20 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi 2 Oo ii 24810. 24318. 24319 ŞUBAT DÖRDÜNCÜ YIL — No: 1276 1939 5 KURUŞ Balkan Antantının DaimiKonseyiBugün Bükreşte Açılıyor Ş..Saraçoğlu, Bulgar Başvekili Ile Görüştü Gece Bükreşe Vardı Metaksas "Dört Dost ve Müttefik Memleket Yunan Başvekili ve , Hariciye Nazırı Metaksas BALKAN Konferansı başlarken Yazan: M. Zekeriya SERTEL Besin Bükreşte Balkan Antantı Konseyi içtima- ları başlıyor. Geçen bir sene içinde Balkanlarda mühim de- gişiklikler olmuştur. Balkan Konseyinin o müzakerelerini takip edebilmek için bu deği - şikliklere şöylece bir kısa göz atmak faydasız olmasa gerek- tir, UMUMİ DEĞİŞİKLİK on bir sene içinde Küçük An- | tant bozulmuş, Çekoslovak- ya, Almanyanın siyaseten. vasal bir devleti haline gelmiştir. Macarıstan, Berlin - Roma mihverine girmiş ve Yugoslavya ile Rumanyaya karşı hudutların tashihi iddialarını ortaya atmıştır. Almanya bütün Balkan devletlerile olan iktisadi münusebet- lerini genişletmiş, gerek Yugoslavya, gerek Rumanya, gerek Bulgaristan ve Türkiye ile yeni ticaret anlaşma- ları yaparak bu memleketlerin zirai mahsullerini âdeta inhisar altina ak mıştır. Ayrıca Almanyanın Ruman- ya petrollarına ihtiyacı vardır. Bu bakımdan da Almanyanın hedefi Ru- manyayı kazanmaktır ve bütün fsa- Wiyetini buna hasretmiş gibidir. YUGOSLAVYADA bf ugoslevyada Stoyâd'noviç ka- binesi çekilerek Zvetkoviç kabinesi gelmiştir. Bu değişiklik fil | Vaki tamamen dahili sebeplerden do- | lâyı vukun gelmiştir. Yeni kabine, Yugoslavyanın harici siyasetinde hiç bir değişiklik yapmıyacağını ilân et- Binaenaleyh Stoyadinoviçin siyaset için çizdiği yolda yü- Tünecektir. Bu yol da şudur" Totali- ter devletleri gücendirmemek, fakat Yuğoslavyanm siyaset ve iktisat sa- basinda hürriyetini muhafaza et mek, Baliken ittifaklarna kuvvet ver- mek ve mümkünse Bulgaristani da Balkan iftifakına soksrak Balkanlar- da kuvvetli bir blok vücude getir- (Sonu Sa: 8, Sü: 2) Arasında İtimat Esasına İçin Tam Bir Görüş Bükreş, 19, (Tan muhabirinden) — Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Sâracoğlu ve refikası, bu akşam saat 21,40 da hususi trenle Bükreşe gelmişlerdir. Şükrü Saracoğlu, Rus- çuktan Tuna nehrini emrine tahsis edilen hususi bir Rumen vâpuru ile geçmiştir. Vekil Ciurcu şehrinde Türkiye elçisi Suphi Tanrıöver ve refikası, Rumen Hariciye Nezareti proto- kol şefi: ve Rumen erkânı tarafından karşılanmıştır. Mebusluk in o Bini Buldu Ankara, 19 (TAN Muhabirin. den) — Oürhüriyet Halk Partisine namzetlikleri İçin müracast edenle- rin “sayısı sekiz. bine yaklaşmıştır. Müraemat edenler serasında her mes- | İekten ve iş sahatından vatandaşlar vardır. Fakat bilhassa doktorlar, ovu katlar, riitekalt generaller baylar fazladır. Temyiz mahkeme- sinden, Devlet.Şüresından ve Di muhasebattan da büz olmuştur. Partide müracaâtları tasnif icin ihzari komisyon mahiyetinde bir büro çalışmaktadır. Beş sekreter Zi- ya. Arkantın idare etiği bu çişler için her namzede mahsus tslepna- meler doldurulmaktadır. Twleş meler, Genel Başkarilık diyanına su- nulmaktadır. Yeni tasnife göre en çok-mabus çıksran şehir 17 sayı ile İstanbuldur. Konya 10, Ankara ve İzmir 14 er mebus oçiktrmektedir. Seçilecek mabus sayısı katl oluruk 423 dir. Yeni Müclirta kadın mebus sayısı. nin ve ekalliyetler mebus: sayısının ayni: miktarda bırakılması smuhte- meldir. ve süz müracastlar Beşiktaş Şampiyon Oidu Dünkü maçlarda İstanbul lig şam piyonu belli oldu: Beşiktaş, Beyko - zu 4 - 2 yenerek şampiyonluğu Ka - zandı. Diğer maçlarda da Bulgar ta- kımı Perayı 2-1, Vefa Süleymeniyeyi 4-0 yendiler. Galatasaray - Fener - bahçe maçı da | - 1 berabere meti - celendi. Senenin en büyük Kros mü- sabakâsı da dün Heybeliadada ya - pıldı. Ankaradaki Türkiye Kros bi- ripeiliğine hazırlanan Rıza Maksut geçen senenin rekorunu kırarak bi- rinci oldu. K Dünkü maçların bütün tsf - ün spor haberlerini al- silâtını ve günün i tıncı sayfamızda resimleriyle birlik- te bulacağitınız. a GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Müstenit Teşriki Mesai Birliği Vardır,, Diyor Şükrü Saracoğlu ve refakatindeki zevat saat 19.45 te Ciurciden hususi trenle Bükreşe hareket etmiştir. Ci- urci ile Bükreş arası trenle bir saat olduğu halde güzergâhtaki istasyon- larda fazlaca tevakkuf edildiği için iri anntia aalinmistir. Hususi. inenler zahürlere vesile olmuştur. İstasyon ve bütün güzergâh Türk - Rümen ve Balkan antantı devletleri bayrak- larile donatılmış ve kalabalık bir |balk kütlesi gar meydanına toplan- İmiştı. Bükreş istasyonunda Şükrü S. istasyonda Ru- İmanya hat kan antantı devletleri elçileri, ataşe- militerler, Rumen hül Türkiye sefareti erk Türk ve Rumen milli marşları çal» mıştır. Bayan Gafenko, Bayan Sars- coğluna bir büket vermiştir. Harici- ye Vekilimiz, Bükreş istasyonundan halkın alkışları arasında otomobille hareket ederek ikametine tahsis edi- len Atina Palâs oteline gitmiştir. Saraçoğlu yarm sabah saraya giderek defteri mshsusu imza ede- cek ve hariciye nazırı Gefenko tara- fından verilecek öğle ziyafetinde bü- lunacaktır. Sant 14.30 da Meçhul asker âbidesine merasimle çelenk ko- nulacaktır. Balkan antantı daim! korseyi ya- rin (bugün) saat 16 da Rumen hari- ciye nezaretinde ilk toplantısını ya- pacaktır, Balkan antantı daimi konseyine iştirak edecek olan Yunan Başvekil ve hariciye nazırı General Metaksas ve Yugoslav hariciye nazırı Marko- viç bugün saat 12.30 da hususi trenle Bükreşe muvasalat etmişlerdir. Bulgaristandan geçerken Sofya 19 (Tan muhabirinden — Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Sa- raçoğlu, bugün saat onda Filibeye geldi. Vekil Filibede Bulgar Başve- kili Köseivanof, Türkiye elçisi Ber- ker, Bulgar dahiliye nazırı Neved. Fülbe belediye reisi tarafından kar- şlandı. Köseivanof, Saraçoğlunun refikasma bir buket takdim etti. Şükrü Saraçoğlu ve Köseivanofu ha- mil olan hüsusi tren, Eski Zağrada ziraat nazırı Bağriyanov tarafından karşılandı. İstasyona toplanan yüz- lerce çiftçi Saraçoğlunu hararetli te- zahürlerle selâmladılar, Tren saat on altıda Gornayereha- nisi tarafından karşılanmış, müzika| Başvekil Doktor Refik Saydam MO ADABI DERN MUAŞERET Yazan: Süheylâ Muzaffer 1939 senesi muaşeret âdabının tekâmülüne göre yazı mış gün ün en lüzumlu kitabıdır. Ciltsiz 50 Ciltli 75 Krş İNKILAP KITAPEVI gün, yurdun Ankara tenzilât da yapmaktadır. İspanya İşini Yatıştırma Teşebbüsleri Hitler, Son Tavassut Teklifini Reddetmiş Londra, 19 (Hüsüsl) — İspanya meselesinden doğan ihtilâfı hallet - mek için Londra diplomatlarından bazıları, Fransa hariciye ( nazırının muvafakatiyle el altından faaliyette- dirler. Bunlar İngiltere ve Fransa hü kümetinin muvafakatiyle, Mussolini» Yi yatıştırması için Hitlere müracaat ederek, aşağıdaki şartların tahak - kukunu temin edebileceklerini bildir. mişlerdir: 1 — Cibuti İtalyanlara terkedi - lecektir. 2 — 1935 te İtalya ile Fransa ara- sında aktedilen anlaşmada tasrih edildiği şekilde şimali Afrika hu - dutları İtalya lehine tadil edile - <ektir, 3 — Fransa Süveyş kanalındaki hissesinin yarısını İtalyaya devre- decektir, 4 — Adisababa hattı beynelmilel bir hale getirilecektir. 5 — Tunus üzerinde müşterek bir vitsaya vardı ve Köseivanof burada altı saattenberi seyahatine arkadaş- (Sonu Sa: A, Sü: 1) Fransız « İtalyan protektorası ka- bul edilecektir. (Sonu Baz-4, Sü: 2) Vasıtasız Vergilerin Tuvlhidiuc Alt Listeler Kati Şeklini Aldı İş Sahiplerinin Ödemekle Mükellef Bulundukları jVergilerin Nisbetlerine Ait Listeyi Neşrediyoruz tefikası, Bükreş belediye reisi: Bal-| Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Maliye Vekâleti, Büyük Millet Meclisi Encümenlerinde tetkik edilmekte olan | ve vasıtasız bütün vergileri bir araya toplayarak kanun'pro - jesine ait listeleri ve vergi nisbetlerini « hazırlamıştır. Bütün vatandaşları alâkadar eden bu kanun vergilerde bir miktar En mühim hususiyeti de kazanç, buhran, muvağene, hava kuvvetleri- ne yardım vergileri gibi bütün vası - tasız vergileri bir araya toplayarak tek bir nisbet halinde ifade etmesi — dir. Mükellete tediye edeceği para mıktarını tam bir katiyetle bildir- mek itibariyle de ayrıca şayanı dik - |kat bir kolaylık temin etmektedir. | Xüzde 21 isbetinde vergi verecekler; Yeni hazırlanan listelerde, mem- lekette bütün iş sahiplerinin vergi nisbetleri, hiç bir tefsire ve tereddü de mahal bırakmıyacak şekilde tes - bit edilmiştir. Bu iş sahipleri, ancak bu vergileri ödemekle mükellef tu - tulacaklardır. İşgal ettikleri mülk gayri sefi i- radı üzerinden yüzde 24 den başlı - yarak yüzde 156 ya kadar değişen yeni vergi nisbetlerine ait gayri safi irsd üzerinden yüzde yirmi dört ver- gi verecek olanlar şunlardır: Ahır, arabacılık ve ardiye işleten- ler, biçki ve dikiş yurdları; (o çanak çömlek satanlar, değirmenler, yal - nız tedrisat ile meşgul olan dans mektepleri, ekmek satanlar, garaj işletenler, hususi hastahaneler, kah- ve kavuranlar, karagöz ve kukla oy- natanlar, maden kömürü satanlar, odun depoları işletenler, sucular, sü- pürge yapanlar. Yüzde 30 vergiye tabi olanlar: Attarlar, aşçılar, arzuhaleılar, pe- rakendeci bakkallar, balık satanlar, boyahaneler, bisiklet kiraya veren - ler tamir edenler, bozacılar, çaycı - (Sonu Sa: 4, Başvekil 158 Yeni Halkevini Mühim Açtı Bayram Bütün Yurtta Heyecanla Tesit Edildi Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Bu- her yanında yeniden 158 Hal - kevi daha Türk gençliğine ve kültüre susa- mış halkımıza kapılarını açtı. Bu yeni Hal - kevlerinin hepsi de ayni anda ve Ankara Halkevinde Başvekil Dr. Refik Saydamın bir nutku ile faaliyete geçtiler, Ayrıca bütün Hal- kevlerinde bu yıl dönümü münasebetiyle toplantılar yapıldı. Başvekilin nutku Halkevindeki merasim saat 15 de İstiklâl marşı ile başladı. Millet Meclisi Reisi, Vekiller, meebuslar halk arasında yer almışlardı. Başvekil Refik Saydam, mühim nutkuna şöyle başladı: Çok sayın dinleyicilerim, İnkılâbımızın en gözel, faydalı bas şarılarından biri de halkevlerinin a- çılmış ve işletilmiş olmasıdır. Bugün, bu güzel yüce başarının yedinci yıl- sesastakasa, MARBANMA e Bütün varlığımızı yeni bir hayata ve yeni bir istikamete götüren Ke « malist inkilâbin, milletin benliğine sindirilmesi için C. H, partisinin 931 de toplanan üçüncü büyük kongre- sinde kurulmaları kararlaştırılan bal- kevlerinin gereken hazırlıklar yapıl dıktan sonra 1932 de 14 tanesi açıla- bilmişti. Her yıl vilâ; mahalli parti örgütle, ve yardımlarile yenileri ve bu saat- te de Z5ı tanesi dans açılmak suro- tile bugün halkevlerimizin sayısı 367 yi buluyor. Bu saatte memleketin her buca- Hında açılmış halkevlerimizin 7 in- ci yıldönümlerini kutlarken, ayni zamanda da yeni açılan halkevleri- mizin çalışma sahasına girmiş olma- larıni zevk ve sevinçle tesit ediyo- rüz. Zaten bütün Türkiye yıllardanbe- ri büyük bir halkevi manzarası ar- zeder. Milli Şef İsmet İnönü, en bü- yük vazifeyi üzerine aldığı ilk gün- leri köylünün ve halkın arasında ge- girmekle, memlketin her köşesine yeniden bir halkevi manzarası ver- miş oldular, Halkevlerinde vazife nlan, aldığı vazifenin şerefi kadar mesuliyetini idrak etmiş olan idealist arkadaşlara buradan, memleket ve millet huzu- ründa, teşekkür ve takdirlerimizi sunmayı bir borç bilirim. (Sonu S4 4 s1) Karısını Balta İle Yaraladı Beykozda oturan İzzet isminde bir kahveci, : kiskanclık o yüzünden karısı Sabahati balta ile beş muhtelif yerinden ağır surette yaralamıştır. Kadının hayatı tehlikededir. Vaka, evvelki gece olmuştur. San zamanlarda bir sinir hastalığına tu- tulan İzzet, akşam evine döndüğü zaman karısım arzusu hilâfma pen- cerede görmüş, bağırıp çağırmış, ka- dm karşılık verince balta ile üzerine yürüyüp beş yerinden ağır surette yaralamıştır. İzzet, tutulmuştur.