8 Ocak 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Ocak 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

© Orta Avrupada vaziyet | Hiller, Bekle Sv İzm yeniden karışıyor... Leh ajansı Çeklerin kısmi seferberlik yapmakta olduklarını iddia ediyor te 7 (M4 ji bildi » yede (Macar ajansı açlerin Munkacs'a tecavüzleri hâ - Maş dolayısi Macarislanın Prag derek tgz! hariciye nezaretine gi Bam, orada hariciye nazırı Şvalkovski tür ina hareket eden Krno'yu görmüş- küme lahaigüzar Krno'ya Peşte hü- vin bir notasmı tevdi etmiştir. ie seyi alan Krno, olan hâdise - Çek vine teessürünü bildirmiş ve hükümetinin fikrine gö - man mahalli bir hâdise teşkil et - önü Tağmen, eğer varsa tecavüzün Yükyg, Ezmek üzere hadise mahalline den, Tü'beli bir kurmay sübayı gön Tildiğini bitrimiştir. Maç hükümeti bu hâdisenin bir Deh, > Cekoslovak muhtetit komis - bul tarafından tahkik edilmesini ka- etmiştir. P Komisyon toplandı abin I(AA) — Son hâdiselerin se- tap, srarlırmağn memur Çek - Ma- anı htelit komisyonu saat 13 te top "AI Yapmıştır, Askeri harekât yete 7 (A.A) — Macar ajansı Or: klanı sacs civarında Klastromalja ya- kir, a yeniden Çek askeri hare - az ölmektedir. Bu harekâtın Var Talya ikametinde kıtaat naki; için Mn 2 peri üzerinde bir köprü in - Matuf olduğ wanlaşılıyor. Kastamoni Çankırı yolu açıldı Ankara 7 (riususi) — Son kar firtma Mala yanan Kastamonu - Çankırı yolu Har anlar altında kalan otobüs kur- arm Yol açılırken bir de cesed bu- Çinlilerin yeni Mmuvaffakiyetleri Yagiz Kon 7 (AA) — Çin ajansı or; tai Vilâyetinin cenubundaki Lin- Vi, Muharebeler oşiddetlenmiştir. tile Lİ sehrinde iki istikametten Yapılar sermektedir. Çinliler kaçan taarruz düşmanın tem hezime- Sen-Kin.Svang şimaline kadar Taşi nişlerdir. “Şan'daki Çin Kkıfaatı birbiri sa Ku » San, Huang'Şuen ve Vila, Yİ iskal etmişlerdir. Kuangtung dei, e 'Tsen - Çeng havalisinde dn ç, “Er parlak bir muvaffakiyet el- © Kaş dir, 1300 Japon ölmüştür. Mara, çin - Şengfin istirdadından erdi ler Manung - Gov'u da işgal Rün p, İN: Son zamanlarda iki düş - ş da imhu edilmiştir. “2 Anh pi imhw edilmiş Mkygeci vilâyetinde Çinliler birbiri N Kaya ne *# Çeng ve Liu - Ain'i ; a pa istikametinde ileri ? #m etmektedir. Buralarda Dana lan Siddetli muharebelerde Ja- eriş, Sündiye kodar 2,000 ölü vermiş men irde Ta ella 91 $ (ususiy a a) Sahe Vilâyetin 938 yılı Yüzde milyon 64,000 Tiradır. Tah 19 artma vardir, AAy. km Çeko; kelime Çekoslovak hükümeti ere ve posta telgraf dal- slovak isminin bundan böy Arasında bir tire ile «Çek- de yazılacağını bildir - Varşova 7 (A.A.) — Pragdan Pat a jansma bildiriliyor: Pragın iyi haber alan mahfellerin - de dolaşan bir şayiaya göre Çekoslo - vakya hükümeti fen kıt'aları mütehas - sıslarını şahsen davet etmek suretile kısmi! bir seferberlik yapmaktadır. Polonya hududunda Prag 7 (A.A.) — Gazeteler, Polonya“ nın 'Teşen civarında kıt'alarını tahşid ettiğini haber vermekte ve Çek hu - dudları civarında altı piyade ve süvari alayı ile 10 makineli tüfek müfrezesi bulunduğunu tasrih eylemektedirler. Fransızlara göre o“ Paris 7 (A.A — Münkacs hâtlse- sinden bahseden Liberte gazetesi di - yor ki: Almanyadan #k gelen intıbalar, Ber inin bu hâdiseden gayrimemnun bu - Yunduğu ve kendisini sıkıntılı bir va - ziyetle hissettiği merkezindedir. Fil » hakika herkesin bildiği gibi Çekoslo - vakya geniş bir surette Almanya ta - rafından himaye edilmekte ve ilham al maktadır. Almanlarla Slovaklar arasmda Berlin 7 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Son zamanlarde Slovakyada Alman larla Slovaklar arasındaki münasehet- lerin vahim bir şekil aldığı görülmek- tedir, Bazı Alman gazeteleri Başvekil Tisso'nun «mevsimsiz» ve fena hazir - lanmış bir tahrir nüfusu yaptırmış ol- masını infiaile karsâamaktadırlar. Kral Karoi Prens Pol ile görüştü Londra 7 (Hususi) — Bükreşten bikdi- riliyor: Romanya - Yugoslav hududundaki ma- likânesinde avlanmakta olan Romanya krali Karol, bugün hududdaki bir ka - ssbada Yugoslavya saltanat naibi Prens Pol ile görüşmüştür. İngiltere bankası müdürü- nün Berlindeki temasları Berlin 7 (A.A) — İngiltere bankası müdürü Montagu Norman, dün öğleden sonra Relehsbang erkân'le uzun bir mü- Tâkat yapmış ve akşam Bale'e hareket et- miştir, Bankaların bilânçoları tetkik edildi Ankara 7 (A.A) — Büyük Millet Mec lisi bütge, divanı mubasebat, Iktisad) maliye ve ziraat encümenleri azaları bu- gün hükümet murahhaslarının iştirskile Türk Cümhuryet, Ziraat Bankası, Eti- bank, Sümerbank umumi heyetleri ha - Tirde toplanmışlardır. Büyük Millet MecBsinde öğleden önce ve sonra âktedilen bu toplantılarda mez- kör Bönkaların yıllık bilânçoları tetkik eğilmiştir. Bir Rus tayyaresi Japon toprakları üzerinde uçtu Tokyo 7 (A.A.) — Domei ajansı bilee- | riyor: Bir Sovyet tayyaresi Sahalinin ce-| nubunda Japon topralkarı üzerinden bir kaç defa uçmuş ve nihayet Sovyet hu » dudunun 90 kilometre cenubunda yere| neler görüştü ? Paris 7 — Hitler - Beck görüşmesi hak- kınön, Le Jour gazetesinin Berlin muha- biri gazetesine şunları bildiriyor: Son Berehtesgaden mülâkatına bütün ehemmiyetini veren keyfiyet budur: Po- Tonya - Almanya münasebetleri, ya iyi » Teşecek veyahud da daha ziyade fenala - şacaktır. Her halde bugünkü vaziyette kalmasının imkânı, hiç bir bakımdan mevcud değildir. Bayan Tuboui, Osuvre gazetesinde di - yor ki: Gece yarısı Mürmihten aldığımız haber- lere göre, Almanlar, bu görüşmedn bil - hassa memnuniyet izhar etmektedirler. sını değiştirmiyeceğini ve Litvinof seya- Hitler, Polonyanın kat'iyyen politika- hatinin vukua gelmiyeceği teminatını ak muştır, Beck, Dantz'g bahsinde Hitlere çok mü him fedakârlıklarda bulunmuştur. Roma 7 (A:A.) — D. N. B. ajansının muhabiri bildiriyor: Beckin Hitler ve Ribentropla yaptığı görüşmeler burada büyük bir alâka ile takıb edilmiş, fakat hiç bir zaman bir Egede zelzele devam ediyor Çandarlıda yeniden 11 ev yıkıldı İzmir 7 (Husus!) — Fasrlalı surette de- vam etmekte olan zelzele dün gece saat 20,30 da Dikili kazası dahilinde şiddetle hissedilmiştir. Çandarlı halkı korku ile sokaklara fırlamıştır. Oldukça şiddetli olan sarsıntıda yeniden on bir ev yıkıl- mış, jandarma dairesinin de duvarları çatlamıştır. Açıkta kalanlar gecelikle di- ğer evlere taşımmışlardır. Kızlay ilk yar- dım olarak 600 lira göndermiştir. Belediye kooperatif'nde yolsuzluk olduğu ihbar edildi İstanbul Belediyesi memurlarının yi- yecek ve yakacak ihtiyacını ucuzca ve kolaylıkla temin etmek için teşkil edil. miş olan -İkooperatif muamelâtının epey bir müddettenberi yolunda gitmediği hakkında şayislar dolaşmakta idi. Altı ay evvel kooperatif muhasebecili- ğini yapan zatın istifası üzerine artan bu sansasyon mah'yetini almamıştır. Edirnede bir bina çatısı çöktü, | amele öldü Il kişi yaralandı Edirne 7 (Hususi) — Burada Aziz İş - bilenin sinema olarak tamir ettirmekte olduğu bine çatısının iskeleti yağmurla- Tın tesirile yıkılmıştır. Enkaz altında ka- lan amelelerden İbrahim ölmüş, 8 kişi hafif, 3 kişi şğır surette yaralanmıştır. Hâd'se muhitte teessür uyandırmıştır. Ankarada » * Bir cinayet Ankara 7 (Hususi) — Bugün öğleden sonra Haik sineması önünde bir hâdise olmuş, Çorumlu Hasan adlı bir genç Bendderesinde yedi numaralı umumi ev- de sermaye Abdullah kızı Ayselin üze - rine saldırarak elindeki sustalı çakı ile başından yaralamıştır. Zabıta Hasanı Ya-| kalamış, yaralı hastaneye kaldırılmıştır. | Hösn Aysel ile uzun zamandınberi ta- nştığını ve bir kaç gün evvel Ayselin kendisini tahkir ettiğini ve iğbirar ne - ticesi onu yaraladığını söylemiştir. Yeni Suriye yüksek komisyonu Berutta Paris 7 (Hususi) — Fransanın Suriye ve Lübnan yüksek komiseri Püho, bu * gün tayyare ile Beruta varmıştır. Yüksek komüisr, Beruttan Şama gide » cektir. Kaymakamlar arasında tayin ve nakiller Ankara 7 (Hususi) — Mucur kayma kamlığına Lâdk kaymakamı Raul Sü - mer, Mut kaymakamlığına, Elbistan kay» makamı Cemil Bingöl, Elbistan kayma - kamlığına birinci umumi müfettişlik em- niyet müşavir muavini Baki Kanlıkılıç, Çemişkezek o kaymakamlığına o Mazkird kaymakamı Fahri Tokmakçı, Mazk'rd kaymakamlığına Sulhhan kaymakamı A- lâeddin tayin edilmişlerdir. Maarif Vekilinin z'yareti Ankarı 7 (Hususi) — Maarif Vekili bugün Maarif cemiyetinin kollejini ziya- ret etmiştir. indikten sonra Sovyetler birliğine dön- müştür. < Meta'sasın yıldönümü Atina 7 (A.A) — Atina ajansı bildiri. yor. Başvekilin isim yıldönümü münase - betile gazeteler Metaksasın fotoğrafları- m meşrederek bütün Yunanllık namına | kendisine uzun ömür ve refah temenni « lerinde bulunmaktadırlar. Almanyada bir idam daha Eerlin 7 (A.A.) — Bu sabah genç bir katil idam edilmiştir. Bu son 6 gün içinde Almanyada infaz edilen altıncı idam hükmüdür. Çorçil Fransada Londra 7 (A.A.) — Fvening Stan - dard gazetesi, Curçil'in üç hafta kal - mak üzere bu sabah Fransaya gittiğini bildirmektedir, iddialar, söylenildiğine göre eski Vali ve Belediye Reisi zamanında bizzat Muhid- din Üstündiğa da bildirilmiş ve gene söylenildiğine göre icabında belediye müfettişlerinin tahkikat yapmaları hak- ki bulunmasına rağmen bu tahkikat ya- pılmamıştır. Yeni Vali Lütfi Kırdara da Belediye kooperatifi hakkında müteaddid ihbar ve şikâyetler yapılması üzerine kooperatif müdürü Bürhanın işten uzaklaştırılması zarureti hâsıl olmuş ve dün müdürün va- 3ifesine nihayet verilmiştir. Şikâyetlerden anlaşıldığına göre koo peoratif için alnan eşya ve maliyet fiat- larının fevkinde gösterilmiş ve memur- lara yiyecek, yakacak ve borç para ve- rilirken de birçok yolsuzluklar yapılmış. tır. İddia edilen yolsuzlukların tahkikine Belediye müfettişleri memur ve koope- ratif müdürlüğüne de vekâleten o Hilmi Aziz tayin edilmiştir. Urfa belediyesi te'tiş ediliyor Urfa (Hususi) — Bir müddettenbe- ri halkın Vekâlete vukubulan müteva- li şikâyetleri üzerine Mülkiye Müfet- tişlerinden Recai Türeli şehrimize ge- lerek belediye işlerini teftiş ve tetkike maslamıştır. A mi Nİ Urgübde bir kız kaçırma vak'ası Ürgüb (Hususi) — Ürgübün Salur köyünden Yusuf oğlu Halil gözüne kes tirdiği ayni köyden komşusu Şerifeyi yemek zamanı kapı önünden geçerken ağzını kapamak suretile kapmış, kendi evine götürmüştür. Köy bekçisi fara * fından verilen haber üzerine jandarma bu işe el koymuş, 24 saat sonra her iki- sini de yakalamıştır. Şerife sıhhatli 0o- larak velisine teslim edilmiştir. Suçlu adliyeye verilmistir. © Çemberlaynin Roma seyahat! İspanya harbini kızıştıracağa benzer Yazah; Selim Rarıp Emeç FP rankonun İspanyada yaptıkları taarruz nihayet (obulmamakla beraber ük günlerdeki hızını bir hayli kaybetmiş olduğu anlaşılıyor. Bugüne kadar vaziyeti harbiyenin aldığı şekl göz önüne getirirsek, bu kuvvetlerin da ha ziyade taarruz mıntakasının cenubun- da ilerlemiye muvaffak olduklları görü « löyor. Franko kuvvetlerinin taarruzunu yavaşlatan sebebler, bilhassa kar ve 50 * Buklarla beraber hükümetçi kuvvetle * rin gösterdikleri mukavemettir. Bu ay içinde ve beş, on güne kadar İngiliz baş- vekili Mister Çemberlayn Romaya gi « deceği için Franko taarruzunun her hal de bir netice vermesi taraflarca son de - rece İltizam ediliyor. Nitekim bundan ö türüdür ki hızı gevşiyen bu taarruzun bugünlerde Frankonun emrine verilecek yeni silâh ve kuvvetlerle tekrar hızlan- dırılması beklenebilir. Çünkü muvaffak olup hükümetçi cepheyi inhizama uğ - ralmış bir Franko zaferi karşısında Çem- berlayne söylenecek şey başkadır, mu- İ vaffak olamamış bir taarruzun husule ge- #receği hüsranlı ve inkisarlı bir vazi * yet içinde ona karşı istimal olunacak İf san başkadır. Her ne kadar mevcud şart» ” lat Çemberlayn ile Mussolininin muay» yen ve program bir mevzu üzerinde ko nuşacakları kanaatin! uyandırmıyorsa da, böyle bir müzakere esnasmda dahi vazi- yetin bir takım sürprizler doğurması ve nagehzuhür vak'aların haylöletile taraf- ların işgal ettikleri mevzilerde değişik - likler busule gelmesine sebeb olması çok mümkündür. Bundan dolayıdır ki hükö- etçi İspanyollar ellerindki mevzileri ne derece inad ile muhafaza etmiye çalışi- yorlarsa, öteki taraf ta bu mevzileri iş- gal etmek için o derece feragatle harbe « diyor. Bu gayretin bir neticesi olarak Franko kıtestına ilk hedef olarak tayin edilen Montsech dağları işgal edilmiş, fa. ka! ikinci hedef olan Segre yakinindeki Artesa münakale merkezi işgal oluna « mamıştır. Halbuki bu hedefi tutmak için Frankocular iki kuvvetli kolorduyu tah- sis etmiş bulunuyorlar. Fakat mücadele henüz son sözünü söylememiş olduğu için Çemberlaynm Romaya hareketinden ew vel İspinyol saha harbinde yeni bir ta « kım taarruz teşebbüslerinin yapılması beklerebilir. Zira bu tâarruz beklenen neticeyi vermezse o zaman tâ ilkbahara kadar beklemek lâzım gelecektir. Selim Ragıp Emeç Almanyanın en büyük zırhlısı Berlin 7 (Hususi) — Almanyanın en büyük harb gemisi olan 26 bin tonluk «Şarr Horst, zirhlısının inşa ve teçhizatı tamamlanmıştır. «Şârn Horste bugün donanmaya iti hek etmiştir. serarssersassssasesenensrrasreneraremesenerarareneesanessesane sesasesssmmsamsesesenapemmeseee sena sanmmemE Sabahtan sabaha: Derler ki İngilterede bütün arazi Iki lord kırk lordun malikânesidir. Bu kırk lord topraklarını satmazlar. Ancak yüz yıl için kiraya verirler. Ev, çiftlik sahibi i olanların bü topraklarda ancak yüz yıl hakları vardır. Müddet tamam oluncâ ya mülklerini lord cenablarına terkederler veyahud kira mukavelesini yüz yıl için tazelerler. Ve bu muameleler için lord bir peni masraf etmez. Bütün harçlar, masraflar kiracıya aiddir. Teşbihde hata olmaz amma, çok şükür bizim de bir çift lordumuz vardır. Evkaf ve Belediyel Lord Evksf çok ar'stokrattır. Sahibi olduğu araziden pek az vergi alır, Hattâ yıllar geçer, kapımızı çalıp alacağını istemez. Fakat dünya hali bu, mal sahibi iken öldünüz mü, varislerinize mal değil, derd bırakmış olursunuz Çünkü o zamana kadar sizden kırk'para istemiyen lord Evkaf derhal elini uzatır.fefağ muamelesi yapabilmek için onun bütün birikmiş vergilerini yek tahtadan vermek lâzımdır. Ölmediniz de hayatınızda fken malınızı başkasna satacak uldunuz mu, gene lord Evkaf kendini gösterir. Birikmiş vergileri ver medikçe intikal muamelesi yapılamaz. j İkinci lordumuz Belediyeye gelince, o da alacağına şehindir. Bekler, bekler, turnayı gözünden vurur. Bir yerde yol açılıyor, sizin de orada toprağınız, emlâkiniz var. Kendiliğinden bir kıymet koyar ve derhal işe başlar. Iç bir masraf kabul etmez. O kadar ki usulen ve kanunen alacaklıya aid olan Ev kefın yirmi yıllık taviz bedel'ni bile kabul etmez, Elinizden malınız alındığı kalde her muameleyi siz takib eder, her masrafı siz yapar, her zahmete siz katlanir ve üstelik birinci lordun yirmi Yıllık taviz bedelini de «iz verirsiniz. Alah Tordlarımızı bize bağışlasın! Bürhan Cahid