17 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

a EE la aş ARE İstanbul 50 yılda imar edilmiş olacak | Çamlıcada bir dağ oteli yaptırılacak Bu yıl Boğaziçine halkın Tramvay ve Elektrik idareleri de şehrin imarına yardım | rağbetini arttırmak için edecekler. İmar tahsisatı arttırılacak Belediy€ler Bankasından (alınacak beş milyon lirg ile neler yapılacağını yazmıştık. Diğer taraftan Vali ve Be - Jediye Reisi Lütfi Kırdar Belediye büt çesine de bir miktar zam (yaptırarak imar hareketlerinin 1939 senesinde di-| ğer senelerin hiç birine benzemiyecek derecede tezayüdünü (temin etmiştir. İstanbulun imar hareketlerine azami yardım gösterilmesi. ve Lütfi Kırdara elden geldiği kadar müzaheret edilme- si bütün Vekâletlere bildirilmiştir. İs- tanbul Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kır darın şehrin imarı için çizdiği program hükümet tarafından tasvib edilmiştir. İmara ziyadesile muhtaç bulunan İs - tanbulun güzelleşmesi fasliyetinin sek teye uğramaması, ayni program dahi - Minde İlerlemesi için, Lütfi Kırdara ge- niş salâhiyet verilmiştir. Her tarafı bir harabe olan şehrin gü- zelleşmesi için 1939 senesi (o belediye istanbulun susuzluk derdi hallediliyor Şehir suyu terşih (o havuzlarının yeni makinelerle tevsi edilmekte o olduğunu yazmıştık. Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar yakında havuzlara tekrar gide - rek yeni kanali tetkik (edecektir. Yeni makineler sayesinde şehre (isale edilen $u miktarı tezayüd ettikçe tesisat geniş- Jetilecektir. İstanbulun Anadolu yaka - sındaki Elmalı suyundan her semtin is - tifadesi temin edilecek (obu su yakında Bostancıya kadar temdid edilmiş olacak- tır. İstanbul ve Beyoğlu cihetin! sulayan şehir suyu boruları peyderpey uzatıla - cak, kenar semtlere kadar sokulacaktır. Sular idaresinin eski hesablarını tet - kik eden, şehir suyunun isale şeklini de- Biştirmek üzere incelemeler yapan hey - etlerin işleri bitmiş gibidir. Sular idare- Binin elde edeceği kârdan İstanbul be - lediyesi (o isğ'fadelenecek, bu O parsları muhtelif imar işlerine sarfedecektir. Vapurun pervanesine takılan bir amelenin bacağı kesildi Dün limanda bir kaza olmuş Hüsnü isminde çatal kaşık fabrikası işçilerin- den biri Beşiktaş önlerinde Şirketi Hayriye vapurlarından birinin perve- nesine takılarak ayağı kesilmiştir. Hüsnü sandalla gezerken vapurun kendilerine doğru gelmekte ve müte - madiyen düdük çalmakta olduğunu gö- rerek sandala çarpacağını zannederek telâş etmiş ve kendini denize atmıştır. Hüsnü dalgaların tesirile vapurun pervanesine doğru dürüklenmiş ve bu sirada pervane ayağıma çarparak bir bacağı kesilmiş ve baygın bir halde Beyoğin hastanesine kaldırılmıştır. 18 er yaşlarında üç sabıkalı yankesici Fenerde tütün deposunda kantarcı - Yık yapan İbrahimin cebinden yanke - sicilik suretile 150 kuruş çalan 15 ya - Şehirde yapılan yeni binalardan biri bütçesinin on üç milyona çıkarılması, Belediyeler bankasından — beş milyon lira istikraz yapılması kifayet etmiye- ceği muhakkaktır. Hükümet, İstanbulu biran evvel imar etmek istediği için tertibat alacaktır, Şehircilik mütehas- sısı Prost'un hazırladığı müstakbel i - mar plânı normal şerait altında tatbik edildiği takdirde İstanbulun imarı elli senede tamamlanacaktır. Hükümet, bu işin daha evvel bitmesini istemekte - dir, Tesbit edilen son şekle göre Tram - vay ve Elektrik idareleri İstanbulun i- marına azami şekilde yardım edecek, meydanlar ve yeni yollar bu idarele - rin paralarile yapılacaktır. Tramvay hatları, elektrik kabloları yeni meydan ve yeni yollar temdid edilirken mey - dan ve yolların inşaatı da mezkür ida- reler tıtralından tamamlanacaktır. 19 Mayıs jimnastik şenlikleri 19 Mayıs tarihinde yapılacak olan büyük jimnastik şenlikleri için şimdi- den hazırlıklara başlanmıştır. Yakında Vilâyette Vali muavininin reisliğinde bir toplantı yapılacak, bu toplantıda maarif müdürü, Jiselerle orta okullar direktörleri hazır bulunacaklardır. Jimnastik şenliklerinin yapılacağı yere halkın ve talebelerin kolayca gi - Tip çıkmaları meselesi üzerinde de du- rulacak, program çok zengin bir şekil- de hazırlanacaktır. Poliste : Saat alma yüzünden çıkan kavga Dün, Eminönünde, Hasan ve Cemal adlarında iki kişi arasında saat almak yüzünden kavga çıkmış, münazad ne - ticesinde Cemal, kundura bıçağile Ha- sanı yaralamıştır. Yaralı (o Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış, suçlu oCemat yakalanarak takibata başlanmıştır. Bir talebe otomobil altında kaldı Gazi Osmanpaşa mektebi talebesin - den Nuri dün Beşiktaşta bir kamyonun arkasına takılmak isterken düşmüş bu İesnada arXadan gelen bir otomobilin İ tında kalarak yaralanmıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, şoför vakalanmıstır. Denizde bir cesed bulundu Dün Kasımpaş& önlerinde denizde bir cesed bulunmuştur. Deniz kuman- danlığı önlerinde denizde bir erkek ce- sedinin yüzdüğü görülerek sahile çıka- rılmıştır. Cesed hüviyeti tesbit edile - #ayyür etmiş oldu - müddet evvel denize n edilmektedir. suçlu para bulunmuş eseri denize dü amlaşılmaktadır. Cesedin elbiseleri cebinde Kadir na - mında birine aid bir de makbuz bulun- şında Kemal, Ziya ve Emin adında üç muştur. Zabıta ve adliye tahkikata baş- sabıkalı çocuk yakalanmıştır. lamıştır. yeni kararlar alınıyor Şirketihayriye idare meclisi yarın mühim bir toplantı yapacaktır. Bu top- lantıda önümüzdeki yaz mevsimi için halkın Boğaziçine karşı rağbeti daha ziyade artırmak maksadile yapılacak olan yenilikler görüşülecektir. Şirke - tihayriye bu sene Boğaz tenezzüh se - ferlerini artıracak ve geçen yaz, bir « kaç vapurda tecrübe edilen radyo ter- tibatından iyi netice alındığı için di - ğer vapurlara da radyo koyacaktır. Ay- rıca yazın Boğazda mehtab âlemleri yapılacaktır. Şirketin her sene halka gösterdiği kolaylıklar sayesinde varidatı gittikçe artmaktadır. Bilhassa geçen yıl temin edilen varidat evvelki yıllara nisbetle çok fazla olmuştu”. Waridat fazldlığının mühim bir kısmı Boğaziçinde yapıla - cak olan yeni inşasta sarfedilecektir. Şirketihayriye önümüzdeki yaz mev siminde Boğaz yolenlarım yalnız bir yerdeki eğlence yerine tekâsüf ettir - mek istememektedir. Bu maksetila muhtelif yerlerde yeni eğlence yerleri vücüde getirilecektir. Bilhassa Balta- Uimanında bir eğlence yeri yapmak ü- zere tetkiklere başlanmıştır. Burada ayrıca bir asri otel inşası da düşünül - mektedir. Yürükali plâjının inşaatı sü- ratle ilerlemektedir. Temmuzda halka açılacak olan bu plâj çok moder bir şekilde yapılmaktadır. Çamlıcada da yaz mevsimi için bazı yenilikler vücude getirilecektir. Şir - ketihasriye, geçen yıl Üsküdak tram- vay idaresile müştereken Çamlıcaya gidip gelme biletler ihdas etmişti. Bu biletler sayesinde Çamlıcaya geçeh yıl gösterilen rağbet her senenin fev - kinde olmuştur. Çamlıcada Şirketihay» riye ile Çamlıcayı Güzelleştirme Ce - miyeti müştereken Belediyenin müza - heretile bir dağ oteli yapmak tasavvü- rundadır. Bu dağ oteli yapıldığı tak - dirde Çamlıcaya akın bu yıl daha faz- Ja olancaktır. Şirketihayrive, Kadıköy, Adalar ve civarından Bdfaziçine Pa - zar günleri gezmeğe gelen veya hafta ortasında akrabasmı ziyaret etmek arzusunda bulunanlara kolaylık gös - termeğe karar vermiştir. Şirket bu hu- susta vakında Denizbankla temaslar - da bulunacak ve bu suretle Boğaza bir İmiktar daha rağbet temin edilecek - tir. Şirketih#yriyenin Boğaziçi ilkbahar tarifesi hazırlanmıştır. Yeni tarifenin tatbikına önümüzdeki Pazar gününden itibaren başlanacaktır. Yeni tarife tat bik edilinceye kadar kış tarifesine ilâ- veten hergün ilâve seferleri yapıla - cektir. Karaköydeki adanın Kaldırılmasına Yakında başlanıyor Şehrimize gelmesi beklenen Müna - kalât ve Muhaberat Vekili Ali Çetin - kaya Tramvay, Tünel İşletmelerinin faaliyetini gözden geçireceği gibi bil - hassa İstanbul Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdarla temas ederek şehrin i - marı İle yakından meşgul olacak ve bazı kararlar alınacaktır. İlk iş olarak tünelin Kardköy cihetindeki adanın kaldırılması ve Atatürk bulvarının a - çılması için bir formül bulunacaktır. Yakında Vekiller Heyetinin kârarile İstanbul Belediyesine mühim miktar para temin edilecektir. Nağmeden... Şiir ve aşkdan örülmüş eşsiz bir serfoni ŞAFAĞA DÖNÜŞ Yakında LALE'de Zehiri bor sasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Hafta zarfında piyasa durgun geçti ve dünya vaziyeti ihracat işleri üzerinde müessir o'du Hafta zarfında siyasi vaziyette gergin- liğin artması üzerine piyasada bir dur- gunluk başlamış ve bu vaziyet bilhassa ihracat işleri üzerinde müessir olarak ihracatçılarımızın yeni teklifleri kabulde tereddüdlerini mucib olmuştur. Buna rağmen evvelce dış piyasalara! sevki taahhüd edilen siparişlerin sevkine devam edilmiş ve piyasaya gelen ihracat emtiasından fiatları müsald görülenlerin mübayaasına devam edilerek bunlar stok| edilmiştir. Haftanın son günlerinde bu kararsızlık salâha yüz tutmuştur. BUĞDAY : Anadoludan ve muhtelif! lmanlarımızdan piyasaya 1491 ton buğ - day gelmiştir. Mevrudat şehir günlük ih-| tiyacını karşılıyacak miktarda olmamak- la beraber, gene Anadolunun yakın mm- takalarındaki değirmenlerden gelen e -! hemmiyetli miktardaki un ile bu ihtiyaç telâfi edilmiştir. Umumiyetle buğday pi »! yasası isteksiz geçmiştir. Fiatlar 1-2 çavdarlı ekstra ekstra Polat- | hk malları 6.20.6,30, 4-5 çavdarlı Ankara! ve ayarı mallar 532.535. 9-10 -çavdarlı| konya ve ayarı mallar 5,25-5,30, 1-2 çav- darlı ekstra Anadolu sertleri 5.20-525, 9. 10 çavlarlı Trakya malları 5,08-5,18, 14- 15 çavdarlı kızılca 5,15-5,25 kuruş ârasın- dadır. ARPA: Dış piyasalardan vaki taleb ve teklifler ihracatçıların yeni iaahhüdlere girişmekteki kararsızlığı dolayısile kar » şılanmamıştır. Havaların müsaid gitmesi de fiatlarım yükselmesine mâni olmakta- dır. Hafta içinde piyasaya 359 ton arpa gölmiş ve dahili istihlâk için satılmıştır. Fiatlar Anadolu malları dökme Hay - darpaşa teslimi 4,13-4,14, Marmara Trak- ya malları çavallı iskele teslimi 3.33-3.38 kuruş arasındadır. ÇAVDAR : Uzun müddettenberi gev - şek olan çavdar piyasası hafta içinde bir canlılık göstermiştir. Çavdar için dış pis yasalardan talebler vuku bulmuş ve fiat- larda hafif bir yükselme kaydedilmiştir. Fiatlâr Anadolu malları dökme Hay- darpaşa teslimi 3,35-3,38 kuruştur. RADYO Türkiye radyo difüzyon postaları Ankara radyosu DALGA UZUNLUĞU .. UW m. IM Ke IM Kw. TAG. 10,14 m. 18108 Kep, MW Kw. TAP. 31/16 m. D465 Kes 20 Kw. PAZAKTESİ - 17/4/39 1230: Proğrsm. 1235: Türk müsiği - Pİ. 13: Memleket saat fyarı, âlans ve meteoro- loji haberleri. 13.15 - 14: Müzik (Senfonik müzik - Pl) 18.20: Proğram. (1835; Müzik (Cevad Memduh keman ve literatürü könuş- ma.) Plâklarla misaller. 19: Konuşma (Dok- torun saati) 19.15: Türk müziği (Halk tür - küleri ve oyun havaları) Sadi Yaver Ata - man tarafından. 19.39: Türk müziği (Fasi heyeti . Karışık proğram.) Hakkı Derman, Eşref Kadri, Hasan Gür, Basri Üfler. Ham - di Tokay. 20: Ajans, meteoroloji haberleri, ziraat borsası (Jiati 2015: Türk (müziği (Klâsik proğram.) Ankara (radyosu küme heyeti. İdare eden: Mes'ud o Cemil (Hicaz köçekleri.) 1 — Acem kızı, 2 — İndim git - tim. 3 — Buharın zamanı, 4 — Güzel gel ak- Bin aldın, 5 — Gönüller kapıcı, 6 — Bir dev- da geldi başıma. 7 — Şuhi silemkür. 8 — Yi- ne yeşillendi. 9 — Yalvarırım o kuzum sana, 10 — Oyun havası ve devri Turan. 21: Mem- leket saat Ayarı, 21: Konuşma. 21.15: Esham, tahvilât, o kampiyo - nukut borsası (fiat) 2125: Ney'eli plâklar - R. 2130: Folklor çey-| rek saati - Hali Bedi Yönetken. 2145: Mü .| zik (Türk müzik birliği korosu) 1 — Mo - zart - Sabah şarkım, 2 — Schubert - Thin - mur ağacı. 3 — Weber - Barkarol, 4 — Men- delssohn - Demirel. 5 — Mendelssohn - İlk. bahar. 6 — Zeki - Kemanım. 7 — Zeki - Aş- kım. 8 — Hasan Ferit - Bahçe duvar, 9 — Ulvi Cemal « Ağlama yür. 10 — Cemal Reşld- Çayır ince, 1i — A. Adnan (Saygın - And. 22.10: Müzik (Küçük orkestra - Şef: Necib Aşkın.) 1 — Ziebrer . Şetsmayister opere « tinden vals, 2 — Lincke - Kapri İtalyan se - renadı. 3 — J. Strauss - Hayatın (zevkleri vals, 4 — Nonek - Köy hikâyeleri, 5 — Fö- KUŞYEMİ : Son günlerde kuşyemi pk yasasile İngiliz firmaları alâkadar ol » makta iseler de, verilen fiatlarım düşük- Tüğü dolayısile satış yapılamamıştır. Bir kaç yıldanberi devam eden kuşyemi fiat larındaki düşüklük dolayısile, esasen yut dun mahdud mıntakalarında yetişen bu ürünün bu yıl noksan ekildiği anlaşıl « maktadır, Fiatlar Trakya malları yeni çuval Fob. 'Tekirdağı 5,23-5,50 kuruştur. MISIR : Son haftalar zarfında ehem - miyetli miktarda satışlar yapılmış olan mısır piyasasındâ hafta zarfında bir dur- gunluk başlamış ve bu sebeble fiatlar beş para kadar düşmüştür. Fıatlar sarı Ban dırma ve Karabiga mellsrı çuvallı Fob. 1430-4.32, sarı Adapazarı malları çuvsih Haydarpaşa teslimi 4,20-4,25, beyaz 4,10- 4,14 kuruştur. TİFTİK : İhrac maddelerimizden olr tiftik piyasası hemen hemen tamamen hareketsiz geçmiş ve ehemmiyetli satış muameleleri olmamıştır. İhracatçılar vas ziyetin inkişalını beklemektedirler, İti « bari fiatlar oğlak malları 130.135, Kara“ hisar, Kütahya ve ayarı mallar 115-117, Ankara, Bulvadin, Polatlı ayarı mallar 110-115, Kastamonu, Safranbolu malları 1y5-116, Konya damğalı ve Ilgın ayarlari 107-110, Çengelli 100-105, muhtelif deri malları 70-75 kuruştur. YAPAK : Diğer ürünlerdeki hareket « sizliğe mukabil, yapağı piyasasında hafta içinde ehemmiyetli satışlar olmuştur. İh« racat için Karacabey mıntakası yarım kan mallarından 750 balye satılmış, yerli fabrikalar da Anadolu mallarından 200 balye miktarında mübayaat yapmışlar - dır, Fiaflar: Trakya, Bandırma, Bursa ve ayarı mallar. 63-65, Çanakkale, Gelibolu, İzmir, İzmit malları 58-00 kuruştur. AV DERİSİ ; İhraç mallarından olan av derisi üzerine piyasada hiç bir faaliyet olmamıştır. İtibari fiatlar Karadeniz ve havalisi zerdevalar çifti 53.55, sansar çifti 43.44 lira, porsuk çifti 300-400, tav- şan derileri adedi 17.18 kuruştur. Müteferrik: Köylüye el dokuma tezgâhları dağıtılacak Hükümet, memleketin muhtelif yer- lerinde başka maişet vasıtası olmıyan ve dokumacılıkla ülfeti olan köylüye tılmasını kararlaştırmış ve bu husus “ meccanen el dokuma tezgâhları dağı- ta alâkadarlara icab eden emirleri ver- miştir. l El dokuma tezgâhlarının hazırlan» masına şehrimizdeki sanayi müfettiş - liği memur edilmiştir. Sanayi müfettiş- liği bu maksadla nümune tezgâhları, hazırlamıştır. Bu tezgâhlar 30 - 60 1i- raya mal olmaktâdır. Bu nümüneler İktısad Vekâletinin tasvibine arzedil -, dikten sonra derhal siparişler verileceğ ve kısa bir zamanda hazırlanarak Ve - kâletin tayin edeceği vilâyet ve kaza * lara gönderilecektir. Şarki Erdün Başvekili bugün gidiyor | Londrada toplanan yuvarlak mas konferansında Şarki Erdünü temsil ede ve üç gün evvel şehrimize (gelen Şarki Erdün Başvekili Tevfik paşa Ebülhüde bugün Toros ekspresile memleketine be” reket edecektir. i ŞAFAĞA DÖNÜŞ Çigan Müziklerinden ateş alan bir film Yakında LÂLE'de a | deri - Viyana şarkısı, 6 — Vollgraf - ere aşkı hararetle bekler. 23; Müzik (Onaband “! PL) 3346 - 24: Son ajans haberleri ve YA nnki proğram, — RMA -