13 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

vi Harici siyasetimizin Vazıh sulhculüğü ç Yazan: Muhittin Birgen > üyük Millet Meclisi yaz iati. ne girerken Hariciye Vekili. miz, Türkiyenin harici siyaseti hakkında Metliste mühim bir beyanat yaptı. Fi- kirlerini selâsetie olduğu kadar vüzuh e ve ayni zamanda çok bariz bir sami, miyetle ifade eden Hariciye Vekilimizin Söylediği sözler, Türkiyenin harici tiya- gette ne kadar samimi olduğunu göster. meğe kâfi olduğu için, dünyanın şu vü. zuhsuz, meşkük, musmma ile dolu gün. lerinde bu sözler üzerinde bir lâhza dur. mamız faydalıdır. Hariciye Vekilimiz. Türk siyasetinin her şeyden evvel bir sulh siyaseti oldu. ğunn, sulhün bize temin ettiği ve edece. ği büyük nimetleri birer birer sayıp dö. kerek, bir kere daha tebarüz ettirdi. “Türk hükümeti, bütün siyasi faaliyetini yalnız sulhün muhafazası gayesine tev. eih ederken gerek Türkiye için ve gerek dünya için en güzel bir vazifeyi ifa giti. ğine kanidir. Saracoğlu Şükrü, bu gaye. yi küçük bir düstur ile ifade ediyor: «Yurdda sulh, dünyada sulh!» diyor. Fakat, zamanımızın . ve belki de bü. tün zamanların! . ne garib eilvesidir ki sulhfi çok sevenlerin harbi de ayni dere. code sevmek mecburiyetinde bulunma. Yarı Yazamdır. Bunun için, Türkiye de sırf sulhün muhafazasına yardım etmek € melile, icabında harbetmeği göze almış, bu maksadla sulhcü devletlere sarih ve kat'i taahhüdleri tazammun eden imza. lar vermiştir. Türkiyenin sulhü ne de. recede sevdiğine bu imzalar kadar kuv. vetli delil olamaz! * Bu eiheti böylece tesbit ettikten son. ra 'Türkiyenin sulh cephesi denilen cep. heye gegişine de bir göz atabiliriz. Biz bu cepheye, sırf sulhün muhafazası ge. yesile geçtik. Bunu yapmamak, Türkiye. ; yi yeryüzünde sulhü müdafa etmeğe ha.| nr bir ihtiyat ordusu halinde, beynel.! milel mücadele meydanından hariç tut. mak için Türk hükümeti çok uğraştı. Ancak, Balkanlara doğru uzanan &on bâdiseler, Türkiyeye bu bitaraflık siya. setinde daha ziyade ısrar elmenin yanlış bir şey olacağı fikrini vermiş olduğu İ. çin, hükümet kararını verdi ve sulh cep. hesine geçti. Bize, bundan dolayı deri. mış ve gücenmiş olan dostlarımız bulu. nabilir. Bunlara karşı verilecek cevabı. mız basittir: Türkiyeyi bu zaruretin id. rakine sevketmiş olan hâdiselerden do. layı mes'uliyet bizim değildir. Biz, ken. di görüşümüzle, son dakikaya kadar bu neticeye varmaktan ictinab ettik ve dün. yada bitaraf bir sulh dostu olarak yaşa. mak istedik. Fakat, zuhür eden bir ta. kım hâdiseler, bize bu vaziyetin daha ziyade mı, sulhün aleyhine bir ha, reket olacağı kanaatini verdiği zaman da karar almakta tereddüi etmedik. «Bir takım hâdiseler» namı altında zik. rattiğimiz vekayiden dolayı biz mes'ul değiliz. Bunun mes'uliyeti bu hâdiseleri Mhdas ederek bizl endişeye düşürmüş © Janlara eiddir. Eğer, onlar bu noktada gizlenen hakikati lâyikı veçhile tekdir ederlerse bizim hareketimizin ne derece. de dürüst ve sulhcülük bakımından ne derece samimi olduğunu takdir hususun. da güçlük çekmezler. Bize gelince, siyasetinin bütün unsur. larında tam manasile bir tetabuk muha. faza eden Türkiye, sulh cephesine ilti. huktar sonra dahi, sulhü ihlâl etmek istemiyen herkesle dostluk münasebet, İerini her zamanki samimiyeti ile idame etmekten başka bir şey yapmıyacâktır. Hariciye Vekilimiz bu noktayı bütün kuvveti ve samimiyeti ile ifade etti. Söz. lerindeki samimiyet havası, bu gayenin Bu adam Musolini mi? Değil mi? Bu resme bakınız. flk anda «tanıdım. Mussolinidir> diyeceksiniz. Değil mi?.. Hayır. Bu zat, Mussolini değildir. Fakat onun damadı ve hariciye nazırı Kont Ci, anodur. Burada, onu İspanyaya hareket eimeden kırile şakalaşırken görüyorsu. DUZ, Maamafih, kayınbabasına ne benziyor değil mi? kadar sele dahi kalmıyacağı muhakkaktır. * İşte, Hariciye Vekilimizin uzun beya. natı şu yukarıda kaydettiğimiz esasları izah eden kuvvetli ve hatta beliğ bir nu. tuk oldu. Bu nutuk kuvvetli, bu siyaset çok vazıhtir. Türkiye, 939 senesi yazının on sicak haftalarına böyle, mili olduğu kadar insani ve medent bir sulh âşıkı o. larak giriyor ve bu siyasetin ilk şartla, rından biri de samimi ve hakiki bir şalh arzusunun, ancak bütün milletlerie dost. luk tesisi gayesini gütmekle mükellef bulunduğunu çok iyi biliyor. Ifarteiyo Vekilimiz, Türkiyenin bu şuurunu, va. zih, müphemiyetten Âri ve küvvetli bir ifade ile dünyaya karşı ilân etti. Çok kuvvetle temenni etmeliyiz ki dünya bu sesi tamam işitsin ve ondaki samimiyeti »ricive Vekili, mizin sesi, tamam işitilir ve doğru an. laşılırsa gerek Türkiye ile bütün dev. letler arasındaki dostluk münasebetleri, gerek dünya sulhü denilen iyi ve yük. sek gaye, bundan çok büyük istifadeler temin eder, Mehittin Biz İder Menfaat her dili konuşur, her rolü yapar, ber kıyafete (o mimi midir, rolmü yapıyor. Elbette bir gün anlarsınız. bürünür. hattâ menfaatsiz dahi görünür, Karşınızdaki sa- ud mndenen Hergün bir fıkra Teşekkür ederim Evlenme dairesinde, evlenme me. muru evleneceklerden genç kıza sor. — Siz bu bayla evlenmeye tahb misiniz? Genç kız memnun bir yüzle cevub verdi: — Çok teşekkür ederim efendim. — Teşekkür ediyorsunuz, halbuki ben size bir sual sordum. — Ben de bu suali sorduğunuz için size teşekkür ediyorum. Şimdiye ka. dar ne ünnem, ne babam bana bu su. ali sormamuşlardı da.. esaessaneveseuereesleseuesas000s0sasarsssssenasusass0me vo9sss0saan Avrupanın en Demokrat Kralı Avrupanınen demokrat krallarından biri hiç şüphe yok ki Danimarka Şak Eristindir. Merasim günlerinin haricin. de, alelâde bir vatandaş ssdeliğile ülke.| sinin başşehrinde dolaşan, (alışverişini! bizzat yapan ve ekseriya da bisikletle gezen kralı, burada bir merasim esnasizi. da yeni Frederik limanını açarken görü. yorsunuz. Bir Rus kontesi bir sinema san'atkâr: ile evleniyor 24 yaşlarındaki Rus Kontesi Mari Besabrasof. en yakışıklı Fransız aktö- rü Hanri Garat ile 19 Temmuzda ev - leniyor. Şimdi Pariste bulunan Kon - tes o günden sonra kocasile birlikte wi ni #imde rol alacak. ona partönerlik e- geç anlamaktadır. İngilterenin bebekler Meleği öldü İngilterede «çocukları himaye ve e7. lâd edinme cemiyeti, diye bir müessese kuran, ömründe tek bir çocuğu olmıyan ve evlenmemiş bulunan Mis Klara An. dru, evinde gene bu çocuklara aid işler. le uğraşıricen ani bir felce uğramış ve bir müddet sonra da ölmüştür. 24 senedenberi, 6 binden fazla çocuğu muhtelif evlere, müesseselere (dağıtan bu iyi yörekli yaşlı kiz, muhitinde, «be. bekler meleği» diye anılmakta idi, Mahud “ adam ,, heykeli bir eğlence yerinde teşhir edilecek Bir Avustralyalının 7 bin İngiliz lira. sna satın aldığı Epstelnin ««Çirkinlikler şaheseri> diye anılan mahud O «adam» heykelini bir eğlence yerinde teşhir et . mek üzere, İngilizin biri kiralamıştır. Heykeltraş Epstein, bunu duyunca; — Buna düpedüz vahşet!. derler. E. serim, eğinece yerinde değil, müzede güs. terilmelidir, demiştir. İngiliz bu heykeli teşhirden 20 bin İn. giliz lirasi kazanacağını ummaktadır. Dünyanın en küçük hükümdarı golf oynuyor Dünyanın en küçük hükümdarı Irak Kral, İkinci Faysaldır. Daha henüz 4 yaşında olmasına rağmen golf oyunu- na bayılır. Kendisi için hususi surette ısmârlanmış golf sopalarile ustaca top- bizce ne kadar ehemmiyeti mültezem decek lar: çeler. bir gaye olduğunu göstermeğe kâfidir. Bu gibi ahvalde matbuat arasmda ya. pılması tabli görünen sinirli neşriyat ne Olursa olsdn, Türk hükümeti, Türkiye, nin yeni beynelmilel vaziyeti içinde da. hi herkesle ayni derecede samimi bir sulh ve dostluk münasebeti tesiş et. mekten biran bile fariğ olmak niyetinde değildir. Bu siyasette biz, sade Türk sul hünln değil, belki de bütün dünya sul hünün hakiki meniaatleri mündemiç bu. Yunduğune kanliz. Eğer herkes bu nok. tayı bizim gibi anlıyacak olursa ortada, hiç ölmazsa, Türkiyenin samimiyeti ba. kımından münakaşaya değer tek bir me. İSTER İstanbul Belediyesi imar işlerinde okuyoruz. bizi düşündürtse gerektir: İSTER INAN, Fransadan birkaç mütehassıs getirimeğe karar vermiş. İlk listede iki mimar ile bir bahçe mühendisinin adlarını İstanbul Belediyesi mühim bir mar hareketini azami tasarrufla başarmaya çalıştığı bir sırada mademki bu ka- rarı vermiştir. getirtilecek mütehassıslara gerçekten ihti- yaç olduğundan şüphe etmiyelim. Fakat bir nokta var ki İNAN, İSTER kullanmak üzere sı bir şöhreti haiz caklardır. Hiç deği mütehassıslara da ISE Re Getirtilecek mütehassıslar Prost gibi memleketler ara- Demek oluyor ki bazı sahalarda ikinci, üçüncü derece — «Güzel San'atların herhangi bir şubesinde Garbın yardımına ihtiyacımız olmadığınız iddia eden bazı mes - Tekdaşların iddinlarında hakk olduklarma: INANMA! 5 Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı ingiliz bombardıman filoları Fransada niçin manevra yapıyorlar ? (Baştarafı 1 inci sayfada) Gazeteler, bu münasebetle İngiliz PL otların kabiliyetini ve İngiliz tayyare endüstrisinin tekâmülünü tebarüz ettir. mektedirler. Dünkü uçuşlarda, tayyarelerin bir hamlede katettikleri mesafeye işaret e den ayni gazeteler, hafif bombardıman tayyarelerin sühuletle Hamburg, Bremen ve Honover'e kadar gidebileceklerini, a. ğir bombardıman tayyarelerir iss Ber. Tin, Daypzig, Münih ve İtalyan hududu. na kadar uçabileceklerini ehemmiyetle kaydediyorlar. Gelecek hâfta, yeni istikamette ikinci uçuş tecrübeleri yapılacak ve bu tecrü. belere daha fazla miktarda tayyare işti rak edecektir. Polonya üzerinde Londra, 12 (A.A.) — «İngiliz bayrağı Bı göstermeğe» matu* tedbirlerin ilki ol. mak üzere 150 İngiliz bombardıman tay. yaresinin Fransiz toprakları üzerinden uçmasındar dolayı memnuniyetini beyan eden «News Chronicles gazetesinin dip. lomatik muharriri, yakında bir İngiliz tayyare filosunun Polonya ve ağlebi ih, timal Baltık devletleri arazisi üzerinde uçacağını haber vermektedir. Kara ordusuna yeni tahsisat Londra, 12 (Hususi) — Harbiye neza, retinin talebi üzerine, kara ordusuna 7İ milyon sterlinlik yeni bir tahsisat aynı mıştır. Bu paranın bir kısım gönüllü teşkilâk masraflarına, diğer kısmı da doğrudan doğruya ordunun takviyesine hasredile, cektir. İadilis slzzleri di Paris, 12 (Hususi) — Mit bayram şenliklerine iştirek edecek olan İngiliz askeri kıt'aları bugün Parise vâsıl olmuş ve binlerce Malik tarafından hararetle karşılanmışlardır. Erkânıharbiye Reisi “İngiliz erkânıharbiya umum reisi Lord rt te, maiyetile birlikte Burje tayyare meydenmma varmış ve bizzat General Gamlen tarsfından karşılanmıştır. Harh ihtimaline karşı Londra, 12 (A.A.) — Parlamento mah. fellerinde söylendiğine “göre İngiltere hükümeti her iwimale karş. ve gelecek İkinciteşrinde yapılacak umumi irtiha, bat dolayısile parlamento dağıldıktan sonra kendisine beynelmilel buhran vu. kuunda meb'usları tekrar davet etmek imkânmı veren kanunu hazırlanmakta, dır. İrgiliz kanunu esasisi mucibince pan İamento feshedildikten sonra mevcud addedilmmektedir. Yalnız hükümdarın vefatı halinde hü, kümet, parlamentaytı içtiman davet ede. bilmektedir. Yeni kanun ile hükümet «müstaceli, yet halinde» mefsuh meclisleri içtimsa davet edebilecektir. ” TAKVİM değildirler, onun emri altında çalışa - Ise ikinci, üçüncü derece sayılırlar. ihtiyacımız vardır. O halde; NANMAT