18 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ekmek ve et fiatları Komisyonlar dün toplandılar, ekmekh fiatı da, et fiatı da indirildi Nark komisyonu dün Belediyede top- lanmış, birinci nevi ekmeğin yekünu 10 ikuruştan 9,75 kuruşa, ikinci nevi ekme- ğin yekünu 9,50 kuruştan 9,25 kuruşa in- dirilmiş, francala fiatı ibka edilmiştir. Bu gabahtan itibaren birinci ve ikinci nevi ekmeğin kilosu yeni tesbit edilen fiat ü- zerinden satılacaktır. Son günlerde İs- tanbula gelen buğdayın mikdarı gittikçe çoğalmakta, Hlatlar da o nisbette düş. mektedir. On beş gün sonra nark komis- yonu tekrar toplanacak, flatlarda lüzum görürse tenzilât yapacaktır. * Son günlerde İstanbula bol mikdarda karaman ve sığır gelmeğe başlamıştır. Dün toplanan et komisyönu karamanın perakende kilosunu 40 kuruştan 38 ku- Yuşa, sığırın kilosunu 27 kuruştan 25 kuruşa indirmiştir. Diğee et fiatları itbka edilmiştir. Komisyon sık sık toplanacak, müvaridata göre fiatları tanzim edecek- tir, ——— — ——— Müteferrik : İzmirden otel stajyerleri şehrimize geliyor Şehrimizde olduğu gibi memleketimi- zin birçok yerlerinde de asri tesisatı ha- vi seyyah otelleri inşasına karar veril- Miştir. İzmir Belediyesi bu maksadla fa- aliyete geçmiş ve birinci kordonda yeni büyük bir otel kurulması için hazırlıkla- ra başlamıştır. İzmir Belediyesi bu hu- susta İstanbul Türkofis şubesinden de yardım istemiştir. Güzel san'atlar profe- sörlerinden Arif Hikmet tarafından ya- pılan otel maketi dün Türkofiste topla- nan bir heyet tarafından tedkik olun- muştur. İzmir Belediyesi yen: yapılacak olan otelde çalışmak üzere İzmirden 12 genç seçmiştir. Bu gençler Parkote!, Pe- rapalas, Tokatlıyan gibi büyük otellerde staj görmek Üzere yakında şehrimize gönderileceklerdir. Cumhuriyet bayramı hazırlıkları Cumhuriyet — bayramı Beyoğlu tarafında büyük bir devam edilmektedir. Dairedeki- inşaata ilâve olarak şimdi de eski İngiliz sefaret binası önüğdeki meydana büyük bir tak yapılmaktadır. Sular idaresi - tarafından 'Taksimdeki fıskiyeler düzeltilmekte ve projektör tertibatı arttırılmaktadır. Sirkeci garı inşaatı ilerliyor Sirkeci garinda inşa edilmekte olan bi- nanın zamanında ikmal edilmesi için bü- yük bir fasliyet sarfedilmektedir. İnşa- #&ita vasati olarak 150 amele 49 günden- beri iki ekip halinde çalışmaktadır. Bina- nin inşaatı hayli ilerlemiş bulunmakta- dır. Zirat hastalık tabloları hazırlandı Ziral kalkınma hakkında yapılan işle- re ilâveten Ziraat Vokâleti mahsullere ârız olan hastabıkları gösteren renkli tab- lolar hazırlamaktadır. Köy ebe kursları açılacak Sihhiye Vekâleti, İstanbulda köy ebe kursları açacaktır. On senelik sıhhiye programına idhal edilmiş bulunan köy ebe kursları için gelecek sene fasliyete geçilecektir. Belediye reis muavini Rauf Demirtaş bu hususta tedkikat yapmış ol- duğundan İstanbulda kurs açılacağı sı- rada bu tedkikattan istifade edilecektir. Ziraat kongresi - hazırlıkları yapılıyor Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan Ziraat Vekâleti neşriyat müdürü Nusrat Köymen, Ankarada toplana - cak büyük ziraat kongresi efrafında - ki hazırlıklarına devam etmektedir. Sanayi birliğinde ;r—t—ıplıım yapıldı Dün Milli Sanayi Birliğinde Birlik ryeisi Dr. Halil Sezerin riyasetinde bir toplantı yapilmıştır. Bu toplantıda bazı ticarethaneler mümessillerile bir kısım mühendisler hazır bulunmuşlar ve Cumhuriyet bayramı için Köprüba- şında yapılacak olan büyük tak husu- sunda görüşmüşlerdir. ERTUĞRUL SADİ TEK tiyatrosu Teksimde Âbide karşisında Bu gece CAMURDA BIR " ZAMBAK Vodvil 3 perde Tei 40099 Şehir işleri: Mimar Prost Karabüğün imar plânını hazırlıyor Şehircilik mütehassısı Prost, Karabü- kün imar plânını hazırlamkatadır. Kar, bükte memurin ve amele ikametgâhları, şehir hastanesi, sinema ve mekteb yapı- lacaktır. Vakıflar idaresinin yaptıracağı tamirat Vakıflar İdaresi tamir ettireceği cami, çeşme vesairenin tamirinde imar plân:- na uymak mecburiyetindedir. Belediye imar şubesi müdürü Ziya, Vakıflar İda- resi tarafından tamirine lürum görülen camileri birer birer gezmektedir. Bir ay sonra bu tedkikat hitama erecek ve Vâ- kıflar İdaresi bundan sonra tamir edile- cek camilerin listesini Vakıflar Umum Müdürlüğüne gönderecektir. Tamirata yakında başlanacaktır. Geçen seneden artan paralarla yapılan tamirlere devam olunmaktadır. Kültür işleri: Dün doçent namzedlerinin dil imtihanı yapıldı Üniversiteye alınacak doçeni ve asis- tanlar için açılan imtikanlara dün bağ- lanımıştır. Dün yalnız lisam imtihanı ya- |pılmıştır. İmtihan evrakı tedkik edilmek tedir. Lisan imtihanında muvaffak olan- lar doçentlik imtihanına girebilecektir. İnhlsarlnrda : Piyasaya İzmir sigarası çı'tarılacak İnhisarlar İdaresi piyasaya yeni bir sigara çıkaracaklır. Uzun zamandanberi harmanı ve kutu şekilleri etrafında ted- kikat yapan mütehassıslar-san şekil hak- kında karar vermişlerdir. Müdürü umu- milik yeni çıkacak olan sigaranın ismini | (İzmir) olarak kabul etmiştir. Piyasaya yakında çıkarılacaktır. Toplantılar : Esnaf cemiyetlerinin toplantılarına bu hafta başlanacak Esnaf cemiyetleri umum! beyetl toplan - tılarına bu bafta içinde başlanacaktır. Bu toplantılarda her cemiyetin hesab — vazi - yetleri todkik olunacak, esnaf yardım he- yetine budeelerde ayrılacak tahsisat nisbe- ti tesbit edilecektir. Bundan başka, bekâr geyyar esnafa — «id yapılacak olan barınma yurdu için icab e - den yardımlarda bulunmak üzere bu top- lantılarda idare heyetleri umumi heyetler- den salâhiyet istiyeceklerdir. Türk halıcıları bir toplantı yaptılar Türk balıcıları dün Galata gümrük binasında Gümfükler Umum Müdü - rü Mahmud Nedim ve başmüdür Mus- Nüsret Köymen, Ankarada toplana - yapmışlardır. Bu içtimada transit ola- rak geçen halıların giriş ve çıkışları hakkındaki esaslar etrafında konulşu- muştur. Tiyatrosu Halk san'stkârı Naşld-aku- yvcu Semiha - Miyel varye- ted Ük defa rak Bedbaht Âşıklar $ perde Dana, Sale, Düst SON POSTA Sabahleyin dükkânını açan köseleci içeride tuhafiye / eşyası buldu Kapalı çarşıda garib bir hırsızlık vak'ası Kapalı çarşıda Kalpakçılar caddesinin Beyazıd tarafına açılan kapısından çıkar- ken sağ kolda bir — < köseleci dükkâni » vardır. —Üzerinde | ! | 182 rakamı bulü. ı rEŞŞE j nan bu dükkânda | Bdi Bakırköyde, Türk. çü sokağında 23 numaralı evde otu- ran kösele tüccarı Salamon Ben ile kardeşi Barukh Ben oturmaktadırlar, Boruh Ben Bundan birkaç gün evvel bir sabah erkenden işinin başına gelen Baruh Ben dükkânını açtığı zaman şuraya buraya atılmış erkek ve kadın çorapları, lüstik | İçocuk donları ve buna benzer tuhafiye- ye müteallik eşyaları görünce hayretler içinde kalmış ve kendi kendisine: — Acaba başka bir dükkâna mı gir- dim? diye söylenerek etrafa göz gezdir- meye başlamıştır. Neticede dükkânın kendi dükkânı olduğunu anlamış, bu se- fer bu eşyaların kimin tarafından han- gi maksadla buraya bırakıldığını düşün- meğe başlamıştır. Baruh şaşkın şaşkın dükkânın içinde dolaşıp durürken ağabeysi Salamon da gelmiş, o da büyük bir hayretle kardeşi- nin yüzüne bakmağa başlamıştır. Biraz sonra iki kardeş dükkândaki kendi mal- çoklarının çalınmış olduğunu görmüşler çoklarının çalımış olduğunu görmüşler ve derhal polis karakolunün yolunu tut- muşlardır. Vak'a derhal emniyet ikinci şube müdürlüğüne haber verilmiş, gön- derilen birkaç sivil memuc dükkân için- de todkikatta bulunmuşlar, çalınan kö- sele ve deri ile bırakılan eşyamın kıy-| Mmeti arasında bir nisbet yapmışlar ve neticede bunların aşağı yukarı ayni kıy- mette olduğunu anlamışlardır. aldığı köselenin tam mukabili olarak bu eşyaları bırakmış ve ortadan kaybolmuş- tur. Bu garib mübadelenin mahiyetini merak eden memurlar o gün bilâfasıla tedkikata devam etmişler ve — bırakılan çorap vesairenin kime aid ve hangi fabri- kanın mamülâtı olduğunu — araştırmağa başlamışlardır. Meselenin en şayanı hayrot noktala- rından biri de içinde hi şey bulunma- dığı halde dükkânın vitrin camlarının kı- Jrilmiş olma Memurlar hâdisedeki bu es rini açmak için çalışırlarken dükkâna bir adam gelmiş ve Baruhla Salamondan bir müddet evvel dükkânlarının vitrinine bıraktığı çorap vesaireyi istemiştir. A- dam: — Bu yaptığımız ayıb değil mi? Niçin | bunları yerlere attınız diyerek - eşyaları toplamağa başlamıştır. Hüdisenin aydınlanmak üÜzere olduğu- nu gören memurlar bu adamı isticvab ete meğe başlamışlar, neticede bunun eski- den kapalı çarşıda tuhafiyecilik ederken erdele- Meşhur dansöz Ölmez Karmen Romanından âlınmış SÜMER Sinemasında İspanyolca Nüshas Muhteşem bir mevzu... Baş döndürücü İspanyol Dans ve Gitaraları... miş ve bu suretle İtalyanların hâlen Mall: mi Hırsız — —a iş yapan Cevdet olduğunu anlamışlardır. A ÜEFKONOMİ H, Yeni anlaşmaya, Türk - İtalyan ticaretini artıracak esaslar konuldu Lehimize anlaşmaya konula: n yüzde 20 marj mahsulâtı« mızın İtalyaya fazla mikdarda ihracını temin edecek Kz Türk - Italyan ticaret muahedesinin mazasından bir intıba: İtalyan heycti reisi nutuk söylerken Üç gün evvel Ankarada imzalanan hakkında dün şehrimizdeki alâkadar- lara etraflı malümat gelmiştir. Önümüzdeki ikinciteşrin ayının bi - rinden itibaren tatbik mevkiine gire- cek olan yeni anlaşma 30 haziran !940) tarihine kadar mer'i kalacaktır. Yeni anlaşmada Türkiye lehine yüz- de 20 nisbetinde bir marj kabul edil- mer'i olan genel idhalât rejimimizdeki serbestiden istifade etmedleri temin tacirlerini son derece memnun ” ede - cektir. Şimdiye kadar İtalyadan gelen. | bilümüm m: lar koöntenjana tâbi tu - tulmakta idi. Yeni anlaşma ile İtalyan | ının memleketimizde hiçbir tâh- | dide tâbi olmadan girmesi temin edil - iştir. İtalyanın ihracatını karşılamak üze- re memleketimizden de yapılacak ih - racatın mütekabilen artması için İtal- yanlardan yüksek kontenjarllar alın- Cevdet birkaç ay evvel dükkânını da- ğatıp Mahmudpaşaya giderken elinde ka- lan bir mikdar eşyayı paket yaparak ge- tirmiş ve köselecilerin hiç kullanmadık- larını bildiği vitrine koymuştur. Başla- rından geçen hâdiselerden çok şaşkın biz hale gelen Baruh ve Salamon bunu ilk an- larda hatırlıyamamışlardır. Zabıtaca yapılan tahkikat neticesinda © gece dükkâna bir hırsız girdiği ve bir mikdar deri ile kösele aldıktan sonra vitrindeki paketleri de almak istediği, vifrinin açılmadığını görerek çamlarını kırıp eşyaları altüst ettiği, içlerinde kıy- Mmetli bir şey olmadığını görerek bırak- tığı, deri ve köseleleri alarak çıkıp gitti- | ği anlaşılmıştır. Hemen bütün çarşı esnafının merakla aydınlanmasını beklediği bu hâdise bu şekilde meydana çıkmıştır. Cür'etkâr hir- IMPERİO ARGENTİN ENDÜLÜS GECELERİ TAKSİM Sinemasında (Foto A. A.) mıştir, Bunun neticesi olarak Yumun yeni Türk - İtalyan ticaret anlaşması İta, balık, pamuk, hubüubat, kuru ve yaş sebzeler için İtalya iyi bir mahreç har Hne girmiştir. İlalya ayni zamanda memleketimizden — külliyetli miktarda tütün de alacaktır. Bunlardan başka İ- talyadaki alataklarımızın kısa bir za- man içinde ödenmesi için yeni anlaş- mnada lâzım gelen tedbirler de alınmış. bulunmaktadır. Esasen İtalyadaki ala- cağımız bulunan miktar da iki memle- ket arasındaki ticari münasebatın git- tikçe artmasile günden güne azalmak- olunmuştur. Bu şekil her iki memleket | t4dır, Bir ay evveline kadar İtalyadaki â ak miktarımız 3,5 milyon lira iken bu miktar son aamanlarda fazla itha- lât yapılmasile 2,874,300 liraya düş - Ti r. Bunun da yakın bir zamanda edilmiş olacağı muhakkak gö- Tülmektedir. İtalyan adalarile sahillerimiz arasıns da cereyan edecek mübadelenin bir kısmi da klering yolile yapılacaktır. İngiltere ile o'an ticaretimize aid takas primleri yükseldi İngiltere ile takas muameleleri, son zamanlarda takas primlerinin birden- bire yükselmiş olması yüzünden hayli nıştır. Eylül içerisinde yüzde 35 olan takas primleri şimdiki halde yüz- de 76 ya kadar çıkmiş bulunmaktadır. Bu yükseliş İngilterenin bizden mal almaması ve hususi takas mevzuu olan maddelerin Türkiye bakımından mah- dud olmasından ileri gelmektedir. Bu- na mukabil serbest dövizle çalışan memleketlerden Malta İle Kıbrısa 2/ 8173 sayılı kararnamede mevzuu bah- solan ham kauçuk, pamuk ipliği, de - yi, jüt ipliği, jüt mensucat, kebrako, ba- kır, kalay, kobra gibi maddeler. Için takas muameleleri yapılmağa başlan- mıştır, Yeni anlaşmalarda hususi taka- sa mümkün mertebe âz yer verilmek« şimdi Mahmudpaşada kolonya üzerine'sız zabıtaca aranmaktadır. tedir. v : işın SÜMER ve TAKSİM “Sizme nın emsalsiz filmleri şaheserinin ilk İiraesi şerefine GALA MÜSAMERELERİ Müstesna olarak bu film için programını Cuma yerine ÇARŞAMBA akşamı değiştirecek olan Almanca Nüshası Unutulmıyacak bir harika