19 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

L İ 'HABERLER -Vi -- Kastamonu Anadolunun zengin bir tarih şehridir üzerindeki mozayiklerin Kastamonu, (Hususi) — Kastamonu, hrin batısında iki tabya gibi duran «İnci tepesi» ne yaslanmış; Şarki Rö- “Malıların bakiyesi ve yer yer dökülmüş l400 yıllık kalesile Ankara ve İnebolu Komenüs kalesinin eteğinde 1200 İBenelik, kiliseden bozma ve Kastamo- tuyu alan Atabey Gazi'nin minare ilâ- Ve edip tâmir ettirerek camie tahvil et- |Hiği eski bir tarihi eser de, uzaktan elin- (Ge mızrak tutan bir ortaçağ muharibi- he benzer. n solundan İnilirken mescid tar- zi Iîiîlî-ıy;î:ıu olan “İbni Neccar cami- , yapılirken tahtaları Hindistandan g iş olmak ve kapısının üzerinde- İki lâal bibaha mozayikle süslenmiş bu- ” Manyasta 18 - bir genç bir öldürdü ir (Hususi) — Manyasa bağ 'de mer'a meselesinden b!x işinin ölümü ile neticelenen kanlı bir yak'a olmüştür. Yeniköyden İshak oğ- Kâmil adında 18 yaşlarında b)r de— ikanlı ile gene bu köyden İsmail oğ - Enver bir müddet önce kavga et - işler ve birbirlerine — kırılmışlardır. iki arkadaş bir gün önce tarladan rman yerine araba ile demet çeker- rken karşılaşmışlar ve sitemli sözler iylemeğe başlamışlardır. Bu yüzd_cn avga başlamış ve gürültü — büyümüş, âmil bıçağını çekerek Enveri birkaç erinden yaralayarak yere sermiştir. 'nver aldığı yaranın tesirile çok geç * eden ölmüş, Kâmil yakalanmıştır. Gemlikte kaçak Hind keneviri ekenler Gemlik (Hususti) — Esrar çıkarmak Maksadile Haydariye Köyünde kaçak Olarak Hind keneviri ekildiği ve bun- rın dağ ve vadilerdeki mikdarı dö - ümleri geçen mısır tarlalarında ve isır mezruatı arasında yetiştirildiği aber alınmış, kaymakam, hükümet ktoru, ziraat memuru ve jandarma - lan mürekkep bir heyet mahallinde | tedkikat yaparak bu muzır iptidaf es-| Tar maddesinin hepsi imha edilmi, aşında ıüylllyu Balı Şehrin en güzel eseri olan İbni Neccar camiinin kapısı kıymeti 800,000 liradır Kastamonudan bir görünüş ve eski eserlerden Sinanbey camii lunmak itibarile meşhurdur. Filhakika İngiliz tarihcileri tarafından yapılan incelemelerde bu mozayik tezyinata 600,000 lira kıymet takdir edilmiştir. Bu camlin yanında 200 sene evvel Kastamonuda hükümran olan derebeyi Eligüzel oğlunun pencereleri — renkli cam ve alçıdan çerçeveli iki katlı evi de tarihi bir kıymeti haizdir. Bundan başka evvelce şifahane ve bi- lâhare Yılanlı dergâhı adile anılan evin kapısındaki zengin nakışlar ve tezyinat da Alman tarihcisi Rişardın Paflagon- ya adlı eserinde uzun uzadıya mevzuu- bahs edilmiştir. Hülâsa Kastamonu, i- çinde barındırdığı tariht ve bedif eser- lerle yalnız güzel bir yurd köşesi değil, ayni zamanda tarihin tedkike değer ha- zinelerini bağrında yaşatan bir tarih şehridir, Dursunbeyin Alaçam ormanları üç gündür yanıyor Balıkesir (Hususi) — Düursunbey Alaçam ormanlarında pazar günü bü- yük bir yangın çıkmiış, Balıkesirden, civar kaza, nahiye ve köylerden yan - gını önlemek için asker ve jandarma kuvvetlerile yüzlerdge kişi gönderilmiş- SON BOSTA Kaşta Gömbe yaylası çok rağbet görüyor Buraya gelen hastalar ve zayıf insanlar sapasağlam geri dönüyorlar Kaş (Husust) — Kazamızın Gömbe lası, son günler içinde gene dolup ldı. Mütcaddid suları, karlı dağları bin- bir çeşid meyvalıklarile güney yurd memleketlerimizde Gömbe günden güne sevilen ve aranan bir yayla ha - Hini almaktadır. Meşhur Ak Üin eteklerine yayılan borçludur. Bu yüksek dağın karlı tepeleri, Yum- yaylayı tabil manzara bakımından çok zenginleştiriyor. Gömbe yaylası, başlı başına bir â - iemdir. Yaylanın yaslandığı Akdağın koynundan fışkıran «Uçarsu» adı ve - -den şelâle, 30 metre yükseklerden öpüklenerek akmakta ve bu su Akçay ismile yaylayı ikiye ayırmaktadır. Yaylanın evleri arasına giren Akça- yın bir sürü kolları, buradaki bir yığın ağacı gür bir hale getirmiştir. Bol sular arasında şelâlelerin gürül- tüsü içinde bulunan bu yaylada sayısı belirsiz, selviler, söğüdler yetiştiril - miştir. Burâda saatte bir yemek yenir ve çok rahat uyku uyunur. Bu da suları- nın fevkalâdeliği ve havasının temizli- ğindendir. Sıcaktan bunalan sahil sakinleri bu- rada vücudlarını sağlamlaştırarak geri dönerler. İstanbul, Edirne, Kayseri muallimleri Bursada Bursa (Hususi) — İstanbul, Edir - ne, Kayseri Yozgad ve Konya mual - limlerinden kalabalık birkaç muallim kafflesi şehrimizde bulunmaktadırlar. Kültür Direktörlüğünden kendileri- ne terfik edilen mihmandarlarla şeh - rimizin tarihi yerlerini gezmektedir - ler. tir. Yangın ormanda büyük bir saha- yı kaplamıştır. Üç gündenberi devam etmektedir. Ormanda şimdiye kadar o- lan zarar büyüktür. Buraya gönderilen yüzlerce kişi yangını söndürmeğe ça - lışmaktadır. Ateşin ne suretle çıktığı da henüz anlaşılamamıştır. [ Bursada av mevsimi başladı ) Bursa, (Hususi) — Bunaltıcı sıcakla, rini çıkarmakla devam ediyorlar. Av Bursa dışarısında avlanmıya başlamış! r. İranfakı» köyünün avcılarını göstermektedir. — Hasan Bey- eskidenberi — ... İstanbuldaki büyük dok- bu mesele hakkında yazılar — torlardan bazılarının Anado- — bakımından düzelecek —de- Wazılırdı., lunun tâ ücra köşelerine git- — mek... meleri kararlaşlırılmış,.. «« Oh! Artık oralar sıhhat ra rağmen şehrimiz avcıları av zevkle- mevsimi gelmiş, kafile le avcılar dır, Resim, şehrimizden giden ve «Ba- Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: Hasan Bey — Öyle. Hem gade sıhhat bakımından — de- ğil; ümar bakunından da fay- dalı olur! Sayfn $ Güründe Anadolunun en ' güzel şşlları dolşunuyor Gürünün en büyük derdi, yağmur mevsiminde sel teh: likesine maruz kalmasıdır. Gürünlüler kasabaya inen sellerden kurtulmak için tedbir alınmasını istiyorla! bu yayla, bütün meziyetlerini bu dağa |" Si ru ve Susuz dağlarının çamlı sırtları |* Sıvas muhabirimiz Güründen yazr yor: Sıvasa 140 kilometre mesafede bu- lunan Gürün Sıvasın en şirin ve mey- va bahçeleri ile meşhur güzel bir ka- zasıdır. Oldukca eski bir tarihi vardır. Kazanın eski adı Tilgonimo'dur. İsanın doğumundan 1500 yıl evvel tesis olun- muştur. Sonra Hititlerin son zamanla- tında yüksek dağlar arasında kurul- müuştur. Her bakımdan Gürün büyük jehemmiyeti haiz bir köşedir. Gürün en 'a jile Romalılar, Büyük Ki- likya, Kapadokyalıların idaresi altında ilmıştır, Bugün Güründe kimin tarafından ve hangi yılda yapıldığı belli olmıyan eski bir kale harabesi mevcuddur. Kazanın nahiyesi olan Göbek, Diren, Dada ve bazı köylerde Hititlere ald eski eser- lere sık sık rastlanmaktadır. Kasabanın en büyük suyu "Tohma- dır. Bu su Kindirlik köyünden geçer. Köyde Pınar suyunu alarak Telin kö- yü civarında Tohma bundan başka Saz- çağır suyundan Sarıkaya mevkiinde karışırlar. Tohma oldukca kuvvetli bir sudur, İkbaharda ve yağmur mevsimin- de zaman zaman burası ve çarşı deresi suları kasabaya sel tehlikesi getirirler. Bu da oldukca büyük zararlar verir. Hükümetimizin yardımları ile kaza halkını bu sel felâketinden kurtarmak lâzımdır. Çünkü, Güründe hava karâ- rıp yağmur yağmıya başladığı zaman Gürünlünün içini kara bir yas bağlar: Sel tehlikesi.. Şimdi Gürünlüler «Sön Posta» vasıtasile hükümetimiz - den büyük bir dilekle kendilerine el u- zatılmasını ve her yıl artan bu sel fe- e esaslı bir surette geçil- tiyorlar. Kasaba Sakaltutan, , Karataş dağları ara- sında sıralanır. Manzarası çok güzel, her taraf ve köşe bucağı meyva ağaçla- rı ile yemyeçil bir manzara arzeder. Kasabada 817 ev ve 2301 kadın, 2299 erkek olmak üzere 4600 nüfüs vardır. İçme suları iyidir. Rakımı 1200-2700 bulunan bu kazanın sahası 3080 kilo - metre murabbaldır. Kasabaya bağlı, 60 köy ile Konakpınar, Çelikâtlıyurt ad- ları İle iki nahiyesi vardır. Halkı çok çalışkan, birbirlerine bağlı temiz insan- lardır. Kültür işleri Kazada 3, köylerde 6& olmak üzere 9 ilkmekteb vardır. Kasabada bulunan mekteblerden birisi beş sınıflı, diğer- leri üçer sınıflıdır. Köy çocuğunun bü- tün istediği mektebsiz köylerde mekteb açılmasıdır. Halkın kültüre karşı artan büyük bir alâkası vardır. Mekteblerde büyük çalışmalar devam etmektedir. Kooperatif, himaye heyetleri, gençlik toplanmaları iyi faaliyet gösteriyorlar. Gürün, Darende - Kangal kazaları a- rasındadır. Bugün en büyük ihtiyacı ortamekteb ihtiyacıdır. Her yıl ilkmektebden yüzlerce tale- be mezun olmaktadır. Bunların birçok- ları Sıvasa, diğerleri Elbistana gidiyar. Bu da fazla masraflı olduğu gibi mali vaziyeti bozuk olanlar da tahsile de- vam edemiyorlar. Gürün muallimleri de ülkü uğrunda büyük faaliyetler gös- teriyorlar, Köy kanunu Kasabaya bağlı köylerde de köy ka- nunu büyük bir ehemmiyetle tatbik e- dilmekte, köy yolları, köy odaları, köy mektebleri, yapılmakta ve köyler na- hiyeye ve kasabaya telefon şebekesi ile bağlanmaktadır. Kasabanın genç ve ça- lışkan kaymakamı Celâl Değer, kasa - banın her sahada kalkınması için esaslı çalışmalara başlamıştır. Güzel Gürün yakın zamanlarda daha güzel bir şekil alacaktır. Elektrik işi Sıvas kazaları içerisinde ilk defa e - lektriğe kavuşan, Gürün çarşı ve so- kaklarında şimdi 196 lâmba ile tenvirat yapılmaktadır. Bu yılın içerisinde elek- trik projesi yaptırılarak evlerin de ışık ihtiyacları temin edilecektir. Kasabanın ihtiyaçları Kasabanın en büyük derdi kişın faz- | Gürün kaymakamı Celâl Değer la yağan karların tesiri ile kapanan yolların Sıvas ile irtibatının kesilmesi- dir. Sonra kasabada bugün hâlâ doktor yoktur. Halk bu ihtiyacın yerine geti- rilmesinden başka Armağan istasyo - nundan Gürüne bir şose açılmasını is- temektedir. Bu suretle mesafe kısala- normal bir şekle girmiş olacaktır. İktısadi vaziyeti Kasabanın iktısad! vaziyeti de iyi - dir. Halk meyvacılık ile meşgul olur. Meyvacılık da yıldan yıla inkişaf ar- zetmektedir. Kasabanın ihracatı yapa- ğı, koyunculuk, fazla mikdarda pata'es, pekmez, elma, ve diğer mayvalardır. Güründe şalcılık Gürünün her tarafta dillere destan olan şallarını meydana getirmek için tezgühlar her evde mevcud iken bugün ancak 20 kadar tezgâh kalmıştır. Bun- lar da yevmiye 3 metre şal meydana getirirler. Bu yıl İzmir fuarında Gürü- nün meşhur şalları da Sıvas paviyo- nunda yer alacaktır. Bir köylü harısının Kolunu balta ile Parçaladı Bahkesir (Hususi) — Kavactık na - hiyesinin Şabanlar köyünde — bir aile kavgası olmuş, kanlı ve feci bir şekil- de neticelenmiştir. Şabanlar köyünden Abdulah oğlu İhsan ile karısı 20 yaş- larında Ayşe arasında gece yarısı bir kavga çıkmış, kadın, kocasının kendi - sine fena muamele etmesinden korka- rak kaçmak istemiş, fakat İhsan eline sından yetişmiş, Ayşenin kolunu par - çalamış ve vücudünün muhtelif yer - lerinden ağır surette yaralamıştır. Sıh hi vaziyeti tehlikeli görülen kadın has- taneye kaldırılmış, suçlu koca da yaka- lanmıştır. Gemlikte bir amele tehlikeli surette yandı ususi) — Veli Alemda - 4 fabrikasında sabun imal edilirken kaynamakta olan — kazanın birdenbire tıpası boşanarak kızgın süd kostik ortalığı istilâ etmiş ve kazan ba- şında bulunan Karacaali köylü amele İbrahimin ayaklarının yanmasına se - beb olmuştur. Yarası tehlikeli görü - len zavallı amele derhal hastaneve kal- dırılarak tedavi altına alınmıştır. Gemlik Çocuk Esirgeme Kurumunun gezintisi Genilik (Hususi) — Çocuk Esirge - me Kurumunun tertib ettiği Gemlik - İstanbul vapur gezintisi geçen — hafta pazar günü birçok Gemliklilerin iştira- kile yapılmıştır. Sarayburnunda va - purdan inilerek birlikte müzeler, anıt- lar, bazı hayır müesseseleri ve İstanbu- lun ehemmiyetli güzel yerleri ziyaret edildikten sonra tekrar gecenin — saat yirmi dördünde Sus vapurile Gemliğe dönülmüştür. Tam on dokuz saat süren bu gezintiden hem Çocuk Esirğeme Ku rumu menfaatlenmiş ve hem de iştirak eden Gemlikliler güzel saatler geçir - mişlerdir