13 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

13 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

rı tatsız bir nandı - Şild maçla şekilde oy SON POSTA RADYO Türkiye radyo diflizyon postaları Ankara radyosu — DALGA UZUNLUĞU 1699 m 183 Kes IM Kw. TAÇ, 1974 ım. 15198 Kes. 20 Kw TAP. 11,79 m. MAS Kos 30 Kw. PAZARTESİ - 13/3/39 1230: Proğram, 1235: Türk müziği - PI 13: Memleket saat Ayarı, ajans, meteoroloji haberleri; 13.15 - 14: Müzik (Karışık proğ - Polis bakım ve yardım. : sandığı nizamnamesi Devlet Şürasında tetkik edilmekte olan nizamname projesi bu hafta içinde çıkacak Devlet Şürası Emniyet Umum Mü -| verilmek üzere 35 liraya kadar maaş a- dürlüğünce polis teşkilât kanununa gö" | lanlar beş lira, 35 liradan fazla maaş re hazırlanmış bulunan polis bakım! alanlar on lira olacaktır. Aylık ajdat ve yardım sandığı nizamname projesi” ise 20 liraya kadar asli maaş alan me- Dünkü maçlardan birin den heyecanlı bir safha (Baştarafı 8 inci sayfada) Hakiknda . Mehmed güzel bir şütle İkinci golünü attı. Bunu Sulhinin yap- tığı 3 üncü ve 4 üncü goller takib et- H ve birinci devre #4 - O Vefa lehine bitti, İkinci devrede Vefalılar Muhteşem- den mahrum olarak (sahaya çıktılar. Fakat çok sıkı hücumlarla' Kasımpaşa- hları âdeta bunaltmağa başladılar. Ve Şükrü teşinci, Vahid uzaktan çektiği şütle altıncı Sulhi yedinci ve Abduş 8 inci golleri yaptılar. Bu sayılarla e- zilen Kasımpaşa takımı panik olarak birbirine girdi ve oyunun bitmesine 20 dakika kala maçı terkettiler. © Vefa: Azad - Karabet, Vahid - Sü - © leyman, Lütfü, Sefer - Abduş, Muhte şem, Sulhi, Sükrü, Mehmed... © — Kasımpaşa: Alâeddin - Selim, Rüştü- © Sabri, Mümtaz, Cafer - Hamid, Şeref, © Hayri, Ahmed, Kostantin.. Süleymaniye - Karagümrük . . İkinci müsabaka Karagümrük - Sü- Jeymaniye arasında idi. Süleymaniye” Hiler Ankaralı İskenderle, Şişliden Di- rah ve Martiyanla takviyeli bir takımla » sahaya çıktılar. Buna mukabil Kara- « gümrük 9 kişi çikarabilmişti. Kuvvet- MH Süleymemiye takımı bu eksik takı- © şı derhal baskı altına aldı Bu arada bir kaç fırsat kaçırdılar. Tam İl inci dakikada şöyle bir hâdise oldu: Kara- © gümrükten Mahmud Âli hakemin mü- | teaddid ih'arlarına rağmen karşısın - daki oyunculara mütemadiyen kasdi tekmeler vurduğundan hakem kendi- sine sahadan çıkmasını söyledi. Bu o - (Baştarafı 7 inci sayfada) men gayet basit bir takım usullere müracaat ederek başardığım vak'alardan birini misal olarak size nakledeyim: 1918 yılının başlangıcı idi. Kitabımı oku - duğunuz takdirde, mufaasalan anlayacağı - © nay fzere ben 6 #amanlar Alman hatlarının gerisinde bulunuydrdum. General Hutyer (7 Ne ordusunun Şark cephesinden Garb| — cephesine nakledildiklerini ve Sen - Kanten civarında tahşid edildiklerini karşı (otarafa (yani İngilizlere) bildirmek istiyordum. Ben bu işi nasıl başardım? Giz mürekkebler şifreler, muhabere gü- 'vercinleri falan kullanmak suretile mi? Ben, birçok casusluk kitablarında yazıl - pası moda olan bu wsullerden hiç (birine müracaat etmedim. ben böyle hareket ede- Jek yerde, «Baden» de intişar etmekte olan 3e çok az malüm bulunan bir gazeteyi İsviş- © Jeys göndermekle iktifa ettim. Ve bu ufacık © Anreketle de maksadıma muvaffak oldum.. İsviçreye gönderdiğim gazetede, o vurulup çaglliz cephesinin gerilerine düşen genç bir Alman zabitinin ailesine hitaben meşreğil - mis küşük hir taziye mektubu vardı. İşte ga- « getevi, münhasıran bu mektub yüzünden İs- viçreye göndermiştim. Günkü bu açık mek - fabun altında general Hutyer'in imzası var- dı. Simdi size vereceğim izahattan sonra, bu gazeteyi nlefn gönderdiğimi siz de gayet ko- “Jay anlayacakemız: ©) Gen, Fon Fintyer; Cihan Harbinde Al- —manların Şark cephesinde 8 önel ordu ku - © mandanı olerak bulunmakta idi. Sonraları, © Rutver'in karargâhı G-rb cephesine nakle - dildi. Gatyer sonraları, ?1 Mart 1918 taribin- de İngiliz cephesini yaran 18 inci ordunun başına geçirdi. — “ n zalandırıldığı halde uslanmamış ola - cak ki hakeme itirazlae sahadan çık - madı. Ve hu sebebden dolayı da ha - kem Karagümrüğü hükmen mağlüb sayarak oyunu tatil etti, Sahalatımız- da hâlâ böyle hareketlere sebebiyet ve renlerin şiddetle tecziye edilmeleri muhakkak lâzımdır, Süleymaniye: Yuvakim-Ruhi, Mar - tiyan - İbrahim, İbrahim, Hüseyin:Ra- vi, Bedri, İskender, Daniş, Diran... Karagümrük: Koço » Mahmud Âli, Remzi - Salâhaddin, Bilâl, Canib - A - ziz, Mehmed Emin, Hulüsi... MTÖ Bisiklet mils-bakaları yapılamadı Bisiklet ajanlığı tarafından tertib e“ dilen müsabaka havanın yağmurlu ol mas, dolayısile yapılamamıştır. Galatasaray baske'bol turnuvas' Galatasaray klübünün hakırladığı basketbol turnuvası dün klüp salonun- da yapılmış ve büyük bir alâka uyan- dırmıştır. İkinci sınıf takımlar arasında yapı» lan bu maçların birincisi Galatasarayla Kurtuluş arasında çok heyecanlı bir şekilde oynanmıştır. Galatasaray birbiri üzerine yapılan karşılıklı sayılardan sonra 40 - 39 Galatasaray kazanmıştır. Mühendis - Kabataş arasındaki maç da güzel olmus, neticede Kahataş 48 - p yuncu şimdiye kadar bir kaç kere ce-133 galib gelmiştir. Okuduğunuz casusluk sergüzeştleri uydurmadır! Tayyare, İnziliz hatlarının gerisine düştüğü Mahiyet ibarile çok mühim olmasına rağ|ne göre, Alman tayyareeisinin şahsiyeti, ga- 4ib bir #htlmalle, İngilizler tarafından teşhis edilmiş demektir. Bu suretle İngilizler gaze- tedeki bu küçücük mektubu okuyacak olur- larsa, derhal, Hutyer'in, tayyarecinin sukut ettiği sahavs müvazi bir yerde kumandan - lik ettiğini antamakta gecikmiyeceklerdi. İş- te gazeteyi İsviçreye gönderişimin sebebi de bu idi Ben gatetenin hiç bir yerine ne yazı yermiş, ne de herhangi bir yerini çizmistim. İs «rede bence malüm- olan bir adresimiz vardı. ben gazeteyi orava göndermiştim. Ta- Gazetenin muavyen bir maksadla kendi - lerine gönderildiğini istidlâl eden bizimkiler, en ufak virçülüne varıncaya kadar gazete - mektubu bularak meselenin mahiyetini, ga- zetenin gönderiliş sebeblerini anlamakta ge- elkmemişlerdi. Bunun neticesi olarak 1918 yılı 21 Mar - tında Almanların besinci İngiliz o ordusuna yaptıkları taarruz, İngilizler için beklenii - medik bir hâdise olmamıştı... * Bundan önce neşrettiğim bası kitabları - mı okumak auretile bana alâka gösteren ar- kadaşlarımdan bazılarının bu £ kitabımı da okumak ihtimalleri var. Bir zamanlar bana yanşörle bakan bu arkadaşların bu kitabı - mi okuluktan sonra o hallerinden müteessir olacaklarını umuyorum. Ben bütün muvaf- fakiyetlerimi gahsl meziyetlerimden £ ziyade tal'ime borçluyum. tam - Pİ). 1839: Proğram, 1855: Müzik (Dans müziği - Pİ) 19: Konusma (Dokto - run saati), 19.15: Türk müziği (Halk musiki. sinden seçilmiş melodiler). Sadi Yaver Ata- man, 1935: Türk müziği (Sas eserleri, Tak- sim ve oyun baraları). Hakkı Derman, B$- ref Kadri, Hasan Gür, Hamdi Tokay, Basri Üfler. 20: Ajans, meteoroloji haberleri, »i - raat borsası (flat). 21.15: 'Türk müziği, Bes- tekür «Lem'lı nin 70 İnet doğum yılı müna- pebetile eserlerinden mürekkeb proğram. Ça- lanlar: Vecihe Daryal, Reşad Erer, Refik ve Yahire Persan, Ruşen Kam, Cevdet Kozan, Cevdet Çağla, Kemal Niyari Seyhun. Oku - yanlar: Ankara radyosu küme okuyucuları. (Koro). İdare eden: Mes'ud Cemil 1 — Kar- Gğar şarkı: Hüsnüne etvarına. 2 — Uşak çar kı: Siyah ebrulerin. $ — Bayatlaraban şar- kı: Bakasız hilsnün. 4 — Karcığar (o şarkı: Çeşmanı o mebveşin elâdır. 5 — Hicaz şar - kı: Sorulmasın bana ye'sim. 6 — Ferahfe - İza şarkı; Dinlendi başım dün gece, 7 — Hi- tarkür şarkı - Pembelikle imtizaç etmiş te- nin. $ — Nihavend şarkı; Bir gül çıkarırdım. 9 — Rast şarkı: Yok mu bana. 10 — Rast şarkı: Sazın gibi, 1i — Mahur saz semaisi. 21: Memlekek saat Ayarı, 21: Konuşma (Tay yarec! konusuyor). 21.15: Esham, tahrilât, İ kambiyo - nukut borsası (fiat). 2130: Mü - zik (Küçük orkestra - Şef: Nocib o Aşkın). 1— Gentner - Bana dalma söyle (ağır vala) ? — Paul Lineke - Olur. Olur. Olur. 3 — Fiseher - 1 - Taifi günleri silt 1 - İşte dağ- ar. 2 - Beklenlimiyen bir tesadüf. 3 - Sula- nın süküneti. 4 - Avdet. 4 — Künneke - Ma- | vi elbiseli hemşireler operetinden marş - Ar. Final. 5 — Grunow - Berlin ve Viyana val - isi. 2230: Mürik (Opera aryaları - PL) 73: I Mürfk (Cazband - P1.) 2345 - 24: Son ajans haberleri ve yarımii proğram. * Ankara radyosunda bestekâr Leminin yıldönümü "Bugün, (13 Mart 939 Pazartesi) değerli Üs- tad bestekâr Leminin doğumunun 70 inci yüdürümüdür. Bu münasebetle Ankara rad- yosu bu akşam üstadın yüzlerce şarkıların- ânn bir kısmını takdim eden bir programlaj bu kutlu doğum yılını tes'id edecektir. Üs- tad Leminin 70 seneyi dolduran hayatının Uk şarkılarından başlıyarak en son seneler- de bestelediklerini ihtiva eden bu programı Ankara radyosu Türk musikisi korosu (kü- me okuyucular) ve saz heyeti umumiyesi Mes'ud Cemllin idaresinde olarak icra ede - cek, konserden evvel bestekârın hayatı ve e- serleri hakkında malümat verilecektir. Boks maçları heyecanlı oldu (Baştarafı 8 inci sayfada) Altıncı ravund: Ekrem dövüşe çök sıkı başladı. Mütemadiyen vuruyor. Kâni düş tü, fakat çabuk kalktı. Ekrem gene vur- mayâ başladi. Kâninin mukavemeti bir- denbire söndü. Dayak yiyor. oEkremin şiddetli bir yumruğu yüzünü kanatlı, Kâ- ninin yüzü kandan kıpkırmızı oldu, mu- knvemeti de bitti, sersemledi, nerede ise düşecek. Halk: «Kâni abondene et!» diye bağı - nyor. Kâninin suvanyörün süngeri ringe fırlattı. Gonk çaldı, Ekrem galib. H.B. Istanbul futtol mon'törlüğü Beş aydanberi İstanbul futbol moni- törlüğünü yapmakta olan emektar fut- bole Beykozlu İbrahimin işine niha- yet verilmiştir. Kır koşusu Beşiktaş klübü tarafından tertib e- dilen 4000 metrelik kır koşusunda 'To- dori 14.41 dakika ile birinci, Hasan İ- kinci, Yorgo üçüncü olmuştur. ŞEHİR TİYATROSU İstiklâl esddesi Komedi Kısmı akan seat 2030 da BiR MUHASIB ARANIYOR Doktor Hafız Cemal nin tetkikinç devam etmektedir. Projenin önümüzdeki hafta içerisin de Devlet Şürası umumi heyetinden Ç' kacağı tahmin olunmaktadır. Projeni” ihtiva ettiği esaslara göre emniyet u mum müdürlüğünden maaş alan me murların mühim ve müstacel ihtiyar ve zedruretleri, sralarında kendilerin yardım, ailelerinin veya kendilerinin hayat tarzlarını ve istikballerini me deni inkişafa ve refaha mazhar kılmak için lüzum görülen toplu ve münferid teşebbüs ve hareketleri temin etmek gralarında para biriktirme itiyadın: ve karşılıklı yardyn duygularını kök“ leştirmek, kendilerini sigorta etmek çocuklarına, dul ve yetimlerine yar dımda bulunmak maksadile bir polis bakım ve yardım sandığı kurulacaktır. Sandık Emniyet Umum Müdürlüğüne bağlı şahsiyeti hükmiyeyi balz olacak merkezi Ankatada bulunacaktır. Emniyet Umum Müdürlüğü kadro - sundan para alanlıtr ve emniyet teşki- İâtından tekaüd maaşı aldığı halde sandığa mevdnatta bulunanlar sandı - ğın azası olacaklardır. Sandığın bir i - dare meclisi bulunacak ve sandık, sah- dık reisi tarafından temsil olunacaktır. Sandığın veznedarlığını Zirant Banka- sı yapacaktır. Her vilâyette emniyet, müdür ve amirleri sandık heyetinin ta- bil reisi olacek ve 2 senede bir sandık heyetine aza seçimi yapılacaktır. Emniyet teşkilâtında halen mevcud ve müesses yardım sandıklarının pa - reları polis bakım ve yardım sandığı” na devrolunacaktır. Emniyet mensub ları aylık ve giriş olmak üzere iki ne- vi atdat vereceklerdir. Giriş #âdatı bir defaya mahsus olmak ve iki taksitte Bigada hoparlörlü radyo kullanmak serbest Biga (Hususi) — Yurdun her ye - rinde belediyelerce Halkevi radyoları" na müteaddid hoparlör takılarak halka|; bütün memleket haberlerile güzel mu siki parçaları dinletildiği halde şehri - miz belediyesince bu medeni ihtiyacı karşılıyacak teşebbüslere girişmek şöy le dursun, dükkânlarının içindeki rad- yolarına hoparlör koyan esnafın umu” mün istirahatini bozduğu iddiasile ve belediye meclisinin kararile cezaya çarptırıldıklarını evvelce bildirmiştim. Kendilerinden kanunsuz ve haksız olarak Onar lira para cezası İstenen yurddaşlar, mahkemeye müracaatle bu cezanın ortadan kaldırılmasını istemiş olduklarından yapılan duruşma neti - cesinde bu husus hakkında tutulan za- bit varakasınm iptaline ve cezanın af- bna karar verilerek alâkâdatlara tef « him olunmuştur. Za DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlip Türkiye şubeleri: Galata - İstanbul - İzmir Deposu: İst. Tütün Gümrüğü Doktor. |. Zati Öget Belediye karşısındaki muayeneha- nesin *e öğleden sonra bastalarını sma Kabul eder. Tay Ratip Türkoğlu <m Sirkezt : Viyana öteli sirem. Na. 26; Kat 1 de hergün öğleden #önra sast 14 den 20 ye: kadar hatalarım kabul eder, surlardan ayda | Jira, 20 - 35 liraya adar maaş alanlardan 2, 35 - 40 lira- a kadar alanlardan 2.5, 40-55 liraya zadar olanlardan 3, 55 » 70 liraya ka lar olanlardan 5, .0-80 liraya kadar slanlardan 7.5, 80-90 liraya kadar o- anlardan 10, 90-125: liraya kadar o - 'anlardan 15 lira aylık aidat alınacak- . Sandık hissedarlarına ikraz yapacak :e ikraz biri alelâde, diğeri fevkalâde ilmak üzere iki bevi olacaktır. Alelâ- de ikraz için ancak bir maaş nisbetin- dedir ve sandıkta en az iki maaş nis - Yetinde para biriktirmiş olanlara yapı Tacaktır. Fevkalâde ikraz yaralanma, şehadet doğum. m, evlenme, hastalık ve em- sali gibi hallerde yapılacaktır. Bu ka- bil ikrazlar memurun sândıkta birik-- miş mevcudünün yarısı kalar olacak- tır. Ve kefilsiz verileceklir. İkrazın müddeti bir aydan bir seneye kadar - dır. Alınan para vaktinde ödenecek ve- ya sandık heyeti kararile temdid etti- rilebilecektir. Aldığı parayı vektinde ödemiyenlerin maaşlarına haciz konu" lacaktır. Sandığın temettüünden yüzde ptu- zu ihtiyat akçesi, yüzde 20 si idare masrafı, yözde beşi 35 liraya kadar ns- Wi maaş dlıp da beşten fazla çocuk na“ hibi bulunanlâra, geri kalan yüzde 491 de sandık szalarına hisseleri nisbetin- de tevzi olunacaktır. Sandıktan çıkmak ancak, ölüm, isti- fa, tekaüd ve ihraç suretile olacaktır. Mütekaid memurlardan sandıkta aza bulunanlar istedikleri zaman sandık ile alâkalarını kesebileceklerdir. AAA IR SELÂNİK BANKASI Tesis tarihi : 1888 e İdare Merkezi : İSTANBUL (GALATA) lm la İSTANBUL (Galata ve Yenicami) MERSİN, ADANA Bürosu e İELANİK - ATİNA 3 Her nevi banka muameleleri Kiralık kasalar servisi Ölçü üzerine Fenni Kasık bağları tarilesi gönderilir. Eminönü izmir sok» Tel 20219 ZAHARYA Oreopulos Ç Taklitçilerden sakınınız. Akba kitabevi Her dilden kitab, gazete ve SON POSTA'nın Ankara bayiidir. Under- vud makinelerinin de acentasıdır.