5 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

" 4 Sayfa SON POSTA Birinciteşrin & I ş |. i Cumhuriyet bayramı için yapılan tenvirat hazırlıkları bitmek üzere Sarayburnu ve Şemsipaşadaki havuzların inşası ikmal edildi ve tenvirat tesisatına başlandı Sarayburnunda yap ılan havuk Cumhuriyet bayramında yapılacak ten virat hazırlıklarına devam olunmakta - dır. Belediye, 1938 mali senesinde bay- ram günlerinde yapılacak tenvirat işle- rine harcanmak üzere büdeeye yüz on ye di bin liralık bir tahsisat koymuştu. Ten-l wirattan mühim bir kısmı daimi tesisat geklinde vücude getirilecek, her bayram gününde buraları tenvir edilecektir. Sarayburnu ve Şemsipaşadaki tenvirat havuzlarının inşaatı,. belediye tarafından tamamlanmış bulunmaktadır. Havuzla - Kadın yüzünden bir genç yaralandı Evvelki akşam Şehremininde Ferid ve Fehmi isimli iki genç arasında kadın yü- zünden bir kavga çıkmış, Fehmi, Feridi ağır ve tehlikeli bir surette yaralamıştır. Çavuş mahallesinde Dede sokağında 27 numaralı evde oturan Ferid, o civarda oturan genç bir kızla sevişmektedir. Ev- velki gün akşam üzeri Ferid yanında sev- gilisi olduğu halde Topkapı haricine doğ- ru bir gezinti yapmak üzere tramvay yo- lanu takiben ilerlerken, Maltepede otu - ran Fehmi isminde ve 20 yaşında hir genç peşlerine takılmış ve kıza sarkıntılığa başlamıştır. Tab'an çok soğukkanlı olan Ferid bu vaziyete tahammül etmek is - temiş ve sesini çıkarmamış ise de, mü - tecavizin gittikçe iİşi azıttığını görünce tahammül edememiş ve geri dönerek Fehmiyi nezaket ve terbiyeye davet et- miştir. Fehmi bu vaziyet karşısında bırakıp gidecek yerde Feride küfür etmeğe baş- lamıştır. Bu suretle başlıyan kavga bir kaç dakika içinde büyümüş ve bir bo - ğuşma halini almıştır. Fehmi hasmına nis betle çelimsiz bir genç olduğundan Fe - ridden mükemmel bir dayak yiyeceğini anlayınca bıçağını çekmiş ve olanca kuv- veti ile hasmının sağ omuzuna saplamış- ftır. Ferid aldığı yaranın tesir'le derhal kanlar içinde yere düşmüş, Fehmi de kaçmağa başlamıştır. Fakat vak'a ma - hallinden daha henüz 30-40 adım ayrıldı- ğı bir sırada polisler tarafından yakalan- mıştır. Yaralı Güreba hastanesinde teda- vi altına alınmış, tahkikata başlanmıştır. Deniz işleri : Dün 210 seyyah geldi Dün sabah İngiliz bandıralı Arandora Stor vapuru 210 seyyahla İstanbula gel- miştir. Vapurda seyahat eden beş yüz ka- dar yolcu mevcudken birdenbire siyasi vaziyetin bozulması üzerine harb endi - gesile 270 kişi Pire ve Maltada vapuru terketmişlerdir. Vapur dün gece İzmire hareket etmiştir. Balat Türk kültür ve yardım birliğinin toplantısı Balat Türk Kültür ve Yardım Birliği 9 Birinciteşrin pazar günü bir toplantı yapa- caktır. 'Toplantıda yurdu kurtaran Büyük Ön - dere Birliğin sonsuz bir aşk ve İnanla bağ- hhi ve onun prensiblerinden alınan nu - run izlerinde ierlendiği tebarüz ettirilecek ve bu Birlik nizamnamesine ilâve olunacak- far. Bu münasebetle Birlik âzalarının top - lantıya gelmeleri istenmektedir. rın elektrik tesisatı yapılmakta, sular idaresi denizden havuzlara almacak su - yun borularını döşemektedir. Topkapı sarayı cumhuriyet bayramında gizli pro- jektörlerle tenvir edilecektir. Burada daimi bir transmotör binası yapılacak, her tarafa projektörler yerleştirilecektir. Beyazıd ve Galata külelerinde yapıla « cak tenviratın da kurulmasına başlan -« mıştır. Topkapı sarayındaki transmotör binasının inşası bugün fen heyeti tara - an müteahhide ihale edilecektir, Kocakarı ilâcından bir adam öldü Dün Şükrü izminde bir adam zabıtaya müracaat ederek çok mühim ve şayanı dikkat bir iddilada bulunmuştur. Şikâyetçi Şükrü, Kuruçeşmede Orman sokağında 12 numaralı evde oturmakta - dır. Şükrünün iddiasına göre bundan bir kaç gün evvel ölen kardeşi Hamza Şenol, tabif bir ölümle ölmemiş, Ortaköyde sey- yar şekercilik yapan Cemal isminde bir şahsın verdiği bir kocakarı ilâcı ile ze - hirlenmiştir. Zührevi bir hastı lTâl bulunan Hamza Şenol, bir gün kahvede oturürken ahbabi ona şeker- ci Cemalden ilâç alm: etmiş- ler, o da Cemali Ortaköydeki evinde bu- larak ondan derdine derman istemiş, Ce- mal de kendi icadgerdesi olan afyonlu bir Hâcı Hamzaya vermiştir. O gün eve ge- len Hamza ilâcı içtikten bir kaç saat son- ra ölmüştür. Cemal dün zabıta tarafından yakalan- mış ve tahkikata başlanmıştır. Kültür işleri: Muallimlerin mesken bedelleri gelecek ay verilecek İstanbul muallimlerinin mesken be - delleri gelecek aydan itibaren verilme - ğe başlanacaktır. Büdceye konan 84 bin |liralık tahsisat ile yeni 'senenin mesken bedelleri verilecektir. 100 muallimin terfii geri kaldi Maarif Vekâleti ilk maarif müdürlüğü tarafından tanzim edilip gönderilen ilk mekteb muallimlerinden yüz kadarının terfiini tasdik etmemiştir. Ön yedi mual- Hmin fişleri de eksik görüldüğünden, ta- mamlanması için Maarif Vekâleti tara « fından maarif müdürlüğüne iade edil - miştir. 30 talebeyi ticaret odası himaye edecek İstanbul ticaret ve sanayi odası, her yıl olduğu gibi bu yıl da yüksek ticaret ve iktısad mektebinde okumakta olan fakir ve çalışkan talebelerden 30 kişiyi daha himayesi altına almağa karar vermiştir. Bu talebeler mekteblerini bitirinciye ka- dar odada stajyer olarak maaşla çalıştı- rılacaklardır. Basın kurumunun kongresi İstanbül Basın Kurumundan tebliğ e - dildiğine göre Basın: Kurumunun mutad senelik umum! heyet toplantısı 6.10.1938 Perşembe günü saat 13,30 da Kurum mer- kezinde yapılacaktır. Sayın üyelerin teş- rifleri rica olunmaktadır. | | ilk kadın doçentimiz dün ilk deneme dersini verdi Dünden itibaren üniversitede doçent- lerin imtihanlarına başlanmış ve iki do- çent ilk deneme derslerini vermişlerdir. Üniversite hayvanat doçenti Bayan Fa- hire Battalgil, Edebiyat fakültesi bina - sındaki Salih Zeki dershanesinde sabah- leyin 10 da rektör, fakülte dekanları, pro- fesörler, talebelerden müteşekkil bır din- leyici kütlesi huzurunda uzun bir me sai neticesinde meydana getirdiği ve fesörler meclisince kabul edilen tozini muvaffakiyetle izah etmiş ve (Morthe - mogenese bakır tenasül) mevzulu ilk de- İneme dersini vermiştir. Kırk beş dakika süren bu ders alâka ve takdirle dinlenmiş |ve genç doçent şiddetle alkışlanmıştır. Kimya doçenti de ilk dersini verdi Üniversite kimya doçentlerinden Ba- ha Erdem de dün (Modern kimyada Tit- rometri usülleri) mevzulu ilk deneme Hakiyetle vermiştir Şehir işleri : Pazarlık yasagının kontrolüne devam ediliyor Pazarlık yasağı hakkındaki takibata, ti- carethanelerin tekâsi ği Eminönü ve Beyoğlu kazalarında şiddetle devam olun- maktadır. Bu mıntakalarda — pazarlıksız satış yapmağa mecbur olan dükkân ve mağazaların eşyaları üzerinde etiket bu- lundurmıyanlar hakkında zabıt varakası tanzim edilmektedir. Kazalarda B edilen zabıt varakaları bugünden itibaren belediye iktısad müdürlüğüne gönderil - meğe başlanacaktır. Ceza görenler hak - kında belediye iktısad müdürlüğünde iki fiş doldurulacak, bu fişlerden bir tanesi iktısad müdürlüğünde, diğeri ceza gören esnafta duracaktır. Mükerrer ceza gö - renlerin zabıt varakaları iktisad müdür- mek suüretile bu ticarethanenin evvelce de ceza görmüş olduğu moeydana çıkacak, dükkânı kapatılacak, ismi teşhir edile - cektir. Atatürk köprüsü ağustostaj bitecek balarından Unkapanı cihetine konacak on duba birbirine eklenmiştir. Dört mü » teharrik duba kânunusaniye kadar yer- lerine takılmış olacak, köprü ağustos a - yında merasimle açılacaktır. İstanbul Şehir Tiyatrosu N Bügün 14 de: Çocuk kısmı Bu akşam 20,80 da Yanlışlıklar Komedisi B Perde Yazan : Şekspir lüğüne geldiği esnada fişler tedkik edil - | Atatürk köprüsünün müteharrik du - SOKAK filminde görünecek ve bütün Paris garkedecektir. İlâveten EKLER JURN mal yetiştirmeğe İzmir 3 (Husust) — Orlta Avrupa hâdiselerinin İzmir ticaret — âleminde uyandırdığı akisler, evvelâ — piyasada menfi bir tesir yapmak istidadını gös- termişse de ortalık — yatıştıktan sonra büyük satış muamelelerinin yapılma - sına vesile olmuştur. Piyasamız, 48 sa- attenberi âdeta büyük harbden sonra- ki iş hayatının hareketi halindedir: Üzüm, incir gibi ihraç mahsulleri - ni işleyen fabrikalar, günün yirmi dört saatinde çalışarak limanda bekliyen va purlara mal ye ştirmektedir. Limanı- mızda dokuz ecnebi vapur hareket ha- linde beklemektedir. Kordonboyu ve denizin üzerindeki şatlar mallarla do- ludür. Bir târaftan üç dört vapur dolu- su mal sevkedilirken, Öte taraftan bir çok şilep ve vapurlar limana gelmek - tedir. | — Dün İzmir barsasında 28,900 çuval üzüm satılmıştır ki bu, on senede bir defa rastlanmiyan bir rökor teşkil e - |der. Almanyadan a'ınan yiyecek mad- deleri siparişlari pek fazladır. Belçi - ka, Fransa, ve İngiltere mühim mik - darda yiyecek maddesi çekmektedir. Bu vaziyet karşısında üzüm rekol- tesinin İlkteşrin ayında — tükenmesi mümkün olacaktır. Her maddenin #iatlarmda — artma vardır. Avrupa memleketleri memle - ketimizden yiyecek maddeleri çeker - ken İzmir limanında bekleyen iki A - merikan Eksport Layn vapuru Ameri- Baş rollerde : Bu akşam S Ü ME R Sinemasının Vasi salonunu doldurmak için yalnız bir isim kâfi gelecektir: FERNANDEL -- Yalnız ve tek bir defaya mahsus olarak kızı JOZETTE ile beraber son yarattığı ARKICISI dürdüğü gibi bütün İstanbul halkını da kahkahalara AL: Avrupa buhranı - Sulh için mülâkatlar - Çekoslovakyada halkını | İzmir piyasasında büyük satış muamelelerine başlandı Yarın akşam SARA Y Sinemasında Büyük bir teknik şaheseri ... Fevkalâde bir temsil şaheseri ... Hakikati beşeriye şaheseri ... YANIK GÖNÜLLER Senenin ilk büyük aşk filmi şerefine GALA MUSAMERESİi Jean Gabin ve Mireille Balin Piatlarda zam yoktur. Biletler şimdiden satılıyor. İhrac mahsulleri işleyen fabrikalar günün yirmi döri saatinde çalışarak limanda bekleyen vapurlara gayret ediyorlar Üzüm ve incirle dolu şat lar vapurlara yanaşırken kaya taşımak üzere tütün yüklemekte; dir. Deniz ticareti murahhaslarımız bugün Belgrada gidecekler Balkan Antlanlı konferansı . olarak bu sene Deniz Ticareti si Belgradda toplanacaktır. Tür rahhası Denizbank Umumi muavini Tahir Kevkeb ile İktısad Ve- kâleti nakliyat Umum Müdür Ayet Altuğ bu akşam ekspresle hareket e -« deceklerdir. İtalyan ticaret heyeti Ankaraya gitti On beş gündenberi İstanbulda bu - lunan ve Tophane köşkünde müzake - relere iştirak eden üç kişiden mürek - kob İtalyan hey'eti, dün akşam ekspre- se bağlanan hususi vagonla Ankaraya hareket etmişlerdir. Türk - İtalyan ticatet konuşmalarına Ankarada de - vam edilecektir- Komisyonlar hemen toplantılarına tekrar başlayacaklardın Bir müddet'sonra da umumi toplantı olacaktır, Takas tedkik komisyonu toplan d Takas tedkik komisyonu dün öğle « den sonra Türköfisde, — Ofis Müdürü Cemal “Ziyanın başkanlığında bir top- lantı yapmış ve bir haftalık takas mu- amelelerini tedkik etmiştir, mu - Müdür