8 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

8 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

e e EE, EL YEP . 10 Saya Hitler ve arkadaşları Danzig için mücadeleye karar vermişler (Baştarafı 1 inel sayfada) zig limanındaki menfaatleri halelder ol - geçıl Göring, Or. Göbols ile diğer pert |madıkça, Polonya hükümeti büyük 8e askert erkin bu ktişarelere iştirak ot. ihtiyatla hareket edecektir. mişlerdir. Nazi mahfellerinden sızan haberlere göre bu istişareler neticesinde, Danzigin #edesi için yapılan mücadelenin. devamına karar verilmiştir. Polonya mümessilinin beyanatı Varşova 7 (Hususi) — Danziedeki ex hebi muhabirlere bayanatta bulunan Po. lonya mümessili Danziz meselesinir. mis. hane bir surette o halledilebileceğinden henüz ümidini kesmediğini söylemiş, fa. kat o Polonyanın g her htimsle kar. koymağa hazır olduğunu ilâve et. bir hareket yeni Polonvanın nolası Varşova 7 (A.A.) — Polorvanın ya kında Danzig senatosuna göndereceği ro fayı mevzuu bahseden siyasi mahfel - lerde, Polonya hirkümeti noktai nazarı nm aşağıdaki 3 prensibe istinad etmekte bulunduğu beyan edilmektedir. 1 — Danzig, Almanyaya ilhak edilme. mekdir. 2 — Danzig, Polonvanın gümrük hu. dudları haricinde. kalmamalıdır. 3 — Damzigir Polonyanın bütün hak. Yarına ve bilhassa limenlardan, doklar . dan, rihtımlardan ve şimenditerlerden gerbestçe istifade etmek ve Danziz ile Polonya arasındaki posta muhaberatını kontrol etmek halkında tamamile riayet edilmelidir.» İhtiyat Paris 7 (A.A.) — «Havas»: Tarise gelen emin malümats. göre, V lonya hükümeti Danziş senatosu nezdin de protestoda bulunmak niyetinde değil. dir. Alman makamları tarafından asker! mahiyette olarık Danzinde alınan ted. birler henüz Polonvanm Danzigdeki va Ziyetine zarar verecek sekilde değildir, sa Polonya hükümeti lüzumu olan bütün frtyet tedbirlerini almış bulunmaktadır Bum binaen. Polonyanın bilhassa Dan Leh gazetesi ne diyor? Varşova 7 (A.A.) — Yarı resmi «Ga- zeta Polska» yazıyor: Königsberg kruvazörünün yakında Danzig'e geleceğinin Almanya hükü - meti tarafından haber verilmesinden makşad, şüphesiz efkârı umumiyeyi teskin etmektir. Bununla beraber, Al menyanın serbest şehir arazisinde bir kuvvet darbesi hazırladığı muhakkak- tır. Binaenaleyh, vaziyetteki gergin - liğin zail olmuş gibi görünmesine rağ- men pek müteyakkız bulunmak lâzım dır. Varşova 7 (A.A.) — Polonyalı mem balardan alınan malümat, Danzig'deki askeri hazırlık faaliyetinin devam et - mekte olduğu merkezindedir. Hitler sayfiyesine çekildi Berlin 7 (A.A.) — Hitler, Berchtes- gaden'deki sayfiye*ine gitmiştir. Füh- rer, hareketinden önce Polonya hudu- du mıntakasında tayyare ile bir tef tişte bulunmuştur. Çemberlayn heyanatta bulunacak Londra 7 (A-A.) — Gazeteler, Dan zig meselesi hakkında Çemberlayn'in Pazartesi günü kat'i bir beyanatta bu- lunacağını yazıyorlar. Times gazete - sine göre, bu beyanat, herhalde Po - Jonya tarafından Danzig senatosu nez- dindeki teşebbüsten evvel yapılacak- tır. İtalya, Almanyaya yardım etmiyece- ğini ohildirmiş Deyli Ekspres gazetesinin siyasi mu harriri yazıyor: «Fransızca Paris Journal gazetesinin Romadaki hususi muhabirinin iddia - sma göre, İtalya Almanya ile askert it tifakı imzaladığı vakit, Müssolini; Al. manya Danzig ve Teh koridorları için #.İzora dayanarak bir harb çıkardığı tak dirde, Almanyaya yardım etmek hu - susunda söz veremiyeceğini ısrarla bil dirmiştir.» Tunceli vilâyeti (Baştarafı 1 inci sayfada) resi haldandaki kanunun 3İ Birincikânun 1942 yılına kadar uzatılmasına dai: kanu. mun müzakeresi esnasında Dahiliye Ve. &ili Fak Öztrak mühim beyanatta bu - Yunmuştur. Vekil Dersim hâdiselerinin bir hülâsa. şın yapmış, cümhuriyet obükümetirin kat'i neticeye varmak hususundaki azmi. hi tebarüz ettirdikten sonra demiştir ki: — 1938 sönesinde kat'i bir tedib hare ketine geçildi. Bu hareketin sonunda Koç ve Kalan mıntakaları yasak bölge ilân eğildi ve sakinleri garbe naklolundu. Bunların içinden isyanda temerrüd eden. ler sarb dağların arasında ve mağaralar. da barınacak mukavemette ısrar etiler. Hükümet de tedbirlerinde devam etti, Yolları, hükümet konsklarını, mekteble. ri, karskolları, kışlaları muntazam bir plân ve programla ikmal yolunu takib eyledi. Bu seneye kadar ha. bu suretle devam ederek nihayet Koç mıntakasında kalan farın bir kısmı tenkil edilmiş ve bir kısmı da son zamanlarda hükümete teslim oL muşlardır. Bugün Dersimde Koç mınta kası haydudlardan tamamen temizlen - miş bir hale gelmiştir. (Bravo sesleri, al. kışlar). Kalan yasak mıntakasına gelince, «Ye. Bufan, Deweman, Haydaran, Körabbas, Keçe!, ve Yukarıabbas aşiretleri» orada barındılarsa da artık hükümetin tazyiki. ne mukavemetlen ümidlerini kesmiş bir haldedirler, peyderpey teslim oluyorlar. |!” Yakın bir zamanda o bölgenin de tama men #emizlenmi; olacağımdan eminiz. Dersim mıntakasından şimdiye kadar Poplanan silâhların adedi 14,593 dür. Bu gilülilern bepsi son sistemdir.» Dahiliye Vekili, bundan sonra, Tunceli vilâyetindeki imar İzaliyetinden bahset. miş, yapılan inşaatı saymış, kurulan be - tonarme ve ahşab köprülerin yerleri ve evsafı hakkında malümat vermiştir. Faik Özirik yollar yapıldığı, memurlar için de evler inşa edildiğini anlattıktan sonra: «Türk yurdundan bir parçasının itaat. |sizlik ve şakavet yuvası halinde kalması. na cümhuriyet idaresi müsaade edemezdi. Dersimi &pkı Ankara gibi, Aydm gibi emniyet, sükün ve huzura mazhar etmek için lâzım olan tedbirlere tevrssül etti, 'Tedbirlerini ölçülü olmak, şiddete #m- cak zaruret halinde ve memleketin yük. sek menfaatleri emrettiği zamanlarda mü racast etmek ve işe girişince matlüb ne. ticeyi kat'i ve emin surette almak şiarı - mizde, dedi, (Alkışlar). Vekil sözlerine şöyle nihayet vermiş - tir: «Vatanın sakin ve nizama r'ayetli bir mntakası haline getirmek için aziz can - larını feda etmiş olan kahraman Türk ço. cuklarımaı hatırasını hürmetle ve min - netle anmağı vazife bilirim. Bize bu ne. ficeyi temin eden ordumuzun ve jandar. | mamszınn kahramanca fedakârlıklarım, | kendilerine büyük salâhiyefleri kullın - mak mes'uliyetini tevdi ettiğimiz vazife - darların işlerinde gösterdikleri gayret ve basinsti ve nihayet hepsinin yurda ve va. zifeye bağlılıklarını takdirinizs arzeder - Jen büyük bir haz duymakta olduğuma inanmanızı rica ederim. (Şiddetli ve sü . i rekli afikışlar). Mareşal deniz ve hava birliklerini teftiş etti (Bastarafı 1 inci sayfada) gün saat !l de Güzelyazı istikametin- deki deniz, hava birliklerini teftiş et - Mareşal önünde akti? hava müdafaa im SON POSTA ingiltere kuvvet karşısında feda kârlık yapmıyacak Londra 7 (A.A) — Dün Leaming - ton'da bir nutuk söyliyen Eden, yeni bir İaarruzun bütün Avrupayı mu - hakkak bir harbe sürükliyeceğine bü- tün hükümetlerce kanaat getirilmedi- ği müddetçe beynelmilel vaziyette sa - lah hâsıl olmuyacağını beyan etmiş ve demiştir ki: | — İngiliz milleti, kararını vermiş - tir. Şimdi beynelmilel nizamın tees - İsüsüne yardım etmeğe hazırdır. Kuv - “ İvet istimali tehdidi izale edildiği tak - dirde müzakereye girmeğe de hazır - dır. Fakat tehdidler önünde tereddüd etmemeğe de azmetmiştir. Artık kuv- vet karşısında fedakârlık yapmıyacak- tır. isviçrede iki Alman casusu yakalandı Bâle 7 (A.A.) — Polis dairesinin si- yasi şubesinden tebliğ edilen bir notta gizli Alman polisine mensub bir memu Tun geçenlerde Bâl'de tevkif edildiği bildirilmektedir. Biri İsviçre, diğeri Fransız olmak üzere iki pasaportu bu- lunan bu memur bir müddet evvel Al man askeri istihbarat servisi hesabı - na çalışmış ve müteakıben gestapo ken idisine Amanyada tevkif edilen Bâle'i bir memurun isticvabi vazifesini ver - miştir. Bu tevkifle alâkadar olarak, yakala - nan şahıstan rapor alması icab eden bir gestapo memuru da birkaç gün evvel siyasi şubenin bir detektifi ta - rafından tevkif edilmiştir. Maksadlarına muvaffak olamamış 0- lan bu iki şahıs hakkında casusluk mad desinden takibata başlanmıştır. Balkan Anlantı konseyi Ağustosta toplanıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Yugoslavyayı Antanftan ayırmak üze. re yapılan teşebbüslerin #kim kaldığı ve Belgradın, her zamandan daha fazla An. tanta bağı bulunduğu anlaşılmaktadır. Toplantıda Balkan Antantını kuvvet. Tendirmek meselesinin görüşülmesi de muhtemidir. Şeker şirketinde tetkikat yapılıyor İktisad Vekâletinin iki müfettişi şeh rimize gelmiş ve şeker şirketinin mu- amelâtı Üzerinde tetkiklere başlamış - lardır. Öğrenildiğine göre, müfettişler ge - çen yıllara aid hesablar ve alelâmum muamelâtı gözden geçirecekler ve tet- kikatları netayicini alâkadarlara bil - direceklerdir. Müfettişler, şehrimizdeki toptancı şeker tüccarlarından da bazı malümat toplamaletadırlar. Bi otemobil iki genç kıza çarptı Evvelki göce saat 1 de Şişhane yoku » şundem Galataya dağı inmek olan Şa. för Süleymanın idsresindeki 2241 numa. rah otomobil, Fatihte oturan 22 yaşla rında Muhterem ve Leman adlarında iki genc kıza çerpmıştır. Kaza neticesinde ayaklarından ağır su- rette yaralanan Leman ve muhterem be. ravi tedavi Beyoğlu hastanesine kaldırıl. muşlardir. Suçlu şiför yakalanmıştır. Eir sarhcş erkadışını yaraladı Penerde oturan Ahmed adında biri, ar. kadaşı fıstıkçı Mehmed ile birlikte içki iç meğe başlıyarak gece yarısına kadar be. raber vakit geçirmişlerdir. Kendilerini bilmiyecek kadar içen iki arkadaş, bir hiç yüzünden kavgaya başlıyarık (gırtlak, gırtlağa gelmişler ve nihayet Mehmed bi. çağını çekerek Ahmedi muhtelif yerle - rinden yaralamıştır. Yetişen zabıta memurları Mehmed e. tatbikleri muvaffakiyetli neticeler ver | bimde bıçak olduğu halde yakalamışlar - di. Verilen meseleler de muvaffakiyet- le halledildi. Mareşal, yarın Muğla istikametinde teftişlerine devam edecektir. Sayın Mareşal şerefine bu akşam saat 20 de Ticaret ve Sanayi odası tarafından dır. Yaralı hastaneye Kaldırılmıştır. Birçocuk tramvaydan düşüp yaralandı Büyükçamlıcada oturan 13 yaşlarında Hüseyin Yılmaz Kısıklıda tramvaydan ine ceği sırada, yere düşüp yaralanmıştır. Yarak çocuğun müdavatı yapılmıştır. Deniz gazinosunda mükellef bir ziyafet! Müssid yollarda refüjler yapılacak verilmiştir. Ziyafette askeri rical ile vali, belediye reisi, vilâyet ve belediye rüesası, | telif semtlerinde yaptığı refüşler iyi intiba Parti erkânı, ticaret Alemi mensubları ye | bıraktığı için belediye fen heyeti müdür. Tüğü refüj yapılmasına müsaiğd yolları tetkik il daha bazı zevat hazır bulunmuşlardır. etmektedir. Belediyenin son haftalarda şehrin muh. Adana hava hatları da açılacak, tayyare. (Baştarafı 8 inci sayfada) ğundan çok küçük görmüşler. Boyu bin metreye yakındı. Bir kalınlığı vard. Parkın karşısındaki çınar onun yarı kâ- lsrlığında değildir.» — Bravo! Sesleri... — Böyleleri aramızdan çıkarmalıyız. — Büyük kongremizin ruznamesine dahil diğer maddelere geçmeden evvel, san'atımızın pirlerinden Meşhedi Cafere — Avcılar ve atıcılar cemiyeti ikinci başkanıyım, — Nasıl olur efendim. Buraya sizden Hergün: Kanunlar ve memurlar 4Bastarafı 2 nci sayfada) le 0,40. FR ME leri ayni ruh ile hareket etmiyecex olurlarsa bütün emekler berhava olur, Bunun içindir ki memurlarımızın. zuumuzu teşkil eden sahada, meruur, tün şuur ve vicdanını tek olan bir hakkiir ve tek olan bir adaletin emrine tahsis ile mükelleftir. Eğer bu vazifesini, icab eden dikkatle ifa ederse, birçok ihlilâflar ken. Gliğinden ortadan kalkar ve adalete su. samış bukunan bu memlekette birçnk, şey ler birden düzelerek her vatandaş bu ne. ticeden memnun kalır. Demek, her şey memurun elindedir, E. ğer memur, şuurlu. vicdanlı ve adalet duygusuna karşı yüksek bir sadakatle bağlı insanlardansa en kötü bir kanun bile bir adalet âlet olabilir. Yükün bü - tün ağırlığı memurların omuzlarına yük. lenmiştir. Bundan dolayı, bu memlekette tahakkukumu görmek islediğimiz iyi şey. lerden pek çoğu hayata ancak memurla. rımızın elile geçecektir, demekte hiç bir mübalâğı olamaz. Bir memur . vaten . daş için en büyük vatan vazifesi, en yük.| oKüçükpazarda seyyar satıcılık yapan sek mill borç, bu mühim hakikate kal |70 yaşlarında Mehmed âdında biri, Emin. binin ve vicdanının bütün kuvvetile bağ. önünde tramvaydan atlamak istediği sı - lanmaktadır. Bilhassa, bu maliye işlerin. | csda yere düşüp başından yaralanmıştır. de devletin hakkını devlete alırken, mil.' Yaralı Mehmedin müdavatı yapılmıştır. 100 ROMAN Türkiye Yayınevi tarafından hor hafta Pazartesi günleri dört renkli çok güzel bir kapak içinde ilk gençlik ve çocuklar için Çıkarılır. Her yerde satılır İlk 10 TEMMUZ siz de bir Mizah: Atıcılar kongresi düm. Hiç te mübalâğa etmemişler, oldu. | başkanlarıyız! ÇIKIYOR Eşi ve benzeri olmıyan (1001 ROMAN) da çok beğeneceğiniz en güzel resim erle süslenmiş birçok faydalı, meraklı ve eğlenceli fon, serüven seyahat romanları bulacaksınız. İşte onlardan birkaçı: (Korkusuz adam — Okyanusların çocuğu. — Alptekin 3000 yılında — Sevim gazeteci — Dünya dişmanı — Gizli ölke — Kara hayalet — Başke dünyalarda — Karakedi), Sabırsızlıkla bekleyiniz. Dikkatli bulununuz. Pazartesi günü mutlaka hava istasyonu binası görülmektedir. evvel gelenler de biz atıcılar cemiyeti Diyerek içeri girdiler ve kongre başla. dı bile, — Hayır canım! — Dışarıdan sinek vızıltısına benzer bir takım sesler geliyor. Dedi. Bir başkası: — Ben de duydum, dedi, kulaklarım çok hassas olmasaydı duyamazdım. San. ki balıklar konuşuyorlarmış gibi gayet yavaş bir sesle konuşuyorlar. — Acaba kimler olsa gerek. Kapı açıldı. Avcılar ve atıcılar cemi, yeti azası içeri girdiler ve o zaman iş an. laşildi. Çene bahsinde atıcı olanlar, silâh atıcılarının “gazetelere verdikleri ilânı benimsemişler, onlardan evvel gelip sa. londa bir kongre aktetmisierdi. İsmet Hulüsi en küçük bir huk zerresini semeğe ne kadar dikkat gös. Main hakkını vatanda. “İY Siğni hassasiyeti gös - asi iktaş sas ölmiyeceğiz. o Ancak ker Yan #unlarımız güzel ve Di « Açıköl temin edebilirler. Aksi tekdirde;”va: olmuş demektir. Zaten her şey bir ahlâk işidir; bu memleket yükselecekse onu mutlaka, yüksek vicdanlı ve sağlam ahlâklı vatan. daşlarının şuurlu vatandaşlıkları saye . sinde elde edecektir, Bilhassa, bu vatan. daşlar memur olurlarsa bu ahlâki va . zifeleri daha büyük bir ehemmiyet kesbe. der. Her memur, kendi kendisini kendi vicdanında bu bakımdan her gün birkaç defa bir iç müreksbesine tâb! tutmalıdır. Böyle yapılırsa her şey kolayca yola çi © lük Bisgön Bir seyyar satıcı tramvaydan düştü gayretler berhava Fiatı beş kuruştur Sayı PAZARTESİ tene alınız.