15 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

15 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

BON POSTA Sayfa 3 TELGRAF HAB Japonlar Çinde yer yer bozguna uğrayorlar Mevzilerinden tardedilen Japon askerleri dağınık bir halde harb gemilerine iltica ediyorlar, Çinliler üç şehri daha istirdad ettiler, Japon kuvvetleri arasında sari hastalıklar çıktı Hong-Kong, 14 (A.A.) — Chekisi a-/ muvaffak olmuşlardır. Şansı bildiriyor: Şimali Çinde Hopel eys-| oChung-King, 14 (A.A.) — Chekiai a- İetinde Yuan-Ting nehrinin suları kabar-| jansı bildiriyor: Shansinin conubu şarki- ması üzerine Japon kıta'ları geri çekile-İsinde bulunan Çin kuvvetleri düşman rek bazı noktalarda toplanmakta iseler mevzilerine karşı umumi bir taarruza de Çin kuvvetleri tarafmdan takib edil.f geçmişlerdir. Süngü süngüye 3 saat de- mektedirler, vam eğen bir çarpışmadan sonra Japon- , Söylendiğine göre Japonlar, 600 kişil lar sahada birçok ölü birakarak geri çe- telefa: vermişlerdir. İki büyük cephane-| kilmişlerdir. lik tahrib edilmiştir. Cenubi Çinde Çİn| Japon kıt'aları arasında sari hastalık kıt'aları Koongnonda bulunan Japonları Chung-King, 14 (A.A.) — Chekiai a- mevzilerinden tardetmektedirler. Japon-| jansı bildiriyor: Havaların pek sıcak git- lar, dağınık bir halde harb gemilerine 1l-İ mesi yüzünden Japon kıta'ları arasında tica etmektedirler. bir sari hastalık baş göstermiştir. Hasta- Diğer cihetten Yangtze nehrinin cenu-!ları meçhul bir semte taşıyan katarlar, bunda tahaşşüd eden 15.000 Çin askeri| birbirini takib etmektedir. birkaç gündenberi Mongham ile Taihu| Japonlar, kadroları yenilemekte ve arasında bulunan düşman kıta'larına ta-İÇine takviye kıta'ları göndermekte çok ârruz ederek Üç şehri istirdad etmeğe! müşkülât çekmektedirler. Bir günde üç müthiş tren kazası Amerikada, İngilterede ve Romanyada vukua gelen kazalar neticesinde 32 kişi öldü, yüze yakın insan yaralı Nevyork 14 — «Southern Pacifics |varında büyük bir kamyon kazası ol. sürat katarının yoldan çıkması neti -İmuştur. 9 kişi ölmüş ve 30 kişi yara. vesinde asgari 19 kişi ölmüş ve 60 ki.İlanmıştır. Ameleyi gaz fabrikasına gö .Şiden fazla yaralanmıştır. türmekte olan fabrikanın kamyonu dev Treni terkib eden 18 vagondan üçülrilmiştir. Şoför tevkif olunmuştur. yoldan çıkmıştır. Vagon Restoran Hum boldt nehrine yuvarlanmıştır. Kaza gece vukubulmuştur. Yolcu « ların büyük bir kısmı yatmış bulun » makta idiler. İngilterede Tondra, 14 (A.A. — Yeraltı Çek Yahudileri İzmirden ayrıldılar İzmir, 14 (A.A.) — Çek Musevilerini hâmilen birkaç gündenberi limanımızda treni | bulunmakta olan Panama bandıralı Pa-| bütün süratile giderken yoldan çıkmış rita vapuru, bügün saat 13 te limanımız. ve iki vagon ateş almıştır. Birçoğu a - Bır olmak üzere 20 yaralı vardır. Romanyada Bükreş 14 (A.A.) — Pictoria'da ev. Velki gece bir trenin yoldan çıkması neticesinde 13 kişi ölmüştür. dan hâreket etmiştir. Vapurun nereye gideceği belli 'değildir. R Mısır kabinesi istifa etti Kahire, 14 (A.A.) — Kral, Muham. Varşovada müthiş bir kamyon kazası|med Mahmud Paşa kabinesinin istifasını Varşova 14 (A.A.) — Dün Lodz di. kabul etmiştir. Milli Sef Ml Şof dün Floryada Başvekil ve Hariciye Vekili bir arada (Baştarafı I inci sayfada) Reisicümkurun bugün manevra saha- #na hareketleri beklenmektedir. Riyase- ticümhur treni tamamen hazır vaziyette Sirkeci garında emir beklemektedir. E- mir alır almaz Floryaya hareket edecek, Milli Şef trene buradan râkib olacaklar- Ör. Kendilerine maiyetleri erkânı ve Vekiller refakat edeceklerdi İstanbul, 14 (A.A.) — Reisicümhur İş Met İnönü, İstanbulu hususi surette 2i- pe eden Yunan hariciye müsteşarı B. ge ral Floryada kabul buyurmuşlar.. Başvekil Dün sabah ekspresle Ankaradan şeh- rimize gelmiş olan Başvekil, Dr. Refik Saydam, Haydarpaşa istasyonunda şeh rimizde bulunan Vekiller, Parti Genel Sekreteri, Parti İstanbul müfettişi, İstan- bul Valisi, Merkez Kumandanı, Emniyet Direktörü, Denizyolları Müdürü ve diğer birçok zevat tarafırldan karşılanmıştır. Büşvekil, doğruca Perapalasa gitmiş, orada bir müddet istirahat ettikten sonra, Mili Şefi ziyaret etmek üzere otomobil. le Floryaya hareket eylemiştir. Başvekil ve Vekiller Heyeti bugün mânevra sahasına hareket ceklerdir. szalari €de- ERLERİ | İngiliz - Japon gerginliği Bir Japon murahhası: “ İngilizleri yola geti- receğiz ,, diyor Tokyo, 14 (A.A.) — Tientsin askeri makamlarının Tokyodak! görüşmelere iştirak eden başmümessili Genersi Muto, tayyare ile Tlenisine hareket etmiştir. General Muto, hareket etmeden evvel gazetecilere beyanatta bulunarak demiş- tir ki: — İngiltere hattı hareketini ne zaman değiştirirse, o zaman yeniden Tokyoya döneceğim. Tientsin vaziyetinin inkişaf İedeceğini ümid ediyoruz. İngiltereyi is- İter istemez fikirlerini değiştirmeye icbar ederek doğru yola getireceğiz. Bir İngiliz konsolosanesi hücuma uğradı Çunking 14 (A A.) — Reuter ajansı mubabiri bildiriyor: Birçok Japonun da iştirak ettiği bir Çin halk kütlesi, ellerinde sopalar ve arla Çefudaki İngiliz konsolosaj nesine hücum etmişler ve bütün cam- ları Mirmiğlardir. ingiliz makamları Japon makamları nezdinde hâdiseyi şiddetle protesto etmiştir. Türkiye - Suriye toprak anlaşması Milletler Cemiyetinde Cenevre 14 (A.A.) — Fransa bari - ciye nazırı Bone, Türkiye ile Suriye â* rasındaki toprak meselesini kat'i ola- rak halleden 23 Hazıran tarihi an - laşmanın metnini Milletler Cemiyetine tevdi eylemiştir. .Macar Hariciye Nazırı Almanyaya gidiyor Berlin 14 (A.A.) — Havas muha - birinin hususi bir membadan öğren « diğine göre (Macar Hariciye Nazırı Kont Csaky, Alman dahiliye nazırının hususi bir davetine icabet ederek bu - gün Münih civarında Telgernsee'ye gelmişti Louvres müzesinden çalınan tabloyu bir genç ressam getirip teslim etti Paris, 14 (A.A.) — Boguslavski ismin. de genç bir Parisli ressam, öğleden sonra, koltuğunda bir paket ile, adliye gitmiş ve getirdiği tablonun 11 Haziran- da Louvres müzesinden çalinan Wattedu- nun meşhur «Lakayte tablosu olduğunu söyliyerek adliyeye teslim olmuştur. Genç ressam, verdiği ifadede, bu şahe- ser tablo üzerinde müleaddid defa yapı- lan restorasyonlardan müteessir © olarak tabloyu, üstadın firçasından çıktığt hale irca için Louvres'dan aldığını ve bugün yerine konmak üzere geri getirdiğini söylemiştir. Tablo eksperiere gösterilmiş ve filha- kika, 11 Haziranda Louvres müzesinden İçalman «Lakâyte tablosu olduğu tahak- Jkuk etmiştir. | Musulda öldürülen İngiliz konsolosunun karısına 20 bin İngiliz lirası veriliyor Bağdad, 14 (A.A.) — Trak hükümeti, geçen Nisanda, Kral Gazinin vefatı aka- binde vukua gelen karışıklıklar esnasın. da Musulda deli bir Arabın öldürdüğü İngiliz başkonsolosurun dul karısı Ba- an Masona yirmi bin İngiliz birası taz- minat vermeyi kararlaştırn Yukarı Silezyada sekiz Alman vatana ihanet suç'le cezalandırıldı Berlin, 14 (A.A.) — Braslav mahke- mesi, yukarı Silezyada Hindenburg ka- sabasından sekiz kişiyi, «hiyaneti vata- niyeye hazırlık» suçundan altı aydan üç seneye kadar muhtelif kürek cezalarına mahküm etmiştir. Suçun esası hakkında herhangi başka bir tafsilât verilmemek- tedir, Balıkesirde bir köyün 40 evi birden yandı Zahireleri de kül olan köylülere Kızılay yardım yapıyor Balıkesir, (Hususi) — Şehrimize bağ- 4 Dursunbey Kazasının Osmaniye kö- yünde bir yangın neticesinde kısa bir müddet zarfında 58 ev, zahireleri ile bir- Ekte yanmıştır. Açıkta kalan köylülere Kızılay tarafından 60 çadır, muhtelif gi- yedek eşy Ik yardım olarak ta 200 li- ra gönderilmiştir. 100 bin Çek milli mahiyette bir toplantı , yaptı Prağ 14 (A.A) — Havas muhabiri İbildiriyor: Bu Pazar günü, 100 bin kadar Çek, himaye idaresi arazisile Südet mınta - kası arasındaki hududda tarihi Çek| merkezinden birini teşkil eden Domaz- İliceyi ziyaret etmiştir. Bu toplantıda bir nutuk söyliyen Çek halkçı partisi şeflerinden papaz! Stasek bu tezahürün milli mahiyetini tebarüz ettirmiş ve sözlerini şöyle bi- tirmiştir; «Çek memleketimize hiçbir zaman ihanet elmiyeceğiz. Ve aziz Çek mem leketimizi son nefesimize kadar seve” 2 Halk «yemin ediyoruz» diye bağır - mıştır, ingiltere Hariciye Nazırı elçimizle görüştü Londru 14 (A.A.) — Lori Halfaks bugün Yorksehireden Londrsya dönmüş ve Türkiye büyük,elçisin' kabul etmiştir! Lord Halifaks, Londrada iki gün ks! caktır, Muradlıda tren bir çocuğun ayağını kopardı Lüleburgaz. (Hususi) — Bugün s8- at 2 de Muradlıdan Seyidler İstasyo « şuna hareket eden yolcu katarı yo - ün 192.800 kilometresinde Lülebur -| İgazm Çiftlik köyünden 15 yaşlarında İdris oğlu Muhsin isminde bir çocu -| ğa çarparak bacağını koparmıştır.| İTren derhal durmuş ve yaralı hastane- ye kaldırılmıştır. Almanya - İtalya hududunda şiddetli fırtınalar Roma, 14 (A.A.) — Yukarı Daj'da şid- İdetli bir fırtına hüküm sürmektedir. Mü- nakalât inkıtaa uğramış, mühim zarı İlar olmuştur. Brenner demiryolu, büyük İtoprak yığınları ile kapal bulunmakta. idir. Sovyet - Japon çarpışmalarında ir Sovyet generalı öldü Tokyo 14 (A-A.) —Domei ajansının Ksinkingden aldığı bir habere göre, Sovyet motörlü Hvası kumandanı Ge. neral Yakovlen, Nomonhan mıntaka - sındaki çarpışmalarda ölmüştür. Sabahtan Sabaha Bir eski fıkradır: bir gece barınamaz, sabah olmadan ğine güvenen zorlu delikanlılarında, — Şu eve ben gireyim. Bakalım, miş ve beline saldırmasını, eline 59) rültüler, tokmak sesleri, zincir şek: kapısına dayanmış, boğuk, kalın, k — Gireyim mi? Başka kiracıları korkudan bayıltı » saldırmasını çekince kapıyı açi nde eski zincirler, soluk beniz! — Ah yiğitim. Ben ettim, sen ot. İş anlaşılmış, meğer bir kumarbı Fikra vak'aya benzer, vak'a fikri bu cinli, perili eve benzedi. Bir hari — Geleyim mi? Diye Avrupayı beyecana veriyor. — Ey, çok oluyorsun. Gel baka Xi e Üç hâdisenin manası Yazan: Selim Rasıp Emeç anziğ Nazi şefi Pörster tara - fından Lehistana karşı söyle- nen ateşli nutuktan sonra Alman ordusu başkumandanı General Brauşiş Alman harb sanayii smelesine hitaben Düssel - dorfta bir hitabe irad etti. Müteakiben Alman ve İtalyan hariciye pazırları Salzburgda buluştular. Bir harbin patla- ması bakımından son derece buhranlı sa- yılan haftalar içinde Mihver devletleri- nin İbraz ettikleri bu faaliyet gözden kaçmıyacak kadar mühimdir. Bundan şu- na hükmedebiliriz ki Dâönzig meselesi, bütün vahameti ile ehemmiyetini mu - hafaza etmektedir. Filvaki Danzig Nazi şefinin nutkumda fazla delile lüzum gös- termiyen bir polemik edası vardır. Ken- disi, vakayle karşı mes'ul bir mevkide bulunmadığı için de nihayet söyledikle - rine bir partizanın hararetli Jâkırdıla - rından başka bir mahiyet te atfolunmi - yabilir. Fakat Förster, Her Hitlerin ya- kınlarındandır. Hemşiresi tarafından bü- yütülmüştür. Alman devlet reisinin iti - madını haizdir. Ve her zaman, kolaylıkla kendisine takarrüb edebilir. İlk bakışta büyük bir ehemmiyeti haiz olamıyacağı sanılan bu lâkırdılar işte böyle bir adam tarafından ve Her Hitlerle yaptığı bir mülâkatı müteakib söylenmiştir. Demek ki mühim olduklarında şüphe yoktur. Fakat, son zamanda Danzig Nazilerin serbest şehri Almanyaya ilhak için vücu- de getirilmek İstenen harekete mukabil sözle iktifa olunması, şimdilik bu hareke- tin tehir olunmak istediğini gösleriyor. htimal, bu tehiri istiyen, bizzat Her Hitlerin kendisi olmuştur. Aksi takdir - de Försterin nutuk söylemekle iktifa « miyerek taraftarlarile beraber harekete İ geçmesi beklenirdi. Buna mukabil Alman başkumandanının sözlerinde daha vakur bir eda vardır. General (Brauşiş) e göre Her Hitler, hiç bir zaman, hafif bir ha - reketle Alman kanıma ukmasına sebeb olmıyacaktır. Müteakiben de şunları ilâ. ve etmiştir: «Şayed Führerimiz (Hitler) bir gün bizden son kozumuzu oynamamızı İstiye- cek olursa, o vakit emin olabiliriz ki bun- dan başka yapılabilecek bir şey kalma - mıştır ve harb, milletimizin bakası için bir zaruret olmuştur.» Şayed bu sözleri hakikatin bir ifadesi olarak ele almacak olur ve Her Hitlerin hareketlerinde ne derece müteenni bir insan olduğu düşünülürse, önümüzdeki günlerin harbden ziyade sulh imkânlar- nı taşımasına intizar eyliyebiliriz. Esasen sulh cephesinin günden güne kuvvet bulması, terazinin kefesini daha ziyade bu ikinci taraf lehine imale edi. yor. Ciano - Ribenirop omülâkatı da mümkündür ki bu vaziyeti bir daha göz- den geçirmek için tertib edilmiş bir mu- hasebe sahnesidir. Her Hitlerin Tannen- berg meydan muharebesinin yıldönümü münasebetlis 27 Ağustosta söyliyeceği bildirilen nutuk, bu bakımdan vaziyeti daha ziyade aydınlatacıktır. Salim Ragıp Ema Perili dünya Vaktile şehrin bir &öşesinde tılsımlı, perili bir ev varmış. Gelen kiracı kendini dışarı atarınış. Zamanın bile - 'n birinin kulağına gitmiş: cinler, periler bana ne yapacaklar! ds. pasını almış, eve girmiş, beklemiye baş- lamış. Çıt yok, delikanlıyı uyku basmış. Fakat tam gece yarısı alt katta gü- rtiları başlamış. Gürültü gele gele ods opkunç bir ses bağırmış: p kaçıran bu ses delikanlıyı korkutma - mış, ve o anda beyazlara bürünmüş, li bir adam ayaklarına kapanmış; me. Bağışla canımı? az grupu burada toplanıp kumar oynar. larmış. Kimse rshatsız etmesin, zabıta da meşgul ölmasin diye evi çinli, perili diye yapmışlar. Her gelen kiracıyı böylece korkutup kaçırırlarmış. aya derler. Dünyanın bugünkü hali de b vahimesi: Sulh cephesinin kuvvetli sesi; lim! deyince Bes kesildi. Büsan Ca), id ei atı izan”