11 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İN ii Elçilerimiz arasında yapılacak değişiklikler Paris, Tahran, Atina, Peşte, Berlin, Tokyo, Moskova elçiliklerimiz arasında becayişler yapılıyor,iki elçimiz merkeze çağırılıyor, birisi de tekaüde sevkedildi Ankara, 14 (Hususi) — Elçilerimiz 8- Tâsında yapılacak olan tebeddüller dola. Yisile yeni tayin! öz dlâkal hükümetierden istimzaci da bulunmuştur. Kararlaşan tebeddi"!s Te göre Paris büyük elçimez Suad Diva. Zn Tahran büyük elçiliğine, Tahran bü. imiz Enisin Ativa büyük elçiliği. | avini No Teşr Jmum i a Eşrefin Pişte el. .dürü Şevket Fua eiçiliğe tayin eğilmek. Ruşe Be'grad elçimiz Haydarın Mos. X ne, Tokyo büyük elçi k el. arı Agâh ğine, sabık Tizan elçimiz Hulüsi Fuadın İspanyadaki elçi. liğimize tayinleri kararlaşmıştır. Berlin büyük elçimiz Hamdi, Moskova üyük elçimiz Zekâi merkeze celbedil. mektedirler. Bağdad elçimiz Tahir Lat İsekaüde sevkedilmiştir. Merkezden hariciye umumi kâtib mu. bil Bata ve Teşrilkt Umum Mü. tedirler. Varşova büyük elçimiz Fer'dn Tokyo büyük elşiliğimize tayin mevzuu. bahstir. Elçilikler müsteşa ve kâtihleri da da ay sonuna doğru esaslı tebed yapılacaktır. Rize kazalarındaki seylâlı ve heyeldnın zararları Birçok köprüler yıkıldı, 20 bin liralık meyva ve sebze mahvoldu Rize, 10 (4.4) — Son günlerdi detli yağmurlardan sonra Pazar kazası ve Ardeseu nahiyesi içinden geçen Mize » Hopa şosesinin 53 ve 30 metre uzunlu. Bundaki iki parçasını seller götürmüş ve dokuz muhteli? köprü ile başkaca üç de. Birmeni, bir ambar ve bir ev yıkılmış ve Ş09e üzerinde muhteli? uzunlukta on beş heyelân vukua gelmiştir. Nüfusça zayiat 200 ingiliz tayyaresi Fransız topraklarında manevra yapacak Londra, 10 (Hususi) — İngiltere ile Pransa hava nezaretleri arasında yapı. lan bir anlaşma mucibince, uzun mesafe kateden İngiliz ağır bombardıman tayya. Teleri, Fransız toprakları üzerinde UÇUŞ tecrübeleri yapacaklardır. . Yarından itibaren başlaması o muhte.| weei olan be tecrübelere, tam teçhizatlı 200 bombardıman tayyaresi iştirak ede. Gektir. İngilteriden cenubugarbi Fransa. Ya kadar filo halinde uçacak olan bu tay. Yareler, muayyen noktalarda yere ihebi. leceklerdir, Fransız tayyarecilerinin de, İngiltere toprakları üzerinde uçuş tecrübeleri yap. maları derpiş edilmektedir. Ayrıca 52 tayyareden mürekkeb ii âV6L ve üç bombardıman filosu, Pariste Yapılacak olün 14 Temmuz geçidine işti. Tak etmek üzere Fransaya hareket etmiş VE akşam Le Bourget tayyare meydanı. Ma varmığlardır. Parti Genel Sekreteri Fikri Tüzer mezun olarak dün nda Vali ve İstanbul Parti erkânı istasyonu! Taştın. Resim Pikri Tuzeri Haydarpaşa garından i şid. | yoktur. Yedi köyün sebze ve meyvala. rında 20 bin liralık hasar vardır. Köprü ve yol zararı da elli bin liraya yakındır. Yıkılan yerlerin mükellef amele ile te. mizlenmesine ve muvakkat geçid temini. ne çalışılmakta olup yol ve köprülerin tam olarak ancak iki ayda yapılabileceği tahmin edilmektedir. Ankarada bir kunduracıyı öldüren katil Yozgadta tutuldu Ankara, 10 (Hususi) — Üç gün evvel İtfaiye meydanında kunduracı Halimi erer bodrumunda kafasına vura. X if yerlerinden bıçıklıyarak öldüren boyacı Mehme& Yozgadın Bo. Bazlıyan kazasının Bektaşlı köyünde Ankarsdan giden bir komiser muavini ve beş sivil memur tarafından yakalanarak bu akşam şehrimize getirilmiştir. Katil suçunu itiraf etmekte, ve tahkikatın giz. li kalan bazı cihetlerini aydınlatacak ms. lümat vermektedir. Halimin kanlı elbiseleri Hatib çayının çiftliğe yakın bir noktasında bulunmuş. tur, Boyacı Mehmed suçu işledikten sor. ra Ahmed hoca isminde bir hemşerisi in evinde saklandığı ve köye de birlikte git. tikleri için Ahmed hoca da yakalanmış * Mehmedle birlikte Ankaraya şehrimize gelmiş ve tarafından karşılan. çıkarkon göstermektedir. italya Hariciye Nazırı ispanyada Kont Ciano, Frankoya Mussolininin bir mektubunu götürdü Londra, 10 (Hususi) — İtalya hariciye nazırı Kont Cianoyu hi. mil bulunan harb gemis, refaka. tindeki filo ile birlikte bugün B: selon. limanına vâsıl olmuş ve Si kilden atılan toplarla selâmlanmış. tır, İdpanya dehiliye ve hariciye na. zırları Kont Cianoyu karşılamış. lardır. İhtiram kıt'ası teftiş eti dikten sonra, i taben Mussolininin şahsi bi sajmı hâmil bulunmaktadır. Alman - İspanyol müzakereleri Berlin, 10 (A.A.) — İspanya ile Almanya arasında iktısadi müza. kereleri hazırlamak üzere birkaç hafta İspanyada kalmış olan Wohl. tat Berline dönmüştür. Bu müza. kerelerin müsâid bir şekilde core. ettiği haber verilmektedir. Moskova müzakereleri (Baştarafı 1 inci sayfarla) «Jour» gazetesine göre bu yeni tali, mat, şu üç noktayı ihtiva etmektedir: 1 — Fransa ve İngiltere, Holanda ve İsviçre hakkında Sovyet garantisini iste. mekten vazgeçmektedirler. Buna muka. bil Sovyetler de, Türkiye ve Lehistandan! garanti istememeği kabul etmelidirler, 2 — Baltık devletlerinin dahili rejim. lerinde vukubulacak olan herhangi bir değişiklik, Sovyetler tarafından tehlikeli sayıldığı takdirde, Sovyetler askeri ha. İrekete geçmeden evvel Londra ve Paris ile istişarede bulunmalıdırlar. Maahaza, Baltık devletlerine karşı hariçten bir ta. arruz yapıldığı takdirde, otomatik garan. ti derhal tatbik edilecektir. 3 — Molotof Sovyet taleblerinde ısrar ettiği takdirde, garanti meselesinin mü. zakeresi muvakkaten tehir edilerek, se. firler Londra - Paris - Moskova arasında üç taraflı basit bir mütekabil yardım an. Isşmasının akdini tekli? edeceklerdir. İngiliz Başvekilinin beyanatı Londra, 10 — Bugün Avam Kamara. şında, Moskova müzakereleri hakkındaki bir susle cevab veren Çemberlayn de. ve Franz hük*met'eri Masko. vadaki 'mümessillerire umum! talimat vermişlerdir. Bu mümessille* Molotofla| yeniden iki mülâkat yapmışlardır. Sovyet hükümeti balen tetkik edilmekte | olan birkaç yeni teklifte bulunmuştur. Çemberlayn, Baltık devletlerinin top. rak bütünlüğüne ve istiklâllerine riayet meselesindeki İngiliz noktasi nazar: hak. kındaki suale şu cevabı vermiştir: «Finlandiya ite Baltık devletleri istik.| lâl ve bitaratlıklarını muhafaza arzusun. da olduklarından İngiliz hükümetini ha berdar etmişlerdir. İngiliz hükümetinin de arzusu bu olduğundan, şimdiki müzo.! kerelerde bu mülâhazaları ehemmiyetle nazarı itibara alacağız.» Başvekil, Halifaksın Moskovaya gön. derilip gönderilmiyeceği hakkında muha. fazakâr meb'us Adams tarafından soru. | Ten suale «hayır» cevabını vermiştir. Mareşal Fevzi Çakmağın | teşekkürleri Ankara, 19 (A.A) — Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, Hatayın ana yurda kavuşması münasebetile her tarafan almakta olduğu telgraflara tef, tişte bulunduğu için ayrı ayrı cevab ver. meğe imkân bulamadığından ordu ve kendisi hakkında gösterilen sevgilere te. şekkürlerinin iblâğına Anadolu ajansı İspanyada Cumhuriyetçi lider 30 seneya mahküm oldu Madrid, 10 (A.A.) — Pski cümhuriyet ideri Besteiro 30 sene hapse tnahküm e. dilmistir. 0 gemiden mürekkeb italyan filosu Şarki Akdenize gidiyor lk arak, eri kayn pe Şarki Akdenizde bir gezinti yapmak üze. re buradan hareket etmiştir. Bir batında dört çocuk doğuran “Hanım ,, İN Maraş, (Hususi) — Elbistanın Cerde. keş köyünden Bayan «Hanıme bir batır. da dört çocuk doğurmuş, çocuklardan bi. ri doğduktan yarım saat sonra ölmüştür. iğ i yaşamaktadır. arkasına gelen çocukları gö. Bunlar pe böyle? diye kederlen. mişse de sonraları alışmış ve yavrularını sevmeğe başlamıştır. Resimde «Hanım» ın yanında bulunan ve çocuklardan birini kucağında “tutan babadır. Babu da dört çocuğun birden doğuşuna az çok şaşmış, fakat karısı gi. bi teessür göstermemiştir. Eski Arnavudluk Kralı Paris yolunda Varşova, 10 (Hususi) — Eski Arnavyd. luk kralı Zogu ile kraliçe Jeraldın, ou akşam Gdinya lmanından Şerburga hs. reket etmişlerdir. Kral ve kraliçe Şerburgdan doğru Pa. rise giderek, Versayda yerleşeceklerdir. AÇIK MUHABERE Tüccar değil, bazirgân Okuyucularımızden Ankarada tüneer ve müteahhhid Sedad Ş. Kartala: Hakk var. Biz de, Türk tüccarını evvelâ şerefli kalmak, sonra memleketi. ne müfiğ olarak para kazanmak pre ile hareket eden namuslu bir vatandaş | tır. Doğrusu (bazirgin) dır. © ALE © Bulgar Başvekilinin Berlin ziyareti Yazan' Selim Ragıp Emeç ulgar başvekili o Köseivarofur Berline yapmış ve orada gör müş olduğu hararetli kabul, hiçbir göz den kaçmamıştır. Filvaki Mihver devlet, inin Cenubuşarki Avrupası ismile ani, lan Balkanlara karşı bir hayli zamandan beri icra etmekte oldukları taarruz, bu seyahati elbette ki gözden kaçırmazdı, Şurası şayanı dikkattir ki, Alman mat buatının bu ziyarete atfedegelmekte ol duğu ehemmiyete mukabil Bulgar gaze. teleri, bu temasın tabüliği üzerinde ısrar. lâ durmaktadırlar. Zira Bulgar başveki. linin bu seyahati, pek çok evvelden ta. E ! karrür etmişti ve iki seneyi mütecaviz bir zaman evvel Fon Nöyratın Sofyaya yap. mış olduğu ziyaretin her nasılsa mukabe le edilememiş bir karşılığı idi. Fakat es babı mucibesi ne olursa olsun, bugünkü siyasi ahval ve şartlar içinde yapılan böyle bir seyahatin ehemmiyetini inkâr etmek mümkün değildir. Çünkü Avrupa haritasının bu köşesinde, bugün için, son derece şayanı dikkat diplomatik bir te. kabet cereyan etmekte ve binnetice Bal, kan Birliğinin mevcudiyeti mevzuubahs olmak Maamafih şimdiye kadar Sof. yanın taraflardan biri lehine terazinin kelesini meylettirdiği iddia edilemez. Hattâ, bu hususta gösterilen hassasiyet © kadar fazladır ki başvekilin Berline yap. tığı seyahat, meclis reisi Muşanof'un Pa. ris ve Londrada yapacağı temaslarla te. vazün ettirilmek suretile vaziyetin ihlâl edilmemesine dikkat olunmaktadır. Fa. kat Mihver devletlerinin bu tarzı hare, ketten usandıklarını senmak hatadır. Yugoslavyanın dikkatle muhafaza etmeğe swavaffak olduğu bitaraflık karşısında bu devletlerin Bulgaristan: kendi davaları, na kolayca kazandırabilecekleri zxehabinm doğuran avamil yok değildir. Bu avami. Balkan devletlerinin, kendi emellerine karşı ta. kındıkları tavır ve hareketten memnun kalmamış (bulundukları © gösterileb Fakat Bulgaristanın yalnız bu noktadan Mihver siyasetine kazanılabileceğini san. mak hatadır, Çünkü gerek kral Borisin, gerek Bulgur hükümetinin bu yolda her hangi bir karar almamış bulunmaları müddeanın sumümiliğine bir delildir. A: ni zamanda Bulgaristanın Balkan Bi Bine iltihak etmemesinin sebebi bambaş. Kad r. Bu devlet, bu iltihakile, geçmişe ad kararların tarafından kabul edildiği hakkında resmi bir vesika vermemek için kenarda durmuştur. Şu halde, bi mesele. nin, Bulgaristam, kendi bayati menfaat. lerini baltalıyacak bir siyaset takibine lin başında, Bulgarların, diğer meylettireceği zannolunamaz ve gene bu (Devamı H üncü sayfada) al a şaka kan vaaz sannamasasana Sabahtan Sabaha Yeni idam sistemi Çeşid çeşid idam şekilleri vardır. Eski Hindistanda ölüme mahkâmları akşamdan ormanda bir ağaca bağlar bırakırlarmış, gece kaplan, engerek, ag. lan gibi en yırtıcı mahlüklar bu ağaca gerili mahkümu parçalar, rürlermiş. Eski Mısırda idam mahkümlarını Nil kenarında tabda mahkümu yüzü koyun yerde çarmıha ge: den fil kervanları geçirirlermiş. Eski İrandaki idam şekilleri çok çeşidli idi, örmek gibi nisbeten hafif olanlardan, vücudü yağlı pamuk tıkamak ve sonra bunları tutuşt: yar bir donanma haline kıvrana kıvrana ke tarihçe mazbuttur. siler süpü. timsahlara atarlarmış, ter, üzerin . Matkümun etrafına taş duvar nde küçük yaralar AÇIP içine urmak suretile mahkümu sey. bab etmeğe kadar ağır olanları Modern idam şekilleri malfimdur. Frensada giyotinle kafası uçurulur, AL manyada balta ile başı bedeninden ayrılır. Amerikada elektri) oturulup vücüudüne kuvvetli cereyan W kemendle boğmak resmi idam usulü idi. Bi ları cezayı kanun ve nizama göre vermekten cihazından geçen hüküm meşrudur. yekün cürmü nedir ki yıllardanberi kopacak müthiş bir ha; nirleri törpülene törpülene işkence ediliyor, Eski devirlerin bir idam şekli de şu idi. Mahküm bir bağlanır ve cıplak vücudünün yalnız bir noktasına da; İlk nazarda hiç te tehlikesi görünmiyen bu idam şekli öy! dir ki mahküm vücudünün ayni nok.tasına düşen bu damlal e bir anda aklını oynatıyor ve kendini ta; hirle hyorm Bugünkü insanlığın beynine her gün binbir telkinleri o idam mahkümlarını çıl dır! likelidir? kli sandal, di: Teki Osmanlı devirlerinde yağı ün bunlar müerime lâyık olduk. başka bir şey değildir. Adalet Fakat şu yirminci asır insanlığını top rb efsanesile gi hücreye kapatılıp a damla su akıtılır. le zalim bir işkence, ardan sinirlene gi, $ duvara çarpa çarpa parça - neşir vasıtasile Yapılan hi tan su damlalarından daha m az li ağ le Cahid