10 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Temizliğe riayet etmiyen esnaf cezalandırılıyor Kontrol esnasında bir fırında bulunan noksan ekmekler de müsadere edilerek da:ülâcezeye gönderildi #minönü ve Beyoğlu kazalarında ya - pılmakta olan esnaf kontrollerine devam edilmektedir. Esnaf uzun zamandanberi kontrolsüz kalmış, bu arada bazıları hile yapmağa başlamıştır. Belediye bunun ö- nüne geçmek için şiddetli tedbirler ala - © caktır. Beyoğlu ve Eminönü kazalarında bil - hassa lokantaların temizliğine dikkat e- Hilmektedir. Kontrol esnasında Sirkeci - de meşhur bir lokantada temizliğe rlayet * edilmediği görülmüş, lokanta sahibine lâ- © zam gelen öhtar yapılmıştır. Ayrıca Sir - © — kecide bir sütçü dükkânında da temizliğe © — aykırı hareket edildiği tesbit edilmiştir. Şehzadebaşındaki sinemalardan sık sik İ şikâyetler vaki olmaktadır. Bu sinemalar da her yerde sigara içilmekte, haftanın İmuayyen günlerinde kalabalık yüzün - İtedir. Belediye müfettişleri bu sinemala; nema sahibine ceza kesilmiştir. Fırınlarda da sık sık eksik ekmeklere rastlanmaktadır. Eminönünde (Tahmis dar eksik ekmek müsadere edilerek Da- rülâcezeye gönderilmiştir. Bazı kasablar etlerin altına ötedenbe- ri kaba kâğıd koymaktadır! kasabların kaba kâğıd kullanmalarını ya- sak etmi . Tren yolundaki harab - binalar istimlâk edilecek Sirkeci garı civarındaki inşaat devam etmektedir, Muntazam bir plân dahilinde İcra edilmekte olan inşaat sonunda, Sir - keci garı modern bir istasyon haline geti- rilecektir. İnşaat Haziran nihayetinde ik- mal edilmiş bulunacaktır. Bu suretle İş- Jetme teşkilâtının bir mıntakada toplu © bir hade bulundurulması temin edile - , cektir. Hat boylarında bulunan ve şehrimizin © güzelliğini bozan barakalarla, bir takım © gayri muntazam ve harab binalar da Na- fa Vekâleti tarafından istimlâk oluna - caktır, © Son zamanlarda banliyö trenlerinde ya pılan esaslı tenzilât dolayısile bu yıl da — ayrı bir tenzilât yapılması şimdilik mev. © zuubahs değildir. Bununla beraber, on beş » Mayısta Nafia Vekâletinin tetkikten ge- © . çireceği mesall arasında, umumi bir ten- © Eilât işinin de görüşülmesi muhtemeldir. Poliste: "Elettrik prizile oynıyan bir çöcuk hestaneye kaldırıldı Dün Yüksekkaldırımda orta okul ta - © İebesinden 12 yaşlarında Muallâ mekte. bin elektrik prizile oynarken cereyana kapılmıştır. Muallâ baygın bir halde © Şişi çocuk hastanesine kaldırılmıştır. Bir kamyon bir adama çarpıp gözünden yaraladı © Çatalcada Kaleiçi mahallesinde İstas - ç yon cağdesinde oturan Şevkiye, 88 nu - » imaralı kamyon çarpmıştır. Sol gözünden — yaralanan Şevki tedavi altına alınmış, © Suçlu şaför yakalanmıştır. Bir hırsız çaldığı arabayı p satarken yakalandı © — Taksimde Attar sokağında oturan sey- » yar satıcı Sabri Çoban 3 tekerlekli el a- Yabasını evinin kapısının önünde bıraka- rak içeri girmiş ve dışarı çıktığı zaman arabanın yerinde yeller estiğini görmüş- © ür. Zabıta tarafından yapılan arama ne- “ticesinde, arabayı açlanın Tozkoparanda Çatmamescid sokağında oturan Faik Soy suz okluğu anlaşılmıştır. Faik Soysuz ; oçaldığı arabayı satarken yakalanmıştır. Üç hırsız veiki hırsız yetağı yakalandı ğ Kadıköyünde Beyazıdkethüdş cadde - © sinde 16 numaralı evde oturan mescid imamı Abdüşşükranın 250 lirası ve zev - cesine aki bilezik vesair mücevherler ça- kırmıştır. Zabıta tarafından yapılan tahkikat #0- nunda hırsızların Nizameddin, Şükrü ve © (Celâl adında üç kişi olduğu ve bunlara © Haydar ile Bayramın yataklık ettikleri — anlaşılmıştır. © — Hırsızlar ve şeriki cürümleri henüz — çaldıkları paraları yemeğe vakit bulama- © dan yakalanmışlar ve cürümlerin; itiraf “etmişlerdir. Suçlular bugün adliyeye tes- — lim olunacaklardır. © Bir amele vapurdan düşüp yaralandı © — İstinye Dok fabrikası amelesinden Ali, Tavanç vapurunda çalışırken 4 metre ir - “tifadan havuzun önüne düşmüş, belinden © yaralanmıştır. AH tedavi altına alınmış tar. Cİ eş Denizhank Umum Müdürü Ankaraya gitti Denizbank umum müdürü Yusuf Zi- ya Erzin dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. Umum müdür Ankarada, Denizbanka aid muhtelif meselelere dair temaslarda bulunacaktır. Şehrimize gelen Alman heyetile yapı- Jan görüşmelerle, kadroda tasarruf dola- yısile açığa çıkamlan meraurların tazmi- nat talebleri ve yeni kadro tatbikalına air olan işler bu meyandadır. Haber aldığımıza göre, İktısad Vekâ - Jeti açığa çıkarılmış olan Denizbank me- murlarının vaziyetlerile yakından alâka. dar olmaktadır. Halen açıkta bulunan memurlar İktısad Vekâletine bağlı mü - €sseselere peyderpey yerleştirilecek ve İt yakatleri nisbetinde maaş ve ücretler:e tavzif olumadaklardır. Vekâlet, biç bir memurun açıkta kalmaması için icab e- den tedbirleri almıştır, Müteferrik; stanbul vilâyeti 1670 müntehibisani çıkardı Silivriden 62, Yalovadan 36, Çatalca - dan 94, Şileden 33, Kartaldan 34 münte- hibisani çıkmaktadır. Bu suretle İstanbul vilâyeti müntehibisani miktarı 1670 4 bulmaktadır. Toplantılar : Üniversitede tıb bayramı tertib edildi İstanbul Üniversitesinin her sene kutlu - ladığı «Tib bayramın 14 Mart Salı günü 58 - Jeden sonra Üniversite Konferans salonunda yapılacaktır. Rektör, profesir Mazhar Os- Taa, doçent Küzım İsmail ve talebenin söy- | Myeceği nutuklardan sonra Konservatuar tarafından bir de konser verilecektir. Ban- dan başka gece de bir tıb balosu tertib edil- miştir, Hind. musiki konseri Eminönü Halkevinden: En eski musiki - Jerden biri olan Hind musikisini tanıtmak ve dinletmek maksadile bir devridlem seya- hatine çikan Hind musikişimaslarinde profesör Krişma Narain Suam! Evimizin Cafaloğlundeki #mlonunda 10/3/939 Cuma ve 1178/989 Cumartesi günleri saat 18 de iki Konser verecektir. Profesör konserlerini Hind netü, Kermonlum ve eeltren ismi verilen iç- lerine su doldurulmuş bir takım köselerden mürekkeb derbukalarla verecek ve ayra den film seyretmek imkânı güçleşmek - dan birinde izdihama tesadüf etmiş, si -| caddesindeki fırınlardın birinde 60 kas; - Belediye | SON POSTA Hakkımız Yok mu? Evvel duymak, sonra duymak meselesi Sn Postanın Ankara mubabiri iki hafta evvel: — Hükümetin barem kanunu proje- sini yeniden tetkik etmeğe karar verdi- #ini, Mecllaten ger! alacağını, bildirmiş- *. Bu haberin Son Postada çıktığı günün ferdasında intişar eden hemen bütün aldıkları haberlere dayanarak: — Yanlıştır, dediler. Hükümetin böy- le bir kusuru yoktur, proje Metlistedir, Mecliste kalacaktır. Son Posta itiraz etmedi, verdiği habe- rin doğru olduğunu biliyordu. Bildiğin! yazarak vazifesini yapmıştı. Güldü ve gerti, Fakat dün. evvelce Son Postayı tekzib etmiş olan bütün güzetelerde: Hükümetin barem &anunu ptoje - ginl yenide tetkik etmek üzere Meclisten geri aldığı haberini okuduk, ve gene gül- dük. Fakat ayni zamanda da birkaç sâ- tarla olsun kaydetmek istadik. Hkkımız yok mu? Maarf Şürosına gönderilecek rapor hazırlanıyor İstanbul Maarif Müdürlüğü, Maarif Şürasına hazırlık maksadile lise ve orla mekteblerdeki ıslahata aid meydana geti- rilen raporları yakında Vekâlete gönde - recektir. Bu raporlarda binasızlıktan çi- kâyet edilmekte, ders levazımının kul - lanma şartlarmı gösteren broşür neşri, ve üzere kurslar açılması, mekteb kütüb - rin birer derece terfi ettirilmeleri isten - mektedir. Raporda muallimlere verilen ders saatinin azam! miktarı yirmi dört saat olması, yüksek muallim mektebinin muallim kadrosu tevsi edilmesi de 2ik- redilmektedir. Mekteblerde derslere öğleden evvel de vam edilmeli, öğleden sonra tatbikatla İ meşgul olunmalıdır. Askerlik kampları faslah olunmalı, olgunluk imtihanından ev vel talebe bir eleme imtihanından geçi - rilmelidir. Orta mekteblerde talebe hayata hazır- larmaldır. Bu husustaki esasen mevcud talimatnamenin tatbik edilmesi arzu e - dilmektedir. Orta mekteblere girme yaşı asgari on İki, azami on beş olmalıdır. Ra porda birçok yenilikler (istenmektedir. Muallimlerin mekteb dahilinde başka el- bise giymelerinin temin: de bunlar me - yanındadır. Sular idaresi de teftiş ediliyor Sular bdaresi kurulduğu tarihten iti - baren hiç teftiş görmemiştir. Mülkiye müfettişlerinden Cavid ve İhsan idarenin bütün hesablarını gözden geçirmektedir. Belediyede on senelik muhasebe herab- larını tetkik eden mülkiye müfettişleri bu husustaki incelemelerini ikmal ettik- bu levazımatın kullamlmasını öğretmek! Tittiklerimiz İngiltereye hususi takas İle ihraç edilecek Dün Türkofise tebliğ edilen karar mühim miktardak tifük stoklarının dış piyasalara ihracını kolaylaştıracak İngiltere ile olan ticaret ve klering an- laşmasına bağlı takas maddelerini göste- ren 4 numaralı listeye, tiftik dahi ithal eğilmiştir. Bu karar İktisad Vekâleti ta - yazeteler İstanbuldan veya Ankaradan || rafından dün geç vakit Türkofise bildi - rilmiştir. Bu suretle şimdiye kadar İn - giltereye takas ile gönderilemiyen tiftikle rimiz serbesiçe gönderilebilecektir. İn - gütere ile iş yapan ihracatçılar birkaç gündenberi bu şekilde bir anlaşmaya vâ- rıldığını hususi surette Lonsiradan öğren- mişler ve ihraç edilmek üzere &hemmi - yetli miktarda tiftik ihzar etmişlerdi. İhraç mallarımız arasında ehemmiyetli bir yer alan tiftiklerimiz şimdiye kadar hemen hemen yalmz Almanya ve Sovyet Rusyaya ihraç edilmekte idi. Alman per- mi dairesinin muâyyen bir miktardan faz Ja fiat vermemesi ve Sovyetlerin ise daha ziyade intizar vaziyetind2 kalmaları tif. #iklerin normal seviyeye varmasına mânl olmakta idi. Anadoluda ve ihraç iskelelerinde 25 bin balye, yani 2 milyon kiloyu mütecaviz sa. tilmadık tiftik stokları bulunduğu tah - min edilmektedir. Tiftiğin İngiliz piya - salarına hususi takas suretile ihracı im - kârları, diğer alıcı piyasaların da ibti - yaçları nisbetinde ve müsaii şartlarla mübayaatta bulunmalarını intaç edecek- tir. Bu kararın mevcud stokların satıl - masını da temin edeceği şüphesiz görül İmektedir. İngiltere ile ticari münaseba « haneleri vücude getirilmesi, muallimle -! an inkişafında da müessir olacağı anla - şılmaktadır. Letonya şehrimizde bir seyyar sergi kurmak istiyor Dün Letonya general konsolosu Ka - cen: Türkofisi ziyaret etmiştir, Konso - los, Letonyanın bütün Balkanlarda kısa müddetli seyyar sergiler kurmağa karar | verdiğini ve bu sergilerden birinin de İs- tanbulda açılması için hükümetimizin yardımını istediğini bildirmiştir. Letonya ile ticari münasebetlerimizde tedrici bir inkişaf görülmektedir. Son za- manlarda portakallarımız için dahi Le tonya iyi bir mahreç olmuştur. Sanayi Birliği idare heyeti toplandı Sanayi Birliği idare heyeti dün toplar» mış ve deri sanayicilerinin dileklerini bis rapor halinde tesbit ederek İktısad Ve kâletine arza karar vermiştir. Bundan başka toplantıda Pazartesi günü çorap fabrikatörlerinin toplantıya çağırılmaları ve müteakiben de çorap fabrikalarındaki imalâtın kontrol edilmesi için faaliyete geçilmesi kararlaşmıştır. Bir hafta zarfında İstanbul limanından yapılan ihracat Martın ilk haftası zarfırmia İstanbul liç manından 146,200 lira kıymetinde fın « dık, beyaz peynir, yumurta, yaş ve kuru meyva, koyun derisi, yaprak tütün, zey- tin, ceviz kütüğü, taze balık, kitre, kuş yemi, kepek, kestane, cöviz ve fasulye gis bi maddeler ihraç edilmiştir. Yapılan ihracat daha ziyade Almanya, Danimarka, Yunanistan, İtalya, Roman ya ve Estonyaya yapılmıştır. Ihraç edilmek üzere yapak satışları yapıldı Dün Bandırma ve Trakya yapağıları için piyasadan ihraç edilmek özere 250 balye mübayaat yapılmıştır. Fiatlar 64-69 kuruş arasındadır. İhracatçılar bu cins malların heyeti umumiyesini toplamak için piyasa ile alâkadar olmuşlardır Yerli fabrikalar da devlet taahhüdü ku maşlar için 63-65 kuruştan renkli yapak mübayaa etmektedirler. Balık ihracatçılarının toplantısı Dün balık ihracatçıları Ticaret odasın. da toplanmışlardır. “Toplantıda komşu memleketlere ihraç edilmekte olan ba - 'ıkların kaliteleri, ambalâjları ve ihraş usulleri hakkında hükümetçe düşünüler tedbirler kendilerine bildirilmiştir. Bundan böyle yapılacak taze balık ih, râcatı yeni usuller dairesinde yapılacak tır. Fikir ve San'at — Sadri Etemin şimdiye kadar muhtelif gazetelerde yazdığı fikir ve san'ata dair öslü ve derin görüşlü makale - leri toplu olarak Pikir ve Ban'at ismile ki- tab halinde neşredilmiştir. Değerli arkada - şımışın bu kıymetli eserini hararetle tavsi- hpaşa sabık elidiye mütehassıs Dr. Hâzım Pekin bu isimdeki tbbi eserini neşretmiştir. Arkitekt — Bu mimar mecmuasınin 04) 95 İnet sayıları bir arada olarak intişar et - miştir. Tüberküloz mecmuası — Memleketimizin tanınmış mütehassısları tarafından 3 ayda bir çıkanlan bu mecmuanın 3 üneü cild 3 ncü sayı çıkmıştır. Çocuk — Çocuk Esirgeme Kurumunun çi- kardığı bu çocuk mecmuasının 128 inel sa- Hind "sulü beste “e türkçe şarkılar aöyli -)ten sonra, diğer şubelerin vaziyetlerini| Ysı renkli bir kapak içinde zengin münde - yecektir. Askerlik isleri: Şuh-ye devet Beyoğlu askerlik şubesinden: 1 — Şube - mizde kayıdı yedek subaylardan muhabere sınıfını mensub ve asteğmen (yarsubay) rütbesinde olanların 10 Mart 939 sabahı ve topçu sınıfına mensub asteğmen (yarsübay) ların da 15 Mart 999 sabahı 46 günlük staja sevkedilmek üzere derhal şubemize müra - enatleri, 2 — İhtiyat erattan yoklamasını henüz yaptıramıyanların 15 Mart 999 akşamına kadar şubeye gelmeleri, 3 — Şubemizde kaydlı malfil sübay ve e- rat We şehid yetimlerinden senelik yoklama- sını yaptırmamış olanların da 20 Mart 999 aksamına kader şubeye müracaatleri, 4 — Beyoğlunda, yerli halkin askerlik iş - lerine bakan (Beyoğlu askerlik şubesi) in- den başka, yabancı halkın askeriik işlerine bakan (Beyoğlu yabancı askerlik şabesi) de vardır. Müracaat ve muhabere İşlerinin bu- na göre yapılması Hân olunur. gözden geçireceklerdir. A Hariciye Vel Şükrü Saracoğlu ve refikası Saadet Saracoğlu ve çocukları, Rüştü Saracoğlu ve refikası Ülfet Saracoğlu, Hamid Sa- racoğlu ve refikası Neriman Saracoğlu ve çocukları, analarının ölümünden do- ğan acılarına her şekilde iştirak edenlere teşekkürlerini edaya gazetemizi (tavsit etmişlerdir. Şehir işleri: Eminönünde 13 bina istimlâk edilecek Eminönünde yıkılan Valide hanının ar- kasımda istimlâk edilecek binaların sayısı bin Mira harcanacaktır, ricatla intişar etmiştir, Varlık — 135 inei sayısı dolgun münderi- mizin teşekkülri | in öğretim — masrıt vekâlei tarafından çıkarılır haftabk gazetedir. 3 üncü sayı ini tişar etmiştir. TAKSiM BİR HAFTA DAHA emsalsiz, parlak ve zengin bir program Umumi talep Üzerine: Senenin en güzel ve en büyük Fransız filmi HARP DÖNÜŞÜ İlâveten: ENDÜLÜS GECELERİ İspanyolca Kopyası: Baş Rolde: IMPERIO ARGENTINA on üçtür. Bunların wtimlâki için yüz on | Seanslar: Endülüs geceleri 2.80 ve 6.80 da Harp Dönüşü: 4.30 ve 9 da Cennet Balosu Bütün san'at mekteblerinden me- zun Olanların cemiyeti tarafından Taksimde Cennet köşkünde 11 Mart Cumartesi akşamı bir balo verile cektir. Balonun mükemmel olması için birçok hazırlıklar yapılmıştır. ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kıs Bunkşam sent 20.90 da İl ANNA KARENİN yo h beğ edi Kn kasım BIR MUHASIB ARANIYOR ...t 200 da HALK OPERETİ Bunkşam sast 9 da ÜÇ YILDIZ Operet 3 perde Z0ZO DALMAS HALK operetinde başlıyor Sinemasında GÖSTERİLECEKTİR. ET ed yy YE: TER e AMİRE ee