April 24, 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

April 24, 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Çocuk bayramı dün merasimle kutlulandı İstanbulun her köşesinde ayrı ayrı merasim yapıldı, nutuklar söylendi, temsiller verildi, yüzlerce yoksul çocuk giydirildi 23 Nisan Hâkimiyeti Milliye ve Ço - cuk bayramı dün yurdun her tarafın - da olduğu gibi şehrimizde de büyük tezahüratla kutlulanmıştır. Bayram münasebetile dün şehrin muhtelif semtlerinde toplantılar yapıl- mıştır. İstanbul cihetindeki bütün ilk)“ okullar saat 10 da Beyazıd meydanın- da toplanmışlardır. Merasime İstiklâl marşile başlanmış, Vali vekili Hüdai Karataban Çocuk haftasını açmış ve çocukların bayramını kutlulamıştır. Bunden sonra Parti namına Zühtü bir söylev vererek 23 Nisan gününün ehemmiyetini tebarüz ettirmiş, müte - akiben Çocuk Esirgeme Kurumu na - mına doktor İbrahim Zati Öget kürsü- ye gelerele'bir hitabede bulunmuştur. İbrahim Zati hitabesinde doğumdan başlıyarak büyünciye kadar Cümhuri- yetin çocuğa verdiği ehemmiyeti tebar Tüz ettirmiş, Çocuk Esirgeme Kuru - münun memleket içindeki geniş hiz - metlerini ve bu hizmetin Türk halkınm Kuruma karşı olan alâkası arttıkça ge- nişlediğini söylemiş ve sözlerine şöy - le devam etmiştir: — Bilmek lâzımdır ki Cümhuriyet - ten evvel ne böyle müesseselerin, ne de böyle teşkilâtın kurulması değil, hattâ isimleri bile Türkiyese meçhul - dü. Cümburiyet teessüş edip de Hâki- kimiyeti millete geçince millet kendi yavrularını yarının neslini azami bir alâka İle düşünmeğe koyulmuştur. Ar- tak kabul edilmiş bir hakikattir ki ço - cuk müstakbel vatandır ve muhakkak ki istikbal gürbüz, canlı ve faziletli ka- Yabalık kütlelerindir.» Doktor İbrahim Zati Öçetin söyle - vini, Kızılay ve gençlik kurumu ve Maarif Vekili Ankaraya döndü Birkaç gündenberi şehrimizde bu - Tunmakta olan Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, dün akşamki ekspresle An- karaya dönmüştür. Vekil, Haydarpa - şa istasyonunda masrif erkânı ve dost-| mi İarı tarafından uğurlanmıştır. Poliste ; Hileli terazi ve dirhem kullanan bir seyyar satıcı Beşiktaşta, Zincirlikuyuda Feshane sokağında oturan seyyar satıcı Tahsin, Cumartesi pazarında hileli dirhem ve terazi ile satış yaparken zabıta tarafın- dan suç Üstünde yakalanmıştır. Suç - İu hakkında takibatı kanuniye yapı - larak dün meşhud suçlar mahkemesi - ne verilmiştir. Arkadaşı tarafından yaralandı Küçükpazarda Tekirdağ iskelesinde Yaşarın kahvesi üstündeki odada otu - ran Şevket, Şerefeddin ile kavga et - miş, neticede Şerefeddin tarafından bı- çakla yaralanmıştır. Yaralının müda - vatı yapılmış, suçlu yakalaharak taki- bâla başlanmıştır. Tramvay « Otomobil çarpışması 2701 numaralı vatman Demirin idax resindeki 840 numaralı tramvay ara - bası Taksimden geçerken Selim adın - da birinin idaresinde bir otomobil ile çarpışmıştır. Kaza neticesinde otomo - bil hasara uğramış, suçlu vatman ya - kalanarak tahkikata başlanmıştır. Biribirlerini yaralıyan bilârdocular Erenköyünde oturan Mehmed adım- da biri, Ömer oğlu Mehmed ile kahve- de oynadıkları bilârdo yüzünden ara - Jarmda münazaa -çıkmış, her ikisi de sustalı çakılarını çekerek biribirlerini yaralamışlardır. Zabıta tahkikata baş- atmıştır. Halkevi namına söylenen nutuklar ta- kib etmiştir. Bundan sonra ilk okul talebelerin - den Rasim Etiman, Nermin Pazarcık, Necati Bakırcı, Nevin, Semiramiz ta - rafından şiir ve hitabeler okunmuş, İs- âl marşile merasime nihayet veril - miştir. Bu merasimden sonra Eminönü Halkevi temsil kolu tarafından mey - dandaki açık sahnede İstiklâl piyesi temsil olunmuştur. Taksimde Taksim meydanında yapılan merasi- me iştirak eden 10, TI, 12, 13, 29, 45 ve 47 nci ilk mekteb ve bir kısım hu- susi mekteb talebeleri Beyoğlu 29 un- cu ilk mektebde musilimlerinin neza- reti altında toplanmışlar ve 10,45 te Taksime gelerek abidenin etrafında vazivet almışlardır. Buradaki merasim- de Beyoğlu kaymakamı, Parti ve Hal- kevi, Çocuk Esirgeme, ilk mekteb ço- cukldrına yardım ve Kızılay Kurum - ları reisleri, Beyoğlu Emniyet Âmiri, | Taksim Nahiye Müdürü ve kalabalık bir halk kütlesi hazır bulunmuştur. Sa- at İl de çalınan boru ile merasime baş- lanmış ve Deniz bandosunun idaresi! de talebe ve halkm iştirdkile İsti marşı söylenmiş, bayrak çekilmiş Abideye Belediye, Cümhuriyet Halk Partisi, Halkevleri, yoksul ilk okul ço- cuklarma yardım birliği, Çocuk Esir - geme Kurumu, Kızılay ve diğer teşek-! küller namına çelenkler konulmuştur. Bundan sonra Beyoğlu Halkevi reisi Ekrem Tur, millt hâkimiyet hakkında bir nutuk söylemiştir. Ekrem Turun söylevini, Bevoğlu Ço- cuk Esirgeme Kurumu başkanı doktor Fethi Erdenin nutku takib etmiştir. (Devamı 15 inci sayfada) 4 yaşında bir çocuk Kryuda boğuldu Bakırköyünde Niyazibey dpkağmda 22 numaralı evde oturan sütçü Rızanın 4 yaşındaki oğlu İbrahim, bahçede oy- narken üstü açık bulunan kuyuya düş- üştür. Kazadan derhal haberdar e - dilen zabıta ve itfaiye vak'a mahalline gelerek kurtarma ameliyesine başvur-| muşlarsa da ancak çocuğun cesedini çıkarabilmişlerdir. Kaza etrafında tah- kikata başlanmıştır. Müteferrik: Gümrükler Umum Müdürü Ankaraya gitti Londrada toplanan beynelmilel sivil hava nakliyatı kongresinde memleke- timizi temsil eden ve sehrimi selen Müdürü Mahmud Nedim Gündüzalp dün akşam ekspresle Ankaraya hare - ket etmiştir. Umum müdür kongre ve tetkikleri hakkında Vekâlete bir rapor verecektir. Sokak ortasında şüpheli bir ölüm Dün sabah saat 10 da hüviyeti he - nüz anlaşilamıyan 45 yaşlarında bir âr dam, Türbeden geçmekte iken birden- bire düşmüş, hastaneye sevkedilirken yolda ölmüştür. Belediye doktoru tarafından yapılan musyenesi neticesinde ölüm şekli şüp- heli görülmüş, cesed Morga kaldırı! - mıştır. Kiloluk gazete istiyenlere Madrabaz tavassutuna Jüzüm kal- madan kiloluk inde gazetelerine ih- tiyacı olanlar idaremize müracaat edip arzu ettikleri kadar fadelik kö- ğıd alabilirler. Ortalığı kasıp kavuran bir sarhoş Kadınlara sarkıntılık ya- pan, evlere taarruz eden suçlu tevkif edildi Dün nöbetçi bulunan Asliye 2 nci ceza mahkemesinde, sarhoşluk, darb. eve ta - ârruz etmekten suçlu Salih adında birinin muhakemesi yapılmıştır. İddiaya (göre, vak'a şöyle olmuştur: Nişantaşında sobacılık yapan Salih, ev- velki gece kendini bilmiyecek derecede içmiş, saat on ikiden sonra Nişantaşından geçerken evine dönmekte olan Hatice a - dında bir kadına sarkıntılık etmiş, fakat kadın bağırmaya başlayınca (o Haticeyi yumrukla dövmüş ve kaçmıştır. Bu hâ - disenin akabinde Meşrutiyet caddesinde 19 numaralı eve giderek kapıyı (kırmak süretile içeri girmiş ve Naciye, Osman, ve Kadriyenin oturdukları odalara taar- ruz etmiş. Naciyenin pencereyi (açarak feryad etmesi üzerine Salih alt o ketta Kadriyenin oda kapısını kırarak içeri gi- rip yatakta uyumakta olan oKadriyenin on dört yaşındaki kardeşi Cemilin ğına gizlenmiştir. Bilâhare diğer lar tarafından ele geçirilen Salih bekçiye yakalatılarak karakola götürülmüştür. Bu iddia ile muhakem başlanan Salih, kendini müdafsada, çok sarhoş ol- duğu için ne yaptığını bilmediğini ve e « sasen o evin alt katında oturan Kadriye - İnin kendisini davet ettiğini, kendisile mü $i bulunduğunu ve bu sebeble eve gittiğini söylemiştir. Seyyar tiyatro kumpanyalarında artist. lik ettiğini ve gündüzleri tütün deposun- da çalıştığını söyleyen Kadriye de, suçlu Salihi tanımadığını iddin etmişti Polis tarafındân tanzim (edilen zabıt varakası ve keşif raporu ve şahid olarak dinlenilen Rıza, Remziye, Osman, Cemil ve Kadriyenin şahadetile iddiz edilen suç lar sabit görülmüş, ancak suçlunun ken dini müdafaa etmek üzere avukat tuta » cağımı 8i mesi üzerine muhakeme Çar- şamba e talik edilmiştir. Suçun ta- addüdü ve âsayişe taallüku hasebile suç- lu Salih derhal tevkif olunmuştur. Yeni yıl belediye Yeni sene belediye bütçesinde mü - him miktarda tasarruf yapılacağını yazmıştık. Şebrin yiyecek, giyecek ve içecek işlerile yakından meşgul olma - sı lâzım gelen İktısad İşleri Müdürlü - dünde de mühim değişiklik yapılacak- tır. Müdür muavini ğvedilecek, iktısad işleri müdürlüğüne yeni bir zat getirilecektir. Yeni iktısad işleri mü - diriyetine kimin getirileceği Vali o ve Belediye Reisi Ankaradan döndükten sonra belli olacaktır. İktısad işleri mü- dür muavini Halid Bayrı 55 lira asli maaşlı bir memurdur. Şimdiki vazife- sinden açıkta kalınca yeni bir memurj- yete tayin edilmesi iktiza edecektir. İ Yeni memuriyetlerin hepsi maaş değil, J ücrettir. Öğrendiğimize pöre Belediye iktısad işlerine bağlı bulunan turizm şubesi de TAğvedilecektir. Lütfi Kırdar, turizm işlerine yeni bir veçhe vermek maksa- dile tetkikler yaptırmaktadır. larak çalışan murakıbların sayısı üç - tür. Sehirdeki kontrol işleri gittikçe genişlemekte olduğundan murakıb sa - yısı kifayet etmemektedir. Murakıb se yısınmn çoğultılması muhtemeldir. İki amele toprak Altında kalarak Yaralandılar Göztepede Hüseyin adında birinin taş ocaklarında dün, bir toprak çökün- tösü olmuş ve bu esnada orada çelliş « makta olan amelelerden Mevlüd fle Abdullah toprak altında kalmışlardır. Kaza neticesinde Mevlüd kolundan ve Abdullah böğründen olmak Üzere #hr surette yaralanmışlardır. Yaralılar be- rayi tedavi Haydarpaşa Nümune haş - tanesine kaldırılmışlardır. bütçesindeki tasarruf | İktısad işleri müdürlüğüne bağlı o »İ İtalya mühim miktarda Hafta zarfında piyasada o umumiyetle Taç ürünleri üzerinde durgunluk devam etmiştir. Yalnız uzun müddettenberi ha - reketsiz olan çavdar piyasasi ehemmi - yetli miktarda ihracat yapılmış olması dolayısile hâreketler olmuştur. BUĞDAY : Hafta içinde buğday piya- mahsulleri ofisi muntazaman piyasaya buğday arzederek şehrin günlük ihti - yacını karşılamıştır. Sert buğdaylar üzerine Almanyadan vu ku bulan talebler azalmış ve bu sebeble bu cins buğdayların fiatlarında hafif bir gerileme kaydedilmiştir, Hafta zarfında şehre 1824 ton buğday gelmiştir. Fiatlar: 1-2 çavdarlı ekstra eks- tra Polatlı malları 613-615, 4-5 çavdarlı | Ankara âyarı mallar 5,35-6, 1-2 çavdarlı ekstra Anadolu sertleri 6,03.5,05, 6-7 çav- İdarlı sıra Anadolu şertleri 5-503, 9-10 çavdarlı Trakya malları 5-5,02, 14-15 çav- darlı Anadolu ve Trakya kızılcaları 5,25. 15,28 kuruştur. Anadolunun yakm mıntakalarındaki değirmenlerden un mevrudatı devam et- mekte ve bunlar şehrin günlük ihtiyacının bir kısmına tekabül etmektedir. ÇAVDAR : Aylardanberi fiat düşük - lüğünü muhafaza eden ve isteksizlik do - layısile ehemmiyetli satışlar yapılımyan çavdar piyasası, hafla içinde birdenbire Jcanla, ıtır. İtalyadan ehemmiyetli mik-! parişler vukuu fiatların tedricen ni intaç etmiş ve 400 bin ki - lodan fazla satişlar yapılmıştır. Bu se - beble p'yasa sağlam ve çavdar fiatları 4 kuruştur. İ ARPA : Bir müddettenberi durgun © İlm sapa yda üzreketeisli de İm etmektedir Romanya ve Yugoslav- ya müsaid fiatlarla setışlar yapmakta ol. Şehir iş eri: Vali yarm Ankaradan dönüyor Vilâyet ve Belediyeye sid muhtelif işler hakkında alâkadarlarla temaslar-| ia bulunmak üzere Ankaraya gitmiş o-| ve Belediye Reisi Lütfi Kır - ın şehrimize dönecektir. Attan düşüp yaralandı Beyoğlunda, Sakızağacında oturan 16 yaşında İbrahim, Mecidiyeköyünde at ile gezerken hirdenbire düşmüş ve vü- cudünün muhtelif yerlerinden ağır su- rette yaralanmıştır. Yaralı berayi te - davi Beyoğlu hastanesine kaldırılmış - tır. Atatürk Köprüsünden bir amele denize düştü Atatürk Köprüsünde çalışan amele - lerden Mustafa adında biri duba üze - rinde işlerken müvazenesini kaybede- rek denize düşmüşse de kurtarılmış - kararsızlık devam etmiş ve bilhassa ih *| sasında bir değişiklik olmamıştır. Toprak | fiz Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsası çavdar ve sovyetlere de yapak satıldı. Diğer mahsul piyasaları durgun geçti duklarından dış piyasalara arpa sevkedie lememektedir. Hafta içinde piyasaya yak nız 147 ton arpa gelmiş ve dahili istihlâli için satılmıştır. Fiatlar Anadolu mallar?) dökme Haydarpaşa teslimi 4,14-4,15, Mar mara ve Trakya malları çuvallı iskele tes mi 4,14-4,15 kuruştur. PİRİNÇ : Satışlar devam etmekle v4 *larda hafif bir yükselme görülmekte dir, Piyasa sağlamdır. Mersin ve âyaü mallar 21,5-22, Tosya fabrika malı 26, Orhangazi ve âyarı cinsler 29-40 kuruş & raşındadır, TİFTİK : Hafta zarfında ihracat için satışlar olmamiş ve piyasa durgun geç * miştir. Yeni mahsul piyasaya gelmekte « | dir. İtibari fintiar şunlardır: Oğlak mal « İlar 125-130, Karahisar ve Kütahya âyarl mallar 110.112, Ankara, Polatlı ve âyarı mallar 108-110. Konya damgalı ve Ilgın Ayarları 90.95. Çengelli 100-105. muhtelif İderi malları 70-75 kuruştur. YAPAK : Piyasa canlı geçmiş. gereN dış piyasa için ve gerekse yerli fabrika « ların i acını karşılimak üzere satışlar yapılmıştır, Sovyetlere 1000 balyalık A« nadolu mallarından yapağı partileri sa « tılmış, yerli fabrikalar da Trakya yapağılata talib olmuşlardır. Trakya, Bandırma, Bursa ve âyarı mallat 63-65, Çanakkale, Gelibolu, İzmir ye İz mit malları 58-60 kuruş arasındadır. AV DERİSİ : İhracat durmuş ve piyasa kararsız geçmiştir. Yalnız porsuk derileri üzerine alâka gösterilmektedir. İtibari iş« lenmemiş natürel mallar: Zerdeva çifti 30-35, sansar Karadeniz çifti 27.30 lira, porsuk çifti 440-450, tavşan adedi 17-18 kuruştur, BALMUMU : Belli başlı bir iki firmâ tarafından piyasadan balmumu foplan « maktadır. Flatlar kilosu 72-73 kuruş ara 4 sındadır. Mahkemelerde: Bir küfürbaz mahküm oldu Küçükpazarda oturan Yakub adında, kı akşam Küçükpakarda bis girmiş ve orada bulunan mü: terilere küfür etmeğe başlamıştır. Düm, bu iddia ile Yakubun yapılan muhakemesi netice « sinde 7 gün hapsine karar verilmiştir. Haliçte 4 yolcu denize düştü Kasımpaşa iskelesine kayıdlı ve Ya” kub Recebin idaresindeki 3780 numa ralı sandal içinde # yolcu olduğu hal-) de Unkapanı iskelesine gelirken Ciba H tütün deposuna aid bir motörün sa” demesine uğramıştır. Müssdeme neti cesinde sandal devrilmiş ve içinde bü “ lunan 4 yolcu denize dökülmüşlerdir” Kazazedeler etraftan yetişen sandallsr tarafından kurtarılmışlardır. mahkemeye sevkedilen Üniversite Hukuk Fakültesi talebesinden 600 kişilik bir kafile dün sabs Sus vapurile Bursaya gitmişler ve gece geç vakit dönmüşlerdir. Beam, 9 lebeleri Sus vapurunun güvertesinde göstermektedir.