12 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktısad Vekili bugün Zonguldak ve Karabükte tedkikat yapmıya gidiyor İktısad Vekilimiz dün Ticaret ve Sanayi odasında yapılan toplântıda İktsad Vekili Şakir Kesebir dün âk- şam üzeri Ticaret ve Sanayi odasıma ge- lerek idare heyeti âzasile görüşmüş ve piyasa vaziyeti hakkında izahat almıştır. Vekil Ticaret odasındaki toplantıdan son- ra bir müddet te' Türkofiste meşgul ol- muş ve geç vakit ofisten ayrılmıştır. İktısad Vekili tedkik seyahaitne başladı Bugün Zonguldağa giderek kömür hav- zasında tedkikatta bulunduklan — sonra Karabükte kurulan demir sanayii fabri- kasına da gitmesi mukarrer olan Başve- kilimiz Celâl Bayar, küçük bir rahatsız - Jhıktan dolayı bir iki gün daha istirahat edeceklerdir. Başvekilimiz, bu tedkikata İktisad Vekilimiz Şakir Kesebiri kendi namına memur etmiştir. İktısad Vekilimiz Şakir Kesebir bu ak- şam gaat on sekizde Galata rıhtımındı Balkanlar arası talebe| « yrr birliği kuruluyor Yugoslavya ile Türkiye arasında tale- be mübadelesi yapılmaktadır. Yugoslav- ya tıb fakültesinden üç genç staj yap - mak üzere şehrimize gelmiştir. Üniver - sitemizden de üç talebe yakında Yugos- lavyaya gidecektir. Önümüzdeki ders yı- hndan itibaren talebe mübadelesi her dört Balkan devleti arasında yapılacak- tır. Üniversiteli talebemiz, Yugoslavya, Yunanistan, Romanya üniversitelerine yollanacağı gibi, onlardan da memleke - timize talebe gelecektir. Bu mübadele sa- hası gittikçe genişletilecektir. Balkanlılara mahsus olmak üzere Bal- kan talebe birliği vücude getirileçek, te- şekkülün merkezi İstanbulda olacaktır. Yakında bu hususta temaslara geçile - cektir. Birlik, Balkanlı talebelere her türlü sühulet gösterecek, kolaylıkla ya - | kalkacak olan Aksu vapürile, beraberin- de Sümerbank umum müdürü Nurullah Esad Sümer, Etibank umum müdürü Nafiz Pamir ve gazeteciler olduğu halde Zonguldağa müteveccihen hareket ede - cektir. Yarın sabah erkenden Zonguldakta bu- lunacak, kömür havzasında istihsalâtın | ziyadeleştirilmesi ve tahmil tahliye işle- rinin kolaylaştırılıp modernize edilmesi İ|kadar ikmal edilecektir. Sergiye bu se - hakkında, Başvekilimizin direktifleri da- hilinde, etüdler yapılacaktır. Oradan Karabüke gidilecek, Karabük- | te kurulmakta olan demir sanayil tesisalı gözden geçirilerek tedkikatta bulunula -| cak, bir gece Karabükte kalındıktan son- ra gene Zonguldak tarikile İstanbula dö- nülecektir. Bu tedkik seyahati iki gün sürecek, İk- tısad Vekilimiz, tedkiklerinin neticesini Başvekilimize arzedecektir. Karaya oturan Norveç vapuru yüzdürüldü —| Bir hafta evvel 9500 tonluk büyük bir Norveç vapuru Gelibolu önlerinde Zin - cirbozan mevkiinde karaya oturmuştu. Vapur tam sür'atle giderken karaya © - turduğu için müşkül bir dudurmda idi. Türk gemi kurtarma teşekkülü hıılııııwı çalışmalardan sonra bu güçlüğü yenmiş| ve geminin bir kısım hamulesi boşaltıl - mak suretile hafifletildikten sonra va - pur yüzdürülmüştür. Bu yüzdürülen va- purun Şarköyde suyun içindeki kısımları dalgıçlar vasıtasile gözden geçirilecek ve bir ârıza olmadığı takdirde vapür, kur -| tarma masrafının garantisini depo et a tikten sonra yoluna devam edecektir. pilabilen seyahatler tertib edecektir, Bu | hususta bir nizamname hazırlanmıştır. Nizamname Cumhuriyet Halk Partisi ta- rafından gözden geçirilmektedir. Havagazı tesisatı şehrin her tarafına teşmil edilecek Şirketler hükümet tarafından satın alındıktan sonra tesisat Kavaklara kadar uzatılacak, elektriği olmıyan yerler havagazile tenvir edilecek Havağgazı - tesisatmın Bebekm; Ru - melihisarına kadar temdid — edileceğini yazmıştık. İstinye halkı tesisatın İstin -| yeye kadar uzatılmasını havagazı — şir - ketinden istemiştir. Havagazının her evde bulunması bir zaruret haline girdiğinden belediye bu maksadla bir proje hazırlamış, Nafia Ve- kâletine yollamıştır. Raparda, İstanbul- Gda da havagazının elektrik gibi her ye- Boğaziçinin her iki yakasındaki tesi - sat ta Kavaklara kadar uzatılacaktır. Te- sisat boruları tretuvar altlarından — geçi- Arrıüı';ı(*.'ınt eden müesseseler 200 ü bul - rilecek, Boğazın Anadolu yakasında he- nüz elektrik olmıyan mesire yerleri de ışıklandırılacaktır, Şehir plânımna göre Dolmabahçe civa- | rındaki şimdiki yerinden kaldırilacak 0- lan havagazı fabrikası, tesisatın tevsi e- Te yayılması istenmektedir. Havagazı şir- | dilmiş şekline göre münasib bir yere nak-| keti hükümet tarafından satın alındık - fan sonra derhal ıslahata geçilecek, Üs- küdar ve Kadıköyünde havagazı tesisatı Mmevcud olmıyan semt bırakılmıyacaktır. ledilecektir. Havagazı şirketi satın alın- dıktan sonra bazı masraflar ortadan kalk- mış olacağından ücretlerde de tonzilât yapılacaktır. SON POSTA Balkanlar arası şimendifer konferansı bugün toplanıyor Balkanlar arası şimendifercilik konfe- ransı bugün şehrimizde dokuzuncu işlet- me müdürlüğü binasında toplanacaktır. Toplantıya iştirak edecek murahhas - lardan Yunan murahhası M. Flobest dün şehrimize gelmiştir. Yugoslav, Rumen ve Bulgar murahhasları da bugün öğleden evvel geleceklerdir. Müzakerelere öğle- den sonra başlanacaktır. Bugünkü toplantıda Avrupa hattında müşterek seyri seri tarifesinin yapılması ye mevcud tarifede tadilât icrası görü - şülecektir. Bundan iki ay evvel Sofyada başlanmış, fakat tarifenin tan- | zimi ikmal edilememişti. Şehrimizde y pilacak toplantılarda Sofyadaki müza - kerelere dovam edilecektir. Diğer taraftan Balkan demiryolları a-| rasında müşterek bir fi: zimi için evvelce şehri Bükreşte devam edilmiş olan konuşma - lara da şehrimizdeki toplanlıları mütea- kib Atinada devam olunacaktır. Yerli Mallar Sergisi hazırlıkları 22 temmuzda açılacak olan öonuncü ve | sonuncu Yerli Mallar sergisi hazırlıkla- rına devam olunmaktadır, Sergide ya - pılmakta olan paviyonlar bir haftaya â- tarilesinli neki kadar hiç bir zaman rağbet c mıştır. Şimdiye kadar sergiye için muştur. Sergide yapılmakta olan pavi - yonlar hususf bir jüri heyeti tarafından |kontrol edilmekte, bu suretle bilhassa bazı müesseselerin gelişi güzel paviyon kurmalarının önüne geçilmektedir. Alman hükümetinin sergiye gönder - diği Dresden hıfzıssıhha müzesinin (cam- dan adam) 1 ve teferrüatı bugün Kösten- ce târikile şehrimize getirilecektir. Ser- gi açılıncıya kadar Alman mütehassıslar burada camdan adamı vicudü beşerin ça- lışma şekli hakkında türkçe izahat vere- bilecek şekilde tadil edeceklerdir. Ser - Bide cam adamın teşhirine mahsus hu - susi bir paviyon yapılmaktadır. Sergide halkın eğlenmesi için de yerler ayrıl - maktadır. Romanyadan getirilecek olan büyük lünapark tesisatı da bugünlerde şehrimize gelecektir. Toplantılar: Türk kadın hekimleri birliğinde Türk Kadın Hekimleri Birliği bu senenin 'sön toplantısını 7 - Temmuz - 1038 Perşem- be günü Prf. Ali Esat Birolun retsliği altında Türk Tıb Cemiyeti binasında yapmıştır. Rels celseyi açarak Amsterdam'da top - Jânan beynelmilel Jinekoloji kongresine da- vetli olan Türk Kadın Hekimleri Birliği Re- l sıfatile, Pahri rels Prf. Ltepmann, İkin - &l relk Prf. Tevfik Remzi Kazancıgll ile iş - Ucak ettiklerini ve her üç meslekdaş tara - fından yapılan tebliğlerin kongrede uyan - dırdığı alâkayı tebarlz ettirerek kongre me- saisini hülâsa etmiş ve ruznameye geçilmiş- Hir, Prf. Liepmann, Pri. Tevfik Remzi, Prf, Ali Esat Birol, Döçent Naşit Erez, Doçent Kâmll Akol, Baş Asistan Şerif Çanga, muh- telif mevzular üzerinde müşahedelerin! izah etmişlerdir. Münakaşalara Prf. — Llepmann, Pri. Ali Esat Birol, Pri. Tevfik Remzi, Naşit, Kâmli, Şerif iştirak etmişlerdir. Üsküdar Halkevinde konferans Üsküdar Halkevinden: 13/7/938 Çarşam - ba günü saat 21 de Üsküdar Halkevi öalo - nunda Doktor Kâzım Karacalar tarafından (Erken bunama) başlığı altında — halkımızı yakından ilgileyen önemli bir konferans ve- rilecektir. Salon herkese açıktır. Merhume Hayriyenin mevlüdu Denizbank Umum Müdürü Yu - suf Ziya Önişin Validesi, eski Reji Müdürlerinden ve esbak Konya meb'usu Şakirin zevcesi Merhume Hayriyenin — ruhuna — ithafen 16 Temmuz 1938 Cumartesi günü öğ- le namazını mütcakib saat 15 de Üsküdarda Aziz Mahmud Hüdat camiinde mevludu nebevi okuna - cağını merhümeyi tanıyan ve se - venlere bildiririz. İve komisyoncular hey'eti umumiye ha- bu toplantılara || İlemişlerdir. İketimizde son senelerde tiftik keçileri |mizde 3280 ton tiftik istihsal edilmiş - zemmuz dünden itibaren başladı İktisad Vekâleti tarafından kontro- le tabi tutulacak ihrac maddelerimiz - den tiftik hakkında hazırlanacak olan standard nizamnamesine aid ön proje üzerinde müzakerelere dün İktısad Ve kâleti İç Ticare Umum Müdürü Müm- taz Rek'in riyasetinde Ticaret Oda - sında başlanmıştır. Dünkü toplantıda ihracat tacirleri linde İktısad Vekâleti tarafından ha - zırlanan projenin maddelerini - gözden geçirmişlerdir. Bu maddeler arasında ihrac edilecek tiftiklerin çürük, kanlı sıvama pıtraklı, çakıldaklı olmaması, İtiftikler ve deri malları için — İktısad Vekâl tarafından normal bir Tutu - bet derecesi tayin edilmesi, tiftiklerin esas ve tâli tipleri hakkında ihracat - cılar ve komisyoncular fikirlerin y- Taplantılara — bugün de devam edilecektir. Cihan piyasasında mühim — bir yer tutan tiftiklerimizin standardı keyfi ti tiftik ihraca rı arasında — büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Alınan tedbirler sayesinde memle - ve koyunlarının telefatı gün geçtikçe azalmakta ve bu cins hayvanlar ehem- miyetli nisbette çoğalmaktadır. Meselâ 925 senesinde memleketi - ken 937 de istihsal edilen tiftiğin mik- darı 7501 tandur ki yüzde iki yüzden fazla bir tezayüd vardır. İhracatımız da 925 yılında 1349 ton dan ibaret ve kıymeti de 2,747,607 lira olduğu halde 937 nin ihracatı 4010 to- nu bulmuştur. Yalnız 925 — senesinin başına 191 kuruş olan flatıma nis- le 937 fiatı 129 kuruştur. Bu tenezzüle beynelmilel fiat suku- tunu âmildir. Tiftik fiatları 932 senesine — kadar yüzde 23 nisbetine kadar-inmiş bilâ - hare mütevali seneler zarfında yüksele yüksele 937 de yüzde 91 nisbetini bul- muştür. Eskiden tiftiklerimizin en iyi müş - terisi Almanya idi. Almanya sonraları kontenjanı bittiğinden piyasadan çe - kilmiş ve yerini Sovyet Rusyaya bı - rakmıştır. Bugün — tiftiklerimizin en | kudretli müşterisi Ruslardır. — İtalya, | İngiltere ve Amerikaya da her sene e- hemmiyetli mikdarda tiftik ihrac e - dilmektedir. Memleketimizin tiftik, pazar yeri o-| lan İstanbula sevk ve İstanbuldan ih - rac olarak iki şekilde tasnif edilmek -| tedir. Türkiyede muhtelif — şekillerde| doldurulan tiftik balyaları 92 kilodur. | Poliste : | Bir ihtiyar düştü, bacağı kırıldı Uzunçarşıda Samandıra mahallesinde o - turan Gi yaşında Aziz Eminönü Balıkpaza - rından geçerken ayağı kayarak düşmüş, sol bacağı kırılmıştır. Yaralı Cerrahpaşa has » tanesinde tedari altına alınmıştır. Bir amele arkadaşını yaraladı İstinye doklarında çalışan amele — Celâl ile arkadaşı Bayram arasında iş yüzünden Çıkan bir kavgada Celâl Bayramı — gözüne bir demir parçasile vurarak ağır surette ya- Talamıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, suç- bet Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 11 -7- 938 ÇEKLER Açılış 6,23 126,0976 5,49 6,6325 2883 69,56 00,7135 XA )) 44 15375 4,378 6.9225 23.7325 2492 0,9375 2.87 36-37 82,1225 23,7870 Kapanış 623 126,196 4, 4925 6,6425 28,8465 69,565 60,7325 23,34ğ ,4 16375 4375 6,9223 23.7326 M 92 0,9375 2,87 3637 3212 Zi 7876 Londra Nev-York Anadolu şm. & 60 peşin A. Şm. 46 00 vadsli Bomonti - Nektar Aslan çimento Buğday yumuşak Buğday sert Buğday kızılca Arpa yemlik Çavdar Mizir sari Yulât Susam Keçi kılı Tiftik Yapağı Anadolu Yapağı Trakya Şehir işleri: Terkosta yeni tesisat yapılıyor Sular idaresinin terkosta — yapılacak tesisat için İngiltereye sipariş etti kineler gelmiş, tesisat mahalline taşın- miş ve montaj ameliyesine başlanmış- tır. Bu muazzam tesisatla İstanbusun bütün su ihtiyacı temin - edilebileceği Bibi, yazın bütün sokakları ve cadde - leri sulamak ve yıkamak için lâziım ge len mikdarda su vermek de mümkün olacaktır. Tesisat tamamlandıktan sonra, ge- celeri bazı yüksek semtlerde sular ke « SS HS Odol Nedir ? ODOL öyle rastgele bir ağızsuyu değildir. Hoş bir antiseptiktir ve her gün kullanılınca nefes hep temiz olur, hohladığınız zaman hoş gelir. Ağızın içini iyice dezenfekte ettiği için dişlerimizi bozan ve çirkinleştiren ©o Çürütücü ve ekşitici şeyler ağızda artık peydahlanamaz ve tutunamazlar. güzel ve sağlam, dolayısı ile de, Dişlerinin hayatlarının zevkli ve neşeli olmasını isteyenler ODOL kullanmalıdırlar.