12 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BON POSTA Denizbank teşkilâtı tamamen değişecek Akay ve Denizyolları bir işletme halinde, İstanbul, İzmir liman işletmeleri ve Kılavuzluk idarelerile Havuzlar birer müessese halin ie idare olunacaklar Birkaç gün evvel Ankaraya gitmiş olan | yısile mevcud noksanları tetkik ve ihti - Denizbank umum müdürü Yusuf Ziya| lâfları halletmek üzere memleketimize Erzin Ankaradan şehrimize dönecektir.) gelen Alman heyetile yapılmakta olan Umum müdür Ankarada Denizbank teş- müzakereler, son safhaya gelmiş bulun - Milâtına aid hazırladığı projeyi İktisadi maktadır. Alman heyeti bu hususta hükü- Vekâletine vermiş ve bankaya ald umumi metimizle temaslarda bulunmak üzere işler üzerinde Vekâletle temaslarda bu -| Ankaraya gitmiştir. ; Yunmuştur. Evvelce Almanyada Krup tezgihlarına Den'zbankın yeni teşkilât projesine gö- ısmarlanan ve Krup tarafından Neptim re, evvelce de yazdığımız veçhile, De «| Verft müessesesine verilen üç büyük ye nizbanka bağlı müesseseler, devlet ser -| Pura sid mukaveleler iki tarafın arzusile mayesile kurulan müesseselerin müra -| feshedilecektir. kabesi hakkındaki 3460 numaralı kanun| Esasen Almanşantiyeleri bu 3500 ton -| bükümlerine uygun birer hükmt şahsiye-|luk VI tipi vapurların inşaatına aradan 4 halz Mâre hal'ne getirilecektir. Bu hususta İktısad Vekâleti tarafından bir kanun İlyihası hazırlanarak Vekiller Heyetine verilecek ve yeni Meclisin açıl masını müteakıb Büyük Millet Meclisine sevkedilecektir. bir yıl geçtiği halde başlamamış olduk - larından, geçen zaman için tazminat ver-| meği kabul etmişlerdir. Ankaradaki mü- zakerelerde bu tazminatın miktarı tayin edilecektir, Karadeniz tipi vapurların mukavele - Bu suretle Denizbankın merkez teşkilâ. | leri feshedildikten sonra, bu üç vapur &ı tamamen değişecek, Akay ve Denizyol-| başka bir tezgâha sipariş edilecektir. Et ları birleştirilerek bir tek işletme haline getirilecektir. İstanbul, İzmir liman İş - İetmeleri ve klavuzluk idareleri de bir - İeştirilecek, İstinye havuzlar Wiyeleri de bir müdürlük halinde idare olunacaktır. Denizbankta yeni teşkilât rösk #ipi vapurlarm birçok kusurları meydana çıkması üzerine kabul edilmi - yen Tirhan ve Kadeş vapurlarında da ve Haliç a-| sürinameye uygun şekilde tadilât yapı » lacaktır. Bu tadilât yüzünden Tirhan ve Kadeşin tesellümleri gecikecektir. yapılırken açıkta memur bırakilmaması-| oCümhuriyet vapurunun vaziyeti na çalımlacaktır. Denizbank tarafından 120 bin liraya Diğer taraftan Denizbank merkez fen| yakm bir para sarfile tamir olunan ve heyeti mart iptidasında 1âğvedildiğinden, | geçen haftadan itibaren Karadeniz sefer- bankanın teknik işlerine bakan umum) lerine tahsis olunan Cümhuriyet vapuru- müdür muavinliği de kaldırılacak, mer -|nun tamiratından müsbet neticeler alı - kezde çalışan mühendislere de fabrika ve ngmadığı ve vapurun birçok yerlerinden havuzlar, Denizyolları ve Bman işletme) sular sızdığı haber verilmektedir. Alâ - Harelerinde vazife verilecektir. kadarlar bu hususta tetkiklere başlamış. Almanyada yaptırılan vapurlar dola - İardır, Müteferrik: Büyük öcarethanelerde su tesisatı vücude getirilecek Belediye reisliği kazalara bir tamim göndermiştir. Bu tamimde, büyük ti- oarethsinelerdeki elektrik , teğisatma müvazt olarak ayrıca bir de otomatik su tesisatı vücüde getirilmesi, mevad- & müştalle bulunduranların evvelce belediyeye haber vermeleri istenmek- tedir. Ecsacilar Birli rin kongresi Türkiye Eezacıları Birliğinden: Birliğimi- sin yillik umum! kongresi ii Nisan 1989 ta- gihti Salı günü saat 14 de Cnğaloğlunda E - tıbba Odam salonunda yapılacaktır. ' Gümrüklerde: Gümrükler başmüdürü Methi dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. Başmüdür Ankarada bir hifta ka - dar kalarak İstanbul ogümrüklerine sid muhtelif işler hakkında “Gümrük ve İnhisarlar Vekâletile temaslarda bulunacaktır. Gümrükler başmüdürü şehrimize döndükten sorira Trakya mıntakasındaki gümrüklerde bazı tet- kikler yapmak Üzere Edirneye gide - cektir. Türk Tıb Cemiyetinin toplantısı Türk Tıb Cemiyeti, ayin 14 üncü günü top lanacaktır. Toplantıda Dr. Sırrı Alıçlı, Ha- zım Bumin ve Rtem Bakar tibbi müşahade- lerini bildireceklerdir. f Belediyede yapılan teftişler devam ediyor | Müfettişler belediye “Mülkiye müfettişleri sular idaresinin teftişine belediyede devam etmektedir - ler, İdareden bu husustaki defterler be- İsdiyeye getirilmiştir. Nafia VokAlerin - den bir heyet ta, göhir suyunun halka binasından çıkarlarken daha ucuz verilmesi için ayrıca sular ida- resinde meşgul olmaktadır. Belediye hesablarını gözden geçiren mülkiye müfettişleri de, muhasebeye sid bütün defterleri gözden geçirmektedirler. Öyle Değil mi? Bir sokak genişliyor, bir sokak çamur deryası halinde Bon Posta Vali konağı caddesinin genişletileceğini yazdı. Yedek Sübay mektebinin mutfak duvarı caddede sivri bir dirsek teşkil sdiyordu. Bir sırayı teşkil eden yeni apartımanların ön tarafları bazan bahçe, bazan da trotuvar halinde gö- rünüyordu. Duvar kesilip apartımanların Ön tarafları tanzim edilince, hele eski- den kalma bir binanın cephesi geri alınmea, 25 metre genişliği bulacak 0- lan sokak gerçekten güzel olacaktır, Fakat bu güzel caddenin tam orta - sında caddeyi gmuden kateden ayni derecrde geniş, belki manzarası da- hâ açık ve güze? diğer bir sokak daha vardır. Sakın oraya sapmayınız. Şa- yed kiş gününde iseniz ayaklarımız çamura gömülür, kendinizi Trakya 0- valarının en batak yerinde sanırsınız, Gayed yaz gününde iseniz elbisenizin rengi derhel değişir ve burun delik - leriniz kapanır, Tozlu veya kumlu çö- Yün içine düşmüş olduğunuz zehabına kapılırsınız. Bununla beraber bu sokak, Valiko- nağı caddesine çıkan bu 20 meire ge- nişliğindeki sokak, kışın çamur, yas zın kum deryası halinde olan bu 40- kak bir büyük kısmında İstanbulun en büyük apartımanlarile bezelidir. Bize öyle goliyor ki Valikonağı cad- desini genişletip ona umde olan ge- niş sokağı bu halde birakmak ora - dan g-lip geçenlere bizim şu eski: - Altı kaval, üstü Şişhane tabiri- mizi hatırlatacaktır. Öyle değil mi? Fırtına dün tekrar başladı Evvelki gün güzel ve güneşli geçen ha- va dün tekrar bozmuş, şiddetli bir lodos fırtınası ile beraber yağmur yağmağa başlamıştır. Yağmur dün geceye kadar devam etmiştier. Sühunet en yüksek 113 ve en düşük 73 santigrad olarak kaydedilmiş, rüz - girlar cenubu garbi istikametinden sa - niyede 3,5 metre hızla esmiştir. Karâdenizde de dünden itibaren fırtı - na tekrar başlamıştır. Fırtına pek şid - detli olmadığından, vapur (seferlerinde şimdilik bir intizamsızlık husule getirme- miştir, Şehrimize gelen haberlere göre Bal - kanlarda şiddetli bir kış hüküm sürmek- tedir. Bu yüzden dün sabah saat 7,23 te gelmesi icab eden semplon ekspresi bir sast 20 dakika teahhürle saat 8,45 te ge- lebilmiştir. Toplantılar: Belediye yardım cemiyetinin Belediye yardım cemiyeti dün kongresini yapmış, yeni idare heyetini seçmiştir. Ekitra enlemi Deri sanayiinin muhtac olduğu ağır 2 sığır derilerinin ithali zorlaştı Beynelmilel fiatlarla ağır sığır derilerinin getirilmesi temin edildiği takdirde Avrupadaki emsalile rekabet edecek bir kundura sanayii teessüs edebilir Memleketimizdeki hayvan cüsselerinin küçük oluşu sebebile deri sanayiinde kul lanılan kösele, makine kayışları ve sa - raçlıkta kullanılan kalın deriler hariçten ham olarak idhal edilen ağır sığır derile- rile telâfi edilmektedir, Ağır sığır derileri memleketimize Ce - nubi Amerika, Habeşistan, Hindistan Vi Filistinden gelmekte İse de, bu memle » ketlerle doğrudan doğruya geniş mikyas- ta ticari muamelemiz olmadığı için ko » aylıkla idhalât yapılamamaktadır. En - terşanjab! takas suretile getirilen deriler ise pahalıya malolmakla ve bu vaziyet karşısında da deri sanayicileri bunların yerini tutmak üzere yerli derileri kul - lanmaktadırlar, Her ne kadar hayvancılık milli serve- timiz arasında büyük bir yer alarak hay- van servelimizin yekünu 750 milyon lira gibi büyük bir yekün tutmakta ve Tür - kiye hayvancılığında sığır da pek büyük bir yer işgal etmekte ise de, cüsselerinin küçüklüğü derilerinden matlub evsafta deri teminine imkân bırakmamaktadır. Bundan başka 9 milyonu aşan sığırları » mızın derileri bir taraftan çiçek ve nokra gibi hastalıklarla diğer taraftan da boyunduruk, üvendire, çalı takılması gi- bi sebeblerden bozulmakta ve evsaf iti - barile düşkünleşmektedir. Yerli derilerin vasıflarının kifayetsiz. liği, hariçten idhal edilenlerin de idhal şartlarının ağırlaşması yüzünden deri sa nayiimiz güçlük çekmektedir, Halbuki Türk deri sanayli senelerden beri müesses ve himaye usulleri mevcud dahi değilken büyük bir inkışaf göster - miş bir sanayi şubemizdir. Buna müvazi olarak gene memleketi » mizde ayakkabı ve saraciye mamulâtı da bütün dünyadaki emssllerine rekabet e- decek bir durum arzetmektedir. Filhakika muhtelif memleketlerde ku- rulan büyük kundura fabrikalarının ma- mulâtı beğenilmiyen ve sürülemiyen ye- güne memleket, Türkiye olmuştur Bu - nun sebebini tetkik eden bu müesseseler, 'Türk işcilerinin kları erkek ve ka - vüü görerek hayrete düşmüşlerdir. Eskiden olduğu gibi bugün de beynel- milel fiatlarla ağır ve iyi sığır (derileri getirmek imkânları temin edildiği tak « dirde Balkanlarda ve hattâ Avrupadaki emsallerile rekabet edecek bir kundura sanayil kolaylıkla tesis edilebilir. Kunduracılık, çok işci (o kullanılan ve küçük sermayelerle de başarılabilen sa « nayiden bulunması itibarfie, bu da ço” yerinde bir hareket olur. Pirinç satışları hararetle devam ediyor Piyasaya gelen pirinçlerin müsajd fi « atlarla derhal müşteri bulmakta devamı dolayısile müstahsil, ellerindeki stokla « rı göndermekte ve bunlar da müsald bi Surette satılmaktadır. Dün piyasada Tosya malları 25.26, Or hangazi mallari 23-24 kuruştan satılmış; tar. Mahlât yağlar hakkında tetkikat yapılıyor. Şehrimizde mahlât olmıyan yemeklik yağ bulmak mümkün olmamaktadır. Muhtelif mıntakalardan piyâsamıza geti- rilen yağların kısmen istihsal mahallerini« de, kısmen de burada tağşiş edildiği tes. bit edilmiştir. Ticaret Odası yağ mese « lesini esaslı bir surette tetkike başlamış ve şehrimizde ne gibi şartlar altında ve ne şekilde sade ve hâlis yağ temin edile. bileceği etrafında mütehassısların mü - talealarını aldıktan sonra bir rapor ha » zırlamağa başlamıştır. Bu rapor idâre he. yetinden geçtikten sonra, İktısad Vekâ- letine gönderilecekti: Mes'ud bir evlenme İstanbul elektrik işleri umum müdü- Tü Kadri Muslu kızı Kebuter ile belediye teftiş heyeti reisi Tevfik Oraz oğlu ope- ratör Adnan Orazın nikâh törenleri dün akşam Parkotel salonlarında güzide da- vetliler arasında yapılmıştır... Genç ev- leri tebrik eder, kurdukları yuvaya saa- det temenni ederiz.. z ayakkabılarındaki zarafeti ve tenev. Gözlerinizle Gördüğünüze İnanamıyacağınız Sahneler Sinema Tekniğinin En son Sözü Sizi Hayret Ve Dehşet İçinde Bırakacak Bir Şaheser KASIRGA Baş Rollerde: Dorothy - Lamour - John Hall Türkçe Sözlü bugün halkımızın rahatça görebilmesi için IPEK ve SARAY sinemalarında birden Fransızca sözlü nüshası yalnız MELEK sinemasında Bugün saat 10,45 ve i de tenzilâtlı metineler. - (Dikkat tenzilâ(ı biletler saat tam 1 e kadar verilir.) Filme ilâve olarak; 1. Milf Şefimiz İsmet İnönü Üniversitede. 2. Balkan Antantı. 3, Yeni İngiliz sefiri Ankarada 4. Jurnal Şarkın hassas ince ruhundan kopan /EYLA MURAD'ın Bülbül nağmelerile süslenmiş Arab diyarının Ses Kralı ABDÜLVEHAB'ın İlâhi ve lahuti sesi YAŞASIN AŞK süper filminde SUMER ve TAKSiM Sinemalarının vasi salonlarını önümüzdeki Çarşamba akşamından itibaren çınlatacaktır. Biletlerin evvelden tedariki rica olunur. Bugün SAKARYA sinemasında Feerik bir çerçeve içinde büyük bir mevzu Milyonlara malolmuş fevkalâde bir film... RONALD GOLMAN'ın Zafer dolu muhteşem bir temsili GAP UFUKLAR Bir adamın yaşıyabileceği en müthiş macera. Flatlarda zam yokturı Bugün saat 11 ve 1 de tenzilâtlı matine İstanbulda ILK DEFA