27 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Terkos tesisatı ıslah, s AA aA B HABER u mikdarı tezyid edilecek Şehirde yirmi dört saatte verilebilen 37,500 metre mikâbı su, 61,500 metre mikâbına çıkarılacak 'Terkos suyu Belediyeye geçtikten son- ra şehrin su ihyitacını karşılamak — için sular idaresi büyük bir faaliyet göster- mektedir. Terşih havuzlarından — şehre isale edilen su mikdarının kifayetsizliği yüzünden, her gece bir müddet için su- ları kesmek zarüreti hâsıl olmaktadır, 'Tesisatı tevsi etmek maksadile İngiltere- den getirilen makinelerden bir kısmı ye- tine konmuşsa da birekizmı henüz güm- rüklen alınamamış olduğundan, — şehre bol mikdarda su isalesi gecikmektedir. Bugünkü vesait ile şehre yirmi dört saat zarfında 37,500 metre mikâbı su ve- rilebilmektedir. Yeni makineler yerleri- ne tamamen konduktan sonra bu mikdar 61,500 metre mikâbını bulacak, bu su- retle şehrin suya olan ihtiyacı nisbeten giderilecektir. Mareşal Fevzi Çakmak dün şehrimize geldi Garbi Anadoluda büyük bir teftiş se-| yahatine çıkan Mareşal Fevzi Çakmak| Terşih havuzlarından ıslahat tamam- landıktan ve yeni şekilde çalışmağa baş- ladıktan sonra şehir haricinde bulunan su bendlerine lüzum kalmıyacaktır. Ma- amafih, bendler tamir edilecek, ileride kullanılmak üzere muhafaza olunacak- k bendlerin tamiri için geçen miş bin Bra harcanmıştır. Sular idaresi Kadıköy suyu ile de ya- kından alâkadar olmaktadır. Evvelce diköy halkı flitreden geçirilmemiş su içerken bu mahzur ortadan kaldırılmış- tır. Kadıköyüne su veren makinelerde de bazı tadilât yapılmış, hergünkü su mikdarı bir misline çıkarılmıştır. Kadıköyündeki su işlerinin ıslahı için, sular idaresi tarafından hazızlanan pro- je tamamlanmıştır. Proje yakında Nufia Vekâletine gönderilecek ve tasdikten sonra ıslahata geçilecektir. Avrupa ekspresi dün altı buçuk saat geç geldi Tarife mucibince hergün saat 7,25 de Sirkeci istasyonuna muvasalat eden Aün sabah saat sekiz buçukta, trenle Haydarpaşaya gelmiş, istasyonda, Bâaş- vekil, Riyaseticumhur başyaveri, vali muavini Hüdai Karataban İstanbul ko-| mutanı General Halis Bıyıktay ve şehri- mizde bulunan — generaller - tarafından karşılanmıştır. Mareşal Çakmak, Başvekil Celâl Ba- yarla beraber doğruca Dolmabahçe sara- yına giderek Atatürk tarafından kalrıl olunmuştur. Mareşal, Atatürke, teftiş se- Semplon ekspresi dün 6 saat 37 dakika rotarla ancak saat 14 ü 2 geçe şehrimize gelebilmiştir. Bu teahhür iki gün evvel Fransada ekspresin geçeceği hatta iki yük treninin müsademe etmesinden ve yolun kapan- masından ileri gelmiştir. Bu yüzden eks- pres daha uzun olan diğer bir yoldan do- laşmış, İsviçre, İtalya, Yugoslavya, Bul- gar hatlarından geçerek hududumuza 6 saat 37 dakika teahhürle girmiş, Sirke- ciye de geç gelmiştir. Fransadaki — tren müsademesi hakkında henüz mütemmim yahati hakkında izahat vermiştir. " Gümrüklerde : Gümrük muayene memurlarının ikramiyeleri veriliyor Yolcu salonlarında çalışan gümrük muayene memurlarına, senelik ikra - miyelerinin tevziine başlanmıştır. Di - ğer gümrük memurlarının ikramiye - leri de yakında verilecektir. Gümrükler umum müdürünün tedkikleri Şehrimizde bulunan gümrükler u - mum müdürü Mahmud Nedim dün Gümrükler Başmüdürlüğüne gelerek, bir müddet meşgul olmuş. ve başmü - dür Mustafa Nuri Anıl'dan — muhtelif işler hakkında izahat almıştır. Maarif Vekili kültür Sajfet Arıkan dün Kültür Maarif Vekili Saffet Arıkan, dün sast on birde İstanbul Kültür Direktörlüğüne giderek ilk, orta ve yüksek tedrisat mü- dürlerile Kültür Direktörü ve genel enspekterlerden mürekkeb bir heyeti top lamış, İstanbulun mekteb ve öğretmen İhtiyacı üzerinde bir müddet görüşmüş- 'tür. İstanbulun mekteb vaziyeti harita tüzerinde takib ve tesbit edilmiştir. Ve- bir malümat alınamamıştır. Müteferrik : Sirkeci meydanı 96 bin liraya ihale edildi meydanının açılma işi iki Ankarada Nafia Vekâletin - liraya bir müteahhide ihale işine on Sirkeci gün evvel de 96 bin edilmiştir. Meydanın açılma beş güne kadar başlanacaktır. Bakırköy el işi sergisi kapandı Bakırköy Halkevi Sosyal — Yardam Şubesinin pazar günü açılma resmi ya- pılan elişleri sergisi bir çok halkımız tarafından gezilmiştir. Jüri hey'eti de- rece alan eserlere mükâfat vermiş ve sergi pazartesi günü akşamı — kapan - mıştır. işle[ini ted_kik ediyor Direktörlüğünden çıkarken kil, bugün de Kültür Direktörlüğüne ge- lerek maarife ald muhtelif işler üzerinde alâkadarlarla görüşecek ve izahat ala- caktır. Dün öğleden sonra, orta tedrisat umum müdürü Ayninin riyasetinde — toplanan müfettişler de orta tedrisat işleri üze- rinde görüşmüşlerdir. |diye reisi Muhittin Hava Kurumu ' in kampında bu seneki faaliye Kampa aid bir faaliyet sahnesi Türk Hava Kurumu, 1936 senesinden- beri her sene İnönünde memleket genç- lerini havacılığa ameli ve nazari olarak hazırlamak gayesile kamplar açmaktadır. Bu seneki kamp, temmuzun ilk hafta- sında başlamış ve gençlerimiz geçen kısa müddet zarfında büyük muvaffakiyetler göstermişlerdir. İnönü kampına 1936 yı- lında (120), 1937 de (185), 1938 de (196) getiç iştirak etmiştir, Kampa iştirak e- denler arasında 1936 da sekiz, 1937 d2 on beş, 1938 de yirmi İki genç kızımız var- dir. Bilhassa genç kızlarımız arasında havacılığa karşı büyük bir alâka- göste- rilmektedir. Türk semalarını korumak için icabın- da göklere yükselecek olan gençleri: İnönü kampında yüksek ehliyet ve dira- yet sahibi hacalar tarafından yetiştiril- mektedirler. Bu seneki kamp, eylül so- nunda nihayet bulacaktır. Gene bu sene Ankara motörlü tayyare kurslarına 32 genç iştirak etmiştir. Bu gençler muvaffak oldukları takdirde mo- törlü tayyare brövesi alacaklar ve bu su- retle havacılık bilgilerini tamamlıyacak- lardır. iktısad Vekili, dün Ankaraya gitti Birkaç gündenberi şehrimizde — bulu- nan İktısad Vekilimiz Şakir Kesebir dün akşamki ekspresle Ankaraya hareket et- miştir. Vekili, istasyonda, vali ve bele- Üstündağ, Sümer- bank Umum Müdürü Nurullah Sümer, İktisad Vekâleti İç Ticaret Umum Mü- dürü Mümtaz Rek, İstanbul Deniz Tica- ret Müdürü ve Limanlar Umum Müdür vekili Müfid Necdet Deniz, standard müdürü Faruk, İstanbul iş bölgesi âmiri Halük ve İktısad Vekâletine bağlı mües- seseler erkânı teşyi etmişlerdir. Ayni trenler, Türkofis asbaşkanı Ni- had da Ankaraya gitmiştir. Hareketinden evvel kendisile görlüşen bir muharririmize İktısad Vekilimiz şun- ları söylemiştir: «— Bazı arkadaşlarınız, beni, hareke- timden evvel Ankaraya gönderdiler. Fa- kat, hakikat şudur ki, bu akşam hareket ediyorum. Ankarada bir hafta kadar ka- Tarak Vekâlete aid muhtelif işlerle meş- Bgul olacak, ağustosun üç veya dördünde tekrar İstanbula geleceğim. İstanbuldan da, İzmir fuarı için İzmire gideceğim. İz- mir fuarını açmalarını Başvekilimizden rica edeceğim. Eğer bu mümkün olmaz- sa, Başvekilimiz. İzmir fuarım açmak şerefini bana bahşedecekler.» İktısad Vekilimiz onuncu yerli mallar sergisinin küşad resmini yaptığı zaman kauçuk fabrikatörlerinin yaptıkları te- menni hususunda sual soran muharriri- mizin bu sualine de şu cevabı vermiştir: e— Bu, zaten, Vekâletin elinde bulu- nan tedkik mevzularından biridir. Eğer, kauçuk sanayil himayeye muhtaç görü- lürse, icabı hale göre, ya vergi muafiyeti veya hariçten gelen bu neviden mamulâ- tın resmi arttırılmak suretile himaye e- dilecekti Mes'ud bir evlenme Satie şirketi memurlarından Bay Rüç- tü Kandemir ile Bayan Şahende Yücelin düğünleri 28 temmuz 938 cumartesi ak- şamı, seçkin davetliler huzurunda ve par- lak bir surette, Şişli Halkevi salonlarında icra edilmiştir. Her iki tarafa sonsuz sa- adet dileriz. EAZU 'Temmuz 27 EKONOMİZE 1 Yapak ihraç nizamnamesi müzakereleri dün bitti Memleketimizden yalnız işlenmiş yapakların ihracına müsaade edilecek, yapakların balyalarının da muntazam ve temiz bir halde olmaları temin o unacak Bir müddettenberi Ticaret Odasın- da İç Ticaret Umum Müdürü Mümtaz Rek'in riyasetinde toplantılar yapan yapak ihracât tacirleri, dün yapak standardizasyon talimatnamesi ön pro- jesi müzakerelerini bitirerek - projeyi imzalamışlardır. Hazırlanan proje esaslarına — göre, memleketimizden ancak işlenmiş ya - pakların ihracına müsaade olunmak - ta, işlenmemiş bir halde gelen malla - rın ihracının önüne geçilmektedir. İhrac edilecek partilerde bulunabi- lecek rutubet nisbeti, ccnebi madde - ler dikkatle tayin edilmiş bulunacak- tır. Yapakların en mühimmi olan kirli yapakları Trakya, tip Trakya, İzmir, Aydınlı, İnce Anadolu, Anadolu, (Ana- dolu (1,2) Şark yapağı, Karayaka, Er - zurum kızılı olmak üzere on cinse ay- rılmaktadır, Nizamname projesi her bir cinsin te, gruplarını ve nümunelerini esaslı şekle koymaktadır. Nümuneler, İstan- bul, İzmir, Mersin Ticaret Odalarile, cı ve İktısad Vekâletinin tayin edeceği memurla yedi kişilik bir hey'et tara - fından meydana getirilecektir. Bu nü- muneler, partilerin ihzarında ve kan - trol esnasında ihracatcı ile kontrol da- iresi arasında vaki olabilecek ihtilâfın hallinde esas olacaktır. Projeye göre, yapaklar yıkanmış 0- larak da ihrac edilebileceklerdir. Yı - kanmış olarak ihrac edilecek malların kâfi bir genişliğe nail olmaları, ihrac tecrübelerini arttırabilmeleri için hu - sust tipler de kabul olunmuştur. Projede ambalâj işine de çok ehem- miyet verilmiştir. Şimdiye kadar tif - tik, yapak, pamuk çuval ve balyala rından çok şikâyet edilmiştir. Nizam - name, tatbikinde zorluk hasıl etme - mekle beraber yapak balyalarının mun tazam ve temiz bir halde — olmalarını |enümkün kılacaktır, Buğün de tiftik projesi için son top- lantı yapılarak proje kabul ve imza e- dilecek, bu suretle ihrac mallarımızın kontrolü için bir aydanberi — yapılan toplantılar nihayet bulacaktır. İktısad Vekâleti İç Ticaret Umum Müdürü Mümtaz Rek fındık standard projesi müzakerelerine riyaset etmek üzere yarın Giresuna hareket edecek - tir. Yerli Mallar Sergisini dün 30 bin kişi gezdi Onuncu yerli mallar sergisini dün gezenlerin sayısı gene otuz bini bul - Şehir işleri: Eminönü meydanı için yeniden 450 bin lira geldi Eminönünde Valide hanının arka - sına isabet eden sahadaki yıkılacak bi- nalardan yalnız ikisinin istimlâk mua- melesi tekemmül etmemiştir. Bunlar da yakında mahkemeye — verilecektir. Nafia Vekâleti Eminönü meydanının açılmasıma harcanmak üzere belediye- ye yeniden 450 bin lira yollamıştır. Kültür işleri : Orta okul ve liselerde ikmale kalanlara Beşiktaş Halkevinden: Orta ve Lise talebelerinden ikmale kalanları yetiş - tirmek ve 1, Ağustosdan itibaren bir buçuk ay devam etmek üzere Evimiz - de kimya, biyoloji, matamatik ve lisan kursları açılmıştır. Çevremiz orta mekteblerinden ik - male kalan çocuklarımızın. her gün Halkevine müracaat ederek kayıdları- m) yaptırmaları lâzımdır. karakteristik vasıflarını tesbit etmek- | İstanbul borsasından seçilecek ihracat- |«i muşlur. Dün sergiyi ziyaret edenle raşında donanma komutanı Şükrü O « kan, Ordu Müfettişi Orgoneral Fah - teddin Altay, sefarethaneler erkânı ve refikalarile bir çok güzide — zevat da vardır. Bu zevat, serginin her tarafı- ni büyük bir alâka ile tedkik etmişler ve takdirlerini sergi komiserine - bil - dirmişlerdir. Sergi açıldığı halde yeniden iştirak talebinde bulunan müesseseler görül - mektedir. Bütün yerlerin dolu olma - sma rağmen, yeniden yer isteyen beş altı müesseseye yer temin edilmişt Bunlar, pavyon inşaatına derhal bitireceklerdir. Bu müesseseler arasında kibrit inhisarı” ve çimento tröstü de vardır. İzmir fuarına İstanbul ticaret odası da iştirak - ediyor Ticaret ve Sanayi Odası Sanayi Şu- |besi Müdürü Avni beynelmilel fuarda |İstanbul Ticaret Odasını temsil etmele üzere bu hafta içinde İzmire gidecek- İstanbuldan — İzmir tirak edeceklerle görüşmüş ve nümuneler hazırlatmağa başlamış « Bu nümunelerin bir kısmı yola Çı- karılmıştır. Fuarda İstanbul Ticaret O- dasını temsil edecek mahiyette bir pav İyon hazırlanmaktadır. Bu — pavyondâ |diğer şehirlerdeki Ticaret Odalarının gönderecekleri mallar da teşhir edile - cektir. İstanbuldaki küçük san'at müesse - selerile, el işlerine müteallik nümune - ler hazırlanarak İzmire gönderilmeğe başlanmıştır. Fuarın havüz kısmında yeni pavyonlar inşa edilmektedir. Bu pavyonlar ikmal edilmeden tutulmuş » tur. İzmir fuarının İstanbul — komitesi, İstanbulun geniş bir nisbette fuara iş tirakini temin için çalışmaktadır, İhraç edilecek fındık çuvallarına damga vurulacak İktisad Vekâleti, fındık ihracatımı- zın kontrolüne dair olan — nizamname îıııucibinızr: fındik çuvallarına — damga vurmayı kararlaştırmiştır. İçinde ihrac edilecek fındıklar. bu - Junan tekmi? çuvallara vurulacak olan İbu damgaların renk ve şekilleri tama- mile tesbit olunmuştur. Bu damgalar 15 Ağustosdan itibaren mecburi olarak kullanılacaktır. Askerlikhk işleri: Okul mezunlarını ve tahsilini terkedenleri davet Beyoğlu Askerlik Şubesinden: Lişe mu - adili ve daha yüksek okullardan mezun o - lanlar, askerliklerini yapmadan” memuriyet alamıyacaklarından 937/938 ders yılında bü gibi okullardan mezun olup ta tahsiline ni- ;hzıyuc verecek olanların sön yoklamaları Be- |şiktaş Azkerlik Şubesinde kurulacak asker - Uk meclisinde 1/15/Ağustos/0938 de yapıla - eaktır. Bu ön beş günlük müddet içinde ka- Bani bir mazerete dayanmaksizin bu mecil- 8e müracaat etemiyenler hakkında — kanıni |muamele yapılacaktır. Şubeye davet Beyoğlu Askerlik Şubesinden: — Beyoğlu yerli Askerlik şubesinde kayıdlı 333 doğum- Tu ve bu doğumlularla muayeneye tabi kısa hizmetlilerden tam ehliyetnamesi — olanlar V/Eylül/938 de azskere — sevkedileceklerinden şimdiden şubeye müracsatları, i e Eminönü yerli Askerlik Şubesinden: Ptya- de, Atğm. Sabri Güner oğ. 325 Hasan (40745), Deniz mayen binbaşı — Hasan oğ. Ali Rıza. 4(l'll.l. Deniz Güverte Atğm. Hakkı oğ. Asım Süleymaniye (31863/2), Deniz Güverte. Meh- med oğ. İsmail Lâpseki (737)