22 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Cumhuriyetin 15inci yılı için pullar basılıyor Posta, telgraf umum müdürlüğü büyük mikyasta muhabere yapan müesseseler için otomatik pul basan makineler Posta, telgrat Umum Müdürlüğü Cumhuriyetin on beşinci yılı için hatı- ra pulları tab'ettirmeğe karar vermiş- tir, İdare bundan başka uzun zaman * 'danberi normal posta (Omüraselâlındal! kullanılan ve kalıpları bir hayli eski - miş bulunan pulları da değiştirecek - tir. Cumhuriyetin on beşinci yılı ha - tırası olarak basılacak pullar âltı kıy - mekle 2,5, 3, 6,75, 8 ve 12,5 kuruşluk olacaktır. Bu pulların 8 kuruşlukların- da ziraati temsil eden traktörle Ata - türk'ün bir resmi, 5 kuruşluklarında harf inkılâbını temsil eden Atatürkün tahta başındaki resmi, © kuruşlukla - rında izeiler, 7,9 kuruşluklarında ka - rada ordu, ve havada tayyare, 12,5 ku- ruşluklarında da yeni yapılan köprü - lerden birinin resmi bulunmaktadır. Postanelerde normal pul olarak bas- tarılacak pullar 19 kiymetlen mürek - kebtir. Bunlar 10, 20, 30 paralık ve |, 2,25,3,5,6,75,8, 12,125, 15, 17,5. 25, 30, 50, 100 kuruşluk olacaktır. Posta, Telgraf Umum Müdürlüğü Ke Va İzmir pullarından biri pan müesseselere bir kolaylık olmak üzere fraketip otomatik pul basan ma- kineler getirtecektir. Büyük müessese- lere verilecek olan bu makineler muh- telif kıymette zarfların üzerine oto - matik surette pul basacaklardır. Pos - ta idaresi makineler için 100 er liralık fişler getirtecek ve bunları makineler- den alan müesseselere bedeli mu- kabilinde verecektir. Makineler fiş kıy meti olan yüz liralık muhtelif kıymet- te pulu bastıktan sonra olamatik bir sureite zarflara pulları yapışlıracak - ayrıca, geniş mikyasda muhabere ya -İtir. Müteferrik : İktısad Vekili geliyor İzmirde bulunmakta olan İktısad | Vekili Şakir Kesebir Çarşamba günü gehrimize gelecektir. İktısad Vekili bu rada birkaç gün kalacak ve bu müd - det zarfında muhtelif iktısadi mesele - ler etrafında tedkikler yapacaktır. Eskişehir valisi geldi Eskişehir Valisi Yahya Sezai Uzay bir aylık mezuniyetini geçirmek üzere Eskişehirden şehrimize gelmiştir. Yah ya Sezai buradan Bandırmaya gide - gektir. Döviz kaçakçılığı tahkikatı Şehrimizdeki bazı müesseselerin dö viz kaçakçılığı yaptıkları iybarı üze - rine tahkikat için gümrük muhafaza genel komutanlığı tarafından Ankara- dan gönderilen Süleyman ve muhafaza başmüdürlüğü memurları tahkikata ©- heramiyetle devam etmek'edirler. Tah kikat şimdilik üç cepheden ilerlemekte dir. Çalışmalar birkaç güne kadar ik- | Gümrüklerde : mal edilerek suçlular evraklerile be -|çayı da yanına birakıp arabayı koşarak raber Asliye beşinci cezaya werilecek- lerdir. Dünkü at yarışları çok zevkli ve heyecanlı geçti Dünkü yarışları takib edenler Dün Veliefendi koşu yerinde yaz ya rışlarının' beşinci haftası da çok neş'eli geçti: Evvelki haftalara nazaran daha kalabalık bir seyirci kafilesi önünde saat 15 de koşulara başlandı. Birinci koşu: 3 ve daha yukarı yaştaki halis kan İngiliz at ve kısraklarına mahsus olup 1400 metre mesafesi olan bu koşuya 5 at iştirak etli. Asım Çırpanın Tomrusu birinci, 5. Temelin Sırıny Bood'u ikin- ci, doktor Seferolun Paristası üçüncü geldiler. t İkinci koşu: 3 yaşındaki yarım ve halis kan A- rab erkek ve dişi taylarına mahsus © up mesafesi 1600 metre olan bu ko - şuya 6 at iştirak etmiştir. Mustafa Tur gudun Binnazı birinci, Akif Yavuzun Ferruhu ikinci, Fehmi Simsaroğlunun Çelengi üçüncü geldiler. Üçüncü koşu (hendikap): 2600 metre mesafesi olup dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan İngiliz ve Arab atlarına mahsus olan bu koşuya 7 at iştirak etmiştir. Meh - med Çelebinin Olgosu birinci, Fahri Alacerin Ceylânı ikinei, Nazif Atabe - yin Mavzikası üçüncü gelmişlerdir, Dördüncü koşu (Beykoz koşusu): 4 ve daha yukarı Yaştaki yerli halis kan İngiliz stlarına mahsus olup 2000 metre mesafesi olan bu koşuya 4 at iş- tirak etmiştir. Asım Çırpenin Tomru - su birinci, Prens Halimin Romansı |“ kinci, Akif Aksonun Baylanı üçüncü gelmişlerdir. Beşinci koşu: 4500 metre mevsimin en uzun mesafeli koşusu olup dört ve daha yu- karı yaştaki Arab at ve kısraklarına mahsus olan bu koşuya # at ak et- miştir, Fehmi Vuralın Alderviş'i birin- ci, Ahmed Gelişin Ünlüsü ikinet, Şem- seddin Tanakın Babtiyarı üçüncü gel- mişlerdir. Başvekil. şehrimizde Bandırma 21 (Hususi) — Başvekil Celâl Bayar bu gece saat 23 de hususi trenle Bandırmaya gelmiştir. Başvekilimizi istasyonda halk coş - kun tezahüratla karşılamıştır. Şehir bandosu da istasyonda yer almış bu - lanuyordu. Hariciye Vekil Tevfik Rüştü Aras da Başvekili Karşılamak üzere Bandırmaya gelmiştir. Başvekilimiz Savarona yatile bu sa- bah saat 7,15 geçe İstanbula hareket| etmiş ve halk tarafından uğurlanmış - tır, Bir genç babasının kafasını balta ile kesti Istıranca ormanlarında çok feci bir cinayet işlenmiş, ihtiyar bir köylü çok sevdiği evlâdı tarafından balta ile ka- fası kesilmek suretile öldürülmüştür. Vak'anın tafsilâtı şudur. Kapaklı köyünden İbrahim adında ihtiyar bir köylü ormandan ağaç kesip, kerestesini satmakla hayatını kazan - maktadır. Üç oğlile beraber çalışan ih-; tiyar, ormgndaki keresteleri getirmek üzere küçük oğlu Veli ile beraber or- mana gitmiş ve keresteleri arabaya yüklemiye başlamıştır. Gece olduğu halde işlerini bitiremi- yen baba, oğul ormanda yatmışlar ve facia da İbrahimin uykuda olduğu bir sırada işlenmiştir. Ötedenberi babasının paralarına bir an evvel kavuşmağı tağarlıyan Veli, babası derin bir uykuya daldıktan son- ra baltayı alarak ansızın ihtiyar köy- lünün boynuna indirmiş ve İbrahim bir anda can vermiştir. Bundan sonra baba katili evlâd, onun kanlı cesedini ormanın koytu bir köşe- sine, fundalıklar içine saklamış ve bal- köye dönmüştür. Oğlunun ormandan yalnız döndüğü- nü gören anası Veliye babasını sormuş, o da kereste kesmek için on gün or - manda kalacağını söylemiştir. İhtiyar kadın on gün geçtiği halde kocasının dönmediğini enrek hazırladığı yiyip içeceği Veli ile ormana göndermek is- tediği zaman Veli soğukkanlılıkla: — Babamı öldürdüler. Meraklanma- yasın diye ben sana söylemedim, de - miştir, Vak'a zabitaya akselmiş ve sorgu ya çekilen çocuk babasının korucu Şa- kir adında biri tarafından öldürüldü- günü söylemiştir. Fakat çok geçmeden bunun bir iftira N olduğu anlaşılmış, Veli bir hayli sıkış- tırılmış ise de suçu itiraf etmemiştir. Nihayet jandarma komutanının bir| tedbir; ile Velinin babasını öldürdüğü sabit olmuştur. jandarma komutan: siyah ve iri bir köpek bulmuş ve bunun polis köpeği olduğumu, canileri gözlerinden tanıdı” ğını ve onları parçaladığını söylemiş - tir, Suçun siyah köpek tarafından keşfe- gilip, «nun korkunç dişleri arasında can vermekten korkan Veli vak'ayı olduğu gibi arlatmıştır. Bu feci hâdise köylüler arasında bü- yük bir nefret uyandırmıştır. Baba ka- Ul evlâd yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. Tramvay altında kalan bir çocuğun ayağı kesildi Dün saat 10 da Aksarayda feci bir tramvay kazası olmuş 10 yaşında bir çocuğun sağ bacağı tekerlek © altında kesilip kopmuştur. Vak'a şudur: Aksarayda Şekerci sokağında otu - ron Şemseddinin oğlu Hamdi dün Ak- sarayda tramvay beklerken (o vatman Zahire borsasında bir haftalık vukuatın hülâsası Hububat ve yağ müvaridatı arttı, buğday fiatları bir mikdar sukut etti Harman sonlarına yaklaştığımız bul PAMUK : Şehrimizde perakende sar- mevsimlerde her pene olduğu gibi bu s6-İ fiyat için ve bazı yerli fabrikaların ulak ne dahi her cins hububatın gelişatı art -İ tefek mübaysatı görülmektedir. Son gün- mıştır, İhtiyaç nisbetini tecavüz,eden bulerde şehrimiz piyasasında Balikesir mal- gelişat yüzünden buğday fiatlarındı ge- ne bir mikdar sukut görülmüştür. Ar - palar da ayni vaziyettedir. Diğer ihracat maddeleri de hemen ayni durumu mu- hafaza etmektedirler, » BUĞDAY : Geçen hafta içinde gerek muhtelif Hmanlardan ve gerekse Hay - darpaşa tarikile gelen buğdayların art- ması, ve Ziraat Bankasının da eski ve yeni mahsulden bir hayli mikdarda piyâ- saya arzetmesi yumuşak buğdayların beş para kadar düşmesine sebeb olmuştur. Sert buğdaylara gelince az mikdarda Yu- nanistana sevkedilenlerin haricinde satış olmamaktadır. Bu cins buğdaylara Al - marlar da ilgilenmekte iseler de fiatların ibracata elverişli olmadığı anlaşılmak - tadır. Geçen hafta içinde şehrimize tak- riben 2750 ton buğday gelmiştir. Ekstra ekstra Polatlar 6.19, dokuz ön çavdarlı Konya, Akşehir malları 5.38, eks- ira sert Anadolu cinsleri 5.33, Trakya sertleri 5.14, kızılcalar 5.18 paradan sa - almıştır. ARPA: Almanya permi dairesinin daimi surette fiat değiştirmesi piyasayı tered - düde sevketmektedir. Son yapılan tek - lifler müsbet netice vermediğinden bu memlekete karşı ihracat yapılmağa im * kân kalmamıştır. Piyasada sukut alâmet- leri görülmektedir. Anadolu malları 3.35- 4, Trakya çuvallı 4.10-4.15 paradan mua- mele görmüştür. KUŞYEMİ : Satışsızlık yüzünden kıy- metini bir hayli kaybeden kuşyemleri ge- çen hafta 5.15 paraya kadar düşmüştü. Hafta nihayetinde dış memleketlerden bazı taleblerin gelmesi piyasayı cüz'i ola- rak canlandırmıştır. Bu suret! fiatlar da iki üç para kadar yükselerek 5.18 para- dan bir mikdar #atış yapılabilmiştir. Alivre susam satışları devam etmekte» dir. 1720-1730 paradan işler olmaktadır. YAĞLAR : Son günlerde yağ müvari- dalının artmakta olduğu görülmektedir. Kışın istihlik edilmek üzere buz depola- rına nakledilen bu yağların Urfa cins - leri kilosu 82 kuruştan, Diyarbakır ve bu âyar yağlar da 38 kuruş aralarında satıl- maktadır. Yemeklik zeytinyağı dn 3540 kuruş aralarında muamele görmektedir. ları 33, Maydos 35, İzmir Akala pamuk- ları 40 kuruş aralarında satılmaktarır. İhracat için işler oldüğu duyulmamış - tar, Esasen hali hazır fiatları ihracata mü- jp görülmediğinden yeni mahsulün ne- ticesi beklenmektedir. Bu seneki pamuk rekoltesinin 240.260 bin balye arasında olacağı tahmin edil mektedir. 'umumiyet itibarile bir canl müştür. Henüz Almanların mübayaalı başlamamasına rağmen bir hafta içinde 1600 balye kadar tiftik satılmıştır. Gele- cek hafta satışlarının bu yekünu geçeceği zannedilmektedir. Bu hafta içinde Al - manya permi dairesinin tiftiklerimize bi flat tayin ettiği takdirde vaziyet bir kat daha sağlamlaşacaktır. Geçen hafta oğlaklar 181, Karahisar, Kütahya âyarı mallar 120-122, Çerkeş ve Gerede mallar: da 100-107 kuruştan sa - tılmıştır. YAPAĞI : Geçen hafta içinde Alrıan- yaya 400 balye kadar yapaği sevkedil « miştir. Bir senedenberi memleketimiz « den yapağı almıyan Almanların bu sene yapağı ile alâkadar oluşu ilerisi için ümid vermektedir, r Başlıca (o alıcılarımızdan Sovyetlerin gayri müsaid fiat tekliflerinden dolayı Rusyaya karşı ihracat yapılamamıştır. Yerli fabrikalar ihtiyaçları nisbetinde az çok mübayaatta bulunmuakladırlar. Trakya cinsleri 60-62, Çanakkale, İzmir, İzmit ve bu âyar yapağılar da 53-57 ku- rTuştan satılmıştır. Keçi kılı üzerine 51-53 ku! n işler olmaktadır. DE DERİLER : Sovyet mümessillerinin geçenlerde mübayaa ettikleri iki yüz bin aded oğlak derisinden maada yeniden mübayaata girişecekleri öğrenilmiştir. Geçen hafta içinde satılan oğlakların 160 aded, 65 kilo ağırlığında olanların çifti 140-145 kuruştan muamele görmüştür. Bundan masada Rusların keçi derilerile de alâkadar olduğu görülmektedir, Al « man alıcılarının da pek yakında keçi de risi mübayaa edeceklerini gösterir alâ * metler vardır. Poliste : Bir kadın bir erkeğin yüzünü jiletle kesti Galatada Necatibey caddesinde o - turan Şükrü ile ayni sokakda oturan Nadide isminde bir kadın arasında ma hiyeli henüz malüm olmıyan bir me - sele yüzünden kavga çıkmıştır. Netice- de Nadide eline geçirdiği bir jilet bı - çağile Şükrüyü yüzünden ağırca yara- lamıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, suçlu yakalanmıştar. Büyükderede bir otomobil kazası Piyer tarafından idare edilen 1571 nu - maralı otomobil dün Büyükdereden İstan - bula gelirken Kalender köşkü denilen ma - halde direksiyonun İyi Idare edilememesi yü yünden otomobil bir telgraf direğine çarp - mıştır, Çarpışma çök şiddetli olmuş, otomo- bilin ön kısmı hasara uğradıktan başka için- de bulunan Ara isminde bir kadın da başın- dan yaralanmıştır. Yaralı tedavi allına alın- mış, tahkikata başlanmıştır. Bir mavnada yangın Askerlik işleri: 334 Doğ. ların ilk ve son yoklamaya davetleri * 1 — 1/Eylül/888 den 23 - 1. Teşrin - 938 gününe kadar Fatih (şubesinde ilk ve son yoklama yapılacaktır. 2 — Yoklamalar nahiye nahiye yapıla - taktır. Hangi nahiye mükelleflerinin hangi günlerde şubeye gelecekleri aşağıda göste - rilmiştir. 3 — Yoklamalar her haftanın perşembe, cuma, cumartesi günleri sabah sast (8) de başlıyarak (12) ye kadar devam edecektir, 4 — Şimdiye kadar lik yoklamasını yap- tırmıyanlar askerlik meclisinin toplanmıyaca ğl pazartesi, salı, çarşamba günleri şübeye müracaatia ik yoklamalarını yaplıracak » Jardır. 5 — Tecile tabi bulunan okurların tecil vesikalarımın nc suretle şubeye gönderilece- gi İstanbul Kültür Direktörlüğüne (o yazıl - müştar, Yoklama günleri: 1,2,3 Eylüi 950 Fatih merkez nahiyesi, Dün Galata rıhtımında bağlı bir mavna|g, 9, 10 Eylül 538 Katarümrük merkez nahi- içinde İbrahim isminde bir şehss ald tlca-| yası, 15, 16, 17 Eylül 988 Samatya merkez ri eşya balyaları arasından duman Çıktığı! nahiyesi, 22, 28, 24 Eylül 933 Şehremini mer görülerek itfaiyeye malâmat verilmiş, der -| kez nahiyesi, 29, 30 Ey'üi - 1 ve 6 birinelteş- hal yetişen Beyoğlu itfaiyesi balyalardan di- risi yandıktan sonra diğerlerine sirayet et- meden ateşi söndürmüştür. Yangının mav- hacılardan birisinin dalgınlıkla attığı siga- radan vukun geldiğine ihtimal verilmekte - dir. — -—— -———— kerlekleri altında kalmış ve kesilmiş - tir. Kazayı hisseden vatman derhal a- abayı bağlamışsa da çocuk tramvayın Hasanın idaresindeki (o 50 numavalı tramvay arabasının geldiğini görerek koşmuş ve araba daha henüz durma - dan atlayıp binmek istemiştir. İşte bu sırada müvazenesini kaybederek dü - şen Hamdinin sağ bacağı römorkun te- altından çıkarıldığı zaman bacağının kopmuş olduğu görülmüştür. o Yaralı sıhhi imdad otomobili ile Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış, tahkikata baş- iarmıştar. rin 938 Fener merkez nahiyesi, 7, 8, 13, 14 ve 15/ 1. teşrin 988 Eyüb kazası nabiyeleri, 20 /1. teşrin/938 ilâ 28 - 1. teşrin - 933 günleri talebe tecil muameleleri, eararasaassamarmsasasmssanssanasasanmens ane esesaN Vefat Emekli kaymakam doktor Mehmed İlksan 'Kurtarcan üzün müddettenberi tedavi ediü- diği hastalıktan kurtulamıyarak dünkü pa- zar günü vefat elmişlir. Cenazesi bugün Ni. şantaşında Meşrutiyet mahallesinde Baytar Ahmedağa sokağında 22 numaralı O©yden kaldırılarak öğle namazı Zeşvikiye camlin- de kılındıktan sonra Feriköy sile mezarlı - ğına defnedilecektir.