26 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

26 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

E DENİZ VE DENİZCİLİK 7 Akdeniz hâkimiyeti ve ava hücumları İngiltere muhtemel düşmanlarının tayyare kuvvetlerini... imha etmek için komşularının arazi ve istasyonlarından istifade etmeğe mecburdur (Son Pastanın deniz işleri mütehassısı yazıyor) engüterenin Akdeniz filosu Cebelüttarıktan geçerken Çok eski zamandanberi Akdeniz meso- lelerinde en ziyade deniz kuvvetleri mü. €ssir olmuş ve sahibi oldukları devletle. re birçok haklar kazandırmışlardır. Muh. telif devletler Akdenize hâkim olmak arzusu ile donanma yaptıkça büyümüş. ler, denizin ehemmiyetini gözden kaybet. tikçe de küçülmüşlerdir. Böyle zavallı devletler arasında göçüp gidenler de çok. tur. Tarihin bu cereyanmı uzaktan, a- dım adım, takib eden İngiltere, İspanya ve Holanda filosunun vücudünü ortadan kaldırdıktan sonra bu denize girmiş ve bu suretle servet nehrinin mecrasının Britanya adalarına doğru çevirmiştir. Bununla beraber İngilterenin Akdeniz sularına bilâkayıd ve şart hâkim olduğu iddia edilemiyordu. Zaman zaman keşle- dilen yeni deniz harb vasıtaları ve silâh. ları İngilterenin bu hâkimiyetini tehlike. ye düşürüyordu. Fakat, keşfedilen bu Vasıtaların- denizde yüzmesi ve denizde çalışması kota ümparatorluğu pek kor- kutmazdı. O derhal bulduğu mukabil tedbirlerle mutlak hâkimiyeti tekrar te. 8is ederdi. İşte bugün de İngilterenin böyle tehli. keli bir devre yaşadığını görüyoruz. Üs. telik bu sefer deniz hâkimiyetini tehdid eden, deniz vasıtası değil, hava silâhıdır. Bilhassa hava silâhı inkişafının henüz ta. mamlanmamış olması insanı gayri ihti. yari karanlık bir meseleye sürüklüyor. Acaba bu koca imparatorluk, hava silâ. hına karşı, Akdenizdeki menfaatlerini na. sil koruyackatır? Bütün gazetelerdeki meseleler de bu mevzua temas etmiyor mu?... Ben İngilterenin iki meseleyi hahlet. mek mecburiyetinde olduğunu zannede. rim: 1 — Herhangi bir devletin taarruzuna karşı, Akdeniz münakelesinin korunması. 2 — Bitaraf veya tarafgir Akdeniz dev. İetlerile irtibat. Akdenizin coğrafya durumu itibarile, İngiltereyi bu hususta en giyade tehdid ve Türkiyedir. edenler Pransâ, İtalya Haritaya şöyle bir bakılacık olursa İn. gilterenin bu hayat yolları üzerinde €sâs- 4 himaye noktaları yoktur. Bilâkis yu. karıda ismi geçen devletlerin, imparator. luk yolları üzerindeki tehdidlerine temel! olacak çok üsleri vardır. Bu yüzden İn. gillere bu devletlerden bazılarının dai! imi bir müzaheretine muhtaçtır. Acaba İngütere bu yolları, yukarıda ismi geçen devletlerin yardımı olmaksı. | zın koruyabilir mi? Bu suale cevab vere. bilmek iin tayyare tesirlerini gözden geçirmek lâzımdır. Tayyarelerin üç şekilde hücumu mev. zuubahs olabilir; 1 — Yüksek irtifalardan bomba mak. 2 — Peyke hücumile bomba atmak. | 3 — Seyyar torpil atmak. Yüksek bomba taarruzu — Tayyare. lerle yapılan tecrübelerde vâsıl olunan netice şudur: (Tecrübe açık havada ya. pılmış ve 6000 metreden bombalar atıl mıştır.) Cebelüttarık ve Malta gibi üzlere atı. lan bombaların 96 45 şi isabet etmiştir. Denizde yüzen hedefte 5 5 isabet et- miştir. Tecrübelerde şüphesiz müdaafa atış. ları yapılmamıştır. Binaenaleyh harb za. manında bu miktarların daha ziyade a. zalacağı gözönünde tutulmalıdır. Peyke hücumları — Karadaki fabrika, istasyon ve bahriye Hmanilarındaki ha. vuzlara, isabet ihtimali, atılan bombala. rın 9e 30 u kadardır. Buna mukabil yü. zen hedeflere karşı © 10 u bulur. (Şu halde, tayyareler gemilere karşı böyle bir hücum sistemi takib edeceklerdir.) Seyyar torpil atmak — Harb gemile. rine karşı tesiri sıfırdır. Fakat kafile ha. linde giden ticaret gemilerine karşı yüz. de miktarile, az da olsa, bir tesir elde e dilebilir, İngilterenin mukabil tedbir imkânları Bugün deniz olsun, kaca olsun, hava olsun, memieketin bütün kuvvetleri tay. at lalma istasyonları yapmak ve bu suretle| bir derddii İ kuvvetleri toplamak lâzımdır. Havada SON POSTA nasıl değ n ıslaha muhtaç bulunuyor? Hukukçular arasında açtığımız bu an. kete verilen cevabları dür neşre başla - miştık. Mevzuun herkesi alâkalandırıcı mahi. ytte olup. mühim bir meseleyi halle ma | tuf bulunması sebebile hukukçularımızın | düşüncelerini nşirde devam ediyoruz: © Avukat İrfan Eminin fikirleri: - İcra kanunumuz esas itibarile fenâ bir kanun değildir. Ancak, iktisadi vazi. yeti ve hukuki ahlâkı kâfi derecede in . kişaf etmemiş bir muhit için, bazı ted - fbir erle takviye edilmeğe muhtaçtır. Ben ce, her şeyden evvel kanunun kabil ol - duğu olornatikleşmesi Jâzimdır. İş sa - hibleri ve alacaklıları mütemadiyen icra kapılarında süründürmek, onlar kadar memurların da, zamanını israfa sebeb ©. Jur. Arı kovanı gibi uğuldıyan icra daire. sinin kâfi derecede verimli olmasın, bek. lemek biraz gücdür. Maalesef, birçok ka. nunlarımız gibi icra kanunu dairiliu faklı birçok müddetlere tâbidir. Bu yüz. den bazan «lacaktı, bazan borçlu zarar. n basitleştirilmesi ve ka i muayyen ve mahdud rlamak doğru olur ka - lerine fırsat verecek eksikliklerle de ma. tüldür, T tarafı celbetmeksizin yarım isinde alınan bir ihtiyati haciz kararı, bâzan yıllarca diğer tarafı tazibe sebeb olur. Her ne kadar ihtiyati baczi tamamlıyan merasim için, kanun kısa müddetler koymu se de, bunlar hacrin tatbikinden a, kararın alacaklıya teb liğinden itibaren b: i ed alacaklı icraya gidip te bunu sız yere tahdide uğramış olur. İhtiyati haciz kararım almak bu kadar basit olduğu halde, onu kaldırmak bir - çok teşrifata tâbidir. İş mahkemeye int. kal etti mi, her dave gibi, birçok safhalar. la, derecelerden geçmeğe o mahkümdur. Adalet icab ettirir ki, iki taraf için de ay- ni sürat temin edilmiş olsun. Alacaklının çurarak, hasım tayyarelerini hangarlar.| kefalet veya teminat göstermiş olması, de, meydanlarda mahvetmek. diğer tarafın sürüklenmesi için, sebeb 2 — Müdafan edilmesi lâzım olan me-| teşkil edemez. vekün yüzlerce kilometre ilerisine haber) İc yarelere karşı şu tedbirleri atmak mec. buriyetindedirler: 1 — Düşmandan evvel tayyareler u. iddiaları da başlı başma Yaptığınız her nâciz arkası! düşmanın hücumundan vaktile haberdar) dan bir istihkak davası çıkar, Eğer olarak lâzım gelen tayyare tedbirlerini! tahik id sbat edemezse, ikinci, almak... Yani havada av tayyaresi bu.jçüncü, dördüncü, ilh.. lundurmak. | bilir. İcra memurları bunların her bü 3 — Top atışile tayyareleri düşürmek.) 5* dava açmak için yedişer günlük müh. Acaba İngiltere, Akdeniz hududları |letler vermeğe mecburdur. Bu şeraid da. dahilinde, tayyareye karşı olan bu hiz.| bilinde işin nereye varacağını kestirmek metleri başarabilir mi? zor bir şey olmasa gerektir. Bence, kanun İlk 'sevolâ; birinüiyi münakaşa edelim, her şeyden evvel ahlâksızlığı ve kölü ni. Denizde ve karada, muvaffak olmak için yeti cezalnadırmalıdır. Gürün biri bakıyorsunuz ki, gönüllü bir * mişıklı bir alacaklı lehine borç ikraz edi . yor. Mal beyanında bulunurken, bir baş. kası nezdinde bulunan mallar: kendi malı gibi gösteriyor, Ve bittabi, arka - « Malta adasının dört taraf, sudur. Binaenaleyh düşmanın buraya yapacağı her bir tayyare tecavüzü bir baskın tesi. rini gösterir. İngilterenin buna karşı ala. cağı yegâne çare Maltayı boşaltmaktır. Fakat o, Cebelüttarık için dahâ başka ka. rar vermek mecburiyetindedir. Çünkü Bebelüttarık, Malta gibi tahliye edile. bilecek yer değildir. Ben bu boğaz dün. yanın düğüm noktası addederim. Orayı elinde tulan dünya hazinesinin kilidini muhafaza ediyor demektir. İşle İngiltere bu noktada da üçüncü meseleye ehemmiyet verecktir. Herhalde havaya karşı dünyanın en mühim tahki. matı burada olmalıdır, Amerikanın böyle bir teslihatı Panama, Almanyanın da Kislde yaptığını görüyoruz. * Bu münakaşa bizi şu neticeye götürü. yor: Herhalde bu kocaman imparatorlu. ğun şark ve garb Akdenizlerinde birer büyük milletin dostluklarına ihtiyacı faz. ladır. ise kuvvetlerin toplanması hastalık do. ğurur. Bundan dolayı bütün memleket. ler, yüzlerce tayyare istasyonu yapar, buralardan havalanacak tayyareleri, ha. vada birleşitirirler. Halbuki, İngiltere ne Cebelüttarıkta ve ne de Maltada böyle güzel bir duruma malik değildir. Bu iki mühim sevkulceyş yerinin mesahai sat. hiyesi pek azdır. Binaenaleyh orada mu. ayyen bir miktardan fazla tayyare istas. yonu yapılamaz. İki, Üç meydandan uça- cak ta e yekünü ise, imparatorluk düşmanının bütün tayyare istasyonlarını harab etmeğe elvermez. Binaenaleyh İn. giltere, muhtemel düşmanlarının tayya. re kuvvetlerini imha etmek için komşu. larının arazi ve istasyonlarından istifade etmelidir. İkinci meseleye geliyoruz... Yani mü. dafaa edilecek mevkiin yüzlerce kilo. metre ilerisinde haber alma istasyonları yapmak... Bu mesele karada çok basittir. Meselâ Parisin bu kadar uzağına lâzım gelen haber alma istasyonlarını inşa e. der, düşmanın yapacağı tayyare bombar. dımanındân iki saat evvel haberdar olur ve lâzım gelen tedbirleri alırız. Fakat sa. hil şehirlerinde mesele bu nevi istasyon. larının yapılmaması dolayıslle çok güç. AT. dan zarara girmektedir. Bu itibarla, müd| .İrarlarına uğruyor. azsa, müruru zaman müddetinin s0. i nuna kadar bir adamın tasarruf” hakkı| Sayfa 7? Avukatlar arasında bir anket İcra kanununu iştirmeli ? İstanbul avukatları yapılacak tadilât münase- betile fikirlerini söylüyorlar İcra kanunumuz bilhassa hangi bakım-| Avukat İrfan Emin sından haciz muamelesi geliyor. Neye uğradığını bilemiyer. zavallı üçüncü şahıs bununla uğraşırken, gene ayni tâbiyeye uygun olarak muhelif icra dairelerinden çorab söküğü gibi sürüp giden haciz ka- Bugün İsanbulun filâr. icra dairesinden, öbür gün Üsküdar icrasından, daha baş- ka bir gün mâselâ Bakırköy, Sarıyer, A- dalar, Eyüb icralarından bu zevi haciz muamelelerine muhatab oluyor. Zavallı adam, bu dolambaçlı alacak oyununda hiç bir alâkası olmadığı halde, işini gücü. nü bırakıp dare dâire dolaşmağa mah - kümdur. Nihayet, vasıtası, parasi, mü Ge dafaa kuvveti ve delilleri varsa, bir gün hakkını kazanır. Fakat, bu götü oyunu İ yapanlar sadece beş. on para kaybet « e, işin içinden çıkarlar. Ahlâksızlık andırılmış olmaz. Cezi kanununa mi bir kâğıd yapıldığı «kârlık sucundan ( cezalandırılırlar, İ memurlara yalan beyanda bulunanlsr İ Fakat, icra kanunu bususi hükümlere tâ. İbidir, Bu nevi oyunların maalesef cezası İ yoktur. Yalnız hakikate muhalif mal be. yanında bulunanlarla, buna benzer. bir iki halde kanun ceza müeyyidesi koy - mel zamanı, muştur. Ben icra mercünia ve şikâyet kapısının mevcudiyetine muarız değilim. Yalnız di. yorum ki., salâhiyetter ve mes'uliyettar İkalın hatlarla çizilmelidir. İerz hâkimleri irazldrı tetkik ederken, sair hâkimler gibi imzaları tetkik ettirerek o mahdud hallerde hüküm verebilmelidir, Bu su - telle hem zaman kazanılmış, hem de İmahkemenin yükü hafiflemiş olur. Bunlar, bittabi ilk dakikada hatıra ge. len şeyler. Biraflı bir tetkik, ihtiyaca da. uygun çarelere imkân verebilir. © Avukat Nazmi Nuri diyor ki: İcrada ıslahat muhakkak surette ilâmın Süratle infazı keyfiyetidir. Bu neticeyi is tihsal, için icra müsmelâtını ihtisarede » rek, formalitelerden kurtarmak lâzımdır. Uzun mesai neticesinde alınmış olan bir mahkeme karsrına o ilâmın sahibi infaz ettirebilmek için, lâzım gelen kolaylık - ları çabuk surette bulabilinelidir. Bugünkü vaziyette, icra safhaları, mah keme safhaları kadar uzamaktadır. Hal. buki, vücudünü bildiren bir vesika oldu. ğuna göre, infazı külfetsiz, merasimsiz bir neticeye maxhar olmalıdır. Binaenaleyh, icra muamelitında ısla. hatın wücudü elzemdir. Kanaatimce bu - gükü formaliteler kaldırıldığı ve cezai bir kayıd da konulduğu takdirde, aranı. lan gaye elde edilmiş olur sean mamasnasansansenamanesanmansasat Telefon şebeke ve tesisatı takviye ediliyor Telefon İdaresi, şehir dahilindeki te. lefon şebeke ve tesisatının takviyesi i çin yeni bazı tedbirler alınıyordu. İdare bu maksadla İstanbul ile Bey oğlu arasındaki hatları ziyadeleştirme- ğe karar vermiştir. Bugünden itibaren Atatürk köprüsü istikametini (o tekib etmek üzere Azabkapı ile Unkapanı a- rasında kablo tefrişine başlanacak » tır.