5 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şehir suyu ihtiyacı üni bir miktara çıkarılacak Yangınlarda ihtiyacı karşılıyacak kadar su temin etmek için de noksanlar tamamlandı Nafia Vekâleti şehir suyu hakkındakilrin muhtelif semtlerinde geceleri sula - tetkiklerini ikmal etmiştir. Vekâlet su -İrın kesilmesin» meydan verdirmiyecektir. yun şehrin ihtiyacımı karşılıyacak mikta.| Yirmi güne kadar yeniden yerlerine ko. Ta çıkarılması için İstanbul belediyesine | nacak makineler sayesinde (geceleri de Isab eden yardımı yapacaktır. şehrin her tarafına su verilecektir. Şehir suyu şehir hududuna kadar bir| OÖtedenberi yangınlarda susuzluktan boru ile gelmektedir. Tek boru ile gelen | şikâyet edilmektedir. Belediye sular ida. su şehir ihtiyacını karşılıyacak miktarda|resi ve itfaiye müdürlüğü beraber ha . değildir. Belediye sular idaresi su bo - İreket etmek suretile yangınlarda ihtiyacı | rularının sayısını çoğaltmak için tetkik . | karşılıyacak kadar su temin ötmek için ler yapmaktadır. icab eden noksanları tamamlamışlardır. Terkos gölüne yerleştirilen yeni ma - Şehrin su işi ile Sıhhiye Vekâleti meş. Kinelerden mühim bir kısmından istila. | gul olmaktadır. Vekâlet bilhassa sıhhi deye başlanmıştır. bakımdan her türlü noksanların tamam. Vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar şeh-| lanmasını belediyeden istemektedi; İstanbul gümrüğünden 40 memur nakledilecek Mevsuk bir membadan aldığımız ma. Mümata nazaran, İstanbul gümrük baş - ) müdürlüğü kadrosunda 40 memur tasar ruf edilmektedir. Vekâletten, bugünlerde tebliğ edile . cek olan kadroya nazaran bu memurla - rın kimler olduğu anlaşılacaktır. Mev - zuubahs 40 memur açıkta kalmıyacak, diğer başmüdürlük kadrolarındaki mün. hallere tayin edileceklerdir. Bunların bir kısmı da Hataya gönderilecek ve orada vilâyet gümrük teşkilâtını kuracaklar .| dır. Denizyolları memurlarının maaşı dün verildi Denizyolları İşietmesi Umum Müdür - Yüğünün, Vekâletçe tasdik edilen kadro. suna nazaran, mülga Denizbank memur. Yarından 120 kişinin açıkta kaldığını yaz. muştık. Denizyolları işletmesi kadrosuna da - bil olmıyan bu memurların mağduriye - #ne mahal kalmamak üzere, haklarında Vekâletçe müsbet bir karar ittihaz olu - hacağı ve bir kısmının açılacak münhal. Yere tayin edileceği ve bir kısmının da, tazminat verilmek suretile haklarının ko. runacağı anlaşılmaktadır. Denizyolları İşletmesi Umum Müdür.) Pol/sfe : Yöğü kadrosu tanzim edilirken, Deniz - bank kurulduğu zaman, Denizyolları ida. Kadın yüzünden bir adam resinden alıman, yani deniz teşkilâtında bıçakla yaralandı kidemi bulunan memurların açıkta kal mamaları esası nazarı dikkate alınmış - tır. Fakat, Denizbank kurulduğu zaman Mareye tayin edilen ve şimdi açıkta ka. lan bu memurların içinde, vazifelerinde ehil birçok memurlar da bulunduğu d. hetle, Vekâlet, bunların hizmetlerinden istifadeye devam etmek fikrindedir. Kadrolarda değişiklik olması dolayı - sile her ayın birinci günü verilmek mu » tad olan maaş, Denizyolları Umum Mü. dürlüğünde ancak dün akşam saat 17de dağıtılabilmiştir. Müteferrik: İşletmelerin devir muamelesi bitti Evvelki gece Taksimde Mavi Köşe gazinosunda içki içmekte olan Hüse - yin ve Parlak AH adlarındaki iki kişi arasında kadın yüzünden kavga çıkmış tır. Dövüş esnasında Parlak Ali bıçakla Hasanı muhtelif yerlerinden yarala - mıştır. Yaralı tedavi altıma alınmış, suçlu yakalanarak cürmümeşhud mah- kemesine verilmiştir. Bir şimendifer manevracısı kuyuya düştü Kadirgada Cömerdler sokağında 9 numaralı evde oturan ve Sirkecide de- miryolu başmanevracılığını yapan Tah sin, evvelki gece sabaha karşı manevra yaparken kenar demiryolunun yanın - Anadolu yakası Banliyö trenlerinde izdiham Tam sayfiya mersimindeyiz. Haydar- paşa ie Pendik arasında işliyen bahli - Yö trenlerinin sıklığını rağmen hiç kim- #6, bilhassa sabah ve akşam postaların- da kalabalık olmadığını iddia edemez. Birinci mevki vagonları kâfi değildir. Bu postalara, şaşmaz bir kaide imiş gibi, ber zaman iki vagon takılmak» Bir defa; tadır. Yolcuların, hiç olmazsa nisbi sükün ve huzur içinde sefer yapabilme- leri için, bilhassa yolcu kesefeti giddet- le meşhur olan sabah ve ekşam posta- larına üç veya dört birinci vagon takıi- masi bir #arurettir. İkinci mevki va- gonlarının sayısını da hiç olmazsa vagon Hâvasile arttırmak muvafık olur. İkinci mevki biletle birinci mevkide 0- turmayı bak bilen yolcuların haksıslı - Bına da ancak bu suretle sed çekebil - mek mümkündür. Elinde birinel mevki bilete sahanlıkta duran bir yolcuya mukubil, hattâ üçüncü mevki bileti ile birinel mevkide oturan yolcuların va - ziyeti çok hazin oluyor. Demiryollar İda- resinin, bu bahiste bize hak vereceğini umuyor ve ricamızın tahakkukunu bek- İlyoruz. Yeni rakı, kolonya ve sigara çeşitleri İnhisarlar Umum Müdü “Yeni bir bayan sigarası tip lerlemiştir. Rakı derecelerinin düşürülmesi ilk adım mahiyetinde olmak üzere piya- saya çıkarılacak o'an 40 derecelik rakı, imal edilmiştir. Bu rakının derecesi 40 olduğu halde üzüm somasından yapıldı. Bı için kalitesi yüksektir ve fiatı dau. cuzdur. Bir litrelik şişesi 168 kuruştur. Meselâ 45 derecelik yeni rakının 25 günce rakı, kolonya ve sigara nevileri üzerinde mü. teaddid etüdler yapılmaktadır. Piyasaya çıkarılan inhisar kolonyası. İnin kokusu değiştirilecek, halen piyasa. da bulunan kolonyanın daha iyi bir çeşi. di satışa arzedilecektir. için de tet. kikler yapılmaktadır. Bu hususta henüz katl surette bir şekil tesbit edilmemiş ise de, çıkarılacak sigaranın nev'i ve tarzı hakkındaki etüdler weilEKONOMİĞ Romanya ile ticaretimizin artırılmasına çalışılıyor Bu memleketten kereste ve petrol ithaline mükabil pamuk, sert buğday, zeytin, zeytinyağı, balık ve kuru meyva ihracının artırılması mümkün görülüyor Son senelerde Romanya ile ticariJessese sahibleri dün toplanmışlardım İmünasebetimiz hayli azaldığı halde bu |Toplantrda hariçten ithal edilen eldi « azalış geçen sene durmuş, Romanyayâ | venlere rekabet edebilmek için mali- bazı ihraç maddelerimizin sevkine im-|yet fiatlarının düşürülmesi için tedbir ikân hâsıl olmuştu. ler alınması görüşülmüş ve bu meyan Bu cihet nazarı dikkate alınarak berlda bir şirket kurulması düşünülmüş» iki memleket ( firmaları mütekabilenİtür. Eldiven âmilleri Pazartesi günü geniş mikyasta iş yapmak imkânları -İtekrar toplanarak bu mevzu etrafın - nı araştırmaktadırlar, Geçen sene ilkla, görüşeceklerdir. defa olarak Romanyaya büyük mik - Eldivenciler yasta pamuk ihraç edilebilmesi bu Vi ir E rm ai > memleketten ithal etmekte olduğumuz bale geldiğini da 100 big dart petrol ve kerestelerin bedellerini öde-|'9i0 geldiğini Ve senede mekte ve ticari müvazeneyi teminde|islemek suretile 250 bin çite e il olmüştu. Bu sebeble bu yil da Ro- | yapabildiklerini ve bunun da dahili is- ni al iki miktarda Si ih - |tihlâki karşılıyacak miktarda yaklaş - racı ve bilmukabele memleket ekono - |m5 olduğunu söylemektedirler. misinde lüzumlu olan petrol ve keres- tenin ithalinin arttırılması düşünül - Ankara borsası —u— Açılış - Kapanış fiatları 4- 7-909 bir iki mektedir. Romanya b'r senede 16 bin ton pa- muk ithal etmekte olduğundan, pa * muklarımızın ihracı için tabi imkân - lar mevcuddur. Bundan başka Romanya sahil mem - leketi olduğu halde sularımızda yeti- şen çeşidli ve leziz balıklar pek ziya- de rağbet görmekte, gerek taze ve ge- rekse konserve halinde sevki imkân- ları daima mevcud bulunmaktadır. Bundan başka, Romanyaya deri, sert buğday, kuru sebzeler, fındık, kuru ü- zim, incir, zeytin, zeytinyağı susam, maden kömürü ihracatının artırılma- #ı için tetkikler yapılmaktadır. Mütekabilen ticaretin inkişafı im - kânlarınm araştırılması ve bu yolda sarfedilen mesai neticesinde içinde bu- Tunduğumuz yıl zarfında Romanya ie olan ticaretimizin de artacağı timid dilmektedir. Bilhassa Rumen firm , katil ları sert buğday, zeytin ve zeytin am üz si larımızla alâkadar olmaktadırlar, # olmakla bel Dünya yün, tiftik ve derjerden e için, santiliteelik gişesi 49 kuruş olduğu halde, yeniden piyasaya çıkartılacak olan bu râ. kının 26 santilitrelik şişesi 42 kuruş ola. caktır. Bu suretle litrede alıcının lehine 28 kuruşluk bir fark vardır. Mevzuubahs rakı imal edilmiş ve fiatı da Vekâletçe tasvib edilmiş olduğu için, daki kör kuyuya düsmüştür Kaza neti- cesinde Tehsinin kaburga kemikleri kırılmış ve ayrıca muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Tahsin, berayi tedavi Cerrahpaşa has tanesine kaldırılmıştır. Deinze giren bir genç boğuldu Bakırköyünde İstavrinin evinde mi- safir bulunan 25 yaşlarında Tanaş a - dmda bir genç, dün sabah Bakırkâ - Tramvay, Tünel ve Elektrik İşlet - mesindeki devir muamelesi dün akşa- müzeri hitama ermiştir. Nafıa Vekili General AH Fuad dün bir telgrafla Valiyi bu işten dolayı teb rik etmiştir. İstanbul Vali ve Belediye Reisi Lüt- fi Kırdar dün sabah Metro hana gide- rek devir muamelesindeki son şekli tetkik etmiştir. yünde denize girip 20 metre açılmış, Hatay valisi dün Ankaradan birdenbire kuvveti kesilerek boğul - şehrimize geldi makta olduğu görülmüştür. 'Tanaş, etraftan yetişenier tarafından kurtarılmış ise de sahile çıkarıldığı m- rada ölmüştür. Bir ctomobil bir adama çarptı Remzinin idaresindeki 2105 numa- ralı otomobil, Ankara caddesinden ge- çerken Zarif admda birine çarparak yaralamıştır. Yarah hastaneye kaldırılırış, suçlu şoför yakalanmıştır. Çarşıkapıda bir tramvay kazası oldn Vatman Mehmedin idaresindeki 183 numaralı tramvay arabası, Çarşıkapı « geçerken İzzet adında birine çar- parak yaralamıştır. Yarah hastaneye kaldırılmış, suç - Tu vatman yakalanmıştır. Bir Işçi elini makineye kaptırdı Hatay Valiliğine tayin edilen eski emniyeti umumiye müdürü Şükrü Bökmenstier, dün sabah Ankaradan gehrimi?e gelmiştir. Yeni vali bir iki güne kadar İskenderuna gidecektir. Belediye reis munvini yarın N Ankaradan geliyor İstanbul Belediyesi reis muavini Ri- fat ve muhasebe müdürü Muhtar, ya- © Ankaradan şebrimize dönecekler - Köprünün müteharrik dubalarının tecrübesi yapıldı “Gazi köprüsündeki müteharrik du - © baların son tecrübeleri dün yapılmış ve muvaffakiyetle neticelenmiştir. Balık satışları için talimatname hazırlandı . Baytar ve Sıhhat İşleri müdürlüğü şehrimizdeki balık satışını intizama sokmak için bir talimatname hazırla - » maktadırlar. Unkapanında yaş meyva koopera » tifinde çalışan Hasan, elini kazaen ma kineye kaptırarak yaralanmış, berayi bugünlerde piyasaya çıkacaktır. Şehir işleri: Caddelerdeki retüjlerde su tesisatı yapılacak Şehrin muhtelif semtlerindeki cad- delerde yapılan reföjlerde su tesisatı da vücude getirileceğinden, Belediye Sular İdaresi bir proje hazırlamıştır. Sebze Hali bu gece açılıyor Yeni sebze hali binası ikmal edilmiş tir. Bu gece saat 22 de yeni hal me - resimle açılacaktır. Çocuk bahçesinin plânı tetkik ediliyor Şişhane karakolu civarındaki çocuk bahçesinin plânını İstanbul imar işle - ri müdürlüğünü tetkik etmeğe başla - mıştır. Çubukludak! köşk otel haline getirilecek Vali ve Belediye Reisi Lâfi Kırdar, yanında fen işleri müdürü Nuri, imar işleri müdürü Nuri, imar işleri müdü- rü Hüsnü olduğu halde bugün çubuk- luya gidecek, o belediyeye aid Hidiv köşküne verilecek şekil etrafında, tet- kikat yapacaktır. Belediye, burasını otel olarak kullan- lanmak istemektedir. Deniz işleri: Liman mıntaks memurlarının vazileleri Liman mıntaka memurlormın vazi- #eleri hakkındaki talimatname dün vi- Mâyete tebliğ edilmiştir. ketimizde olduğu gibi dünya yün, fiatları yükseldi — YEN. Son alman haberlere göre meral tik ve deri fiatlarında yüzde 10 ; 15 ni betinde bir yükseliş vardır. Amerika - ular bilhassa halı sanayii için en elve- rişli olan Türkiye (o Anadolu menşeli yünleri tedarik etmek Için müteaddid müracaatler yapmaktadırlar. Ameri - kalı firmalar kambiyo muamelelerinin uzun o sürmesinden dolayı İngiltere, Fransa, Kanada yolile derhal iş yapa - yanlarını, ük defaya mahsus olarak, seçmeli işin toplanacak olan kongre Daliliye Vekâ « letince içttmaa çalırılmıştır. Kongre, Temmuzun onuncu Pazartesi sü- bahı saat onda Ankarada toplanacak ve kongreye bugün çıkmakta olan bütün gaze- te ve mecmuaların murahbasları işlirak © « debilecektir. Her gazete ve mecmuayı kim temeli ede- bilmek imkânlarının araştırılmasını | ekse bu murabhasın hüviyetini ve , hangi istemektedirler. istasyondan hareket edeceğini, (gazete ve mecmua sahlbinin kendi imzaslle bugün sa- Almanyaya arpa ve kuru O (57 ya kadar Kurum Merkezine bildir « mesini ve ücretsiz gidebilmesi için murah « hasa vesika temin edebilmek Üzere üç tane fotoğraflarının -verilmesini, Vilâyetten aldı - ğımız emir üzerine, bildiriyoruz. —————— İSTANBUL HALK bakla satıldı Mersinde alivre arpa satışları devam etmektedir. Dün alınan malümata gö- re yeniden 200 ton arpa fob Mersin 4 kuruştan Almanya için satılmıştır. Çanakkale mıntakasından da gene TİYATROSU Almanya için # kuruş | paradan 100 Kenan Güler ve ton kuru bakla satılmıştır. srkadaşları : Bu Ticaret Odası ve Borsa sin el ame memurları yardım sandığı İstanbul Ticaret ve Sanayi Odasi ve zahire borsas; memurlar: yardım san- dığı idare heyetinden inhilâi eden a- zalıklar için dün intihabat yapılmış - tır. İdare heyetine Oda muamelât mü- dürü Avni Abacı seçilmiştir. Sanayi birliği sergi binasında çalışacak Sanayi Birliği Cuma gününden itiba ren Yerli Mallar sergisi binasına nak - ledilecek ve sergi kapanımsıya kadar mesaisine sergide devam edecektir. Pazartesi günü de sergi kömltesi ser gide bir toplantı yaparak hazırlıkları gözden geçirecektir. Eldivenciler dün toplandılar Şehrimizdeki eldiven imal eden mü- Büyük Müsamere Zesgin varyete ve telepati tecrübeler; Naşit Özcan - Ertuğrul Sadi Tek - Birlikte bugece Büyükdere - Bıyazparkda YAAYA MİRZOTİ Vodvil 8 perde okuyocu Aysel Türk Revü Opereti Bu akşam , Gedikpaşa AZAK aiaama, Efenin Aşkı Yazan, besteleyen ve b vene vava omar Mahle büyük Orkestra Bale Görlesi ve Böye S. Altilanın idaresinde