24 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

24 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Türk nüfusu arttı, Ordumuz daha kuvvet- lendi ve Türkiyenin Cenub hududunun müdafaası sağlanmış oldu Yazan: Emekli General H. Emir Erkilet ozan ve Montröğden sonra, Türk diş politikasının en bü. yük kazanç ve zaferi şüphesiz Hatayın anavatana kavuşması olmuştur, ve bu zafer bugün bütün Türklüğe iftiharla atıf ve ithaf olunabilir. Ancak bu öyle bir güzel kazanç ve bir zaferdir ki ortada ne kaybetmiş bir rakib ve ne de yere s8- rilmiş yatan mağlâb bir düşman yoktur; sadece kazanan ve muzaffer olan vardır. Onun için bugün, Hataylılarla beraber bütün Türklük ve Türklüğün bütün dostları Hatayın anavatana ilhakı bü. yük bayramını sevinçle kutlularken hiç bir kimsenin bir acı ve ıztırab duymadı. ına kani olarak ayrı ve derin bir saadet ve bir inşirah duyarlar, Böyle insanca ve yapıcı zaferler dün. yada pek nadirdir, Ancak unutmamalıdız ki Hatay Türkleri bugün bayramladıkla. rı zafere kolay ve kansız ermediler. Bu| kutlu günü görmek ve yaşamak için, on. lar ve bizler (amam 2i sene uğraştık Hatay kurtuluş muharebe ve mücadele. leri dünyanm en kutsi ve haklı c'delle rinden olmuştur. Yalnız 1935 danberi bizzat Hatay Türk. | lerinin ve bizlerin çektiğimiz o helecan, heyecan ve üzüntü demleri ne idi! Hatay için ne kadar ağır ve sıkıntılı günler ge. girdik ve neleri göze almadık! İşte bütün| O tasarlı, haklı ve güç mücadelelerin bü. yük mükâfatı: Hatayın anavatana ka. vuşması oldu, vz işte onun büyük bayra. mını yaşıyoruz, 21 yıldanberi, Hatay davasında, vata na ve Türklüğe çalışibilmek talihine mazhar olan her ferd artık bugün ğı işe iftiharla bakabilir ve bütün Türk. lük siyasi ve askeri itibarının en büyük ve yeni bir delilini teşkil eden atay muvaffakiyeğle çok haklı bir haz duya. bilir. İ Hatay anavatana kavuşmakla çok şey kazanmıştır ve bunların en başında gs. len kâr 21 senelik çok acı bir gurbete son vermek olmuştur, Hatay Suriye midir?! San Remo konf:. ransında, bizzat müttefiklerin yüksek şürasının, Avrupalılarca Sancak denilen Hatay bölgesini Suriyeden saymamış ol. mesından sarfınazae haritayı Oökkatle bakan veyahud bölgede seyahat ederek, ahalisinin hemen hepsinin (dışarıdan gel. me mahdud ve yabancı unsurla* müstes. na) Türklüğüne şahid olan her tarafsız araşlırıcı görmüştür ki bizim Hatay vi. Miyetimiz Suriye değildir. Kökünü A Ma. raşın yakınlarından, Toros silslesinden alan ve yekpare bir masis3 halinde cenub batı istil de uzanarak Hınzır bur. İ makla kalmıyor, ayni nunda Dtğu Akdenizin er büyük bir ka. ra çıkıntısını yapan Amanos veya Gâvar dağımızın yarısı Türkiye ve yarısı Suri. ye olur mu”! Dağ silsilelerinin hattı ba. laları memleketler, ülkeler ve devlet. ler arasında siyasi hududlar teşkil edebi. lirler; fakat tabil coğrafya hiçbir vakit, Gâvur dağları gibi yekpare ve üstelik tamamile Türklerle meskön bir silsile, nin, bir dağ blokunun, yarısının Türk ve diğer yarısının Arab veya Suriyeli addo. lunması gibi bir safsataya cevaz vermez Bundan başka Cenubi Anadolu sahille. rinin Antalyadan sonra tek tabii limanı olan İsknederun körfezinin teşekkülüne bakarsak görürüz ki burasını vücude ge. tiren Ceyhan nehri deltasile Güvur da. Eının Hınzır burnu çıkıntısıdır. Nihayet İskenderun limanının cenub, doğu ve gi. mal doğu cihetlerden Gâvur O dağlarile çevrilmiş ve bu suretle Suriye denilen yerlerden kesilmiş olması da göstermez mi ki Tay, İskenderun limanile bera. ber, Cenubt Anadoludan başka bir şey değildir. Bundan 21 sene evvel galib büyük Av. rupa devletlerinin Türkiye - Suriye hu dudunu Payasın cenubundan başlatarak, baştanbaşa Türklerle meskün bilmem kaç bin yıllık bir Türk dağı olan Givur dağlarının üstünden 'atlatmığı ve DU dağları ikiye bölmeğe kalkışmaları sonra büyük Beğenköy, Sulaklı, Bülbül, Karabaş, Belanköy, Duraklı ve ilâh. gi bi yüzlerce Türk adlı Türk köylerini ve Suriyeye hiçbir faydası bulunmıyan Hâ- leb #malindeki demiryolları telâki nok- tasını Suriyede bırakacak surette hudu- du Kilis kasabamızın hemen cenubundan yani şehrin bahçelerinden şüphesiz sade bir gaflet eseri değil, Türk. ler hakkında bile bile yapılmış siyasi bir| suikast$. Fakat güzel ve eski Türk ata sözü mucibince yanlış hesab Bağdad. dân bile döner. ve geşirmeleri Hataya kavuşmakla, Ti 200,000 küsur nüfuslu vilâyetini veya Cenuhi Anadolunun ©! kazan. onun tabil ve mükemmel bir limanını zamanda Türk nüfusu Hatay Türklei artmış, ordusu o nisbette kuvvetler: yet, Gâvur dağlarının cenub kıs: 'Tür&ye Cümhuriyeti hududları mesi ile, cenub hududlarımızın müdafaası da sağlamlanmış oluyor; bi itibarla muvaffakiyet bizim için büyük. Fakat yukarıda da yazdığımız veçhile| he Suriye ve ne de mandaler SA Hatayın anavatana kavuşmasile | hiçbir - İşey kaybetmiş değildirler. Çünkü evvel. ce rakam ve istatistikle de izah etmistik; ki İskenderun limanı Swriyeden çok oz) la cenub ve doğu cenub Anadol 0.) zumludur. Bunun er. büyük delili İsk derun limanının eskisine göre pek sönük| olan 21 yıllık durgun ve imarsız duru.| mudur. Zaten ne Fransa ve ne de Suri yenin 21 yıldanberi gerek limanda ve g8. rek Antakya içerlerinde imar namına bir şey yapmamaları dahı bu eski 'Türk eya. letini esasen hiç benimsememiz ve mahza siyasi emellere ellerinde tutmak te miş olmalarına ayrıca açık bir delil teş. kil eder. Hülâsa bugün Hatayın anavatana ka. vuşması ile yalnız Hataylılar ve bizler kazanmıyoruz: fikrimizce, Fransızlar gi hi Suriyeliler de çok şey kazanmışlardır ki bunların en başında Türkiyenin dost. luğu ve bu çok karışık ve tehlikeli dün. Ya emmiyef buhranında, onun kıymetli olabilecek müzahereti gelmektedir. H. E. Erkilet İzmir fuarında Hatay paviyonu İzmir 23 (A.A.) — İzmir fuarına iş - tiraki takarrür eden Hatayın, fuarda yaptıracağı paviyonun tesisatı için şeh- rimize gelen Hatay iktısad müsteşarı Celâl Akyürek, bir muharririmize be - yanatta bulunarak, Hatayın İzmir fu - arma İştirak için gösterdiği arzunun İz- mir Belediye Reisi Behçed Uz tarafın- dan alâka ile karşılanmış olduğunu söy- liyerek demiştir ki; «Hatay için sergide en mutena bir köşe tahsis olunmuştur. Bundan başka sergi methalinin sağında ve solunda ay rwa birer vitrin verilmiştir, buraya Ha- tayın kurtuluşunu gösteren bir heykel koymak istiyoruz. Bu hususta temas - Tarda bulünmek üzere yarın Ankaraya gideceğim» Fakat, ah Atam da sağ olmalı idi! per YAZAN em i Ercümend Ekrem Talu; Hatay, koş geldin. Senin ayrılığınla on sekiz yıl ©. lem duyan anavatan, şu mübarek günde sani tekrar bağrına basmak. la bâhtiyerdır. On sekiz yıl sen de, biz de kar. şılıklı hasret çektik. İçinde, son. kıcı bir iştiyakın alevle, ti ışıldayan gözlerimiz (Gö dağlarının öte yanındaki zümrüd bi ovalarının, genç kız bakışı bi saf ve berrak sularının sera arardı. Er, geç kavuşacağımızı bili; duk. Tarihin en büyük Adamı sı ni bize, sana da halâsı vâdetmişi Ömrünün son yıllarını senin di. şüncen doldurdu. Hasta dudakları ölüm di de seni sayıkladı Bugünkü çılgın sevineimize ka. #rlan tek ağu, bugünü O'nun güre. memiş olmasından iler geliyor... Bununla beraber, gene o Ebedi Şefin idealini tahakkuk etmiş yör. mekle bahtiyarız. Sen de.. biz de! Ve O'nun ideallerine sadık kalıp ta, onları tahakkuk ettiren Milli Şefle arkadaşlarını karşı yürekle. rimiz minnetle dolup taşmaktadır. Hoş geldin, aziz Hatay! Türklü. gün tek ve bölüm kabul etmez e. bedi camiasındaki yerin de bundan böyle ebedidir. Senden bizi artık hiçbir kuvvet ayıramaz. O hasr: ünl sn de, biz de, unutac sarı iyiyi hatırlamak ve kötüyü unutmaktır Ve onun içindir ki senin avde. tinle sonsuz sevince ikinci bir se, vinç katıyoruz.. tarihte binbir bağ ile bağlı bulunduğumuz necib Fransız milletinin de bize dostlu. Zunu getirdin. Yakın bir maziy: ad anlaşmamazlıkların bü an nevi dostluğu ihlâl etmiş olmasın. dan samimi bir elem duyuyorduk. Kültürüne, prensiplerine, inkılâb ideolojisme hayran olduğumuz ve hürmet ettiğimiz o asil milletin bi. zi anlamamasından doğan bu elem şimdi mütekabil ve içten kopan bir memnuniyete dönmüştür, Avrupanın, biri garbda, öteki de şarkta, iki muazzam demokrasisi, bundan böyle elele vererek, dün, ya sulhünün kudretli birer koru. yucusu sıfatila, insanlığın hayrına çalışacaklardır. Senin, vatanımızın bir cüz'ü ol. duğunu tasdik ve seni bize iade et. mekle, hak ve nasafet an'aneleri. ne ezeli sadakatini gösteren dost Fransaya, Türk bütünlüğü, bugün. kü mes'ud günde candan şükran. larını sunmakla kıvanç duyuyor, Hetay, hoş geldin!. Seni, canımızla, başımızla, bağ. rımiza basıyoruz. Seni bize kazan. dıranları tebcil ve takdis ediyoruz. Sevinç içindeyiz. Ayyıldızlı ol sancağın Ürpermesindeki (sevinci duyuyor musün?. Seni ne“ heye. canla Karşılıyor! Fakat. ah, Atam sağ olmalı idir, Elalkne diyor? “Niçin bizde Hataylılar gibi, onlarla beraber bayram yapmıyoruz? ,, Türk - Fransız anlaşmasının ilân edil. diği, Hatayın kollarımıza atıldığı bu mutlu günde vatandaşların düşünceeri. İni de tesbit etmeği faydaı bulduk. Vatan. daş, Hatay bahsinde heyecanla şöyle ko. muşüyor: u l | bahçe sokağı): «— Adana, Konya, Eskişehir nasıl bi.| vilâyeti ise, Hatay da onlar ka-| İrer Türk dar öz bir Türk memleketi Nasıl (Türk olan bir memleket, Türkiye dışın. İda kalamazsa, kalmadıysa Hatay da ya- | bancıların elinde, yahud pamuk ipliği ile ağlanmış anormal bir vaziyet ıçinda ka. lamazdı. Havasından suyuna, taşından toprağına kadar Türk olan Hatayın tek. rar bizim bir parçamız haline, bu sefer Jzesmen, girişi beni çok mahzuz etmiştir. /Bu hâdise Türkiye Cümhuriyeti hükü metinin yeni bir zaferidir» © H. Hasan (Aksaray Ordu cad- desinde berber): İ «— Hatayın tekrar anavatana | iltiha. ikından büyük bir memnuniyet duymu I yacak tek vatandaş tasavvur edemem. Bu güzel yurd parçası hakikaten azabh günler yaşadı. Atatürkün liz hassasi. yeti, İsmet İnönönün azimkâr siyasetile artık o kâra günleri unutacak ve Türkü yenin müreffeh bir vilâyeti olarak yük. selecektir. Hatay kadar buna biz de 5». vinmeli, bayram yapmalıyız.» İ © Kerim Derince (Galata - Ne catibey caddesi): «— Zaten Hatayın anayatana kavuş masi bir gün meselesi idi Müstakil şek. lile bile bir Türk vilâyeti halinde olan | Hatayın resmen de bizim oluşu siyaseti. mizin parlak bir neticesidir. Hatay içn uzun münakaşalar, gürültüler, patırtılar oldu. Bir tek insanın burnu kanamadan elde ettiğimiz bu zafer Atatürkün ve o. nun kahraman arkadaşı İsmet İnönönün müşterek eserleridir.» © M. Abidin (Öğretmen, Sa matya): «— Hatayın buhranlı günler yaşadığı zamanlarda, birçok sersemler bura hal kının gayri Türk unsurlar olduğunu id dia ediyorlar, ekseriyeti Türklerin teş kil etmediği bir noktada Türkiyenir. hak iddia “etmesini garib buluyorlard, Ben © zamanlar kendi kendime şöyle derdim: — Eğer hakikaten Hatay Türkse, Tür. kiyenin olacaktır. Hatayın Türk olduğu. nu, iddia sahibleri de, Fransızlar da taş. dk ettilr, bütün dünya da. Bu tasdikin bugün resmi bir tezahürile karşılaştık. Hatay denen yapma bir devlet ortadan kalktı, Bir Türk vilâyeti oldu, Bu netice karşısında bir Türk olarak duyduğum heyecanı tarif edemem.» © Yusuf Ural (Hı e (Hukuk Fakültesi s«— Esasen bir Türk bölgesi olan, müs. #akil idare şekli ile de gene bir Türk vi. © Ali Osman (Cağaloğla Narlı! lâyeti vasfını muhafaza eden güzel İz. tayın resmen iltihakı muhakkak ki çok mes'ud bir hâdisedir. Fransızların bu ha. /kikati geç ve güç olsa de teslim etmeleri, bence demokrat millet topluluğunun be. İraberliğine de misal teşkil edecek bir te | zahürdür. Hatayın bir Türk vilâyeti haline gel. diği bu sevinçli günde Büyük Atayı zimle anmak bizim için bir borçtur. Çün. kü Afa, günlerce, aylarca Hatay için ça. lışmış ve üzülmüştü. Türk milleti Hata. yın Türk hududlarında resmen yer alı şını büyük bir bayram halinde tes'id et. melidir, © Halim Kıvranel tayyareci Sadık sokağ:): «— Hatay, bu şirin Türk köşesi çetin şartlar içinde çok azablı günler geçirdi. Hataylı kardeşlerimiz orada türlü un. surlar elinde hırpslanırken burade bizim de içimiz kan ağlıyordu. Başkasının bir karış toprağında gözümüz yoktur, fakat biz de We karış toprağımızı ver. meyiz, prensipini kendin? düstur thaz eden Türkiye (o Cümhuriyeti elbette Hatayı başka de bırakmıyacaktı. Buna Hataylılar ja bizim kadar emin oldukları için, bütün eza ve cefalara tahammüi etiiler. Bu kurtuluş gününü beklediler. Hadisat ita. bı, zahiren müstakil bir safha geçiren Hatay, artık bir daha ayrılmımak üzere Türkiyeye ilhak edilmiştir. Her büyük davayı vakur bir sükünla halleden bü. kümetimiz bu meselede'de bütün dünya. ya örnek olacak bir kiyaset göstermiştir (Bakırköy ik eller » Bayram yalnız Hataylı kardeşlerimizin i, bizim de hakkımızdır.» © Kömil Tunakan (Edirnekapı, Karagümrük, emekli yüzboşi): «— Bu hâdise iki bakımdan ehemmi. yetlidir. Birincisi, hükümetimizin bu işte ötedenberi gösteregelmekte olduğu has. sasiyet, ikinci, emri vakiler, teşevvüş. ler devrinde anlaşma ile toprak ilhakı. İstese idik Hatayı bir fırka askerle a. lamaz mı idik? Elbette alırdık. Fakat kimseyi gücendirmeden, sulhperver hü. viyetimizi muhafaza ederek, tek kuruş, tek asker harcamadan bu neticeyi aldı Bu daha büyük bir muvaffakiyettir. Yalnız bir noktayı merak ediyorum. Istırsblı zamanlarına büyük bir heyesan. “ la iştirak ettiğimiz Hatayın bu retli gününe niçim ayni şetaretle, heyecanla kahılmıyoruz?» © Salâhattin Karaosman (Beyoğ- lu Balıkpazarı No. 12): «— Hatayın bizim olduğuna çok seyin. dim, Artık biz de rahat ederiz. Oradaki kardeşlerimiz de... Ne olur Atatürk ta pek arzuladığı bugünü görseydi, meser. ayni