17 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

MP m | Hergün Politika ve kelime Yazan. Muhlttin Bigem ../ bir öösvelt, Führerle Duceye mesaj gönderdi ve bunları. ishnleri mesajda zikredilen 32 memleke- te karşı taarruz politikasından ovazgeç- mek taahhüdüne mukabil, bütün enter- halletmek üzere bir ine muvafaka- nasyonal ihtilâfları konferans toplanması £ te davet etti. Londra ve Paris bu mesaj- dan mermundurler; Berlin ve Roma, yüzlerini buruşturdular, konuşuyorlar. Bizzst Roosvelt'in mesajına gelince, bu, Amerikakâri bir politika vesikasıdır. Nitekim; Wilsanun meşhur sulh prensip- leri de böyle bir vesika idi, Galiba, merikalılar, enternasyonal politika mü- cadelekerinin çok dışını aşadıkları i- çin, bu 8 iyi tanı- , iki kuv- maz görün vetli politika aleti vardır: S'lâh ve hile Halbuki, Amerikalılar, politikada «fikre daha fazla kıymet veriyorlar ve her sa- bah kalkıp, bol sayfalı gazetelerini ©- kurken Avrupada insanların (akıllarını başlarından kaçırdıklarını gördükçe, bu dünyaya bir iyilik etmenin çaresini bul mak üzere - hayatları kolay ve vakitleri bol olduğu için! - düşüncelere dalıp ara- da bir AVrupaya fikirler gönderiyorlar. Wilson, mistik ve iyilik istiyen protestan ruhu ile, Cihan Harbi *snasinda, Allahm insanlara akıl vermesi için kim bilir ne kâdar dua etmişti. Roosvelt te, tuzu Kuru Amerikanın, dünyada sulh istiyen iktı- Badcı kafasile ne kadar zamandanberi kâh Butukla, kâh mesajla, kâh projeyle, Av- rupanın iyiliği için, yahud Yahudiliğin ıtırabına mâni olmak üzere, elinden ge- len gayreti sarfetmekten çekinmiyor. Ö- teki de iyi bir insandı, bu da ivi bir in- sandır, * Avrupah sıfatile, Amerika Cümpurre. İsinin kıt'amız hakkında gösterdiği iyi niyetli slâkadan dolayı müteşekkir ol mamak kabil değildir. Fakat, biz bu Av- rupa dünyasının Binlerce senelik tecrü- beleri içinde kavrulmuş kafamızla biliriş ki bizim kıt'amızın mantıkı, kelime ile politika yapmayı, yahud bu usul o ile müsbet neticeler elde etmeği bir türlü Anlamaz, yahud becerem Bize göre, milletler ya harb etmelidirler, yahud da başkalarına harb ettirmelidirler, Birinel Bsulün bugünkü mümessili Mihver ikin. ci usulün de dünkü ve bug mümes- sihi İngilteredir. Meselâ, daha dün, kaçın- cı defa olmak Üzere blini de harbin medeniyet için faydah zaruret oldu ğunu ilân etmedi mi? İngiltere de bu, yeni politika diye ortaya attığı bundan evvel de ilân edek bügüne kadar saklamad bu siyaseti hattâ tü i şekillerle ortaya atmıyor mu? Manleset, ihtiyar Avrupa ya çök ihti- fikirleri, yar olduğu için çok tecrübeli ve realist, | yahud da çok haris olduğu için, hain ve Menfaatsever bir kıt'adır. Samimi fikir. lerin peşine takılarak herkes için müsa- Vi bir sulh prensipine, bu Avrupa, türlü yanaşamıyor ve bu y cepheden ndan bir çe. ajla mu - İlcum ederek, yahud virme hareketi yaparık sab kabele etmeği seviyor. Şimdiden neticeyi görebiliriz: İngilte- Te ile Fransa ve onların arkasından Ruş- Ya, Roosveltin bu mesajını gayet geniş bir güler yüzle karşılıyacaklar ve onu Mihvere karşı mükemmel bir Propağan- da aleti olarak kullanacaklar. Mihvere gelince, o da, eğer bunu Avrupa realiz. mine büsbütün muhalif görün bir ham- lede reddetmezse, m6snj etrafında bö! ve tatlı kelimelerle dolu bir muhahöre dos- yası vücude getirecektir. Nihayet, Ame- Tika cevab vermekten bıkacak, dünyada herkes bu vesikaya da'r p vadis ve mütalea okumak ve bu suretle, mesaj de, Wilson prensiple: oturacaktır, elerde ha. n usanacak diplomasi tar'k ekip na * Wilson sulh prensipleri, Iyilik ara- yan safdil insanlığın en karanlık bir ge. cesinde; göklere doğru atılan bir hava fişeği İdi: Uzun bir nur çizgisi ile yüksel. di ve karanlıklar içinde, rengârenk, kan- dil kandil, dağılarak yok oldu. Roosveltin mesajı da, nin davetile uyanmamak istiyen Avrupa A.! bir! da kırşısma| in birinde silâk boruları-| Resimli Makale: çok kıymetli bir nasihat mevcuddur. bir hırsızla Evienen artisi | Viyanalı apera artistlerinden Maria İ Elmer Avusturyanın Almanyaya ilhakı İüzerine Belgrada kaçmış, hudud bariei İ edilmemek için de, bir hırsıza 50 İngiliz İ lirası vererek onunla kanun nazarında evlenmişti Evlenirken de, hırsızın ken- disini bir daha görmiyeceğini şart kop- muştu. Fakat hırsız artiste âşık olmuş, kanun nazarında meşru olan karısını hergün görmek ısrarında nnuştur. İinsanlığmın gönlünde beş on gün parlı- İyan bir ümid şulesi olacak ve sonra sö- necektir. Bugünkü teknik vamteler, sürat saye- sinde, Amerikayı Avrupaya (o yaklaştır- makta ne kadar ileri giderse gitsin, A- merika, Avrupayı anlamaktan henüz çok uzaktır. Bizim kıt'amızın hamuru cebir ve tahakkümden ve rubu da hile ve fe saddan yapılmıştır. Bunun için, Avrupa politikayı ancak kuvvetle yapılır bir iş olarak tanır ve kelimeyi de yalnız bir hi- le vasıtası olarak kullanır. Bu hakikati iyi bilmiyen milletler, ya kendilerine çevrilmiş olan hilekâr sözlere inanırlar ve teslim olurlar: yahudda, vaktinde kuvvet toplamayı ihmal ettikleri için, günün birinde, başlarma inen darbeler! laltında sersemleşerek yere setilirler. Türkiye bu hakikati çok iyi bildiği için Roosveltin sulh mesajına âcı âcı gülüm- seyerek bakar! Muhittin Birgen İ İSTER verdi, kararını da tatbik etti. Dün gazetelerimizden birinde gördük. İSTER | İ #mesinin temellerinden birini teşkil «den rında en ziyade neye ehemmiyet verdiğini La Fontaine'in bu cümlesinde insanlar için İNAN, Arnavudlukta sözüm ona, bir «Müessisan mecl'sis toplan- dı Arnavudhık tacını İtalyan kralına teklif etmiye karar bir profesörümüzün hukukçuluğu tutmuş: «— Arnavudlukta birçok hususları karar altma alan Mü- SON POSTA m Tetkik, müşahede kabiliyeti için (o insanın bir kısım olama; Hergün bir fıkra Haşlanmış b balık e bir Marsilyalı anlatı « de — Bir ferikte be bir göl hemen» daki bir şehirde idim, günün birinde, öyle sıcak oldu ki öğle üzeri göl ta - mamile kurumuştu, ve şehir halkı, ku- Tuyan gölde kalan balıkları topladılar. Bir başka Marsilyalı da anlattı: — Ben de, dedi, bir tarihte bir göl kenarındaki bir şehirde idim. Orada da sıcak bir gün olmuştu. Fakat o ka- dar ncak olmuştu ki, gör kurumadan kaynamıya başlamıştı. Göl kurudu - ğu zaman da şehir halkı kuruyan göl Siyamlılar resimde gördüğünüz şekil - de büyüklerini selâmlarlar. Bangkok'a gelen meşhur otomobil meraklılarından Prens Birabongse, istasyonda amcasının önünde yere yatarak kendisini selâmlı - yor. İiyliridi takılması memnu olan ciçek İngilterede Belfastta 9 kadın, kanunen memnu olan bir nevi çiçekler takarak İsokağa çıktıkları için para ve hapis ce - zasına çarptırılmışlardır. İrlânda cümhu- riyetçileri bu çiçekleri Dublinin 1918 kı- yamının remzi olarak kabul etmişlerdi. İSTER Ortada ne intihab bu suallere hiç kimseden cevab alamazsınız.» diyor. Doğrudur. Fakat atı alah Üsküdara geçtikten sonra bu suallere cevab alınsa da alınacak cevabların faydalı olabile- Muhterem ve eski ceğine: NAN, İSTER j : i İNANMA! essisan meclisi ne zaman intihab edildi? Kim intihab etti? INANMA! Telkik ve müşahede kabiliyeti insan için tükenmek bil - mez bir harinedir. Fakat bu hazineden istifade edebilmek yük bir sabırile geniş bir zamana malik olması da lâzımdır. Bu üç hasletten ilk ikisi tahsil ve itiyad ile elde edilebilir, fakat üçüncüsünü geliren tesadüf- dür, Ve üç âmili bir yere getirebilmek güç olduğu içindir ki mmsanlar muvaffak olabilirler, bir kısmıda soz ARASINDA Lü Yeni saç modası: Saçlar içinde ampul Bır açtı, Kadınlar saçlarının her buklesi arasına birer renkli ampul yerleştirmek» te, ceblerinde bulundurdukarı pili yakın- ca, ampuller türlü ışık oyunları vücüde getirmektedir. Efendisine haber vermeden işinden çekilen hizmetçi kız Berlinde bir hizmetçi kız efendilerine haber vermeden işini terkettiği için iki ay hapse mahküm edilmiştir. Bu kara - rın bu suretle, bütün hizmetçi bir ihtar teşkil ettiği söylenmektedir. Meşhur bir zabıta romanı muharriri öldü Van Dine müstear ismile birçok zabi - ta hikâye ve romanları yazmış olan A - merikalı muharrir Willard O Huntington Wright Nevyorkta vefat (etmiştir. Van İDine 51 yaşında bulunuyordu. Holivu - dun en büyük sinema kumpanyalarından birisine çok kuvveti bir eser hazırla - makta idi, Hitler için pullar çıkarılıyor Hitlerin ellinci yildönümü münasebe - tile Almanya hususi bir pul çıkaracak - tır, Pulda Alman Başvekil, doğduğu ve 12 Mart 1988 de Viyanaya giderken uğ - radığı Braunu şehrine girerken göste - rilecektir. ne meclis, ne de içtima olmadığı için İ | İktısad, Ticaret, Nafia, Amerikada yen: saç modası hoş bir çıs| kızlara | Manyada denize indirilen Bar. Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Milli Şef dün maçını şereflendirdi (Baştarafı 1 inci sayfada) Birinei devrenin 37 inci dakikasındâ stada şeref veren Milli Şef, coşkun al # kışlarla karşılanmış. alkışlar İsmet İnde nünün yerlerine oturuncıya kadardes vam etmiştir. Ml! Şef maçı büyük bi? dikketle takib etmişler ve oyunur s0 * nuna kâdar stadda kalmışlardır. Maçı hitamında Reisicümhurumuz gene alkiğr lar arasında stadı terketmişlerdir. iktısad, Ticaret, Nafıa va iMünakale Vekâletleri- nin kadro ve bütçeleri (Buştarafı 1 inci sayfada) ki İktisad ve Nafıa* Vekâletlerine ald masraf fasılları ve kadroları, yeni ihda$ olunan Ticaret, Münakale ve Muhabere Vekiâletleri ile müştereken tetkik ve yo niden hazırlanarik Kamutaya (verile « cektir. Bütçe Encümeni, dört -vekâletim İbütçesini yeni şeklile müzakere edecek» tir. Münakâle ve Muhabere Vekâletleri yeni bütçelerini hazırlamağa devam etmekte, diğe ten da kadrolarını tanzim ile meşgi maktadırlar. Her dört vekâletin yeni tag» kilât kanunu projelerinin © önümüzdeki hafta ortalarına doğru Kamutaya veril « İmiş bulunacağı haber verilmektedir. He müz tesbit edilmiş bir vaziyet bulunma makla beraber her dört (o vekâletin yeni kadrolarında mühim değişiklikler ola « cağı anlaşılmaktadır. Bu arada Türkofis- te üçüncü bir reis muavinliği de ihds olunacaktır. Saldıray denizaltı gemimiz gece geldi (Baştarafı 1 inci sayfada) ve inşadtı bir dıray deniza tanlığı sübay' tarafmdan mıştır, Saldıray den 1ı tarafından gezilecek ve gemiye yakında merasimle sancak çekilecek * tir. Saldırâyın eşi olan ve seçen Ak Haliçte Valide kı: nin de İnşaatı süratle Batırayın yaz mevsimi içinde limatır mıza gelmesi beklenmektedir. Saldıray Çanakkalede tezahüratla karşılandı Çanakkale 16 (Hususi) — Saldıray denizaltı gemisi saat İl de limanımızf gelmiş, deniz sü karşılanmıştır. tün gemiler düdük çalmak suretile Saldıravı selâmlamışlardır. Saldıray saat 11,30 da limanımızdan İstanbul reenesenraenaran saran saaransa Beşi' taş - Ankaragücü * İ ji