15 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2? Sayfa Yazı Çok Olduğu için Çekoslovakya yeniden parçalandı Londra 14 (Hususi) — Dündenberi baş- dönklürücü bir süratle inkişaf eden Slo - vakyadaki hâdiseler, geçen Eylül buh - ranını andıran kritik bir safhaya girmiş bulunuyor. İskat edilen Slovak başvekili Tissonun Hitler tarafından kabulünü müteakib, bu sabahtan itibaren gerek diplomatik, gerek askeri sahalarda cereyan eden hâ- diseler şu suretle bülâsa edilebilir: Slovakya istiklâlini ilân etti 1 — Slovak diyeti (meb'usan meclisi) bu sabah Tissonun iştirakile toplanmış ve Slovakyanın istiklâhni ilân etmiştir. 3 — Tiasomun riysseti altında kurulan yeni Siovak kabinesi Hitlere müracaatla yarlım taleb etmıştır. 3 — Karpat Ukranyasında bir ih$MAl çıkmış ve Çek kuvvetleri bu ihtilâl bas- tırmışlardır. Macaristanın ülümatomu 4 — Macar hükümeti Praga bir ölM - matom göndererek, Çek kuvvetlerinin un saat içinde Karpat Ukranyasından çeki melerini ve bu mıntaksda sakin Macar- İsra silâh taşımak hakkı verilmesini İs - temiştir. 30 köy isgal edildi 3 — Macar kıt'alarının Karpat Ukran- yasına girdikeri ve otuz köy işga! ettik. İri riveyet edilmektedir. 6 — Karpat Ukranyası hükümeti Hit « Ier ve Müssoliniye birer telgraf çekerek, Macarların battı hareketini protesio et- Çek Cümhurreisi Berlinde 1 — Çeko-Slovakya federa) cümhurrei- si Haha, beraberinde hariciye nazırı Şval kowsky olduğu halde Berline gitmiş ve hece Hitler tarafınian kabul edilmiştir? Mareşal Göring ve fon Ribbentrop, bu kabulde hazır bulunmuşlardır. Almanlar bir şebri işgal ettiler 8 — Dün seferber edilen Alman kıla » ları, Morawyada sen müh'm bir sanayi merkezi olan Morovşka Ostrav'yı (Al - man - Leh İududunda) işgal etmişler - dir. Bilâhare tekzib edilen bir rivayete gö- re de, Alman kıtaları Çek topraklarına da girmişlerdir. Lehistan tahşidat yapıyor 9 — Lehistan, Karpat Ukranyası hudu- 'dunda askeri tahşidat yapmaktadır. 10 — Slovakyanın mühtelif şehirlerin- &e ve Karpat Ukranyasında Çeklerle Ak manlar, Çeklerle Macarlır ve Çeklerle Blovaklar arasında kanlı çarpışmalar ce- reyan etmiştir. Slovak kabinesi toplandı Prag 14 (A.A) — Röyter: Monsenyör Tişso, bu sıbah hava yo- Wle Berlinden gelmiştir. Siovak kabinesi derhal Tissonun iştirakile toplanmıştır. İstiklâl nasıl ilân edildi? Bratislava 14 (A.A.) — Bu sabah diyet meclisinin hafi celsesi esnasında Slovak- yanın istiklâl #lân edilmiştir. Başvekil Karol Sidor, -celsenin başlangıcında isti. fasını vermiş ve istifasınm esbabmı izah etmiştir. Monsenvör Tisso, bunun üzeri- ne Berlin görüşmeleri hakkında izahatta bulunmuştur. Celse, kısa bir müddet için tatil edil - dikten sonra aşağıdaki sual sorulmuş - tur: «Müstakil bir Slovak devleti ister mi- siniz”. evet veya hayır. Celsede hazır bulunan 62 mek'us, is töklâl lehinde rey vermişler ve «Hel Sioa- kis mill marşını terennüm etmişlerdir. Bunun üzerine diete yeni kabinenin teşekkül etmiş okluğn bildirilmiş ve ka- bine yemin etmistir. Slovakya relsicümhuru, 15 gün sonra intihab edilecektir. Almanyanın himayesi istendi Berlin 14 (A.A) — Havas: Emin bir membadan öğrenildiğine göre Monsenyör Tisso, Hitlere bir telgraf çe- kerek Slovakyanın istiklâlini ilân ettiği. ni bildirmiş ve Almanyahın himayesini istemiştir. Beriin 14 (A.A) — Havas ; Karpatlaraltı Ukrânyasının akıbeti (Devamı 11 inci sayfada) i ni Dünya bir harb meydanıdır, ve insan adam olarak dövüşmek vazifesile mük, göre ya muvaffak olmuş bir adamdı: Parken ölmüş bir asker kadar şerefe hi Garib bir şapka ile Balkanlara seyahete Çıkan Leydi | Angibere ticarex müdüriyeti direktörü. nün eşi Leydi Maureen Sianley, üzerin- İde güvercin ve beyaz fare moüfleri bu- ihunan san moda şapkasını giymiş olduğu halde, Balkanlara bir seyahate çıkmıştır. Yugoslavya, Yunanistan ve Romanyada İngiltere hakkında konferanslar verecek» tir. İngilterede çifte kadın almak moda oldu İngiliz hâkimlerinden biri bir boşan- ma davası esnasında şöyle demiştir. «Mahkemeye gelen davalardan istidlâl ettiğime göre, İngilterede çifte karı al - mak yeni bir moda haline girmiş bulu- nuyor. Daha geçen hafte, evlendiği iki kaimla ayni evde yaşıyan bir adamı al- tı ay hapse mahküm ettim. İnsanlar, yok- sa gene barbarlığa mı dönüyorlar?» Mısır Kra'içesi Feride ikinci çocuğüna gebe Kahireden bildirildiğine göre, kraliçe Feride Eyhil veya Birinciteşrinde ikinci çocuğumu doğuracaktır. İSTER kulamış, ilk sahifesinde: -- Kim haber verdi? başlığı altında kuduk, Bir hülâsasını da okuyucularımı Veli konağından tâ Gazhaneye kadar Banka muhtelif tarihlerde bu sahayı | park hatme getirilecekti, üzerin: edilmiyordu, satın alan olmadı. Yalnız bir müddet evvel bu sahanm kor.srında yarısı yapılmış bir sokağın Şimdi arkadaşımız: İSTER da serbest bir adam olarak dövüşmek vazi linde yükselir, yahud da mağlüb olur, faka: vazifesini ya - İNAN, Meslekdaş'arımızdan biri gakba mühim bir mesele ya - tanlar halinde geniş bir saha vardır, ileride şeh'r plânının *ntbikine imkân bulunursa yeşil bir park haline getirile - cektir. Bu saha şimdiki halde Emlik Bankasının malıdır. ya teşebbüs etti, fakat evvelâ kannlizasyonu yoktu, sonrada larını o şekilde bırakmanın çirkin görüleceği anlaşıldı ve bu defa banka bu kısımları satışa çıkarınca hepsi de satıldı. bu harb meydanın. sile serbest bir elleftir, kabiliyetine bir kahraman ha- tığı akibette şerefs madan, bütün imkâ; ak kazanır. bu.uruz. SOZ ARASINDA e e Hergün bir fıkra Silivriye gidiyor etmek Şehirler arasında seyakat için polisten vesika alındığı bir de - tirde adamın biri Silrtireye gidecek- miş, vesikayı verecek polise nüfus tezkeresini vermiş ve Silıstireye gide-; dar Silistire kelimesini ne bir yerde okumuş, ne de yazmışmış, «Se» ile mi, «Sins ile mi yazılır di- ye urun uzun düşündükten sonra, boş bir veşika almış Üzerine «Si- Hivriye gidecektir, yazmış; vesikayı : uzatmış: — Silistirede ne var be adam, de- İ miş, Silivriye gidiver olmun bitsin! | aa Muvazene şampiyonu ra Müvazene ve havada dans şampiyonu Rasâno, sahneye konan boş şarap şişele- ri üstünde dans etmekle şöhret bulmuş - tur. Şimdi Londrada bulunmaktadır. İ İSTER anlatıyor. Zevkle o- i ıza okutmak istedik | inen, muhtelif bos - | Ki, o sahada 20 tene kımseler tarafından Bu sahada inşaatı parça parça şatmı- — Müstakbel yeşi de inşaata müsaade | dileceği haberi arsa ceğini söylemiş. Polis o zamana ka « Ei Ü Harb meydanında dövüşen bir asker için zaler veya mağ- Tübiyet ne derece mümkün ise hayat mücadelesinde didi - nen bir adam için de ayni derecede mümkündür, kabiliyet ve veasıtalarmı tamamen kullanmış olması şartile karşılaş- zlik aranamaz, Şeretsizliği ancak çalış- inları kullanmadan yere yatanın alnında İranın müstakbel Gelini Bir sergide leş İran Veliahdi ile evlenmeleri yakınla- ş$ n Prenses Fevziye (solda) yengesi Krâ- Hğe Feride ile, Kahirede heykeltraş scr- gisini geziyor, Yeni yılın saç tuwaletlerinde ense açık olacakmış! Londra berberleri yaptıkları N top- lantıdan sonra 1939 yılı saç modasını tesbit edebilmişlerdir. Yeni saç şekli - nin ne olacağı gizli tutulmaktadır. Fa- kat bu yılın saç modslarında ensenin açık bırakılacağı ve birer benle süsle - neceği anlaşılmaktadır. Köpekler de gripe tatulurlarmış ! İngilterede, Liverpul şehrinin köpek- ler hastanesinde bulunan 80 köpekten, 60 ı gripe tutulmuşlardır, İşin garibi, yaşlı mütekaid köpeklerin hiçbiri has- talığı yakalanmamışlardır. Hasta kö- pekler yorgan döşek yatırılmışlar, mü- davi doktorları bergün derecelerine bakmış, ieab eden ilâçları vermişler - dir. İNANMA! — Satılan kısımların hemen hepsini bir zengin satın al- mıştır, Bu zengine o kısımlarda İnşanla müsaade edilece - ğ'ni haber veren kimdir? diye soruyor. Araştırmak hem hakkı, hem de vazifesidir, yalnız şu ver | arsa satılmış ise bunlardan yalnız B ta- mesi bir zat tarafından, geriye kalan 12 tanesi de muhtelif satın alırmıştır, ; müsasde edileceği kararını kimin ha- ber verdiğine gelince: | sahanın kenarındı inşaata müsaade €- ların satışa çıkarılmasından bir ay ev- vel bütün yazetelerde en aşağı birkaç defa yazılmıştı, Ha- plânı yapılırken, bir yarım kalmış kısım. | vardı. Bu alıy olduğuna: İNAN, İSTER beri yazanların arasında ağlebi #htimal — Kim haber verd!? sualinin cevabını vermenin gü INANMA! meslekdaşımız da iç Sözün kısası akkın ve hakikatin E, Talu | ki aydanberidir dedikodusile fikirleri ve dilleri meşgul eden Denizbank tah kikatı hakkın ve hakikatin zaferi ile ne ticelendi, İşin içyüzünü, tahrikin ve fes sadın hangi kaynaklardan çıktığını bizim gibi yakınklan bilen, yahud kı hissedenler bu zaferden önce rejim ve memleketi, son ra da zorla.kirletilmek istenilen birkag temiz vatandaş hesabına memnundur » lar, İftiharla ifade edebilirim kı fazilet das valârında çök hassas bulunan gazetem bu meselede de azami ciddiyetyvz dürüstlük» le hareket etmiş ve bu neticeyi memnu » niyetle karşıkyan'arın en başında bu » Tunmuştur. Hakiki gazetecilik vak'aları kaydet » mek, fekat dedikodu kısımlarından, gafâ za müstenid ihbarlardan datma çekin « mek, kocunmaktır. Son Posta bu kaides ye riayet etmiştir. Çok defa, elim bir ma« hiyet arzeden ve membaı az çok emin görüken haberleri sütunlarımıza geçirim ken, ancak ve ancak memleket ve rejim endişes'le bunların tahakkuk etmemesini candan temenni eğiyorduk, Ve nihayef içimizde, rivayetlerin hakikate uymadığı hakkında bir inanç vardı. Ben, şahsan, kendi yazılarımda bu inancı izhar ettik. çe, hüviyetini gizlemek tedbirine riayet eden meçhul bir sürü muhatabın haka « retlerine bile uğradım. Ancak bunlar benim kanaaflerimi sarsmaktan ziyade bilâkis takviye elâi. Çünkü on altı yıllık cümhuriyet reji « mini bir kül halinde kabul ediyorum. Tek devlet, tek millet ve tek partinin müşte. rek çalışmalarile vücude gelen bu on al İti yıllık mukaddes eseri kurmuş olanlar Ayrı ayrı gayelere değil, hep ayni te « rakki, taa idealine hizmet etmişler « İdir. Gelecek nesillerin tenkid veya tak » İdirine uğrıyacuk olan şu veya bu şahıs değil, o eserdir, eserin heyeti mecmuası- dr, Samim! bir vatandaş, bu rejimin herhangi bir devresinde bir aksaklık, bir çirkinlik görür veya hissederse ideali na- jmına müteessir olur, İktidar mevkiinde İdeğişiklik oldukça, bir evvelki şahıslâra hücum etmek, dalma hicabla, hüsranla Jneticelenmiş er, büyük bir seciye ve ah- Hik zâfıdır. Denizbank, İmpeks dediko « duları da bu zâftan doğdu Ve, bir hırsı intikam, hırsı hased, hırsı tamâla uluorta vaki olan isnadlar, hücumlar, az kaldı, İğrenç çamurunu rejimin mukaddes cep. İhesine de sıçratıyordu. Mücessem fazTlet olan Mili Şefimiz İs« İmet İnönünün ve adalet aşkile temayüz eden sayın Başvekilimizin bu mesele üze- rinde ne türlü hassâs dâvrartıklarını he- İp'miz gördük, biliyoruz. Tarafgirlikten çok uzak olan bu hâssasiyet ile idare eği. len seri ve eldd! tahkikatın neticesi işle, hakka hürmetkâr olanlarin umdukları gi bi çıktı. Müfettişlerin raporları kat'idir., sarihtir: Denizbankın sabık erkânma is“ nad edilen kabahatlerden hiçbiri vâk: de- ğikiir.. yoktur!. Ve dikkate şayan olan cihet: Müfettiş raporunda yegâne tamiğ tahkikatına lüzum gösterilen iki mad » denin, bu muazzam fitnede parmağı clan kimselere münhasıran taallâk etmesidirf Şimdi, hakka hürmet etmeyi vecibe bilen muhterem cümhuriyet htikümeti bu kıvanç verici netice karşısında, zarar gör müş kimselerin hukukunu şüphesiz iade edecektir, Bünyesi sağlam bir idarede dos Jab çevirmenin imkân haricinde bulun. Buğunu da müfterilere öğretmek, onlarm zihinlerine iyice çivilemek için, kendile- rmi kamunun pençesine tevdi eylemesi gene çok muhtemeldir. v (Devamı 5 inci sayfada TAKVİM