21 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

DKI LANE İngiltere ile Fransa Frankoyu hafta sonundan evvel tanıyacaklar İngilizler eski Müdafaa Nazırını Burgosa ilk sefir olarak yolliyorlar Londra, 20 (A.A.) — «Havas ajansı mu- habirinden» İyi malümat almakta olan mehafile nazaran hali hazırda cereyan etmekte » diplomatik müzakerelerin neticesi ne olursa olsun nasyonalist İs- panya hükümeti hafta nihayetinden ev- vel tanınacaktır, zira şimdiki vaziyeti dö- ha ziyade temdid etmeğe imkân yoktn. Fransa ile İngilterenin bütün gâyretle- ripe rağmen general Franko, mağlüblar? yapılacak muamele hakkındaki 13 Şubat tarihli kararnsmeyi tadil etmekten ve affı umu kında aleni teminat ver- mekten imtina etmektedir. İlk İngiliz sefiri Londra, 20 (A.A.) — Daliy Mail ve Daily Telegraph gazeteler, Burgosa ilk büyük elçi olarak eski müdafaa ve eski hava bakanı Lora Swintonun gönderile- ceğin Tord Swinton »ormal münasebeti i haki orlar. Bu gazetelere iki memleket »rin tes ve isine birçok mal mütehas- m mürekkeb beyeti refakat edecektir. r kurmay Konuşmalar Burgos, 20 — Burada, genera! Tordana Ve iki defa görüşmü; Leon Berard ve refakstindeki zevaz, bugün saat 12,99 da Burgostan otomobille San-Sebastiene hareket etmiştir. O: SaintJean- de- Luza geçecektir, Saat 11 den 12 ye keria- Berard, İngü- terenin Burgos hükümet! nezdindek jamı Sir Robert Huds görüşmüş Sir Robert, dün San-Sebestienden dön- müştü. Burgos, 20 (AA) — tinden evvel Leon Berarc birine şu beyanatta bul! — Hereketim hek yapılabilecek mız. Ben Bur- gosu terketmiyorum. Jordana Barselona riyetinde kaldığından ben de birkaç gün için gidiyorum, Çarşamba günü Jordanayı burada yeniden görecek ve görüşmelerime devam eyi Hendaye, 20 (A.A) — Frank zakereye ni e Fransız delegesi Berard İspanyadan buraya gelmiş ve hemen Saint de Jean de Luza giderek orada Fransız hariciye nezaretile derhal tele- fonla temasa gelmiştir. Franko'nun yeni kabinesi Perpignan, 20 (A.A.) — İyi malümat simukta olan bir membadar bildirildiği- ne göre genersl Franko, şimdiki kabine- nin yerine kaim olacak olan yeni kabine azasının listesini tanzim etmiştir. Devlet reisliği, başkumandanlık ve başvekâlet vazifelerini hep birlikte yapmakta olan general, başvekâleti bırakacak ve bu ma- Kam dahiliye nazırı ve kendisinin kaip- ( Başvekil Halkevinde nutuk söylerken || ! | muksbelebilmisil yapılmıya “İ listindeki İngiliz askeri biraderi B, Serrano Sunner tarafından işgal edilecektir. Serrano Sunner, Falan-| jin müessisi olan Primo dö Riveranın me- #ai arkadaşı id. Hariciy» nazırı general Jordana ile ziraat nazırı B. Fernandez Cersta, devlet nazırı olacaklardır. Jor- dananın yerine meslekten bir diplomat ve Custanın yerine de bir teknisyen ge- tirilecektir. Madrid Reisicümhuru çağırıyor Paris, 20 (A.A) — İspanya Reisicüm- huru Azanaya Madridden başvekil Neg- rinden yeni bir telgraf gelmiştir. Başvekil bu telgrafında hükümetin normal ve anayasaya uygun bir tarzda çalışması için Reisicümhurun Madride gelmesini bir kera daha istemektedir. Azana verdiği cevabia harbe nihayet vermek için yapılmaktı olan müzakers- * İleri mevzuu bahsederek mütgreke akal imiş ve eğer ğına der Franko tarafından teminat verildiğ: tak- dirde istifaya hazır olduğunu bildirmiştir. lehinde olduğunu teyid Mevkuf İngiliz konsolosu Burgas, 20 (A.A.) — Diplomat çantası meselesi dolayısile Ondarettada mevku? bulunan o İngilterenin (o Saint-Sebastien konsolosu ile refikası evlerinde nezaret altında bulundüru'mez suretile serbest bir rejime tâbi tutulmuşlardır. ingilterenin askeri hazırlıkları Lonira 20 (Hususi) — Misir ve Yj- kuvvetlerini teftişten henüz dönmüş olan erkânı - harbiye umum reisi Lord Gort, bügün Kral türafından kabul edilmiştir. Başvekil Çemberlayn ise, öğleden sonra Bahriye Nazırı Lord Stanhop, donanma umum kumarflanr OAmirsl Rogers ve milli müdafaa nazırı Lord Çetfild ile uzun süren bir müzakerede bulunmuştur. Marim ilk haftasında Akdenizde yapılacsk olan İngiliz donanması ma - neyralarına iştirak etmek üzere, daha şimdiden bazı cüzütamlar Cebelüfta. rıkta toplanmağa başlamışlardır. Perude bir hükümet darbesi akim kaldı Lima, 20 (A.A) — Hükümet kıta'ları dahiliye nazırı General Antonio Rodri- mağa teşebbüs etmişlerse atı kumandanı dahiliye nazırını öldürme- ğe muvaffak olmuştur. Bu vak'a bâşve- kil tarafından ilân ve tebliğ edilmiştir. Halkevlerinin yıldönümü minasebetile Başvekilimiz Dr. Refik Saydamın ev- velki gün Ankara Halkevi salonlarında söylediği mühim nutku dün neşretmiş- tik. Yukarıdaki resim Başvekili nutuk söylerken gösteriyor. Amerika Nazilerinin uyandırdığı gürültü Nazilerin içtima edecekleri bina 1300 polis tarafından muahafaza edilecek vernörü Laguarda bu akşam «Germa- ner Bund» cemiyeti azasından birkaç bin Naz tertib edileceği içtimam 1300 polis memuru tarafından muhafaza edilece- ğini bevan etmiştir. Gönderilen bazı tehdid mektubları. na bakılacak olursa Nazi düşmanları içlimam vuku bulacağı binaya birkaç bomba saklamışlardır. Zabıta memur ları binayı iyice aramışlarsa da birşey bulamamışlardır. Nazi aleyhtarı 508 - yalistler dağıttıkları risalelerle bütün Nazi ve faşist aleyhtarlarını içtimam yapılacağı binaya giden yollara gözcü- Ter koymağa davet etmektedirler. iktısad Vekâleti teşkilâtında değişiklik Bir kanun projesi hazırla- mak için etüdler yapılıyor 20 (Husust) — İktınad Ve kületi teşkilâtında değişiklikler yapıl- masına dair bir kanun projesi hazırl, iişiklikten maksad teftiş heyeti kad- rosunu genişletmek ve Türkofis teşki- lâtımın bir kısmının İç Ticaret Umum Müdürlüğüne ilhak ile kadrosunun tenkisid'r. | istanbulda üç, izmirde bir yeni lise Ankara 20 (Hususi) — Frenköy Kız Lisesine bağlı bir şube halinde idare edilmekte olan ve üç sınıfı teşekkül et- miş bulunan Çamlıca, İstanbul Kız li- sesine werbut bulunan Cümhuriyet ve İİnönü, İzmir erkek lisesine bağh ola» İrak açılmış olan lise smıflarından mü- İrekkeb mektebin, müstakil birer lise j olmaları Maarif Vekilliğince takerrür etmiş'ir. Esasen iki, üç senedenberi Ji. se mahiyetinde bulunan bu dört mü - essesenin diğer liselere bağlı olarak i- | dare edilmesindek; müşküller ve meh lar dikkate alınarak bu karar ve: İtir. Bu Tiseler hakikatte yeni a fkil Jtir. ver Jise olarak tesçilinden ibaret» General Veygand 0 . şe'rimize geldi Eski Fransız büyük erkâmharbiye reisi General Veygand, dün refikasile | birlikte Suriyeden şehrimize gelmiş » tir, Fransız sefarethanesi askieri ataşesi General Voirin, şehrimizdeki Fransız konsolos muavini Eymery ve konşo - loshans erkânı, General Veygandı Ga- lata rıhlımında karşılanmışlardır. General Veygand ve refikası, öğle yemeğini Fransız sefarethanesinde ye” dikten sonra, şehrimizin temaşıya de. ğer yerlerini gezmiş ve akşam, tekrar «Teofil Gotye» vapuru ile Marsilyaya hareket etmişlerdir. Çinliler Japonlardan b'r şehir daha istirdad ettiler Hongknng 20 (A.A.) — Çin kıt'a - ları, Hankov ile Yoşov arasında kâin Yanglip şehrini geri almışlardır. Çinli- ler, Hankov ile Yoşiv arasındaki de - miryolunu tahrib ettiği için, müanaka- lât inkıtaa uğramıştır. İkinei bir Çin kolu, Kupeh eyaletinin şimalinde Tung- Çen şehrini çevirmiş, üçüncü bir &ol da bu emada Hankov'nun garbında Yin - Çeng şehrine hücum ederek & man geri çekilmeğe mecbur edilmiş - tir. ingiltere ile Almanya arasında iktisadi müzakereler İngiltere, ticaret müste- şarını da Moskovaya gönderiyor . Londra, 20 (Hususi) — İngiltere ile Almanya arasında bir iktisadi anlaşm»- nın akdine memur İngiliz ticaret müs teşarı Aşton Gvatkin, bu akşam Berline vâsıl olmuştur. şton Gvatkın gerek iktısad nanırı Funk, gerekse Mareşai Göring ıle görü- şecektir. Berlinde creyan edecek olan bu müzakerelerin neticesine göre, Dr. Funkun da Londruya gelmesi muhtemel dir, Diğer taraftan başvekl Çemberlayn, Avam Kamarasının bugünkü toplantısın- da bir işçi mebusunun suali Üzerine, de- niz aşırı ticaret nezareti müsteşarı Hud. sonun Moskovaya gideceğini bildirmiştir. Mebus, hükümetin İngiliz - Sovyet mü- nâsebetlerini takviye etmek niyetinde o- Tup olmadığını sormuştur. Başvekil, şu cevabı vermiştir. — İngiliz hükümetinin arzu, diğer hükümetlerle münasebetlerin: o iyileştir. mek, takviye etmek ve bilhassi bu mem- leketlerle ticari münasebetler vücude ge- tirmek imkânların tetkik oeylemektir Hudsonun Mart sonlarında diğer şimal memleketleri hükümet merkezlerin: ve bu arada Moskovaya gideceğini bildir. mekle bahtiyarım. Ayni mebus, bunun Üzerine Sovyetler Birliği lehinde dostane bir jestte bulun- mak zamanı geldiğini zannedip elmedi- ğini başvekilden sormuştur. Çemberlaynin buna verdiği cevab, sa- rahatsizlikten “pek anlaşılamamıştır. Fa- kat sanıldığına göre mebusu, ilk cevabi- na bakmaya davet eylemiştir. Avam Kamarasında Londra, 20 (Hususi) — Mil4 müdafaa- nm takviyesine sarfedlimek üzere, hi- kümetin 400 milyon sterling istikraz s3- lâhiyetini 800 milyona çıkaran kanun Jâ- yihası, Avam Kamarasının bugünkü top- lanlısında müzakereye konmuştur. Mü. zakereler iki gön devam edecektir. Beden terhiyesi istişare heyeti Başvekilin riyasetinde toplanıyor Ankara 20 (Hususi) — Beden Ter biyesi genel direktörlüğü istişare he » yeti yarın sabah (bu sabah) Başvekil Dr. Refik Saydamın huzurile Hava| Kurumu merkezinde toplanarak be - den terbiyesi tatbikatı ve teşkilâtı ni - zamnamcsinin müzakeredims başlıya- caktır. İstişare heyetinin bundan ev - velki Içtimamda ayrilan bir encümen tarafından hazırlanmış bulunan bu projenin esasları hakkında genel di - rektör heyete izahat verecektir. İçti - maa Vekâletler mümessillerinden baş ka mevcud federasyonlar mümessille - k edeceklerdir. nizbank kadrosu görüşülmeğe başlandı Ankara 20 (Husust) — İktasad Ve « kili Hüsnü Çakırın reisliğinde müste- şar Halid Nazmi, deniz müsteşarı ıstafa Nuri Deniz, nakliyat umum! Ayet Altug, Denizbank umum müdür vekili Yusuf Ziyadan mürekkeb bir komisyon bugün öğleden sonra top! Yanarak Denizbankın yeni kadrosunu görüşmüş z Marmara Hasanın yeni bir marifeti Meşhur sabıkalılardan Marmara Ha- san, Galatadu karmanyolecılık sureti- le bir adamın 28 lirasını çalmak ister - ken ikirel şube komiserlerinden Tev -| fik tarafından yakalanmıştır. Marmara Hasan bu esnada komisere karşı mu- kavemete teşebbüs etmiş ve kaşmın Ü- zerinden yaralanmıştır. Sanayi tetkik heyeti reisliği Ankara 20 (Hususi) — İktısad Ve- kâleti sanayi tetkik heyeti reisliğine Şevket Süreyya tayin edilmiştir, / ği i ALEMİNDE |! © Maraşal Badoglio'nun Tarablus seyahati Yazan: Selim Ragıp Emeç talyan erkânıharbiye relsi Mareşel Badoglionun Trablusgarb ve Bingazi. ye hareketinin büyük bir hayret değilse bile ciddi bir endişe uyandırdığı inkâr edilemez, Fransızların Tunusa ald mü» dafaa imkânlarını artırmak için yaptık- ları hazırlıklara bir mukabele teşkil ete tiği bedihi bulunan bu seyahat, verilen haberlere göre, ayni zamandı. İtalyanın Libyadaki askeri kuvvetlerini artırmala- rından mütevellid yapılması lâzım gelen teşkilât ile de alâkadardır. Defaatla mev- zuu bahsedildiği veçhile Libyadaki İtak yan askeri kuvvetlerinin normal miktarı Jotuz bindir. Bu kuvvetlerin birdenbire daha ziyade artırılmaları ihti ması Akdenizin cenub sahillerinde hazın landığı görülen hummalı harb faaliyeti nin kaçınılmaz bir sadmeyi intac edec Zi korkusunu idame etmekte haklıdır. Bazı İtalyan limanlarının Tunus sahile rine olan yakınlığı ve İtalyan hava kuv. vetlerinin deniz nakliyatına hâkim olabi» leceği mülâhazalarına rağmen karşı te rafın yani Fransanın bu hususta yapabi. leceği mukabelenin ciddıyeti, eğer Tw nusa karşı bir İtalyan hareketi vukubu- Tursa, bunun, bilhassa ve evvelâ Trablus yolile yapılabileceği askeri bakımdan ta hakkuk ediyor. Bundan dolayıdır ki Fransız hazırlık. ları hep o istikamette tecelli" ettiği gibi İtalyanlar da, gene ayni mınlaka etrafın- da bilhassa faaliyet gösteriyorlar. İtak yanlar için ilk hedef ittihaz edilebileceği Gabes mıntakasına giden yollar ve ge çidler, civar tepeler tahkim edilmek sü retile geçilmez bir hale Ifrağ edildiği gi bi Tunusa karşı böyle bir taarruz yapıl. dığı takdirde Cezayir ve Fastan getiri lecek tmdad kuvvetleri için Şimal Afr İka Fransız demiryolları da müsaid bla hale ifrağ edilmektedir. Denilebilir ki k talyanlar Fransızlarla, hemen yarın har İbe tutuşacaklarmış gibi Şimal? OAfrik» hududlarını tahkim ve tarsin ediyorlar, ima biri ötekin: itham ve tehlikeniş karşıdan geleceğini iddia ederek. Mareşal Badoglionun seyahat: ise mev cud emniyetsizliği azami derecesine Çx karmıştır, — Selim Ragıp Emeç | Sirkeci lokantasında dün geceki kanlı hâdise Dün akşam saat dokuz buçukta Sirke cide Şen Cümhurıyat lokantasında kanh bir hâdise olmuştur. Garsonlardan Arnavud Kenan ile K tahyalı Ahmed lokantanın üst katındaki bir odada olururlarken anlaşılamıyan bi meseleden dolayı evvelâ münakaşaya başlamışlar, bilâhere de iş küfre ve nk hayet dövüşe dökülmüştür. Bu arada hes ikisi de o sırada masalar üstünde bulu nan ekmek bıçaklarını kapmışlar ve bir birlerinin üzerlerine yürümüşlerdir. Bu kanlı boğuşma neticesinde Kenan karnı ne yediği bir bıçak darbesi ile yerlere yuvarlanmış, barsakları dışar. dökülmüy tür. Ahmed de kasıklarından hafif sw rette yaralanmıştır. Ağır yaralı olan Ke. nan bir taksi ile Cerrahpaşı hastanesine kaldırılmıştır. Müddetumumilik hâdiseya el koymuştur. Yaralının hayatından ümid yoktur. Devlet Şürası yen müddeiumumileri Ankara 20 (Hususi) — Devlet Şü. rası başmuavinlerinden İhsan Aktu - rel, Şevket OÖzana'p,, Vecihi Toruk Devlet Şürası müddefumeğniğiklerine tayin edilmişlerdir. Amasya ve Kağızmanda kar başladı Amasya, 20 (A.A.) — Yirmi dört saat- tenberi fasılasız kar yağıyor Şehir ve ei- var karla örtülmüştür * Kağızman, 20 (AA) — Kasabamıza mevsimin ilk karı dün saat 12 de düşme- ğe başlamıştır. Yağış devam ediyor.