8 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

8 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Alman Iktısad Natımı ve Dah (Baştarafı 1 inci sayfada) | ki resmi tebliğ neşredilmiştir. j Son günler zarfında Türkiye İktisad” Vekili ile Alman İktısad nazırı arasında yapılan konuşmalar neticesinde Almanya tarafından Türkiyey nil- yon rayşmarklık krediye ait es tes- bit edilmiştir. İ Bu kredi sınal ve askeri siparişler ile | hafia ve sair işlere müteallik komandlar | bedellerinin tediyesinde istimal edilecek- tir. Böyle bir anlaşmanın tatbiki için müteferri hükümleri mütcaki- ükümet anlaşarak tesbit edecek- verilecek 150 Ziyaretler Ankara, 7 (A.A.) — Misafırimiz Alman â Almanyaya karşı Rumen bloku mu kurulacak ? (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) zası merkezi Çekoslovak hükümetine Mensubdur. Beşinci mıntakanın işgali başlıyor Prag 7 (Hususi) — Münih anlaşması Mucibince tahliyesi kararlaştırılmış ulan Südet mıntakalarından dördüncüsünün de Alman kıt'aları tarafından işgali, bu- gün ikmal edilmiştir. Yarından itibaren ayın 10 una kadar, da Berlindeki beynelmilel komisyon tarafın- dan huduları tesbit edilmiş olan beşinci TMantakanın işgaline başlanacaktır. Bu beşinci mıntaka, Hitlerin Godes - & memorandumu ile taleb etmiş ol - 'Uğu ârazinin hemen yüzde 90 ından faz- Na ihtiva etmektedir. Beynelmilel kamisyondaki Çek mü - Messili, verilen kararın hükümeti tarn- fından tecssüfle kabul edildiğini bildir - miştir, 800 bin Çek Alman idaresine geçiyor Beşinci mıntakanın işgali de tamamlan diktan sonra, takriben 800 bin Çek Al - Man idaresine geçmiş olacaktır. Bundan Başka mühim demiryolu iltisak merkez- | ve zengin kömür madenleri de Al - Manyaya intikal etmiş bulunacaktır. iryolu münakalâtı müşkülleşiyor Çekıı.slovakyaıııııı bilhassa demiryolu | alâtım tanzimde çok müşkülâta Maruz kalacağı daha şimdiden görülmek - | :dıı. Memleket dahilinde, bir şehir - '€n başka bir şehire gidecek olan tren tarları döri defa Alman ve bir defa da iliye Vekili Şükrü Kaya gün öğleden evvel Cumhuriyet, Ziraat, Sümer ve İş bankalarını, Bayan Funk da Gazi ve İsmet İnönü Enstitüterini gez - mişlerdir. Öğleden sonra döktor Funk ve refikamı Ziraat Enstitüsünü — ziyaret elmiş. lerdir. Hariciye Vekilinin ziyafeti Ankara, 7 (AA.) — Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüştü Aras bugün Alman İktısad Nazıtı Ekselâns Doktor Funk ve efikası şerefine saat 1330 da Hariciye öşkünde bir öğle yemeği vermiştir. Ankara, (AA.) — Almanya büyük el- Çisi Keller ve refikası tarafından bu ak- saat 20,30 da Ankarapalasda Alman İktısad Nazırı Ekselâns Doktor Funk ve refikası şerefine bir akşam yemeği veril- bunu bir süare takib etmiştir. bir Macar - Leh - Polonya arazisinden geçmeğe mecbur ©-| lacaklardır. | Plebisit hazırlıkları Celselerini önümüzdeki haftaya kadar tatil etmiş olan beynelmilel komisyon, ça hşmalarına başlayınca plebisit yapıla - tak mıntakaları tesbit edecektir. Çek ordusuna beyanname Prag 7 (Hususi) — Başvekül ve harbiye nazırı genoral Sirovi, bugün orduya hi - taben yeni' bir beyanname neşretmiştir. Bu beyannamede orduya sükün tavsiye dilmekte ve Berlindeki beynelmilel ko- misyonun kararlarını çaresiz kabul et - mek mecburiyeti olduğu bildiritmekte - dir. vekil beyannamesinde, ordunun ha- rict müdahaleyi mucib her hangi bir hâ- dise çıkarmaktan içtinab etmesini —ve sırf dahili intizamın muhafazasile alâ-| kadar olmasını ehemmiyetle tavsiye ey-| lemektedir. İngiliz gazetelerinin mütalcaları Londra 7 (AA.) — Bu sabahki gaze- | teler, Çekoslovak topraklarının terki te- ferrüatile meşgul olmaktadır. Gazeteler bilhassa, beşinci mantakanın tahdidi ve Rutenya mıntakalarının Ma - saristana ilhakı, yani Polanya ile Maca- ristan ârasında müşlerek bir hudud te - gisi meselelerine büyük bir alâka gös - termektedir. Hitler dördüncü mıntakada Berlin ? (AA) — Almaz latihbarat büro- sunun bildirdiğine göre Mareşal Göring HMit- ispanyadaki italyan gönüllüler meselesi (Baştarafı 1 inci sayjada) dan sonra yapılacak tahliyesi hakkında sarih teminat istemektedir. Buna muka- bil Londra derhal Roma itilâflarını tas- dik edecek ve imparatorlağu tamıyacak- tır. ftalyanlar ise hiç bir anlaşmaya ya- naşmıyan Frankonun muzaffer olmasımı istemektedirler. İtalyan gönüllülerinin geri almacağına dair verilecek teminatı hükümetlerin saflarında çarpışan gönül- lülerin geri almmasına dair teminat ta - kib edecektir. Londra 7 (AA,) — İyi malümat alan İngiliz mehafilinde beyan olunduğuna göre, Romada yapılmakta olan İtalyan - İngiliz müzakereleri müsald bir tarzda ilerlemektedir. Mussolini İle Çember - laynin Münihteki şahsf temasları netice- sinde iyileşmiş olan hava müzakereleri azim derecede teshil etmektedir. Müşkülât Londra 7 (A.8.) — Nevs Chroniele, Ro- madakt İngiliz büyük elçisi Perthin İngi- liz kükümetine İspanyadaki İtalyan gö - nüllülerinin geri alınmasına dair mufas - sal bir plân tevdi ettiğini ve fakat Mus- solininin hususf kıtaatı çekmek isteme - diğini de ilâve ettiğini yazmaktadır. Dally Ekspres, son dakikada Rama mü zakerelerinde müşkülât çıktığını, çünkü İngilterenin İspanyadaki tayyarecilerin tayyare kuvvetlerini ve fen kıtaatının da geriye alınması noktal nazarında ısrar eylediğini kaydetmektedir. Harb vaziyeti Salamanka 7 (A.A,) — Franko ka - Targâhının umumi tebliği: - Kıtaatımız dün de Ebre cephesinde leri yürüyüşüne devam etmiştir. Düş- manm mukavemeti kırılarak — mühim Mevziler ele geçirilmiştir. Düşmanın bir mukabil taarruzu akim kalmıştır. Düşman, yüzlerce ölü ve iki yüz esir bırakmıştır. Tayyarelerimiz, 4-5 Teşrin — gecesi Barselona'nın şimalinde bir mühim - mat fabrikasını bombardıman etmiş ve Barselona limanına bombalar atımş - tır. Tayyarelerimiz, keza dün Manon, Barselona ve Valansiyadaki askerf he- defleri bombardıman eylemiştir. Bar - selona üzerinde bir d şman avcı tay - yaresi düşirülmüştür. eee — — — —— ——— ler Ile birlikte Büdet memleketinin dördüncü mıntakasında seyahat etmektedir. Yenl bir blok mu? Budapeşte T (AA) — Kabine şefi kont Çakt'nin Varşova seyahati, iyi haber alan Bu dapeşte mahfellerinde bir Macar - Polonya- Rumen tloku vücüde getirilmesi için Maca- ristan tarafından yapılan bir teşebbüs mahi yetinde telâkki edilmektedir. Bu mahfellere göre bu blok Bovyetler Birliğinin garba doğ- ru sarkmasına mâni olacaktır. — Fakat bu blok, nazari bir tehdid — mahiyetinde olan Sovryetler Birliği hayaletinden daha büyük bir tehlike teşkii eden — Almanyanın şarka doğru genişlemesine mânj olacak bir sed mâ- hiyeti alacaktır. Macaristan için Varşova T (AA.) — Gazete Polska Ruten- ya'nın Macaristana verilmesini istiyor ve di- yor ki: Bu tarxı hal Avrupa sulhünü istikrar et- tirecektir. Yugoslarlar ne düşünüyarlar? Belgrad 7 (AA.) — «D. N. B.» ajansı bil- dirtyor: Belgradın siyasi mehafili Slorak meele -| Oyunlarına sokulan kadımlar için, hususi sinin Inkişafını ve Macar Macar - Polonya müşterek hakkındaki neşriyalını derin takib etmektedir. Gerek hükümet mehaflli gerek muhale - fet Macar metalibatını etnografik hakikat. leve ne dereceye kadar uygun — olduğu ba - kımından tedkik eylemektedir. Movend kannate göre, etnografik asbeb - lerden mülhem olmiyan Macar — metalibati büyük müşkülâtı Muefb olacaktır. Roman - yanın da bu hurusta Yugoslarya fle hem « fikir olduğu beyan ediliyor. Berlin 7 (AA) — Almanya ile Çekoslo - vakya arasında gümrük birliği yapıtlmasına matuf olarak Almanlarla Çekoslovaklar a - rasında müzakereler cereyan etmekte oldu- Buna dalr olan haberleri salâhiyettar ma - Bafil efamamile mevsimsiz. addetmektedir. Münakalâtın tanzimi Için Berlin ?T — Münih anlaşmasımı tat- bike memur enlernasyonal komlsyonun tav- matbuatının bir hududu. tesisi siyesi Özerine, Almanya ile Çekoslovakya a- | rasındaki demiryolları münakalâtının tan - haber, mektebli kızlar arasındaki $por zimi için Alman ve Çokoslavak münakalât nazırları müzakerelere başlamıştardır. Lehistana hücum Paris 7 (AA.) — Gasetelerin kâftesi, bey- nelmilel Berlin Kamisyonu tev - di edilmiş olan programın Münihte tekar - rür etmiş olan şeylerin hududunu aşmakta olduğunu Neri sürmektedirler. Burg, Pöti Pariziyen — gazetesinde şöyle yazıyor: Ribentrop ile Alman eksperleri Çekoaslo - vakyarın Iktısadi ve sınal toşkilâtimi tama- bir alüka ile| Ankarada seçimi dün elediye neticelendi (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) Ahmed Hanif, - Ali Vahit Yaşat, Bilâl Akba, Ca » fer Tayyar Be. nadam, Fevzi Kü ü, tül di Eseniş, Hüse- yin Ertuğrul Eti, İskender — Artun, İsfet Yener, İbra- him Rauf Ayaşlı, İbrahim — Kâmil Oran, Kemal A - Ankaranm yeni Şehir Meclisi âzasından Bayan Nöber takay, — Muslala — — ç n erin Cemal German, Mecdi S. Sayman, Muzaffer Gürcan, Mak bule Naci Eldeniz, Nasuhi Baydar, Naşid Toygar, Nöber Kâyım Sevüktekin, Nus- ret Evcen, Osman Saydam, Osman Tah - sildaroğlu, Raşid Çalış, Rifat Çulha, Rauf Baykan, Reşad Erbeğli, Sadi Batu, Sa - kip Ejderoğlu, Süreyya Ülgün, Sabri Çe- Ukkol, Vehbi Demir, Vehbi Koç, Veli U- lusu, Yusuf Hikmet Oktar, Ziya Arkant, Yedek âzalar Abidin Erker, İzzet Sirmen, Said Tar- tar, Hamdi Osman Olcay, Cemil Ökten, Hilmi Raşid, Hasan Alemdar, Bn. Ad - viye Fenik, Behçet Kemal Çağlar, Ali Rıza, Hasbi Sargın, Abdürrahim Taşpı - nar, Avni Aktulga, Kenan Uluergöven, Halil Naci Mıhcıoğlu, Feyzi Tosun, Ce - mal Gülcen, Asım, Bn. Hürriyet Sırma -| çek, Tahsin Başar, İbrahim Köklü, İbra- | him Öğüt, Mustafa Hayri, Mehmed Celâl | Hamamcı, Nureddin Yatman, Bn. Zehra | Bayav, Salih Bulgurlu, Hüsnü Genberg, Yakup Çeke, Halid Tura, Remzi Özgö -| ren, Mehmod Ali Erkut, Ahmed Çulha, Refik İmre, Hulüsi Çoker, Agâh, Hüse - 'yin Orak. Istanbulda seçimin son günü | günüdür. Sandıklar bugün, Eyüb kaza « sında Cuma, Yenimahalle, Topçular, Kü çükköy, Cebeeiköyü, Kemerburgaz — ve Merkez köylerinde, Fatih kazasında Me- lekhatun, Merkezefendi, Uzunyusuf, Ve- ledi Karabaş, Seyidâmer, İbrahimçavuş mahallelerinde, Kadıköy kazasında Sua« diye, Bostancı mahallelerinde, Sarıyer kazasında Ümraniye, Reşadiye, Çekme, Yukarı Dudullu, Aşağı Dudullu, Alem « dağı Sultan çiftliği köylerinde, Beyoğlu kazasında Mecidiye mahallesi ile Kâüğıd « hane köyünde, Eminönü, Beşiktaş, Ba « kırköy, Beykoz kazalarında tayin olu » nan yerlerde bulundurulacaktır. Halk intihaba büyük alâka göstermek- te, sandıkların başma gelerek reylerini atmaktadır. Bugün intihabın son günü olduğu için her vatandaş bu akşama ka- dar reyini isti etmiş olacağından san« dıklar öğleden sonra kaza merkezlerinde bulundurulacaktır. Tayin olunan günde kendi semtinde sandık başında buluna « muıyanlar bugün reyini istimal edebile « cektir. Rey sahibi vatandaşların nüfus tezkerelerine intihaba iştirak ettiklerine dair damga basıldığından her vatandaşın behemehal reyini istimal etmiş olması lâ- zam gelmektedir. Sandıkların başında bilhassa kadınlara ketyadesile tesadüf edilmektedir. İstan « bul şehir meclisi intiha'cı bu sene ilk de- fa olmak üzere yeni üsülde yapılmakta. dır, İntihab neticelendikten sonra İstanbul belediyesi Dahiliye Vekâletine bu hu « susta hazırlıyacağı raporu gönderecek « tir. Raporun tedkikinden sonra ilk defa İstanbulda tatbik edilen bu usul, mütem« kib senelerde yapılacak şehir meclisi ve meb'us intihablarında da her vilâyette aynen tatbik edilecektir. Kazalardan İstanbul şehir meclisine gönderilecek umumi meclis fzaları için, ayın on birihde Yalovada, on ikisinde Sf livride, on üçünde Çatalca ve Kartalda, Şehir meclisi intihabının bugün son on dördüncü Şilede intihab yapılacaktır, Meseleler : Kızlarımıza futbol oynatmak doğru değildir Ankaradan gelen yeni bir habere göre | bu sene mekteblerimizde kız talebeler| için geniş bir spor faaliyeti başlıyacaktır. Kadın, erkek, genç ihtiyar her yaştaki insanların bulundukları vaziyete göre spor yapmaları lüzumunun yavaş yavaş her tarafta anlaşılmış olması memnuni- yetle karşılanacak bir hâdisedir. Bilhassa umumi harbden sonra bütün dünyada en geniş mikyasta inkişafa ka - vuşan spoör hareketleri bütün dünya gençliğini olimpiyad oyun yerlerinde top lamağa başladı, bu arada 1928 Amater - dam olimpiyadından itibaren bu beynel- milel müsabakalarda kadınlara da yer ayrıldı. Beden terbiyesi işlerine pek esaslı su- rette sarılmış olan milletlerin uzun ted - kik ve çalışmalarından sonra olimpiyad bir program yapildı. Kadınların iştirak ettiği bu sporlar daha ziyade hafif atle- tizm, yüzme ve tenis müsabakaları ola- rak kabul edildi. Bazı milletler daha ileri giderek ka - dınların futbol oynamaları için bir çok teşebbüsler yaptılar, muhtelif timler teş: kil edip bu sporu kadınlar arasında da devamlı bir surette yaşatmak için uğ - raştılar, fakat ümid verici neticeler nla- madılar. İ Bu hususta en ileri giden millet Fran-| sadır. İngiltere, Almanya, eski Avustur- | ya, Çekoslovakya da kadınlar için futbol klüpleri kuran memleketler arasındadır- Jar, Bununla beraber dünya futbolünde belli başlı rol aynıyan bu yerlerde kadın- lar arasındaki futbol hayatı iyi bir şe - kilde yürüyor denemez. Ankaradan gelen hareketlerinin genişletileceğini, bu ara- da kızlarımızın futbol de oymyacaklarını bildiriyor. Bu teşebbüsün ne dereceye ka. dar tatbik edileceğini ve kızların futbol oynamalarında ne gibi faydalar olacağı» nı bir türlü kestiremiyorum. Mekteblerimizde kızlar arasında im « kân oldukça hafif atletizin, tenis, v bol, eskrim gibi hareketlere bugünkün: den fazla yer vermek, futbol timi yap « maktan çok daha faydalı ve verimli ola« bilir. Mekteblerimizde cem'li spor yapacal kadar geniş bulunmaması da bu sporun tatbiki imkânsızlığını ortaya atabilecek müşküllerden biri olacaktır. Futbol hareket ve devamı itibarile er yorucu ve sert bir spor olduğuna göre bu kadar ezici bir sporu kızlara tetbik et tirmek spordan beklenen faydayı dü te- min etmiyecektir. Cazib bir #por olması itibarile ilk ağız- da büyük bir rağbet görecek olan futbol adaleyi sertleştireceği, hareket dolayı « sile bacakları kalınlaştıracağı, hülâsa spördan beklenen vücud güzelliğini kay- bettireceği için bizi gayelerimizden u « zaklaştıracaktır. Bundan başka dünyanın her yerinde en heyocanlı sporların başında giden fut« bol Avrupada kadınlar arasında oynan « dı mı eğlence ve alay mevzuu olmaktan kurtulamamıştır, Kış sporu olması itibarile şartları ara« sında bir de tablatle mücadeleye göğüs gerilmesi bulunan futbolü kara kışta ça« mur deryası içinde kızlara oynatmak tıb- ben de caiz olamıyacağı için bu mücadele sporunu kızlarımız için her bakımdan mahzurlu görmek en tabil ve en kestirme bir yoldur!. Ömer Besim mile bozmağı istihdaf eden bir program ka- bul ettirmişlerdir. Taksim edilmek felâke - tüine birkaç defalar uğramış olan Polanya bile taksimelliğe bütün kuvvetile atıdmıştır. Polonya, Teşen şehrine en iyi dostlarının bi- le inflalini davet edecek — bir aç gözlülükle saldırmıştır. Şimdiki halde Polonyadın dü » şündüğü şey, Çekoslovakyada kendisine bir yol açmak ve bu yol vasıtasile — Macaristan ile müşterek bir hududa sahib olmaktır. Po- lonya ile Almanya bu menfur parçalama i« şinde güya çok samimi müttefik imişler gis bi mesal birliği yapmaktadırlar, Burg, Polonyanın bu hareketini Hitle « rin çok zaman geçmeden İsteyeceği şüphe - siz olan Danzig korldaru ile Poznani'nin bir kısmının ziyaanı telâfi etmek amusu ile izab etmektedir.