24 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

m a alifaks Fransız-İtalyan ihtilâfından (Baştarafı 1 inci sayfada) Fransız - İtalyan ihtilâfiarı ne olursa olsun, bunların evvelemirde bu kelime üzerine duruyorum. İngülereyi mütees- | sir etmemekte olduğu bir manada doğ- rudur, Fakat bu diğer manada, bu ihti- laflar İngiltereyi derhal ve sıkı bir su- Tette alâkadar eder, Zira, Fransa ile şim- &i söylediğim münssebetier: idame edi- yoruz, İtalya fo de iy. münasebetleri te- sie ettik ve bunların mümkün olduğu kadar samimi bir esas dahilinde idame- sini arzu ediyoruz, Nazır, ne Fransanm ne de İtalyanın! bir tavassut arzusu izhar etmiş olmadık- Yarını kaydettikten sonra buna intizar da edilmemesi icab edeceğin!, zira halen İ- talyan hükümetnin ihtilâf . noktaları tasrih etmis olmadığımı bildirmiştir. Lord Halifaks sözlerin. şu suretle bi- tirmiştir “İngiliz mizacını tanıyanlar, İnelliz milletinin lüzum hâstl olduğu takdirde, hürriyetini müdafa için bugün de evvel- ki azim ve metanetini göstereceğinden hiç şüphe etmiyecek' , | Daladye'nin nutku Paris, 23 (A.A.) — Beşvekil Daladya, Vaşingtonun yıldönümü münasebetile ve- rilen ziyafette bir nutuk söyliyerek ayni sulh azmile ve sulhün tehlikelere gılebe çalacağı ümidile birbirine bağlı bulunan Fransız ve Amerikan milleti arasındaki dostluğu tebarüz ettirdikten sonra de- miştir ki: — Biz Fransız veya Amerikalılar sul- hü istiyoruz. Çünkü demektatız ve du mokrat olduğumuz için de sulhü ancak şerefli bir sulhü kabul edebiliriz. Harb fikrine düşmanız. Çünkü karbin bugün- kü meselelerin hiçbirini devamlı surette halledemiyeceğini biliyoruz ve boşu bo- şuna insanların ölmesini ve harabelerin yükselmesini manasız ve caniyans bir hareket buluyoruz. Fukat an'anelerimize 80 yaşında bahsediyor ve topraklarımıza bağlıyız. Bunun için de her #ürlü tehdidlere, her türlü taar- ruzlara muksvemet edecek bir vaziyette bulunmak istiyoruz. Ne tehdid, ne kuv- vet, ne şantaj ne da hile bizim Üzerimiz- Ge müessir olamaz. Daladya, Fransanın halisane bir tah- didi teslihata yardımda asla kusur etmi- yeceğini ve fakat buna intizeyen kendi ordusunun O teyakkuzuna güvendiğini söyliyerek nutkunu bitirmiştir. Bir Alman gazetesine göre yeni bir İngiliz - Amerikan plânı Berlin, 23 (A.A) — Amerikan mebusu Vanzant'ın, gerek Guam adasının tahki- sinin Eden tarahından Amerikaya yapı İm ziyaretin hir neticesi olduğuna dair parlamentoda yaptığı beyanatı mevzu bahseden «Bötsen Zeitung» diyor ki: Bu yapılan ifşaat insanı düşündürüyor. Neticeleri çok şayanı dikkat olabilir. Yalnız bilmek istediğimiz bir şey varsa © da Edenin kendi namına mı yoksa Londra hükümeti namına mı söz söyle- miş olduğudur. Herhalde otoriter devlet- ler aleyhinde Amerikada yazılan veya söylenen yüzlerce nutuk ve makaleler yeni bir İngiliz - Amerikan plânını giz- liyen birer perdedir Bu plân, dünyanm iki memleket arasındı taksimini istihdaf ediyor. İngilterede yeni tayyare fabrikaları Londra, 23 (A.A) — Hava nezareti, dün sekiz milyon İngili» liralık munzam bütçe projesini Avam Kamarasına tevdi etmiştir. Bu s#kiz milyon İngiliz lirasından 3,5 milyonu tayyare ve kordon balonları a- lınmasına, 2.5 milyon lirası yeni tayyare fabrikaları kurulmasına, yarım milyon lirası, mühim İngiliz merkezlerine veri- lecek balonlar için ip mübayaa edilme sine ve nihayej bir milyon lirası da mev. cud fabrikaların genişletilmesine sarfe. dilecektir. kalp para basmıya kalkan kadın (Baştarafı 1 inci sayfada) l Cahil suçlular, bu cüretkâr şebbüste | fik hamlede muvaffak olamayınca tersâ- nede çalışan hir dökmecinin ihtisasından istifadeye kalkışmış'ardır. Diğer taraf- tan, daha sekiz börekçi de bu ameliyeye iştirak ederek bu civarda 18 numarak ha- nede, mahfuz bir odayı kendilerine iş ye- ri ittihaz etmişlerdir. Burada, bir sobada eritilen kalay ve kurşundan istifade edi- lerek zahiri şekli gümüş elli kuruşluk- lardan ayırd edilemiyen ka'p gümüş pı- raların basılmasına muvaffak olunmuş- tur. Bu düşüncesizler Manisalı Hasan, 80 yaşında Emine kadın, Ahmed oğlu Mus- tafa, Abdullah oğlu Tevfik ve “ökmeci Halimdir. Emine, suçlulara yemek hazır- lamak ve sobayı yakarak suça iştirakten maznundur. Hali firarda bulunan Sarı Mehmed ve Selim oğlu Halim geçen Perşembe günü Erzurum vapurile İzmirden hareket et- mişlerdi. Bunlardan Halim İstanbulda, tenha bir semtte bir ev kiralıyacak ve fa- aliyet merkezi İstanbulda O kurulacıktı. Halimin tevk'fi için İstanbul Müddelu- Hiç yüzün (Baştarafı 1 inci sayfada) 25 yaşında ve okuması, yazması olmi- yan katil: «— Bıçağı, vak'adan on gün evvel ' 20 kuruşa Tophaneden almıştım Amma ben onun ile böyle bir iş yapacağımı aklıma bile getirmemiştin. Hiddetle Mustafa- nın sol bacağına kaktını. Sonra ne oldu- Bunu bilmiyorum: demiştir, Dün vak'a mahallinde zabıta ve adliye- ce tetkikat yapılmıştır. Cinayetin tahkısetına o müddelumumi muavinlerinden Sabri el koymuş, mak- tül Mustafanın cesedi de adliye tabibi ver Karan tarafından muayene edil. miştir. Mustafa, bacağına isabet eden bi- çak darbesi neticesinde, şiryan damari- nın kesilmesi yüzünden ölmüştür Murad hâkkındaki adli tahkikat ta ne- mumiliğine tebligatta o bulunulmuştur. Sarı Mehmed, İzmirde basılan elli ku- ruşlukları Çanakkalede sürdüğü sırada Çanakkale zabıtasınca tevkif edilmiş ve İzmire getirilmiştir. Suçlular ifadelerinde, şimdiye okadar 161 aded ellişer kuruşluk bastıklarımı söy- lemişlerdir. Bu paralar kısmen Balıkesir, Çanakkale, İzmir, Manisa ve Menemen- de elde edilmiştir. Zabıtaca yapılar bas- kında Hasanın evinde para basmağa mah» #us alât ve edevatla, bir miktar kalp pa- ra elde edilmiştir. Kalp paraların büyük bir ustalıkla ba- sıldığı ve şekil itibarile o hakikilerinden ayırd edilemediği görülmüştür. Bunlar tetkik edilmek üzere İzmir Müddetumu- miliği tarafından İstanbul darbhanesine gönderilmiştir. Suçlular, kolayca zengin olmak için gi- riştikleri bu işte muvaffak olamamışlar ve zabıtanın uyanıklığı sayesinde yakayı ele vermişlerdir. Suçluların başka yerler. de de kalp para sürmek ihtimaline bina- en araştırmalar yapılmaktadır. Hepsi de Ağırcezada muhakeme edileceklerdir. den katil! ticelendiğinden, ehemmiyetsiz bir sebeb- le çıkan facların fail olan suçlu, bugün cürmü meşhud kanununa göre Ağırceza- ya verilecektir. Geredede bir batında Uç çocuk Gerede (Hususi) — Kazamıza üç sa- at mesafede bulunan Dörtdivanın Yu- karıdüğer köyünden Cibit oğlu İsmall Çetinselanın zevcesi Sarenin iki kız ve bir erkek çocuğu dünyaya gelmiştir. Bunlardan kızlara Gülşen ve erkeğe Refik ismi verilmiştir. aid olduğu makamata haber verilmiş - tir. Lâzım gelen yardımlar yapılmakta- dır. Anasının ve çocukların sıhhatleri yerindedir. SON POSTa italya Fransa ile olan toprak davasında tek başına kalmış! (Baştarafı 1 inci sayfada) #1, Cibutiye herhangi bır ecnebi devle- tin ani surette hücum ederek zaptelme- sinin hali hazırda artık gayri mümkün bir hale gelmiş olduğunu beyan etmek- tedir: Arazi ve liman, üç bin Senegalli, 30 tayyare, bir kruavzör, 3 torpido muh- ribi tarafından müdaiaı edilmektedir. Bundan başka böyla b'r ihtimal karşısın- yapılması muhtemeldir. Tunus hududunda çarpışma haberleri yalanlanıyor Tunus, 23 (A.A) — Selâhiyettar me- İ hafil, Tunus huduğunda Fransız askerle- İri ile İtalyan askerleri arasında bir nâ- İdise zuhur etmiş olduğuna dair ecnebi bir membadan verilen haberi kar'i suret- te tekzib etmektedir. Lehistan ne yapıyor? Londra, 23 (Hususi) Siyasi mahfel- ler, Lehistanın son günlerdeki hattı ha- reketini ehemmiyetle takib etmektedir- ler, <Deyli Herald; gazetesinin lig tına göre, geçen hafta mütenekkiren Pa- risi ziyaret etmiş olan Lehistan başvekili Skladovski, Leh - Fransız ittifakını tak» viye etmek üzere Fransız makamlarile bazı temaslarda bulunmuştur. Varşova mahfellerinde, hariciye nazırı Bek'in yakında Londraya yapacağı seya- hate de husust bir ehemmiyet atfedil mektedir. Diğer taraftan o«Niyuz Kroniklr ve «Devi Ekspres gazeteleri, Lehistanın Roma - Berlin mihverinden ayrılarak, İngiltere ve Fransaya yaklaşmak arzü- sunda bulunduğunu yazmaktadırlar, «Niyuz Kronikl, yakındı Fransız ve Leh erkânmharbiyeleri arasında bir gö- rüşme yapılmasının muhtemel olduğunu bildirmektedir. İtalya Hariciye Nazırının Varşova seyahati Paris, 23 (Husus!) — Leh hariciye na- zırı Beki ziyaret etmek üzere yarın Ro. madan Varşovaya hareke; edecek olan İtalyan hariciye nazırı Kont Ciano, ne gidişi, ne de dönüşü esnasında Berline uğramıyacaktır. Kont Clano, Alman topraklarından geçtiği sırada de Alman ricalile herhan- gi bir temasta bulunmıyacaktır. Maahaza, Martın fik haftalarında İtal- yaya gidecek olan Mareşal Göring, Ro- ma - Berlin mihverini alâkadar eden me- seleler hakkında İtalyan ricalile görüşe- cektir. . Çindeki Tapon ordusunda bir . isyan çıkmış Paris, 23 (AA) — Oeuvre gazetesin- de Bn. Tabouls, yazıyor: Dün akşam Çin sefareti, Çin Cümhu- riyeti hariciye mezaretinin göndermiş ol- duğu haberleri vermiştir. Bu haberlerde Cenubi Çinde Honkon3 ile İkin arasında harbetmekte olan Japon ordusunda çok elddi bir isyan zuhur etmiştir. Birçok ki. şinin öldüğü ve b'n kadar askerin isyan etmiş olduğu söylenmektedir. Bu mmte. kadaki Japon askerlerinin kuvvel mans. viyeleri pek çok kırılmıştır. Japon taarruzu püskürtüldü Hongkong, 23 (A.A) — Hoang-KalHu ile Tai-Ping-Kov arasında kurulmuş olan Çin müdafaa hatuna karşı Japonlar mü- him bir taarruzda bulunmuşlarsa da bu taarruz püskürtülmüştür. Bu taarruz e#- nasında Üç bin Japon askeri ölmüştür. Şungking, 23 (A A.) — Çin hava kuv- vetleri Nankin civarında Japon harb ge- milerine karşı taarruzda bulunmuştur. Bir Çin tayyaresı Japon hava müdafaa topları tarafından düşürülmüştür. Bu tayyare düşerken pilotu istikamet tayin etmi şve bir Japon harh gemisinin gü. vertesi üzerinde parçalanmıştır. İnfilâk neticesinde mezkür Japon gemisi de bat- mıştır, Antikomintern pakt Budapeşte 23 (A.A.) — Resmen bil- dirildiğine göre, Macaristanın antiko. minterm pakta iştirakini teyid eden protokol, bu Cuma günü burada Ma « car Hariciye Nazır, Kont Csaky ile Al- manya, İlalya ve Japonya elçileri ara- sında imzalanacaktır. da Cenubi Tunustan mukabil bir taarruz! Vali Ankarada Şehrin 1 Derdine Çare Arayaca (Baştarafı 1 inci sayfwla) | | bağlı olarak çalışan İstanbul Sıhhiye Mü. dürlüğü Belediyeyi dama kontrol ede- cektir Sıhhiye Vekâleti, yaz mevsiminde zu- huru melhuz hastalıklarla yapılacak mü- cadeleye şimdiden başlanması lâzım | leceğini ileri sürerex Belediyenin nazarı dikkatini celbetmiştir Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar bu işleri Ankaradan| alacağı direktife göre yoluna koyacaktır. ? — Belediyenin varidat membalarnı| çoğaltmak mevzuunda en evvel hatıra! Nafıa Vekâleti tarafından satın alınma müzakereleri (Otamamlanan © Elektrik, Tramvay ve "Tünel idareler. gelmektedir. Val bu idarelerin Belediyeye olan ilişik. İikleri bakımından Dahiliye Vekâleti va- sıtasile Nafıa Vekâleti ile temas edecek- tir. Bir müddet umum müdürlük halınde Idare edilecek olan bu işletmelerin Bele- diyeye devri için şimdiden hazırlıklar yapılacaktır. 3 — Para bulunamadığı için kanalizâz- yon inşaatı devam edememektedir. Lütfi Kırdar inşaat imkânlarını temin etmek için Ankarada 1939 senesinde İstanbul Belediyesi emrine mühim miktarda para verilmesini temine çalışmaktadır. Yapı. lacak yardımın senelere bölünmesi de muhtemeldir. Kanalizasyon inşaatına bina sahibler. nin de iştirakini temin için Vali Vekâlet. ten Belediyeye bazı salâhiyetler verilme- #ini istiyecektir. 4 — Belediye binâsının inşası için para İstenecek ve inşaat için müsaade alına. caktır, 5 — Kadroda lüzumsuz görülen bazı letine anlatılacak, icab eden direktii miyet verilmektedir. dası için Dahiliyenin mütaleası caktır. 6 — Umuma mahsus binaların evvel yapılması içın alâkalı Vekâletie &zami yardımda bulunmasının temini tenecektir. Bu binalardan bir kısmı, 7 simle Harbiye arasında ve birkağı S tanahmed ve Beyazıd civarında yapılm istenmektedir. İyi 7 — Şehir tiyatrosu için ayrıl yüz bin lira tahsisat ely mızdan birinde bulunma! ir, mın kullanılması ve İstanbulun vatuar binasına bir an evvel ka için müsaade alınacaktır. Şehir tiyatrosunun tevsii ve de bunun bir gelir membaı haline mesi yolundaki Belediyenin mü Dahiliyeye arzedilecektir, 9 — Dolmabahçede yapılması isleği stadyomun bu sene muhakkak inşa eği mesi temin edilecektir, 4 9 — Ekmek, et, su, sebze ve meyva yiyecek ve içecek işlerin? verilmek İgi nen istikamet Ankarada alâkadar Vel letlere anlatılacak ve mütaleaları caktır. 10 — İmar işinde Müzelerle Vakıf! daresinin Belediyeye engel olmaması kânı temin edilecektir. 1I — İstanbulun ağaçlanması işinde 2 râat Vekâletinin azam! yardımda b ması istenecektir. 4 12 — Belediyenin varidatın, çoğ için tesbit edilen esasiar Dahiliye #lmacaktır. 1 i Hükümetin imar işinde Belediyeye ça : pacağı yardım miktarına büyük ehenmi Vali İstanb vazifelerin lâğvi ve Belediye işlerini ko-| icraatını göreceği yardım miktarına si laylaştırmak için yeni memuriyetler ih-' tevsi Elçilerimiz arasında -. ygs değişiklikler Ankara, 3 (Hususi) — Yakında elçk lerimiz arasında geniş bir değişiklik ola. cağı haber verilmektedir. İyi haber alan! mehafilden tereşşuh eden haberlere gö-| re Paris büyük elçimix Susd Davas ve Bağdad elçimiz Tahir Lütfi tekaüde sevkolunacaklardır. Peşte elçimiz Behiç büyük elçiliklerden birine terfian nakledilecektir. Berlin bü- yük elçimiz Hamdi, galib bir ihtima! re, mebusluğa namzed gösterilecektir. Balkan merkezlerindeki bazı elçilikle- rimizin büyük elçiliğe tahvili dolayısile Belgrad elçimiz Haydar ayni mahalle bü yük elçi tayin edilecektir. Merkezden eiçiliğe tayinleri kuvvetle muhtemel zatlar arasında şu isimler sa- yılmaktadır: Umum! kâtib muavini Nebi! Batı, Müs- teşar Agüh Aksel, daire şeflerinden Esad, 'Teşrifat Umum Müdürü Şevket Fuad Keçeci, © Alman - İngiliz .... .» görüşmeleri Londra 23 (A A.) — Lord Halifaks, dün Alman sefiri fon Direksen'i kabul etmiştir. Öğrenildiğine göre, !ki devlet adamı, beynelmilel vaziyet hakkında görüşmüşlerdir. Yarın Berline hare - ket edecek ve orada bir bafta kalacak olan Alman sefirinin Londradan ayrıl. mazdan evvel, İngiliz hariciye Nazır ile temasta bulunmak istemiş olduğu söylenmektedir. Berlin 23 (A.A.) — İktisad nazırı Funk, İngiltere ile Almanya arasında yakında yapılacak #ktısndi müzakere! lere ali hazırlıkları yapmak maksadi- le bugün öğleden sonra İngiliz mümes sili Asihon Gwatkin'i kabul etmiştir. Faşist meclisi Roma 23 (A.A.) — Kral bugün neş- rettiği bir emirname ile faşist meclisi- ni 2 Mari tarihinden itbaren feshet » mektedir. Yeni meclis 23 Martta top- Janacaktır, Mezkür tarihte ilk defa o- larak eyelet ve korporasyonlar mec tevhid edilmiş bir halde içtima eyliye « cektir, il hükümet erkânı edebilecektir. Denizbankın kadrosu şimdilik değişmiyor (Baştarafı 1 inci sayfada) kadro hakkında tetkikler yaparak teş lâta atiyen verilecek şeki! hakkındaki - Tarımı Vekâlete bildirecektir. Bu itibarla kadroda şimdilik bir tı dül mevzuubahs değildir. Yeni Suriye Kabinesi Şam, 23 (A.A) — Lütfi Haffar, kabineyi teşkil etmiştir; Başvekil ve maarif nazır. Lütfi H far, dahiliye ve millt müdafaa Mazhar Paşa Raslane, maliye nazırı * bariciye nazır vekili: Faiz Khoury, liye nazırı: Nasib Bakri, milli iktısağ zırı: Selim Djambari, Yeni Başvekilin sözleri Şam, 8 (A A.) — B. Lütfi Haffar büata verdiği beyanatta Fransa - münasebetleri hakkında demiştir ki? — Hükümet Fransa ile Suriye arı daki münasebetlerin takviyesini çok a Zu ve zorlukları iktiham ve birbirine çok menfaatlerlo merbut bulunan memleket arasında anlaşmaya mini © cak engellerden içtinab için icab müzahereti bu büyük cümhuriyette Jacağını ümid etmektedir Yugoslavyanın Harbiye bütçesi > Belgrad 23 (A.A.) — Meclis maliye komisyonu harbiye bütçesini bugün alkışlar arasında kabul etmiştir. Bü çi geçen sene bütçesinden 156 milyon la olarak 2,928,163,957 dinara yüka miştir. Ürgüb Halkevinde yerli saz konseri i Ürgüb (Hususi) — Bu ayın lk Gi günü akşamı Ürgüb Halkevi tarafınd tertib edilen saz konseri, okuyucı Refik Başaran, Kâmil ve Mehmed Ko « nakçının iştirakle (verilmiştir. ve münevver zevatın, bulunduğu konser saat 12 ye kadar d etmiştir.