10 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

. SON POSTA İ gA S YUAD Hapishanenin yıkılmasına nihayet karar verildi Mimarlardan mürekkeb b mütehassıs bir heyet ıdlıye' sarayının hapishanenin yerinde yapılmasında mahzur bulunmadığı neticesine vardı Şehircilik mütehassısı Prostun plânın- da tesbit ettiği şekilde adliye sarayının Sultanahmedde yapılıp yapılmıyacağını todkike memur edilen mütehassıs mimar- lardan mürekkeb heyet dün öğleden ev- vel belediye fen heyeti imar şubesinde toplanmıştır. Güzel San'atlar Akademisi mimarlarından Arif Hikmet ve Sedad, müzeler mimarı Kemal Altan, vakıflar idaresi başmimarı Vasfi Egeli ve beleai-| ye imar şubesi müdürü Ziyadan mürek- keb heyet, müstakbel adliye sarayının Prost tarafından hazırlanan maketini | tedkik etmiş ve Prostun bu saha için tes- | bit etmiş olduğu şekil üzerinde plânları görmek suretile meşgul olmuş ve imar şu- besi müdürü Ziyadan bu hususta izahat almıştır. Bu hususta verilmiş olan iza - hat dinlendikten ve tedkikat bitirildik - fen sonra mütehassıs mimar heyeti, ad- liye sarayının Prostun plânında tesbit e- dilen yerde inşa edilmesinde bir mah - zur bulunmadığı — neticesine varmıştır. Heyet, hazırlıyacağı raporu pazartesi gü- nü toplanacak olan ve bu işi ledkik et -« meğe Adliye Vekâleti tarafından memur edilen İs: biddin Üsti M(ı'!eferrlk : İnbisar idaresi şenlik fişeği hazırlıyacak Cumhuriyetin on beşinci yıldönümü, 29 toşrinievvelde fevkalâde surette tes'id e- dilecektir. Eğlence fişeklerinin şenlikler- €e kifayet etmiyeceği anlaşıldığından In- hisar idaresi şimdiden tedbir alacak, pi - yasaya bol mikdarda fişek çıkaracaktır. Trzmvay şirketi taavün sandığındaki paralar Tramvay şirketi taavün sandığında vatmanların maaşlarından kesilen yüzde bir mikdârla yüz seksen bin lira, cezalar- Gdan yirmi dokuz bin lira toplanmıştır. A- mele bu paranın kendilerine verilmesi için yeniden Nafla Vekâletine ve mah - kemeye müracaat etmeğe karar vermiş- tir. Milli emlâk müdürü değişti Bir müddettenberi vekâletle —idare olunan İstanbul Milli Emlâk Müdür- lüğüne bu defa Maliye Vekâleti Vari- dat Umum Müdürlüğü şube şeflerin - den İzzet tayin edilmiştir. Eski Milli Emlâk Müdürü Şefik de — iyileştikten sonra İstanbul irad - servet müdürlü - ğünde kontrol memuru olarak - vazife alacaktır. Şehir işleri: İstanbulda dört ayda 202 yangın oldu 1938 genesi ilk dört aymda, İstan - bul vilâyeti sınırları dahilinde olan 202 yangından, 74 ü İstanbulda, 88 ; Bey- oğlunda, 11 i Üsküdarda, 14 ü Kadıkö- yünde, 6 sı Adalarda, 5 i Bakırköyün- de, 5 i diğer kazalarda vuku bulmuş - ftur. Karaköy meydanının açılmasına başlanacak Karaköy meydanının açılmasına ya- kınlda başlanacaktır. Meydan açılırken, Karaköyden Kuledibine kadar bir yol Jyapılacaktır. Bu esnada kulenin etrafı Açılacak ve kule uzaktan daha güzel Bgörünecektir. Otomobil ve otobüslerin yıllık muayeneleri Ağüstosun on beşinden itibaren baş byacak olan yıllık muayene için, oto- mobil ve otobüseülerin — belediye fen hey'etine müracaat edip sıra numarası almaları bildirilmiştir. Sira numarası misyona verecektir. Yerinde adlive sars- yı yapılacağı için yıkılmasına başlanan hapishane binasındaki faaliyet — «tarihi kıymmeti haiz olması münasebetile yıkıl - masında mahzur vardır» şeklinde orteya alılan iddia üzerine durdurulmuştu. Mü- tehassıs mimar heyetinin, hapishane bi - nasının yıkılmasında bir mahzur olma - dığı kan hazırlamakta olduğu rapar, pazartesi gününden sonra Adliye Vekâ - letine gönderilecek ve derhal adliye ta- rayının inşâatı için devam eden ve fa - kat durdurulmuş olan faaliyete tekrar başlanacaktır. Mütehassts mimar heyeti yarın tekrar toplanacaktır. Yarınki toplantıda adliye (sarayının inşa sahasının dışında kalan Arşiv ve İbrahim Paşa sarayı denilen ko- nak bakiyesi harabesinin muhafaza edi-| lip edilmiyeceği tedkik edilecek ve mu - hafazası icab ederse Sultanahmed camii- nin karşısına isabet eden bu binalara ne şeklil verileceği görüşülecektir. Adliye sarayının yanında, bilâhare vi- lâyet ve belediye sarayları inşa edileceği sırada © civardaki tekmil binalar yıkı - lacaktır. Her iki sarayın inşaatı başlıya- ağı sırada tekrar bir iddla ortaya atıl - maması için şimdiden tedbir alınacaktır. Poliste : Bir adam patlıcan kızartmasından | zehirlendi Falihte Hasan Halife mahallesinde otu- ran Ali Riza oğlu Mustafa, Patih tramvay İdurağında aşcı Abâurrahmanın dükkânında yediği patlıcan ihzartmasından — zehirlenme alkimi gösteriiş, Cerrahpaşa — hastanesinde tedavl altına alınmıştır. Maltepe tütün enstitüsünde yangın çıktı Dün saat 15 de Kartalla Maltepe arasın- daki tütün Enstitüsünde bir yangın çıkmış. binanın çatı kısmı kısmen yandıktan sonra yaktinde yetişen Kadıköy itfalyesi — tara - fından söndürülmüştür. Yapılan tahkikata nazaran yangın Ensti- tüde eksas boruları ferşiyatı yapılırken sıç- rayan kıvılcımlardan çıkmıştır. — Zabıta ve müddelumumillik tahkikata devam etmekte- dir. Bir kamyon bir tramvayla çarpıştı Şoför Ekremin idaresindeki 4152 numa - ralı odun yüklü kamyan ile, vatman Meh - med tarafından idare edilen Kurtuluş - Be- yazıd tramvayı arasında Kurtuluş caddesin- de bir çarpışma olmuştur. Kamyon ve araba hasara uğramıştir. Nüfuscu zaylat yoklur. Bir çocuk boğulurken kurtarıldı Üsküdarda Aliıpaşa sokağında oturan o - duncu Hasanın oğlu 10 yaşında Mustafa de- nisde banyo yaparken suların cereyanına ka pılmış, boğulmak üzereyken etraftan yeti - şenler tarafından kurtarılmıştır. Usta, çırak kavgasında bir müşteri yaralandı Dün Kürüçeşmede garib bir hâdise 61 - muştur. Kuruçeşmede oturan Mürad Taşkal öğle üzeri yemek yemek üzere aşcı Niyazi - nin dükkânına gitmiş ve masalardan birisin- de otararak ismarladığı yemeği yemeğe baş- lamıştır. Bu sırada masaların pis tutulma - sına sinirlenen aşeı Niyazi ile çırağı Ardaş arasında bir kavga başlamıştır. Münasebet- siz sözlerile ustasını son derece asabileşti « Ten Ardaş, dayak yiyeceğini anlayınca dük- kândan dışarı çıkmış ve eline geçirdiği koca koca taşları dükkânım içine yağdırmağa baş- lamıştır. Aşcı çırağının attığı büyük bir taş ye - mek yemekte olan Murâdın göğsüne taşt - hlyarak sol memesi üzerinden yaralamış - tır. Bu sırada polislerin kendisine doğru koş- tuklarını gören Ardaş tabanları — kaldırıp kaçmış ve ortadan kaybolmuştur. Yaralı bir eczaneye götürülerek müdavatı yaptırılmış, ve çırağın yakalanması için lâzım — gelen tedbirler alınmıştır. Belediye bir nakliye şirketi vücüde getirecek İstanbulda nakliyatın bir elden ida- resi için yapılan tedkikler ilerlemekte- dir. Boşaltma, taşıma ve doldürma iş - leri için, belediyenin iştirakile bir şir- almıyanlardan onar lira ceza alınacak- |Arasla Fransa Hari Başvekil çocuk kamplarını gezecek Başvekilimiz Celâl Bayarın bugün- lerde İstanbul çocuk kamplarını gez - meleri muhtemeldir. Başvekil Yeşil - köydeki kampda bulunan - çocuklara bir sandık şcker Köndermiştir. Fransa Hariciye nazırı M. Bonenin Ankara seyahati Bir kaç gün evvel şehrimize gelen ve 7 ağustosta Atatürk tarafından kabul buyurulan Paris büyük elçimiz Suad Davaz, bugün Ankaraya hareket ede- cektir. Suad Davaz. Ankarada kısa bir müd- det kalacak ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arasla görüşecektir. Büyük elçinin İstanbul ve Ankara seyahatlerinin hususi mahiyette oldu- ğu ve yaz tatillerini geçirmek üzere geldiği söylenmekte ise de, bu 7 tin Fransa Hariciye Nazırının memle- ketimizi ziyaretile alâkadar olduğu tahmin edilmektedir. Suad Dayvaz, Ankarada Tevfik Rüştü e Nazırı M. 8rr nenin seyahati etrafıı M. Bone memleketimize 20 ey uld: gelecek ve burada devlet ricalimizle görüşerek Türk-Fransız-Suriye dostluk muahedesinin kat'? şekli alması etra- fında müzakerelerde bulunacaktır. Bu ziyaret esnasında, Türkiye ve Fransa arasında geniş mikyasta mali ve iktısadi anlaşmalar imkânları etra- fında da görüşmeler yapılacaktır, iktisat Vekili geldi İktısad Vekili Şakir Kesebhir dün LAnkaradan şehrimize gelmiştir. Vekil bir kaç gün şehrimizde kalacak ve İk- tısad Vekâleti işleri hakkında tedki - katta bulunıı:ıktır Otobüs mü, tramvay mı? Ankarada yapılacak içtima için hazırlıklar Bir çok şehir belediyeleri, sınırları dahilindeki seferler için harice otobüs sipariş etmek istemektedirler, Avru - panın modern şehirlerinde — otobüsle İnakliyat rağbet görmekte ve otobüs - ler halkın istirahatini trene — faik su- rette temin edebilmek için bir çok ta - dilâta uğramaktadır. Diğer — taraftan bir çok şehirlerde iramvay tayları sö- külmekte, yerine otobüsler ikame edil- mektedir. ç Bir kısım otobüsler mazut — veya benzin, bir kısmı da havagazı tazyiki - le çalışmakta olduğundan, Dahiliye Ve kâleti, her yerde işletilecek otobüsle - rin birbirine yakın evsafda bulunma - sını istemektedir. Vekâlet, bu otobüs cinslerinden bi- rini kabul edecek ve Avrupadan geti - rilecek otobüsler ancak o evsafı haiz bulunacaktır. Bu işi tedkik etmek üzere teşkil e- dilen kamisyon Ağustos ayı içinde An- karada vilâyetlerden çağırılacak, ma - kine mütehassıslarının iştirakile top - lanacak ve kararını verecektir. İstanbuldan bu toplantıya İstanbul belediye makine şubesi müdürü Nus - ret iştirak edecektir. 12 Yaşında bir kız Duvar altında kaldı Dün Kuruçeşmede feci bir kaza ol- müştur. Kasımpaşada Hacihüsrev so - kağında oturan Harunun kızı 12 ya - rikasında çalışan babasını duvarlardan biri birdenbire zavallı altı bir surette yaralarımıştır. — Müyesser beklerken, ket vücüde getirilecektir. Şirketin ida- - hurdahaş bi HnîdP Beyoğlu hastane - şında Müyesser, Kuruçeşme boya fab - | Bu yıl Egenin üzüm rekoltesi 68 000 / İncir Tekoltesi de 32,000 tondur İlk mahsul 19 ağustosfı piyasaya ırıedılecek, üzümün 8- 12, incirin de 9 kuruş İzmir (Hususi) — Dündenberi İz - mirin maruf yemiş çarşısında gözleri çeken bir faaliyet başlamış, hattâ pa - zar günü bile yazıhanelerinde çalışan- lara rastlanmıştır. İncir hanları, mağazaları kâmilen temizlenmiş ve &- mele kayıd muamelesi tacil edilmiş - tir. Şimdiye kadar üzüm ve incir ma - Hazalarına kaydedilen amele sayısı ye- di bine baliğ olmuştur. Üzüm ve incir satıcılarının büyük bir gizlilik göstermelerine rağmen, E- genin bereket sembolü olan bu iki mah sulün ayni günde piyasaya arzedilme- si tekarrür etmiştir. Eğer içlerinden iş bözanlik yapan biri çıkmazsa — bu iki mahsul 19 Ağustos Cuma günü piya - saya arzedilecek, piyasa açıldığı tak - dirde İzmir Lmanında bulundurula - cak üç vapur ayni,gece mal yükliye - rek şimal Avrupası Hmanlarına hate - ket edecektir. Yeni mahsul mevsimine bilfiil gir- diğimiz bu hafta içinde, ar hakkın- da fikir beyan etmek mümkün olacak- tır, İhracatcı finmaların — eksperleri mahsul mınlakalarında dolaşarak Te - kolte hakkında hususi tahminler elde etmişlerdir. Resmi makamların da te- yid ettiği gibi üzüm rekoltesi — ancak 68,000 ton, incir rekoöltesi — ise 32.000 tondur. İncir rekoltesi yekünuna hur - dalar da dahildir. Piyasa hakkında şimdilik fikir be- yanı cesaretini gösteren yoktur. An - cak, bugüne kadar yapılan alivne sa - tışlar göz önünde tutulursa üzüm pi - yasasının 8 - 12 kuruş ârasında, incir piyasasının da 9 kuruş üzerinden açı- ması mühtemeldir. Piyasa açıldığı gün İzmirde toplanacak yüktek — kaliteli mallar, bittabi bu fiatın haricinde ka - lacaktır, Yani cins incirler |1, hat- tâ 12 kuruşa kadar satılabilir. Her sene memlekele 12 milyon Tira- hk döviz temin eden ve — on binlerce köylü ailesinin geçimini temin eden bu iki mahsulün piyasaya arzı, Ege min - takasının bu mev ü tısadi hâdisesidir. Köylünün ümidi, piyasanın tutunmasında ve ilk verilecek fiattadır. Eğer piyasa nor - mal şartlar altında açılır ve müvaridat yolunda giderse bu sene üzüm ve in - cir müstahsilinin yüzünün gülmeme - gine bir sebeb kalmıyacaktır. — Alivre gatışlar, üzüm mahsulü — üzerine çok müsaid, İncir için durgundur. e İzmir (Husust) — Üzüm Kurumu, senenin ilk yaş üzüm — mahsulünü 15 Ağustos pazartesi günü Londraya sev- ketmek üzere hazırlıklarını tamamla- mış ve bir vapur kiralanmıştır. — Ayni gün, ayni vapura İskenderiye için ka- vun yüklenecektir. Ambalâj maddelerinin idhal ve ihraç müddetleri uzatıldı Zarf ve ambalâj maddelerinin ihrsc ve İtdhal müddetleri hâkkında gümrüklere bir , (tamim gelmiştir. Bu tamime göre yerli mah- | İâuller için getirilen çuvallar, zeytinyağı ve| balık yağı kullanılmasına mahsus — variller, | sandıklar, iki sene müddetle ihracat ve jd- , İhalâtta kullanılacaktır. Yalnız — zevtinvaih | ile açılması muhtemeldir İzmirde üzüm hanlarına indirilen yeni mahsul üzümlerimiz tarihine kadar gelmiş olanların bir defayâ mahsus olmak üzere ihrac müddeti üç sene olarak kabul edilmiştir. Ba maddeler hari « einde kalan bilümum zarflarla, maden sayu #işeleri ihrac müddeti bir senedir. ldhalât ve ihracat beyannamelerinin pulları İdhalât ve Ihracat beyannamelerinin bi- rinci nüshalarından başka diğer nüshaları « nâ da damga pulu yapıştırılması alâkadar « lara tebliğ edilmiştir. Kültür işleri: Maarif müdürlüğü ilk tedrisat kadrosu hazırlandı İstanbul maarif müdürlüğü ilk tedri « sat kadrosu hazırlanmış ve Maarif Ve » kâletine gönderilmiştir. Kadroda 190 ka- dar muallim nakledilmiştir. Muallimlerin nakilleri kendi istekleri ve müfettiş ra- porlarına istinaden yapılmıştır. Silâhdarağa - Kemerburgaz yolu ihale edildi Silâhdarağa ile, Kemerburgaz ara * sında inşa edilecek yolun — ihalesi ya- Pılmıştir. Yeni yol, pek yakın bir zâ « manda bitirilecektir. Şarkı yüzünden bir adam yaralandı Bakırköyde Balıkhane kahvesinde Agop ve Arkalosyan isimli iki kişi oturup tavla oy marlârken bunlardan Arkalosyan zam ata - cağı sırada «At martini Debreli Hasan dağ- lar inlesin» şarkısını söylemeğe başlamıştır. Bunlu işiten kahve müşterilerinden Arna « vud Cano birdenbire asabileşerek oturduğu sandalyayı kaldırmış ve Arkalosyanın başı- na geçireceği sırada onun çevik bir hareketi ile darbe Agoba tesadüf etmiştir. Nelicede sandalya parçalanmış, Agop da başından ya ralanmıştır. Hâdise mahalline gelen polis - ler suçluyu yakalamışlar, tahkikata başla - mışlardır. Nöbetci eczaneler Bu gece nöbetci olan eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Sarım). Alemdarda: (Bırrı Assım), Beyamdda: (Haydar), Samat- yada; (Rıdvan), —Eminönünde: — (Beşir Kemal). Eyübde: (Arif Beşir). Fenerde: (Emüyadi). — Şehremininde: — (Nüzım). (. Hakkı). Karagüm- (Kemal). Küçükpazarda: (Yorgi). Bakırköyünde: ıl.ıwın) :(uııınıııy Öa- (Hidayet). — Kurtuluşta: (Feyzi), Başiktaş- Şehzadebaşında: rükte: rih). Galatada: (Kortuluşi, Maçkada: ta: (Nall Halid). ri). Kadıköyünde: (Baadet - uımuı Hu düs). Büyükadada: (ilalk). Heybelide: (Halk). TÜEGE TIYATROSU. — Nuxoddiıı Genç ve arkadaşları Yatın akşam Boykozda DONANMA GECESİ Sabriye Tokses konseri