10 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

10 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Sivasın güzel ve zengin bir nahiyesi: Gemerek Gemerek'e yerleştirilen göçmenler müstahsil hale kondu. Nahiyede imar faaliyeti de hızla devam ediyor Sıvas, (Hususi) — Barkısla kasabasının merek © mahiyesi, Bon yıllar - içerisinde Mudud'ar aşırı ardan © yurdumuza 1 göçmen kardeş- hareketle. sınır. Barpacak kadar bü- Yük imar, ve iktisadi Şalışmalara © kavuş Muş bulunuyor, Na hiye Sıvas - Kayseri fosesi yakınında Bıvus » Kayseri Miryolu güze bası 225 kilometrelik bir sahanın Ü - terine yaslanır, üç ova üzerindedir. Bazı köyleri ağaçlık ve bu suretle güzel man- Bara arzeder. Nahiyeyi kasabaya ve köy- | ere bağlıyan yollsr büyük bir intizam| Üahilinde vesa'tin işliyebilmesi omokta-| ında düzenli bir hale getirilmiştir. Na- hiye civarında bulunan köylerde ağacın! | kiymeti artmıştır. Köylü ağacı, yetiştir. Keye fazla gayret göstermektedir. Geçen Milar içerisinde bu havaliye 80 bin ağaç Üktirilmiş ve bunlar da iyi bir şekilde Yetişmiştir. Bilhassı köy namına diktiri- len kavaklıklar köye yeni bir memba teş- kil etmektedir. Nahiyeye yağh 22 köy Yardır, Bu çevrede, köy kanununun esns- ları dahilinde yürünerek köy kalkınma. na farla ehemmiyet verilmektedir. Na- biyenin içme culari da iyidir. Nahiye ve köylerinde at sporlarına da artan büyük bir slâka vardır. enin köyleri ile birlikte nüfusu 1.20 dir. Nahiye ve köylerinde yapılan işleri şu Şekilde sralıyabiliriz. 143 köy yolları, Eğerçi ve Sizir köylerinde Örnek köy odaları ve diğer köylerde de bu odaların yapılması, köv mekteblerinde dümüne bahçeleri vücude getirilmiştir. Eğerçi mektebi bahçesine 1500 ağaç dik- Mirilmiş ve yetiştırilmiştir. Ayrıca çocuk- lar icin de bir spor sahası meydana geti- tilmiştir Köylerin telefon şebskesini uzatmak Ve bu suretle nahiyeyi köylere ve kasa- Kayn bağlamak işine de ehemmiyet ve- tilmektedir, Köy evlerini beyaz badana İle bjana isler! de sona ermiştir. Nahiye halkı bilhassa ziraatle meşgul dür. Davarcılık ve ayrıca pastırmacılık |7* We de uğraşırlar. Umumiyet itibarile t- taret iyi bir sahadadır denebilir. ve kilometrelik | EE i Gemerekte yapan göçmen evleri Gemerekte kültüre karşı da çok büyük bir alâka vardır. Bugün 1009 e yakın tah- sil çağında çocuk okumaktadır. Ayrıca Gemerek gençlerinden orta, lise ve yük- İsek tahsillerini yapan ve hayatla mu- vaffakiyetli elemanlar arasında yer alan- lar da vardır. Nahiye civarında zamın zaman Bi- zanslılanlan ve Romalılardan kalma eski izerlere de rasianmaktadır. Bugün Sıvas nah'yeleri içerisinde ilk defa belediye teşkilâtı kurulan yer bu- ramdır, Belediye bütçesi nisbetinde na- iyenin yollarına ve sularının, kaldırım- larının tanzimine çalışmaktadır. Nahiye civarında bulunan Çepni, E- Berçi, Sizir, Karaözü köyleri tamamen ağaçlıktır. Bu köylerde ayrıca patates ve sebzecilik te yapılır. Bürhan, Tekmen, Dendil köylerinde fazla miktarda ve yıl- du vasati 500 bin kilo patates satarlar, Umumiyet itibarile 600 bine yakın mey- va ağacı vardır. Gemereğe dört kilometre mesafede lin- yit kömür ocağı bulunmuş ve işletilme- e başlanmıştır. Nahiyeye hükümetimiz tarafından is- kân edilen göçmenler için bir plân dahi- inde yaptırılan 452 ev Sıvas - Kayseri demiryolu yakınında ve nahiyeye 25 ki- lometre mesafede kurulmuştur, Zengin kömür sırtlarına yaslanan burası, en mo- dern bir köy haline gelmiştir. Tamamen yerleştirilen göçmen kardeşlerimiz müs- tahsil bir hale geçirilmi: A'pu'lu köy eğitmen kursu Bu yıl Alpulluda açılacağını geçenlerde bildirdiğimiz köy eğitmen kursu üçüncü dev- re *pdrisatına Nisan başından itibaren baş- Iaoılacaktır. Kursa her vilâyetlen aranan şartları haiz olan 40 sr eğitmen namzedi a- linacaktır. Gemlikte Sunğipek - İpe Gemlik, (Hususi) — Hafta içinde Gemlik- te, Sungipekle Bur- adan İpekiş | sporcuları arasında bir futbol maçı gelen ya> Kalabalık bir se kütlesinin he- takib ettiği gençle Hhassa ekzersiz- lerine daha muntazam devam etmek, müteakib maçlara daha iyi hazırlanmış ola- Yak çıkmak için bie hız vesilesi olacağı hiç şüphesizdir. Resim, maçtan sonra iki kardeş takımı bir arada göstermektedir. İzmirdeki korkunç cinayetin t tafsilâtı Biramele birkadını öldür- dü, dördünü de yaraladı İzmir (Hususi) — Tepecikte Sürme- li sokakta dört genç kadının yaralan “| ması ve Nazillili Ayşe Münevverin ö - lümile neticelenen cinayet tahkikatına ehermiyetile devam edilmektedir. Bu mütbiş cinayetin biricik suçlusu Os » man da üç yerinden yaralıdır ve mem leket hastanesinde, üç jandarma nele- rinin göz hapsi & da tedavi edilmek- tedir. Ağır yaralılardan Şükriye, hastane - de bena hâdiseyi şöyle anlattı: — Osman, ekseriya umumhane 50 - kağında gecelerini harcayan hasta bir adamdır. Kadına karşı, büyük bir zâfı vardı. Tanıştığı (okadınları döv * mekten hoşlanırdı. Hâdise akşamı saat beş buçukta Os - man geldi. Kapıda kendisini karşıla - yan Hamide oldu. Onu tanımadığı için içeri aldı. Fakat biz göz işaretile atlat- »-asını söyledik, xukarıda Osmanın yaraladığı kadınlar) bastanede, aşağıda katil Osman ile öldürdüğü Ayşe Münevver Osman isyan etti, bağırmağa başla" dı. Bu sırada Ayşe (Münevver, sokak Kapısının sağındaki (odasına girdi ve kapıyı arkasından sürmeledi. Bunu garib bir izzeti nefis meselesi yapan Osman, bir çılgın gibi oda ka * pısına dayandı, o tekmeliyerek kapıyı açtı ve içeri girdi. Bıçağını Ayşe Mü- nevverin vücudüne ( insafsızca sokup çıkarıyordu. Zavallı o Ayşe Münevver cansız olarak yerlere serildi. Gö bıçakladı. Benim ve Ayselin yaraları - mız ağırdır. Dün ameliyat olduk. Sonra kendisinin de lerini kan bürüyen katil bu de * fa, polise haber vermemekliğimiz için! beni, Ayseli, Hidayeti ve Necmiyeyi de| ralı olduğunu | Birçok istilâlara sahne ol Bitlis, (Hususi) — İsanın doğ 330 yıl önce Romalıların eline ge tarihinde büyük bir Türk şehri bulunu- yordu. ralarda, senelerce Koma, İran ve Bizans- | bların karşılıklı ve zorlu harblerine sah- ne olmuş. bilâhare Arabların istilâsına uğramış ve nihayet 1040 tarihinden sonra da Selçukilerin eline geçmiştir. Böyle güzel yerlerin Türklerin elinde kalmasına bir türlü razı olmıyan Bizans» hlar; gene rahat durmamışlar ve bu ha- valiye müteadiid hücumlar yapmışlar- dır, Nihayet Türk ordularile Malazgird ©- vasında karşılaşan Bizanslılar; bu imren- menin acısını büyük bir hezimetle çek- mişler, imparatorlarını esir ve orduları- nı perişan bırakarak kaçmışlardı. Artık bu yerler gibi - gene Türklerin elinde kalmış, ge- rek kendi aralarında ve gerekse Arablar elinde bir müddet daha hırpalanıp dur- muştur. 1259 senesinde Ahlat, Moğolların isti- lâsına uğramıştır. Moğolların hücumu ve Ahlatı ele geçirişleri çok feci olmuş. tur. Şehirde büyük bir katliâm yapan Moğollar; bu hareketlerile tarihin en de- rin yarasını Ahlatın kalbinde açmışlar- dır, Ahlat; bu istlânın bıraktığı acıyı u- zan yıllar unutamamıştır. Karakoyunlu» Jar zamanında da (Timur) ordularını ka- pılarında görmüş ve bunlarla da muh- telif savaşlar yapmıştır. Bu suretle tarihin muhtelif devirlerin. de kardeş ellerile yarı alan Aklat, Ak. koyunlulardan sonra Yavuz Sultan Se.| Him zamanında Osmanlılar eline geç miştir, 11 inci asırda çok geniş bir arazi üze rine kurulmuş olan bu şehir; evvelce toplu bir halda iken bireok istilâ ve hü. cumlar karşısında bu varlığını kaybet- miştir. Şimd: dağınık bir halde, adetâ birbirinden ayrı birer köy halinde bulun e âralarında husue| gelen boşluklar, buğu bahçe ve tarla haline sokulmuştur. Mazide çok muhteşem ve parlak devir. ler yaşamış olan Ahlat Türklerinin bu. ralarda vücude getir: kiymetli ve değerli eserlere, bügün şurada, bu- rada tesadüf edilmektedir. Ahlat, Bitlisin en güzel kazalarından birisidir. Vangölünün şimalinde ve Bit- Hise 58 kilometre mesafededir, Şehir; çok verimli ve sulak bir arazi Üzerine kurul. muştur, İyi hayvan beslendiği gibi her türlü meyva da yetişir. Bunların en ba- şında kayısı ve ceviz gelmektedir. Bil hassa kayısısı, aşılandığı takdirde Ma- latya kayısısı evsafında bir kıymete ma- Ik olur. Bu defa Ahlatta Muş, Hakâri, Van ve Bitlis vilâyetlerinin iştirakile bir fidan. lık vücude getirilmektedir. Bu f'danlığa J ayrıca Ziraat Vekâletinin de yardımları Doğunun güzel bir kasabası: «Şelefkiyüs» ün idaresinde kaldığı s-, ! » daha eskiden olduğu YE Sayfa 5 ve tarihi Ahlat an bu kasaba Vangölünün kıyısında kurulmuştur. Ahlatlıların büt'in arzuları İrana uzayacak olan demiryolunun Ahlattan geçmeniz Ahlatta serhi künbetlerden bır lolacaktır. Burada yetiştirilecek fidanlar, bütün bu muhitin meyva ve ağaç ihtiya- Gini temin gğecektir. Bu maksadla şimdi- jik 600 dekar arazinin istimlâki oyapıl- | mıştır. Bu meyanda bu sene lüzumlu gö- rülen bazı tesisatın da vücude getirilme İsine başlanacaktır. Ahlatlıların bugünkü en büyük emel- İleri; İrana gidecek olan tren yolunun memleketlerinden geçmesin. görmektir. Tabit güzellikleri sayılamiyacak dere- cede çok olan Ahlat; vali Rifat Şahinba- gın himmetile ve kaymakam Mazlum Yeyülün elile imara kavuşmuştur, Geçen İ tanzim edilen bir plân tahtında işe aha yakın bir kısım- binalar ve asri dükkânlar; vücude getirilmiştir. Kayaoğlu Biçadiçte tir del'kanlı babasını ö'dürdü Bigadiç (Hususi) — Bigadiçe bağlı Yaraş köyünden İsmail oğlu 1318 do- ğumlu Mahmud Gürlen 75 yaşlarında- ki babası İsmail Gürlen ile aralarında tarlayı sürdürmemek meselesinden ç kan münazaada Mahmud, babasını e lindeki üvendire ile döverek yaralamış ve yaralı tedavi için gönderildiği Ba- | hkesir Memleket hastanesine varma» dan bir handa ölmüştür. Ölüsü tekrar köyüne getirildiği vakit vak'a hükü - mete bildirilmiş ve ölü otopsi yapılmak üzere Balıkesir Memleket hastanesine sevkedilmiştir. Baba katili Mahmud da yakalanarak Adliyeye teslim edil- miştir. Mahkikata devam edilmekte » dir. Kızılcahamamda orta mekteb açılacak Kısleahamamda dokuz senedenberi faa - Myette bulunan yati mektebinin lâğvedilme- si, yerine de bir nrta mektebin tesisi mah - temel bülütmektadır. Kızılcahamamiar 9 habere çok seviumişlerdir. gördük. Kaçıyordu. Yetişen polise tes- lim oldu. Suçlu Osman Denizbankta ameledir. Ölen Münevver 18 yaşında bir kızdı ve bir sene evvel iğfal edilerek Sürme- li sokağına düşmüş bulunuyordu. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: — Bundan sonra şehri » mize gelen seyyahları... sw. Otobüslerle gezdire - ceklermiş... — Acaba neden? Hasan Bey — Otobüsle- rimizi görsünler diye azi - ziml Lüleburgaz, (Hususi) — Yeni Halkevi) | başkanının verimli çalışmalari muattal İbir vaziyette duran temsil kolunun faali- yete geçmesine uştur. Bir müd- det evvel «Atatürk nde uçak günür- nü oynıyan temsil kolu geçen hafta da ( Lüleburgaz Halkevi çalışmaları ) | bir müsamere vererek halkı iki gece eğ» lendirmiştir. «Himmetin oğlu. Ove «Kürsüden uzaktas faciası büyük bir muvaffakiyetle başarılmıştır. AY EŞ