12 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

12 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

muz Reyhani Süvarilerimiz Reyh aniye sokaklarında ge . ir genç kız manzume okuyar Ordumüz Reyhaniye kapılarında istikbal edilirken a SON POSTA ingiltere ile italyanın arası tekrar açılıyor! Londra 11 (Hususi) — İngilterenin Ro- ma büyük elçisi Lord Pert, bugün tekrar hariciye nazırı Kont Ciano ile görüşmüş- tür, Bu görüşme esnasında İngiliz - İtalyan anlaşmasının tasdikile İspanyadaki gö - nüllülerin geri çekilmesi meselelerinin mevzuu bahsolduğu anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Fransız - İtalyan vmi - zakerelerinin de tamamen inkıtaa uğra - mış olduğu bildirilmektedir. Bu münasebetle yarı resmi İtalyan Ste- fani ajansı Fransayı şiddetle itham et - mekte ve bu vaziyetin mes'uliyetini Pa- rise yüklemektedir. Cumhuriyetçi hükümetin ifşaatı nüllülerin geri çekilmesine müteallik İn- giliz plânı, bugün bir beyaz kitab ha - linde neşredilmiştir, Bu plân, Valensiya ve Burgos hükü - mmetleri tarafından kabulünden sonra, der- hal tatbik edilecektir. Diğer taraftan İspanya cumhuriyelı hükiümetinin büyük elçisi bugün harici- ye nezaretine giderek İtalyanın gönüllü- leri çekmek plânmı nasıl tatbik etmiye hazırlandığına dair bazı ifşaatta bulun - muş ve bu tertibatı protesto etmiştir. İtalyan hükümeti, General Franko ile anlaşarak ön bin kadar hasta ve malül İtalyan gönüllüsünün geri alınmasını ve diğer gönüllülerin İspanya tabüyeti al - tında ecnebi lejyon kıt'alarına kaydedil- melerini kararlaştırmıştır. Fransus gazetcleri ne diyorlar? Parls 11 (ALA) — Havas ajansı bildiriyor: 'Temps gazetesi İtalyan - İngiliz anlaş - masını mevzuubahsederek 16 Nisan 1938 ta- rihii meskür anlaşmanın mer'iyete konul - ması hususunda Roma ile Londra arasında bir tadazlık başladığını müşahede — ederek diyor: Mezkür anlaşmanın mer'iyele konulma - sının maruz bulunduğu müşkülâttan dola - yı İtalyanın Pransayı itham etmesine akıl erdirilemez. Çünkü müşkülât İtalyan diplo- masisinin yanlış hesablarından — ve İngilia plânının kabul ve tatbika — konulmasından husule gelen teahhürden doğmaktadır. Nisanda Roma — öyle — zannediyordu ki, Franko sür'atle muzaffer olacaktır. Bina - enaleyh, ademi müdahale siyasetine kat' o- Jarak Utihakda ve mezkür anlaşmanın mer- iyete konulmasının İspanyol işinin — halline mütevakkıf tululmasında — hiç bir mahsur görülmüyordu. Halbuki, dahili Iİspanyol hars Bi duha pek çok wzayabilir. Bu suretle İn - Biliz - İtalyan anlaşmasının tatbiki de ga - cikecektir. İtalya ise, bu anlaşmadan yalnız Babeşistanın İtalya tarafından fethinin ta- Rinmasını değil ayni zamanda bizzat ken - disinin Akdenizdeki emnlyeli ve umuml siya seti için mühim istifadeler beklemektedir. ler, - İtalyan anlaşmasının tatbikinden evvel İspanyadaki ecnebi gö - müllülerin geri alınması plânında esaalı ve- cibeler alınmasını istiyorlar. Bu ana kadar bize gelen haberler de İn- Biliz hükümetinin bu noktal naazırda ura - etmekte bulunduğunu bildiriyor. İtalyanın İngiliz - İtalyan anlaşmasının mer'iyete konulmaktaki teahhüründen Fran sayı mes'ul tutmak istemesi ve İngiliz - İ - talyan mukarenetinin uğradığı — zorlukların İtalyanlarca Pransız tesirine atfedilmek i- tenmesi çok garibtir. Halbuki, herkesin ma- lümu olduğu üzere PFransanın hüsnüniyeti sayesindedir. ki Londra komitesinde ittifakı Ara hasıl alabilmesi ve Pirene hududlarının Fransa tarafından kapatılması ademi mü - dahale siyasetinin muvr ” 3kiyetini temin ey iemiştir. Diğer taraftan, Paris ile Rama arasında- ki müzakerelerin yarıda bızakılması inisiya- tivini de herhakle Pranaa almamıştı. Eğer İ- talyan manevrası münhasıran İngiltere De Franaanın arasını açmayı istihdaf ediyor - ga, daha şimdiden kat'iyen akim kalmaya | . mahkümdur. Parisde olduğu gibi Londrada da mevcud kat'i kangat gudur ki, Pransız - |* İngiliz anlaşması, sulh kalesi olarak her - halde muhafaza edilmek lâzımdır. Ve hu - susi hiç bir anlaşmaya, bu anlaşma ne ma- hiyette olursa olaün, feda edilemez. Bu, bi - Hamelidir. Bu, realist herhangi bir siyasetin besaba katmak mecburiyetinde olduğu en iptidaf bir haktkattır. Güzli bir vesika Parla 11 (A.A.) — Ördre gnszetesi, İspanya harbinden ahnacak dersler hakkında eğizli bir. vesika» neşretmektedir. — Böylenildiğine göre bu vesika General Ven Relchenan ta - rafından bir rapor olarak okunmuştur. Or- dre gasetesine göre, bu vaesikanın en tipik cümlelerinden bazıları şunlardır: İspanya balihazırda bizim harb mekte - bimizdir. Fransa ile İngiltere Akdenizi kay- betmişlerdir. General Frankoya tamamile i- timad edebiliriz. İki senedenberi harb mal- zememiri tecrübe etmek ve askerlerimizi mu harebeye alıştırmak suretile diğer memlo - ketleri fersah fersah geçtik. Prankonun sa- yesinde Ne Fransanın hayati sev- külceygş hatlarında yerleştik. Siyaset saha - sında İtalya en İyi sevkülceyşin cür'et ol - Guğunu ve Fransa ile İngiltereyi korkutma- nın güç bir iş olmadığım isbat etli. İspanya harbine iştiraktmiz en mühim mili vazife- lerimizin ifası için Küvvetlerimizin tahşidine mani olmadı. Büâkis bu işi takviye etti. Londra 11 (Hususi) — İspanyadaki gö- | (Baştarafı 1 inci sayfada) ç toplantılar yapmışlar ve bu toplantı- | lar esnasında teknik meseleler tedkik edilmiş ve her iki tarafça karşılıklı olarak projeler tevdi olunmuştur. Konferans mesaisi hitamında, mü- tehassıslara, görüşülen meseleleri da- ha derin bir todkika tâbi tutmak ve yeni noktaların tedkikini hazırlamak | imkânını vermek için mesainin bir eylül 1938 tarihine kadar tatiline ka- rar verilmiştir. Konferans mezkür — tarihte tekrar toplanacaktır. (AA.) Türkiye - Suriye dostluk ve komşuluk mukavelesi | etrafında hâsıl olan anlaşma ve ahi- iyi Yunanistanın tebriki Ankara 11 (A.A.) — Yunan elçisi Fransa ile Türkiye arasında Hatay İşi ren imza edilen vesikalar münasebe- tile cumhuriyet hükümetine dost ve müttefik Yunan hükümetinin en sSa- mimi tebriklerini ve Türkiyenin, Ulu Önder Atatürkün yüksek ve kıymetli ilham ve direktifleri sayesinde cum- huriyet hükümetinin vâsıl olduğu bu neticeyi hükümetinin şarkf Akdenliz- de en kıymetli sülh âmillerinden biri olarak telâkki ettiğini, cumhuriyet hükümetine iblâğ edilmek üzere hâ- riciyemize bildirdiği öğrenilmiştir. Sultanahmed camii yıkılma tehlikesi geçirdi Mütehassıslar yapılan hafri yatı durdurdular, yıktırılan dış ihata duvarı yeniden yaptırılacak, camii korumak için ayrıca beton duvarlar vücude getirilecek İngiliz âlimlerinden profesör Bakster| tarafından Sultanahmedde Arasta soka- | ğında Bizans eserleri üzerinde yapılan hafriyatın Sultanahmed camiini tehli - keye soktuğunu, hafriyata devam edil - diği takdirde cami duvarlarının çatlıya - cağını yazmıştık. Neşriyatımızı nazarı itibara alan Maa- rif Vekileti hafriyat komlseri Bekir din sabah hafriyat mıntakasına gitmiş, ted- kiklerde bulunmuştur. Hafriyat komise- ri, tedi tını biy raporla müzeler umum müdürlüğüne bildirmiş ve h menedilmesini istemiştir. müzeler umum müdürlüğü arkeoloğu Arif Müfid, bir ikide hal- riyatı di sonra Arif Müfidin riyaseti altında eski esrleri koruma cemiyeti Aâzasından Eidaleddin, Nuri, eski müzeler müdürü Halil, bele - diye imar şubesi müdürü Ziya, müzeler mimarı Kemal, nafia mimarı Faruktan teşekkül eden heyet hafriyat sahasına üz mirle dün saat nj gözden geçirmiştir. Heyet, san'at âbi- delerimizin en güzellerinden olan tarih? Sultanahmed camii duvarlarının bu ci « varda yapılan hafriyat yüzünden haki « katen tehlikeye girmekte olduğunu tesbit etmiş, bu şekildeki hafriyatın devam e - demiyeceğini ve cami duvarlarınm bu yüzden ileride çatlamaması ve yıkılma- ması için icab eden tahkimatın profesör Bakster tarafından derhal yapılmasını terviç etmiştir. Dün öğleden sonra Sultanahmed camii nin duvar ve temellerin! tedkik eden he- yet sadece hafriyatın durdurulmasını kâx " |fi bulmamış, hafriyat esnasında yıkılmış olan dış ihata duvarının tekrar yapılma.- sını ve bundan mâada bu eden yerlerde Ca: kör duvarlar vücude getirilmesini, hafriyatı idare eden profesörden istemiştir. Heyeti bu sabah tekrar vak'a mahalline gide - rek, tedkikatını derinleştirecektir. Keyfi- yetten haberdar olan Maarif Vekâleti, ne« ticenin bir an evvel bildirilmesini müze- gitmiş, Sultanahmed camiinin temelleri- ler idaresinden istemiştir. Filistinde Arab çeteleri! dün 60 Yahudi öldürdüler (Baştarafı 1 inci sayfada) Bu arada İngiliz askert kuvvetleri- ne karşı da hücumlar — yapılmaktadır. Asayiş ve inzibatın temini için — yeni gelmiş olan kuvvetler memleketin her ftarafına yayılmışlardır. Bugün, Hayfada Arablar tarafından tertib edilen bir nümayişi dağıtmak ü- zere «Repulse» kruvazöründen karaya çıkarılan İngiliz — silâhendazları, nü - mayişciler üzerine ateş etmek mecbu- riyetinde kalmışlardır. Bu esnada bazı kimseler yaralanmışlardır. | Gene Hayfada, Arablar bir Yahudi | otobüsü üzerine bamba - atmışları Nasrada da Yahudi evlerine t inkü hâdiseler — esna - , ve 15 kişi yaralan - mıştır. Ayrıca Nablus ve Kudüsde iki İngiliz sübayı da yaralanmıştır. Telgraf muhaberatı münkati Kudüs 11 (A.A.) — Bu sabah Tulke rimde bir berber dükkânında traş ol makta olan bir Arab polis müfettişi & lâhhı dört kişi tarafından öldürü!müş tür. Bunun üzerine şehir askeri müfre: tarafından işgal ve saat 22 den sonra ışı lariın söndürülmesi emredilmiştir. Filisti- nin şimalinde telgraf telleri uzun — bir mesafe dahilinde tahrib edilmiştir. Na - gıriye, Teberiya vesair merkezlerle tel - graf muhaberesi kesilmiştir. Vaziyet Hayfada da gergindir. Bura- da bir çok devriyeler sokaklarda dolaş - maktadır. Vahamet artıyor Kudüs 11 (A.A.) — Şimali Filistinde vahim hüdiseler olmaktadır. Tulkerim ci varında kuvvetli bir Arab çetesi Sani daki Yahudi çiftliklerine hücum ederek altmış kadar Yahudiyi öldürmüşlerdir. Tabor civarında İngiliz polisile Arab Erzincan köylerinde 93 ev su altında kaldı (Baştarafı 1 inci sayfada) tine dayanamıyarak yıkılmıştır. Köy eve lerinden bir çoğunda yıkılmak tehlikesi görüldüğünden tahliye edilmişlerdir. Sel bahçeledi, ekili toprakları harab etmiş, her tataf sellerin getirdiği taş ve kumlarla dolmuştur. Kızılayın yardımı Ankara 11 (A.A.) — Erzincanın dörb rara uğrıyan yurddaşlarımızın âcil #hti. yaçlarına sarfedilmek e Kızlay mer« kezi umumisinden Erzir kezine telgraf havalesi olarak şimdilik bin lira « | gönderilmiştir. latya Karstan damızlık hayvan alıyor Malatya baytar müdürü Zeki ile Adıyaman kaymakamı Şevket damızlık hayvan almak Üzere Karsa gitmişlerdir. Niksar Halkevinde bando Niksar Halkevi askerlikte muzlkada Çü Hşanlardan 6 kişilik bir bando yapmıştır. Bu bando on-cn İki kişiye iblâğ edilecektir. Üniversite felsefe profesörü gidiyor Üniversite Felsefe Profesörü Ra » bimbah'ın mukavele müddeti bitmiş - tir. Profesör, Amerika Üniversitele « rinden birinde vazife almış olduğun - dan Üniversitemizden ayrılmışt İlk tedrisat şube müdürü geldi Maarif Vekâleti — ilk tedrisat şube müdürlerinden Fuad İstanbula gel - miştir. Bay Fuad muhtelif tedris mes eleri etrafında tedkikler yapacaklır. — m e aa çetesi arasında müsademe olmuş ve  « rablardan sekiz kişi ölmüştür. Polistem de bir ölü vardır.