14 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Kemalpaşa bağlarının doludan sonraki hali İzmir, 12 (Hususi) — Ege mıntaka- n muhtelif yerlerinde fırtına ve olunun tahribatı büyüktür. Zarara Uğrıyan mahsujler arasında sırasile ü- dür » Pamuk. zeytin ve incir mevcud - Aydın vilâyeti dahilinde Alanlı, Kr” Fiklar, Gödrenli ve civarına kasırga ha- pide düşen dolu halkın saatlerce kor- içinde bekleşmelerini mucib olmuş- Köylülerin anlattıklarına göre Müthiş bir rüzgüri müteakıb kasırga başlamış ve bunu dolu takib etmiştir. olunun büyüklüğü bazı yerlerde bü- ik bir ceviz cesametini bulmuştur. ludan başları yarılanlar da-vardır. irtına. incir ağaçlarmı söküp atmış, Yetişen ve tarakta bulunan pamuklar me) miştir. Pamuk mıntakasında 2a , Yarım milyon jiradan. fazla tah - min ediliyor. Aydın köylüleri telgrafla yüksek di müracaat ederek maddi ni şlardır. Hü- et. zarar mgntakasındaki vaziyeti naam mma e abm İM kilmnınmminnlmmnmaiı binili anaya İl İzmir etirtiliyor 5) e yeni otobüsler g w İzmir, (Hususi) — İzmir Belediyesi» Jirde yeni hatlar tesisine karar ver- va için. Almanyadan turistik otobüs- © Betirtmiştir. £ Almanyada Büssing a seselerinde inşa edilen bu otobüs- ellişer kişilik ve iki katlıdır MEMLE Aydın civarında üç köy doludan zarara uğradı Pamuklar kısmen mahvoldu Kızılay yardımlar yapıyor TEZ TE Lig büyük bassasiyetle takib eylemekte - dir. Aydın ziraat memuru, zarar gö - ren tarlaları tesbitle meşguldür. İzmirin Kemalpaşa merkezinde, bağ mıntakasındaki zararı tesbit ve yar - dım miktarını tayin için Kızılay umu - mi merkezi bir müfettiş göndermiştir. Müfettiş Bahaeddin bugün Kemalpaşa köylerinde muhtacini tesbite başla - mıştır. Dolu ve fırtınanın muhtelif mahsul- ler rekolteleri üzerinde tesiri olmuş - tur. Bilhassa pamuk ve üzüm rekol - teleri, geçen seneden noksandır. Ü- züm rekoltesi geçen sene 80,000 ton i- ken bu sene ancak 48 veya 50,000 ton tahmin ediliyor. Bu vaziyet üzümün ve pamuğun meliyet flatı üzerinde te- sir yapacaktır. İncir rekoltesi, geçen seneki vazi - yetini muhafaza ediyor. Tütün rekolte- sinde yüzde on beş bir noksanlık tes- bit olunmuştur. Rekolte heyetleri bu hafta sonunda kat'i tesbite çalışacak - lardır. Bergama ve Efes gibi tarihi merkezlere turistlerin yapacakları seyahatlere tah sis edilecektir. Diğerleri Aero-manye- tiktir ve fuar hattına tahsis edilmiştir. Fötoğrafta, fuar hattına tahsis edilen otobüslerden biri (e a AMİ) . SON POSTA , Kİ ) a LU Köylerdeki nüfus işlerini muntazam bir hale koymak lâzımdır Nazilli muhabirimiz yazıyor: Hükümetimizce alının bütün tedbirle- ve rağmen bazı Anadolu köylerinde hâlâ nüfus kütüğüne geçmemiş klinyelere, Bü- tusa kaydı işlenmemiş beş on yaşında (0- cukları rastlanmakladır. Köylüler çok defa —eskiden kalma bir ihmal eseri 0- Iaruk — doğan çocuklarmı derhal nüfu » sa kaydettirmek filyadını edinememiş - Jerdir, Ölen çocuğun da çabuk (kaydını terkin ettirmedikleri vakidir. İşte köylerde rastladığım garibelerden birkaçı; Meselâ bir köyde ikinci defa ve dul bir kadınla evlenen bir köylü, yeni karısının on-01 iki yaşına basan (ve fakat nüfus cüzdanları daha çıkmamış ve kaydelli - rümemiş olan İri erkek çocuğuna ilk ka- rından olup da ölmüş bulunan ve he « nüz nüfustan sildirilmediğinden yedi-se- kiz yaşlarında görünen erkek çocukları- nın nüfus cüzdanlarını vermiş ve böy - lece kendi aklından pnların (yerine bu çocukları geçirmekle işi halledivermiş - tir. imdi bu çocukların yaşları ve isim- leri hakikatta başka, (ellerindeki nüfuz cüzdanlarında başkadır. Zaten köylerde ekseriya bir çocuğun birkaç (türlü adı vardır, Doğduğu saman babasının koy - duğu ismi iki üç sone snra beğenmiye - rek kendi aralarında başka türlü çağır - mağa başlayıp nüfusa yazdırmış olduk- İari isimden ayrı ikinci bir adla çocuk - larını büyülenler olur. Binaenaleyh, ç0 - cuğun ismi nüfus cüzdanına uymamak fevkalâde bir şey sayılmaz Yaşları ise ufak yazdırılmış olabilir! Diğer bir köyde on dört yaşına giren üvey kızımın kayboldu sandığı nüfus cüz- danını yenilemek isteyen bir üvey baba, nüfusa müracaatında kızının henüz nü - fus defterine bile kaydedilmemiş oldu - Bunu görmüştür. Şimdi gelinlik kızını ye- niden nüfusa kaydettirip yeniden soyadı aldırmaktadır. Bu nüfus işlerini köylerde intizamında yürütebilnek (için köy muhtarlarına —vasifelerini ihmal otiikleri (o saman— gdğel cezalar verilmelidir. e Köyünde doğan ve ölen çocukları —doğduğu gün ölse 4nhi— üç gün içinde köy defterine kaydettirip kazı nüfus dalresine de kay- dettirmek mecburiyeti köy muhtarına va tanl bir vaz olarak iyice telkin eğil - xnelidir, Haber vermekte geciken çocuk babasının da süratle cesaya çarpılması çocuğun ehemmiyet ve kıymetini köylüye anlatacak müessir bir tedbir olacaktır. Bu sebeble bazı şehir ve kazalarda açılan muhtar ve köy kâtibi kuralarına şiddetle #htiyaç vardır. Bu kurslar bütün kazala- ra teşmil edilmelidir. Köy muhtarları za- man saman gördükleri kurslarda; ka - mun ve nizamları, köylerinde ifa edecek- leri Jüzumlu vazifeleri salâhiyetli ağız - Tardan duyup kavramış olacaklardır. Mükümetin karar vermiş olduğu 940 genel nüfus tahririnden sonra bu çibi bâdtselerin artık görülmiyeceğine şüphe yoktar, İzmirde bir genç denizde boğuldu İzmir, (Hususi) — Servilimescidde oturan 18 yaşlarında Osman adında bir genç. sahil park gazinosu önünde ban- yo almak üzere denize girmiş, on met- re kadar açıldıktan sonra daldığı es - onda bir daha denizin yüzüne çıkma - mıştır. Boğulan gencin cesedi denizden çıkarılmıştır. İzmirde bir kamyon bir çocuğu çiğneyip öldürdü İzmir (Hususi) — Gazi bulvarında (Denizli |) sayılı kamyon. 10 yaşında Emin adında bir çocuğu altına alarak beyninin parçalanmak suretile ölümü- ne sebebiyet vermiştir. Şoför tevkif e- dilmişir. Pazer Ola Hasan Bev Diyor ki: e” Hasan Bey gür. geçmez *<ü bir dilencinin altın. Şızmasın., taraftan üstünde ... şimdi de bir dilenci bir diğer taraftan dilenrken suç apartımı yaplırıp (o çoklarının ortalıkta yakalanmış. Jamış.. ... daha buna benzer bir duyulunca Belediye şehirde. ki dilencileri toplamağa bâş- Hasan Bey — Aman vaz. geçsin, şehrin imarı yarıda kalacak dolaştığı »zmir. (Hususi) — Liselerin asker- lik kamplarında çalışmalar üstün bir heyecan ve vazife havası içinde devam İ etmektedir. Vekiletin gösterdiği lü - zum üzerine birinci ve ikinci liselerin kampları kendi mekteb binalarında, Kültür, Ege ve Ticaret liselerinin kamp ları da Kızılçullu civarında çamlıkta açılmıştır. Üç kamp mahallinde mevcud 2100 genç er. büyük bir heyecan ve çalışma havası içinde sık sık askeri tatbikler- de bulunmaktadırlar. Kamp talebeleri sabahları saat 6 da yataklarından kalk makta, spor hareketleri yapmakta. kah valtıdan sonra talime çıkarak saat ön bire kadar müstemirren talim yapmak tadırlar. Her üç kampta da tam bir askeri di- siplin hâkimdir. Kamp komutanlar» asker ocağı hakkında talebelere izahat . Ceyhanda bir köylü ... kadın sevdiği adamı öldürdü Adana (Hususi) — Dün Ceyhanın Şevkiye köyünde feci bir cinayet ol - du. Bir kadın bir erkeği tabanca ile öldürdü. Cinayete sebeb aşktır. Ve hâ- dise şu şekilde olmuştur: Bu köy halkından Mustafa oğlu Müs timin nişan şerbeti içilmek üzere top- lanılacaktır. Mustafa, köyün eri ge- Tenlerini bizzat davet etmek için dı - şarı çıkmıştır. Ve ayni köyde oturan Topal Süleymanın evinin önünden geç mektedir. Bu sırada Topal Süleymanın karıs» kapının önüne çıkmış ve Müs- lime: — Seninle biraz konuşacağım, dür! Demiştir. Müslim işi olduğunu ve geçirecek vakti bulunmadığını söyle - mişse de Fatma Mustafayı kapısının ö- nünde durmağa mecbur etmiştir. Mus- tafa kapıda beklerken Fatma içeri gir- miş ve kısa bir müddet sonra tekrar kapının önüne çıkârük elinde tuttuğu bir tabanca ile Müslimin üzerine üç el Ateş etmiştir. Kurşunların üçü de isa- bet ettiğinden Müslim kanlar içinde cansız olarak yere yuvarlanmıştır. İşe vaziyet eden müddelumumilik Fatmayı tevkif etti, Fatma ile Müslimin arasında epey ce bir zamandanberi gizli bir münase- bet olduğu ve Müslimin nişanlanma - sının Fatmayı kıskançlıktan çılgın bir hale getirerek bu cinayete sevkettiği kuvvetle tahmin edilmektedir. Nazilli kaymakamının yeni vazi fesi Nazilli (Hususi) — Nazilli kayma - kamı İhsan, dahiliye memurin sicil Jmuamelât şube müdürjüğüne tayin e * dilmiştir. Hataya gidecek Adanalılar Adana, (Hususi) — 23 Temmuzda kutlulanacak büyük Hatay baytam; İ- çin Adanada geniş mikyasta hazırlık - lar yapılmaktadır. Adanada toplanarak Hataya gidecek C. H. Partisi mümessillerinden başka Çukurovadan Hataya 500 kadar atlı gidecektir. EEE AMME Ç izmir liselilerinin kampı Sayfa $ Kampta temizlik ve vö bet bekliyen bir talebe vererek Türk olmanın ve bilhassa Türk ordusunda asker olmanın büyük şeref ve ehemmiyetini gayet güzel kelime - lerle genç dimağlara ifade etmektedir- ler. Kamplarda istirahat saatlerinde bi le çocuklar, askerlik mevzuunu alâ - kadar eden eserler okumakta ve yurd müdafaası hakkında geniş ölçüde ma“ lümat sahibi olmaktadırlar. Okulun serbest hayatından kampın disiplin hayatına pek çabuk intibak et- mesini bilen Türk gençlerinin pek kısa bir zaman içinde edindikleri istifade- ler büyüktür. Kamp sonunda, ordunun yüksek ku- mandanları huzurunda büyük bir ge- çid resmi yapılacaktır. Geçid resmini müteakıb genç erler Atatürk heykeli- ne giderek merasimle çelerik koyacak « İlar ve yurd içi imhuriyet için ça - lışacaklarına dair and içeceklerdir. İ Güzel bir nahiyemiz: Bozova Urfa (Husu - si) —Vilâyet mer kezine 25 kilo - metre mesafede o lup Bozova adı verilen nahiye 23 kilometre murab - ba: toprağa. 8661 il 32 kö - fa lışkanlığı ile ta nılan nahiye hal kı çiftçilik ve da « varcılıkla meşgul- Nahiye (O müdünü dür. Senede bin Ahmed Aydın tona yakm buğday ve arpa İstihsalâtı vardır. Fıstek, mercimek, nohud, seb - 76 ve meyvalardan bilhassa üzüm faz- la mikdarda yetişir. Sayıma göre nahi- yede 32 bin koyun. beş bin keçi. 1114 merkeb, 93 deve, 2 r 249 kıs - rak mevcuddur. Han ni, Saklavi ve Şüveymen cinslerinden olan kısrakla « rın hükümet aygırlarından döl alma - ları ve bu suretle çoğaltılmaları yoluna gidilmesi çok yerinde ve fayd caktır. İki trabom bakım evine mafk olan nahiyenin bütün köylerinde köy kanu- £bik edilmektedir. Bu sayede bir- çok yenilikler temin edilmiş, okur ya- zar ve askerliklerini bitirmiş kimseler muhtarlığa seçilmiş, evler iç ve dıştan sıvattırılmış.-su yolları ve helâlar yap İtırılmış, ahırlar evlerden ayrılmış; yirmi iki köy sandığı tesis edilmiş, bir nahiye konağı ve karakol binası inşa e- dilmiştir. Adanada bir otomobil kazası Adana, (Hususi) — Dün Mercin kö- yü civarında feci otomobil kazası oldu. Ceyhah şoförlerinden Ali, ara « basına bindirdiği yolcuları Mercin kö- yü istikametinde irmekte iken. köy den gelen ve yüklü bulunan bir kam - yonla, kesif toz bulutundan birbirlerini göremiyerek çarpışmışlardır. Her iki otomobil de devrilr iş ve hasara uğ - ramıştır. Şoför Ali ve yolcularından i* kisi ağır bir halde yaralanmışlardır. Yaralılar Adana Memleket hastanesi- ne getirilmişlerdir. ve h ola” ünl ÖMÜRE indi” inizi Kili ins bad ği, li ölü silin diki zilin izbiiğ Dee