30 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

30 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Birleşik Amerikanın müstakbel Cümhurreisi (Baştarafı 8 inci sayfada) "yük alâka besliyorsunuz... Bundan onra muhacir istasyonu olan Ellis İs - land'da iş görcecksiniz... Bu suretle onlarla daimi temasta bul La Guardix şu kisa cevabı verir; —O.K. O vakit tam 22 yaşında idi. Ayni adam dünyan on büyük şehri 'olan Nevyorkun belediye Teisidir. Alman ve İtalyan gazeteleri onun “Yahudiliğine hücum ederler... Yahudi- “lar de onu bundan dolayı Yahudi bilir- Halbuki La Guardia Yahudi değildir. | Özbeöz Protestandır. “ Chariman! | Object ,, Bu üç kelime bu ateşin adamın ilk © mücadele hamlelerini ifade eder. Ellis İsland adası o vakitler, adeta bir yer yüzü cehennemi idi... Orası pislik, has- alık yuvası idi... Muhacirler çok cefa | gekiyorlardı... © Genç memur bu vaziyete karşı der Bal cephe aldı... Nasıl cephe almasın ki. O da muha- dir çocuğu idi. Babası meşhur İtalyan “mücahidi Garibaldi'nin askerlerinden Adi. 1870 senesinde Amerikaya hicret eylemişti. Ailesinin hal tercümesini kı- Csaca kendisinden dinliyelim: — Annem Poggia'da dünyaya gel - İ miştir. Meşhur bir çalgıcı idi. Babam amnem ile 3 Haziran 1880 tarihinde | “Tiryestede evlendi. İ © Üç çocukları oldu. Biri ben idim! © Lo Guardin benüz Ellis İsland'da — muhaceret memuru iken babam bir ze“ © hirlenme neticesinde vefat eylemişti. Babasının zehirlenmesi Şikago et kon- © servesi fabrikalarından birinin konser- / #wesinden ileri gelmişti. Bu fabrika hak- kında meşhur muharrir Upton Sinelair Gs «Şikayo et baronları» adında büyük bir eser yazmış idi... Babasının bu suretle ölümünden fev- | “kalâde müteessir olan genç La Guardia am büküm sürmekte olan ve mma; halkın sıhhatini koru- i za tereih eden teşekküllere karşı © Amücadeleye başladı. Bu teşekküller başlıca üç şehirde bu” © unuyorlardı: Şikago, Nevyork, Ellis İsland. —— Delikanlmın bu teşebbüslere giriş - || mesi üzerine işinden atılması için cere- © yan başgösterdi. Çok sürmeden işinden — stıldıda... > Birmüddet boşta kaldı... Fakat bun- 'dan istifade ederek çok arzu eylediği © bu mücadeleye atıldı. © Altı sene sonra Nevyork mahallele - “rinden birinden meb'us seçilmiştii... r Kongrenin ietimalarma muntazaman © devam eyledi... Fabrikatorları koru - mak için ittihaz edilen her karara kalın “sesi ile: — İ. Object! Chairman (Reis! Muha- | La Guardia'nın Haki, mucib olan! || Kanun hiç bir vechile hoş görülmezdi... Harbi Umumide tayyare binbaşısı | Çok çalışkan bir adam olan La Gu - ardia mevkiine, yaşına rağmen tahsili- ni ilerletmeği ihmal eylemedi. © Nevyork ünversitesine devam eyledi. > Avukat oldu. İlk müşterileri Macar, İtalyan muhacirleri idi. Nevyorkta za- manın kara lekesi olanTammouy Hall'e karşı şiddetli bir mücadele açtı! .Cümhuriyetciler iktidar mevkiine geldikleri vakit La Guardia müddelu- -mumi tayin edildi! , Amerika Harbi Umumiye iştirake #rar verir vermez hemen tayyare kı- taatına yazıldı! Harbde büyük yarar - klar gösterdi. Harb sonunda İtalya, Fakat... Hür fikirli, hir düşünceli o- la Ta Guardi ia barb biter bitmez, A - )lefeti Amerikanın istikbal harrblerin- den hiç birine iştirak eylememsi lâzım geldiği hakkında idti, Muhacir çocuğu, Tammauy Hall'i mağlüb etti! Demokrat partisi eri Tammauy Hall 1860 senesindenberi Nevyork beledi - yesini elinin, avucunun içine almıştı... O tarihten beri Nevyork belediyesi mürtekiblerin, mürteşilerin merkezi olmuştu... Bu müthiş ve hatırı sayılır bir kuv” vet idi... La Gusrdia, yılmadan bu kuvvete kar şı mücadeleye girişti. O kadar uğraştı ki belediyenin meşhur reisi Jimmy Yalkeri yerinden etmeğe muvaffak ol- dul... Belediye riyasetini elde eylemek için ini ovazeyledi. * Başlangıçta muvaffuk olmadı... Çünkü Tammsuy Hall henüz diri idil, Dört sene sonra Rüzvelt Cümhurreisi oldu! Tammauy ölüm derecesine düştü! 1933 inthabında ne Tammauy Hal- Win mümessili Al Smith; ne de Ruzvek tin himaye ettiği Mae Kee kazandı! Zafer Ta Guardia'de kaldı! Hem iki yüz bin rey ekseriyetle kazandı! O sr Talarda bülün Nevyorklular «Fiorello, be's the boy jo usb Şarkısını çıkardılar... Ganesterlerin hâmisini devirdi; se - nelerdenberi Nevyorkluları (o harsca kesmis olan elektrik kralı İnsull'ü hap” settirdil... muardia böyle bir adamdır!... (4 sene sonra alevlenen münakaşa (Baştarafı B inci sayfada) cek bir cihet olmadığını söylüyorlar.. ve, Yusuf İzzeddin Efendinin ölümünü de buna bir müeyyide olmak Üzere ileri sü- rüyorlar. Vükıl, Yusuf İzzeddin Efendi, babası” mum İntihor ettiğine kanidi. Ve kendisi de, ayni ölümle dünyaya veda elli, Fakat, Sultan Azizin oğlu olan - son halife - Me- cd efendi, pederinin (katl) (edildiğine inanmaktadır. ve bu kanaati Üzerinde durmaktadır. Bu yazıları yazmıya başladığım gin - denberi, bana şahsi kanaatimi soruyor - lar, İki kardeşin fiilde fikren birleşme - dikleri bu kadar karanlık bir meselede, rey beyan edecek kadar salâhiyet sahibi ve cür'etkâr değilim. Ben ancak, iki id- dianın delillerini tesbit etmekle iktifa et- tim. Ve bu delillere nazaran da, şöyle bir fikir edindim. (Katil) zannını kuvvetlendirecek de - Wller, ziyadedir. Ancak şu var ki, bu ci- bet kabul edilse bile, bu kanlı işten ev- velâ Mithat Paşayı, sonra da Sultan Mu- radı tenzih etmek zaruridir. Çünkü bu iki zatın yaradılışları ve hassasiyetleri; böyle kanlı bir işe girişmelerine müsaid de - ğildir. Hâdiseye isimleri karışan diğer ze. vata gelince, bunlar hakkında toplyabil- diğimiz malümatı arzettim, Bu malümata nazarın Sultan Aziz hayatında büytk mü |“ vazenesizlikler göstermiş, bir çok kıy « methi zevatın, kendisinden uzaklaşmasına sebebiyet vermiştir. Bu hal ise, - madde. ten değilse bile, rhsnen - onun hazin ve kanlı akibeti ile nettcelenmiştir. ey e Nöbetçi eczaneler Aksarayda; (Sarım), Alemdarda: (Sir- ri Asım), Beyamdda: (Belkis), Samatya- da: (Erofilos), Bminönünde: (Salih Ne - cati), #rübde? (Hikmet Atliâmaz), Fe - nerde; (Emliyadi), gehremininde: (Na - zim), Şehzadebaşında: (İ. Hakkı), Ka - zegtümrükle: (Kemal), oKüçükpazarda: (Yorgi), Bakırköyünde: (Merker), Beyoğlu cihetindekiler; İstiklâl caddesinde: (Kanzuk), Gala - da: (Ismet), Taksimde: (Nizameddin), Kurtuhişta: (Neodet), Yenişehirde: (Pa. runakyan), Bostanbaşında: © (İtimağ), Boşiktaşta: (AH Riza), Bağasiçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Üsküdarda: o (Ahmediye), Sarıyerde: (Asaf), Kadıköyünde: (Moda, Merkez), Büyüktdada: (Şinasi Rım), Heybelide; (Tanas). Türkiye radyo diflizyon postaları Ankara radyosu — DALGA UZUNLUĞU 689 m. (183 Kes. 190 Kw. TAG, 19.74 m. 18195 Kes M8 Kw. TAP 31,70 m. Sb Kes. 30 Kw. PERŞVMRE: 30 - 3 - 39 1220: Program, 1238: Türk müsipi . PL 13: Memleket saat Ayarı, ajana ve metaoro - loji haberleri, 1315 - 1& Müzik O (Karıpk proğram - PL) 1730: Konusma (İnklâb ta - rihi dersleri - Halkevinden maklen) 1839: Program. 1835. Müzik - (Virtüozlar « PL) 19: Konuşma (Ziraat santi). 191: Türk mü- riği (Fasil heyeti) Tahsin Karakuş ve ar - kadaşları. 20: Ajara, meteoroloji haberleri, ziraat borsası (fiat), 20.15: Türk müziği, Ça- lanlar: Vecihe, Cevdet Çağla, Refik Fersan; Fahire Fersan, Okuyanlar: Mustafa Çağlar. Safiye Tokay. 1 — .. - Nişsbürek peşre-| v2 — İsmali Hakkı beyin - Nişabirek bes-| te: Bir kere yüzünü görmeği, 3 — Ziya pa - #anın - Nişmbörek A, sema! - Wy gül ne acab. 4 — Ziya paşanın - Nişabürek şarkısı: Bin simi, 6 — Aziz efendi - Nişabürek aşrkı: Kir di geçidi. T — ». » Nişatürek saz se - malsi $ — Refik Fereanın - ens şarkı: Oöğ- sümden kaçıp gittin. 9 — Sadettin Kayna - Em « Türkü: Bağrıma taş basaydım. 10 — Sadettin Kaynağın - Türkü: Dağları hep kar aldı. 21: Memleket saat Ayarı, 1: Konuşma, 2115: Esham, tahvilAt, kambiyo - nukut bor sasi (flat). 2125: Neş'eli plâklar - R. 2190: Mimik (Odan müziği Kentet) Hayrullah Duy- gü - Klarinet, Orhan Borar - 1 inci keman. Cavid Özmengü - 2 inci Keman, Zeki Ber - küren - Viola. Enver Kakıcı . Cetlo. W. A. Momart - Kentet (La majör). (Klarinet ve yaylı sazlar kuarteti için.) Allegro. Larghet- to. Mennetto, Alegretto Con Varlarloni. 22' Mtirik (Küçük orkestra - Şef: Necib Aşkın.) | — Lautensehlarer - Primavera - Arjantin serenadı. 2 — Pröner - İtalyan şarkısı, $ — 3. Strauss - Bizie (Vala) 4 — 7. Strauss - Marş. 7 — Leopold . Çiran © yortusu. 8 — Btolz - Praterde sğaşlar tekrar giçek açıyor. $ — Behönherr - Alp köylülerinin dans ha - vaları, 23: Mrk (Cazband - PL) 2345 - dir Bon ajans haberleri ve yarınki proğram. Serviburnunda karaya oturan vapur kurtarıldı Karadeniz, Marmara, Ege denizlerile Akdenizde fırtına dün de şiddetle devam etmiştir. Fırtına yüzünden seferde bulu- nan bazı küçük vapurlar limanlara sw Zınmışlardır. Fırtınanın tesirile evvelki gece lima- İnimizda da bir kaza olmuştur. Servibur- nundan gaz yükliyerek hareket eden 196 tonluk Hacı Eşref vapuru evvelki gece Boğazda karaya oturmuştur. Vapurun ©- turduğu saha kumluk olduğundan keza esnasında gemide hiçbir hasar olmamış ve vapur dün Şark vapuru tarafından çe- kilerek yüzdürülmüştür. Vapurda hiçbir zaylat ve arıza vukubulmamış ve yoluna devam etmiştir. Dün lodos sularının tesirile köprü de açılamamış ve Haliçten çıkacak vapurlar çıkamamışlardır. Fenike civarında karaya oturan Sadıkza- de vapurunun tahlis işine fırtına yüzün- den devam edilememektedir, Sadıkzade vapurunun İstanbul yolcu- larını limanımıza getirmekte olan Ana- farta vapuru da, fırtmadan Ayvalıkta! kalmıştır. Vapur bugün limanımıza gele- çektir. Ankara borsası “Makine şeriti © Arılış- kapanış fiatları 29 - 3-939 ÇEKLER i TEM Bugü inkü nkü Viyana (Baştarafı 7 nci sayfada) — “çe, Burada Almanların misafiriyim. Be - nim gibi, elbette güzel Viyana sergilerini göstermek için davet ettikleri ve Ari ırkı na mensub olmıyan başka davetlileri de vardır. Hiç olmazsa böyle bir zamanda şehir - lerinin bütün dükkân, lokanta ve kahve. lerinde böyle bir afiş bulundurmasalardı. Onların Yahudilere karşı yaptıkları muameleye bir ecnebi olmak sıfatile mii- dahale etmiyorum ve bu şeyler hakkın - daki düşüncelerimi söylemyiorum, Buna| hakkım yok. Onlar istediklerini yapsınlar. Hattâ ba kapılara sade (Yahudi istemiyoruz) diye İ yazmış olsalar elbette ki çok daha doğru olurdu.. Tabii Almanlarda bilirler ki bütün dünya âri ırkından insanlarla dolu de - ğildir, Maamaf'h açlık pek müthiş şeymiş, ka. zeban ağylersin. 5 — Vecihe - Kanım tak -|pısı üzerinde böyle bir levha taşımıyan bir dükkân bulmama imkân olmadığını ln için nihayet bir lokantaya gir. Si çok temiz ve şık bir yer... Süslü kadınlar, temiz giyinmiş erkekler oturu- yor, herkes yüksek sesle konuşuyor ve bütün mevzuu bahsolan şeyler sade po - Hitikal... Etrafta ne konuşuluyor diye biraz ku- lsk kabartılırsa yalnız bunlar duyulu « yor: — Prağ!.. Transilvanya!,. Memel!,. Hır. vatistan!,.. Mâcaristan!... UkranyaJ Chamberlain, Daladye, Mussolini. Evet Mussolini!.... Herkes birbirine bunu goruyor: — Musolini bu işi nasl karşılıyacak!, Mussolini nutkunda ne diyecek?. Konuşacak kimsem olmadığı için ye « mek yiyor ve garsonun getirdiği bir gün- delik gazeteden Hitlerin Pragdan Viye- naya gelmekte olduğunu öğreniyorum. Ve büyük bir hayretle, ben İstanbula Viyana arasında kısa bir seyahat yapi Rım sırada Avrupanın orlasında ne bü yük değişiklikler olup bittiğini görüyo « rum. Şayanı hâyret değişikliklerin, şayan hayret bir süratle geçtiğini öğreniyorum. Bütün bir millet tek bir silâh atmadan boyun eğmişi... Hayır... Ölümden bu kadar korkan ve bu kadar istiklâl sevgisi ve hürriyet ap kı taşımıyan milletin bir eşi daha bu dün. İyada bulunamaz!.,. Suad Derviş —— — m MAUAINIZAğ HALK CPERETİ Bu akşam Oda Z0ZO DALMAS | İnhisarlar U. Müdürlüğünden : Cinsi Mikdarı «Mavi - Kırmızı» 4099 adet Makine şeridi «Siyah- Kırmızı» Sabit toz mürek- kep Yazı makine yağı 3010 2000 paket 500 şişe Takriben 26 Kg. 2000 kutu 5000 adet 2000 şişe Sarı kalem ucu Mürekkep lâstiği Stampa mürek- kebi «Mavi» Slampu mürek- kebi «Kirmizis Sünger kâğıdı 8 2v000 tabaka Takriben 600 Eg. Muham, Be, Lira Er. 1250, — Muvakkat Temi, Lira Kr. Eksiltmenin Şekli o Saati © 75 Açk 80 0 * #4 sa. 70 © 16 D.W 4 16.0 Açık I — Şartname ve nümuüneleri mucibince yukarıda cins ve miktarı yazılı 7 ka- lem kırtasiye hizalarında yazılı usullerle ayrı ayrı satın alınacaktır. TI — Muhammen bedelleri, muvakkat da gösterilmiştir. teminatları eksiltme saatleri hizâların. Ii — Eksiltme 17/4/939 Pazartesi gühü Kabataşta Levazım ve Mübaysat Şu- besindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartnameler hergün sözü geçen muneler de görülebilir. Şubeden parasız alınabileceği gibi nü- — Ekalltmeye girmek istiyenlerin © 7,5 güvenme paralarile adı geçen Ko- misyona gelmeleri, 420883 1 — İdaremizin Cibali fabrikası garajı önündeki rıhtım tahkimalı işi şarina- me ve plânı mucibince pazarlık usulile eksiltmeye konmuştur. TI — Keşif bedeli 499730 lira muvakkat teminatı 374,80 liradır. INI «- Pazarlık 6/TV/939 Perşembe günü saat 14 de Kabataşta Kevazıim ve Mübayaat Şubesi Müdüriyetindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartname ve plânlar hergün 25 geçen şubeden almabilir. V — İsteklilerin eksiltme için teyin ralarile mezkür komisyona gelmeleri, kuruş bedel mukabilinde yukarıda sözü edilen gün ve saatte # 7,5 güvenme pa (3002) 1 — Şartname ve mümünesi mucibince usulile mübayaa olunacaktır. 20,000 Kg. kalın kınnap kapalı zarf II — Muhammen bedeli 17,000 ve muvakkat teminatı 1278 liradır. NI — Eksiltme 14/4/939 Cuma günü sast 15 de Kabataşta Levazım şubesi müdüriyetindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartname ve nümüneler her gün sözü geçen şubeden parasız alınabilir, V — Mühürlü teklif mektubunu kanüni vesaik ile $ 7,5 güvenme parası mak- buzunu ihtiva edecek kapalı zarfların eksiltme günü en geç saat lâ de kadar komisyon başkanlığına makbuz mukabilinde verilmesi lâzımdır. e «2015» re 1 — Şartnamesi mucibince (60) aded tın alınacaktır. TI — Muhammen bedeli (6000) lira, alttan sürme, araba kapalı zari usulile sa, muvakkat teminatı (450) liradır. NI — Eksiltme 20/TV/930 tarihine raslıyan Perşembe günü saat 15'de Kaba taşta Levazım ve Mübayat şubesindeki IV — Şartnameler hergür sözü geçen alım komisyonunda yapılacaktır, şubeden parasız olarak almabilir. V — Eksiltmeye iştirak edecekler münakasa gününden bir hafta evveline ka. dar flatsız teklifleri tetkik edilmek üzere İnhisarlar Umum Müdürlüğü tütün fabrikalar şubesine verilmesi ve tekliflerinin kabulünü mutazammın vesika al maları lâzımdır, VI — Kanuni veşaikle mühürlü teklif mektubunu © 7.5 güvenme param mak. buz veya banka mektubunu ihtive edecek olan kapalı zarflar eksiltme günü en geç sant 14 e kadar yukarıda adı geçen bilinde vermeleri lâzımdır, (1419) komisyon başkanlığına makbuz muka.