21 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

21 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Evi Caddesi 102 © stanbul, TELGRAF: TAN. İSTANBUL TELEFON: 24310. 24318, 24319 DÖRDÜNCÜ YIL — Ne: 1277 5 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ “Bir BALKAN | Federasyonu Yapılamaz mı? Balkan devletlerinin siyasi menfaatleri müşte- rektir. İktisadi menfaatleri arasında büyük bir ahenk vardır. Balkan milletleri birbirlerine sev- gi duygularile bağlıdır. Yani bir federasyon için lâzım olan bütün unsurlar mevcuttur. Onun için soruyoruz: Balkanlarda hudutları kaldırıp bir federasyon yapamaz mi iz? Yazan: M. Zekeriya SERTEL Son senelerin tecrübesi göstermiştir ki, dünya siyaseti üzerinde âmil olanlar büyük devletlerdir. Küçük devletler ya büyük bir devletin kanadı altına sığınmağa, ya vasal bir dev- let halinde yaşamağa veyahut istiklâllerini feda etmeğe mec- burdurlar. Çekoslovakya gibi 18 milyonluk zengin ve modem bir memleket bile tek başına istiklâlini müdafaaya muktedir olamamıştır. Avusturya bir lokma gibi yutuluvermiştir. Şimdi de Holanda gibi, Danimarka gibi, İsviçre gibi, Baltık devletleri gibi küçük devletler istiklâllerinden endişeye baş- lamışlardır. Yine son senelerin âcı tecrübe - ma leri isbat etmiştir ki, büyük dev - yi İetlerin gölgesine sığınarak istik - K l 4 lâllerini koruyabileceklerini zan - a pazan neden küçük devletler aldanmış - si Şebekesi Yakalandı lardır. İzmir, 20 (TAN muhabirinden) — İzmir. Menemen, Manisa, Çanakkale onglik bir kalpazan şebekesi me dana çıkartmıştır. Elebaşılaı Mi san, Mustafa, Tevfik, kuyumcu Ha. Him, Abdülfettah, İbrahim ve Emine isminde yedi ki Şebeke, bir | müddet evvel İzmirde o kürülmuş şimdiye kadar İzmir, Menemen ve Manisa piyasalarına seksen lira ka- dar kalp elli kuruşluk sürmeye mu” vattak olmuştur. Muhtelif yerlerde daha birçok 2. damları olduğu anlaşılan kalpazan şebekesi, Çanakkalede Musa oğlu Mehmet adında birisi vasttasile kalp eli kuruşluk sürerken meydana çi- kârılmış ve Çanakkalede yapılan | tahkikatta şebeke merkerinin İzmir olduğu tesbit edilerek mahalli zabı- taya bildirilmiştir. Kalpazanlar, bu. gün suç öletlerile birlikte yakalan. maşlardır. Şebekeden Kuyumcu Ha- İlm ve Emine evvelki gün yanların. da külliyetli kalp para olduğu hel- de piyasaya sürmek Üzere İstanbula Elimişlerdir. İzmir zabıtası, İstanbul | Emniyet Müdürlüğüne bu kalpazan- Avusturyanın istiklâlini mus- hedelerle temin eden büyük dev - letler bu memleket istilâ edildiği zaman seslerini çıkarmadılar, Çe- koslovükyayı kurbanlık koyun gi - bi düşmenlerına teslim © etmekte ük uetTetiğrın iftit lerma, muâhedelerle verdikleri lere güvenilemez. Yine son senelerin * tecrübele - riyle sabit olmuştur ki, (o küçük devletlerin zararma olarak geniş - Temek, büyümek, yayılmak iste - yen devletler vardır. Bunlar kü - çük devletlerin hayat hakları o) - madığı iddia etmekten çekinmi- yorlar, icabederse onları yer yü - zünden kaldırarak kendilerine yer açmak istediklerini açıktan açığa söylüyorlar, Bunların istilâ ve ya- yılma emelleri önüne geçecek kuv vet, hak, müahede ve göz değil - dir. Bunlar ancak kuvvete hürmet etmesini bilirler. Yine son senelerin hâdiseleri is- bat etmiştir ki, harp sonunda kü - çük milletlerin hududlarını ve haklarını korumak için teşekkül e- | l ların yakalanmasını — bildirmiştir. Tankıkata ehemmiyetle devam edi- liyor, yardım beklenemez bu beynelmi- el teşekküle bel bağlanamaz bilâ- kis Milletler Cemiyetini bir ke - nara atan büyük devletler kendi a- ralarında anlaşarak dünyayı pay - laşmağa doğru gidiyorlar. Gerek Roma - Berlin mihverinin gerek İngiliz başvekilinin geyesi ergeç bir dörtler konferansı (o toplamak burada küçük milletleri ve müs - temlekeleri paylaşmak ve sonra si- lâhları tahdit çaresi aramaktır. * yanın bu seyri karşısında , Yeni Kabine D küçük milletler haklarını, hududlarını, istiklâllerini korumak için bir arayan gelmeğe, birleşme- ğe, ve büyük bloklar vücude ge - tirmeğe mecburdurlar. Geçende Amerika devletleri - bin bir Panamerikan birliği teş - kili için akdettikleri konferans bu ihtiyacın bir ifadesi idi Keza şi - malde İskandinav milletleri Bal - tık memleketleriyle birleşerek bir blok vücude getirmeğe teşebbüs ettiler. İleriyi ve uzağı gören Atatürk de Balkanlarda bir Balkan birliği teşkili fikrini ortaya atarak diğer memleketlerden evvel ( böyle bir blok teşkiline önayak olmuştu. Ni- #ekim Balkan devletleri arasında- ki anlaşma dünyanın bu karma - ik köşesinde devam bir sulh (Sonu: Sa. 8, sü. 1) Suriyeye Ültimatom Verildi Ali Komis Kurulmazsa İdareyi Ele Alacağını Bildirdi Şam 20 (Hususi) — Fransanın Su- riye fevkalâde komiseri bugün Sü- riye Cümhurreisi Haşim Elatasi'yi ziyaret ederek Fransız manda ma- kamatının bütün Suriye idaresini e- le ıya âmâde olduğunu, yeni bir kabine teşekkül etmediği takdirde bu hattıhareketin takibinden başka bir çare bulunmadığını anlatmıştır. Fransa fevkalâde komiserinin bu hareketi bir ültimatom mahiyetini haiz bulunmaktadır, Esasen bu ha- reket te beklenmekte idi. Çünkü fevkalâde komiser daha evvel Suri- ye hükümetinin mandater devlet ta- rafından verilen kararları ilga et mek hakkını haiz olmadığını (Sonu Sa: 8, e pe den milletler Cemiyetinden artık bir Balkan Konseyi Içtimaıda Mühim Görüşmeler Oldu METAKSAS GOFENKO f » MARKOVİÇ * YALNIZ DÖNÜYORUM Yazan: Şüküfe Nihal Gazetemizde tefrika halinde çıkan bu roman kitap halinde çıkmıştır. Fiyatı 75 kuruştur. Ve Sonra da Iki Toplantı Yapılacak İlk İçtimada 4 Balkan Memleketini Alâkadar Eden Bi Matbuat Konferansı Çalışmalarına Başladı Bükreş, 20 (Tan muhabiri bildiriyor) — Balkan Antan- tı daimi konseyi, bugün saat 17,45 de Hariciye Nezareti bina- sında Rumanya Hariciye Nazırı Gafenkonun riyaseti altında ilk toplantısını yapmıştır. İçtima' üç saat kadar sürmüştür. Bugünkü toplantıda, dört dıran bütün meselelerin konuşulduğu ve bu arada beynelmilel siyasi vaziyetin umumi olarak Konsey, yarın öğleden evvel ikinci ve öğleden sonra da üçüncü toplantısını yapacaktır. Çarşamba sabahı bir toplantı daha yapılarak konferansın mesaisi nihayet bulacaktır. Gö- rüşmelerin sonunda bir resmi Saracoğlunun Bugün. sabahtan tibaren akşamın resmi delegasyonlar için muhtelif ziyaretlerle ve bazı vazifelerin Hasi- le geçmiştir. döftöre imzasını koyduktan sonra sırasile Başvekil Patrik ayı ve Hariciye Nazırı Gafenkoyu kendilerinin ziyaretlerini Atene Palasta kabul etmiştir. Diğer heyeti murahhasalar reisleri ayni ziyaretleri yapmışlardır. Saat 13,30 da Hariciye Uazırı Gafenko ve refikaları tarafından Bal- kan” ântantı devletleri Hariciye Nazırı ve refikaları şereflerine Harici- ye köşkünde bir öğle yemeği verilmiştir. Meçhal Asker âbidesinde Şükrü O Saracoğlu, refakatinde Türk delegasyonu âzaları olduğu halde bugün saat 17 de meçhul as- kerin kabrine giderek Türkiye ha- miha'bir çelenk koymuştur. Mera- simde Türkiye Hariciye Vekilini bir askeri müfreze ve askeri muzika 5e- İâmülamıştır. Diğer heyeti murahhasa reisleri de muhtelif saatlerde meçhul asker kabrine ayni merasimle çelenk koy- muşlardır. Hariciye umumi kâtibi tarafından deleğasyonun diğer âzası şerefine A- tene Palasta kırk kişilik bir ziyafet ve Propaganda ve Matbuat Nazırı ta- rafindan da Kapka otelinde Balkan matbuat mümessilleri şerefine öğle yemeği verilmiştir. Dün geceki ziyafet Bu gece saat 20,30 da Rumanya Hariciye Nazırı B. Gafenko Balkan Antantı Konseyi şerefine büyük bir ziyafet vermiştir. Ziyalette hükümet erkânı, Balkan Antantı heyeti murahbasa reis ve â- zaları, elçileri ve elçilik erkânı bu- lunmuş ve ziyafeti bin kadar davet- linin işitirak etiği parlak bir kabul resmi takip etmiştir. Balkan Matbuat Konferansı Balkan matbuat konferansı, bu- gün saat 12 de Ticaret Odası salon- larında açılmıştır. Celseye matbuat ve propaganda müsteşarı Jorj Tite- anu riyaset etmiştir. Jorj Titeanunun nutkunda Ebedi Şefimiz Atatürke taallâk eden ki- sımlar bütün konferans tarafından ayakta ve büyük bir ihtiramla din- Tenmiştir. Ondan sonra sırasile Yugoslavya matbüat müdürü Lukoviç, Yunanis” tan MN matbust müdürü Seferiya- dis ve Türk Milli matbuat komitesi reisi tarafından nutuklar söylenmiş ve Türkiye murahhasi nutkunun $0* nunda riyaseti bu sene için Ruman- (Sonu Sa:-8, Sü: 5) n Meseleler Görüşüldü, Libyaya 35 Bin Italyan , Askeri Gönderildi Balkan İ Hususi bir memuriyetle Trablusa giden İtalyan Erkânharbiye Reisi Mareşal Badogliyo Londra, 20 (Hususi) — Amerika Reisicümhuru Rozeveltin Floridaya hareketinden . evvel verdiği beyanat, Balkan memleketini alâkalar- gözden geçirildiği anlaşılıyor. tebliğ neşri mukarrerdir. beynelmilel siyaset âleminde çok üülbei garip bir tesir yapmıştır. serde mek Çünkü haber (verildiğine göre, 15 ine kadar olan bütün müddet | Mister Rozevelt, matbuat mümessil- lerine Avrupadaki vaziyet dolayı » siyle seyahatini kısa kesmek mec » Surıyende Kakıgını anlâtmıştır. Amerika cümhurreisinin Avrupâ- da mühim bir hâdise vukuunu bek- lediğini gösteren bu beyanat, gerek Amerikada gerek Avrupada çok de- rin bir alâka ve endişe uyandırmış - tar. Fakat Vaşington resmi mahafili (Sonu: Sa, 8, sü. 3) na varan yaruyln gidi makamlarında ziyaret etmiş ve Mekteplerde Açılaca Spor Yurtlarına Ait Esaslar Hazırlandı Yüksek Kabiliyet Gösteren Talebelerin Temsili Maçlara İştirakine İzin Verilecek, Kız Talebe de Yurtlara Girebilecekler, Küme Teşkilâtı Yapılıyor Ankara, 20 (Tan muhabirinden) — Beden Terbiyesi Genel direktörlüğü istişare heyeti yarın sabah Başvekil Dr. Refik Saydamın huzuru ile Hava Kurumu merkezinde topla- İ narak beden mükellefiyeti tatbikatı ve teşkilâtı nizamnamesi- nin müzakeresine başlayacaktır. — — İstişare heyetinin bundan evvel ü e, İki içtimanda ayrılan bir encümen İspanya İÇİM | aratinden banrlanmış bulunan bu İki f iki Taraflı projenin esasları hakkında & Genel NE Müzakereler Direktör General Cemil Tahir he « yete izahat verecektir. İçtimada Vo- kâletler e mümessillerinden başka mevcut federasyonlar mümessilleri de bulunacaklardır. Londra, 20 (Hususi) — İspanyada lee izmir son vaziyet şu merkezdedir. Her eee, eğen Terbiye. va Serel harp heniz Bitmemiş | mum müdürlüğü merkez istişare he- tir ve bir müddet daha devam edece. |?<tDİn beden: terbiyesi kanunu hü- ğe benziyor. Çünkü Burgos hüküme- eme ya in İleri sürdüğü şart” kayıtsız ç, dahilinde hazırlanan talimatname şartsız teslimiyetin. Teeyylt otu | Maarif Vekâletince tasdik edilmiş- yen bir habare göre, Madrit bükü ii eme esasl metinin sulh müzakerelerine giriş” |tiaelein ia me teklifine mukabil Burgos hükü- | mekteplerinde, ticaret sesi ve erer an meti, bu sırada ancak General Fran. | nat mekteplerinde, kız enstitülerinde bi- konun sulh şartlarını dikte etmek |" Por Yurdu kurulacaktır. rma göre; kmek mektevlerle devrelerinde, — mwn'lim A y .İ 1 — Oriamekteplerde talebenin yasına ye bulunduğunu bildirmiş; İgöre spor oyunları ve müsabakaları va- . pabilmeleri için oyun yuvsleri kurula. Avam Kamarasında caktır. Avam Kamarasında İspanya işi ü-| ? — Her mektebin yurdu kendi ismi e zinde sorulan bir çok suzllere karşı anılacak, forması bulunacaktır. ” 4 — Bir mektepte birdi Chamberlain İngiliz. hükümetinin | yurdu kurulamiyacıktır.— (Sonu Sa; 8, Sü 2) (Sonu Sa; 8, Sü, 4) fazla. spor