11 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Beyazıddaki inkılâb müzesi dün açıldı Merasime riyaset eden vali şehirde Atatürl inkılâblarını göstermek üzere bir başka müze daha açılacağını söyledi Dünlü küşad resmı nde bulunanlar Senelerdenberi hazırlanmakta olan Be. yazıddaki İnkılâb müzesi nihayet dün, moksanları ikmal edilerek açılmıştır. Mü. zenin resmi küşadım Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar yapmış, bu müna. sebetle küçük bir de nutuk söylemiştir. Müzenin açılış töreninde eski Vali ve Be. Tediye Reisi Muhiddin Üstündağ da bu güzel eserin müteşebbisi sıfatile hazır bu. Tunmuştur. Törene Vilâyet ve Belediye erkânından bazıları, ilim âlemimize men. sub güzide zevat ta iştirak etmişlerdir. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lâtti Kır. dar, müzeyi şu nutukla açmıştır: Arkadaşlar; Belediye kanununda beş yüz binden fazla varidatı bulunan şehir ve kasabala. rm birer kütüphane ile birer müze aça. cakları yazılıdır. Bu mecburi vazifeyi gözönünde tutan İstanbul Belediyesi 1929 danberi bu işle. W başarmağa çalışmış ve Hali Etem, Köprülü Fuad, Dr. Süheyl Ünver, O man Ergin gibi değerli zevatın yardımile bir müze ve kütüphane kurmağa başlar. mıştır. On #enederberi Belediye bütçesi. nin adi ve fevkalâde kısımlarına konan tahsisatla İrkilâb ve Belediye mevzuları. nı yakından alâkadar eden bir hayli ki. tab, gazete, mecmua, resim alınmış, fa. kat bunlar tasnif edilememiş, etiketleri Meclis Reisi bugün Şehrimize geliyor Mechis Reisi Abdülhalik Renda, tatili geçirmek üzere bugün şehrimize gele. cektir. İki çoban tabanca ile birbirlerini yaraladılar Evvelki akşam, Kâğıdhanede iki ço. ben ârasında kanlı bir kövga olmuş, her ikisi de birbirlerini tabanca ile yarala. mışlardır. Kâğdhane köyünde çobanlık yapan Osman ve Mürteza adlarında iki arkadaş, evvelki akşım, geç vakit hayvanlarını toplamakta'ar iken, her nasılsa hayvan. Yar birbirine karışmıstır. Bu vaziyet kar. gısında her iki çoban hiddetlenerek bir. birlerile kavgaya ( başlamışlardır. Bir müddet sonra her ikismin de gözleri kız. mış ve tabancalarmı çekerek birbirleri. min üzerine ateş etmeğe başlamışlardır. Aradan çok geçmederi ker iki çoban da yaralanmışlar ve kanlar içerisinde yerle. re yuvarlanmışlardır. Osman ve Mürteza vak'a mahalline yetişen jandarmalar ta. rafından hastaneye kaldırılmışlardır. Zâbıta tahkikata başlamıştır. Denizbanktan açıkta kalan memurlar yerleştiriliyor Denizbankın lâğvı üzerine açıkta kalan memurlardan bir kısmı peyder- pey Limanlar ve Denizyolları Umum Müdürlülderindeki münhallere yerleş" tirilmektedir. Münheller kapandıktan sonra kat'i rakamı belli olacak olanir İkonulamamış olduğu için şimdiye kadar halkın isüfadesine arzolunamamıştı.s Vali bundan sonra müzenin ehemmi. yetinden, Üniversite mahallesinde bulun. ması itibarile, gençliğin bilhassa kütüpha. neden edeviği isüfadeden bahsetmiş, se. lefi Muhittin Üstündağın bu eserin kuru. luşundaki gayret ve mesaisini takdirle anmış, mevcud kültür müesseseleri ara. sina bir yenisini daha ilâve ettiğinden do. Jayı sevinç duyduğunu söylemiştir. Dr. Lütfi Kırdar, sözlerini bitirirken «Atatürk inlalâblarını gösterir ikinci bir beledi müze açılacağını tebşir ederim; demiştir. Nutku müteakıb müzenin tertib ve tanziminde hakikaten değerli yardımları görünen eski müdür Selim Nüzhet da. vetlilere' müzeyi gezdirmiş, teşhir edilen eserler hakkımda izahat vermiş, davetli. er büfede izaz edilmişlerdir. Müzede geçenlerde etraflıca bahset. miş olduğumuz gibi, mükeyyifat eşyası, eski yazı, küfiden başlıyarak bütün yazı İçeşidleri, kattat takımları, çini eşya, öl. çü, cild, sünnet takımları, büyü, eifir, havas eşyası, nazarlık, muska, hâk, eliş. leri işlemeler, dişçilik, hacamat, berber. Hik, kahve takımları, oyun, ziynet eşyası, madeni eşya, temaşa, karagöz, hokkabaz, orta oyunu takımları, tekkelere aid eşya teşhir edilmektedir. Maarif Vekili Ankaraya gitti Maarif Vekili Hasan Âli Yücel dön akşam Ankaraya dönmüştür. Vekil istas. yonda maarif erkânı ve dostları tarafın. dan uğurlanmıştır. İki Haliç vapuru Cibalide çarpıştılar Dün sabah Haliçte bir deniz kazası ol. muş, #ki Haliç vapuru müsademe etmiş. tir. Kaptan Mustafa Haliç idaresindeki 9 numaralı Haliç vapuru Kâğıdhane . E. yüb - Köprü seferini yaparken Cibali is. kelesine yanaşmış, bu sırada köprü cihe. tinden gelmekte olan kaptan Aziz idare. sindeki 7 numaralı vapur iskele baş 0. muzluğundan şiddetle 9 numarali vapu. ra çarpmıştır. Müsademe neticesinde her iki vapur Kasara uğramış ve yolcular te. lâş ve heyecana düşerek bağırmağa baş. lamışlardır. Yolcuların bu heyecanı ge. mi mürettebatı tarafından teskin edilmiş ve vapur ağır yolla köprüye gelerek yol. cülarını çıkarmıştır. Zabıta ve liman ida. resi kaza hakkında tahkikata başlamıştır. Alemdağında yeni bir karakol binası yapıldı Alem dağında yapılan karakolun in şaası şası bitmiş, meresimle açılmış - tır. ———mm m ann kadro harici memurlara beher hizmet yılına mukabil birer aylık tazminat ve rilecektir. Milli Şef Hatayı ziyaret edecek Ankara (Hususi) — Reisicüm- hur İsmet İnönü dün eski Hatay devlet reisi ve Antalya meb'usu Tayfur Sökmeni kabul: buyur - muşlardır. Tayfur Sökmen Mili tay devlet reisliği bayrağile âev- let reisliği binasınvı anahtarını teslim etmiş ve Hataylıların ta - zim ve şükranlarını arzet Bu emanetleri memnuni bul eden Cümbutreisir e Ha - le ki 7, Tay - i ifa- terdiği Yiyakatten dolayı etmiştir. Tayfur Sökmen Hafaylıların Cümhurreisimizi aralarında gör- mek hususundaki n arzula - rını arzetmiş ve Milli Şef İlkteş- rin zarfında Hâtayı ziyaret eğe- ceklerini ve Hataylılara selâm ve muhabbetlerinin iblâğını bil - dirmişlerdir. ingilterede yapılacak vapurlar için yeni münakasa açılacak “Ticaret fılamuzun artırılması, gemi in. “İşaatı vesair ihtiyaçlar için İngiliz kredi. sinden Denizbanka veriler. 210,000 İngiliz lirasına tekabül eden 12.600.000 liranın Denizbank yerine kurulan Denizyolları Umum Müdürlüğü taralından istimeli kararlaştırılmış ve bu husustaki kanun lâyihası Meclisin yaz tatilinden evvel kanuniyet kesbetmiştir. İngiliz kredisinden ayrılan bu para ile Denizbank tarafından evvelce İngil terede Suvan Huanter müessesesine Ji vapur yaptırılmasına karar verilmiş ve bu hususta ilk projeler de hazırlanmış, Denizbankın lâğvi üzerine kati mua. melesi yapılamıyan bu vapur siparişi işi etrafmda Denizyolları Umum Müdürlüğü meşgul olmağa başlamıştır. İngilterede yaptırılacak vapurlar için yakında yeni bir münakasa açılacak ve mukaveleler imzalandıktan sonra bu gemilerin derhal inşantma başlanacaktır. Muhtelif tip 0. larak yaptırılacak olan yeni gemiler kısa fasılalarIa memleketimize getirilecektir. Bir kadın doçentimiz fen doktoru oldu Pen doktoru Pahire Battalgil Gçen sene deçentlik imtihanhini mu. vaffakiyetle geçirmiş olan İstarbul Üni. versitesi Fen Fakültesi hayvanat doçenti Fahire Battalgil, bu defa senelerdenberi hazırlamakta olduğu 5 orijinal tetkike a. id tezini ikmal etmiş, tez profesörler mec. Misince kabul edilmiştir. Bayan Fahire Bettelgil ayrıca geçirdiği imtihan netice. sinde fen doktoru ünvanını almıştır. Dön toplanan profesörler meclisi Fâhire Bat. talgilin kazanmış olduğu «fen doktoru: ünvanını kendisine resmen tebliğ etmiş. tir. Genç daçent Fahire Battalgile znessi, sinde muvaffakiyet dileriz, Almanlar piyasalarımızdan mühim miktarda İptidai maddeleri madde ve gıda alıyorlar Bu seneki mübayaatın seyri bu memlekete yaptığımız ihracatın geçen yıllardan daha fazla olacağını gösteriyor Memleketimizin dış ticaretinde ge- rek ithalât ve gerekse ihracat miktarı itibarile senelerdenberi devamlı $u - rette birinci dereceyi işgal eden Al - manyaâ ile olan ticaret anlaşması 15 Ağustosta nihayetlenmektedir. Memleketimizle Almanya eski A - rya ve Südet Alman arazisine şa- m mer'i anlaşmanın temdidi ves dil ve feshi için Mayıs içinde bir görüşme yapılması icab etmekte idi. Bu yapılmadığı takdirde ticaret mu- ahedesinin otomatikman bir sene daha kendiliğinden mer'iyette kalması icab etmektedir. Piyasada ısrarla anlaşma” nm bir sene daha devam edeceği söy - Jenmektedir. Almanyadan gelen bir firmanın mümessili dün şehrimizde ih- racatçı firmalarla temasa geçerek her türlü hububat, kuru sebze ve iptidat maddeler mübayaatı için görüşmelere başlamıştır. Almanlar bu sene memleketimiz - den geniş mikyasta mübâyaat yapmak” ta ve mevcud malları satın almakta - dırlar. İhracat mevsimi olmamakla be raber, dahili piyasalarda yapılan sa - tışlar ve alivre angajmanlar bu mem - Yeketle olan ticaret hacminin bu yl daha geniş bir seviyeye vâsıl olacağı - mı ve 10 senedenberi görülen daimi tezayüdün bu sene de görüleceği anla- şılmaktadır. Esasen bu memlekete 10 sene evvel, 20,5 milyon Hradan ibaret olan ihra - cat her yıl büyük farklarla 62,2 mil - yon Yirayı ve ithalât da 39,1 milyon Ji “Tramvay altında kalan | Dün Kadıköy Halkevinin altında kalan 4 yaşında bir çocuğun 2 bacağı kesildi Dün akşam üzeri saat dört buçukta Maçka tramvay durağında feci bir kaza olmuş, dört yaşında bir çosuk tramvay tekerlekleri altında kalarak iki bacağı kesilmiştir. Vatman Mehmedin idaresindeki Maç. ka . Eminönü tramvay arabası, Maçka istasyonunda manevra yapmakta iken, o civarda oturan 4 yaşında Saim adında bir çocuk tramvaya atlamak istemiş ve müvazenesini kaybedrek (tekerleklerin altına yuvarlanırmştır. Kazayı manevra yapmakta olan vat. man görememiş ve manevrâya devam etmesi neticesinde çocuğun iki bacağı kesilmiştir. Saim, tramvayın altından güçlükle çı. karılarak çok ağır bir vaziyette Şişli EL fal hastanesine kaldırılmış, suçlu vatman yakalanmıştır. Çocuğun #ihht vaziyeti tehlikelidir. Poliste : Gülhane hastanesindki hırsızlık bâdisesi Birkaç gün evvel bir hırsızlık vak'a- sı yazmış ve operatör M. Kemalin eş - yalarını çalan bir hemşirenin adliyeye verildiğini bildirmiştik. Suç hastane nin kadın hademelerinden Halime a - dında bir kadın tarafından işlenmiş ve hocalara aid yemek salonundan (bazı eşya ve bu meyanda operatör M. Ke - male ald gümüş »* çala! bıçak da kay- bolmuştur. Bu kadın hademenin evinde yapı »- Jan araşlırma sonunda kaybolan eşya * lar bulunarak mahkemeye verilmiş - tir. Hâdise ile başhemşire veya diğer bir hemşirenin, alâkası yoktur. Bir hususi otomobil bir motosiklete çarptı, 3 kişi yaralandı Bir hususi otomobil evvelki akşam Erenköyünden Göztepeye doğru gi - derken, karşı istikametten gelen bir wotosikletle çarpışmıştır. Kaza neti - cesinde motosikletin üzerinde bulunan üç kişi yaralanmış ve berayi tedavi hastaneye kaldırılmışlardir. ra iken 70,4 milyon lirayı bularak yük“ sek bir seviyeye vâsıl olmuştur. 'Temmuzum birinci haftası zarfında Almanlar yalnız İstanbul piyasasından mevsimin yegâne istihsal edilmiş mad- desi olan tiftik ve yapaklardan 197 biri &iloyu mütecaviz ve 200 bin liralık mü bayaat yapmışlardır. Bu arâda 595 bin kilo mısır, 174 bin kilo kepek ve 57 bin kilo da yün çorab eskisile deri, bal mumu, keçi kılı, balık Konservesi, bâr“ sak, nebati kök ve aetbadem içi satın almışlardır. Bundan başka istihsaline başlanan arpa ve yulafla da ihraç Ilmanlarında yakından alâkadar olmakla ve geniş angajmanlara girişmektedirler. Ticaret odasının teftişleri neticelendi İstanbul Ticaret ve Sanayi Odası meclisi yarn toplanarak idare heyeti kararlarını gözden geçirecektir. Bir müddettenberi Odada yapılmak” ta olan mutad teftişler neticelenmiş ve muamelât yolunda görülmüştür. Ticaret Vekâleti müfettişleri şehri - mizdeki diğer milessesatın mutad tef - tişlerine devam edeceklerdir. Deri sanayicileri toplandılar Deri sanayicileri dün Yedikuleda (sepiciler) birliğinde toplanmışlardır. Toplantıda İktisad Vekiletince isteni - len fiat seviyeleri tesbit edil, İmiş, yeri? msllar sergisine deri sanayicilerinih toplu bir halde iştirakleri"kararlaştırıl. man ka Cİ AM e Dün Kadıköy Halkevinin temel atma merasimi yapıldı Kadıköyünde iki yüz otuz bin Traya çıkacak Haikevi binasının dün temel at, ma merasimi yapılmıştır. Merasimde Va. Wi, meb'uslardan bazıları, mühendis ve mimarlarla Parti, Halkevi erkânı bulun. muş'ardır, Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar bu münasebetle bir nutuk söyliyerek Türki. ye Cümhüriyetinin © kuruluşundanberi başlamış olan büyük kalkınma ve imar hareket ve hamlelerini anlatmış, sözünü; «Partimizin Değişmez Genel Başkanı Mil. li Şefimiz İsmet İnönü'nü minnet ve şük. tanla anar, bu binanın Kadıköyüne kut. hu olmasını temenni ederim: cümlelerile bitirmiştir. Valinin nulkünü müteakıb temele ük taş ve içinde bugünün tarihi yazılı kâğı dı hâmil şişe atılmıştır, Askerlik işleri: Tütün bey'iye ikramiyesi alanlar çağrılıyor Üsküdar askerlik şubesinde kayıdı ve tü- tün bey'iye İkramiyesi atmakta olan malül sübay ve erat İle şehid yetimlerine ikramiye tevzi cüzdanı verileceğinden bü sakatların maaş resmi senedi ve raporu ve nüfus cüz - danı ve bir eded fotoğrafla birlikte derhal #ubeyo mürücantle cüzdanlarını ikramiye tevzlinden evvel Almaları lâzımdır. Cüzdan almıyanların fktamiye alamıyacakları in olunur. Dört sarhoş bir genç kıza tecavüze kalkışmışlar Evvelki gün Floryaya gezmek üzere giden bir ailenin, yanlarından bir müd det ayrılarak o civarda dolaşan, genç bir kıza, dört sarhoş tecavüze kalkış - mışlardır. Gürültü üzerine genç kızın babası: hâdise yerine koşuşmuş ve mü- tecavizlerden ancak Ahmed adında bi“ rini yakalamağa muvaffak olmuştur. Jandarma, diğer mütecavizler hak - kında tahkikata başlamıştır.