27 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

27 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Eskiden surları sağlam ve yeni gözüksün diye badana ederlerdi.. Belediye, evleri ayni senge boyatacak.—Gazeleler— — Acaba hangisi bizim ev?.. SON POSTA KARİKATÜRLERİ | Tarihten sayfalar | - Yapan: Orhan Ural Es Çürük ve yolsuz gemilerin ladesi düşünülüyor TORNİSTANI.. (Tarih tekerrörden ibarettir.) lar?. ? Gözeteler. Slâklanma yarışı yılında: — Bak oğlum 1939 yılında in- sanlar böyle yarı medeni vaziyet- te idiler!. devam. ederse 1998 Simdi de şehirdeki boş arsalara duvar çekiyor. söylemiyor?.. — Otuz yaşına girdiği anlaşılmasın diyel.. istanbulda Hicri 1003 senesinde (vak'anüvis adını kaydetmiyor) İstanbulun en zengin mü- n bir Yahudinin ortalık» denbire kayboluşu, İstanbulda bü- yük bir heyecana sebeb olmuş, koca şehir bin çeşid dedikodu ie çalkanmıştı. Devrinin milyonerlerinden olup sadece «Mücevherci Yahudi, diye anılan bu â- İdamın Yahudi mahallesindeki konağının mahzeninde demir sandıklar içinde “ç yüz Mısır hazinesi mücevher bulunduğu isö Elli sandık inci, yüz sandık elmas, elli sandık yakut, elli sandık zümrüd diye bu hazinenin mübalâgalı ( tefsilâtı bir çok İkimselerin hırs ve tamahını kamçılardı. Mücevherci Yahudi, konağında İmuştah, belimde çetal, bıçak kırk elli Ya- azı» besler, fakat, bu muhafız- lar, konağının içinden saç kaplı kapıları ve kol kalınlığındaki pencere demirleri kendisine emai, telkin edemez, her gittiği yerde yanar, alacaklarından, bilhassa saray nlarında olan alacak- dan gizli gizli derl yanar, eski püskü olaşır, evinin erzakımı, bizzat anbu'un en kötü mallarının, lerden alırdı n ortalıktan bir - oluşu, evvelâ Yahudi ma - korku ile karışık bir heyecan Jalgası vermişti in o gün saraya gitmişti. sa - e muhafızlarından gözü ir Ailesi efradı, onun © gün saray dınlarına verilmiş çok kıymetli iki parça mücevher işi için gittiğini biliyorlardı. Mücevherci Yahudi saray kapısmdan irerken, kapıcılar, arkasındakı delikan- Iları önlemişler: — Geril.. demişlerdi, efendinizi bura - da bekleyin... Sonra da kapıcılardan biri bu Yahudi şehbazlarıma biraz dikçe ba « karak, yarı şaka yar. ciddi birinir. ense. sine mükemmel bir tokât indirince, iki- si de soluğu Ayasofya arkasinda almış lardı. Ortalik kararıncıya kadar orada bek - lemişler, efendileri görünmemişti. NU ğı göze alıp Babıhü - yaklaşmış, yeni nöbete çık- — Bilmem!,. cevabını almıştı Biraz daha 'srar edip te içeriden kapı- cılar ocağından sorcurmuş, bu sefer de" — Mücevherci Yahudi çıktı!.. Demişlerdi. ağa koştukları zaman da mücevhercınin gelmediğini görmüş - Terdi. Konakta, yalnız konakta değil, bütün Yahudi mahallesinde sabaha kadar kim- senin gözüne uyku girmemişti. Sokakta bir gölge belirince, yürekler | -Odur!.» diye hoplamıştı. Ertesi gün de, heran o- nun çıkıp geleceği ümidi ile geçmiş, bir taraftan da Yahudi mahallesinden taşan dedikodular İstanbulun en tenha köşele- rine, hattâ sur dışına kadar yayılmıştı: «Mücevherci Yahudi saraya girmiş, bir daha çıkmamış!...» Mücevherci Yahudi'nin saraydaki eli, Rıdvan Bey isminde bir genç idi. — Rıdvan Bey saray: baltacılarından çok güzel bir genç idi. Dal yapılı, güçlü kuvvetli, «dört kaşlı bir civandı. Ka - Amlı erkekli bir çok vurgunları vardı. Rüyalara girer, hakkında kıt'alar, şarkı- Tügazlar yarılırdı Mücevherci Yahudi o Babıhümayunda baltacı Ridvan F bulur, başta Valide hasekiler, sultan) saray kadınları rleri kendisi v9- çih getirdiği müce' “ir Rıdvan Bey de aldığı mücevherleri Babüssazdede haremağalarına götürür, mlar da hareme arzederlerdi. ze Karın mebus namzedi seçilmiş, niçin kimseye | Saraydun mücevherci Yahudiye yapı - lan siparişler de ayni yoldan olurdu. Bir gün mücevhezci Yahudiye bir mü. 350 sene evvel işlenen esrarlı bir cinayetin içyüzü Şehrin en zengin mücevhercisi olan Yahudi sarayda nasıl öldürülmüş ve cesedi nasıl meydana çıkarılmıştı ? cevher ve murassa kemer ile bir mücew her sorguç sipariş edildi. Mücevherci Yahudi, kor İkuyumculara istenilen mü bir zaman zarfında yaptır tulura yerleştirdi ve & Kemer ve sorguç cidderi ha idi. Şimdiye kadar elinden müçevherler geçen Rıdvan Beyin bile bu İkemer ile sorguç karşısında gözleri ka * maşıvermişti. İlaremden de çok beğen diler, Fiatını sordular. Yahudi hiç te « reddüd etmeden: | — On yük akçe, Dedi, On altıncı asır sonunda on yük skçe a çalişan «eli muszzam bir servetti, Haremden: — Çok pahalı. Fakat mücevherci Ya budi yarın bir kere daha gelsin de slıp almıyacağımızı söyliyelim... Dediler. On yük akçi Mücevherci Yahudi o geceyi, pazarlıkta azami ne kas dar inebileceğini düşünmekie geçirdi. Ertesi gün öğleden ra Sari git Rıdvan Beyi Babıhümayunda beklemeğe başladı. Haremden de murassâ kemer ile mu - İ rassa sorgucu Rıdvan Beye iade etmişler! — Pahalı alamıyacağız! Cevabını vermişi Sonra balta Rıdvan Bey mücevherci Yahudiye ge « lerek: — Orta kapıya kadar gidelim bezi tL iş 1 arasında olmuş, m hudi sırra kadem basmıştı. Kapıcılar, her saat nöbet deği | lerinden, ve saray kapısından her gün bir çok adam girip çıktığından mücevherel Yahudi ile meşgul olamazlardı, Yahudi İşehbazı sormağa geldiğinde — Çıktı! Deyip baştan savmışlardı. Günler geçii, Mücevherci görünmedi. Nihayet ailesi Salı günü divanı hüma- İyuna müracaat - ederek o mücevliercinin | kaybokituğunu hükümete haber verdiler, baltacı Rıdvan Beyden şüphelendikleri- ni de arzettiler, | Sadrazamın riyasetinde toplanan di- | van, mühim bir saray entrikası karşısın- da bulunuyordu. Meseleyi büyük bir eld- | ocağına emir verip oRıdvanı | Rıdvan Bey divan huzurunda inkâr etti: | — Haremden kemer ile sorgucu geri verdiler. Ben de mücevherciye verdim, alıp götürdü! Başına bir felâket gelmişse sarayda değil, dışarıda olmuştur! Dedi, Diğer taraftan baltacılar ayak diredi- ler: — Bizim ırzımız vardır, şüpheli ada » mı ocağımızda tutmayız, Rıdvani iste. meyizi, Dediler. Hemen o gece Ridvan Bey baltacılar ocağından ve saraydan çıkarı)» İd. Sipahi oğlanları ocağına verildi. Si- pahi oğlanları ağasma da gizli bir emi? verildi. Baltacı Rıdvan Bey sipah! oğlanları o cağına gelir gelmez bir odaya alındı. Çı rl çıplak soyuldu. 'Tâ içinde, etine bağ lanmış bir kemer çıktı. Yahudinin getir. diği kemer ile sorguçlan sökülmüş ok maslar da bü kemerin içinde bulundu, Yahudinin sarayda bir cinayete kurban ışı. Ridvan Beye mü. kemmel bir dayak atıldı. Yahudinin bo. Bulmuş cesedinin sara odun ambas rında olduğunu söyle cevhercinin cesedi od dunlar altından çıkarıldı mesi için de sıkıştırdılar, Lâkin genç bal tacı bu sefer aslan kesildi: — Benim ağzımı açtırmayın!,. (Devami 10 uncu sayfada)