10 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

10 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Yazan: Ziya Şekir Mesne Melşnodir hilesi Yola düzüldük. İlk geceyi (Abu yond) da, ertesi geceyi Kirmastide ge. çirdik. Ertesi sabah, Susığırlık ovasın. da para aramak için hareket edecek. tik. Tam arabaya bineceğimiz zaman bir jandarma zabiti geldi. Beni bir tarafa çekti, Aramızda, şu muhavere geçti: — Nereye gidiyorsunuz başçavuş?. — Mahrem bir vazife ile hareket e diyorum. Söylemekte mazurum. — Pek âlâ. vazifeni söyleme. Fa - kat, şunu bil ki, tehlikeli bir mıntaka. ya çıkıyorsun... Susığırlık o ovasında, eşkiya çeteleri cirid oynuyor. Üzeri - nizdeki rovolverlerinizle üç tüfekten başka silâh yok. Dikkat edin, tavşan gibi avlanırsmız hâââ... Dikkat edip de, ne yapacaktık .. Şa- yet bir çete ile karşılaşırsak, sanki mü dafaada mı bulunacaktık?. Bütün o mıntakada muhtelif eşkiya çetelerinin karargâhlar yaptığını.. hat tâ, açıktan açığa kazanlar kaynattıkla. rım gok iyi biliyorduk. Daha kısa bir müddet evvel, Bursa daki depo taburlarından biri, bu eşki. ya kalabalığını dağıtmaya gitmişti. Pa kat, en küçük (bir muvaffakiyet bile kazanamadan avdet etmişti. Hal böyle iken, bizim, yedi tabanca ve üç kara martin tüfeği ile Susığırık ovasında cevelin yapmaya gitmemiz, hiç şüphesiz ki delilikten başka bir şey değildi. Fakat biz, paraları meydana çıkar - mak için bu deliliği de büyük bir mem- nuniyetle kabul etmiştik... Buna bi - naen, büyük bir tevekkül ile, arabala- ra bindik. (Yâ, nasib..) diye, yola çıktık. Ne ne Mehmedin gösterdiği (istikamette İlerlemeğe başladık. Mevsim, yazdı. Ova, bir cehennem gibi sıcaktı. Eşkiya korkusundan, herkes bir kö. şeye sinmişti. Meydanda insan değil, yolunu şaşırmış bir karga görmek bi - e mümkün değildi. İkide birde soruyordum: — Mehmedi.. Nasıl.. yaklaştık mı? Ns.ne Mehmedin gözleri, etrafta fı- yıl fırıl dönüyor. | Kulakların etrafa dikmiş.. büyük bir dikkatle her tarafı dinliyor. Ve, gizli bir telâş ile: — Evet, efendim.. galiba, yaklaştık. Dakikalar, saatler geçiyor. araba » lar, semasından ateş yağan, taşların - dan ve topraklarından, alev fışkıran © vada dönüp dolaşıyoruz. Atlar, yorgun. Arabacılarda suratlar askın. Hararetten, susuzluktan, bulut gibi #-erimize yürüyen sinek hücum - larından biz de bitkin bir haldeyiz. — Mehmed! Bu dolaşma, daha ne #adar devam edecek?.. Mehmed, yine etrafıma göz gezdiri - yor: — Vallahi bilmem, efendim... Gali- volu şaşırdım. O, top ağaçları bir yorum. Fakat, bu sözleri söylerken (dikkat ediyörum. Mütemadiyen etrafı araştı- ran Nesne Mehmedin gözlerinde, top ağaçları aramadan ziyade, meçhul bir kuvvetten meded uman telâşlı bir ifa. de var. Bir aralık, arabacılar Adeta isyan e diyorlar: — Daha, nice yeri dolaşacağız. Bari durâlım da hayvanlara yem kestire - im. Diyorlar. /rabadan iniyoruz. Nesne Mehme - di. iç tüfekli inzibat neferinin muha - farma terkediyoruz. Ben, Ahmed e- fer ©. Halim bey, Bahaettin efendi, bir *arafa çekiliyoruz. Vaziyeti müza. ke ii Bu herif yalan söylüyor. Bizi, boş dolaştırıyor. vor... »lim beye, hak veriyorum. Tahaettin efendi, aşmi fikri beyan ediyor... Tabii, o da haklı. Fakat. en doğru sözü, Ahmed efen- di söylüyor: © — Kurnaz herif. bizi (buralarda mahsus gezdiriyor... Biliyor ki, nasıl olsa, bir eşkiya çetesi ile karşılaşaca « Zız.. o zaman, eşkiyalara bağıracak. Va ziyeti. anlatacak. Bizim (canlarımıza kıydırdıktân sonra, kendisi de onlara Mtihak ederek kurtulacak. Ahmed efendinin söylediği sözler, i. ki gündenberi benim de zihnimden ge çiyordu. Fakat arkadaşların manevi - yatmı kırmamak için, süküt ediyor - dum. Evvelâ, Ahmed efendiyi tasdik et - tim. Sonra, başımı inzibat neferlerine çevirerek, büyük bir ciddiyetle şu em- ri verdim: — Çocuklar. Etrafa dikkat edin. Şayet, eşkiyaya benzer bir adam gö - zünüze çarparsa, o adamdan evvel, Nesne Mehmedin üzerine ateş edin. Dedim. Ve sonra, Nesne Mehmede doğru i - lerliyerek ilâve ettim: Günün Bulmacası 12845678910 SOLDAN SAĞA ve YUKARDA AŞAĞI: 1 — Kefiik. 2 — Acınmak - Fakat, $ — Kendini feda etmeğe Amade - Kaya - lardaki büyük oyuklar, 4 — Ufuklar - Söt veren eti yenen bay - yanlar. 8 — Eye, Evlenmemiş. 'Tamamile . Nehi Jâğılkası. Bu kenarlarında yetişen uzun nğaç - Ar. 9 — Kiraya vermek. 10 — Bir meyva - Yoğ. Geçen bulmacanın halledilmiş şekli: SOLDAN SAĞA: 1 — Kasabah - M. 3 — Adamakılk. 3 — Sarm A. 4 — Amiyane - M. 5 — Bahane - M. 8 — Ak - Ne kadar. 1—l4- 8. Arsba, 8 — İh - Adamak. 9 —La - Abanl, 10 — Mı - Merskib. Ertuğrul Sadi Tek Bugrco Şenyol - Çınardibinde DİDİŞELİM fvodiril 8 perde Yarın gene Başikteğ - Ye- — Mehmed-.. Sen bizi eşkiyalara te“ peleterek kendini kurtarmak için bu - ralara getirdin, değil mi?. Fakat emin ol. Sen, bizden evvel beynine kurşu- nu yiyeceksin... Bu sözler, derhal tesirini (göster - di... Mehmed, sânki o kurşun kafa ta- sını oyuyormuş gibi iztırab ile kıvra - narak: — Aman efendim.. öyle ise, düne - Tim. Dedi. — E, paralar — Bursada, efendim. — Demek, yalan söyledin. — Ne yapayım, efendim,.. Artık, Bursaya dönmekten başka ça- re kalmamıştı. Allah, içimizden birine.. ve yahud hepimize acımıştı. Hergün, bir kaç köy basan ve buralardan kuş uçurmıyan eşkıya çeteleri, bizim burada dolaştı” ğımız müddet, sanki derin bir gaflet uykusuna yatmışlardı. (Arkası var) Ankara Radyosu DALGA UZUNLUĞU 1048 m. (183 Kes, 170 Kw. TAR. 19/4 m. 1519$ Kes 20 Kw. TAP. 3170 m. 9465 Kes 20 Kx. PERŞEMBE 16/83/39 1230: Program. 1235: Türk müziği: 1 — Salim bey - Hicaz peşrev 2 — Leylâ ha - nım - Hicaz şarkı: Zevki sevda duymadım. 3 — Salâhattin Pinar - Hicaz şarkı: Leylâ gib! hıçkırsa, 4 — ......... - Klarnet taksimi — Salâhattin Pınar - Hicaz şarkı; Sela » yan kajbimi (sov. 6 — II. Selim - Şehnaz şarkı: Bir o nevcivana dil müptelâdir. 7 — » Şehnaz Longa. 13: Memleket saat üyarı, alana ve meleoraloji haberleri, 1315- 4; Müzik (Karışık program - P1.) 19: Prog” tam. 1905: Müzik & COperetler - PL) 1930: Türk müsiği (Fasıl heyeti) 2015: Konuşma (Ziraat saati.) 2030: Memleket saat âyarı, ajans ve meteoroloji haberleri. 2050: Türk müriği: 1 —......... - İsfahan peşrev, 2 — Zeri Arif - İsfahan şarkı: Gönlümü canana verdim. $ — Dede - İsfahınn şarkı: Aşpko- Isı. 4 — Zeki - Uşşak şarkı: Bir gün gele - ceksin diye. 5 — Kanuni Necmi - Uşşak şar kı: Sevdim aldattın beni, 6 — Hicaz türkü: lâ göslerine kurban olduğum. 7 — Lemi - Bayatlaraban şarkı: Bakasıs hüsnün güven me ânmaâ. 8 — Sadettin Kaşmak - Bayati - araban şarkı: Ömrümün neşesin geçi, 9 — Badettin Kaynak - Bayatlaraban şarkı: Dağ Iri bep kar aldı. 10 — ....... - Muhayyer kürdi türkü: Kiş pmar başında. 2130: Ko - nuşma santi.) 2148: Neşeli plâk — lar - R. 2150: Müzik (o (Bir öoliet - Pİ) 22: Müzik (Küçük Orkestra - Şef: Necib Aş - kın.) 1 — Gangiberger - Aşk çanları 4 — vol, 8 — Brahms - Macar dansı No. 17, 38: Son ajans haberleri, ziraat, esham, tahvi - lât, kambiyo - mukut borsam Müzik (Onsbamdi - PL) 2055 . M: Yarınki Ordu Hastabakıcı Hemşireler Ölme. luna ait bazı izahat ve Okula kayıt ve kabul şartları. 1 — Hastabakıcı hemşire yetiştirmek üzere Ankarada M, M. Vekileti tarafın. dan «Ordu hastabakıcı hemşireler okulu> açılmıştır. 2 — 3433 sayılı kanun mucibince bu okuldan mezun olacaklar, memur olup tekaüdiye alacaklardır, 3 — Mezun olanlar 6 senelik mecburi hizmetlerini Ordu hastanelerinde yapa" caklar, ondan sonra arzu ederlerse memleketteki bütün sıhhi teşekküller kendi- lerine açık olacaktır. 4 — Tahsil müddeti 3 sene olup, bu müddet içinde okurlara ayda beş lira harç- lık verilecek ve isşe ve ilbasları tamamen okula sid olacaktır. 6 — Okuldan mezun olanlar, barem kanununa göre 17,5 asli maaştan başlamak üzere maaş alacaklar ve bu miktar gittik çe çoğalacaktır. Bu zaman dahi iaşe, giy” dirme ve barındırma orduya sid olacaktır. 6.— Okul 15/Eylü1/939 da tedirisata başlıyacaktır. 7 — Okula kayıd ve kabul şartları şunlardır: A — Türkiye cümhuriyeti tebaasından olmak ve Türk ırkından bulunmak. B — Sıhhati yerinde bulunmak ve durumu her iklimde vazife görmeğe müsald bulunmak «bunu herhangi bir hastane heyeti raporu ile tevsik ettirmek ve ev- rakâ bağlamak lâzımdır. C — Yaşı on altıdan aşağı ve yirmi ikiden yukarı olmamak. D — Kendisi, ana ve babası iffef ehlinden olmak «Bu vaziyet polisçe tevsik et- tirilerek evraka bağlanacaktır.» E — En az orta okul tahsilini bitirmiş olmak veya bu derecede tahsil gördü - ğünü isbat etmek «tasdikname suretleri musaddak olarak eklenecektir.» F — Evli veya nişanlı bulunmamak cevvelce evlenip oboşananlarIa kocası ölmüş olanlar kabul edilir. Bunu aki medeni hali bildirir müsbet evrak keza eklenecektir.» G — Sıhhi sebebler dışında okulu kendiliğinden terkettiği, yahut evlenmek suretile veya diğer inzibat! sebeblerle okuldan çıkarıdlığı yahut altı senelik mec- burf hizmetini yapmadığı veya tamamlamadığı veyahut sıhhi sebebler dışında okuldan Çıkarıldığı takdirde tahakkuk ettirilecek mekteb masraflarını tamamen ödeyeceğine ve gösterdiği vesikaların tamamen doğru olduğuna dair Noterden tasdikli ve kefili bir taahhüdname vermek, 8 — Bu evrak sahibleri okula imtihansız olarak kabul edilecektir. 9 — 6. cı maddedeki evrakı tamamlamayanlar bunları Ankaradâkile: M. M V. Shh. İş Dairesine, diğer vilâyet merkezlerindekiler Valiliklerine, Kazadakiler Kaymakamlara takdim edecekler ve bu yol ile M, M. Shh. İş D. ne yollanacak tır. Müracaatların 25/Ağustos/939 da sonu alınmış olacaktır. 10 — Talihlerin kabul edildikleri ve mektebe hareket etmeleri âyni makamlar tarafından kendilerine bildirilecektir. 11 — Kabul edileceklerin okulun bulunduğu Ankara'ya kadar sarfedecekleri yol parası kendilerine aid olacak ve eM. M, V. Shh, İş. D. ne hitaben yazacaklar dilekçede bunu tasrih edeceklerdir. «1016. o «3559, Maarif Vekilliğinden: 1 — 2258 sayılı kanunun tefbikine dafr olan talimatnameye göre ilk okulların 4 üncü ve 5 inci sınıfları için iki ciltten müteşekkil bir aritmetik kitabı yazılması müsabakaya konulmuştur. 2 — Müsabaka müddeti 1 Eylüi 1020 dan başlamak ve 29 Şubat 1040 Perşembe , günü akşamı bitmek üzere altı aydır. 3 — Müsabakaya iştirake karar verenler 30 İkinciteşrin 1939 Perşembe günü akşamına kadar bir dilekçe ile Maarif Vekilliğine müracaat ederek bu müsa - bakaya girecekler defterine adlarını yazdırarak bir numara alacaklardır. i 4 — Müsabakada birinciliği kazanan kitab serisi öç yıl süre ile okullarda oku- | tulacak ve müellifine her yıl için biner lira telif hakkı verilecektir. İkinel çıkan kitab serisini yazana bir defaya mahsus olmak zere birincinin müellifine verile- nin bir yıllığı, üçüncü, dördüncü ve beşinci çıkanlara da bir defaya mahsus ol - mak üzere dörder yüz lira mükâfat verilecektir. 5 — Müsabakaya gireceklerin eserlerini üçer nüsha olmak üzere makine ile ve kâğıdların yalnız birer yüzüne yazılmış olarak Maarif Vekilliği Neşriyat Mü - dürlüğüne makbuz mukabilinde vermeleri veya göndermeleri lâzımdır. Kitabs konulacak resim, şekil grafikler vesairenin asıllarının yalnız bu nüshalardan birine ve yerlerine konulmuş bulunması kâfidir. Müsabakaya basılmış bir ki * © abla girenler de kitabın üç nüshasını verecek veya göndereceklerdir. 6 — Müsabakaya girenlerin eser müsveddelerile birlikte, eserleri kabul edir diği takdirde eserlerini Nân edilen telif hakkı mukabilinde ve her türlü tasar- ruf hakkından vazgeçerek Maarif Vekilliğine üç yıllık bir devre için terketti” lerini ve kitabin o devre içindeki her basılışının son tashihlerinin kendileri vey# kendi mes'uliyetleri altında tayin edecekleri diğer bir zat tarafından yapılac” ğını gösterir noterlikten tasdikli bir taahhüd senedi vermeleri de lâzımdır. 7 — Kitablsrde bulunması lâzım gelen pedagojik ve teknik vasıfları gösterek şartname ile nöterliğe tasdik ettirilecek taahhüd senedi formülü Maarif Vektili" ği Neşriyat Müdürlüğünden alınabilir. mektubla istiyenlerin altı kuruşluk po ta polunu da birlikte göndermeleri lâzımdır. (o (4488) (o (3837) İnhisarlar İstanbul Başmüdürlüğünden 15/Ağustos/980 tarihinden itibaren 60 santimetrelik bira şişeleri perakendf olarak 16 ve 62 santimetrelik salon biraları da 20 kuruşa satılacaktır. 14/Ağur t0s/939 günü akşamı ellerinde eski flatlhı bira bulunan bayiler mevcud mikterk gösterir bir beyannameyi en yakın inhisar satış depolarına vermeleri ilân olW nur, (6120) Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğünden! 1 — Kurumumuz tecrübe hayvanları için aşağıda yazılı 6 kalem yemi maddeler kapeh zarf usulile sâtin alınmak üzere eksiltmeye konulmuştur. 2 — 25/8/9839 tarihine müsadif Cuma günü saat ll de Rektörlük bini müteşekkil komisyon tarafından Malesi yapılacaktır. 3 — Muhammen bedel ve miktarları hizalarında gösterilmiştir. 4 — Teklif mektubları ihaleden bir saat evveline kadar komisyon releliği”? verilmelidir. i 5 — Daha fazla izahat ve parasiz şartname almak istiyenlerin Enstiti DAİ* | Müdürlüğüne müracaatları, (3682) Cinsi Miktarı Arpa 87200 kilo Kuruyonca 16600 » Kuruot 40500 » Yulaf 300 » Buğday w >» Sama 12000 » (6819) Muhammen fiyatı 5,5 8 1320 5 wp (O 65 195 85 325 Tutarı Temir “2046 fi #öyrsğe » Fg? zarf esse Fa Fire