pazarlık — 30/Haziran/838 1530 » 29 B120 609 » 30/Haziran/938 16.30 Yukarıda yazılı ikji kalem sığır eti ayrı ayrı ihale edilecektir. İsteklilerin şart- namesini okumak üzere her gün ve pazarlığa iştirak edeceklerin belli gün ve saatte teminatları ve kanuni vesikalarile Lüleburgazda Tüm Satınalma kamis - yonunda bulunmaları. — «dö> «3056> Askeri Fabı 502,5 lira muhammen bedel ile 600 kilo' soğan, 480 kilo sakız kabağı, 1260 kilo ayşekadın fasulya, 600 kilo patates, 810 kilo domates, 270 kilo lâhana, 810 kilo bamya, 1800 aded patlıcan, 270 kilo pırasa, 270 ıspanak, 480 kilo semizotu, 15/7/938 Cuma günü saat 14 de pazarlıkla satın alınacaktır. O gün ve saatte iz- teklilerin Salıpazarında Askeri Fabrikalar yollamasındaki Satınalma Komisyo- nunda bu işin muvakkat teminatı olan 38 lirayı her hangi bir malmüdürlüğüne yatırarak alacakları makbuzla birlikte 2490 No, lu kanunün istediği vesaikle ko- misyonda bulunmaları. Şartnameler hergün kemisyonda görülebilir. <39953 AA 14/7/988 Perşembe günü saat 11 de kapalı zarf ile ihale edileceği Resmi Ga. zete, Ankarada Ulus ve İstanbulda Son Posta gazetelerile ilân edilen Vida — ve — Perçin çivisi şarlimamesinde değişiklik olduğundan mezkür ilân hükümsüzdür. 387TB» alar Umum Müdür. Nakliye ve motörlü birlikler ökulu için 46 kalem akkümülâtör tamir malzeme- si 6/Temmuz/938 Çarşamba günü saat 15 de Tophanede İstanbul Levazım Â- mirliği Satınalma Komisyonunda pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Hepsinin — tahmin bedeli 500 lira olup ilk teminatı 37 buçuk liradır. İsteklilerin kanuni ve- sikalarile beraber belli saatte komisyona gelmeleri, «3997> a a— İstanbul Levazım Âmirliğine bağlı müessesat için 11750 kilo tereyağı 1/Tem- muz/9988 Cuma günü saat 11,90 da Tophanede Levazım Âmirliği Satınalma Komisyonunda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli beher kilosu 100 kuruş olup ilk teminatı 881 lira 28 kuruştur. Şartnamesi komisyonda görü- lebilir. İsteklilerin kanun! vesikalarile beraber teklif mektublarını ihale saa« tinden bir saat evvel komisyona vermeleri. «lü> — <3562> İdareleri İstanbul Levazım âmirliğine bağlı Müessesat için 340000 kilo koyun eti 11/Temmuz/938 Pazartesi günü saat 15 de Tophanede Levazım ümirliği sa « tınalma komisyonunda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 136000 lira ilk teminatı 8050 llradır. Şartnamesi 680 kuruş mukabilinde komis- — yondan alınır. İsteklilerin kanunt vesikalarile beraber teklif mektublarmı ıhı- le saatinden bir saat evvel kamisyona vermeleri. (3816) aa ü İdareleri İstanbul Levazım âmirliğine bağlı Müessesat için 220 ton sığır veya — keçi eti 11/Temmuz/938 Pazartesi günü saat 15,30 da Tophanede İstanbul Leva- — zım âmirliği satınalma komisyonunda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. Tah- — min bedeli (75900) Yetmiş beş bin Dokuz yüz lira ilk teminatı 5015 Beş bin htk beş liradır. Talipler keçi ve sığır etine ayrı ayrı fiat vereceklerdir. İşbu otler- — den hangisi ucuz ise o alınacaktır. Şartnamesi 380 kuruş mukabilinde komis » — yondan alınır. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mektublarını ihale saatinden bir saat evvel komisyona vermeleri, «3817T> Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Satınalma Komisyonundan: Eşyanın cinsi — Mikdarı Tasınlanan İlk teminatı EKSİLTMENİN tutarı tarihi — günü saati LK. L K. » Gü, MH. Örgüdünde- İ ki hayvanat için 2 677 geyim 331.73 25 00 15/7/9388 Cuma 10,30da No, nal. Gü. muhafaza kara- 192 tane 2467.20 — 186 00 — 15/7/9388 Cuma İ1lde kolları için oturak terazi, 1 — Yukarıda yazılı eşyanım gösterilen gün ve saatlerinde açık yapılacaktır. 2 — Şartname ve evsaf komisyondadır. Görülebilir. : $ — İstoklilerin gün ve saatinde ilk teminat makbuzları ve kanuni vesi » kalarile birlikte Galata eski İthalât gümrüğü binasmdaki komisyona gelme- leri. <C> <3971> eksiltmeleri