8 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

8 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Çan - Kay - Şek Vatanperverliğin ne demek olduğunu Çine öğreten adam Uçuk benizli, ufak, tefek bir adam. Üstelik başı da traşlı... Küçük, içeri Kaçık iki gözü ona korkunç, bambaşka bir manzara vermektedir. İşte Çin orduları başkumandanı Ge. neral «Çan Kay.Şek.» Tasavvur edilemiyecek kadar çirkin, soğuk bir çehresi vardır. Fakat, bununla beraber dünyanın en iyı kalbli adamıdır, en temiz adamıdır, en merd adamıdır... Bugün milyonlarca | a kumanda etmektedir, büyük ordula" sahibdir. Bugünün en şayanı dikkat diktatörlerin. den biridir. tan hiş hoşlanmamaktadır. Diktatör kelimesini duyunca rlen. mektedir... Bilmiyen va mi ki. Çin Cümhuci . yeti dünyada mevcud cümhuriyet idare. lerinin en cümhuriyerperverid Çan Kay.Şek te vatanı gibidir, ., Çin idaresini, başkumandanını, çarpı. Şan fikirlerini hep bir araya koyacak olur isek muhakkak ki Buda bile iş içinden çıkamaz... Çan.Kay.Şek kimdir?... O yüzde yüz ir. Çin çocuğudur. Çine bütün kal. le bağlıdır. Fakat bu yüzde yüz Çin vatanperveri bütün tahsilini Japonyada görmüştür. Gençliğini Japonyada geçirmiştir. Bugün Çinde bir birlik kurmağa mu. vaffak olmuş gibi görünen bu kumandan tam mamasile memleketinin &âdetlerine bağlı bulunmaktadır... Onun içim protestandır derler. Taad. düdü zevcat taraltarıdır derler... Protestanlığı isbat edilemez. kimde olduğunu yalnız Cenabihâk bilir de ç bi "Tasddüdü Taraftar olabi uzun senelerdenberi ancak bir tek karısı var. dır. nının kurtarılması uğür S7 ie dar çalışmaktadır. Koj ag gelöüat ka. | dare ediyor, On arı togüu z Barı ile uğraşan, geri LI 5 daları, yetimleri köru; o “kadin. Madam Çan-Kay. Şekli Öyle bir İadındır ki tarihlerde ors. Dine az tesadüf edilir... tmanm| edi Hem öyle bir karısı vardır yör (0-2 «Çan.Kay-Şek» çok #lim bir adamdır... Vaktile Cenubi Çinde ıslahata başladığı vakit bu yolun tehlikeli, çok müşkül ol. duğunu anlamış idi. Tehlikeler ile yüz Yakalanmış idi... Hem bir iki defa deği... Birçok defalar cellâdlara tevdi edilmi jidi. Tevdi edenler de Çin generalleri idi. Onu çekemiyorlardı. O, cellâdların elle. rinden de sıyrıldı... | Çin generalleri dedik. Çinde h İmektebi yoktur... Binaenaleyh çalışarak | general payesine erişmek te yoktur.. Orada generaller sürülerinin kuvvet ve kudretleri ile bu sıfatı ele alabilirler idi... 4 yngi taraf fazla para verir ise gene. yeti ile o tarafa geçerdi... Amma taraf imiş te yarın diğer taraf yok. Mesele basit. Maksad çok para almak değil mi? Va. “tan ir ki?... Para kazanmak vasıtası değil mi7... Varsın desinler... Paraları atalım da... İşte Çin egeneralleris böyle adamlardı. Japonya da bu generaller sürüsü vası. Orun vatanperverliğini muhasımı bu. | tasile koca Çini birkaç milyon lira ile ko. “el Japonlar bile'tesdik eylemektedir. Bugün başkumzndan Sovy olan Mareşal Henüz birkaç gün evvel ajans haber. leri Moğol . Mançukö hududunda Sovyet Rusya ve Japonya tayyarelerinin harbe tutuştuklarını bildirdi. Bu tayyar? muha, rebeleri neyi ifade ediyor? Yekdiğerierile dost gürünen ve siyasi münasebetlerde bulunan iki devlet arasında ansızın bu gayri tabil hale sebeb olan nedir?... Bu iki devlet arasında harb var vx yok mu?, Mançuri Bargas tayyareleri arasında vukua gelmekle o. Banı muharebeler günden güne sıklaşıyor. Bu tutuşma Japon hareketinden ve te. çebbüsünden, ileri gelmektedir. Bu iddi Yehleten insana garib gelir... Çünkü ik. tasadli, askeri, malf kuvvetlerini müte. madiyen yıpratan bir maceraya sürük- iş olan Japonya nasıl olur da bir ta. gilizlere karşı hücumlarda bulu. YE diğer taraftan Ras ve Moğollara kar. hareketlere, Beçer?.., Tayca yutacağını sanmış idi. İ Fekat para aşkından üstün bir aşkta. İşıyan, bir mefküre taşıyan bir kafa, bir Mogolistan . Mançuku hududlarını gösterir harita İş bununla da kalmıyor. ' Pasifik Ox. |ponya için başka türlü hareket etmenin yanosu ve Okoteck denizi kıyılarında ba. | imkânı da yoktur. lık saydı meselelerinden dolâyı Rusya ile ihtilâflara düşmektedir. Bu gayri tabiiliğin zahiri olduğunu ka. | mek mecburiyetindedir. bul eylemek Tâzıradır. Doğrusunu söylemek icab ederse Ja. Çan.Kuy.Şek çalışırken ini etlerle Japonlar arasındaki hudud hâdiscelerinin içyüzü 10.15 inci ay; Ik adımlar ve ilk sözler devridir. Düşmeye imkân bırakmıyan sun yü. rütme vasıtalarına heves etmemelidir. Çocuk bir kere bu sisteme elışırsa, yalnız başıma yürürken düşmesi daha sert, daha tehlikeli olur. «Köşe» L(1J sinin etrafındaki parmak. İklar ayakta durmasına yardımcı ola. bilir. Fakat bu seferde yanyana yürüme. ye kalkışır. İşin doğrusu onu yürümekte serbest bırakmak, vaktinden önce zorla yürümeye teşvik etmemektir. Çocuk be. rütme neticesidir. * Bir yaş yürümenin tam zamanıdır. Ta. bii, merdivenleri dört elle çıkacak ve ar. ka arka inecektir. İlk sözlere gelince: Bunlar mükerrer hecelerden ibarettir: Mama, ee, baba gi. bi... Çocukla daha küçükten büyük dili. İe konuşmalıdır. Yalnız mama, ee gibi ayri hecenin tekerrüründen doğan keli. melerin bir hususiyeti vardır. İkinci hece lerinin telâffuzu kolay geldiği için çocu. Jia bir neş'e ve konuşma cesareti verir. eğe «baba» der. İlk iş olarak ona, bel. lediği sözlerin asıl mahalarını, ondan sonra da daima iki kelimeyi yanyana ge. tirip söylemeyi öğretmelidir. «Bebe, ee» diyebildiği gün, düşünce yolunda mühim bir adım atmış demektir. «Bebe» nin «kendisi» olduğunu bilme. si şarttır. Çocuğu sevmek için türlü tür. Tü isimlerle çağırmak zihnini karıştırır. adam çıktı orlaya... O bahtı kara generaileri ya islah ey- ledi, ya «temizledi!» Karısı ile; yakınları ile işe koyuldu... ; 'Müstevliye karşı durmak cesaretini gösterebilen, karşı durmak değil... Müs- rliye hücum etmesini bilen askerler li Onu kastettiğiniz vakit daima muayyen yetiştirdi. .. Salli) Memleketinin toprağını karış karış ve e «mes bek» kullanmalısınız. kanı pahasına sattı ve satmaktadır. . Büt ri ne yaparsa adın: öğretme. Nizem, intizam nedir bilmiyen Çinlile. |lidir. Meselâ: Uykuya yatırırken «bebe, gibi asker yaptı... |€e, su verirken «bebe su» diye tekrar. Koca ülkesinde bir tek muntazam as.) lx ker fabrikası bulunmadığı! OG “iyadlarla birleşen bir $ halde, topunu, tüfeğini, o mitralyözlerini, | yaya fazla bağlı kalmış bir vokabüleden tayyarelerini ecnebi memleketlerden, çok | iyidir. Filhakika bu kıza ve kolay keli kere değerinden çok fazlasile temin eden;| melerin yardımile isteklerini anlatmaya vatanma «vahdet ruhunuş aşılıyan bu muvaffak olan çocuk derin bir zevk du. emsalsiz adam Çan.Kay-Şektir... yar, Lisanın anlatmak, anlaşmak gibi ha. Serttir.,. İnadomır... e Azimkürdır... | rikulâde rolünün sonsuz huzurunu tadar. Bazıları bu sıfatları fazla bulurlar Zekânın faaliyet ve tecessüsü de böyle Fakat vatanını kurtarmak uğurunda ge-| uyanır. celerini gündüzlerine katan bu kuman-| Büyüklerin lügatinden çocuğun ük dana bu sıfatlar birer çelenk kadar lâ. | öğreneceği söz «hayır» kelimesi olmalı, yıktır,., idır. Herhangi bir arzusunu reddedereği. Gürişmiş olduğu cidalde muvaffak Oniz zaman yavrunuza kabi bir «hayır lup olmıyacağını zaman gösterecektir deyiniz ve başka söz ilâve etmeyiniz. Bu bize... «hayır» kararından bir daha biç cayma. Fakat muhakkak olan şey o, bir Valan| yınız. Ne kadar istese, ağlasa aldirma. yaratmıştır... Vatanperverliğin ne oldu.| yınız. ğunu vatandaşlarına öğretmiştir. O. Tu Rasgele arzusuna baş eğilen çocuk ül | betibaht, sıkıcı bir insan olur. Biraz yal, varmakla her istediğini ele geçireceği sanır. Bu, sizin kadar kendisi için de 22. rarlıdır. «Red» in ne olduğunu öğrenen çocuk, önüne aşılmaz bir duvar çıkmış gibi, is. teğinde ileri gitmekten vazgeçer. İcabın. da dezularından dönmek lâzım geldiğin anlar. Yalvarmaktan, ricadan o uzaklaş. tıkça yarın için vekar ve gerele yaklaşır. * Açık hava ve çocuk: Bebeğe takib ettirilecek rejimden bahsetmiyeceğiz. Bunu bir doktorun ta yini daha doğru olur. Ezbere meselâ; «Ete şu zaman başlanmalıdır» gibi kat'i tavsiyelerde bulunulamaz. Rejimin inki. şalı umumiyetle dişlerin tekemmülüne bağlıdır. Bir yaşını geçince çocuk tabif artık eşlerile oynamaya birakılır, Fakat o za. men nezleden kızıla kadar her türlü bu. laşık hastalığı yakalanmak tehlikesi ar. tacağı için, arkadaşlarile oynamaktan döner dönmez burnunu, ağzını, ellerini temizlemelidir. Çocuğun günde iki saat açık havada kalması, yürümesi, koşup oynaması şart. tır. Bu şekilde evde idaresi kolay olur, uslu durur. Yürümenim her yaşa göre muâyyen bir haddi vardır. İki yaşındaki bebekleri yarım saatten fazla yürütmek doğru değildir, 4.5 yaşlarındakileri en fazla bir saat yürütmeli, 8 yaşını bulma. dıkça yürüme müddeti 2 saati geçmeme. Çünkü en kısa zaman içinde Çan Kay Çek ile uzayıp giden muharebesini bitir. Çin göneralini mağlüb edebilmek için 1) Bahçede veya odada, olrafı parmak - (Devamı 14 üncü sayfada) l (CGOCUK TERBİYESİ O) İlk terbiye İlk adımlar ve ilk sözler devresinde ana- baba neler yapmalıdırlar ? Çeviren: Neyyir Kemal caklarındaki eğriliklerin çoğu erken yü- Bebek; ilk zamanlarda her gördüğü| -İeski Hidir. Yürürcen çocuğa sık sık «çabuk ob dememeli, hele kolundan tutup çekmek. ten çök sakınmalıdır. * İtiyad ve intizam: İ İlk terbiyenin esası, çocuga itiyad ve (intizam ruhu aşılamaktır. Küçükleri pek yakından tanıyan dok. tor madam Meontessori itiyada dair şu garib vak'ayı anlalıyor: Bir çocuğun mürebbiyesi değiştirilir. O zamana kadar banyosuna uslu uslu gi ren çocuk birdenbire baryodan nefret e. der, Her suya sokuldukça çığlıklara baş. lar. Bu hırçınlığın sebebi o zaman bir zaman anlaşılamaz. Yeni mürebbiye ile ân banyo yaplırmada en ufak farkları yoktur. Evde de bir değişiklik olmamıştır. Nihayet birçok araştırmalardan sonra muamma meydânz çıkar: Meğer birinci mürebbiye çocuğu daima banyonun sağ ta rafından suya sokarmış. İkincisi ise sol. dan koyuyormuş. Sağ yana alışan çocuk suya soldan girmemek için kıyamet ko. parıyorrmuş. Şu halde itiyad meselesini nasıl idare etmeli? Çocuğun lüzumlu lüzumsuz, binbir türlü şeyi merak halinde benimsemesine imkân bırakmamalı, Meselâ: Daha ilk günden itibaren banyoya güh sağdan, gâh İsoldan sokmalı, masadaki yerini değiştir. meli, Hattâ mümkünse vakit vakit yeni İoyun yerleri ayırmalı, Buna mukabil, yemek, cuvalet, uyku saatlerine tam manasile alışmasına, yanl sağhğı için lüzumlu olan itiyadları belle. mesine çalışmalıdır. Merak sarma; intizamm O karikatirü. dür. Çocuk; etrafında muayyer bir ni. zam ve intizam görmek ihtiyacındadır. Onun hemen bütün varlığı gözlerindedir, Etrafındaki şeyleri anlıyabilmesi, küçü, cük dimağınm işliyebilmesi muhitindeki nizama bağlıdır. Yalnız başına hareket edebildiği gün bu intizamı kendi kendine yaratmaya çalışacaktır. Eğer düzelteceği yerde bozuyor, düzgün çekmeleri altüst ediyorsa kabahat onun değil, ona her şeyi yerli yerine koymak lüzumunu tam vaktinde öğretmeden büyütenlerindir. Ana mekteblerinde öğretmenler, kul lanıldıktan sonra yerlerin? konulmayan &ğyanın çocukların derhal dikkatini çek. tiğini görmüşlerdir. Madam Meontessori. nin idare ettiği mektebde çocuklar ta. mamile âniliativelerine terkedilmişlerdir. Hepsinin boyuna göre bir çekmesi var. dır. Eşyalarını buraya istedikleri ve iğ Derinden geldiği gibi dizerler, 2 yaşında. ki miniminiler bile bu işi ciddiyetle be. nimsemekte büyüklerinden geri kalmı. yorlar, Esasen çocuk «dizme ve sıralama» tar. ondaki oyunlara bayılır. (Renkli mikâb. Tar, damalar, ipe boncuk dizme vesaire i) Çocukta intizam üiyacı o kadar kuv. vetlidir ki tatbikine imkân ve meydan (Devamı 15 inci sayfada)