10 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

| | | | l M — Turizm Ofisi Istanüula seyyah celbi için teşkilât vücude getirecek Bu teşkilât turistleri şehirde yeni alınacak otokarlarla gezdirecek ve İstanbulun lerini ve eğlence yerlerini gösterecek Seyyahlar şehrimizin tabif güzelliğine rağbet ettikleri gibi tarihi yerleri, cami- leri, müze ve surları gezmekten de ziya- desile zevk almaktadırlar, İstanbul belediyesi turizm şubesi sey- yahların tarihi âbidelerimizi görmelerini temin etmektedir. Dahiliye Vekiletine bağlı olarak teşek- kül eden Turizm Ofisi ayni zamanda da - hilt turizmi de temine çalışmaktadır. Memleketin dört bucağında oturanlar İs- tanbula gelmek için can attıkları halde seyahatleri organize edecek teşekkülerin Mmevcüd olmaması yüzünden ba arzuları- ni tatmin edememektedirler, Turizm O- fisi İstanbula diğer şehirlerimizden sey- yah celbetmek için bir teşkilât vücude getirecektir. Şehir işleri: Asri mezarlık gelecek seneye bitirilecek Asri mezarlığın inşaatı devam etmek - tedir. İnşaat bu sene ikmal edilemiyece- Hinden buraya ölülerin gömülmesi ancak gelecek seneden sonra kabil olacaktır. Üsküdar adliye binası yakında münakasaya konulacak Bir müddet evvel yanan Üsküdar adli ye binası, inşaatının bugünlerde müna - kasaya konulması takarrür etmiştir. İnşaat, Nafla Vekâleti tarafından yap- ftırılan yeni projeye göre olacaktır. Bu projeye göre, bina iki buçuk katlı ve ceb- besi geniş olacaktır. Yeni binanın elli bin Eraya yapılabileceği tahmin edilmekte - dir, Denizbank Adaların suyunu temin edecek Adalara su verilmesi etrafındaki te şebbüsler devam etmektedir. Denizba: elinde bulunan su tankları ile suyun to - nunu 40 paraya Adaya kadar getirmeğe Mmuvafakat etmiştir. Adalarda bulunan es- ki su mahzenleri tamir edilerek bu işe tahsis edilecektir, Mahlüt yağlar tahlil ediliyor Mahlüt yağlar hakkında Sıhhiye Vekâ- leti İstanbul belediyesinden malümat is- temişti. Kaymakamlıklar, mıntakaların - da mahlüt yağ imal eden fabrikalardan topladıkları nümuneleri — kimyahaneye göndermişlerdir. Bu yağların tahlili bi - tirildikten sonra hazırlanacak rapor, gene bu yağ nümuneleri ile beraber Sıhhiye Vekâletine gönderilecektir. Evlerimize bırakılan fitre xarflarına gelmesile, genç pilotlarımızın ve — kırıl - maz kanadlarımırzın sayısı artacak, Kızıt- ayın bülün felâketlere yetişme kudreti çoğalacaktır. Denizbankın yaptırdığı motör denize indirildi Denizbankın Haliçteki fabrikasında De- niz Ticareti Müdürlüğü içın yaptırılan hizmete mahsus motör dün Raliçte de - Hize indirilmiştir. Motörün ilk sürat tecrübeleri dün ya - tabif güzelliklerini âbide- İstanbul belediyesi hariçten vâki olan İzeyyah akınını ve Turizm Ofisinin İstan- bula dahilf seyahatler tertibi için teşeb -| büsler yapmakta olduğunu nazarı itibara alarak, turistleri şehirde gezdirmek, on- lara İstanbulun tabif güzelliklerini, eğ - lence yerlerini, tariht âbidelerini gös! mek için bir teşkilât vücude getirecektir. Avrupadan şehirde işletilmek için oto - büsler alındığı sırada yirmi kadar oto - İ|kar getirilecektir. Otokarların içinde ş0-| för ve biletçilerden başka şehri İyi tanı « n tercümanlar bulunacak, seyyahlara nbul hakkında izahat vereceklerdir. İçinde yirmişer kişi bulunacak otokar -| larla şehir baştan başa bir program da - hilinde gezilecektir. Müteferrik : Denizbankın müsabaka imtihanına | 280 genç iştirak etti Denizbankın Avrupaya tahsile gönde- receği orla mekteb mezunları için açııgı1 müsabaka imtihanı dün bankanın Ha -| Hçteki atelyesinde yapılmıştır. İmtihan- lara 280 orta mekteb mezunu genç gir -| miştir. Bu tmtihanlarda muvaffak olan | telebeler muayyen bir staj devresinden | sonra Avrupaya gönderileceklerdir. Deniz işleri : Dün yeniden Etrüskün sürat tecrübeleri yapıldı Bir kaç gün evvel İstinye doklarına çe- kilen Denizbankın Etrüsk vapurunun dün | Marmarada sürat teerübeleri yapılmış - tır. Bu tecrübelerde Denizbankın fen he- yeti de hazır bulunmuş ve vapurun 10 mil sürat temin ettiği görülmüştür. An- cak tecrübeler henüz bitmiş değildir. Var pur yarın mutad Mersin seferini yapacak ve bu esnada fen heyeti de vapurda bulu- narak sürat tecrübelerine devam oluna - caktır. Bebek iskelesinin yeri değiştirilecek Şirketihayriye Bebek iskelesinin yeri- ni değiştirmeğe karar vermiştir. Şımdiki iskelenin bulunduğu sahanın sığlık oldu- Bu anlaşılmış ve iskelenin eskı yerinde ılması muvafık görülmüştür Toplantılar : Yüksek iktısad ve ticaret mektebi mezunları cemiyeti kurs ve | kütübhane açacak | — Yüksek iktısad ve ticaret mektebi mezun- |ları cemiyeti âzasının ilmi ve nazar! malü - matını arttırmak gayeslle geniş bir Kütüb - hane tesitine ve Hisan kursları açmağa ka - Tâar vermiş, bu huszusta faaliyete geçmiştir. Cemiyet relsi, hâmileri bulunan Başvekil Ce- | Jâl Bayara müracaatla kütübhane için yar-| dımlarını rte& etmiştir. pilmiş ve iyi neticeler elde edilmiştir. | Tecrübelere bugün de devam edilecek ve İmotör yarın Denizbank tarafından Deniz Ticaret Müdürlüğüne teslim oluna - caklır. Belediye çöp işini halle karar verdi Çöplerin denize dökülme- sinden ve yakılmasından vazgeçildi, bunlar gübre olarak tarlalara verilecek 'Temmuz ayında Viyanada toplanmış ©- lan beynelmilel çöp kongres'inde bir çok kararlar verilmiş ve temizlik işlerindeki beynelmilel veçhe gözden geçirilmiştir. Çöp kongresinde bulunan murahhasları -| raz bu hususta hazırlıyacakları - raporu yakında Dahiliye Vekâletine görderecek- lerdir, Şehrin sıhhi vaziyeti ile yakından | alâkadar olan Sıhhiye Vek. çöp kal - dırma işlerini bir an evvel yoluna koy- mak için İstanbul belediyesinin bir an| evvel karar vermesini istemiştir. İstanbul belediyesi Avrupadaki çöp kaldırma işlerini tedkik etmiş ve bu ted- kikler neticesinde çöp yakma fırınlarına rağbet edilmediği tesbit edilmiştir. Bu sebeble İstanbul belediyesi çöp fırını | yaptırmaktan vazgeçmiştir. Bundan bir müddet evvel Çek fırmalarından birinin İstanbulda çöp fırını açmak için yapmış olduğu müracaate yakında cevab veri - lecektir. Avrupada, bilhassa Almanyada çöpler | yakılmadığı gibi deniz kıyısındakı şehi lerde denize dökülmemektedir. Alman çöpün içindeki maddelerin hepsinden is- tifade imkânlarını bulmuşlardır. İstan - bul belediyesi çöpleri denize âökmekten vazgeçecek, çöp fırınları da yapılmıya- rak şehrin çöpleri tekrar karaya gömüle- eektir. Ayni zamanda çöplerden toplan - dıktan şonra azami ette istifade im « kânları gözetilecek, içinde bulunan bez, | kâğıd, kemik vesair bütün maddeler çı- karılıp alındıktan ve her biri istifadeli şekle sokulmak üzere ayrıldıktan sonra geriye kalan kısım gübre olarak tarla - lara verilecektir. Çöplerin içindeki mad- deleri ayırmak için Avrupadan lâzım ge- len makineler alınacak ve yenı bir teş - kilât vücude geti cektir. Belediye, bu hususun temini için neler yapılabileceğini ve yapılması lâzım geleceğin! bir raporla Vekâlete bildirecektir. Her gün İstanbul- dan yedi yüz metre mikâbı çöp denize dö- Çöpler denize dökülmed'ğı ve içindeki | ” maddelerden istifade edildiği takdirde her sone belediyeye altmış bin lira vari. Sadakai fıtır İstanbul Müftiliğinden: En iyi 15 24 İyi | 4: 20 Buğdaydan Arpadan Üzümden s4 67 Hurmadan 00 1133 Yurdumuzun hava müdalajisı esbabını temin hususunda pek meşkür mesalsi görülmekte olan ve aldığı teberrmatı Kı- mlay ve çocukları Esirgeme Kurumu gi- bi hayırlı teşekküllerle paylaşan — Türk Hava Kurumuna ber veçhile yardımda bulunmak mühim bir vazifemizdir. Bi naenaleyh bu babda Diyanet İşleri Re- Kaliği tarafından verilmiş olan fetva muclbince sadakal fitir ve zekât ile mü- kellef olanların - havadan gölecek teh- Hkelere karşı yurdumu milletimizi korumak uğrunda pek feyizli ve devamlı bir surette çalışan - mezkür Türk Hava Kurumuna yardımda ve bu vesile ile de memleketimize —hizmette — bulumulması Tüzumu sadakal fitrin nev'i ve mikta- Tile beraber Ilân olunur, Bu akşam SARAY ve iPEK Fazla mikdarda Üüzüm ve İncir Satiş ve ihracı fiatlar KES) 1 sağlamlaştırdı Mevsim iptidasından şimdiye kadar Almanyaya 30.427 ton üzüm ve 7.990 ton incir ihrac edildi Şehrimizdeki alâkadar iktısadi dai - relere gelen malümata göre, bu yıl E - ge mıntakasında ihraec mahsullerimi -| zin satış ve ihrac vaziyetleri fevkalâ - de memnuniyet verici bir vaziyette - ir, Mevsim iptidasından şimdiye kadar Ege mıntakasında satılan üzüm mikda- Ti 55.000 tona yaklaşmıştır. İncir sa - tışı borsa kavıdlarına göre 135,000 çu- val yani 15 660 tondur. Fakat incir sa- borsa kavıdlarından harle — olarak m mikdarlara yükselmiş bulun - maktadır. Almanya bu sene memleketimizden mühim mikdarda üzüm ve incir mü - bavaa etmiştir. Mevsim — iptidasından simdiye kadar Almanvaya ihrac edi - len üzüm mikdarı 30.427 ton, incir mik darı ise 7.990 tondur. Hâlen Ege mın - takasında henüz satılamıyan üzüm mik darı 20,000 ton, incir mikdarı da 12-13 bin tondan ibarettir. Mahsulün piyasa- da azalması ve fazla ihracat yapılması rı çok — sağlamlaştırmıştır. Son #ünlerde her numara — üzümlerde bir kuruşluk bir yükseliş kaydedilmistir. Karabik fabrikalarım kuran şirket müdürü Ankaraya gitti Evvelki gün Londradan şehrimize gelen ç ve demir fabrikalarını kur- makta olan Brassert şirketi müdürle - rTinden M. Milis dün akşam Ankaraya harcket etmiştir. M. Millis Ankarada, mart — ayında kısmen ve temmurz ayında tamamen İş- lemeğe başlıyacak olan Karabük fab- rikalarında bir müddet İçin Türk mü - hendis ve İsel'erile birlikte çalışacak o- lan İngil!z eksperleri hakkında ve yas pılacak olan teşrik! mesainin — şekline dair Sümerbank erkânile görüşmelere de bulunacaktır. İsveçle yeni bir ticaret anlaşması yapı'acak Türkiye - İsveç arasındaki anlaşmasının feshinden sonra iki mem« leket arasında yeni bir ticaret ve te « diye anlaşması akdine karar verilmiş ve bu hususta hi lıklara başlânmış < tır, Yeni anlaszma hakında ihracatcıla « rırtızın dilekterji Türkofis — tarafından tesbit edilecek ve bir rapor halinde Ve« kâlete gönderilecektir. Dünkü piyasa hareket'eri Dün Ticaret ve Zahire borsasında e- saslı bir muamele olmamıştır. Iğdırdan şehrimize gönderilen 1500 balya mik- darında uzun Jifli pamuklar kilosu 40 kuruştan yerli fabrikalar tarafından sa tın alınmıştır. Dün piyasaya Anadoludan buğday gelmemiştir. Eskiden gelen mallar ta « mamen satılmıştır. Birkaç gün zarfın- da piyasaya az veya hiç mal gelmediği takdirde, bir hafta evvel fazla mevru- dat dolayısile 4,80 kuruşa kadar düş « müş olan buğdayın geçen sene bu ay « laröa alduğu gibi 5,5 kuruşa kadar yük selmesi muhtemel görülmektedir. Alman firmaları dün piyasamızdan iyi fiatlarla muhtelif mıntaka pamuk « larından 200 ton kadar mübayaa et « mislerdir. Son günlerde Amerika ile yapak ve tiftik muameleleri yapılmaktadır. A - merika takasının yükselmesi dolayısı « Je bu memlekete tiftik ve yapak gön « dermek mümkün bir hale gelmiştir. istanbulun yeni sinemasına dair haberler... Beyoğlunda büyük bir sinemanın yapıl - makla olduğunu bundan bir müddet — evvel okuyucularımıza bildirmiştik. hız ile çalışıları bu sinema hak- n daha fazla malümat verebile- Binemanın sahibi bulunan memleketimi - zin genç ve en değerli sinemacılarından Bay âl (Lâle alneması) — ismini koyduk. 1500 büyük bir konfor e istlab edebilecektir. Sinemamızın Inşaatı biraz gecikti. Fakat| (Lâle) yi değli yalmız Türkiyenin, fakat bü- tüa Balkanların en modern, en lüks ve en mükemmel sinenası yapmak için geceli gün| düzlü çalışıyoru: Duvarlarinı süsliyecek olan ceviz lambriler | ile en ağır kumaşlar fabrikalarda büyük bir| Hina Ne hazırlanmaktadır. Sinemamızın maktnesi en son iead edilen bütün terakkiyatı Ihtiya etmektledir. Bu sas makinesinden daha mükemmel, daha fenn! makine olmadığını iddia edebilirim. Bunun montajı için hazırlanmaktayız Sinema safonunun İnşasında akustik ka - yetinden filmlerdeki sesler çok tabil bir su « ecekti amızm bir yeniliği daha vardır ki mra bartibalıdır. Otomatik tertibat etimizde iik defa olarak tatbik edile tedir. Gayet mükemmel makineler vasi- tasile sinema selonunun havası her — saniyş temiz tutulacak, değistirilebilecektir. Beyir « eliler dalma saf ve temiz bir hava teneffüs edebileceklerdir. Bilâmübalâga — diyebilirim kl Avrupa ve Amerikadaki en yeni tertibat ve tesisat aye nen Lâle slinemasında yer almıştir. Göstereceftmiz filmlere — gelince: Bunlar da en mutena filmlerdir. Avrupa ve Ameri « kamın en güzel filmlerini seçtik. İsimlerini bilâhare bildireceğimie filmlerimize halkı « gi şimdiden İtimad. edeblllr. Yegine arzumuz (Lüle) sinemamızın İs « tanbulumuza Hâyık, halkımızın teveccöhünü çeken bir sinema olmasıdır. Bu hususta hig bir fedakârliktan kaçınmıyacağız, — şimdiye kadar da kaçınmadık. Yenilikler bunlarla kalmıyor.. Bir çokla« mi daha var. Pakat bunları sayın halkımıza bir sürpriz olarak saklıyoruz. ginemamız haxkında yakından alâka göse Adelerine son derece Tlayet edilmletir. Cerek teren sevgili (Bon Pasta) mtza bu arada şilk- ranı kendimize bir borç biliriz. bu cihetten gerekse sex makinemizin fatki - e SUM akşam F' E R Sinemısında q. Cidden büyük bir şaheser olan ve bilhassa kadınların görmesi lüzımgelen ASRİ BATAKHANELE Mükemmel Fransız filmi Baş Roilerde : büyük bir alâka ile takib edilmiştir. ALBERT PREJEAN ve DET A PARLO Sinemalarında Tı_ııiıiııiyle memleketimize ve ait olduğu sahneler Milo adasında çekilen AYNAROZ KADISİ Baş rollerde : Behzat - I. GALİP - Emin Belli - Halide - Mahmut - Şevkiye - Muammer H AZIM - VASFİ G Nuzaralı koltuklar her iki sinema gişesinde satılmaktadır. Telefon : İpek 44289 Saray 41656 FE L OA HS OEPLER DA