6 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

6 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

6 Tuı ea BON POSTA Sayfa 11 ——— — —— — Atatürkten Hataya selâm 2.11velâyaşındaüçhırsız (Baştarafı 1 inci sayfada) gülüyor, alkışlıyor, sonsuz bir heyecan içinde kıvranıyordu. Halk sevinçten çıl- gına dönmüştü. Cemal Mutlu bir gün İskenderun 5 (A.A.) — Bugün şafakla beraber Hatay tarihinin en mutlu safhası açıldı. Kahraman Türk kıl'aları saat beş- te Hassadan ve Payastan hududu geçmiş ve Hatay on dokuz yıldır hasret ve işti- yakla beklediği sevgilisini bağrına bas- Mıştır. Hatayın uzun ve karanlık bir geceden sonra sabahı bu şafakla başlamış bulu- nuyor. Askerin sabahleyin erken gireceğini bildiren telgraflar ancak gece yarısına doğru geldiğii halde daha gün doğarken Hatay bu mes'ud hâdiseden haber- dardı. Hâdise haitlardanberi beklenmek- te ve iki gün evvel anlaşmaların imzası üzerine tahakkuku artık bir gün ve saat meselesi halini almış bulunmasına rağ- men, haber bütün ufuklarda kapalı siyah bir gök üzerinde birdenbire ve hiç bek- lenilmiyen bir anda güneşin bütün kuv- Vetile gözükmesi tesirini yapmıştı. An- takya ve köylerinin bütün halkı büyük dalgalar halinde İskenderun ve - Kırık- han yollarına dökülmüştü. Bütün yüzler- de yalnız sevinç ve tebessüm görülüyor. Kalblerdeki şenlikte şehir ve yollardaki donanma kadar aşikâr okunuyordu. Ki- Mi kucaklaşıyor, kiml sevinç yaşları dö- iyor. Yıllardanberi garajlarından çıkmamış #tomobiller ve kamyonetler, yıllardanbe- Ti katları açılmamış bayraklar gibi yıl- lardanberi evlerinden çıkmıyan ihtiyar ve malüller de ortaya çıkmış, insan küt- lesinden ve bayraktan yer, gökler görül- Mmez olmuştu. Bir kelime ile Hatay kurtulmuştu. Payastan hareket İskenderun 5 (A.A.) — Payastan gelen Türk kıtaatı tam saat beşte hududu geç- Reyhaniyeden hassis oldu ve kıtaatın matbuata selâ- mını bildirdi. Aktepede Kırkhan 5 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Hassadan gelen Türk kıtaatı hudu- du saat altıda geçmiştir. Antakya halkının bir kısmı ile bü - tün Kırıkhan ve civar köylerin halkı otamobiller, kamyonlarla daha gece - den yolları doldurmuş ve ahali geceyi uykusuz geçirmiştir. Asker, hududda, Halkevi mümessi!- leri, Kıtıkhan kaymakamı ve belediye reisi ve Aktepe nahiye müdürü tara - fından karşılandı. Asker bando ile muntazam yürü - yüşle iletledi. Hududa — 12 kilometre mesafedeki Aktepeye gelinceye kadar halk çılgın bir halde orduyu alkışlı - miş ve hududda iki Fr: fından selâmlanmıştır” Biraz sonra İskenderun konsolosu Fet- hi Denli ile Hatay Halk Partisi relsi Ab- dülgani, vali, parti erkânından bir grup bütün cemaatlerin mümessilleri askere hoş geldin ettiler. Burada askere ayran ve şerbetler ik- ram edildi ve kıtaat yolun iki tarafında birikmiş olan ülerin alkışları arasm- da muntazam yü le ve marş söyli- yerek İskenderuna ilerledi. İskenderunda İskenderuna bir kilametre — mesafede “Antakya başkonsolosu ile askeri mümes- sil albay Feyzi Mengüç te Hassa hudu- dundan gelmişler, kıtaatı bekliyorlardı. Biraz sonra İran konsolosu ve daha öle- de kölonel Kole askeri karşıladılar, Geçid resmi İskenderun şehrinin kapısında Fransız askeri bandosunun temposuna ayak uy- duran asker, daha ileride Antakya spor klübünün bandasunu önüne kattı ve res- Mi geçid için tayin edilmiş olan meyda- Ha doğru ilerledi. Burada albay Mengüç Ve Kole, konsoloslar, parti ileri gelenleri, Fransız yüksek memurları bekliyordu. Yirmi iki kilometreyi kırk iki derece hararet altında geçmiş olan kıtaat, cid- den muntazam ve büyük bir çeviklikle Beçti. Çok alkışlardı. «Hatay kurtuldu» Şehir medhalinde İskenderun Halk Partisi reisi kısa, güzel bir hitabede bu- Tundu. Askeri geçid yerinde kurulmuş ve üzerinde «Hatay kurtuldu, yaşa, varol Atatürk» yazılı büyük takın altından ge- çerken meydanı, civar sokakları ve bü- fün evlerin pencerelerini, tarasalarını dolduran binlerce halk, yaşa ve alkış ses- leri ile ortalığı çınlatıyor, — fotograflar Hurmadan işliyordu. Askeri davul zurna ve belki 500 e ya- kın bayrak ile on bini mütecaviz muö7- zatı bir halk alayı takib etti. Kurbanlar kesildi ve asker yerine yerleşerek istira- hate çekildi. Atatürk'ün, Türk ordusunun selâmı Kırıkhan 5 (A.A.) — Anadolu ajansı- Bin hususi muhabiri bildiriyor: Alayımızın kumandanı hududu geçtik- ton sonra, Hataylılara «Size Atatürkün, Türk ordusunun ve ona yrudun selâmla- rını getiriyorum>» dedi, Kıtaatın matbuata selâmı Bütün Türk matbuatı namına askori Mümessilimizi tebrik ettim. Çak müte- ansız zabiti tara- | ! | Böğll ğ'ı- Şenliklerden bir intıba yor, bir çokları süvarinin önüne yat:- yordu. Alay kumandanına hediye Aktepede Antakya — baş konsolosu Celâl Karasavan, Albay Feyzi Men - güç, Kolonel Kole ve yaveri kıtaatı se- lâmladılar. Burada alayın kumandanı miralay Şükrü Kanatlıya hatıra olarak üzeri yazılı bir altın saat hediye edildi. Kurbanlar kesildi, evvelâ asker ta - birile çakı gibi mızraklı süvari, müte- akiben motörlü kıt'alar, — piyade, fen kıt'aları, topçu ve sıhhiye teşkilâtı kıt- aları girdi. Bando meydanda yer aldı. Ve kıiaat Türk ve Fransız kumandan - larını selâmlıyarak geçdi. Şanlı Sancak Önde sancak geçerken bütün halk nefes almıyan bir kütle halinde şanlı sancağımızı huüşü ile selâmlıyordu. Sı- çak derecesi gölgede 42 idi. Buna rağ- men piyade arkasında çanta, tepeden |tırnağa kadar terden sırsıklam olduğu alde fevkalâde muntazam, — inzibatı mükemmel, dinç adımlarla geçiyordu. |Bütün Aktepeliler, civar köylüler ve |bilhassa Kürtler ve bunların daha bir ay evveline kadar müuhalif olan Koca ağ başında büyük şapkası ve sırma elbisesile kadın, erkek, çocuk binlerce halk çılginca askeri alkışlıyordu. Kırıkhanda Askere bol şerbet ve ayran ikram edildi. Karşılayanlar arasında Ermeni kardeşlerimiz nazarı dikkati celbedi - yordu. Bandomuzun “Türk marşından sonra Marseyyezi çalması Fransızları çok mütehassis etti. Bu satırları yazarken askerlerimiz Kırıkhanda istirahat ediyor. İ Fes ortadan kalktı Kırıkhan 5 (AzA.) — Anadolu a - — bir manzara jansının busust muhabiri bildiriyor: Aktepe havalisinde fes ortadan kalk mış gibidir. Gerek Aktepe, gerek İs - kenderun büyük heyecan içindedir. Atatürk'e teşekkür İskenderun 5 (ALA.) — İskenderun li- manının yerine Lâzkiye ve Trablus li- manlarmın kullanılması için Suriyede seçimle beraber başlamış olan sistemli mücadelenin şiddetlendiği Antakya ve İskenderunda ekserisi Türklerl aid bu- lunan nakliye vasıtalarının bundan bil- hassa zarar gördüğü anlaşılıyor. Suriye ile Hatay arasında tesis edilen lessepase usulü ile İskenderun liman şirketinin tatbik ettiği bazı tedbirlerin bu mücade- |inşası derpiş edilmektedir. leyi kolaylaştırdığı haber verilmektedir. Anlaşmaların imzâsı münasebetile va- H Abdurrahman Melek, Atatürke, Colâl Bayara Hataylıların şükran hislerini ifa- de eden telgraflar çekmiştir. Türk - Fransız işbirliği Paris 5 (A.A.) — Havas ajansı Antak- yadan bildiriyor: Türk kıt'alarının bu- gün Sancağa muvasalatı ile, Antakyada imzalanan askert anlaşmalar ve hun'l.—ı- rın tatbiki protokolu ile tasrih edilmiş o- | ce: lan sistem filiyat sahasına geçmiş bulun makyadır. İki ordunun işbirliği fili ma hiyet almıştır. Bu işbirliği ile, bundan böyle, Sancağın mülki tamamiyeti ve po- Jitik statüsü temin olunacaktır. Yeni rejimin tesisi, memleketin poli- tik vaziyetinde gerginliğin izalesinde ve unsurlar arasında gizli olarak mevcud hasmane hissiyatın yatışmasında şimdi- den kendisini göstermiştir. Türk - Fran- sız askeri işbirliği, ezcümle, bir dakika için menfaatlerini tehlikede gören Erme- ni mahfellerinde mahsüs bir emniyet hu- süle getirmiştir. Fransız askerlerinin heyeti umumiyesi mikdarı, üç güne kadar 2500 kişiye vara- caktır. Mandater makamlar, politik mevkuf- lar için merhametkâr bir surette hareket etmeyi düşünmektedir. Örfi idare kaldırıldı Bugün öğle üzeri, yüksek komişerlik Gelegeleri albay Kole, örfi idareyi kaldır- mıştır. Türk - Fransız dosiluğu Bu akşam, bir Türk - "ryansız dostluğu tezahürü olarak Antakyada hususi bir ziyafet verilmektedir. Bu ziyalete, albay Kole, albay Şükrü ve gencl kurmaylar delegeleri iştirak eylemektedir. Bedevilerin bir taarruzu Reyhaniye 4 (A.A.) — Hataydan kaça- rak Halebin Hamam nahiyesinde topla- nan bedeviler, Hatay içinde Keli köyüne giderek Türk listesine yazılmış olan bir | * Kürdü oldürmüşler ve geldikleri yere dönmüşlerdir. Vataniler aleyhinde galeyan Reyhaniye 4 (ALA.) — Halebden ge- lenler Halebdeki Vataniler aleyhinde bü- yük bir galeyan hüküm sürdüğünü bil- diriyorlar. Türkler ve Türk taraftarlarına karşı son zamanlarda yapılan takibalın hafif- lediği haber veriliyor. Antakya 4 (A.A.) — Bir müddet evvel azledilerek yerine başkası tayin edilen (Baş tarafı 1 inci sayfada) Bu iki büdise, mahiyet itibarile diğer a- Jelâde vak'alardan ayrılabilecek bir saf- ha arzetmektedir. Bir müddet evvel 9 yaşında Necati, 11 u yaşında Hüseyin, 15 yaşında Süleyman adında üç çocuk hırsızlık yapmağa karar vermişlerdir. Üçü birlikte bir gece Fatih civarında Zekeriya isminde birine — aid kunduracı dükkânının kilid ve kapısını kırarak içeri girmişler, dükkândan bir hayli hazır kundura ve eşya çalarak kaç- mışlardır. Çok geçmeden zabıta bu kü- çük gece hırsızlarını yakalamış ve adli- yeye teslim etmiştir. Bu hâdisenin duruşmasına asliye 3 ün- cü ceza mahkemesinde dün bakılmıştır. Bu çocukların en büyüğü olan Süley- manın bu suçü işlediği sabit almamış ve beraet etmiştir. Küçük gecc hırsızların- dan 9 yaşında Nocati ile Hüseyinin suç- ları delillerle sabit olmuştur. Ancak, ka- ıngılız sermayedarları yeni teklifler yaptılar (Baştarafı 1 inci sayfada) kadar inşaatı tamamlanacak — olan bu müesseseden azami randımanı alabi mek için lâzım gelen tedbirler düş nülmüştür. Alâkadar mahfellerde söylendiğine göre, Karabük fabrikası istihsalâtının hem seri, hem de ucuz bir surette nak- Tni temin etmek üzere, Karadeniz sa- hilinde Çatalağızında modern bir liman B. Gibs'in hükümetimizle yaptığı te Maslar esnasında gerek böyle bir lima- nın, gerekse bir lokomotif fabrikasının inşasile tersanelerimizin levsii hakkın- da tekliflerde bulunmuş olduğu tah - min edilmektedir. Diğer taraftan, Murgul bakır made- ninin teşkilâtlandırılması hakkında bir İngılı firmasının mümessili olan B. Kalot ile iklisad vekâletimiz arasında yan eden müzakereler neticelen - ve mukavelename parafe edilmiş - Murgul madeninin de inşaatına kı- sa bir zamanda başlanacaktır. Burada- ki tesisat için sarfedilecek olan yekün beş milyon lirayı bulacaktır. Mukavelenameyi parafe — eden B. Kalot, Londraya hareket etmek üzere dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bir bakkal çırağını tramvay yaraladı Vatman Galib tarafından idaro edi- len 15 numaralı tramvay arabası Bos - tancıda Bağdad caddesinden geçerken © civarda bakkallık eden Etemin çıra- ğı 16 yaşında Şükrüye çarparak başın- dan yaralamış, yaralı tedavi altına a - lınmış, suçlu yakalanmıştır. za tayin etmediği için bu noktayı nazarı dikkate alan mahkeme maznun çocuklaa rın, teminat vermeleri şartiyle, velileri. ne teslimine karar vermiştir. Çocuklar yeni bir cürüm daha irtikâb ettikleri takdirde babaları 200 liraya ka« dar para cezasile, tecziye edileceklerdir. Diğer hâdise de, şudur: Salih oğlu Mehmed isminde 14 yaşında bir çocuk, Fenerde Mehmed isminde bi- rine aid eve; kapıya anahtar uydurmak süretile girmiştir. Suçlu, bir çekmece” kırmış ve içinden çıkan 5 lira para ile, 4 bir takım senedleri çalmıştır. yakalanan Mehmed, müddeiumumilikte vak'ayı inkâr etmek istemişse de, suçu sabit görülmüştür. Tahkikat neticesinde, küçük Mehmed, muhakeme ve tecziye edilmesi için asli- ye 2 inci ceza mahkemesine vtrılmışu:. Dün Tarabyaya kurbağa yağdı (Baştarafı 1 inci sayfjada) oteli ile karakol arasındaki sahaya olduk- ça mebzul mikdarda kurbağa yağmıştır. Bu garib yağmur on dakika kadar devam etmiştir. Birçok kimseler bunu hayretle karşılarken çoluk çocuk kendilerine yeni bir eğlence çıkmaktan memnun, kurba- ğalarla oynamağa başlamıştır. Bu arada bu gibi hayvanlardan ürken bazı kimse- ler kurbağaların sıçrayıp dolaştığı yere Jerden geçmekte büyük tereddüd geçir mişler, bazıları yollarını değiştirip kuz. bağasız sokaklardan geçmişlerdir. Yağan kurbağalar ceviz. büyüklüğüne dedir. Bunu, dünkü fırtına ile esen rüzgâr esnasında herhangi bir hor« tum hâdisesinin tevlid ettiği şübhesizdir. nun 11 yaşını aşmamış çocuklar için, ce- Bilâhare * karışık | Mesele daima görülen tabil hâdiselerden- | dir. Paris matbuatı tarafından verilen tafsilât (Baş tarafı Suzuncu sayfada) ler arasında müyazene husulüne en faydalı şekilde yardım etmiş oluyor, Z Övr gazetesinde Madam — Taboula, göyle iyor: Fransız - Türk dostlük muahedesinin im- zası Londrada büyük bir tesir husule getir- müştir. Bu muahedenin, iyi bir şekilde tef « sir edildiğir takdirde, hakiki bir. mütekabil yardım mahiyetinde olduğuna hükmedili - yor, Arabkirde bir çocuk çayda boğuldu Arabkir (Husust) — Aşağı Şıhlar mahallesinde Dursunun 16 yaşlarında oğlu Mehmed, Kozluük çayında yıkanır- ken boğulmuştur. kerlerimizi istikbal için geniş bir program » Programa göre: 1— Aık:ıuı Kırkbandan hareketini mü- teakib Reyhaniye Halkevi Başkanının riya- Beti altinda bir hey'et Reyhaniye bududu ü- zerinde (Muradpaşada) şanlı kıt'ayı selâm- Jyacak ve karşılamaı programımın bir nüs - basını sayın kıt'a kumandanına sunacaktır. 2 — Milll süvari kıt'aynızın — Yeniköyde toplanacak olan bir müfrezesi (Kızılkayada) askeri selâmlıyacak ve Yeniköye kadar as « kerin önünde pişdarlız yazilesini ifa ede - cektir. 3 — Yeniköyde bir mola verilecek, aakere soğuk ayran ikram edilecek ve orada İnşa e- dilen tâkızafer önünde kurbanlar kesilecek- tir, Arzu ederse askor o gün orada kalacak- 4 — Mili! süvari kıt'amızın diğer bir müf- rezesi (Çatalböyükde) tecemmü edecek, 44 - ker uzaktan görünür görünmez derhal ha - reket ederek Yeniköy müfrezesile birleşerek yolun sağ cenahında ikişerli kolda dizilerek orduya resmi selâmı ifa edeceklerdir. Ora - dan da bütün milli süvarilerimiz önde ola - mak üzere hareket ederek Reyhaniyeye ka- dar askere refakat edeceklerdir. 5 — Çatalböyük ve Müşerrefiye bahçele- Tinde bir müddet istirahat edilip buzlu ay - ran içilecek ve köprünün üzerinde kurulan tâkızaferin önünde kurbanlar kesilecektir. 6 — Reyhaniyenin medhali olan Melgâ - gülün önünde bütün kasaba halkı orduyu o- Kırıkhan müddelumumisi meşhur Mar- |rada istikbal edecek, şasenin sağ cenahında dinli Sadıkın tekrar yerine tayini için Fransız yüksek mahkeme müddeiumu- misinin tazyiki Üzerine bir kararname ikişerit saf halinde başda kız meklebi tale - vesi İki metre aralıkla ilk erkek mektebi ta- lebeleri ayni aralıkla — sporcular ve çerkez milli kıyafetindeki gençler mevki alacaklar- çıkmış ise de bu kararın Türk halkı ü-|dir. Şosenin anl cenahinda da halk saf ha- zerinde yapacağı müdhiş tesir nazarı iti-|!inde başda Halkevi hey'eti faalesi ve be - bara alınarak yapılan âr qu:büı üze-|'*diye Azaları olduğu halde mevki alacak - rine ikinci bir kararname ile ibtal edildi- ği öğrenilmiştir. lardır. '? — Asker oraya geldiğinde duracak, bu esnada Hatayın timsali olan siyah — örtülü Reyhaniyede istikbal merasimi kızın örtüsü asker kiyalelinde bir erkek gen Reyhaniye 4 (Hususi) — Kahraman as -| ci tarafından yırlılacak ve kurtuluş kıyate- tile meydana çıkan kız askere hitaben şu ki- sa sözleri söyliyecektir: «Büyük ordumuz, kahraman — ordumuz., yirmi senedenberi hasretinizi çeken ve bu gün size kavuşan bütün Hataylılar bizi kur- taran büyük ordusuna hoş geldiniz der, çan- dan gelen sevgi ve saygılarını sunar... Ya « şasın Büyük Atamız, yaşasın Kahraman Or- dumuz.» Bundan sonra melek kıyafetindeki diğer bir kız kıt'anın en büyük kumandanına çu hitabeyi söyliyeceklir: *Şanlı ordumuz, sevgili babalarımız., Ha- tayın bir. köşesinde sizi dört gözle bekli « yen çocuklarınız Hatayın kokusunu — sevgili babalarma sunmakla saadet duyarlar Ya- şasın Büyük Atamız, yaşasın Kahraman Or- dumüz > Dincı—x ve elindeki buketi — kumandana takdim edecektir. Bunu müteakib - belediye reksi tarafından da şehir namına kumanda- na bir buket takdim kılınacaktır. — Askete |buzlu gazoz ikram edilecek ve bütün askere kız talebelerimiz tarafından — rozet takıla - ctktır. 8 — Bu merasim bittikten sonra önde kız mektebi arkada erkek mektebi, mütcakiben sporcular ve çorker milli kayafetindeki geng Jer olduğu halde hareketle Tükirafer altım - dan geçilerek Halkeyi eaâdesi takib edilecek Halkevi Tükiaferi altından — goçllip Çarşı caddesi başında belediye tarafından kurulan tükızaferin altından geçildikten sonra mu - ayyen karargühlarına kadar asker milli şar- kılar ve yaşa seslerile götürüleceklerdir. 9 — Tükizaferlerin altımdan tâkızaferlerin üzerindeki kızlar — tarafından askerlerin üzerine kolonyalar, konfetler ve giçekler serpilecektir, 10 — Her tâkızaterin altından geçildikçe Ski tarafında kurbanlar kesilecektir. 11 — Kumandan ve rzabitan ve bütün kıs taat o gün Halkevinin konuğudur. 12 — Gece ordunun şerefine fener alay - ları yapılacak, milli çalgılar ve müzikalatla genç vakte kadar oyunlar ve eğlenceler ter- tib edilecektir. A