3 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

3 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Ve Mma lıae büyük akisler uyaımı İngiliz matbuatı anlaşmanın Şarki Akdenizde müvazeneyi temin edeceğini tebarüz ettiriyor Lonüra 2 (Hususi) — Eski hariciye na- zırı Edenin naşiri efkârı olan Yorkşayr Post gazetesi, Türkiye ile Fransa arasın- da bhusüle gelen anlaşmadan ve Hatay meselesinin hallinden bahsederek - elde edilen mes'ud neticeyi memnuniyetle kar- şılamaktadır. Gazete, Türk - Fransız anlaşmasının umumi sulhun istikrarında büyük bir $- mil olduğunu ve Şarki Akdeniz havzasın- da müvazeneyi temin edeceğini yazdık-|. tan sonra, bu anlaşmanm tahakkuku için çabışanları hararetle tebrik ve takdir ot- mektedir. Cenevrede memnuniyet Paris 2 (Hususi) — Cenevreden bildi- hildiğine göre, Hatay meselesinin halli Milletler Cemiyeti mahfellerinde büyük bir ıııemn'un'ıyrt uyandırmıştır. Asemblenin eylül voplentisimnda yapı- lan anlaşmalar tescil edilecektir. Fransız gazetelerinin mütaleaları bun emniyet altına alındığını kaydey, liyor, a Milletler Cemiyeti komisyonunu tenkid Jur gazetesi, Hatayı gitmiş olan Mil- Tetler Cemiyeti komisyonunun hattı hâ- reketini tenkid ederek bu komisyona na- zikâne bir tarzda yol verilir verilmez müşkülâtın bertaraf edilmiş olduğu hu- susunu şayanı dikkat görüyor ve diyor ki: Bu mesele de göstermiştir ki Cemiyoti Akvam komisyonları gizlice arzu edilen bir faaliyetsizliği örtmek için ortaya atıl- miş bahanelerden başka bir şey değildir. 'Türk - Fransız dostluğunun bir an için tehlikeye düşmesi, Surivelileri tatmin et- mek istiyen ve Türk ahaliyi hiç hesaba katmıyan 1936 Fransız - Suriye muaho- desi yüzündendir. Övr gazetesi de Tütk - İngiliz dostlu- ğunun tarihte emsalt görülmemiş ahenk ve samimiyet arzettiği bır sırada Fran-| sa Türkiye ile yaptığı ifilâftan dolayı se- Türk gazetecilerine büyük şeref ve sevinç veren bir. hatıra (Baş tarafı 1 inci sayfada) bir çoklarımızın hiç bilmediğimiz bir şeydir. Acaba Atatürk nerede, ne zaman ve ne gibi şartlar içinde gazetecilik yap- mışlardır? Efkârı umumiyenin bu mesele hakkın- da ne kâdar yakın bir alâka duyacağını bildiğimiz için daha o gür. telefonla An- karayı aradık ve kıymetli Vekil Şükrü Kayadan Atatürkün gazeteciliği hakkın- da bize biraz daha etraflı malümat ver- mesini rica ettik. Kıymetli İç Bakanımız İstanbula gel- diği zaman bu malümatı vereceğini bil- dirmişti. Dün sabah İstanbulu teşrif eder etmez kendisini aramış olan muharrırimize ça malümatı vermek lütfunda bulundu: — Atatürk şimdi tam tarihini hatırla- madığım bir vakitler İstanbulda çıkan Minber gazetesinde yazı yarmıştır. Fa- kat asıl Sıvâsta Hâkimiyeti Milliyeyi ku- rarak daha esaslı bir surette gazoteciliğe Paris 2 (A.A.) — Havas ajansı tebliğ) » y L ee A nlle haklıdır. Türk âmi- | Paşlamıştır. Atatürk bir zamanlar gaze- ediyor: Gazeteler, Fransız - Türk ilika- y Yi a Gede rol oynadığı bu-| tecilik etmiş değildir. Elyevm gazeteci- finın imzası dolayısile müttefikan mem- günkü Yakınşark vaziyetinde bu anlaş - Hk efmektedir, sayılabil'r. Çünkü Sıyas- nuniyetlerini beyan etmektedirler. Pöti Parizlen gazetesinde Burg, diyor ki: «Fransa ile Türkiyenin Şarkf Akdeniz havzasındaki müşterek menfaatleri telif edilememeleri yüzünden mutazarrır. ol- makta idi. Şimdi bu menfaatlerin telif edilmesi her noktadan memnuniyeti mu- cibdir. Atatürk'ün dehası Türkiye, Atatürk'ün dehasile asrfleşti- rilmiş büyük bir müslüman devletidir. Nüfuzu, bütün vasati Asyada hissedi- mekte olan bu devlet, Karadeniz ile Ak-| deniz arasında bir anahtar vaziyetinde- | dir. Fransa için daima büyük bir kıyme- ti olan bu devletin dostlüğu bugün, Al- manyanın mevzilerini şarka doğru iler- Jettiği ve yeni bir Bağdad demiryolu ta- bhayyül ettiği bir sırada daha büyük bir kıiymeti hakzdir.. Fransız - Türk iş birliği “Ekselsior gazetesinde Marsel Peyi, şöy- e yazıyor: ğ madan dolayı Paris ne kadar memnunsa Londra da o derecede sevinç duymuştur. Tan ne diyor? 'Tan gazetesi de başmakalesinde, esas- ları şimdi hazirlanan "Türk - Fransız dostlük muahedesinin eylülde Ankarayı ziyareti sırasında Bone tarafından imza yedileceğini hatırlatarak diyor ki: Bugün neticelenen müzakerelerin asıl |mühim kısmı işte bu muahededir. Çünkü |mezkür muahedenin Şarkt Akdenizde 'Türkiye ve Fransanın kat'i bir menfaat birliğini müşahede eimesi ve Fransa ile Türkiyenin bu denizde statükoyu müte- essir edebilecek ihtimaller halinde isti- işarede bulunmalarını derpiş eylemesi u- mumi sulh için yeni bir garanti daha teş- kil eder, Hayırlı tesirler Deba gazetesi diyor ki: Dünyanın bugünkü halinde İngiliz - Türk mukarenetinin de takviye ettiği Fransız - Türk mukarencti çok hayırlı tesirler yapacaktır. Bu mukarenet Şarki «Bu itilâfla müz'iç İskenderun Sancağı | Axdenizde Yarslk menw%uw_“w"—"" a »nizde terakki ve refahın inkişafile aymi | ee - suretle alâkadar olan Türkiye ile Fransa Bursada dut arasında siyasi ve askeri teşriki mesai, dostluk ve tesanüd tezahüratı şekline in- lâb etmiştir. Bu hâdisenin ehemmiyetini ölçmek için Türkiyeyi 1914 de Orta Avrupa impara- torluklarile ittifak etmeğe sevkeden fcci hatayı hatırlamak lâzımdır.. Yeni bir sulh unsuru Epok gazetesinde Donadiö şöyle yazı- yör: «Birkaç asırlık Fra » Türk dostlu- ğu İskenderun işinin bakedilmesi dulu- yısile kuvvetlenccektir. İngillerenin ikti- sadi ve mali sahalarda geçenlerde Türki- ye ile akdettiği itilâflardan sonra gelen bu itilâf yeni bir sulh unsuru mesabesin- dedir. Almanyanın bundan sonra diğer garb devletlerinin Avrupanın cenübu şar- kisindeki menfaatlerin! mazarı ilibara al- ması Vâzımdır.> Ördr gazetesinde Givet şöyle yazıyor: «Muahede şarki Akdenizde — statünün muhafaza edileceğine dalr kat'i bir taah- hüdü ihtiva etmektedir. Avrupada cere- yan eden hâdiseler ve imparatorluğumu- zun etrafında dolaşan ihtiraslar karşısın- da bu itilâfın yalhnız şimdiki değil, ileri- de her ihtimale karşı koymak hususun- daki kıymeti de kolayca anlaşılabilir.» Nihayet Popüler gazetesinde Leru şöy- le diyor: «Türkiye ile yapılan itilâf, Fransız - İngiliz işbirliğini de takviye etmektedir. Çünkü İngiltere son zamanlarda Anka- rada büyük bir faaliyet göstermiştir, Şimdi yapılacak iş, Suriye ve Lübnan ile akdedilen itilâfları tasdık etmekten | ibarettir, Bu, çok arzuya şayandır. Çün- kü Fransa, bu suretle Türkiye ile ara- sındaki dostluğun Arablarla teşriki me- sai siyasetine mâni clmadığını isbat et- mek imkânını elde edecektir.. j Jurnal gazetesi, anlaşmanın yalnız &- sasları kararlaştırılm:ş olmakla beraber Türk - FPransız münasebatımır. bu ilk merhalesinin de büyük bir tantana ile tes'ide değer mMmahiyette bulunduğunu, Ççünkü bu suret!» Sarki Akdenizde şsul- gençleştiriliyor Bursa (Hususf) — Köylünün dut a- ğaçlarından kart ve bakımsız olanların gençleştirilmesi ve bu arada Diyaspis bhaşeresinin mücadelesini - kolaylaşlır- mak maksadile, yaprak devşirme mev- simi olan şu sırada bu gibi kart ve has- talıklı ağaç kafalarının tamamen kesi- lerek yakılması münasib görülmüş ve ziraat idaresince yapılan bir tümimde köylüye bu suretle hareketleri tavsiye edilmiştir. Samsunda yeni postane binasının inşaatı tamamlanıyor Samsun (Hususi) — Posta ve tel- Rraf idaresi şehrin merkezt! durumu- na göre uzakla olduğu için bu yüzden çok müşkülât çekilmekte idi. Yapıl- makta olan yeni bina iki aya kadar bi- tecek ve 30 ağustos Zafer bayramında açılış töreni yapılacaktar. Bu suretle şehrin büyük bir ihtiyacı karşılanmış o- lacaktır, Bundan sonra da Hava Kuru- mu binasına başlanacak ve bayındırtık faaliyetleri devam edecektir.. SELÂNİK BANKASI Tesis tarihi : 1838 İdare Merkezi : İSTANBUL (GALATA) Türkiyedeki Şubeleri : İSTANBUL (Galata ve Yenicami) MERSİN, ADANA Bürosu Yunanistandaki Şubeleri SELÂNİK - ATİNA e Her nevi banka muameleleri Kiralhık kasılar servisi ÇO GEL a ta kurulan Hâkimiyeti Mi'liye ve onun bir devamı olan (Ulus) un sahibidir. Bu- nu bir başkası tarafından idare ettirir.» Mesleğimizin büyüklüğünü, yüksekli- Bini gösteren, şerefini kat kat yükselten bu sözleri buraya kaydederken, duydu- ğumuz sevinç ve iftiharı ifade edecek söz bulamıyoruz. Dünkü zelzelenin merkezi Gemlik ve Bursa havalisi (Baştarafı 1 inci sayfada) Bundan başka (Tan) gazetesinin An- kara caddesindeki binasının da bazı cam- ları kırılmıştır. Zelzele hakkında rasadhaneden aldığı- maz malümat şudur: Dün saat 142711 geçe - hissolunacak derecede bir zelzele olmuştur. Bu zelze- lenin merkezi İstanbuldan 140:150 kilo- metre mesafede ve şarkı cenubi istika- metinde (şarka yakın|) olmak üzere kay- dedilmiştir.» Bu hususta kendisile konuştuğumuz rasadhane müdürü Bay Fatin de demiş- tir ki: «Zelzelenin devam müddeti hakkında bir mikdar söylemek ilmi değildir. Çün- kü âlet'bunu uzun müddel kaydeder. Ni- tekim dünkü zelzelenin sarsınlılarımı da yarım saat kadar kaydetmiştir. Hissolu- nan devam müddeti üç, dört saniye ka- dardır. Zelzelenin derecesi İstanbulda 3, zel- zele merkezinde T derecedir. Merkezindeki şiddeti kuvvetlicedir, fa- kat tahribkâr değildir. Sarsıntı takriben Gemlik, Bursa havalisine Elişmektedir.> Bursa ve Gemlikte hasar yok Bay Fatin ile görüştülen sonra tele- fonla Bursa ve Gemlik muhabirlerimizi aradık ve bu iki şehirde de zelzelenin kuvvetli olmakla beraber hasar yapma- dığını memnuniyetle öğrendik. Başvekil Celâl Bayar şehrimizde (Baş tarafı 1 inci sayfada) bula hareket etti. Vekiller, meb'uslar, vekâletlerin ileri — gelenleri — ve Vali Nevzad tarafından uğurlandı. Milli Müdafaa Vekili Kâzım Özalp da ekspresle İstanbula — müteveccihen yola çıktı. Başvekil, hareketinden evvel ziraat enstitülerini ziyaret ederek yarım saat kadar kalmıştır. Celâl Bayara — Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu ile Müsleşar Na- ki ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Tar - han refakat etmekte idiler. Başvekil Hıfzıssıhha Enstitüsüne gi iderek Profesör Süreyyanın imtihanın- da bulunmuş ve etlerin Muayenesi es- nasında mikroskobik tedkiklerle alâka- gdar olmuştur. Z Buradan tohum ıslah istasyonuna geçen Celâl Bayar her iki yerde de ta- lebe ile hasbıhaller yapmıştır. Kendi - “Şabir Kediler öldürülmeli mi ? Geçen sene başıboş kedilerin ortadan kaldırılması için şehirde bir mücadele açılmıştı. Mücadele esnasında 1937 yılın- da yirmi beş bin kedi öldürülmüştür. Te- mizlik ameleleri ve halk sokak kedileri- ni toplarken evlerde beslenenleri de al- mış ve öldürmüşlerdi. Bu sebeble gittik- çe İstanbuldaki kedi sayısının — azaldığı ve farelerin de evlerde çoğaldığı görül- meğe başlanmıştı. Himayei hüyvanat ce- miyeti Ve Belediye temizlik işleri teşki- lâtı kedi ile yapılan mücadeleye devam etmekte, sokaklara, oraya buraya atılan- ları toplatmaktadır. Bir kısım alâkadar- lar kedilerle yapılan mücadeleye artık son verilmesini istemekte ve Belediyeye, hayvanları himaye cemiyetine muhtelif istidalarla müracaatlar yapmaktadırlar. Buna mükabil kedilerin öldürülmesin- de ısrar edenler şu mülalcadı bulunmak- tadır: | «— Avrupanın bazı şehirlerinde kedi- lere rastlamak imkânsızdır. Böyle olmak- la beraber evlerde fare bolluğu da yok- tüur. Çünkü halk bir takım ilâçlarla fa- releri illâf etmiş, soylarını ortadan kal- dırmışlardır. İstanbulda da bu tarzda ha- reket edildiği takdirde farelerin istilâsı mevzuubahs değildir.» Ask de gittikçe kı zışan bir münakaşa Fakat şehrin bütün selâhiyettar. mâe —- kamları ayni fikirde değillerdir. bul Sıhhiye Müdürü Ali Rıza kedilerin — itlâf edilmesi etrafında ileri sürülen fir — kirlere şöyle cevab vermektedir: - «— Kedi bulur.mıyan yerde muhakkak — ki fare mevcuddur. Fareden de insana en tehlikeli hastalık geçer. Farelerin öldü- rülmeleri için kediye ilitiyaç vardır. Öle- ye beriye atılan ilâçların fareler tarafın- — dan yenilmemesi yüzünden birçok zaror- — ların meydana çıkması di melhuzdur. Her evde bir kedi bulunması sıhhi ba- kımdan iyi bir şeydir. Sokaklara atılmış elan kedi yavruları bakımsızlıktan esa- — sen ölmektedir. Evlerda bulunan kedileri de yakalayıp öldürmek zararlıdır. Köpeklere gelince iş değişir. Sokak kö- peklerinin bir tek kalıncıya kadar orta- — dan yok edilmesi lâzımmdır. Kedilerde de — kuduz vak'alarına tektük rastlanırsa da — bilhassa küpeklerde bu hastalık pek çoke — tur. Evlerde, meraklılar tarafından iti — nalı surette bakılan köpeklerden başka sokaklarda köpek bırakılmamalıdır.» Himayei hayvanat cemiyeti, kedilerle — mücadeleye, Belediye tarafından müca-” — dele açılmadan evvel de devam etmekte idi. O zaman himayel hayvanat cemiyeti bir senede sekiz bin kedi öldürmüştür. eri anlaşma sabah Antakyada imzalandı . (Baş tarafı 1 inci sayfada) merasimini mütcakip askeri heyetimiz reisi Örgeneral Asım Gündüz, Pransız askeri heyeti reisi Örgeneral Huulıııerl karşılıklı ziyaretlerde bulunacaklardır. Örgeneral Asım Gündüz ve refakatin- deki zevat saat on birde Antakyadan ha- reket edeceklerdir. Heyetimizi gençler, sporcular uğurlıyacaklardır. Orgeneral Asım Gündüz Antakya heyetine Toprak- boğazda veda edecektir. Heyetimiz öğle yemeğini İskenderun Türk konsolosluğunda yiyecek ve saat on beşte Ankaraya müteveeccihen hareket e- decektir. Heyetimiz Payasta askeri me- rasimle uğurlanacaktır. Müteakiben 2500 kişilik Türk kuvveti Hataya girecektir. Antakya ve İskende- run sonsuz bir heyecan içinde askerleri- mizi beklemektedir. Cemal Paris 2 (A.A.) — Havas bildiriyor: Ak- dedilmiş olan veyahud imzalanmak üze- re bulunan Türk - Fransız erkânıharbi- ye anlaşmaları hakkında diplamatik mah- fellerde tasrih edildiğime göre, Türk hü- kümetinin, halen Sancakta bulunan bir Fransız taburu ve her ne vaziyet olursa olsun esasen orada kalacak olan mahalli milis kıt'aları mikdarının fazlası üzerin- de parite istiyebileceği kararlaştırılmış- tır, Fransız kıt'alarının mikdarı, 2500 kişi- yi geçmiyecektir ve bu mikdar, Sancak- ta nizamın idamesi hususuna Türk işti- raki için tesbit edilen 'azami mikdardır. Türk kıt'asinın bulunacağı mahaller, ahalisi arasında mühim mikdarda Türk bulunan mıntakalarda tesbit edilmiştir. Geçen pazartesi günü imzalanen umu- mi anlaşma, ihtimallerin her birinde ku- | manda moselesini halletmeyi iki hükü-| mete terkeylemektedir. Halen müzakere | edilmekte olan tatbik protekolunda, Türk kıt'ası Fransız sisteminin içine idhal edil- memiş olmakla beraber, kumanda Fran- sız makamlarına aid bulunmaktadır. Pakt Diğer taraftan, belki de bugün Anka- rada parafe edilecek olan paktta Fransa — ve Türkiye, dostluklarını teyid eyle- — mekte, menfaatlerinin pratik — surette şarki Akdeniz havzasına inhisar eyledi- ğini müşahede etmekte ve bu menfaat- lerin dünyanın bu mentakasında politik (Ğ statükonun idamesini emrettiğini teyid. — eylemektedir. Fransa ve Türkiye, bu suvetle tarif e- Gilen menfaatlerinin muhtemel bir vazi- —— şet ile mevzuu dava olduğu hallerde bir- likte müşavere etmeyi taahhüd eylemmek- z tedir. Yakınşarkta yeni vaziyet İN Paris 2 (ALA.) — Haticiye nazırı Bmme — bugün öğleden sonra İngiliz büyük elçi- — sini kabul etmiştir. Mülâkat bilhassa Türk - Fransız anlaş — malarının akdi neticesinde yakın şarkta — bâsıl olan yeni vaziyet etrafında cereyan — etmiştir. Hrraaaaaa erenencerce srereYEDERE ErELERAEALAE AAA AA LAAR BANKA KOMERÇiYAÂLA İTALYANA Sermayesi Liret 700,000,000 İhtiyat akçesi Liret 145,709,064,50 Merkezi İdare: MİLANO İtaiyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELERİ İngütere, İsviçre, Avusturya, Maca- ristan, Yugoslavya, Romanya, Bul- garistan, Mistir, Amerika Cemahirl Müttehidesi, Brezliya, Şili, Uruguay, | Arjantın, Peru, Ekvatör ve Kolumbiyada p Afllyasyonlar İSTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddosi Karaköy Şehir "İstanbulda: — Alâlemciyan — hanında Telef 22000 /I/ILIMVIS; Beyoğlun- Ga: İstiklâl caddesi Telef. 41046 İZMİRDE ŞUBE ARTTAKIKL AAA KAKAA T Türk Hava Kurumu BÜYÜK PiYANGOSU 3 üncü keşide 11/ Temmuz / 1938 dedir. Büyük ikramiye: 50.000 Llradır? Bundan başka: 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (10.000 ve 20.000 ) liralık iki adet mükâfat vardır... Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin eden bu piyangoya etmek suretile de taliinizi siz DA