3 Mayıs 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Mayıs 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Süt içip zehirlenenlerin sayısı 40 ı buldu Zabıta, adliye ve belediye teşkilâtı hâdise hakkında tahkikat yapmakta olup bozuk süt satanların hüviyetlerinin tesbitine çalışılıyor Bahar bayramı münasebetile, evvelki gün, eski bir an'aneye uyarak süt içen - İerden birçoklarının zehirlenme alâimi gösterdiklerini ve bunların gerek Cer - rahpaşa ve gerek Haseki hastanelerinde tedavi altına alındıklarını yazmıştık, Cerrahpaşa hastanesinde tedavi altına #bnan ve yatırılan biri erkek, diğeri ka. dın olmak üzere iki kişidir. Zehirlenen - lerin çoğu Haseki hastanesinde tedavi edilmiş ve yatırılmıştır. Bu müracaatler tevali ede ede otuzu aşmıştır. Gerek has tanede yatanların, gerek ayakta tedavi a mecmuu 40 a baliğ olmakta - . tarafından yapılan tahkikatta, sütten zebirlenenlerin hüviyetleri teşbit olunmuştur. Şimdiye kadar zehirlenme arazi göste. rilerek tedavi altına almanlar şunlardır: Şehzadebaşında Kovacılar caddesinde oturan Dimotrola, kayınvalidesi Porinil ve akrabalarından Piro; Fatihte Hoca « (Devamı 11 inci RE Çe İZ Sao me Kİ emiri eler DAR : | Vali bugtin Silivriye gidiyor Vali Kadıköy ve Boğaziçinin yolla- rını teftiş etmiş, Baltalimanında yapı- Jacak gazino işlerile meşgul olmuştur. Vali ve Belediye Reisi Lâtfi Kırdar bugün Silivriye gidecek, hükümet ko- nağınm temelatma merasiminde bulu- nacaktır. Vali Ankaraya gidecek İstanbul Vilâyet ve belediye bütçe - Jeri Ankaraya gönderildiği esnada, Vs- M de Ankarada bulunacak, Sözen gelen makamlara şifahf izahat verecektir, Arkeoloji mütehassası geliyor Sultanahmed camisinin arikatendeki sahada hafriyat yapmak üzere davet olunan arkeoloji mütehassısı Bakster, ix güne kadar şehrimize gelecek - “ox sık hafriyat Sultanahmed o camişinin apılmakta olan sü Tahlil edilmek üzere mühürlenen süt nümeneleri Deniz işleri: Bugün 400 seyyah geliyor Yunan (bandıralı Andros vapurile bugün limanımıza muhtelif milletlere mensub 400 seyyah gelecektir. Seyyah İar şehrimizde | gün kalacaklardır. Çöp mavnasından denize düşen bir amele boğuldu Evvelki gün Yenikapı açıklarında denizde bir kaza olmuş, Belediyenin çöp mavnasından denize çöp dökmekte olan Receb adlı bir zmele, bir mavna - | zadebaşında yapılması kararlaşan kon -| zanç temin ettikleri tahakkuk etmiş bu dan diğerine atlarken müvazenesini kaybederek denize düşmüş ve boğul - muştur. Amele Recebin cesedi bulu » namamıştır. İnhisarlarda: Tütünlerimiz hakkında bir kitab hazırlandı İnhisarlar İdaresi tütünlerimiz hak - Şehirler arasında hava yolcu seferleri dün başladı Havanın muhalefeti yüzünden evvelki gün yapılamıyan İstanbul - Ankara, Ankara - İzmir ve Ankara - Adana şehir. leri arasında tayyare ile yolcu nakliya - tma dün sabahtan itibaren başlanmıştır. Devlet Havayollarının bir tayyaresi dün| saat 9,30 da yedi yolcu ile Yeşilköyden Ankaraya hereket etmiş ve 11,30 da An- karaya varmıştır. İstanbuldan İzmir ve Adan giden - ler Ankarada tayyare değiştirmişlerdir. Dün saat 14.45 te Ankaradan Adanaya ve 15,05 de de İzmire birer tayyare kal - dırılmıştır. Devlet Havayolları idaresi yakında İs- tanbul, Ankara, İzmir ve Adanada tenez- süh uçuşları tertib edecektir. İdare İs - tanbuldan kalkan bir tayyarenin hem An kara, hem de İzmir ve Adana yolcuları için kâfi gelemiyeceğini hesablıyarak kabında fazla tayyare kaldırmak için tedbirler vine zy Tepebaşında bir tiyatro ve bir bar binası yapılacak 'Tepebaşındaki Gardenbar binasının Yı- kılmasına pek yakında başlanacaktır. Be- lediye yeni bir gardenbar yaptıracaktır. Bu iş mimar Gotyeye verilmiştir. Fransız mimarı, şehircilik mütehassıs Prostun fikrini aldıktan sonra projesini hazırla - mağa başlıyacaktır. Belediye, Tepebaşında şimdiki tiyatro binasını yıkarak bürada muazzam bir ti- yatro binası yapmak istemektedir. Böy - lece Gardenbarla tiyatro binası yanyana | bulunacaktır. Vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar Şeh- servatuvar binasının ayni yerde inşasına muvafakat etmiştir. Yalnız yeni bina ev- velee hazırlanan bir buçuk milyon lira - lık projeye göre yapılmıyacak, yeniden bir proje hazırlanacaktır. Yeni projede Şehzadebaşında bir konservatuvar mek- tebi ile buna mücavir bir tiyatro salonu bulunacaktır. Binanın beş yüz bin Jira - dan daha aza çıkarılmasına çalışılacak - tir. Bu işlerle meşgul olmak Üzere bir is- arkasındaki | kında ingilizce bir eser hazırlamış ve) tişare heyeti teşkil edilmiştir. Heyet dün saha, badema bir arkeoloji mahaki it -| bu kitab iyi bir şekilde tabettirilmiş -| Lütfi Kırdarı ziyaret ederek direktif al- tihaz edilmek üzere bu saha üzerindeki Ne arsaların istimlâkine başlanmış - tir. Bu eser beynelmilel Nevyork ser - gisinde ve İngilterede de dağıtılacak - tır. Diş piyasalarda tütün, sigara Ve şarapların sürümü artırılacak İnhisar maddelerinin dış piyasalarda rağbet ve sürü- münü artırmaki için bir faaliyet programı hazırlandı İnhisarlar umum müdürlüğü bütçesi - nin Büyük Millet Meclisi bütçe encüme- ninde müzakeresinde hâzır bulunarak şehrimize dönen inhisarlar umum müdü-, rü Adnan Halet Taşpınar, Ankara tomos-| ları hakkında dün şube müğdürlerile gö- rüşmelerde bulunmuştur. Haber aldığımıza göre, inhisarlar ida “ resinin faaliyetini arttırmak ve inhisar maddelerimizin yabancı memleketlerde sürümünü çoğaltmak o maksadile yeni tedbirler alınmıştır. Bihhassa önümüz. deki mal yıl için geniş bir faaliyet programı hazırlanmıştır. İdarenin yeni bütçesinde eksper, harmancı gibi tütün teknisyenleri ve mühendisler ve diğer teknik elemanların kadroları takviye &- dilmiştir. Bu suretle tütün harmanları daha Iyi bir şekilde yapılacak ve yeni tip sigaralar vöcüde getirilecektir. Ayrıca yeni bütçeye yaprak tütün ve sigaralarımızın diş memleketlerde sati- gının arttırılması için mühim bir propa- ganda tahsisatı konmuştur. Şerab ihra - catını teşvik için ötedenberi ihracatçı - Yara verilen prim tahsisatı da arttırılmış. tar. Yeni mali söne içinde bilhassa tütün. Terimizin çok rağbet gördüğü Amerika İdare, muhtelif tütün mıntakalarında, İ tütün hastaliklarile de esaslı bir müca - dele yapmağa karar vermiş ve bu mak- sadla mücadele tahsisatı tezyid olunmuş- tur, Memleketimizin kıymetli ihrac madde- lerinden biri olan tütünü lâyık olduğu takayyüd ve ihtimamın gösterilebilmesi için tütün yetiştirilen muntakalarımızda köylülere küçük yaştan itibaren tütün - cülüğün fenni esaslarını öğretmek mak sadile idare tarafından, köy mekteble - ir lisanla yazılmış küçük bir tütün bilgi hazırlanmıştır iabedilmekte olan bu eser bugünlerde köy mekteblerine tevzi edilecektir. Bun- bileceği sade fenni temiz de tütün eki ii güd hazırl, anmaktadır. Bu kitablar da, ya kında tütün müstahsillerine dağıtılacak- tır, Geçenlerde bazı gazeteler inhisarlar kadrosunda değişiklikler ve tayinler ya - pılacağını ve bu arada reklâm şubesinin lâğvedileceğini , yazmışlardı. idaresinde yaptığımız tahkikata göre dan başka tütünün kurtlanmaması için! » İmiktar bu sene 2000 liraya in İnhisarlar mıştır. Kilosu Tİ0 paradan fazlaya buz satanlar cezelandırılacak İstanbul Şehir Meclisi dün toplanmış, bütçe hazarlıkları taman lanmadığı için toplantıları ayın un beşine kadar temdid! etmiştir. Veli ve belediye relsi Lütfi Kır- darın riyaset ettiği dünkü toplantıda, 1999 belediye adi masraf bütçesile mül - hak varidat ve masraf bütçeleri hakkın.) hası müzakere ve kabul edilmi: Mezbahanın bütçesi sini edilir « ken azadan biri şehirdeki buz satışına te- mas etmiş, bazı semtlerde yaz günlerin de buz bulmanın kabil olamadığını ve buzların tesbit edilen fiatın fevkinde s4- tıldığını anlatmıştır. Azanın bu şikâye- tine Lütfi Kırdar tevab vererek. «— Bu hususla tefkikler yaptırmakta- yiz Yaz günlerinde hemen her tarafla rinde okutulmak üzere herkesin anlıyâ- | buz bulundurulması temin edilecek, bu- run kilosunu yüz paradan fazlaya satan- ları cezalandıracağız.» Buz hakkında staj yapmak üzere Av - rupaya gönderilecek talebenin tahsili için üç senedenberi belediye bütçesine 3400 liralık bir tahsisat Okonmakin idi, Azadan biri bu para ile Avrupada bir makine mühendisinin tahsil edebilece » İğini söylemesi üzerine, münakaşa mev . İzuu açılmış ve neticede bütçeye paranın konmasına rağmen henüz tahsil için Av- rupaya kimse gitmediği anlaşılmıştır. Darülâcezeye Düşkünlerevi denilmesi tasavvur edilmekte idi. Şehir Meclisi bu ve Avrupanın büyük merkezlerinde ge - Biş propaganda Yapılacaktır. böyle bir şey mevzuubahs değildir ve a - çikta memur bırakılmıyacaklır. adı beğenmemiş, Darülâcezenin Yardım Yurdu olarak kabulüne karar verilmiştir. da bütçe encümeni esbabı mucibe lâyi- l mamulâtı di Bazı firmaların yerli fabrikalara si - pariş ettikleri kumaşlara yabancı mar- kalar koydurduklarını ve bu suretle yerli kumaşları Avrupa kumaşı diye sattıklarını yazmıştık. Haber aldığı göre İktısad Vekâ- leti bu mesele ile yakından alâkadar olmuş ve şehrimize İktisad müfettiş - lerinden birini göndererek tetkikat yap tırmağa başlamıştır. Halkın yerli mal- larının sağlamlığı ve zarafeti hakkın - İdaki kansatini sarsacak mahiyette gö rülen bu mesele, ayni zamanda haddi- zatında bilfarz 6 liralık bir kumaşın metresinin 12 liraya satılması gbi bir şekilde de tezahür ederek âyni zaman- da müstehlikin aldanmasını da intac etmektedir. Birkaç firma İngilterede mevsimin en son desenlerini ve karakteristik mo dellerini seçerek bu nümuneleri yerli fabrikllara örnek diye vermekte, ve bunlara yabancı memleket mamulâtı markâsı vurdurarak büyük parti sipa- rişlerle bu desenlerin yalnız kendi fir- malarına yapılmasını temin etmekte - dirler. Fevkalâde cinsler müstesn# olmak şartile, dahilde iyi cins Avrupa ku - maşları derecesinde kumaşlar yapıl - makta olup, bunların ecnebi mamu - lâtı gibi gösterilmesinde geniş bir müs itehlik tabakası fiat bakımından fevka- İlâde aldanmaktadır. Bundan, sipariş verenlerle, toptan satış yapanlar bir hayli müstefid oldukları gibi, bilhassa perakendeci ve terzilerde bir misline yakın bir miktarda ve yabancı marka- yı halkım aleyhine istismar ederek ka- Tunmaktadır. İ Bu usulün gitgide diğer sanayi şu - belerine de temas ederek, yerli mamu- Ibn meselâ Fransız köselesi ve Ame- rikan videlâsı diye satılmağa başlana- cağı ve bundan gerek halkin ve gerek- se milli sanayiin zarar göreceği de mu hakkak bulunmaktadır. İktısad Vekâletinin bu şekilde hiç de meşru görülmiyen bir usulün genişle - mesine mâni olacak tedbirleri derhal ittihaz edeceği muhakkaktır. | Fransa rejisi mühim mıktarda tütün alacak Fransız rejisi memleketimizden mü- him miktarda tütün almağa karar ver- miş ve şehrimizdeki mümessili vasıta-| sile bir münakasa açtırımıştır. Münaka- | sa şartnamesi alâkadarlara gönderil - İmiştir. Kuzu derileri müsaid fatlerle | eren ARSEN LUPEN'i ARSEN LUPE Kadınlar H Yarın Akaşam saat 9 da gr a yabancı ize Erkekler gıpta edecekler... Karmanyolacıların en sevimlisi ve en zarifi ARSEN LUPEN'in YENİ MACERALARI ve AŞKLARINI MELVYN DOUGLAS ve VIRGINIA BRUCE tarafından yaratılan Fransızca sözlü Filminde gözleriniz önünde canlandıracaklardır. Yarın akşam 5 A R AY Sinemasında Büyük Muharrir FRANCİS CARCO ya büyük Akademi mükâfatı kazandıran... Ateşli VIVIANE ROMANCE LÂLE Sinemasında Numaralı koltuklarınızi lütfen evvelden aldırınız. Tel: 43595 ye satılıyor Yerli malların sağlamlığı hakkındaki kanaati sarsacak mahiyette olan bu iş etrafında tetkikat yapılıyor gelmekte ve bu yıl havaların müsajğ gitmesi sebebile hayvanlar iyi şartlaf dahilinde yetişmiş olduğunran, sık * leri fazla olan bu mallar derhal müş ri bulmaktadır. teessüs elmiş bulunan yerli eldivencis Birkaç senedenberi memleketimizdö lik sanayiinde kullendan bu cins male ların birincileri çifti 150 - 160 kuruğ arasında satılmaktadır. Şehrimizde bir seyyar serği açılacak Letonya hükümeti memleketlerimiz arasındaki iktısadi münasebetleri inkir şaf ettirmek maksadile şehrimizde sey yar bir sergi açmağa karar veri Letonya ihracat mallarının bazı nğr munğlerini ihtiva edecek olan bu sergi 10 Mayıs tarihinde Tophanedeki De * hizbanks aid yolcu salonunda açılacali ve iki gün devam edecektir. Sergiye Letonya harici ticaret şube» si müdürü de refakat etmekte olduğum dan Letonya ihracat maddeleri hakkım da mâlümst ve izahatı da öğrenebile “ ceklerdir. TURAN Tiyatrosunda Bu yere dünyaca tanılmış weşhur piyes (SAMSON) okuyucu bayan Aysel Atilla revüsü ALKAZAR Sinemasında TARZAN ve TRADER HORN filmlerine nazire olarsk yapılan harikalar filmi: İ kapan ÇOCUK Tim Tayler tarafından çevrilmiş ber sahnesi binbir heyecan ve sergüzeşt dolu bir şaheser Kadındar sevecek... Centilmer Nin DÖNÜŞÜ a Zafer tacı giydiren... apishanesi