26 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

HiR LA Iktısad Vekilinin dün yaptığı tedkikat ÇEZE RLERi SON POSTA Ayakkabılarda mukavva kullanılması kanunla menedilecek Şakir Kesebir, deniz müesseselerini gezdi, Türkofiste| Bu vaziyet karşısında ka- ve deniz ticareti mektebinde meşgul oldu Şakir Kesebir İstanbul Evvelki gün İzmirden şehrimize gelen İktısad Vekili Şakir Kesebir dün öğleye kadar deniz müesseselerinde - tedkikat yapmış ve saat 15,30 da Türkofis İstanbul gubesine gelerek akşama kadar meşgul olmuştur. İktısad Vekili Türkofiste bazı ihracat tacirlerini ve Brüksel elçisi Bay Cemal Hüsnüyü kabul ederek bir müd- det görüşmüş ve bu arada gazetecilerle de bir hasbıhal yapmıştır. İktısad Vekili Türkofisten sonra Orta- köydeki Deniz Ticareti mektebine gide- tek bü sene mektebden birinci ve ikinci derecede mezun çıkan ve Avrupaya gön- derilecek olan talebelerle konuşmuştur. gazetecilerile beraber yaptığımız temaslar üÜzüm — rekoltesinin geçen seneye nisbelle takriben iki misli olacağını, incirin geçen seneden az fazla olmakla beraber daha iyi kalite beklen- diğini, tütünün mikdarca geçen senerlen yüzde 25 noksan olmasına mukabil bü- yük kısmının geçen seneden daha yük- sek kalitede olmak itibarile kıymetçe ge- çen seneki rekolteye tekabül edebilece- ğini, pamuğun hem mikdarca yüzde 20 fazla, hem kalite itibarile geçen seneden çok iyi olduğunu, hububat, palamut gibı mahsullerin geçen senenin iki mislini bulacağını, zeytin mahsulünün bereketli görüldüğünü tesbite imkân verdi. Muh- Vekil Doniz Ticareti mektebinde mü- | telif memleketlerle olan ticaret anlaşma- tehassıslardan ders programları Üzerin-| sının satışı teshil edeceğini mazarı itiba- de yapılması icab eden değişiklikler hak-/ra alan ihracatçılarımız yeni fanliyet kında izahat almıştır. Bu arada yeni ge- | mevsimini emniyetle karşılamakta ve miler alınması münasebetile son gistem | müstahsil halkımız da mahsullerini neş'e vapurlarda çalışacak olan denizcilerin | ve kuvvetli ümidlerle toplayıp hazırla- yetiştirilmesinin de ayrıca bir tedkik maktadırlar, mevzuu olarak ele alınması kararlaştı-.| — Bu seneki fuar, geçen senelere nishet- rılmıştır. le hayli tekâmül göstermiş ve İzmir ile İktısad Vekili bugün ve yarın da seh-| Ege mıntakası için bilhassa iç turizm ba- Timizdeki tedkiklerine devam edecektir.| kımından büyük faydalar vâdeden bir İktısad Vekilinin beyanatı vasıta hizmetini görmeğe başlamıştır. İktısad Vekili Şakir Kesebir, dün Ana-| Başvekilimin fuarı açarken söyledikle- dolu ajansına aşağıdaki beyanatta bu-|ri gibi Kemalist rejimi ekonomide tahak- lunmuştur: kuk ettirdiği inkılâbı maddi eserler ha- «— Karadenizin kuraktan — müteessir| linde gösteren fuarı bu maksad ile mu- olan bazt mıntakaları ile Trakya, Mar-| vaffak olmuş kabul etmek lâzımdır. Şim- mara, Yayla mıntakalarında gene kurak- | diden yedi ecnebi memleketin iştirakile lığa maruz kalan yazlık zeriyat hariç tu-| beynelmilel mahiyeti kuvvetlenmiş olan tulürsa, bu sene ümümiyetle istihsalâtı- | fuar, gittikçe bu sahada da yeni iştirak- miz gerek kalite, gerek mikdar itibarile Tetle ehemmiyetini arttıracaktır. memnuniyet verici olmuştur. Senelerdenberi bu eseri vücude geti- Ankaradan İzmire giderken ziyaret et-| rebilmek için İzmir vilâyetinin, İzmir be- tiğim Eskişehir ve Afyon ahalisile Fge| lediyesinin ve fuar komitesi ile bütün a- mıntakasının Gediz vadisi ve Karaburun | lâkadarlarının sebatlı ve vukuflu çalış- tstikameti başlıca mahsullerinde bu far-| maları semerelerini vermeğe başlamış- kı gösteriyordu. İzmirde — alâkadarlarla' tir> ——— eee — Müteferrik : Kültür işleri: Gayrımübadillere vesika verilmiye Mekteb doktorlarının yeni başlandı kadrosu geldi Gayrimübadillerin istihkaklarının tas- fiyasl hakkındaki kanunun tatbik sure- tini gösteren talimatnameye göre, gayri- müb, diller ve ellerinde bono ve istihkak mazbıtası bulunanlar, defterdarlığa mü- racaat ederek vesika almağa başlamış- lardır. Bono için müracaatlar beyanname ile, istihkak mazbataları için müracaatlar da istida ile yapılmaktadır. Defterdarlık, müracaatların arkasını bir ayda alacaktır. Yardımcı öğretmenliği için 550 müracaat yapıldı Üniversitede lise mezunları arasında açılacak olan orta okul yardımcı öğret- menliği imtihan hazırlıkları ikmal edil- Miştir. Bu yıl 550 yi mütecaviz lise me- Zünu imtihana girmek üzere müracsat etmiştir. Müracaatların okserisi türkçe ve lisan gruplarına yapılmaktadır. Bir halat hırsızı yakalandı Fenerde — Ayakapı İskelesine — bağlı Befer — kaptana aid — kayıktan bir — halat galarak kaçmak isteyen sabıkalı korsanlar- dan Mehrrted, suç üstünde yakalanmış, müd delumumlliğe teslim edilmiştir. Maarif Vekâleti şehrimizin — muhtelif, semtlerinde vazife görecek olan mekteb doktorları için yeni bir kadro hazırlamış ve Kültür Direktörlüğüne göndermiştır. Mekteb doktorları Eminönü, Fatih, Be- şiktaş, Beyoğlu, Üsküdar ve Kadıköy semtlerindeki ilk ve orta okullarla lise- lerde iş göreceklerdir. Çavuş ve eğitmen kursları teftiş edildi İzmir ve Trakya mıntakasında ilk ted- risat kadrosundaki muallim boşluğunu kapatmak için açılan çavuş ve eğitmen kursları gon günlerde ilk tedrisat umum müdürü İsmall Hakkı ve şube müdürü Hıfzırrahman tarafından teftiş edilmiş- tir. Önümüzdeki ders yılında köy eğit- men kurslarının adedi dörde baliğ olu- caktır. Kültür Bakanlığı çavuş ve eğil- menlerin terfihi için yeni bazı tedbirler almağa karar vermiştir. Bir otomobil bir çocuğa çarptı Abdinin idaresindeki 728 numaralı olo - mobil ile, sürücü İsmallin İdaresindeki 3031 numaralı yük arabası arasında Beyazıd mey Canında bir çarpışma olmuş, her iklsl de e- hammiyetli swrette hasara uğramıştır. | vaflar dükkânlarını kapayacaklarını söylüyolar Eylülden itibaren pazarlıksız satış u- sulünün başlıyacağı malümdur. Kundura fiatları için bu maksadla bir esas tesbit etmek üzere evvelki gün yapılan toplan- tıda alınan kararları yazmıştık. Komdu- raların kalitelerini ve evsalını tesbit et- mek üzere teşkil edilen komisyon dün a- yakkabıcılar cemiyetinde toplanmıştır. Kundura fiatlarının üçe ayrılması ka- bul edilmemiştir. Her kunduracı bir kun- dura imal ettikten sonra malın cinsini, erkek veya kadın kundurası olduğunu ve numarasını, mukavvalarını ve derisinin €insini, evsafını, Amerikan glâsesinden mi, yerli veya Avrupa ruganından mı yapıldığını, yapılış tarzımı, çivili mi, di- kişli mi bulunduğunu ve fiatını bir kâ- ğir üzerine yazacak, kunduranın içine koyacaktır. Her mağazanın masrafı, her malın fiatı ayrıdır. Bu itibarla kundura- Jarın fiatlarını satanlar üzerlerine koya- cak, kunduralar muhtelif fiat üzerinden satılacaktır, Bir eylülden gonra kundura satm a- lanlar, kunduranın içindeki kâğıdda ya- zılı evsafı akuduktan sonra parasını ve- recek, ayaklarına giyeceklerdir. Birkaç gün zarfında kunduranın, kâğıdda yazılı evsafta olmadığı anlaşılırsa, kunduracı- lar cemiyetine veya Belediyeye müra- caatla şikâyette bulunulacaktır. Kavaflar, evsafın, bilhassa mukavva mikdarının kundura içerisine yazılma- sına şiddetle muarızdırlar. Kunduracılar cemiyeti reisi ve kundu- racılar kooperatifi müdürü —Abdullah Vahdet, şehrimizde bulunan sanayi u- mum müdürü Reşadı görmüş, bu husus- ta izahat vermiştir. Sanayi umum mü- dürlüğü, kunduralardan mukavvayı ta- mamen kaldıracaktır. Bir kanunla kun- duralarda mukavva kullanılması yasuk edilecek ve mukavvanın gümrüğü artırı- lacaktır. Muhavvadan kundura imalinde mühim suürette istifade gören Mahmudpaşa ve Çarşıdaki kavaflar dükkânlarını kapa- mağa karar vermişler, bu karardan ce- miyetlerini haberdar etmişlerdir. Poliste : Manda büyüklüğünde bir deniz ganavarı görmüş Birkecide Yenipostane caddesinde Yıldı - rım terzihanesinde kalfalık yapan Şevket, zabıtaya müracaatla Ahırkapıdan denize gl- receği sırada manda büyüklüğünde bir de - niz canavarının üserine hücum ettiğini ve güçlükle hayatını kurtardığını Jddia etmiş- tir. Bir adam ciğer yiyip zehirlendiğini adin elti a Beyoğlunda Aynalıçeşmede oturan Ham- di Ağacamlde Mustafanın lokantasında ye- diği ciğerden zehirlendiğini iddla — etmiştir. Hamdi Böyoğlu hastanesinde tedavi altına alınmış, tahkikata başlanmıştır. Bir adam çocuğunu döven çocuğu yaralar Arnavudköyünde Sucubahçe sokağında o- turan İhsanın oğlu 4 yaşında Tezel, sokak- ta oynarken komşuları Petronun oğlu Peri- dor, Tezelin bir iple ayaklarını bağlıyarak, dövmüştür. Bunu işiten Tezelin babası ma - rangoz İhsan Peridoru yakalıyarak — başını duvara vurmak suürelile yaralamıştır. Yara- h tedavi allına alınmış, tahkikata başlan - maştar, Dün üç yangın başlangıcı oldu Küçükpazarda Muhabir sokağında Ha - sanın, Fatihte Kanlınğaç sokağında Kad - riyenin evlerlle Beyoğlunda Sağsol — soka - gındaki Tahzinin kahvesinde Üç yangın baş- langıcı olmuşsa da her üçü de âteş büyüme- den itfaiye tarafından söndürülmüşlerdir. Bir tramvay iki çocuğu yaraladı Vatman Masanın Jdaresindeki 33 numa - Falı tramvay arabası Fenerbahçeden geçer- ken bir bisikletle dolaşmakta olan Yani ve Cahid adlı Iki çocuğa çarparak muhtelif yer lerinden yaralamıştır. Yaralılar tedavi altı - na alınmış, saçlu yakalarmiıştır. Bir otomobil ile araba çarpıştılar Şoför Mustafanın idaresindeki 1 numara- h otomobil Şehzadebaşından geçerken Ak - sarayda oturan Mahmudun oğlu 11 yaşında Necatiye çarparak vücudünün muhtelif yer- lerinden yaralamıştır. Yaralı Cerrahpaşa hüs vakalanmızlır. Bf fabrikası İnhisarlar idaresi, İzmirde Bornova yolu üzerinde inşa edilecek olan büyük miştir. Hazırlanmış olan projelere göre Ege mıintakasında şarabcılığın geniş mikyas- ta ihyası için İzmirde kurulacak olan bu fabrika, Tekirdağ fabrikasının üç mizli büyüklüğünde olacaktır. Yeni fabrika senede beş milyon litre şarab imal erle- cek ve eski şarabları muhafaza için bü- yük mahzenler bulunacaktır. Yeni fab- rika faaliyete geçtikten sonrâ — şarabın maliyet fiatı düşürülerek ucuzlatılacak ve bu suretle piyasada şarab imalâtı ile meşgul olanlar da fiatı indireceklerdir. Düşürülecek olan maliyet fiatına, yalnız bir litre şarabın inhisar resmi olan beş kuruş ilâve edilerek şarablar piyasaya çıkarılacaktır. Şehrimizdeki 37 sınıf ağaç sanayii erbatıadan (4 ü maktu vergiye tâbi tutuldu Muamele vergisi etrafında Maliye Ve- kâleti tarafından gönderilen heyet ted- kiklerini bitirmiştir. Bu heyet muamele |vergisine tâbi olan şehrimizdeki 37 ağaç Banayil erbabından 14 ünü maktu vergi- ye tâbi tutmuştur. Bunların verecekleri vergi nisbeti marangozlar cemiyeti reisl Alâeddin Kunt ile umumi kâtib Fuad Te- zerden müteşekkil bir komisyon tarafın- dan tesbit edilecektir. Ağaç ve tornacı esnafından 23 ü de maktu vergiden istisna edilmiştir. Ma- rangoz ve doğramacılardan beş beygir- den fazla kuvvette motörü olanlar ve on kişiden fazla amele çalıştıranlar defter tutacaklardır. Şehrimizdeki çalışmaları- nı bitiren maliye heyeti ile marangozlar cemiyeti umumi kâtibi, İzmirdeki küçük Askerlik işleri: Eminönü Askerlik Şubesinden: 1 — Eminönü kazası halkından olan 344 doğumluların llk ve son yoklamaları ve bu doğumlularla muameleye tabi bulunan tecil- lilerin muameleleri yapılmak üzere Eylül a- yinın birinde başlıyarak 1/Teş./938 sonuna kadar devam edecektir. Bu yoklamaları yap- mak için Eminönü kazası Askerlik Meolisi Eyiâl ve 1/Teş, aylarının — tek günlerinde Eminönü yerli aakerlik şubesinde, çift gün- Jeri Eminönü yabancı askerlik şubesinde iç- tima edeceklerdir. 2 — EBminönü karzasının Alemdar nahi - yesi halkının yoklamaları Eylül ayının (1- 3-6-7-9) uncu günleri. Kumkapı — nahiyesi halkının yoklamaları Eylâül ayının (13-18-17- 19-21) inci günleri. Eminönü merkez nahi - yesi halkının yoklamaları Eylül ayının (23- l71--7.9»! urcu günleri. Beyazıd nahiyesi hal- kının yoklamaları 1/Teş. ayının (143-3-7-) inci günleri, Küçükpazar nahiyeşi halkının İyoklamaları 1/Teş. ayının (11-13-18-) inel İzünleri. 1/Teş. ayınım (17-19-21-25-27 ve 31-) imet günleri de yukarıda tahs&la edilen gün - |lerde herhargi bir sebeble yaklamalara gel- memiş ve tecillerini yaptırmamış olanlar mü racsat ederek yoklamalarını — ve tecillerin! yaptırabileceklerdir. $ — Şube tarafından Eminönü kazası hal kından yoklamaları yapılacak olan 334 do- B#umluların künye ve adreslerini havi yok - lamaya davet cedvelleri nahiye müdürlük - leri vasıtasile mahalle mümessillerine gön - derilmiş ve bu codvellerde yoklamaların ya- pılacağı günleri ayrı ayrı gösterilmiş oldu - Bundan o günlerde mahalle mümeeslilerile birlikte Eminönü Askerlik Şubesine gelme - leri ilân olunur. Bir yolcu trenden düşüp yaralandı Bvvelki gün Kumkapı Istasyonundan ha- reket eden 7 numaralı posta treni yolcula - rından Taşköprülü Durmuş — oğlu Ahmed, trenden inerken müvazenesini kaybedorek düşmüş başından ağır bir surette yaralan - mıştır. Yaralı Cerrahpaşa hastanesinde te » davi altına alınmıştır. — FAMLEKONOMİZA 4 Bu yıl İzmirde bir şarap açılacak Tekirdağ şarap fabrikasından üç misli büyük olacak bu fabrika senede beş milyon litre şarap imal edecek sanayi erbabının muamele vergisi hake kındaki dileklerini tesbit etmek üzere bu« şarab gabrikasının #önümüzdeki — şarab| günlerde İzmire gideceklerdir. mevsimine kadar açılmasına - karar ver-|Ermedda tütünlerin toplanmasına başlandı Geçen sene Emedde 30,000 kilo tütün istihsal edilmiş ve bu tütünün vasıflarını tayin için gönderilen eksper Kâmil Faiz, tütünlerin kalitesini iyi bularak İnhisar İdaresi tarafından iyi bir fiatla mübayaa edilmişti. Bu sene ekilen tütünler, havaların ku- rak gitmesinden mikdar itibarile noksan olmuş ise de, kalite ilibarile geçen sene- ye faik olarak yetişmiştir. Bunu eksper- ler de teyid etmektedir. Bu yılki rekolte 15,000 kila raddesine dedir. Tütünler toplanmağa ve kurutul mağa başlanmıştır. Yugoslavyadan 3,500 damızlık koyun getirilecek Devlet ziraat işletmeleri kurumu bu yıl içinde Yugoslavyadan 3500 baş da- mızlık koyun ve koç getirtmeğe karar wermiştir. Gümrük ve İnhisarlar Vekâle- ti tarafından kontenjan müsaadesi veri- Jen bu damızlık koç ve koyunlar saf ki- vırcık cinsinden olacak ve her türlü hase talıklardan salim bulunacaktır. İtalyaile bir ticaret anlaşması yapılacak İtalya ile aramızda yapılacak olan ye- ni ticaret anlaşması için eylâl ayı içinde Romadan bir heyet memleketimize göle- rek Ankarada alâkadarlarla müzakerole- re başlıyacaktır. Ticari münasebetimizin günden güne inkişaf ettiği İtalya ile, her iki memleketin karşılıklı menfaatlerine uygun bir ticaret anlaşması imzalana- caktır. Toplantılar: 334 doğumluların yoklama günleri | Milli oyunlara heveskârlar çağrılıyor Beyoğlu Halkevinden: — Bu yıl evimizde «Btilli Oyunlar» mevzuu üzerinde ehemmi - yetle çalışılacaktır. Heves ve istidadı olan kadın ve erkek vatandaşlarımızın acele evl- mize müracaat eylemelerini rlca ederiz. C. H.P. Samatya Kurumunun eğlentisi tehir edildi C. H. Partisi Samatya Yönkurulundan: 27 Ağustos Cumartesi — akşamı Tüksim bahçesinde tertib ettiği eğlence, bahçenin o akşam festival komitosi tarafından - angaje edilmesi üzerine 3 Eylül Cumartesl akşamıma bırakılmıştır. Yedişer aya mahküm iki kadın hırsız yakalandı Mühtelif hirsizlik suçlarından dalayı Gem lik mahkemesinte 7 ay hapislerine karar ve- rildiği halde hükmün infanı için bir türlü €e geçirilemiyen Gemliktli Habibe ve Züley- ba adında iki kadın bu defa emniyet ikinet şube memurları taralından İstanbulda yaka lanarak Çumhuüriyet müddeltumumiliğine tes lm edilmişlerdir. Yarın Akşam Viyana Konservatuvarından Meşhur Muganniye Marothy Szantho Yunan Operası Tenoru BAKEA ve Bariton YUNKA'nın iştirakile NOVOTNİ Bahçesinde seanslarına — başlıyacaklır. « DAİRE Nefis yemekler, itinalı hizmet İstanbul Jandarma Satınalma komisyonundan: Mikdarı Cinsl Tahmin bedeli İlk teminatı Adet Lira — Ku. Lira Ku. 15 Tavla halatı 860 00 271 00 Tahmin bedeli ve ilk teminatı yukarıda yazılı <15» aded tavla halatı 31/A- Hustos/938 Çarşamba günü saat 11 de İstanbul Gedikpaşadaki Jandarma Satınâl- ma Komisyonunca pazarlıkla satın almacaktır. lariyle pazarlık vakti komisyona gelmeleri. , İsteklilerin ilk teminat makbuz- «5835>