24 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTa | ingiltere ve Fransa gizli yapılması bildirildi Adliye Vekâleti tarafından Cümhuriyet müddeiumu- miliklerine gönderilen mühim tamimiri metni -Pazartesiye kadar salatını müteakib, nasyonalist e nazırı Jordana ile derhal müzakerelere başlamış olan Fransız mümessil Leon) Berard, bilhassa demiryolları, mülteciler ve ekohomik münasebat gibi teknik me-| selelere temas etmiştir. Bu meseleler Ankara, 33 (Husust) — Adliye Vekâ-| zu bahsedilmeş; milli hisleri rencide €t-| hakkında Fransa ile Burgas hükümeti a- Meti Müddeiumumilikiere şu mühim tami- mi yapmıştır: «Türklüğü, Büyük Milet Meclisini, hükümetin manevi şahsiyetini, Reisicüm. buru ve devletin süâhl kuvvetlerini tah- kir suçlarına müteallik duruşmaların a- eni olarak icrası faillerine karşı, işle- dikleri suçların redaetı itibarile, dinliyen- ler üzerinde asabiyet ve heyecan uyan- dırmak İibarile emniyeti muhafaza ba- kımından mahzurlu olduğu gibi böyle maldud suiniyet erbabının edeb harici- ne çikarak hakaret sadedinde sarfettik- leri galiz sözlerin aleni celşelerde mev- mek itibarile de mahzurludur. i Ceza muhakemeleri usulü kanununun İ78 üncü maddesi mucibince umumi âdâb ve emniyeti muhafaza maksadile duruş» manın bir kısmının veya tamamının giz- li olarak İcrası icab ettiğinden kanunun bu icabı daima gözönünde tutularak bah- #e mevzu olan suçlara aid duruşmaların mezkür sebeblere binaen gizli yapılması hususunda mahkemelerden takibde bu- lunulması ve keyfiyetin kaza dairenize. ki Cümhuriyee Müddelumumiliklerine bildirilmesine tamimen tebliğ olunur.» HariciyeVekili Belgradda temaslarına başladı Bugün Prens Pol tarafından kabul edilecek olan Saracoğlu yarın sabah General Metaksasla görüşmek üzere Selâniğe hareket edecek Belgrad 23 — Türkiye Hariciye Ve- ili Şükrü Saracoğlu e Yugoslavya Hariciye Nazırı Cincar Markoviç bu - gün hususi trenle Bükreşten buraya gelmişlerdir. Ayni trenle seyahat etmekte olan Yunan Başvekili Metaksas, kendilerine samimi surette veda ederek Selaniğe doğru yoluna devam etmiştir, Nazırlar Belgrad merkez garında 'Türkiye ve Yunanistan orta elçileri ile Romanya maslahatgüzarı ve Yugoslav ya münakalât nazırı Spaho tarafından Karşılanmışlardır. Akşara Türkiye elçiliğinde Saracoğ- lu şerefine hususi bir akşam yemeği ve! rilmiştir, Yarın saat İl de Saracoğlu Saray (o mareşalini ove müteakıben Markoviç (Ove Svetkoviçji (o ziyaret edecek ve öğle vakti Naib Prens Pol tarafından kabul edilecektir? Öğleden sonra Yugoslavya Başve - kili ve Hariciye Nazırı misafirlerine ia- dei ziyaret edecekler, akşam üzeri de hariciye bakanlığında bir Ziyafet ve, rilecektir. Saraçoğlu Cumartesi sabahı Selâniğe gidenektir.. Metaksas, kendisini orada beklemektedir. Kral Karol Balkan matbuat heyetlerini kabul etti Bükreş 23 (A.A.) — Romanya Kra- h Karol, bu sabah sırasile Balkan An- tantı matbuat konleransındaki Yunan, Türk ve Yugoslav heyetlerin! kabul et- miştir. Çemberlayn, huzursuzluk kaynağı kur utuldu diyor Hazırlıklardan bahseden Çemberlayn Şekspir'in şu sözlerini tekrarlıyor: “Dünyanın üç bucağından müsellâh olarak gelsinler, kendilerini karşılayacağız,, Londra, 23 (A.A.) — Çemberlayn dün ukşam Lancashire'de kâin Blackburn'da bir nutuk irad etmiş ve ezcümle şöyle demiştir: «Her tarafta müthiş silâhların teraküm ettiğine şahid olduğumuz bir sırada bir nevi huzursuzluk hissetmenin önüne geç- memize imkân yoktur, zira ehemmiyetsiz de olsa herhangi bir hâdisenin ölüm ma- kinesini harekete getirmesinden korku- yoruz. Bu şerait dahilinde hükümetimi- zin şimdi takib etmekte olduğu sk yasctten . başkı bir siyaset (takib etmesini Oancak o akılsızlarla, (ogay- gi mesuller veyahud cahiller istiyebilir. “Bizim tesbit ettiğimiz siyaset, şu suretle terif edilebilir: Nifakları ve nizaları ortadan kaldır. mak için hiçbir fırsatı ihmal etmiyecek, fakat-ayni zamanda dostlarımızın yardı- mile haklarımızın ve hürriyetlerimizin bunlara taarrüz etmek kadar kendisinde gürel görecek olaniara karşı muhafaza- #ını temin için ortaya müthiş bir kuvvet çakı tacak olan büyük bir kuvvete müs- Benid sulh siyaseti, Yakm bir maride eslihâ imaltâtında geri kalmış bulunuyorduk. Fakat bu hu- Sursuzluk kaynağı hali hazırda kurutul muştur, Şimdi gemiler, toplar, tayyareler iye mühimmat, famlasız olarak ve mikta- 'sı artmak suretile meydana çıkmaktadır. Büyük dominyonlar ve İngiltere impa- ratopluğu haricindeki müttefiklerimiz ve dostlarımız tarafından - icabında - yapı- labileceğini kale almaksızın Şekspirın İdediği gibi: Dünyanın üç bucağından müsetlâh o- arak gelsinler, kendilerini Okarşılıyaca- Biz» Çemberlayn, bundan sonra Oliver Stanley'in önümüzdek! ay içinde Berli- ne yapmak tasavvurunda bulunduğu 2i- yaretten bahsetmiş ve İngiliz Alman milletleri arasmda daha iyi bir anlaşma büsülünden ümidvar olduğunu söylemiş- tir, Akhisarlılar tütün müstahsille- rini temsil edecek iki meb'us seçilmesini istiyorlar Akhisar, (Hususi) — Akhisar tütün kooperatif ortaklan hükümetimize mü- racaatla tütün müstahsilinin haklarınm müdafaası için yeni Meeliste yüz elli bir: aşan tütün müstahsillerini temsilen bir veya İki mebusun bulunması istirham etmişlerdir. Bu hususta Parti Genel Sek- reterliğine müracaat edilmiş ve tütün müstahsilleri adına seçilecek zatın adını bildirmişlerdir. Bu za; Sorbondan me- zundur ve halen Adliye Vekâletinde bir vezifede bulunmaktadır. İraber, bu gibi şahst temasların faydah o- | lacaktır. rasında bir anlaşma imzalanması çok! muhtemeldir. Franko hükümetini tanımak meselesi- ne gelince, bunun en geç Pazartesi günü yapılacağı muhakkak sayılmaktadır Bu hareket, evveles de bildirildiği gibi İn- gütere ile müştereken yapılacaktır. İtalya generali Romaya döndü Roma, 23 (A.A.) — İspanyadaki İtal yan gönüllüleri kumandanı General Gam bara, Barselonda yapılar büyük geçid resminde bulunduktan sonra bugün tay- yare ile İtalyaya gelmiştir. Bahri geçid resmi Burgos, 23 (A.A) — İlk defa olarak donanma amiralı üniformasını giymiş o- lan general Frankonun huzurunda Tar. Tagone limanında büyük bir bahri geçid resmi yapılmıştır. Üçü kruvazör o'mak üzere 15 İspanyol harb gemisi, enteresan manevralar yapmışlardır. Bu esnada 200 tayyare, filonun üzerinde uçuyordu. Filistin konferansında Arablarla Yahudiler bir arada toplantılar Londra, 23 (Hususi) — Filistin konfe- ransını çıkmazdan kurtarmak üzere İ: giltere hükümeti taratından” sarfedi gayretler neticesinde, bu sabah Yahudi ajansı milmeşssillerite Arab murahbasla. rn defa olarak müşterek bir toplantı yapmışlardır. İngiliz hariciye nazırı Lori Halifsks, müstemlekât nazırı Makdonald ve hari- ciye müsteşarı Butler'in hazır bi ları bu müşterek toplantı sâmimi bi va içinde cereyan etmiş ve iki saa* sür. müştür, Toplantıdan sonra, tarafeynin itlâfmi. rizane hattı hareketlerinde herliangi bir değişiklik vücüde gelmemiş olmakla be- lacağı muhakkaktır, Yarın, Yahudi ve Arab müm arasında illeri işterek bir toplantı dahâ yapı. Irak meclisi Feshedildi Bağdad, 23 (A.A) — Havas öjansı mu- babirinden: Hükümetle teşriki mesai me- selesinde zuhur eden ihtilâf üzerine par- lamento feshedi'miştir. Yeni intihabatın yapılacağı tarih, he- nüz tesbit © iş değildir. Muhittin Üstündağ tekaüde sevkedildi Ankara 23 (Husust) — Eski İstan. bul Valisi Muhiddin Üstündağ ve es- ki Konya Valisi Cemal Bardakçı teka. üde sevkedilmişlerdir. Bu husustaki kararname Yüksek Tasdike iktiran et- miştir . Yolcu telgrafları Zamanında verilecek Ankara, 23 (Hususi) — Hareket veya muvasalat zamanlarını bildiren yolcu telgraflarının o mevridlerine zamanında verilmesi için tedbir alınmasını Posta İ- daresi alâkedarlara bildirmiştir. Fransız- Alman hududunda 3 kişi tevkif edildi Metz, 23 (A.A) — Bir Alman otomo- bili içinde bulunan üç kişi Fransız - Lük- sembuzg hududunda tekvif edilerek bu- raya getirilmiştir. Tevkifin sebebi meç- huklür ve memurlar bu hususta büyük ketumiyet muhafaza etmektedirler, ns Ankaraya giden İngiliz generali İngiliz harbiye nezareti istühbarat şubesi müdür muavini General Frede- ric George Beaumont*. Nesbitt, bera- berinde İngilterenin Ankara askeri â- taşesi albay Ross olduğu halde, dün sabahki ekspresle Sofyadan şehrimize gelmiştir. Genera! Beaumont - Nesbitt, Sirkeci istasyonunda deniz kurmay binbaşısı| Aziz Ulusan ve İngiliz sefaretanesi er - kânı tarafından Oo karşılanmıştır. Bir müfreze asker selâm resmini ifa et - İstasyondan doğru Perapalas oteline giden General Besumont . Nesbitt, bir müddet istirahattan sonra vali muavini Hüdai Karataban ile İstanbul komu - tanı General Halisi makamlarında 2i- yaret etmiş ve bu ziyaretler bilâhare iade edilmiştir. Misafir General öğle yemeğini İngiliz iri Sir Persi Loren'in davetlisi ola- rak sefnmethanede yemiş ve akşam sa- at 6,30 da 'Tophae rıhtımından moför- le Hayderpaşaya . geçerek, eksprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya ha rekiat etmiştir. Genera! Benümoni - Nesbitt, Anka» rada 3 gün kalacaktır. Bu müddet için. N afan vekâleti istihbarat! i Bahâeddin, General şerefi- ne bir ziyafet verecektir. İngiliz generalinin bu seyshati, Bal kan memleketlerinde icrayi vazife et - mekte olan İngiliz askeri ataşelerinin vaziyet ve çalışma şartlarının tetkiki ile alâkadardır. Pazartesi günü .Ankaradan tekrar şehrimize dönecek olan general, bu - Tadan doğru Belgrad ve Bükreşe gide- cektir. Fransız Cümhurreisi Yemen Ve'iahdini kabul etti Paris, 23 (AA.) — Cümhurbaşkant, bugün öğleden sonra Yemen veliahdini kabul etmiştir. Sebabtan sabaha: Bir dostum anlattı; kaybolan büyük servetler Yazan: Selim Ragıp Ezme, ugünlerde Avrupa matbustına göz gerdirdiğimiz zaman insan Fransaya iltica eden İspanyol mültecile- | rinin vaziyetile Kır ordunun ileri hare keti önünde vapurlarla İstanbula kaçan beyaz Rusların halini mukayese etmel ten kendini alamıyor. Her iki zümrenin | de ayni mahiyette dahili bir harbin kur banları oluşları bertaraf edilecek olursa | aradaki fark şu suretle göze çarpıyor: Ruslar, açlıklarını gidermek için elle. rimde kalan öteberi kırıntılarını satılığa çıkarmışlardı. İspanyol mültecileri İs memleketlerinin milli sermayesi olan ve firarları esnasında kaçırdıkları her nevi | “sârı nefiseye, soydukları ve öldürdük“ leri insanlardan aldıkları mücevberlere müşteri arıyorlar, Denilebilir ki bugün Fransanın cenub v'lâyetleri, alıcıya arze- dilen bu nevi eserlerle adetâ açık bir pas | zar haline gelmiştir. Kapalı otellerde kıymeti yüksek eşyanın sürümü için ya- | pılan pazarlıklar da başka. Bir ara, bazı j Avrupa matbuatının okahramanlıklarını | göklere çıkardıkları meşhur Lister bey- nelmilel livasınm bütün zabitleri isa İspanyol hazinesine ari mücevherleri a- | şırdıkları için Fransız mahkemeleri tara- ! : fından istisnasız olarak mahküm edik mişlerdir. Bu arada Fransız hudud güm- rüğünün de çok kârlı bir vaziyette oldu. Bunu söylemek yerinde olur. Çünkü ka- çak olarak geçirilen bu eşyaların kâffesi, bu gibi ahvalde tarhedi'en ağır kaçak- çılık cezalarile Fransız gümrüğüne vari- dat kaydedilmektedir. Dahili harb yi. zünden İspanyanın kabili telâfi zayi efe tiği mal ve mülk bertaraf, telâfi kabul etmiyen can ve nefis eser zayi müte | hiştir. Bu kaybı, ne Franko, ne de ondan | sonm gelecek birkaç nesi tamir edebilir. Kaldı ki bombardımanlar yüzünden veya bükümetçi ordunun bombal. fedaileri ta- rafından atılan binalarla şunun bunun elinde kalan büyük üstadimra aid tablo- ları ele geçirmek artık mümkün değil dir. İspanya harbi, mahiyet itibarile medeniyet için hakikaten bir facia ok | muştur. İnsanlık ailesinin, bu hâile & nünde en derin bi: surette müteessir ol. maması mümkün değildir Selim Ragıp Emeç Vali Ankarada ekmek ve süt meselelerile meşgul oldu Ankara, 23 (Hususi) — Şehrimizde bus lunan İstanbul Valisi Lütfi Kırdar te. maslarına devam etmektedir, Vali bugün yanında ziraat mütehassısları olduğu hal» de Ziraat Enstitülerini ziyaret etti, ek- mek ve süt meseleleri hakkında tetkik- lerde bulundu, Çirkin şeyler — İyi tahsil görmüş, eserler yazmış ve tercüme etmiş, birkaç yabancı lisanı ana dili gibi kavramiş bi: Türk hanımı vapurda ingilizce gazets okurken Or. #aköyden vapurs giren kalabalık bir kadınının ingilizce gazete okuması liseli kafilesi etrafın aldılar. Bu Türk her nedense bu gençlere bir alay fırsatı vermişti. Lâübali hareketler ve çirkin imalarla birbirlerine: — Vatandaş türkçe okul — Olrar, yes! Diye şaklabanhığa başladılar, Alay etmek istedikler! hanımın kedilerine değil, kendilerini yetiştiren ho- calarım bile okutacak bir irfana sahib olduğunu bildiğim için bu çirkin ha- reketleri benı müteessir etti. Biraz daha devam etselerdi müdahale edecek- tim, Bereket hanımın şükünetı bu tecrübesiz ve cahü gençleri de süküta mec bur etti, * Dostumun anlattığı vak'a muhaksak ki sizi de benim kadar müteessir et miştir. Lise ve orta mekteb talebelerinin sokak terbiyeleri üzerinde ısrarla durduğumu maarif teşkilâtımızın bu mühim içtimaf davaya nazarı dikkatini celbetmeye çalıştığımı karilerim hatırlarlar, Esefle şahid oluyoruz ki bu yün kızartıcı hareketler tevali ediyor. Aile ocaklarında ,çok fena yetişen, muaşe- ret kaidelerinden bihaber, sokak terbiyesine lâkayd ve nihayet medeni bir insan için lüzumlu hayat nizamlarına bigine bir gencin cebirden, kimyadan aferinler alması hıçbir şey ifade etmez. Fakat umum! yerlerde, sokakta ya» pacağı bu şekil bir hareket, ağzından çıkan çirkin bir kelime yalnız kendi yüzünü kızartmaz, başındaki kasketin yaldızını da karartır ve bu karsrış maarif hayatımızın bir karası olarak içimize kadar işler, Bürhan Cahid “©