18 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

18 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Milli Şefin Edirnede beyanatları Edirme 17 (Hususi) — Edirnelilerin büyük bir iştiyakla beklemekte oldu - Bu Milli Şef İnönü yanlarında Başvekil Refik Saydam #le Milli Müdafaa Ve - kili General Naci Tınaz, Trakya U » mum Müfettişi Kâzım Dirik, umumi kitibleri Kemal Gedeleç ve maiyetleri erkânı olduğu halde bugün saat 12,40 ta otomobille buraya gelmişlerdir. Cümhurreisimiz şehir methalinde u * mumi müfettişlik başmüşaviri, Vali, belediye reisi, mülki ve askeri erkân fe mektebliler ve binlerce hâlk tara- fından karşılanmış ve iki mektebli rafından birer buket takdim edilmiş. tir. Üç dört dakika süren kisa bir tevak- ,kuftan sonra yollarına devam buyuran Milli Şef Kıyık yolile ve Seraçlar cad 4esinl takiben şehrin içinden geçerek doğruca Karaağaça gitmişlerdir. Bütün yollar en coşkun bir sevinç tezahüratı ile Mili Şeflerini selâm - yan halk ile dolu idi. İnönü, bu İç - ten sevgiye halkı mütemadiyen selim lamakla mukabelede bulunuyordu. Umumi Müfettisin izahatı Karaafaç yolu üzerinde Meriç köp- rüsü başmda ziraat kursu talebeleri ve Karmağaçta da halk tarafından kar lanmış olan Sef istsayona gelmiş bu- lanan hususi trenlerine çekilerek kı - sa bir istirahatten sonra trendeki hu - si salonlarında Trakya Umumi Müfet. tişi ile burada bulunmakta olan meb-| uslar ve onları takiben de Maarif Ve. kili Hasan Ali Yüceli kabul buvur » muslardır. Başvekil Dr. Refik Sayda- mında hazır bulunduğu bu kabul es - »asmda Umum Müfettiş General Kâ zım Trakyada yapılmakta olan mul i üzerinde malümat ve izahst ve | saat kadat süren bu gö - rüsme sonunda Cüpihurreisimiz a) - dıkları izahatten memnuniyetlerini gös termişlerdir. Milli Şefin tetkikleri Mili Şef saat 10,30 da refakall Başveki1 Refik Saydam, Nafia Vekili Ali Fuad Cebesoy, hi neral Naci Tınaz, Kâzım Diri! duğu halde Karaağaç - Edirne y Tindeki ziraat nümuns fidanlığına & mişler, bahçe müdürü tarafından verilen ş izahatı dinlemişlerdir. Bu arada müdür. Ie aralarinda $u muhavere cereyan et miştir: — Köylüye fidan dağıtıyor musunuz? — Senede 150-280) bin kadar.. — Bu ikjime hangi iyisi uygun | geliyor? — Muhtelif meyvalar, Meselâ şeftali! çok yetişiyor. Bunlardan Trakyadan baş- | ka, Ankara, bilhassa İstanbul istifade &- diyor. Mili Şef bundan sonra fidanlıktaki hayvan islah iştasyonlarım gezmişler, General Kâzım Dirikten de izahat almış- lardır, Yetiştirilen tavuklar üzerinde meşgul olan İnönü: — Bunlardan evlerde de ver mı? diye sormuşlard: Kâzım Dirik te; — Asıl köylerde vardır. Halk arasında cins tavuğun tanesini bir liraya tedarik etmek istiyenlere çok raslanıv. Müteakiben tavşan istasyonu da gezil- miş, General Kâzım Dirik burada, Maca» ristandan getirilen ikı cins tavşanın Üre- tildiğini anlatmıştır. Milf Şef Genurale! — Halk bunları alıyor mu? diye sor- la birlikte bilâhare şehirde ufak bir gezi | yapımışlardır. Mili Şefe kavuşmaktan mütevellid engin bır sevinç içinde çaika- nan Edirne, Cümburzeisimizin teşrifleri esnasında kendilerim doya doya alkışla mış, sokakları dolduran on binlerce halk kahraman İnönüne her adım başında coşkun tezahüratta bulunmak suretile bağlılığını bir kere daha göstermiştir. Milli Şefin Halkevinde beyanatı İsmet İnönü, bu tezahürat arasında Halkevini şereflendirmşi ve Halkevinde Parti ve Halkevi mümessillerinden, Halk- evinin faaliyeti hakkında izahat almış ve bilhassz, ve temsil kollarının faa Yiyetleri İle alâkadar olmuştur. Mili Şef, Halkevi hakkında icab eden izahatı aldıktan sonra aşağıdaki beyanat- $a bulunmuşlardır: «— Edirneyi ziyaretimden çok mem- nunum. Güzel Edirnemizi evvelki geli- Jiyan daha iyi ve ilerlemiş buldum. Bütün memleket Edirnenin refahı ve te- rakkisi İle yakından alâkadardır. Edirneyi yükseltmek için Devlet, Edirneyi yükseltmek için hu- fsesi tedbirler aldı, Sivil ve askeri teşki- İlât iyi semereler verdi. Gayri askerilik kaldırıldığındanberi, tarihi şehir, kenâi- yaraşan tabii manzarasını almaya ba lad YEM bei kıymetli hatıyalai İdirne ordu karargihmda geçti. Edirne- İnin mamur, temiz, kuvvetli olması, dev- İletin siyasetinde ehemmiyetli bir nokta dır. Edirelilerin, yurdlarının yüksek değerini iyi takdir etemlerini. isterim. Kiymetli kabulünüze teşekkür ederim.» Mit Şef, bunu müteakib, Halkevin- den İmiş ve binanın içini ve dışını dolduran binlerce halkın coşkun tezahür- leri arasında Umumi Müfettişlik konağı- şereflendirmiştir. Cümhurreisimiz burada General Kâ. zrmi Dirik tarafından karşılanmıştır. Bursda, ön tarsfla oturuldudu sıra- da Umumi Müfettiş kendilerine Trakva hakkında, mi KM MİM Şef, son zamanda her yerd. Jamış olan ri faaliyeti ve bü vük çeşidli ziraat kursları hakkında ki izahatı alâka ile dinlemiş, bunlar ü. zerinde Başvekille konuşmuş ve arte. ziyen işleri hakkında Nafia Vekili Ge- neral Cebesoya direktifler vermiş - ir. Bu sırada Mi Şefimizin Müfettiş. ik konağını şereflendirdiklerini öğre. nen halk, konak etrafında bir'kmeğe iümhurreisimize, Başve - tleri erkânıİle hazır bulu. nan meb'us ve generallere burada limo natalar sunulmuştur. Bu sırada Trakya manevraları baş. hakemi General Salih, Edirneye gele. rek konakta Mil? Sef tarafından ka - ! mislerdir. Mili Sef İnönü halkın coşkun, sa - mimi tezahüratı arasında saat 20 de konaktan ayrılarak otomobillerle Ka- a gitmişler, hususi trenlerine çe n yarın (bugün) halkla te. maslarda bulunması muhtemeldir. Hâdiseli maç için beynelmilel federasyona müracaat edildi (Basraratı 1 inci sayfada) muşlardır. Bu mesele ile alâkadar diğer malâmat Generil Kâzum Dirik te şu cevabı ver-İta toplanılmış olduğundan evvelki akşam miştir: tekrar içtima" eden komitenin keyfiyeti — Bunları piyasa alıyor, tüylerinden F.İ. F.A. (Beynelmilel Futbol Federas- istifade ediyor. yon) dan sormaya karar verdiği ve esasen — Fakat bu tüyleri halk satmalı, bize bu lâzım. Halkı buna elıştırmalı. — Evet, henüz alışamadılar. Bu arada Refik Saydam da demiştir ki: — 'Tavşanlarm beslilerinin hususiyeti vardır. Halk bunları yemez, çünkü etleri ekşidir. Mili Şef takdim edilen meyvalardan Yemişler, bu arada Şlova eriği ile alâka- dar olarak bu erik üzerinde izahat âl- Maşlardır. Halkın tezahüratı bu gibi hususat hakkında da evvelce Fe- derasyon tarafından F. İ. F. A, ya müra- caat edilegelmiş olmasına binaen, bu me- sele hakkmda F. İ. P. A, dan gelecek ce- vaba intizaren muamele yapılacağı öğre- nilmiştir. (A.A) Büyük bir yangın, 500 ev yandı Riga, 17 (A.A) — Grodzada büyük bir yangın çıkmış, beş yüz evi tahrib etmiş, beş kişinin ölümüne, birçok kişinin ya- bul edilmiş, manevralar hakkında ha- tekra: rita üzerinde kendilerine izahat ver - ei i SON POSTA Sinir harbinde Almanların yeni manavrasi (Baştarafı 1 inci sayfada) Vakıalar karşısında teyakkuz Times gazetesi, İngiliz hükümetinir. bu haberlerden müteessir olmadığını ve dikkatini vakıâlar üzerinde teksif. etme- ği tercih eylediğini yazıyor ve diyor ki: Bu vakıâlar arasında, Almanyanın İki âyanına kurnazca teşviklerde bulunmak suretile Polonyanın üzerinde yapılar taz- yiki zikredebiliriz. (MA) Fransızlara göre Paris, 17 — Figaro şö Almanyanın Danzig Polonyadan istekler! varsa, mi £ etsin. Polonya hükümeti açık- ça ve tam bir iidelle anlattı ki, iki bü- yük devlet arasında mevcud olması lâzım gelen normal münasebetler dairesinde ol- mak şartile müzakerelere hazırdır. yazıyor: Fğer sü hakkında Polonyaya sta Sulh manevrası Oeuvre gazelesi de şöyir yazıyor: Yal- nız Danzig meselesini değil, ondan çok daha mühim meseleleri de musli halletmek üzere bir sulh konferansı ak- tedilmesi fikrini Almanlar dün ortaya attılar. Bu çok hesablı ve mahirane bir manevradır. Bü suret:e bizim öinirleri- fak olamazlar, Hiçbir zaman Fransız | milleti bugünkü kadar soğukkanlı bulun- | mamıştır. İtalyanlara göre Roma 17 (A.A.) — İtalyan gazete - leri, Almanyanın birliğini temin ve Akdeniz meselelerini halletmek için bu iki devlet tarafından yapılan taleb. lerin tamamile isafı israr etmektedir. İtalyan gazetelerine göre, Polonya - lıların gösterdiği (o taşkınlıklar ancak Varşovayı idare (edenlerle Pdlonya milletine hâkim olan «intihar» arzu - sunun tezahüründen başka bir şey de Bildir. «Sanki emirler a 17 (A.A.) Havas muhabiri mi ii hareket ediyorlarmış İ bi, bütün Alman gazeteleri, bugün yeniden, Danzig üzerindeki taleblerle beraber koridor üzerindeki talebleri de ileri sürmektedir. Mefruz düşman tayyarelerinin hücumu her saat bekleniyor ! (Baştarafı 1 inci sayfada), düşman tayyarelerinin şehre taarruzu her saat beklenmektedir. Dahiliye Vekili Faik Öztrak bava ta- arruzuna karşı vilâyetin yapmış olduğu gözden geçir- miştir, Zehirli gazlerden korunma komisyonu dün öğleden evvel Vali Muavin: Muzaf- ferin reisliği altında toplanmış, tedbirler konuşulmuştur. Sinemalar da dahil olduğu halde sğı- | haklara gireceklerin miktarı !ki yüz eli 71. | uğramışlardır. Polonyalılar hâdiseyi ön-| yi geçmiyecektir. Her sığınağın kapısın- da bulundurulacak polıs ve bekçiler sı- Hanıklara fazla kimsenin girmesina mâni olacaklardır. Alirm işareti verildiği esnnda koşul- mıyacaktır. Evlerinde, dükkânlarında ve binalarda bulunanlar yerlerinde kala. cak, evlerine yakın yerlerde bulunanlar koşmadan kendilerine âid binalara girs- ceklerdir. Sığınaklara, herhangi bir iş takibi için bulunduğu yerden uzakta 0- lanlar gireceklerdir. Zehirli gazleri temizleme ekipleri dün bâzı semtlerde tecrübeler yapmış, hazır bir vaziyette bulunmuşlardır. Hava taarruza tecrübesi bugün yapıl- madığı takdirde yarına kalacaktır. “ Mısır tahvilleri çekildi Kahire, 17 (A.A.) — Yüzde 3 faizli ve ikramiyeli Misr Kredifonsiye tahvilleri- nin 16 Ağustos 1939 tarihindeki çekilişin. de: 1908 senesi tahvillerinden 508.229 nu- mâra 50.000, 1911 senesi tahvillerinden Bir saat kadar örnek fidanlığında ka-| ralanmasma ve mühim hasarata sebebi- 39.182 numara 50.000 frank ikramiye ka- lan İsmet İnönü, rofakatlerindeki zevat-| yet vermiştir. zanmışlardır. m6) kım tadiller, pahalı mizi yıpratmak istiyorlar. Fakat muvat-! Vâzimgeldiğinde | Sayfa 11 (Doğu) vapuru meselesinden Sonra!.. (Baştarafı 1 önci sayfada) gi bir siparişte, nihayet her defa şehir plânlarmda olmuştur. Kendisinde müda- hale salâhiyeti gören bazı kimseler, bu müdaheleyi mutlaka kullanmak, ve ek- seriya kendi arzu ve meyilerini ihtisas sahibine cebretmek ilietine müptelâdır- lar. Bizim bildiğimiz herhangi bir sipa- rişte bulunurken, mütehasmslara ihtiyaç- larınızı, mali kudretinizi bildirirsiniz. milyon askeri seferber etmek ve Danzigi Plân veya projeyi beğenmedinizse, ten- kidlerinizi söyler, bir yenisini istersiniz. Fakat kat'ileşen plân veya projeyi olduğu gibi, itaat ve sadakatle tatbik eder VW etlirirsiniz. Bildiğimiz birçok misall fistinad ederek teessüfle hatırlatmak iste- riz ki bazı vazife adamlarımız, kat'i bir plân veya projeye dokunmamağı, onu İ- taat ve sadakatle takib ve tatbik etmeği, hiç olmazsa bir tadil veya ilâve ile plân veya proje üzerine şahsi damgalarmı vur- mamağı hoş görmüyorlar. Fakat bu mü- dahalelerin yüzde doksanı isabetli olmu- yor. Keyfimizi hazineye ödetmiş oluyo- ruz. Ankara plânımı senelere takib et- tim. Bu plânın neresine ilişilmişse, neti. ce menfi olmuştur ve maatteessüf bir ta- inşa masraflarına malolduğu için, Doğu veya diğer gemi- lerde olduğu gibi, düzeltilmek imkânın- dan da mahrumdurlar. İhtisas büyük, zarmettiğimizden bü- yük bir şeydir. İhtisasın hükümleri, tecrübeleri ve teklifleri ekseriya bi « zim şahsi arzularımızla tezad teşkil e- debilir. Fakat ihtisasa hürmet dediği. miz şeyin de asıl değeri, onun hüküm, tecrübe ve tekliflerine, kendimize men, itaat etmektedir. İdare adamla - rımızı şaşırtan diğer bir noktada, bir nevi yerli . yabancı rekabetinin, ec - nebi ihtisası mutlakş küçük düşürmek istiyen hazin tazyikleridir. Bizler her şeyi yapmak &kabiliyetindeyiz: Lâkin henüz kifayelinde değiliz. On beş se i bu memleket, birçok şu belerde mütehassıs yetiştirmiştir. Bir gün her şubede yalnız Türk mütehas » sıslarile iş göreceğiz. Hasretle bekledi ğimiz bugüne süratle varmaklığımız İ- çin. garb mektebinden, bu mektebin üstad ve mülehassıslarından istifade etmeği, her türlü şahsi temayüz kay » guları ya ticari endişelere tercihi Z. Genç kabiliyetlerin . yanlış inden ne şimdiye kadar iyi se « ra ala” herhangi iyetlerinin i » du yoktur. Bu memli Jeketi hiç tanımı yan bir mütehassıs dahi, eğer malü - mat, vesikalar ve hesablar rilmiş İse «bize göre...snin bizim a ızdan geçmiyen ölçülerini dahi bulur. İht sasın en iyisi, parada en pahalısı, fa « Kat proje masrafında en ucuzu, en tâ. sarruflusudur. Ucuz mühendisin şeh ri pahalıya, pahalı mütehassisın şehri ucuza çıkar: En masraflı projeler, be. dava olanlardır. Gazetelerde, belediyelerin ne yapa” caklarını şaşırarak, bir kaç sene ev « velki" plânları değiştirmeğe (teşebbüs ettiklerini okumuyor musunuz? Bu projeler, eğer bizde henüz mevcudü olmıyan şehircilerin elinden çıkmış öl saydı, ne belediyelerin beli bükülün ne de zaman kaybolurdu. Misaller is « tendiği kadar çoğaltılabilir. Ancak hü. kümet istisnasız her tarafta hazineden ödenecek her inşa için bir mütehassıs projesinin zaruretini cebreder, ve bu Projedeki keyfi tadilleri, tıpkı yolsuz luklar gibi cezalandırmağı kabul e * derse, hem boş ziyanlardan kurtulmuş İoluruz; hem de ihtisasa hürmetin ha iki mânasım öğrenmiş oluruz. (Ulus) Alman - Leh hududlarında mühim hâdiseler biribirini takib ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) tahşidat yapmaktadırlar. Times gazetesinin Bratislavadan gayet emin bir membadan öğrendiğine pek yakında Slovakyanın hükümet mer- kezine bir Almın askeri kumandan tayin olunacaktır. Bütün kışlaların Alman kıtaatına tah- sis edilmek üzere tahliyeleri, Bratislava- nın resmen Alman kıtaatı tarafından iş- gel edileceğini gösteriyor. Vah vadisi boyunca bütün şehirler ve keza Tsencin ve Zilina askerle dolup taş- maktadır ve Slovakyanın başlıca demir- yolu merkezi olan Zilinaya giden bütün yollar husust seyrüsefere kapatıl Vah vadisindeki istihkâmlar tam tec- hizat ve mevcudlarını almıştır. BHâdiseler Diğer taraftan Polonya - Danzig ve Polonya « Alman hududlarında hâdiseler birbirini takib etmektedir. Katoviceden bildirildiğine göre, Beu- alınan |ten hudud istasyonundaki Polonyalı po-| Misler istasyonun Polonya kısmına geçmek istiyen Alman Nazilerinin taarruzuna lemeğe muvaffak olmuşlardır. İstasyo- nun karşı tarafında bulunan Alman po lisleri hâdiseye seyirci kalmışlardır. 150 Alman tevkif edildi Varşova 17 — Casusluk ve sabotajla müttehim diğer 60 Alman dün Kato »- vier'de tevkif edilmişlerdir. Şimdiye kadar tevkif edilenlerin sa- yısı 130 vi bulmuştur. Temizlik hareketi devam etmekte ve Polonya efkâm umumiyesi bundan müt : tefikan memnuniyet ( göstermektedir. Almanyada çıkan Polonya gazeteleri « ne Polonyada çıkan Alman gazeteleri hakkında da yakında şiddetli tedbirler nin mütemadiyen kapatılması üzeri - alınacağı söylenilmektedir. Danzig kıtaatma sancak Danzig 17 — Danzig Vorpostlen'in verdiği bir habere göre, Nazi teşkilâ - tı reisi Försther, Danzig kıtaatına san. cak verecektir. Bu münasebetle de müsellâh Nazi kıtaatı bir geçid resmi yapacaktır. Danzig halkı, serbest şehri müdafaa için polis kuvvetlerinin yanında yer almış olan Nazi kıtantının geçidini ilk 'defa olarak seyredecektir. göre, | Bu geçid resmine işlirek bahanesile Almanyadan da kuvvetler gelmiştir. Büyük miktarda harb malzemesi ve mühimmet da Almanyadan gizlice Danzige sevkolunmuştur. Varşova 17 (A.A) — Polonyanın Danzig komiseri Chodacki, dün ak « şam Varşovaya gelmiş ve Greiser ve Burekhardt'la yaptığı konuşmalar hak, kında hariciye nazırı Beek'e izahat verdikten sonra bu sabah tekrar Dan- zige dönmüşlür» Fransanın kararı Paris 17 (A.A.) — Fransız diploma. İtik mehafilleri, Feansanın Berlin Bü- * İyük Elçisinin 15 Ağustosda Von Wei » szacker ile bir görüşmede kulunduğu” nu teyit eylemektedir. Paristen Berline dönen B. Coulondre e Hariciye Nezareti ile İbu görüşme cümle Polonya . Almanya münasebet. İleri bahis mevzuu edilmiş ve bu mü * İnasebetle B. Coulondre taahhütlerini tutmaya azmetmiş “olarak kalan Fran- sanın hatti bareketi#t bir kerre daha İteyit etmiştir. Yeni harfli banknotlar Ankara, 17 (A.A.) — Türkiye Cümhü- riyet Merkez Binkasından Bankamizm 15 İkinciteşrin 1937 tari- hinden İtibaren tedavüle çıksrmağâ baş- ladığı yeni harfli banknotlardan 15/8/ az yüz elli sekiz milyon iki bin yedi yüz otuz beş lira tedavüle çıkarılmış ve mukabil. inde eski harfli barknotlardan ayn! mik- tar tedavülden kaldırılmıştı Elâzığda yeni lise Elânğ, 17 (A.A.) — Burada inşasına karar verilen lise binasının temel atma merasimi bugün binlerce halkın iştiraki- le ve coşkun sevinçler arasında yapıl- mıştır, Bu münasebetle söz alan. Dördüncü U- mumi Müfettiş Alpdoğan, temelleri ati- lan bu irfan müessesesinin büyük değe- rini anlatmış ve Milli Şef İsmet İnönüye ve büyüklerimize karşı halkın içten duy- duğu minnet ve şükranları teyid eyle- miştir,