1 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— aidatı olarak kesilen © tanbul vilâyetine bağlı bütün kazalar da-! tar. — Nafia Vekâletine gönderilmiştir. Şehir Meclisi bugün ilk toplantısını yapacak Haliçte garin bir vak'a Bir sandalcı müşterisi İtalyan ticaret anlaşmasının tatbikına bugünden İtibaren başlandı Anlaşma hükümlerine göre lehimize 0/0 20 bir fark kabul edildiğinden İtalyaya olan ihracatımız artacak | Bugünkü içtimada riyaset divanı intihabı yapılıp daimi encümen ve ihtisas encümenleri seçildikten sonra ruznameye geçilecek İstanbul umumi meclisi içüncü intihab devresinin birinci yılı ikinciteşrin içtima toplantısını bugün saat on ır. Riyaset divanı intihabı sonra riyaset makamının teklifleri mü « zâkere olunacaktır. Göztepede Zihni Paşa mahallesinde 219| Bumaralı tarlanın ifraz haritası, Ankara caddesindeki yaya kaldırımına zarar ver- diğinden dolayı Novil gaz şirketi aleyhine ikame edilen davanm terkini, ücretle me- Mur ve müstahdem iken vazifesinden ay- rilanlara ücretlerinden yardım sandı, araların sureti İa- desi, hayvan lüşelerinin gömülme tar: istanbulda zirai hastalıklar mücadelesi 998 senesi ilkbaharından itibaren İs - hilinde hububeta ve meyva ağaçlarına â- rız muzır hayvanlar ve hastalklarla mü- temadiyen mücadele yapılmış, çok müs - bet ve faydalı neticeler elde edilmiştir. | Bu meyanda, bütün kazalarda yapılan mücadelede 971 domuz öldürülmüştür. Beykoz, Üsküdar, Kartal, Yalova k»- zalarında zirai hastalıkların önünü al - mak için 28 bin arenud, elma, ayva, erik ağacı aşılanmıştır. Çatalca, Silivri, Bakırköy ve *Yalöva kazlarında çekirge mücadelesi yapılmış- tır. Buralarda 18,500 kilo süfre öldürül - müştür. Bakırköyde çekirge çok mahdud bir sahaya inhisar etmiş, ve geçen yıllara nisbetle yüzde 85-90 nisbetinde azalmış - Yalovada 11 köyde 80 hektarlık sahada yapılan mücadele neticesinde 7 köy ki. milen çekirgeden kurtarılmış ve dört köy de 7,5 hektarlık sahada metre murabbaın- da 3-4 adedine kadar inmiştir. Bu mücadelelerdeki masraflar tama - men vilâyetin büdeesinden yapılmıştır. Bunlardan masada Yalovada. 171,517, Kartalda da 22,500 zeytin ağacı ilâçlan - mıştır, Şehir işleri: Damad Feridin yalısı istimlâk edilecek Bebek ile İstinye arasında yapılmakta olan yol üzerindeki Baltalimanı civarın - da bulunan damad Ferid yalısı müştemi- Itının istimlâkine karar verilmiş ve istimlâk müamelelerine başlanmıştır. Bu- Tanın istimlâk bedeli üç bin iki yöz lira olarak tesbit edilmiştir. Bebek, İstinye yolu 4800 metre uzur- luğundadır. Mühim bbir kısmı 1938 sene- si içinde tamamlanacaktır. Paşabahçe - Beykoz yolunun projesi hazırlandı Otuz dokuz bin Hirelık bedeli keşfi olan Paşabahçe ile Beykoz arasındaki yola aid proje, İstanbul nafia müdürküğü tarafın - dan hazırlanmış ve tasdik edilmek üzere Proje © fasdikten geldikten sonra inşauta başla - nacaktır. Gümrüklerde: İstanbul gümrükler başmüdürü Ankaraya gitti © İstanbul gümrükler baş mildürü Mus- tafa Nuri Anıl, dün Ankaraya hareket et- miştir. Gümrükler baş müdürü Ankarada bir kaç gün kalacak ve İstanbul gümrü- İüne ald işler hakkında Vekiletle te - maslarda bulunacaktır. i Amerika'ılar 10 Dü dair yapılan talimatnamenin tedkiki ve tasdiki, belediye zabıtası talimatna - mesinin küçük deniz nakil vasıtaların! alâkadar eden 210 uncu maddesine bazı kayıdların ilâvesi, manda ve keçi eti sa- tan kasabların «bu dükkânda keçi ve manda eti satılır» diye bir levha asmaları mecburiyeti hakkında belediye zabıtası #namesine bir fıkra ilâvesi, Bakır- iy kazasına tâbi Mahmüdbey ve Yeşil- köy nahiyelerine bağlı muhtelif köy ve tliklerden bazılarının isimlerinin de - ğiştirilmesi, Şilede salı günleri kurul - makta olan pazarın pazar gününe tah « ii, belediye zabitası talimatnamesinin ahırlar kısmına ilâvesi istenen maddeler hakkındaki teklifler ecekt milyon liralık tütün alacaklar Bir müddettenberi Türkiye ve Amerika ticaret heyetleri arasında müzakereleri devam etmekte olan yeni ticaret anlaş- masınm pek yakında ikmal ve imza olu- nacağı tahmin olunmaktadır. Haber aldığımıza göre Amerika birle- şik hükümetleri karşfıklı döviz esası dahilinde bir anlaşma yapmak istemek - tedir, Yeni anlaşma iki memleket ara - sında ticari münasebette mühim inki - şaflar temin edecektir. Diğer taraftan Amerikan memleketimizden 937, 938 ve 909 yılları mahsulünden 10 milyon Türk lirelık tü - tün ve 2 milyon Uralık ta muhtelif mal almağa karar vermiş ve bu hususta Türk tacirlerile temasa geçmişlerdir Müteferrik : Eminönü Halkevi jimnastik salonunun İnşasına başlanacak Eminönü Halkevinin yanına yapılacak tır. Bir iki güne kadar inşaata başlana - cak, 23 nisana kadar altmış bin Jiralık kısım inşa edilmiş olacaktır, Salonun ta- mamen inşasına yüz bin lira harcanacak- tır. Şişli telefon santralının inşaatı ilerliyor Şişlideki telefon santral: inşaatı iler - lemektedir. Nafia Vekâleti santral binası ile cadde arasında bulunan arsa ve binayı istimlâke karar vermiştir. Bu suretle san- tral binası caddeden görülebilecektir. Fatih Halkevinde biçki ve dikiş dersleri gösterilecek Fatih Halkevi bu'yıl biçki, dikiş, nakış ve beyaz iş dersleri açmağa karar ver. miştir. Bu derslere her istiyen bayan de- vam edebilecektir. Derslere bu hafta içinde başlanmış olacaktır. Harf inkılâbına aid pullar satışa çıkarılacak İsviçrede bastırılmış olan harf inkılâ - bına aid 100,000 pul, yarından itibaren satışa çıkarılacaktır. Türkkuşu talebesi Ankaradan döndüler Cumhuriyet bayramındâki törene iş - tirak etmek üzere 57 si İstanbul ve 27 si Edirnedn olmak üzere 84 Türkkuşu tale- besi bu sabahki trenle şehrimize gelmiş- lerdir. Kontrol dairesi liman hanına taşındı İktısad Vekâleti İstanbul kontrol dai - resi dün dördüncü Vakıf hanından Li - man hanına taşınmıştır. İdare burada bü- yük bir lâboratuvar tesis edecekti: Turan Tiyatrosu Halik snn'nikâre Neşid oku» yöcu Semiha Mişel vap yetesi birlikte TAYYAR ZADE Kemedi 3 P, Dans Selo Düst fırmaları| tarafından denize atıldı Evvelki akşam Halicin Eminönüne ya- kım bir mahallinden: — Yetişin can kurtaran yok mu, beni boğuyorlar. Feryadı yükselmiş ve feryadı duyanlar sahile toplanmağs, santdalcılar kürekle - rine asıhp istimdad sadalarının geldiği tarafa doğru ilerlemeğe lardır. Fakat tam bu sırada ağır bir cismin de - nize düşmesinden mütevellid bir gürültü duyulmuş ve bir adamın pek 9z nek bilmesine rağmen canla başla kurtulma « İğa ve sahile çıkmağa çalıştığı müş- tür. Biraz sonra kollarında ve: bacakla: İrındaki kuvveti tükenen bu adam tam kendisini mukadder âkibetine terkede - ceği sırada sandalcılar tarafından kur - tarılarak sahile çıkarılmıştır. Çok su yutan ve yar: baygın bir hal de bulunan bu adamı sandalerlar tanımış. Jar ve onun her gün beraber çalıştıkları sandalcı Dursun olduğunu görmüşlerdir. Zabıta tarafından İlk müduvat: yaptır: lan Dursun, yavaş yavaş kendine gelmiş ve başından geçenleri anlatmağa başla - mıştır, — Eminönünde müşteri bekliyordum. Refakütinde genç ve güzel bir kadin bu- lunan bir adam sahile geldi. Ve bir saat kadar sandalla denizde dolaşmak İste - diklerini söyledi. 70 kuruşa pazarlık et- tik ve sandala binip yan yana oturdular. Sahilden henüz iki sandal boyu aynl » mıştık ki, erkek durmamı söyledi. Pek | tabii olarak ben de bu emre itsat ettim. | O zaman bana: — Sen sahile çıksan da biz kendi ken- dimize dolaşsak olmaz mı? dedi. Hayli sarhoş olan bu adamın kadınla yalnız kak mak istemesindeki maksadı anlıyarak ra- zı dimadım. Böyle olmasa bile, bilmedi. Bim, tanımadığım bir adama nasıl sandal teslim edebilirdim? Onun red ce « vabı verdim, Fakat o ısrar ediyor, her halde gahile çıkmamı istiyurdu. Çıkardın, çıkmazdın derken, bu adam sürüne sü - rüne yanıma yaklaşmağa başladı. Gözleri müdhiş bir surette parlıyordu. «— Madem ki bana itaat etmiyorsun; kuvvetli kolları ile beni kucakladı, işte bu sırada ben de bağırıp istimdad etmeğe başladım. Fakat bu feryedım onu kor - kutmaktan ziyade cör'etini arttırdı ve be- ni kaldırıp denize attı, Sandale: Dursunun bu ifadesi üzerine faaliyete geçen zabıta bir kac dakika son- ra yanındaki kadınla denizde dolaşmak- ta olan adamı yakalıyarak karakola gö- türmüştür. Yapılan tahkikat neticesinde suçlunun Unkapanında oluran o mavnacı Mehmed ve kadının da o civarda mukim ye olduğu anlaşılmıştır. Tahkikata de. Memleketçe iyi tanınmış va herkesce se- İvilmiş olan Köksal ailesinden tüccar ve ga- #etemizin bayli Vehbi Köksalın yeğeni Falka | Kölesalla münevver gençlerimizden meyva İmümune fidanlığı fen memuru Halid Asalın İ nişan #örenleri yapılmıştır. Törene dör - İdüncü umum müfettişi, vali ve daire relile- rile birçok zevat iştirak etmişlerdir. Tara- feyni tebrik ederiz. “VIVA VILLA'S” GREAT STAR Sesturingi DENNIS O'KEEFE JOKEPM CALLELA » LEMES ETONE Sur xmats Bitme Gula Mayer. ALKAZAR Sin Türkiye ile İtalya arasında 15 ilkteşrin tarihinde Ankarada imzalanan yeni tica- ret ve tediye anlaşmaları bugünden iti- bâren mer'iyet mevkiine girmektedir. Yeni anlaşma hükümlerine göre Tür - kiye ve İtalya mahsul ve malları, müte- kabilen ihraç edileceği gibi, ayrıca genel idhalât rejimi kararnamesine göre de Türkiyeden ihracat yapılacaktır. Anlaş- mada idhalâtımızla ihracatımız arasında lehimize yüzde 20 fark kaydı da vardır, İyani mabsullerimizden İt İcak ihracatta yüzde 20 fi lecektir, İtalya menşeli mallar hakkında da mer'i 2-7005 sayılı genel idhalât reji- İmi kararnamesinin ikinei madöesi hü - | kümleri tatbik olunacaktır. Evvelce kon- İtenjana tâbi olarak İtalyadan gelen bilü- mum mallar bundan sonra hiç bir tahdid İve takyide tâbi olmadan menileketimize İ girecektir. İtalya ve Türkiyeden ihraç e- dilecek mallara salâhiyetli makamlarca İ verilmiş birer menşe şahadetnamesi ter- fik edilecektir, Bu şahadetnamelerin ik:n- ci müshaları alâksdar idhaldtçı gümrük tarafından demgalandıktan sonra Mer - Bankasına, yahud İtalyan klering ens titüsüne tevdi olunacaktır. o Anlaşmıya bağlı listelerde yazılı kontenjanlar altı aylık olarak yarı yarıya tevzi edilecek - tir. Mevsimlik mallar ayrı bir taksime tâbi tutulacak, birinci altı ayda kulla - nılmıyan kontenjanlar ikinci altı aylık Bsteye ilâve olunacaktır. İdhal edilen mal bedevleri, tarih sıra - sile ve klering yolile ödenecektir. Borçlu idhalâtçı, ancak alâkadar ihracatçı pa - yasına tahsil ettiği anda borcundan kur- tulabilecek, ibu müddet zarfında vukua farklar idhalâtçıya aid olacaklır. Mal mübayaa etmek Üzere avans suretile kle- ring hesablarıma, ancak alikadar iki kle- ring müessesesinin muvafakatile para yatırılabilecektir. Memleketimizden on iki ada ile ve Trablus ve Bingaziye ih - raç edilecek senelik kontenjanları mu « ayyen Türk menşeli sigala yağı, pirina kuru Üzüm, fasulye, mercimek, nohut ve İjimnastik salonunun kazıkları çakılmış» ben de eni burada boğacağım. diyerek, | diğer kuru sebzeler, canlı ve kesilmiş hay- gelecek kur tahavvüllerinden mütevellid | | yanların bedeli yeni anlaşma hükümleri» ödenecektir. suretle Türki iç edilecek On iki ada ile Trablus ve Bingazi menşeli mum malların bedeli de bu anlaşma hükümlerine göre verilecektir, Yeni anlaşmada İtalyaya ihraç edilecek i mallar için yüksek kon tenjanlar temin olunmuştur. Memileke « timizden İtalyaya bilhassa yumurta, taze balık, pamuk, hububat, kuru ve yaş seb- zelerle tütün ehemmiyetli mikdarda ih- raç olunacaktır. Anlaşmalar 30 haziran 1940 tarihine kadar mer'i kalacak, üç ay evvel fesihleri ihbar edilmediği takdirde senelik devreler kendiliklerinden tem « âid edilmiş olacaklardır. İtalyadaki bloke paralar Yeni ticâret ve tediye anlaşmasından sonra Türk tacirlerinin evvelce İtalyada kalmış olan bloke parslarının devlet he- sabına defaten kendilerine tediyesi ka rarlaştırılmış ve bu hususta Cumhuriyet Merkez Bankasına emir verilmişti, Ban- ka tarafından bu paraların tediyesine bu- günden itibaren başlanacaktır. Bulgaristana da balık ihracına başlandı Son günlerde sahillerimizde külliyetli mikdarda torik ve palamut balıkları tu- tulmakta ve ihraç edilmektedir. Yuna - nisten ve İtalyadan sonra Bulgaristan da memleketimizden taze balk almağa baş- lamıştır. Düri piyasada 20 kuruştan 20 bin İçift torik ve 5-7 kuruşlar 170 bin çift pa- lamut satılmış, Yunan ve İtalyan vapur. ilarma yüklenerek ihraç olunmuştur. Çile yün ihtikârının önüne geçilecek Son zamanlarda piyasada satılan yün çilelerinin gramlarının düşürülerek faz- la fiatlarla satılması üzerine Ticaret ve Sanayi Odası, piyasada tedkikler yapmış ve bu hususta bir rapor hazırlıyarak İk « tısad Vekâletine göndermiştir. Vekâlet bu #htikârın önüne geçmek için icab eden tedbirleri alacaktır. SUMER senmi (DEANNA DURBİN ) in billur sesin- den sonra SCALA de MİLAN'ın en büyük tenoru altın sesli TiTO SGHIPPA'yi YAŞAYALIM Filminde dinleyeceksiniz. Bu filmdeki musiki ve şarkılar her tarafta parlak muvaffakıyet kazan- maktadır. Yerlerin evvelden aldırılması rica olunur. Sinemamızın bu mevsim için kazırladığı harika Filmlerinden birincisi ve beş büyük yıldızın beraberce çevirdiği Metro Goldwyn Mayer Film Şirketinin en büyük Şaheseri ; ARIZONA BIL Baş Rollerde: WALLACE BEERY - VİRGİNİA BRUCE - JOSEPH CAL- LEİA - LEWİS STONE - BURUCE CABOT YARIN Matinelerden itibaren emasında Başlıyor. RIDES AG