27 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Temmuz 27 Şehir Meclisinin fevkalâde toplantısı 19 Toplantıda belediye baremi, beş milyon liralık istikrazın mahalli sarfı ve belediyeye geçen işlet- melerin hesab ve mua İstanbul Şehir Meclisinin Ağustosun | ön beşinde fevkalâde toplantıya çağı- miştir. rılacağını yazmıştık. Fevkalâde top - lantıya aid hazırlıklara (başlanmıştır. Rumamedeki maddeler fazla olduğu için müzakerenin bir günde bitirile - miyeceği anlaşılmış, belediye reisliği tarafından Dahiliye Vekâletine bir tek M£ yapılmıştır. Belediye, Dahiliye Ve- kiletine yaptığı teklifte fevkalide top- lantının on beş gün müddetle devamı- na müsaade edilmesini istemektedir. Dahiliye Vekâleti belediyenin teklifi - ni tetkik edecek. muvafik bulursa Şe- hir Meclisinin on beş Ağustostan itiba- ren on beş gün müddetle İaaliyetine izin verecektir. Belediye reisliği Mec- Ws azalarının on beş günlük istihkak - daimi iki mürakıb ayrılacaktır. Eğlence yerlerindeki tarifeler değişecek Eğlence yerlerindeki tarifelerin dört sınıfa ağ yazmıştık. Beledi - ye, mevsimin ilerlemiş olduğunu na - zarı itibara alarak tarifelerin sınıflara | ayrılması işinden vazgeçmiştir. Kaymakamlar 1938 senesinde tasdik edilmiş olan tarifeler üzerinde meşgul olacak, kahve, gazoz emsali meşrubat #atlarında yüzde on, içki fatlarında yüzde on beş, tenzliât yapacaktır. Kay- makamlarla eğlence yerlerinin sahib » leri tarafından müştereken hazırlanan tarifeler tasdik edilmek üzere beledi - yeye gönderilecektir. Belediye gelecek yaz mevsimine ka- dar yetiştirilmek üzere tarifeler için yeni formül bulacaktır. Üniversitede Teşrih doçenti Mesleki tetkikat yapmak üzere Pa- rise giden İstanbul Üniversitesi Do - çenti Operatör Dr. Zeki Zeren, tetkik- lerini ikmal ederek, Fransadan şehri - mize dönmüştür. yün sürecek melâtı tetkik edilecek larına tekabül edecek parayı temin et- Şehir Meclisinin fevkalâde toplan » tısındaki ruznamede şu maddeler var - dır: I — Belediyedeki ücretli memurla * | rın aylıkları bareme çevrilmiştir. Üc - retli memurların barem üzerinden a - lacakiarı maaşlar tesbit edilecek, ba - rem cedveli Şehir Meclisinde tasdik 0- Yunacaktır. 2 — Beş milyon lirabk o istikrazın mahalli sarfını gösteren rapor okuna - cak, meclisin tasdikine arzedilecektir. 3 — Belediyeye geçen tramvay, tü - nel, elektrik işletmesinin hesabları ve muamelâlı gözden geçirilecek, bütçe - si tasdik edilecek. o Meclis azasından Sıcaklar devam ediyor Bir müddettenberi başlayan şiddetli sıcaklar, dün de şehrimizde devam et- miştir. Dün saat 14 de azami hararet gölge- de 35, güneşte 58 dereceyi bulmuştur. Rüzgâr, 14.30 a kadar cenub istikame- tinde iken, 14.30 dan sonra şimal isti- kametine dönmüştür. Müteferrik: Müftülük kadrosundaki memurlar İstanbul Müftülüğü kadrosunda ça - lışan bütün memurların maaşlarına bi- rer derece zam yapılmıştır. Gümrüklerde yeni tayinler İstanbul Gümrükleri Başmüdür mu- avini Rüştü İzmir itbalât gümrüğü müdürlüğüne, İstanbul Başmüdür mu- svinliğine de Kars Ogümrük müdürü Feyzi tayin edilmişlerdir. Hal rüsumu kaldırıldı Halde müstahsilden karpuz ve ka - vunun beher tonu için alınan yetmiş beş kuruş Hal rösumu kaldırılmıştır. Bundan sonra sergilerde metre mu - rabba başına beş kuruş alınacaktır. | 2 nci resim sergisi açıldı | | sergiden bir görünüş Güzel San'atlar Birliği 20 inci re - sim sergisi dün Galatasaray İsesi sa - lonlarında Vali ve Belediye Reisi Lât- fi Kırdar tarafından . Açılış töreninde şehrimizin tanınmış ressamları Ve san'at âlemine mensup birçok zevat bulunmuştur. Sergi ge - çen senelere nazaran daha olgun ve gü zeldir. 2! senedir senginin devamında büyük himmetleri görülen Güzel San- atlar Biriği OResim Şubesi Başkanı ressam Şevket Dağ'ın O sAyasofyanın içerisi», «Rüstempaşa camisi» ve Umü- mi Sekreter Vecihi Bereketoğlu'nun «Kurbağalıdere» si «Bostan» ı ve muh telif naturmordiarı çok güzeldir. Ayetullah Sümer'in «Akşam: ı, Hayri Çizel'in «Kurtulan Hatay» » Sami Ye- tik'in «Karlar erirken Bursa» sı, Şeref Akdik'in «Küçük Çamlıca e, V. Sir * yani'nin «Manolyar sw muvaffak olrauş esrler arasındadır. Sergi on beş gün a- çik kalacaktır. hâdiselere s0beb olmuş, üstelik bu hâ - disleri de bir kasa tamamlamıştır. Bakırköyün akşam saat dokuzdan #owra trenle alikamı kesilir. İstanbula muvasalayı yalnız otobüsler temin eder, Fakat saatte bir işleyen, otobüsler ihfi- yasa kâfi gelmez. Son otobüs kışın oldu- fu gibi gene 11 de kalkmaktadır. Fukat yaz münasebetile kalabalık bir halk küf- lesi son otobüse kalmalıta, bir tek oto - bâs bu kalabalığı istiab etmediği için de dalma gürükü, patırdı çıkmaktadır. Zi- ra 0 santte boşulan Bukırköy mensucat fabrikasında, çalışanlar da otobüse bin - diklerinden bir kısım balk dışarıda kal- makta, diomobile binmeğe, ameleler Ye- dikuleye kadar yürümeğe mecbur Gl - maktadırlar, Evvelki akşam Oda son otobüse elliyi mütecaviz yolcu kalmiş, bir tek otobüs bu kalabalığı alamayacağı için, halk po- Xa merkerine müracaat ederek, fazla o- tebüz kaldırılmasını istemiştir. Otobüsü Kare edecek şoför bulunamamıy, niha - yet İstavro isminde bir adam, bulun - muş, yirmi İki kişinin hayatı eline tes - Mm edilerek (yola çıkarılmıştır. Fakat direksiyonu boruk olan arabayı, sonra - dan şoför olınadığı anlaşılan (o İstavzv, k! yüzünden kaldırıma (çıkarmış, çakıl yığını üzerine yürüyen otobüs deyrilmek tehlikesi geçirmiştir. Bu şiddetli mmdme yüzünden otobüs yolcularından, Yedi « kulede oturan Saadet isminde bir ka - dın başından ve vücvdünün Oo mubtelif mahallerinden yarâlanarık bayılmıştar. Bunun üzerine direksiyona başka bir g- dam, geçmiş, fakat yaralı kadının git - İkçe fenalaşması üzerine otobtiste bu- lunan Fatih Kaymakamı Samatya mer- keri önünde dunmasını söyleyince şoför, ehliyetiiz olduğunu söyliyerek, otobüsü bırakıp kaçmıştır. Tekrar eski şoför a - rahayı almış, Samatyaya getirmiş, fa - kat derhal aflayarak kaçmıştır. Polisler hâdiseye müdahale ezmişler, İstavro bi- raz sonra yakalanmıştır. Neticede şoför olmadığını, kendisinin zorla direksiyona olurtulduğunu $iraf etmiştir. e Yaralı, ceibedilen nöbetşi tükümet tabibi tara- fından muayene edilmiş, o imdadı sıhhi omobille büaneye kaldırmıştır. Kaymakam biwat bâdisenin zaptı Buna bir bir şey İlâve edecek değiliz Hide halkın hayatına karşı gösteri - len kayxismlığı, Bakırköy otobüslerinde ki Ihübaliiği, sın otobüs derdini açıkça anlatmaktadır, diyoruz. Doğru değil mi ? Sular idaresindeki yüksek maaşlar tenzil edilecek Terkos şirketi İstanbul belediyesine devredildiği esmada memurların aylık ücretlerine dokunulmamış, bu hal bu- güne kadar devam etmiştir, Belediye sular idaresinde birçok (O memurların maaşları, belediyenin diğer memuri - yetlerinde çalışanların maaşlarile kı - yas kabul etmiyecek kadar yüksektir. İdarenin musmelâtı o ile yakından meşgul olan Vali (ve Belediye Reisi LAtfi Kırdar maaşlarda müvezene t€- sisine karar vermiş, yeni 'barem ced - velinin bu esasa göre hazırlanmasını emretmiştir. Sular idaresinde zat işleri müdürü, muhasebeci, umuru bukukiye müdü - ründen mürekkeb bir komisyon me. imurların barem Üzerinden alacakları maaş mikdarını tesbit etmektedir. Ye- ni barem cedvelinde yüksek maaş a - İlan birçok memurların aylıklarından mühim mikdarda tenzilit yapılmıştır. Komisyon tetkikatını yakında bitire - cek, barem cedvelini Valiye verecek - tir. Kol saatini çalan aranıyor Fatihte Sinanpaşa mahallesinde Fa- zilet sokağında 17 numaralı evde otu- ran Samiyenin kol saati, açık bulunan bühçe kapısından giren meçhul bir hır. sız tarafından çalınmıştır. BSamiyenin poğise iptığı müracaat mentucat fabrikası önürme, sör'atle sev- J| içarparak tayyare İstanbul - İzmir doğru hava yor, ayrıca Devlet Havayolları İdaresi, balen mevcud Ankara » İstanbul, Ankara - | Adana ve Ankara - İzmir hava hatla - rına ilâveten 7 Ağustos 939 tarihinden itibaren İstanbul - İzmir arasında doğ- ru hava seferleri de yapılmasını karar- Taştırmıştır. Her sabah saat 7,10 da İz- mirden bir tayyare kalkarak bir saat 50 dakika sonra İstanbula gelecek ve her gün akşamları saat 16,10 da da İs- tanbuldan kalkacak bir tayyare İzmire varacaktır. Pek yakında Samsun . Ankara hava hattı da açılacaktır. İngiliz, Fransız ve Yunan yolcu tay» yare şirketleri İstanbul ile Atina, Pa - ris ve Londra arasında tayyare sefer - leri yapmsk üzere hükümetimize mü- racaat etmişlerdir. Bu hususta Anka - rada yapılmakta olan müzakereler ne- İticelendikten sonra, yakmda İstanbul ile Atina, Paris - ve Londra arasında tayyare seferleri başlıyacaktır. 940 senesinde Ankara (le Musul a - rasında bir hava hattının açılması mu. karrerdir. Bu mesafe (1025) kilomet- redir. Ankaradan kalkacak bir tayya - Havayolları idaresi Musul, Tebriz ve Berulta işletecek seferleri 7 Ağustosta başlı Avrupa sefeleri ihdas edilecek Yolcu tayyarelerimizden biri re evvelâ Elâzığa (uğrayacak, sonra Diyarbakırda mola verecek ve oradan Musulu tutacaktır. Ayni sene içinde Ankara fle Tebriz arasında da bir hava hattı açılacaktını, Uzunluğu 1200 kilometre olan bu hafi Ankara - Elâzığ - Van - Tebriz nokta larını ihtiva edecektir. 'Gene önümüzdeki 940 yıl içinde An karadan Beruta da tayyare (seferleri başkıyacaktır. Bu tayyareler Ankara » dan kalkarak Adanaya uğrayacak ve sonra Berutu tutacaklardır. Ankara « Berut hattının uzunluğu 750 kilomet- redir. 941 senesi içinde açılacak hava hatlarının başında Ankara - Tiflis hate tı gelmektedir. Tayyare seferleri An « kara - Sivas - Erzincan - Erzurum « Kars - Tiflis srasında yapılacaktır. Bu hattin mesafesi 1100 kilometredir. Devlet Havayolları İdaresi, Yeşil - köy tayyare meydanında, yeni hava hatları açılmasile, gittikçe artan ihti - yacı kârşılayacak modern bir tayyara Istasyonunun yapılmasını kararlaştır « mış ve projeleri hazırlamıştır. İnşaata yakında başlanması muhtemeldir. Poliste : Bir çöp mavnası bir sandalı batırdı Kızıltoprakta oturan Sald Moda a- İllçıklarında sandal ile balık tutmakta i- ken çöp mavnalarından (biri sandala parçalamış ve batırmıştır. Sandalda bulunan Said mavnaya çık « mak suretile kurtulmuştur. Otomobilden düşerek yaralandı Kasımpaşada oturan Hüseyin evine gitmek üzere Tophanede o otomobile binmek istediği sırada yere düşmüş, a- yağından yaralanmıştır. Bir çocuk başından yaralandı uran şoför Celâlin kullandığı 63 numaralı Çorlü otobüsü, Lâlelide 6 ya- şında Neclâya çarpmıştır. Neclâ başından yaralandığı için has- taneye Kaldırılmış, suçlu şoför yaka - lanmıştır. Bir otobüs tramvaya çarptı Dün akşam saat 17 de Çarşıkapıda bir tramvay kazası olmuştur. Topkapı, Sirkeci hattıma işleyen 36 numaralı tramvay arabasına 3057 nu « maralı Şişli - Fatih otobüsl çarpmış - tır. Tramvay ve otobüste bulunan yolcu- lar, müsademe esnasında büyük bir te Mişa kapılmışlardır. Bu esnada tram « vayda bulunan Reşad ve Rafet adlı iki kişi kollarından yaralanmıştır. Otobüsün şoförü yakalanmış ve ye- ralılar hastaneye kaldırılmıştır. Tahkikat devam etmektedir. Sabırsızlıklı BEŞİKTAŞ BAHÇESİ ve Sineması: Yarm umuma âçılıyor. — B Ü T Ü K V A. L s İngilizce Kopyesi i Ağustos Salı günü akşamı Şehir tiyatrosundan Hazım ve arkadaşları BİR MUHASİP ARANIYOR Toplantılar: İstanbul avcılarına İtanbal Ancilar kurumundan: İstabul avcılar ve alıcılar Birliğile o kurumumuzuğ birleştirmesi esasını karara bağlamak üzde re evvelce Uâğn edilen umum! bey'e toplara tamda ekseriyet temin edilememesind. son toplandı 29/7/39 Oymartesi günü 14 de Alemdar caddesindeki Alay köşkün «e de yapılacağından bütün üyelerin gelmeles ri rica olunur. Çocuk Esirgeme Kurumunun deniz gezintisi * Şehremini çevresindeki yoksul ve yavrulara bir yardım olmak üzere (Çoc Esirgeme Kurumu tarafından bir deniz get sintiai tertib edilmiştir. Gezinti : 28 Ağus- 408: Cumartesi gönü yapılacak ve 13,30 dan ia ime» TEŞEKKÜR Hazim geyfbubetile bizi derin kederde bırakan sevgili zevelm ve babam Ahmed Ragib Selçuk'un gerek cenaze merasi- minde bulunmak ve gerekse mektub ve telgrafla ve bizzat ziyaret suretile beyan nı teziyet eğen akraba. ehibba ve dostla mıza ayrı ayrı teşekkür etmeye büyüğ teesürümlüz mâni olduğundan cümlesi» ne derin teşekiklirlerimizi sayın gâzete- niz vastasile ârzederiz. Refikası Oğlu Nebiye Selçuk İhsan Selçule ÖLÜM Bozacı Kâzım Cân reflkası ve eczacı kime yager İsmet Sümer'in ( kyınvalidesi Bayağ 'Nofise Can müptelâ olduğu hastalıktan &ur- tulamıyarak Cerrahpaşa hastanesinde ve « fat etmiştir. Cenazesi gugün mezkür hastam öeden kaklırılarak Boyand camli şerifinde namazı kılındıktan sonra Bdlmekapı Şe * Midliğine defnedilecektir. Mevlâ rahmet eyliye ia beklenen Orijinal